Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:13

Anke schreef:
Stalling is meestal de helft van wat je per maand kwijt bent.

Niet als je stalling inclusief is :) Bij mij was stalling toch wel driekwart van het bedrag. Maar ik nam dan ook niet zoveel lessen :).

TurboTinker

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:17

En hoefsmid, dierenarts. Kosten zadelmaker, tandarts evt ijzers. Moet je je jaarplaatje eens optellen en door 12 delen. Ik denk dat mn stalgeld dan zo'n 50 a 60 % is van mn totale kosten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 18:26

Hoi allemaal, ik mag mij zo langzamerhand ook weer hier gaan melden...

Mijn bijrijdster moet helaas stoppen ivb met verhuizing naar een andere stad. Vind het erg jammer, want ze we een trouwe actieve bijrijdster en is toch 4 jaar lang leuk bezig geweest met de pony.
Nu dus hopen dat we weer in een keer raak hebben met de toekomstige bijrijder zodat de pony niet te veel verloop in zijn leven krijgt.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:55

Wetende dat er hier veel eigenaren zitten met (veel) ervaring op het gebied van bijrijders zou ik toch graag een van mijn vragen hier plaatsen. Op een zeer lange termijn (ruim een jaar) zal ik voor een x aantal maanden naar het buitenland moeten voor mijn studie. Mijn pony's meenemen zou een optie zijn, maar de periode die ik in het buitenland moet studeren vind ik persoonlijk te kort om mijn pony's heen en weer te verhuizen, vandaar dat ik voor een verzorger wil gaan die doordeweeks (in de weekenden zal ik naar huis komen) voor mijn pony's kan zorgen en wellicht de training van mijn merrie wat kan onderhouden.

Nu heb ik echt een schat van een verzorgster die het super doet, maar ik ben bang dat zij nog te jong is om die verantwoordelijkheid te kunnen dragen en haar ouders met de zorg van mijn pony's belasten vind ik ook te ver gaan, maar misschien onderschat ik haar dus vandaar mijn vraag. Mijn huidige verzorgster is ten tijde dat ik naar het buitenland ga 12 jaar oud, zouden jullie dat te jong vinden en vooral het "waarom?" ben ik erg benieuwd naar.

Misschien dat ik er in jullie ogen al erg vroeg over nadenk, maar mocht ik een 'extra' verzorger gaan zoeken, zou ik wel minimaal een half jaar willen kijken hoe het gaat en of het goed (genoeg) klikt voor ik mijn pony's met een gerust hart achter kan laten. Het betreffen trouwens Shetlanders waarvan één voor de wagen beleerd wordt (verzorgster mag echter niet mennen, ook dan niet) en de andere is ten tijde van mijn vertrek net 3 jaar en zal dan nog lekker baby mogen zijn tot ik terug ben.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 13:41

Bij twijfel is het niet doen toch?
Of iig zorgen voor een noodoplossing als het toch niet goed gaat.

Daarbij kun je haar natuurlijk nog laten proefdraaien en zeker met de ouders overleggen dat zij ook verantwoordelijk hebben daarin.
Dat vind ik iig logisch als ouder zijnde

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 13:54

Vorige maand hebben ze ook een kleine week (6 dagen) voor mijn pony's gezorgd en dat ging helemaal super, niets op aan te merken. Het ziet er zelfs naar uit dat ze deze maand weer twee weken voor mijn pony's zullen gaan zorgen, dus in dat opzicht zou er geen probleem zijn. Haar ouders hebben haar overigens die dagen ook steeds geholpen en vonden het naar eigen zeggen erg leuk om te doen. Echter zit er een groot verschil tussen 6 dagen en (zoals het er nu naar uitziet) vier maanden de zorg dragen voor twee pony's. Uiteraard zal dit uitgebreid besproken worden met haar ouders omdat ik sowieso groen licht van hen zou willen hebben mocht ik mijn huidige verzorgster willen gaan vragen dit te gaan doen. Ik heb sowieso goed contact met haar ouders en bijna alles wordt dan ook even besproken voordat er besluiten worden gevormd (aantal dagen per week dat ze komt, wat ze zonder mijn toezicht mag doen, enz.).

Ik twijfel er ook niet aan of ze het zou kunnen, maar ik ben bang dat ze gaat onderschatten hoe lang vier maanden (en dan 3-4 dagen per week) is. Natuurlijk kunnen mijn ouders bijspringen en vinden zij dat absoluut geen probleem, maar ik zie mijn ouders nog niet zo snel een rondje gaan wandelen of even poetsen. :+ Om die reden wil ik dan ook een vast iemand (of dus misschien twee) die mijn pony's doordeweeks ook voldoende aandacht geven.

Echter is het ontzettend lastig om een oudere verzorgster te vinden voor zulke kleintjes aangezien er niet gereden kan worden, dus kom ik sowieso in een leeftijdscategorie terecht waarbij het paardenvirus ineens verdwenen kan zijn. Het is en blijft een gok, daar ben ik me ook zeker van bewust. Daarnaast is het ook zo dat als ik weer in Nederland ben voldoende tijd heb om het zelf te doen en een eventuele tweede verzorgster dan echt overbodig is en mijn huidige verzorgster mag sowieso blijven... Dat maakt het voor mij ook weer lastig omdat het voor mij erg voelt als 'gebruiken'.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 14:36

Als je ponies verder verzorgd zijn qua natje droogje en stal, dan zou ik het zo doen. Met deze verzorgster. Anders moet je nu iemand gaan inwerken en die moet ook je vertrouwen nog verdienen. Het is maar 3 a 4 maanden. Als ze in die tijd niet elke week gepoetst worden, is niet zo etg. Ze rollen wel. Het is zomer seizoen.

En als ze die tijd heeft uitgezeten en tis goed gegaan zorg je voor een mooi kadootje voor dr.

Overigens zou ik er wel een kanttekening bij doen dat er niks anders mag dan nu. Bij twijfel direct met jou of jouw ouders contact opneemt.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 15:38

Mijn ouders, en dan met name mijn vader, heeft al aangegeven om best de stal/weide te willen mesten en voor hooi te willen zorgen, mocht hij een keer niet kunnen dan kan ik altijd mijn stalgenootje vragen. Het gaat dus inderdaad om de aandacht buiten het noodzakelijke om. Mocht het in de zomer zijn dan is het inderdaad makkelijk, maar dat is nog niet zeker, deze periode kan evengoed in de winter gaan plaatsvinden.

Die kanttekening komt er inderdaad bij, maar daar vertrouw ik wel op. Ze is als de dood om iets te doen wat niet mag, maar het is wel handig om dat misschien nog een keer extra te benadrukken.

Jullie hebben mij wel gerustgesteld dat het dus best mogelijk kan zijn om dit met mijn huidige verzorgster op te gaan lossen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:25

TurboTinker schreef:
Als je ponies verder verzorgd zijn qua natje droogje en stal, dan zou ik het zo doen. Met deze verzorgster. Anders moet je nu iemand gaan inwerken en die moet ook je vertrouwen nog verdienen. Het is maar 3 a 4 maanden. Als ze in die tijd niet elke week gepoetst worden, is niet zo etg. Ze rollen wel. Het is zomer seizoen.

En als ze die tijd heeft uitgezeten en tis goed gegaan zorg je voor een mooi kadootje voor dr.

Overigens zou ik er wel een kanttekening bij doen dat er niks anders mag dan nu. Bij twijfel direct met jou of jouw ouders contact opneemt.

Idd.

Denk dat je best safe zit dan.
Ouders van het meisje zijn een belangrijke factor en die lijken het prima te doen, dus denk niet dat je het beter kunt krijgen.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:53

Ik denk dat je het gewoon moet doen! Het klinkt wel positief en ik ga met de anderen mee.

Eventjes een egopost O:)

Vandaag was ik bij een paard gaan kijken, en het was erg leuk, paard was super tof, eigenaresse ook en de stal was ook erg leuk!
Het is wel nog een super jonge merrie die een klein half jaar onder het zadel is, maar ze was zoo lief <3 Je merkte wel dat het nog echt puppy was, ze is scheef en heeft veel ondersteuning nodig. Maar ze deed zo haar best en het lijkt ook te klikken :D

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:53

Bedankt allemaal. Dan ga ik tegen die tijd gewoon even met haar ouders om de tafel om te bespreken hoe of wat.

sterreke98 - Wat fijn dat je zo'n leuk bijrijdpaard getroffen hebt. Gefeliciteerd daarmee. Hopelijk gaan jullie samen veel plezier beleven. :)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:02

Bij mij op stal bieden ze de meeste van hun paarden te lease aan,
voor volle lease vragen ze 150 p/m, dan heb je echt 7 dagen per week je eigen paard zonder te hoeven mesten etc, ze willen overal mee helpen en je mag op buitenrit, wedstrijd etc etc.

verder voor 2 dagen in de week 50, 3 dagen 75, 1dag 25 p/m
Waar zij nu vooral tegenaan lopen zijn leasers die zeggen, ja ik ben deze week minder geweest dus ik wil deze maand minder betalen. Ligt het aan mij of als je een eigen paard op stal hebt dan kan je toch ook niet zeggen betaal minder stal geld?

Ook mensen die na korte tijd weer afhaken en zich niet houden aan de maand opzegtermijn.

Ze hebben nu nog een haflinger staan die in de lease kan, en een kwpn'er voor de fanatieke ruiter/amazone. Maar er komen vaak alleen maar reacties, ja kan het ook zonder bijdrage, of ik wil wel klusjes doen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken, bijvoorbeeld ook in de advertenties? (ze weten dat ik ze probeer te helpen, en vinden dit ook goed)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:11

Fijn dat het klikt sterreke98!
Het ligt er vind ik een beetje aan waarom de verzorger dan niet is geweest. Als je van te voren laat weten hoe of wat, lijkt me dat er nog wel het een en ander afgesproken kan worden over de kosten. Achteraf zeggen van ja ik ben niet geweest dus ik wil ook niet betalen vind ik zelf not done :n

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:31

Nuray volgens mij gaat het helemaal goedkomen!

Eloya zo heb ik mn bijrijder eruit gezet. Betalen is betalen. Als je een x extra komt word t toch ook niet gerekend?

En super sterreke!!

meerkoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:24

Hier al een aantal gehad.
Ik had niet gezegd dat ze mochten rijden,komen ze aan in rijkleding met cap.
Was eerst alleen even kijken,daarna even rijden gelukkig begon het te regenen.
Omdat ze wel aan het jakkeren waren en dat wil ik niet.
Nadat we het besproken hadden,ze wilden niet betalen,toen zei ik dus nou dan maar overal mee mee helpen.
Ze gingen en verder wilde ze wel komen maar als de 1 niet kon kwam de ander ook niet.
Daarom ben ik er maar mee gestopt.
Je moet er wel zijn, en niet alleen maar voor het rijden komen.
Ik zei dan kun je beter op de manege verder gaan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:27

Heel herkenbaar meerkoet

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:18

Ja precies. Daar heb je niks aan.

meerkoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:55

Ik heb besloten om de zoektocht maar te stoppen,het is komen en gaan.
En dan nog brutaal,gelijk denken oh we mogen ook al rijden,zo had er nog wel iemand gereageerd,maar daar heb ik verder niet mee afgesproken,reden die was al eens geweest.
Ze wilde niet komen omdat ze het teveel werk vond,en nu ineens wel daar ga je niks van op aan kunnen.
Wel zag ik op fb iemand die veel te zwaar was voor een haflinger ik dacht zo iemand komt echt niet op mijn dieren op.
Foto was wel erg en het zadel veel te klein voor haar omvang.
Ik vind als je wilt paard rijden je ook met je dier rekening moet houden.
Niet alleen met je gewicht maar ook niet mee gaan jakkeren,of iets doen wat hem schaadt.
Daar kijk ik toch wel heel erg naar.
Ik vind rijden net zo leuk als spelen met onze mini pony die we hebben.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:09

Mijn verzorgster is ook te 'groot' voor het zadel. Ze is denk ik ook te zwaar. Echter gunnen we haar dat ze kan rijden. Ik ga nu tussendoor de tinker rijden zodat de rugspieren sterker worden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:28

@nuray. Ik zou het lekker bij je huidige verzorgster houden.

Je vader verantwoordelijk voor natje en droogje. Zij samen met haar ouders voor het vermaak. In het weekend ben je er zelf ook al.

En jeetje wat hebben jullie lastige bijrijders. En lease spreek je toch af voor bepaalde dagen. Achteraf zeuren lijkt me dan dom.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:23

Je least een aantal dagen per week. Als je dan zelf niet alle dagen komt is dat niet het probleem van de eigenaar. Als je paard kreupel/ziek is of vanwege de eigenaar je dagen niet kunt rijden is het een ander verhaal...

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:51

Vreemd dat er zo wordt gehandeld.. Ik zou echt door het vuur gaan voor een paard die ik zou mogen verzorgen..

Inmiddels is het officieel! Ik ga die super knappe merrie bijrijden en doorrijden <3 Ik ben echt helemaal verliefd haha. Ik voel me net zo'n blij konijn :):)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:17

Ik heb even wat vragen en ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

De bijrijdster van mijn paard doet over een paar weken mee aan een wedstrijd met mijn pony en een kennis gaat op mijn andere pony. Nu moeten ze in een snelle galop (barrelrace) over een grasveld, alleen willen ze geen ijzers onder doen, terwijl ik en mijn familie dat wel graag willen voor hun veiligheid en die van mijn pony's. Ze willen graag meedoen met mijn pony's en hebben mij gevraagd of dat mocht en ik zei dat mag wel, lijkt me leuk. Ik zei er bij dat ze dan wel op eigen kosten hoefijzer eronder moeten doen. Nu vroeg ik mij voor wie de kosten dan zijn voor het zetten van de hoefijzers?

Ook wilde ze mijn pony graag scheren een tijd geleden voor een wedstrijd, toen heb ik snel nog een scheerapparaat gekocht waarvan ze later het geld zou teruggeven, omdat het haar idee was. Maar later heeft ze dat toch niet gedaan, omdat haar ouders zeiden dat de pony's van mij zijn en ik dan ook opdraai voor de kosten van het scheerapparaat. Ik zelf vond het scheren niet echt nodig.

Vorig jaar heeft zij na 2 keer oefen met mentuig op ons paard voor de wagen gezet en die is er toen in galop vandoor gegaan. Door de bak heen, ik had zwaargewond kunnen zijn, doordat ik net optijd kon wegspringen. Kar was kapot en is nu eigenlijk niets meer waard en de bak was kapot op een paar plekken. Geen enorme kosten aan gehad maar toch. Mijn oom zei dat hij het wel zo fatsoenlijk had gevonden als ze kosten vergoedt had of een deel ervan.

Ook had zij zich opgegeven voor de wedstrijd en mijn opa niet gevraagd of dat wel mocht (met het paard van ons). Ik heb hier veel stress en gedoe om gehad de laatste weken, omdat mijn familie het wel een beetje zat was dat ze zoveel wilde en regelde. Ik kan het erg goed met haar vinden verder en heb meer het idee dat ze het zelf niet zo goed door heeft.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:20

Die was hier al lang buiten gevlogen...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:30

Jeetje.

Als je wat extra wilt betaal je het maar lekker zelf