Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:20

Toon interesse in de paarden, laat merken dat je oprecht wil leren en de paarden wil leren kennen. Ik merkte in de email schifting al dat al die mensen die alleen maar over zich zelf vertellen prima is, maar die ene die naast het verhaal over zichzelf wat dingen over de paarden vroeg meteen meer opviel in positieve zin :)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:34

Inderdaad gewoon jezelf blijven. En als je denkt dat het niks is ook gewoon eerlijk aangeven :)

Ik heb er hier een hard hoofd in dat we iemand vinden. Degene die donderdag zou komen wil ook niet meer. Heel veel mensen vallen over het feit dat er geen bak is, is dat zo'n drama dan? Ikzelf vind het helemaal niet erg. Zal de bijdrage verlagen helpen?...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:41

Vroeger was nergens een bak...heb ik nooit moeilijk over gedaan. Nerges in de buurt een bak waar je gebruik van kunt maken?

Interesse tonen. Vragen stellen. Is altijd positief.
Tenzij je vraagt, mag ik hem volgende week meenemen naar de manegeles. Mag ik dan gelijk even jouw auto en trailer lenen? Chauffeur heb ik wel...(grrrr)
Eigenaren houden niet van types die hun oogappel puur willen gebruiken om op te scheppen tegenover anderen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:55

Ohh nee brrr. Niet te streverig zijn. Hou je ambities maar bij je.

Laat merken dat je het paard leuk vind. Lekker kroelen en goed poetsen. Wees zacht met rijden en vraag dingen. Laat de eigenaar jou les geven en vertellen over het paard..bedank na afloop even voor de kennismaking etc.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:56

Er zit hier een pensionstal op de hoek waarvan ik weet dat als je het vraagt en er iets kleins voor betaald je gewoon hun bak kan gebruiken. Maar dat moet je net durven vragen er zitten hier ook wel maneges maar dat is best een flinke afstand en duur...

Ik heb het idee dat de mensen die reageren niet goed lezen... De bak is er niet maar ik mis hem nooit je kan buiten desnoods op zandpaden gaan dressuren als ze dat perse willen. En de mogelijkheid om in de wei te rijden is er ook, maar toch zeggen mensen af vanwege het ontbreken van de bak :(

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:20

ElinaSK schreef:
Er zit hier een pensionstal op de hoek waarvan ik weet dat als je het vraagt en er iets kleins voor betaald je gewoon hun bak kan gebruiken. Maar dat moet je net durven vragen er zitten hier ook wel maneges maar dat is best een flinke afstand en duur...

Ik heb het idee dat de mensen die reageren niet goed lezen... De bak is er niet maar ik mis hem nooit je kan buiten desnoods op zandpaden gaan dressuren als ze dat perse willen. En de mogelijkheid om in de wei te rijden is er ook, maar toch zeggen mensen af vanwege het ontbreken van de bak :(

Snap ik opzich wel... heb ook een verzorgpaard gehad waarbij geen bak was. De hele winterperiode kon ik er eigenlijk niks mee en net als nu met dit weer hier de afgelopen weken zou ik niks anders kunnen dan poetsen. Ik vind het zelf namelijk levensgevaarlijk om in een wei te rijden als het gras nat is of blubberig. Daarbij kon deze ook niet in de trailer of op buitenrit naar een andere bak maar goed moest er dan ook niks voor betalen.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:25

Ik begrijp het deels , ik rij er zelf ook een paard en er is eigenlijk altijd wel wat te doen. 9 van de 10 keer is de winter hier toch kak en maar heel even. Ik herinner me nog dat ik midden in een sneeuwbui ben gaan rijden :') . Maar longeren kan hier eigenlijk altijd wel tenzij er extreem veel regen valt dan word je zelf ook vies van de modder... Maar het weiland is in de winter inderdaad geen optie.. maar goed er zijn hier genoeg andere dingen te doen behalve rijden ook in de winter. we zullen zien of het wat wordt :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:27

ElinaSK schreef:

Ja dat is wel jammer. Denk dat vele ook wel rekening houden met het natte nederland en dan is in de wei rijden niet altijd een optie. In ieder geval als je overeind wil blijven. En in het bos kan je ook niet altijd voluit gaan als het zo nat is. Dus voor het type dat echt wil trainen(dressuurmatig) denk ik dat die bak inderdaad wel een minpunt is. Maar zou denken dat er genoeg recreatieve ruiters zijn die dolblij zijn dat ze het paard mee naar buiten mogen nemen want dat is zeker niet overal mogelijk.
Zelf zou ik het persoonlijk ook fijn vinden als er wel een bak aanwezig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:28

ElinaSK schreef:
Ik begrijp het deels , ik rij er zelf ook een paard en er is eigenlijk altijd wel wat te doen. 9 van de 10 keer is de winter hier toch kak en maar heel even. Ik herinner me nog dat ik midden in een sneeuwbui ben gaan rijden :') . Maar longeren kan hier eigenlijk altijd wel tenzij er extreem veel regen valt dan word je zelf ook vies van de modder... Maar het weiland is in de winter inderdaad geen optie.. maar goed er zijn hier genoeg andere dingen te doen behalve rijden ook in de winter. we zullen zien of het wat wordt :j

Ik denk dat het stukje 'bijdrage' en 'geen bak' wel degelijk een issue is. Heel eerlijk, ik wil op een vreemd paard ook niet direct naar buiten. Eerst vertrouwen opbouwen in een veilige omgeving en dan naar buiten. In combinatie met 'er zijn genoeg andere dingen te doen behalve rijden' en een bijdrage, snap ik op zich best dat er mensen afhaken; ik betaal niet om andermans paard te longeren. Hoe leuk ik longeren ook vind, dat is ook deels de reden zelfs dat ik mijn pony heb weggedaan (klinkt wat cru), maar onder het zadel klikte het niet meer en om alleen nog maar te longeren omdat ik dat wel leuk vond, vond ik het wel een dure hobby :+ dus kan me ook goed voorstellen dat een ander daarom ook afhaakt, zeker als er meer aanbod in de omgeving zou zijn..

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:35

Je kan best in de paddock rijden hoor, maar dat is geen zak aan :') dan rij je alleen maar vierkantjes kan je hooguit wat diagonaal van hand veranderen, maar om het paard te leren kennen is het best te doen. En het land is hier nu hartstikke goed en je kan daar dan ook lekker in rijden als je het paard wil kennen. Ik ben dan wel weer iemand die gewoon na een tijd borstelen en wandelen er op is gaan zitten en naar buiten is gegaan, maar dat ben ik ..

Ik kan me vanuit de bijrijders positie ook heel goed dingen indenken ik rij zelf ook namelijk. Maar het is ook geen paard om dressuur mee te rijden hij houdt echt van buiten rijden :j . En de bijdrage is in overleg stel iemand vindt het te veel dan kan het altijd naar beneden worden bijgesteld.

Kijk een bak zit in de planning, maar zoiets kan heus nog een half jaar of meer duren dus dan ga ik geen mensen lekker maken met er komt misschien een bak . Er zal vast ergens wel een recreatieruiter te vinden zijn alleen laat die nog even op zich wachten :P. En mochten de winters slecht zijn dan kan altijd de bijdrage er af als er niks te doen valt in die periode :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:40

Even vooropgesteld ik ben ook geen dressuurruiter ;) maar wat ik zeg; ik vind kennismaken en vertrouwen opbouwen in een verantwoorde omgeving wel zo prettig, maar ik heb dan ook geen zin om door toedoen van anderen (want buiten ben je nu eenmaal ook een beetje afhankelijk van het inschattingsvermogen van een ander) er vanaf te mieteren omdat ik het paard nog niet ken :+
En van daaruit kan ik dus best voorstellen dat men nogal terughoudend is. Wel mogen buitenrijden zou voor mij persoonlijk (en ik ben 2 paarden verder dus weet wel wat erbij komt kijken) niet opwegen tegen het ontbreken van de bak, de bijdrage en heel eerlijk dus het genoemde 'er is wel meer te doen behalve rijden'. En van daaruit kan ik me dus best voorstellen dat men niet zo snel hapt :)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:43

Ik kan het me ook wel indenken hoor :j . Maar wat ik zeg je kan gewoon in het land rijden die is omheind en als je dat nog niet zou durven dan kan je eerst in de paddock dan kan ie helemaal niet ver weg springen . Ik zal nog eens even overleg gaan plegen hoe we dat bijdrage deel "oplossen" .

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:44

Ja precies, zonder bijdrage zou ik het al weer heel anders vinden en ik denk dat je dan ook andere ruiters aantrekt. Want zoals hierboven gezegd wordt vind ik het inderdaad zonde om te moeten betalen om te longeren, wandelen of poetsen. Nederland heeft inderdaad korte winters maar de afgelopen 3 weken heeft het hier vooral geregend en de komende week blijft dat zo. Dat betekent dus dat je straks een maand betaald hebt waarin je niet hebt kunnen rijden ook al is het 'zomer' laat staan in de winter. Dan zou ik mijn geld liever investeren om bijvoorbeeld ergens te lessen :). En mij gaat het ook niet perse om het rijden want ik heb ook betaald voor een pony die vervolgens kreupel werd en 2 weken moest stappen, dat kan gebeuren en hoort erbij. Ook ik vind het leuk om te wandelen of longeren maar als ik zin had kon ik gewoon opzadelen en rijden.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:45

Hier heeft het bijna niet geregend :') maar dat is een ander verhaal.. als een paard kreupel wordt er niks te doen is dan zou ik zeker voorstellen de bijdrage er af te halen.

edit: ik denk dat we voorlopig even gaan voor bijdrage is gewenst, maar het belangrijkste is dat je komt op dagen dat je hebt afgesproken . Als de bijdrage er dan bij weg valt dan is dat even niet anders.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:53

Ik moet zeggen dat het mij wel erg aantrekkelijk lijkt. Jammer dat het zover weg is :')

Ik ben inmiddels gestopt met de paardjes die ik mocht verzorgen en bijrijden, maar die eigenaresse was zo onvriendelijk en kleineerde me zo erg dat mijn hele zelfvertrouwen verdwenen was. Ik had mijn 10 jaar aan lessen weggegooid en kon niet rijden etc.
Ik weet heus wel dat ik geen anky ben, maar ik kan heus wel wat hoor.. Dus ja toen de moeilijke beslissing genomen om te zeggen dat ik niet meer verder wou ivm meerdere redenen. Ik kon niet eens normaal mijn verhaal vertellen en toen werd ze kwaad :o? Toen is ze kwaad weggelopen en ben ik maar (jankend) naar huis gefietst...

Dan gaat je vertrouwen weer eraan.. Ik heb namelijk echt compleet het gevoel gehad dat ik iets fout heb gedaan en dat ik echt niks kan..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:38

Balen sterreke98 dat het zo gelopen is. Hopelijk komt er snel iets leuks op je pad. Eigenlijk raar dat een eigenaar iemand erbij wil en dan zo onvriendelijk doet. Als het vanaf mijn kant(eigenaar) niet zou klikken zou ik daar gewoon over praten en waarschijnlijk afscheid nemen. Wie heeft er nu wat aan door zo onvriendelijk te zijn. Als eigenaar wordt je daar toch ook niet vrolijker van zou je denken.
Niet te veel van aantrekken en op zoek naar een plek die beter bij je past.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:45

Het was echt rot ja..
Ik denk dat ze het niet eens doorhad dat ze ze onvriendelijk was.

Ze was ook erg kwaad omdat ik dr zoveelste was die binnen een paar weken weer weg ging.

Misschien een beetje 'gemeen' maar moet je dan niet naar jezelf kijken? Als er zoveel mensen weg zijn gegaan? Misschien pest je zelf je eigen verzorgers weg :')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:51

Hopelijk komt er iemand langs die het haar durft te vertellen dat het weleens aan het zelf kan liggen.
Wellicht heeft ze teveel opgekropte frustraties van verzorgers die wegblijven. Wat ik me kan voorstellen maar dan zul je wel je nieuwe verzorger een eerlijke kans moeten geven. Als je dat niet kan is het tijd om een pauze te nemen en na denken of je nog wel open staat om iemand die kans te geven.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:06

Tja dat gevoel had ik dus ook. Kijk ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel (lekker lang woord :+ ) en ik vind het heel erg rot als ik (welke reden dan ook) moet stoppen. Zeker omdat ik soms heb gehad dat ik mensen echt uit de nood help. Maar ik was echt verbaast vanwege haar reactie..

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:14

wat ik mij trouwens afvroeg, ik ben meerdere keren tegen gekomen dat eigenaren eisen dat je niet daarnaast nog een verzorgpony ergens anders heb staan. kan ik ergens wel begrijpen. maar als je buiten je verzorgpony om op de manege rijd is dat dan niet ongeveer hetzelfde? of zien jullie dat anders?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:21

Aan de ene kant kan ik dat ook wel begrijpen, aangezien je als eigenaar graag ziet dat een verzorgster voor de volle 100% voor jouw paard gaat. Aan de andere kant vind ik het logisch dat als een verzorgster voor 2x in de week iemand zijn paard verzorgt, dit niet meer dagen kan en de verzorgster behoefte heeft aan 'meer', dat ze dan opzoek gaat naar nog een paardje om te verzorgen naast het paard dat ze al verzorgt.
Een manege vind ik zeker niet hetzelfde.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:57

Zolang er geen max aan verzorgdagen is, vind ik het logisch dat je maar op 1 plek voor de paardjes zorgt.
Heb me toendertijd geërgerd aan een verzorgmeisje die er nog een verzorgshet op een andere plek bij nam. Terwijl ik genoeg shetjes had staan.

Manege is rijles. Zeker als je alleen verzorgt, lijkt me dat een logische combinatie.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:15

Ik zou er geen punt van maken. Als de bijrijder op afgesproken dagen netjes komt.

Ik zou wel eisen dat ze met schone kleren komt. Iig niet van de andere paarden naar de mijne ivm overdragen van ziektes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:40

TurboTinker schreef:
Ik zou wel eisen dat ze met schone kleren komt. Iig niet van de andere paarden naar de mijne ivm overdragen van ziektes.

Precies! Verder maakt het mij echt niks uit, al neem je nog 10 andere paarden erbij ;)
Zolang je netjes op de afgelopen dagen de tijd neemt (dus inderdaad niet snel-snel "want ik moet ook nog naar mijn andere verzorgpaard) voor mijn paard mag je van mij zoveel andere rijden als je wilt ;)

Ik reed er 4 tegelijk, alleen stonden deze wel allemaal op dezelfde stal, wat het wel iets anders en makkelijker maakt ;)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 10:11

Anke schreef:
Manege is rijles. Zeker als je alleen verzorgt, lijkt me dat een logische combinatie.

Ik heb dat bij mijn pony dus echt verboden. Ben zelf bij de manege gaan kijken en als ze alleen maar leren zagen/rukken/trekken en stampen en slaan... Dan heb ik liever dat ze privéles nemen. (En dat vinden ze vaak fijner + goedkoper dan de manege :'))