Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:30

Nee, op een manege kom je ook niet alleen om te rijden, kwam er 3-4 dagen per week en reed er maar 2. Is ook deels gezelligheid en gewoon tutten... Sommige mensen komen echter wel alleen maar om te rijden, maar die zijn ook niet geschikt voor een verzorgpaard. Echte paardenmensen komen ook wel als er iets is, ze niet kunnen rijden en gewoon voor de fun, ze vermaken zich ook wel zonder rijden. Genoeg dingen die je nog kan doen naast het rijden.

Alleen rijden is sowieso een no-go.. maar ivm vergoeding is het wel iets om te bespreken. Zou jij gaan betalen voor een paard waar je x aantal maanden niets mee kunt doen dan alleen poetsen? :) Ondanks de band, vind ik 7,50 voor een poetsbeurt duur.

Ik ben sowieso niet zo van de bijdrages, met dit soort situaties ontstaan er altijd "issues..." en sommige eigenaren hebben die bijdrage nodig om hun paard te financieren --> zijn afhankelijk van hun bijrijder en dan vind ik het vaak sneu. Hoor te vaak verhalen over meiden die toch maar door betalen, want anders gaat het paard weg en ze hebben er een band mee. Natuurlijk zijn er ook eigenaren die puur een vergoeding vragen voor het rijden/gebruik van spullen en als er iets is, geen "probleem" hebben. Dus dat is ook nog even iets waar ik op zou letten. Zo heb je zelfs bijrijdsters die DA's betalen en weet ik veel wat. Waarom is die bijdrage er? Wat als er iets gebeurd?

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:34

Ik zou geen bijdrage willen geven, wel lessen betalen. Ik help iemand om voor zijn paard te verzorgen en dus scheelt dat een hoop tijd en zij leent mij haar paard om er lekker mee bezig te zijn, dan lijkt mij dat een goede ruil toch? :)

Hier ook een omgeving met niet veel paarden helaas.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:33

En als je nu wel "genoeg" tijd en geld hebt? als ik er iemand een plezier mee wil doen dan doe ik de verzorgster een plezier en niet andersom...hihihihi ach zo`n discussie is al zo vaak voorbij gekomen daar kom je toch niet uit! Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt en ik zou ook betalen voor een paard en ook nog steeds als ik maanden niet kon rijden betaalde ik en kwam ik gewoon mijn afspraken na en verwacht dit nu ook van mijn bijrijder/verzorgster! (al is het bij mij makkelijker zonder te betalen maar merk wel dat de verzorgsters dan ook makkelijker zijn, "oo ik hoef toch niet te betalen dus ga gewoon niet")

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:51

Haha hier ook ooit iemand gehad "ik wil 20 euro krijgen, want ik steek mijn tijd in jouw pony." En dat reed L2, en het ging om puur extra aandacht en wat in het bos rondhobbelen... Dat vond ik een beetje "te". Kijk een jonge pony die ingereden moet worden, een pony die je hoger wil krijgen in de sport en dan een goede ruiter betalen, prima... Maar iemand die al begint met "ik wil dit en dat, anders kom ik niet rijden".. Veel plezier dan ;)

Het is onderzocht dat met betalen ze juist makkelijker zijn ;) maar ik merk volgens mij weinig verschil. Op de vorige stal iig niet :) fanatieke mensen die sowieso kwamen of ze nu wel of niet betaalden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:37

Lianne, wat jij zegt is onzin, dat als je alleen naar de manege gaat om te rijden dat je geen verzorgpaard verdient. Ik kom ook alleen maar op de manege om te rijden en heb een verzorgpony en een bijrijdpaard waar ik onwijs veel van leer. Verdien ik die dan niet? Waarom zou ik in godsnaam een manegepaard gaan borstelen als die toch al 3x per dag geborsteld wordt ivm. de lessen?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:54

Ik vind verzorgen van een paard er gewoon standaard bijhoren, of ik nu op een manege rijd of niet. Dan poets ik ook mijn paard voor het opzadelen. (Hangt er ook wel vanaf op welke dag je rijdt natuurlijk, maar op een doordeweekse avond, kan ik me niet voorstellen dat het paard al 3x gepoetst is.) Na het rijden dan haal je er toch ook even een borsteltje er over heen/even droog wrijven of wat dan ook? Het is toch niet dat je aankomt, op gaat zadelen, een uur rondhobbelt, afzadelt en weer gaat? Er zijn zelfs maneges waar je paard al voor je klaar staat in de bak, lijkt me werkelijk vreselijk.. Wat doe je dan met een pony naast het rijden? Niets?! Als je dat leuk vindt, is mijn mening dat je beter op een manege kunt gaan rijden dan een verzorgpony zoeken.

In jouw geval "vul je het op"; je hangt niet heel de dag op de manege rond, maar neem aan dat je het niet erg vindt om een paard waarop je gaat rijden even te poetsten als ie vies is? Of doe je dat dan ook niet?! En die zijn er dus wel bij... En die mensen die het ook echt "vertikken" om iets te doen aan verzorging, die echt puur en alleen om het rijden komen en ook niets anders doen --> dus echt letterlijk "OM TE RIJDEN" --> die moeten ook geen verzorgpaard gaan zoeken in mijn ogen.

Verzorging hoort er gewoon bij, of je nu op een manegepaard rijdt of niet... Heb zelfs verzorgsters gezien die het liefst iemand anders hun paard laten poetsen en opzadelen en onder het motto "uitstappen" ook nog lekker even de verzorging na het rijden afschuiven. Denk niet dat veel eigenaren daar op zitten te wachten? (Je hebt er wel bij hoor, waarvoor verzorging ook "moet" is..)

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:06

Lianne86 schreef:
Ik vind verzorgen van een paard er gewoon standaard bijhoren, of ik nu op een manege rijd of niet. Dan poets ik ook mijn paard voor het opzadelen. (Hangt er ook wel vanaf op welke dag je rijdt natuurlijk, maar op een doordeweekse avond, kan ik me niet voorstellen dat het paard al 3x gepoetst is.) Na het rijden dan haal je er toch ook even een borsteltje er over heen/even droog wrijven of wat dan ook? Het is toch niet dat je aankomt, op gaat zadelen, een uur rondhobbelt, afzadelt en weer gaat? Er zijn zelfs maneges waar je paard al voor je klaar staat in de bak, lijkt me werkelijk vreselijk.. Wat doe je dan met een pony naast het rijden? Niets?! Als je dat leuk vindt, is mijn mening dat je beter op een manege kunt gaan rijden dan een verzorgpony zoeken.

In jouw geval "vul je het op"; je hangt niet heel de dag op de manege rond, maar neem aan dat je het niet erg vindt om een paard waarop je gaat rijden even te poetsten als ie vies is? Of doe je dat dan ook niet?! En die zijn er dus wel bij... En die mensen die het ook echt "vertikken" om iets te doen aan verzorging, die echt puur en alleen om het rijden komen en ook niets anders doen --> dus echt letterlijk "OM TE RIJDEN" --> die moeten ook geen verzorgpaard gaan zoeken in mijn ogen.

Verzorging hoort er gewoon bij, of je nu op een manegepaard rijdt of niet... Heb zelfs verzorgsters gezien die het liefst iemand anders hun paard laten poetsen en opzadelen en onder het motto "uitstappen" ook nog lekker even de verzorging na het rijden afschuiven. Denk niet dat veel eigenaren daar op zitten te wachten? (Je hebt er wel bij hoor, waarvoor verzorging ook "moet" is..)

Ik vind dat je gelijk hebt. Op mijn stal, waar ik rijd, poets en verzorg ik de paarden ook. Eerst ging ik twee dagen in de week. De ene keer om gewoon lekker te poetsen en verzorgen, en mensen te helpen met opzadelen. Nu kan ik helaas nog maar een keer in de week naar de paarden. Maar ook op die dag vind ik het geweldig om voor de paarden te zorgen. Het maakt me niet echt uit of ik erop moet rijden of niet. Verzorgen vind ik ook super!

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:38

Er zijn er inderdaad veel die niet nadenken bij de verzorging nie nodig is, ook al rij je niet.
Hier staan ponys die ook verzorging nodig hebben en gereden moeten worden, maar door het slechte weer kan er niet gereden worden, maar verzorging ga wel door..
Dus ook ik kan weer op zoek, gezien de laatste dus gewoon vaak nie kwam omdat er elke keer een smoesje was..

Emmamelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:40

Ook op een manege verdienen de ponys een poetsbeurt voordat ze gaan rijden, vind ik ;)
Ik zou het ook niet fijn vinden als ik met al dat zand op mijn rug, een zadel op kreeg....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:31

Natuurlijk poets ik het manegepaard waar ik op moet rijden voor ik ga zadelen, en ik wrijf hem/haar ook gewoon droog. Maar ik ga niet de hele dag op de manege hangen, ze losgooien/longeren/er mee wandelen of weet ik veel wat. Dat doe ik met mijn verzorgpaarden en ik voel me niet verantwoordelijk voor het plezier dat de paarden hebben zoals het wandelen, losgegooid worden. Daar heeft de manege stalhulpen voor en niet hun klanten.

Emmamelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:35

Tuurlijk, daar zijn stalhulpen voor!
Het moet ook zeker allemaal niet, maar ik snap het ook dat mensen het gewoon leuk vinden en daarom doen ;)

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:45

Ben al heel lang opzoek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:58

Ik begrijp ook dat mensen dat leuk vinden hoor, maar ik vind het nogal raar dat er gelijk gezegd wordt dat je geen verzorgpaard verdient als je alleen naar de manege gaat om te rijden.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:02

jillhorses schreef:
Ben al heel lang opzoek

Misschien handig als je erbij zet wat je zoekt, waar enz.

Emmamelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:02

Hier nog steeds niks, en 0,0 reacties |o

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:35

Emmavhx schreef:
Hier nog steeds niks, en 0,0 reacties |o

hetzelfde hier

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:10

Doanique schreef:
Ik begrijp ook dat mensen dat leuk vinden hoor, maar ik vind het nogal raar dat er gelijk gezegd wordt dat je geen verzorgpaard verdient als je alleen naar de manege gaat om te rijden.

Daar heb jij ook wel weer gelijk in.
Niet IEDEREEN vind het geweldig om lekker te poetsen en al die dingen ( ikzelf persoonlijk wel )
maar dat betekent heus niet meteen dat je er geen verdient. Ik ben het wel met je eens....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:33

Ik vind poetsen/tutten ook heerlijk, begrijp me niet verkeerd, maar niet met manegepaarden. Daar voel ik me gewoon niet tot aangetrokken en bovendien worden die beesten al zovaak gedaan door kleine meisjes op de manege. Ik rijd op de manege om te leren rijden, ik betaal geen 25 euro per les om daar hun paarden in te gaan vlechten om het er meteen weer uit te kunnen halen. Dat doe ik wel met m'n verzorgpaard.

anneroxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:18

ik heb misschien ook wat gevonden het is een leasepony, rijdt super fijn. (dat is wel belangrijk heb rugklachten gehad). en is superlief, ga er ook lessen mee volgen en mee op wedstrijd, alleen een beetje moeilijk met opzadelen.

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:47

Doanique schreef:
Ik vind poetsen/tutten ook heerlijk, begrijp me niet verkeerd, maar niet met manegepaarden. Daar voel ik me gewoon niet tot aangetrokken en bovendien worden die beesten al zovaak gedaan door kleine meisjes op de manege. Ik rijd op de manege om te leren rijden, ik betaal geen 25 euro per les om daar hun paarden in te gaan vlechten om het er meteen weer uit te kunnen halen. Dat doe ik wel met m'n verzorgpaard.

Dat klopt, maar bij ons is dat weer anders.
De pony's van onze stal zijn onafhankelijk,maar ze vinden het geweldig als je ze lekker poetst.
Poetsen is heus niet alleen goed voor de bloedomloop van je pony, je bouwt er ook een band mee op. Bijvoorbeeld, ik poets iedere zaterdag een pony bij ons, en die herkent me een beetje.
Dat is super om te zien....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:57

Maar waarom zou ik een band opbouwen met een pony waar ik misschien eens in de 7 weken op rijd? Ik mag namelijk niet iedere week op hetzelfde paard en ga liever een ''band opbouwen'' met mijn verzorgpaard.

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:05

Ahaa, je bent er niet elke week?.
Ik rijd ook niet elke week op dezelfde, maar ik poets en knuffel wel iedere week dezelfde pony. Ik vind het geweldig om een band met een pony op te bouwen, of het nu een manegepaard is of niet.
En of ie nu al tigduizend keer is gepoetst op een dag, maakt me ook niet uit. Ik knuffel graag met mijn lieveling en ik poets haar ook graag.
Maar ik snap ook wel wat jij bedoeld. Een manegepaard trekt je minder snel aan dan een pony waar je zowat iedere dag bij kan zijn

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:59

Ik moet zeggen dat ik mezelf ook nooit echt heel erg aangetrokken heb gevoeld tegenover manegepaarden. Ik woonde op 20 minuten rijden met de auto van de manege dus dan ben je al afhankelijk van je ouders. En een hele dag op een manege rond hangen ik zou gillend gek worden. Ik hou daar totaal niet van. Verzorgpony's daar in tegen daar besteden ik zowat elk vrij uurtje aan. Vindt ik echt heel anders. Met een verzorgpony bouw je toch meer op en kun je in mijn ervaring gewoon meer je eigen plan trekken. Manege pony kun je niet zomaar de stal uit trekken om te gaan wandelen, gewoon tutten of longeren.
Ik denk dat het voor iedereen toch anders is de ene zoekt toch ook meer de gezelligheid van een manege terwijl en ander liever gewoon echt met z'n paard bezig wil zijn en geen gedoe er om heen. Ik zou zelf nooit op een manege of grote pensionstalling staan. Altijd mensen op je heen en al die afleiding.
Daarnaast wat het misschien ook heel anders geweest als de manege op 5 minuten fietsafstand was en je daar gewoon meer kon zijn en de mensen daar meer leerde kennen.

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:13

Ik moet zeggen dat ik met alle paarden leuk bezig kan zijn, of het nu een manegepaard is of niet. Een paard is een paard.....
Laatst bijgewerkt door Akecheta op 13-02-13 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vet lettertype gewijzigd in normaal lettertype

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:17

Ik ga even van mijn eigen situatie uit... Als ik niet zo vaak op de manege was gekomen, had ik ook nooit mijn verzorgpaard gehad. Want via via is de eigenaresse bij mij uitgekomen.

En eerlijk is eerlijk... Als eigenaar doe je altijd wat navraag; en een manegeruiter (niets mis mee hoor ;)) die 1,5 uur per keer rijden op stal is, gaat het voor mij niet worden :) En snap ook wel dat met die band, maar je hebt toch wel een lieveling die altijd wat aandacht krijgt.... Ook al ga je niet altijd/rij je niet altijd op dat paardje? (Althans, dat had ik wel...) Snap dat je liever naar je verzorgpaardje gaat etc. Dat echt wel... Maar wat ik dan niet snap waarom je daar dan nog rijdt? Ik ging er uren naar toe naast mijn verzorgpaardje voor mijn lievelingspony daar... Lekker 2-3x per week hem borstelen en dan eerst ook nog lessen, maar dat was altijd gezellig dus was je zo met de vaste groep 2-3 uur bezig (incl rijden).