Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:28

Celiien schreef:
Dus je doet nu een opleiding (of gaat er een doen) en je hebt hiervoor een paard nodig, maar dan wel een verzorgpaard :+ Das makkelijk. Moet dat paard dan ook mee nar school etc? Dat is namelijk een groot struikelblok: het staat niet direct in de advertentie maar het komt wel zo over

Ga doen. En ik moet naast de opleiding rijden.Een manege is geen optie ivm niveau verschil. En leasen is te duur.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:38

shaddiefan schreef:
maliejane schreef:
Ik heb even naar je advertentie gekeken en ik denk dat je geen reacties krijgt om hoe je je verwoord. Persoonlijk zou ik afknappen op iemand die zegt dat ze echt weer moeten rijden ivm een opleiding. Als ik een eigenaar zou zijn zou ik zoeken naar een gemotiveerd enthousiast iemand die graag aan de slag gaat met paarden omdat dat haar passie en hobby is.

Bij jou lijkt het nu alsof je het zoekt omdat het per se moet. Je zegt dan daarna wel dat je het ook mist, maar de nadruk ligt nu op het moeten en niet het willen ;) Moeten maakt het een verplichting, dus minder leuk. Mensen die moeten haken dus ook sneller af en dit schrikt af. O:)

Dus als tip zou ik willen zeggen kijk nog een keertje goed naar je advertenties en kijk of je iets kan wijzigen aan hoe je overkomt. Denk vanuit de eigenaar. Wat zou jij voor iemand zoeken als je een paard had? Zeker als er weinig paarden in je omgeving zijn is dat heel belangrijk.

Veel succes!

Ik ben nu zo op dat rijden ook omdat het me te vaak geflikt is om heel veel te zeggen en vervolgens mag ik niks. Ik heb al heel vaak gehad dat ik degene ben die de stront opruimt en alle klusjes kan opknappen. Dit vind ik niet erg. Maar ik wil er wel wat voor terug.

Ik heb het hier niet over het rijden. Je kan prima neerzetten dat rijden belangrijk voor je is. Het gaat mij erom hoe je het nu opsteld ;)

Zoals je het hierboven in een reactie zei klonk al veel beter. Zet dan iets neer dat je heel graag weer wat met paarden wilt gaan doen en dat voor jou het rijden niet belangrijk is, maar dat je in verband met een opleiding die je volgend jaar gaat doen toch op zoek bent naar een paard waar je ook op mag rijden. Op die manier leg je wel de nadruk op dat je WILT verzorgen ipv dat je het MOET. Dan zeg je exact hetzelfde als je al zei maar komt het toch anders over ;)

Anyway, hoop voor je dat dit paardje waar je gaat kijken wat voor je is en je niet verder hoeft te zoeken ;)

0407Tamar

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:45

Nee oke daar kan ik me wel in vinden. Thanks!

Morganewis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:24

Ja echt een hel :( als iemand er eentje weet in Hasselt,Diepenbeek,Genk..? :(

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:11

Iemand nog tips voor het blijven zitten met bokken zonder zadel? De eigenaresse rijd Angel zonder zadel en met Neckrope. Ik heb heel erg vaak zonder zadel gereden en kan wel stevig zitten maar tips zijn nooit verkeerd :o

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:14

shaddiefan schreef:
Iemand nog tips voor het blijven zitten met bokken zonder zadel? De eigenaresse rijd Angel zonder zadel en met Neckrope. Ik heb heel erg vaak zonder zadel gereden en kan wel stevig zitten maar tips zijn nooit verkeerd :o

Ik zou eerst proberen de reden van het bokken zien te achterhalen (samen met de eigenaresse). Te vaak zonder zadel rijden kan namelijk rugproblemen veroorzaken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:15

shaddiefan schreef:

Waarom rijdt ze zonder zadel en met neckrope?

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:13

Ik raad het af om vaak zonder zadel te rijden, dit kan op den duur voor serieuze klachten zorgen, zoals blokkades in de rug. Onthoud dat zadels zijn uitgevonden met een echte reden, niet alleen om het wat makkelijker te maken voor de ruiter, zadels verdelen namelijk ook de druk.
En over op neckrope rijden ben ik ook niet bepaald positief, maar dat is weer een ander verhaal :=

Wil je mijn mening weten? Als een paard bokt heeft dat bijna altijd een reden, dus zoek uit waar het door komt en doe er iets aan. Leg er daarna gewoon een passend zadel op en neem een fijn hoofdstel, of zoek een goede barebackpad en een bitloos hoofdstel, als je het perse "natuurlijk" wilt.

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:28

Nu we het toch over blijven zitten hebben...
Het lukt mij dus voor geen meter om door te zitten op Chanel -O-
Op de manege reed ik eigenlijk altijd op kleine pony's en na een tijdje ging dat echt heel goed! Maar bij grote lukt het dus niet. Ik heb ook twee keer met barebackpad gereden op Chanel, dat ging dan juist weer supergoed.
Dus als iemand nog tips heeft :Y)

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:45

Zoiets moet je gewoon oefenen, en als het echt niet gaat kan je misschien zitles nemen. Kan iemand van stal je eventueel even helpen? want in dat geval raad ik je dit aan: longeerlijn er aan, beugels uit, teugels los en dan "gewoon" zorgen dat je ontspannen blijft zitten. Zo leer je goed mee te bewegen met je paard en krijg je ook een onafhankelijke zit.

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:01

Ik zat inderdaad aan zitles te denken :j Ik zou misschien zelfs wel eens de eigenaar om hulp kunnen vragen. Ik heb ook wel eens een stukje zonder beugels geprobeerd en dat ging ook best okee. Het is vooral dus als ik mijn beugels aan doe ik er last van heb.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:05

@Reusje, veel afwisselen met lichtrijden, verlichte zit en doorzitten. Dan krijg je meer controle over je houding en leer je het jezelf aan.

Ik verzorg en rijd nu ongeveer een jaar een Tuigpaard en geloof me, die kon ik écht niet uitzitten. Gewoon oefenen en dan krijg je toch die balans, zoek wat bij je past qua houding (dit verschilt per persoon; de ene moet echt hakken uitdrukken en de andere juist ontspannen, ligt ook aan paard), zolang je maar recht op zit. Niet naar achter of voren, recht in je zadel, zo leer je het gelijk goed en moet je niet iets afleren wat je steeds fout deed (denk aan stoelzit).

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 06:14

Bedankt! Ik ga oefenen!

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:44

Ze rijd met neckrope en zonder zadel omdat ze in vrijheid wil rijden. Met de pony is niks mis ze probeert mensen die wat meer ervaren zijn gewoon uit.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:43

shaddiefan schreef:
Ze rijd met neckrope en zonder zadel omdat ze in vrijheid wil rijden. Met de pony is niks mis ze probeert mensen die wat meer ervaren zijn gewoon uit.

Maar een pony dat bokt heeft een rede. Vreugde, pijn of irritatie.

Je kan ook in vrijheid rijden met zadel, jammer genoeg gaat lang niet iedereen daar in mee.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:43

shaddiefan schreef:

Wat heeft iedereen tegenwoordig toch met in vrijheid rijden, waar is dat goed voor? Zolang jij op jouw paard zit is hij toch niet in vrijheid, want hij mag nog steeds niet zelf beslissen waar hij heen gaat en wat hij doet. Als je het perse "natuurlijk" (paardrijden op zich is al onnatuurlijk, dus dat is ook onzin) wilt, waarom dan geen barebackpad en een bitloos hoofdstel?
Op neckrope rijden heeft niets te maken met vrijheid, want je paard is net zo vrij met neckrope als hij is met een hoofdstel, als die dat niet is betekent dat dat jij als ruiter geen enkele controle hebt en dan kan je het maar beter gewoon niet proberen, want dat is levensgevaarlijk.

Als jij wilt dat je paard "vrij" is, moet je niet opstappen, want zodra jij gaat zitten is dat er al van af.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:50

Ik ga zo even een stukje fietsen, en hier en daar briefjes in de brievenbus. Hopen op een leuke reactie!

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:25

Ik vind het heerlijk om zonder zadel te rijden. Het gevoel om in contact te zijn met een paardenrug doet mij meer dan in een zadel. Bovendien voel je kreupelheden beter aan. Plus dat ik sinds een jaar niet meer zo'n fan ben van het bit nadat ik daar veel research op heb gedaan. Dit wil niet zeggen dat ik heb mishandeling of iets in die richting vind maar ik vind t gewoon chill om bitloos te rijden. Niet iedereen wil wedstrijden rijden of persee een paard nageeflijk hebben. Prima als je het ergens niet mee eens bent maar dan kan je of gewoon je mening geven of hem voor je houden :j
Ik vind dressuur hartstikke leuk maar zonder zadel doet me gewoon meer. Dit geldt hetzelfde als dat de Reining mij meer adrenaline geeft dan dressuur of springen. Dit is voor iedereen anders. Dat wil niet zeggen dat 1 van de 4 fout is? :D

Simpel gezegt: Mensen willen zo rijden omdat t een geweldig gevoel geeft en tis goed voor je zit. <<)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:44

shaddiefan schreef:
Ik vind het heerlijk om zonder zadel te rijden. Het gevoel om in contact te zijn met een paardenrug doet mij meer dan in een zadel. Bovendien voel je kreupelheden beter aan. Plus dat ik sinds een jaar niet meer zo'n fan ben van het bit nadat ik daar veel research op heb gedaan. Dit wil niet zeggen dat ik heb mishandeling of iets in die richting vind maar ik vind t gewoon chill om bitloos te rijden. Niet iedereen wil wedstrijden rijden of persee een paard nageeflijk hebben. Prima als je het ergens niet mee eens bent maar dan kan je of gewoon je mening geven of hem voor je houden :j
Ik vind dressuur hartstikke leuk maar zonder zadel doet me gewoon meer. Dit geldt hetzelfde als dat de Reining mij meer adrenaline geeft dan dressuur of springen. Dit is voor iedereen anders. Dat wil niet zeggen dat 1 van de 4 fout is? :D

Simpel gezegt: Mensen willen zo rijden omdat t een geweldig gevoel geeft en tis goed voor je zit. <<)

Het klopt dat het goed voor je zit is, maar het zonder zadel rijden is niet goed voor de rug van je paard.. Ik vind zonder zadel rijden ook super leuk, maar heb dan ook een bbp aangeschaft zodat het voor mijn paard ook leuk blijft ;)

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:49

Maaikevdk schreef:
shaddiefan schreef:

Het klopt dat het goed voor je zit is, maar het zonder zadel rijden is niet goed voor de rug van je paard.. Ik vind zonder zadel rijden ook super leuk, maar heb dan ook een bbp aangeschaft zodat het voor mijn paard ook leuk blijft ;)

Als je continu op de rug van je pony bonkt is dah nie goed nee. Stil zitten is dan ook een beter plan. Niet te vergeten zijn paarden niet van porselein

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:58

shaddiefan schreef:
Maaikevdk schreef:

Als je continu op de rug van je pony bonkt is dah nie goed nee. Stil zitten is dan ook een beter plan. Niet te vergeten zijn paarden niet van porselein

Ook al zit je stil, je zitbeenknobbels drukken op de rug van je paard als je netjes rechtop zit. En ik weet dat paarden niet van porselein zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ze alles kunnen hebben. Het is niet voor niets dat zo veel paarden klachten hebben en dat dat door een slecht passend zadel komt of iets anders in de rug. Ik zou dus maar voorzichtig zijn met je paard!

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:01

@Maaikevdk Je hebt bbp's die echt bijna voelen als een soort boomlooszadel, maar de dunnere versies kunnen voor jou wel comfortabeler zijn, alleen het schaadt de rug van je paard nog steeds enigzins aangezien je zitbeenknobbels er deels gewoon 'doorheen komen'. Maar het is in ieder geval beter dan helemaal bareback :j
Laatst bijgewerkt door onbarefeet op 14-04-16 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:02

Ze rijd al 10 jaar zonder zadel en de pony heeft nog nooit wat gehad dus t zal allemaal wel meevallen

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:05

Er zijn ook andere manieren om bitloos te rijden, manieren die minder gevaarlijk zijn.

Fijn dat jij het fijn vind om zonder zadel te rijden, maar je paard zal dat een stuk minder fijn vinden. Met zadel rijden heeft helemaal niet met ambities of nageeflijkheid te maken, het gaat er om dat vaak zonder zadel rijden gewoon niet goed is voor je paard zijn rug. Misschien dat het voor jou een fijn gevoel is, maar voor je paard ligt dat anders, het enige probleem is dat je paard daar niets van kan zeggen en dat de problemen vaak pas op de langere termijn komen.

Ook als je niet zit te bonken is het slecht, dat heeft er namelijk helemaal niets mee te maken, het gaat om je zitbeenknobbels die op de wervels drukken.

Je praat over zonder zadel rijden alsof het een discipline is, dat slaat nergens op, net als het idee dat je het beter voelt als je paard niet goed loopt. Ik rijd gewoon met zadel en ik voel echt alles, ookal zet mijn paard maar één keer zijn voet niet helemaal goed neer.

Om je zit te verbeteren hoef je niet zonder zadel te rijden, daarvoor kan je ook gewoon je beugels uit doen of inderdaad een bbp nemen.

Ik ga mijn mening niet voor mij houden, ik kan er namelijk niet tegen als mensen niet aan hun paard denken. Dat maak ik namelijk op uit jouw Posts, je praat over je eigen gevoel en plezier, maar je paard komt niet eens ter sprake. Google eens op "zonder zadel rijden slecht?", dan zie je vanzelf waarom ik dit zeg.

Lekker makkelijk "zal wel meevallen", "ze heeft al tien jaar niets meer gehad", tja, volgens mijn dokter heb ik ook niets, maar ik kan je wel vertellen dat ik iedere dag pijn heb. Niet alles is op het eerste oog zo te zien.

Ik ga hier verder niet meer op in. Je moet het zelf weten, maar als jouw paard volgend jaar opeens allerlei blokkades heeft en niet meer fijn loopt hoef ik dat ook niet te horen. Beetje bot misschien, maar hier kan ik dus echt niet tegen.

SophieXAnni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:07

Ik heb een advertentie geplaatst, staat in mijn onderschrift. Heeft iemand misschien tips? :)