Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:51

Hmm.. ja ik kom wel grotendeels voor het rijden ja. Maar wil gerust overal bij helpen.dat 'alles mag' klinkt wat arrogant, maar zo bedoel ik het niet.

Maar ik wil sowieso graag les rijden. Van wie maakt me dan niet uit. Mag de eigenaar gerust aangeven. En als ik lang fetraind hen zou ik dit graag willen toetsen op wedstrijd. En als mijn vriendinnen op buitenrit gaat, zou ik graag meewillen.

4 jaar een fries gereden waar ik alles deed. Maar ook alles mocht.

Nu rijdt ik een paard en is het nog even afwachten hoe en wat.

Maar indd bij een eigen paard heb je het pas echt voor het zeggen.

darkadia

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:28

Hier kan inderdaad ook veel in overleg en hangt ook af van de kwaliteiten van de bijrijder. De eerste maanden was het 1x per week grondwerk en 1x per week rijden. Inmiddels gaat ze super met hem en mag ze zelf kiezen of ze gaat rijden of grondwerken, en rijdt ze hem ook lekker in het bos. Nog steeds heel blij mee :) ze betaalt wel een bijdrage, maar heeft ook eigen pony (die staat nu elders in bruikleen) en weer dus wat een paard kost.

@Em balen dat je weer op zoek moet! Maar fijn dat je al reacties hebt. Ik merk dat het hier toch wel heel lastig is om iemand te vinden die enkel wil verzorgen...

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:28

Joltsje schreef:
Hmm.. ja ik kom wel grotendeels voor het rijden ja. Maar wil gerust overal bij helpen.dat 'alles mag' klinkt wat arrogant, maar zo bedoel ik het niet.

Maar ik wil sowieso graag les rijden. Van wie maakt me dan niet uit. Mag de eigenaar gerust aangeven. En als ik lang fetraind hen zou ik dit graag willen toetsen op wedstrijd. En als mijn vriendinnen op buitenrit gaat, zou ik graag meewillen.

4 jaar een fries gereden waar ik alles deed. Maar ook alles mocht.

Nu rijdt ik een paard en is het nog even afwachten hoe en wat.

Maar indd bij een eigen paard heb je het pas echt voor het zeggen.

Ik snap dat je het wsnl niet arrogant bedoelt :)

Mijn bijrijder mág in principe ook alles, volledige vrijheid voor het invullen van de tijd dat ze met hem bezig is, daar acht ik haar ook prima capabel in. Maar toch zijn er wel grenzen, ik zou er niet vrolijk van worden als ze hem zonder overleg zou vervoeren of uitbrengen op concours. Ook samen rijden met andere paarden hoor ik graag van te voren. Aangezien ík nog áltijd de eindverantwoordelijke ben.
Ik zou het bij overleg waarschijnlijk wel toestaan, maar ik wil het toch graag weten.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:35

darkadia schreef:
Hier kan inderdaad ook veel in overleg en hangt ook af van de kwaliteiten van de bijrijder. De eerste maanden was het 1x per week grondwerk en 1x per week rijden. Inmiddels gaat ze super met hem en mag ze zelf kiezen of ze gaat rijden of grondwerken, en rijdt ze hem ook lekker in het bos. Nog steeds heel blij mee :) ze betaalt wel een bijdrage, maar heeft ook eigen pony (die staat nu elders in bruikleen) en weer dus wat een paard kost.

@Em balen dat je weer op zoek moet! Maar fijn dat je al reacties hebt. Ik merk dat het hier toch wel heel lastig is om iemand te vinden die enkel wil verzorgen...

Wat fijn dat het bij jou zo goed gaat!

Rijden mag en kan in principe wel maar ik wil gewoon niet iemand die dat het belangrijkste vindt :) je kan nog zo veel andere dingen met een paard!

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:39

Persoonlijk vind ik het juist fijn dat een verzorgster juist aangeeft wat ze wil. Dan krijg je nooit achteraf gezeik :p Liever iemand die vooraf aangeeft dat ze wil lessen/buitenrijden dan er tijd in stoppen en dan afscheid kunnen nemen omdat je totaal iets anders wilt ;)

En ik vind dat "alles mogen" moet kunnen. Is het paard niet te vertrouwen buiten, weinig ervaring... Snap ik dat het als eigenaar enger is. Maar van in een groep rijden.. Van mij mag veel, maar alleen naar buiten bijvoorbeeld niet (dan is pony kijkeriger) en verder... zoekt ze het maar uit :)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 13:46

Liannetje86 schreef:
Persoonlijk vind ik het juist fijn dat een verzorgster juist aangeeft wat ze wil. Dan krijg je nooit achteraf gezeik :p Liever iemand die vooraf aangeeft dat ze wil lessen/buitenrijden dan er tijd in stoppen en dan afscheid kunnen nemen omdat je totaal iets anders wilt ;)

En ik vind dat "alles mogen" moet kunnen. Is het paard niet te vertrouwen buiten, weinig ervaring... Snap ik dat het als eigenaar enger is. Maar van in een groep rijden.. Van mij mag veel, maar alleen naar buiten bijvoorbeeld niet (dan is pony kijkeriger) en verder... zoekt ze het maar uit :)

Eens!

Bij mij is het andersom m.b.t. naar buiten gaan, paardje is altijd gewend alleen mee op stap te gaan, en kan tamelijk dominant/druk worden in een groep! :D

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:16

Haha Precies... kijken wat kan, wat jij verantwoord vind :p

En nu met spoed op zoek naar een witte rijbroek omdat die van haar spontaan kapot is gegaan en we vanavond een wedstrijd hebben... Help :')

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 14:56

Dat vind ik dan de taak vd eigenaar om wel grenzen aan te geven zodat de veiligheid/welzijn niet in het gedrang komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:04

"Alles mogen"... Nee sorry, mijn bijrijder mag absoluut mijn paard niet vervoeren.
Als ik als eigenaar bepaalde dingen niet wil (ik ben toch eindverantwoordelijke) dan heb je daar maar mee te dealen, of je zoek een ander of koopt zelf een paard.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:59

Vervoeren zou hier ook een beetje issue kunnen zijn.. Maar het voordeel.. 14 jarig meisje, dus voordat die haar rijbewijs heeft en alles, is de pony al in de 20 :') En alles bij de hand, bak, bos, poel om te zwemmen etc.

Wedstrijden doen we alleen waar we onder de man naar toe kunnen... Prima zo...

(Wedstrijden wil ik wel zelf ook altijd mee ;) niet dat er iets mis gaat of wat dan ook, maar gewoon fijnere gedachte)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:48

Waarom de paarden niet vervoeren?

En afspraken maken is indd belangrijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 23:38

Denk dat het voor mij eerder is dat je het zou moeten verdienen om "alles" te mogen. Als iemand in de eerste week al gelijk alles wil zou ik er snel klaar mee zijn. Je kan natuurlijk wel aangeven wat je in de toekomst zou willen maar dan zou ik eerst het vertrouwen moeten hebben dat je het ook echt alleen aankan.
Eerst maar eens laten zien dat je op een veilige manier met het paard om kan gaan en situaties in je eentje op te lossen. Dus dat hangt toch echt af van de ruiter en de combinatie.
Waar ik nu rijdt mag ik eigenlijk alles wel. Maar ik weet onderhand wel wat verstandig is en wat niet. En overleg is nooit verkeerd. Maar ik geef eigenlijk nooit door waar ik ga rijden of hoelang ik weg blijf. Ga wel altijd alleen met de pony op stap.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 05:00

Dat ben ik met je eens ja. Als je de eerste week gelijk alles wil is niet logischh.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:35

Verzorgster bleef nooit langer weg dan een uur, meestal half uurtje en was ze weer terug. Toen ze een keer na bijna twee uur nog niet terug was. Waren we best ongerust. Vroeg ook nooit waar ze heen ging. Die keer zette ons wel aan het denken. Wat als wat was gebeurd? Geen flauw idee waar te gaan zoeken...

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:46

Mijn bijrijdsters mogen alles met mijn pony, maar die hebben eerst laten zien verantwoordelijk en netjes met mijn pony en spullen om te kunnen gaan.
Juist omdat ik weet dat alles op een verantwoordelijke manier gaat mogen ze alles.
Hadden ze gelijk vanaf het begin alles willen doen had ik ermee gestopt.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:40

Joltsje schreef:

Omdat er een boel mensen zijn die netjes rijden met paard in de trailer. Ik geef mijn paarden ook echt niet zomaar mee aan iemand in de trailer. Mijn huidige bijrijdster zou dat wel mogen, maar die komt ondertussen al 1,5 jaar en ik heb nog nooit iemand mee gemaakt die zo verantwoord overal mee om gaat :) Haar vertrouw ik wat dat betreft voor meer dan 100%
Maar dan nog zit echt wedstrijden rijden er bijvoorbeeld niet in. Ik heb mijn paarden in de eerste plaats voor mezelf en ik ga regelmatig in de weekenden met ze op show, wil ook last moment nog een opdracht aan kunnen nemen. Niet handig als iemand anders dus ook al vanalles met de paarden gepland heeft :) Daarnaast zou ik iemand ook weer echt moeten leren kennen voor ik ze met wedstrijd stress mijn paarden toe vertrouw. Zie te vaak dat de spanning en de wil om te presteren ten koste gaan van het paard.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:54

Een bijrijdster hier,

Ik heb nu een adresje waar ik terrecht kan. Enkel buitenrijden is geen optie. Dit omdat ze naast een 80 weg staan.

Nu geb ik met een andere pony ook de ervaring dat ik niks anders dan in de bak rijden mocht doen. Zij wisten niet hoe de pony buiten was. Toen heb ik voorgesteld hem mee naar buiten te nemen. Hij was super braaf. In dat jaar heb ik hem leren springen laten wennen aan het gevoel zonder zadel en was hij B klaar. Toen kreeg ik een appje dat ik niet meer hoefde te komen dat ze het zelf konden. Ik vind dit geen manier van doen? Het ligt dus echt niet altijd aan de bijrijder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:07

Joltsje schreef:

2 heftige trailerongelukken gezien en meegemaakt, er gaat niemand meer mijn met paard rijden behalve mijn vader. Op uitzondering als ik er bij in de auto zit en ik de rijstijl van deze persoon ken, maar zonder mij wordt mijn paard dus absoluut niet vervoerd, zit de angst mij veel te diep voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:49

Vervelende en goede verhalen lees ik hier!

Ik ben zelf ook al ruim 10 jaar een bijrijdster(tje). Toen ik heel jong was altijd met begeleiding van de eigenaresse, soms een keertje alleen waar mijn moeder dan wel bij was. Naar mate ik ouder werd, een verzorgpaard meer in de buurt gezocht waar ik dan ook alles zelfstandig deed (uiteraard in het begin onder begeleiding van de eigenaresse want dat vind ik zelf gewoon heel fijn). Nu verzorg ik nog steeds de fjord die ik deed toen ik 8 was (wel met een tussenpose van 6 jaar vanwege de middelbare school etc.), daar kom ik 1x in de week max. omdat het gewoon echt heel erg ver is (tram, trein en fiets= uur enkele reis) en ik niet even na mijn stagewerkdag er nog heen kan, vooral in de winterperiodes niet. Gelukkig is de eigenaresse super flexibel en is het geheel vrijblijvend. Ze kent me nog van toen ik een gup was en ik ben altijd hartstikke welkom! :D

Woensdag ga ik kennis maken met een nieuw verzorgpaard, toevallig op een oud adresje waar ik vroeger (was een jaar of 11) hielp met de verzorging van de minipaardjes (kleinschalige fokkerij), zo onwijs veel geleerd daar! En ook onwijs dicht in de buurt waardoor ik wel nog na stage er heen kan. Ze is nu geen fokkerij meer maar heeft nog wel wat paarden lopen die extra aandacht kunnen gebruiken. :D Ik ken de eigenaresse dus ook al een flinke tijd en heb ook meerdere verzorgpaarden gehad ook bij andere mensen maar ben momenteel echt super zenuwachtig. :=

Verder ook wel vervelende dingen gemaakt met eigenaren, op de een of andere dag op stal aankomen en is de eigenaar met paard en al met de noorderzon vertrokken etc. Ach dat zijn de minder fijne kanten natuurlijk, maar ik moet zeggen dat ik het het meerendeel van de tijd altijd super heb getroffen! :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:59

Paard en eigenaar verhuisd zonder dat je ervan wist. Dat is minder grappig.

Ik heb het maar opgegeven. De vrijdagen zijn deels gedekt door bijna ex gelukkig. Verder is er geen peil op te trekken wanneer verzorgster komt. De ene keer is dat de woensdag de andere keer de maandag. Zonder afmelden oid. Vandaag kreeg ik zowaar een sms dat ze ziek was vandaag. Maar ik was zelf al geweest. Sla nu de woensdagen maar over en de rest van uit gaan dat er niemand is.

Ben daarom bezig met een voor mij erg drastische oplossing -O- die ik niet leuk ga vinden maar waar hopelijk de paarden beter van worden. Ze heel heel ver uit de buurt zetten waar ze wel hun aandacht dagelijks krijgen en mogelijk wat beweging in de vorm van wandelen ed. Alleen ik kan daar uiterlijk een keer per week heen en weer. Dus ene dag heen andere weer naar huis. En dan weer een week wachten. ;( Niet grappig maar daardoor krijg ik wat meer lucht. En ben ik met huis zoeken en vinden niet meer afhankelijk van paardenplek in de omgeving. En dan hopen dat vooral oude tinker dat gaat trekken dat ie me veel minder gaat zien.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:54

Of paarden weg doen....
Hier gaat er ook eentje weg. Omdat ik er te weinig tijd voor heb. Lastige keuze. Wil voor haar aandacht niet afhankelijk zijn van een bijrijder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:59

Is geen optie bij die oude. :n enige dat dan rest is in laten slapen en dat ga ik echt niet doen. Jonge verkopen is zeer waarschijnlijk oude die van ellende overlijdt. Ze kunnen gewoon nietmeer uit elkaar gehaald worden. Dierenarts raadt dat ook ten zeerste af trouwens. Dan is dit een goede optie. Alleen voor mij echt vreselijk om te moeten beslissen.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:24

Mijn ex-verzorger heeft echt een k*tstreek gedaan. En zit dan doodleuk leugens te vertellen over ons. Als we hier dan de waarheid op reageren, dan verwijdert ze dat gewoon. Volwassen..
En het kind is dan 18 jaar hé

Snap niet dat het er bij haar niet in gaat dat als je de dag op voorhand meedeelt dat we onze plan moeten trekken voor de komende periode, dat dit voor ons echt lastig is.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:53

Oh ja uiteraard. 90% maakt je achteraf zwart. Absurd gewoon. Dat is de reden dat ik niet meer zo van anderen iets gunnen ben. Doe het dan liever zelf. Zonder gezeik en gezeiver.
Super relax. Geen rekening meer houden of ze wel of niet komen en lekker alle tijd voor mezelf en de paardjes, ipv helpen/begeleiden en coachen/gratis les geven.
Een grote minder en probleem opgelost. Niemand "nodig" die haar als eigen paardje mag verzorgen en rijden. Dat is natuurlijk ook verschrikkelijk zo'n kans. Hahaha.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:20

Anke schreef:
Op zich mag mijn verzorgster heel veel. Echter wel in overleg en even vragen.
Al is het maar dat we weten hoelang ze ongeveer weg is en waarheen. Zodat we niet ongerust zijn.

Hier precies hetzelfde.. WEL IN OVERLEG! Zijn veel mensen die dit niet zo serieus nemen...