Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:11

Heb je ook de redenen uitgelegd waarom je dat zo wil? Anders snapen ze het misschien niet of zien ze de relevantie niet. Als je dat uitlegt heb je grote kans dat ze er beter op letten. Dus niet: je mag niet met sporen rijden, maar: ik wil niet dat mijn paard met sporen gereden wordt, omdat het belangrijk is dat ze erg goed aan mijn been blijft bij de wedstrijden, dus ik rijd alleen de wedstrijden met sporen. En niet: ik wil dat je het paard laat wachten met eten, maar et is belangrijk dat je het oaard altijd even laat wachten met eten- ik heb hier veel tijd in gestoken en ik wil het er graag in houden. Bovendien zorgt het voor gezag en blabla, wat je redenen ook maar zijn.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:08

Ja uiteraard. Het voer weigeren zelfs vrij duidelijk, want ik heb een hekel aan schooiende paarden. Dus dat hij dit absoluut niet mag doen, en gewoon even plaats moet maken wanneer ik het eten klaarzet. Net als het niet laten eten tijdens wandelen: omdat hij dus niet zomaar mag eten wanneer wij met hem bezig zijn, eten kan ie in zijn eigen tijd.

Dat stuk met geen andere mensen mee, vrees ik dat ik dat niet duidelijk heb gezegd. Wel tegen de meiden (dat hun elkaar eerst beter moeten leren kennen plus dat ik wil weten wie erbij is. Dus ik zal erbij zijn dan) Maar dat is dus blijkbaar niet naar de moeder gecommuniceerd. Dacht ook dat het niet zo'n punt was, anders had ik het meteen moeten aangeven. Maar toch bleek ik ermee te zitten: wie zijn er dan nog meer bij geweest zonder dat ik het weet?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 00:47

Dat stukje van wie zijn er nog meer bij geweest zonder dat ik het wist klinkt mij bekend in de oren.
Dat gevoel en een gevoel van wat is er nog meer gebeurd zonder dat ik het weet was voor mij de reden het te stoppen.
Zo kreeg ik een jaar na dato te horen dat ze mijn paard met een longeerhulp had gelongeerd. Ze weet amper te longeren en dan deed ze zoiets. Ook dat een vriendin tips met het rijden kwam geven en er ook nog op gereden heeft werd ook zo terloops medegedeeld.
Toen ik daar boos op reageerde kwam het excuus ja maar het was allemaal met de beste bedoelingen. Ik zou nooit iets doen wat slecht voor het paard is.
Heel fijn dat je zo denkt maar ik als eigenaar bepaal wat goed is voor mijn paard en niet een verzorgster. En over alles valt te praten maar niet dingen gaan doen en dat pas achteraf vertellen.
Ik vind het in jouw geval van die moeder niet kunnen. Je neemt niet zomaar oppaskindjes mee en vertelt dat achteraf.
Je vraagt dan van tevoren of de eigenaar er bezwaar tegen heeft.
Ik zou of alles nog eens heel duidelijk aangeven als je verder wel tevreden bent en anders er direct mee stoppen. Geef die meiden dan een dag om afscheid te nemen en dat is het dan.
Als ze niet snappen dat dingen zoals niet laten eten belangrijk voor jou zijn, zijn zij niet de juiste verzorgers voor je paard en jij niet de juiste eigenaar voor hen.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:18

Ik heb zo af en toe is meegelezen. Voor mijn paard ben ik ook al echt een paar jaar op zoek. Goede, betrouwbare bijrijders zijn echt lastig te vinden!!

Hebben jullie nog tips? Ik ben heel makkelijk, vind heel veel goed, maar houd wel van eerlijkheid...

Er zijn al verscheidene mensen geweest die weer gestopt zijn..
Mensen..
- die na een paar weken het nieuwe eraf hebben en steeds minder komen
- die van mij verwachten dat ik iedere keer kom helpen (dan deed ik het zelf wel...)
- die eeuwen grondwerk doen en er na een half jaar nog niet op hebben gezeten..
- aangaven een rugtas vol ervaringen te hebben en vervolgens door de mand vallen..
- die van mij verwachten dat ik ze op 10 autominuten afstand van het dichtbijzijnde bus/ treinstation ga halen.

En ga zo HELAAS maar door...

Maar die ene ruiter die een paard voor zichzelf wil, wel de lusten, niet de lasten. Betrouwbaar, met respect, ervaring,vervoer en doorzettingsvermogen heb ik tot op heden nog steeds niet gevonden...

En dat terwijl ik eigenlijk alles prima vind MITS dingen worden overlegd..

Dus iemand tips? Of toevallig een goede weten in Twente.. Paarden staan tussen Delden tussen Delden en Goor..

Betreft een 6 jarige, springgefokte merrie, die dressuurmatig moet worden doorgereden (ervaring hiermee dus vereist). Paard is slim en gevoelig (niet sensibel met rijden). Leert erg makkelijk, dus ook negatieve dingen, vandaar dat ik zo hamer op de ervaring.. Paard mag op den duur worden uitgebracht op wedstrijd. Alles mag, niets hoeft. Ik heb zelf te weinig ervaring en nog een paard. De ruiter heeft dit paard dus voor zichzelf en mag deze voor onbepaalde tijd rijden!

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:01

Via via gaan vragen is mijn tip.

Want het is echt drama om iemand te vinden.

Hier hetzelfde. Een "gratis" paard, en een eigenaar die zo soft is nog vanalles te doen/regelen ook :') Maar iemand vinden is lastig. (En dan een grappig feitje, op de manege 3km verderop (ok, ik heb nu geen binnenbak meer ;)) betalen ze 250-300 euro om een pony te leasen... Maar ook toen ik nog wel ergens met binnenbak stond... Drama met zoeken.

Via via werkte bij mij het beste. Eventueel via FB.. maar verwacht daar ook wat reacties van "je moet hem verzetten, ik WIL... Ik WIL... IK IK IK...." en wat je al bent tegengekomen ;)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:28

nuscaniels schreef:
Dat stukje van wie zijn er nog meer bij geweest zonder dat ik het wist klinkt mij bekend in de oren.
Dat gevoel en een gevoel van wat is er nog meer gebeurd zonder dat ik het weet was voor mij de reden het te stoppen.
Zo kreeg ik een jaar na dato te horen dat ze mijn paard met een longeerhulp had gelongeerd. Ze weet amper te longeren en dan deed ze zoiets. Ook dat een vriendin tips met het rijden kwam geven en er ook nog op gereden heeft werd ook zo terloops medegedeeld.
Toen ik daar boos op reageerde kwam het excuus ja maar het was allemaal met de beste bedoelingen. Ik zou nooit iets doen wat slecht voor het paard is.
Heel fijn dat je zo denkt maar ik als eigenaar bepaal wat goed is voor mijn paard en niet een verzorgster. En over alles valt te praten maar niet dingen gaan doen en dat pas achteraf vertellen.
Ik vind het in jouw geval van die moeder niet kunnen. Je neemt niet zomaar oppaskindjes mee en vertelt dat achteraf.
Je vraagt dan van tevoren of de eigenaar er bezwaar tegen heeft.
Ik zou of alles nog eens heel duidelijk aangeven als je verder wel tevreden bent en anders er direct mee stoppen. Geef die meiden dan een dag om afscheid te nemen en dat is het dan.
Als ze niet snappen dat dingen zoals niet laten eten belangrijk voor jou zijn, zijn zij niet de juiste verzorgers voor je paard en jij niet de juiste eigenaar voor hen.

Nog bedankt voor je stukje.

Inmiddels heb ik de keus gemaakt, en vorige week vrijdag met de vader gesproken. Hij had de meiden naar stal gebracht, dus ik heb gevraagd of hij nog even tijd had. Verteld dat ik wilde stoppen, en het bij mezelf gelaten. Ik kan dingen niet loslaten, en ze hebben nog teveel begeleiding nodig om met een gerust hart mijn bevalling in te gaan. Daarnaast zijn er dus een hoop kleine dingen die voor veel mensen niet belangrijk zou zijn, maar die ik dus niet los kan laten: wilde niet dat de meiden hier de dupe van werden. Ze hoefden niet meteen afscheid te nemen, ik zou wel horen wat ze wilden.

Na ruime week (gister) een mail gestuurd naar moeder met de vraag of ik nog iets voor ze kon betekenen en hoe de meiden het wilden afsluiten, maar nog geen reactie erop. Ga er maar vanuit dat dit is vanwege Pinksteren, normaal kreeg ik binnen een half uur reactie..

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:01

Nou ik ga het topic weer omhoog schoppen. Ik had niet gedacht nog op zoek te moeten naar een verzorger/bijrijder, want ik heb twee top dames. Helaas gaan ze er allebei mee stoppen ;(

Ik heb nooit geluk gehad met advertenties en ik zie er ook echt tegenop om weer op zoek te gaan naar iemand, weer het 'screeningsproces' en inwerkperiode door, en dan hopen dat die persoon ook echt blijft en betrouwbaar is :\
Ik lees hier bij sommigen dat ze liever niemand hebben dan steeds het gezeur rondom een bijrijder zoeken/aanhouden. Ik heb daar zelf ook over nagedacht, maar ik vind het dan wel heel vervelend als mijn pony niet dagelijks even wordt nagekeken. Terwijl ik op zich ook mensen ken die hun paard rustig een week (en in sommige gevallen nog veel langer) op de wei zetten en in het weekend een keertje komen kijken := Ik zag de paarden er niet meteen onder lijden, maar bij je eigen pony voelt dat toch even heel anders..

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:01

Ben ik heel benieuwd waar je precies iemand zoekt!

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:07

In jouw woonplaats, zo te zien :+

Ik zoek alleen meer een verzorger dan een bijrijder, want ponylief is al redelijk bejaard te noemen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:15

Oh das toevallig _O-

Voor hoeveel dagen zoek je iemand?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:26

Niet alles gelezen, maar wat ik helezen hebt verbaasd me echt.

Ik ken redelijk wat volwassen lotgenoten. Ik ben 30, 2 kids werk en huishouden. In mijn eentje niet de tijd om een paard te hebben. En zoals ik het wil ook het geld niet. (Als t zou moeten wel, maar wil ook nog leven).

Heb nu een bijrijdpaard en dat is ideaal.

Enige wat ik wil is dat alles mag. Ik kan me voorstellen dat dat soms ff wennen is voor de eigenaar.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:33

Maureen je hebt pb.

Joltsje, je hebt eigenaren die alles toestaan, maar ik ben van de andere kant. Als je de eis hebt dat alles mag vind ik dat je maar gewoon je eigen paard moet kopen :o Maar goed, fijn voor jou dat er verschillende types eigenaren zijn :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:44

Ik ben ook weer opzoek, want mijn paard accepteerd mijn huidige bijrijder toch niet -O- Morgen gaat m'n advertentie er weer op...

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:46

In welke zin accepteert je paard de bijrijdster niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:49

Ze doet d'r kop in de lucht, wilt niet meer lopen en staakt bij alles wat ze doet. Terwijl ze bij mij als een zonnetje loopt... Mijn paard kiest heel duidelijk haar eigen mensen, en bij mijn vorige bijrijder is het ook op deze manier mis gegaan, maakt de zoektocht helaas enorm lastig :(

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:51

Als je een verzorger en geen bijrijder zoekt, en dan ook nog erg weinig toestaat, denk ik niet dat je veel serieuze interesse gaat krijgen eigenlijk.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:06

Mijn pony van 24 wil ook niet per se meer serieus bereden worden ;) Ik zoek daarom iemand die grondwerken leuk vindt en daarnaast lekkere bosritten wil maken, maar niet wedstrijdgericht wil trainen.
Dan krijg je alleen wel snel allemaal jonge sprietjes van 12,13 en het gros daarvan vind ik een hoop verantwoordelijkheid missen.

Dreamer, vervelend zeg, zeker als jij de bijrijdster wel goedkeurt.. Heeft ze lessen gevolgd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:08

Jaa ze heeft zeker gelest! Ze baalt er zelf ook enorm van, maar het klikt niet vanaf mijn paard d'r kant... Heel jammer, want ik was zeker heel tevreden over d'r!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:08

Ah zo, dat snap ik helemaal. Lastig is dat! Je moet het met een jongere meid echt treffen en dan nog veel uitleggen.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:33

Veel uitleggen vind ik niet zo'n probleem, liever wat onervaren dan compleet vastgeroest in bepaalde (manege)technieken. Maar dan wil ik wel de zekerheid dat iemand niet na een paar maanden afhaakt, dat vind ik zonde van mijn tijd. En die garantie heb je helaas niet altijd.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 07:47

MissCharlie schreef:
Maureen je hebt pb.

Joltsje, je hebt eigenaren die alles toestaan, maar ik ben van de andere kant. Als je de eis hebt dat alles mag vind ik dat je maar gewoon je eigen paard moet kopen :o Maar goed, fijn voor jou dat er verschillende types eigenaren zijn :Y)

Zit wat in inderd. Maar wat zou voor jou een reden zijn om een bijrijder te zoeken? Tijdgebrek of wat anders.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 07:51

Dat is lastig, als het paard haar niet wil.

Enige eis "dat alles mag"... Ehm?
Als hier iemand komt die dat zegt, wijs ik die persoon toch de deur.
Dat vind ik heel arrogant overkomen.
Zelf geen geld/tijd kunnen of willen besteden aan een eigen paard en dan van de eigenaar eisen dat je er wel alles mee mag doen wat je zelf wilt.
Super knap dat er eigenaren zijn die daar geen problemen mee hebben.
Bij mij zou het al gelijk een houding-probleem zijn.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:04

Jammer Dreamer dat t m niet is geworden!

Euhm enige eis is dat alles mag? Ik was ook niet zo'n eigenaar die alles toe stond idd. En nu met bijrijdpaard zou ik t ook niet in mn hoofd halen om bijv. Zelf te beslissen dat ik met paard naar buiten ga zonder goedkeuring van de eigenaar.

Wij doen hier aan overleg, ook al heb ik alle vrijheid om te doen wat ik denk dat goed is voor ontwikkeling van paardje.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:22

Op zich mag mijn verzorgster heel veel. Echter wel in overleg en even vragen.
Al is het maar dat we weten hoelang ze ongeveer weg is en waarheen. Zodat we niet ongerust zijn.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:42

Ik ben helaas (na 1,5 jaar een prima verzorgster te hebben gehad) ook weer op zoek. Ik zie dat er in die tijd wel veel veranderd is als ik kijk naar advertenties van verzorgpaarden en verzorgsters.. er wordt eigenlijk (bijna) altijd een bijdrage gevraagd en de focus van verzorgsters ligt heel erg op het rijden. Bij mijn paard is het precies het tegenovergestelde! Ik vraag geen bijdrage alleen hulp met uitmesten en ik zoek iemand die rijden niet het belangrijkst vind.. advertentie staat nu een dag online en had meteen 3 reacties. Met 1 heb ik afgesproken (hoop natuurlijk dat dat meteen "raak" is) maar ben benieuwd of er meer reageren.
Wat vinden jullie van mijn advertentie? http://www.bokt.nl/markt/ad/409291/gezo ... veenendaal