Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:35

Anke schreef:
Dit is dan ook een topic voor eigenaren en niet voor bijrijders en verzorgsters. Daar zal het vast ook wel mee te maken hebben.

Ik ben zelf allergisch voor de types die een groot bord met RIJDEN voor de ogen hebben. Rijden is een bijzaak. Ze goed verzorgen is de hoofdzaak.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat daarom ook maar alles wat een eigenaar zegt voor waar aangenomen zou moeten worden en wat de verzorger/bijrijder zegt meteen in twijfel trekken.
Logischer wijs vindt je hier ook verzorgers/bijrijders die meelezen zoals er ook eigenaren meelezen en reageren in het topic "ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden?".
Net zoals je als verzorger een slechte indruk kan geven geldt dit voor eigenaren ook.
Vindt het gewoon jammer dat vooral hier best veel naar voren kom dat je "maar" verzorger bent en heel veel moet slikken. Een eigenaar hoort ook gewoon respect te hebben voor de verzorger of die nu 12 is of 40 dat maakt niet uit.

Anke

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:20

Respect is iets wat van twee kanten hoort te komen.

En geloof me, als je het vaak niet terug krijgt, verandert jouw eigen houding er echt wel van.

Ik probeer ze altijd af te schrikken. In de hoop dat ik zo de foute niet krijg en de goede er wel doorheen kijkt.

Ik hoef hier geen rond te hebben lopen die met de vingers in de neus kijkt hoe ik de stallen mest en alles verzorg terwijl zij alleen maar oog heeft voor het rijgedeelte.
En ja dan kom ik misschien naar over als eigenaar. Ik ben graag vooraf heel duidelijk. Zodat ik niet tijd verspil aan persoontjes die een gratis manege zoeken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:39

Anke en gelijk heb je. :j scheelt dat ik niet eens iemand kan vinden, want rijden kan niet. Maar toen dat nog wel kon toch eerst de verzorging op orde hebben en daarna rijden. Maar rijden pas na een tijdje bewezen te hebben verzorging aan te kunnen en een tijdje als ik erbij was.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:41

Natuurlijk maar iemand zal daar mee moeten beginnen en als je als eigenaar iemand zoekt zul je toch moeten zorgen dat je er voor open staat anders moet je er gewoon niet aan beginnen.

Er is toch naar mijn idee een groot verschil in duidelijk zijn en iemand afschrikken.
Dat je het al nodig vindt om iemand af te schrikken vindt ik eigenlijk wel raar. Dat is toch een beetje tegenstrijdig. Je wil hulp of niet. Waarom zou je dan iemand af moeten schrikken. Als je echt zo weinig vertrouwen hebt in verzorgers dan lijkt het me beter om er niet aan te beginnen.
Dat afschrikken schrikt mij inderdaad af en als ik dat hier op bokt zou lezen zou ik al gelijk verder zoeken naar een fijner plekje. Het idee alleen al dat je jezelf zo moet gaan bewijzen bij een ander omdat mensen voor jouw het wellicht verpest hebben lijkt me niet echt een eerlijke kans.

Tja en met betrekking tot rijden en verzorgen. Kan dat prima samen gaan. Ik ben verzorger en dus gaat verzorgen voor rijden. Maar als je een bijrijder zoekt ga ik er vanuit dat de eigenaar het belangrijk vindt dat er gereden wordt of op een ander manier gewerkt wordt maar dat basis verzorging al geregeld is.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:50

Daarom ben ik er ook weer helemaal van genezen.
Afgelopen jaar veel tijd verspilt in kennismakingsgesprekken. En een paa kortdurende verzorgsters.

Ik heb ze niet nodig. Verzorgsters hebben een eigenaar met paarden nodig.
Zolang het mij meer frustratie en ergernis oplevert, laat ze maar mooi ergens anders gaan.

Heb er eentje die al ruim twee jaar hier komt, dat gaat prima.
Zij blij, ik blij. Geen gezeur en gezeiver.
Zelfde visie, loopt super!
Zonder haar had ik minder pony's. Nu heb ik er een stuk meer dan ik zelf 'nodig' heb.

Karuna: doe ik ook zo. Eerst kijken wat en hoe de motivatie is.
De meesten komen na twee keer al niet meer als ze niet (steeds) mogen rijden.

Nu dus lekker egoïstisch. Paardjes voor mezelf en mijn kids en de vaste verzorgster.
Heb de neus vol vsn alle snobjes. Bevalt me prima zo. Kom zelf ook weer tot dingen toe. Was bijna alleen nog maar hen aan het begeleiden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:54

Duidelijk zijn, schrikt 90% al af...haha!

Wat moet je bewijzen?
Dat jij je wel aan regels en afspraken kunt houden?
Dat je wel gemotiveerd en betrokken bent?
Dat je goed communiceert en de eigenaar op de hoogte houdt?

Lijken mij de basis om aan de slag te gaan op een verzorgplek.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:08

Anke schreef:

Wat moet je bewijzen?

AMEN _/-\o_

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:46

Anke schreef:

Wat moet je bewijzen?

Dat valt wel mee naar mijn idee. Als bij jouw 90% van de mensen afschrikt omdat jij denkt dat je duidelijk bent denk ik toch dat het weleens ergens anders aan kan liggen...

Ik hoef helemaal niets te bewijzen.
Ik loop al meer dan 16 jaar bij dezelfde eigenaar rond dus denk dat ze weinig klagen over me heeft.
Maar als je als eigenaar het "doel" hebt eerst mensen af te schrikken dan verwacht je toch dat ze wat gaan bewijzen? Ik snap dat hele afschrikken niet. Als je mensen wil afschrikken lijkt mij het ergens dat ze niet welkom zijn of zie ik dat nu zo verkeerd?
En dat verzorgers eigenaren nodig hebben dat klopt anders valt er niets te verzorgen maar aan de andere kant zijn er natuurlijk eigenaren die zonder hun verzorger ook moeilijk zouden hebben om alles alleen te moeten doen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:32

Persoonlijk vind ik voor een afscheid foto's en knuffelen etc ook geschikter... Maar sta er ook anders in denk ik. Heb zelf niets met rijden ;)

Voor mij is een verzorgster luxe.

Bewijzen of afschrikken is niet nodig. Gewoon extra aandacht / beweging voor mijn paardje.

Maar snap het "afschrikken wel" ben je duidelijk wat je zoekt, haken er veel af. Geef je ze meer vrijheid kan het goedgaan... Of je komt iemand tegen die puur over je heen probeert te walsen ;) Je moet een soort tussenweg hebben...

Voor mij hier wel: als dit meisje stopt, dan ga ik het gezeik niet weer van vooraf aan aan... Paard is inmiddels bijna 17, tis wel mooi geweest zo ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:45

Volgens mij zitten er bij nou wel hele diepe frustraties, Anke :P. Ik denk inderdaad dat verzorgsters oor jou dan geen goed idee zijn. Ik zou me er als verzorgster in elk geval allesbehalve prettig en welkom bij voelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:53

Ik snap het van beide kanten wel. Het 'afschrikken' scheelt je een hoop gedoe. Maar het zal misschien ook goede verzorgsters afschrikken omdat ze zich bijvoorbeeld dus niet zo welkom voelen.

Maar ik ben sowieso voor 100% duidelijkheid. Niet alleen de eigenaar maar ook de bijrijdster. Dat is voor iedereen beter. En dan klink je misschien wat minder open of als bijrijdster zijnde verwend.. achja dan weet je tenminste dat je bij elkaar past of juist in de verste verte niet. :P

Ik ben in ieder geval blij dat ik zowel als eigenaar en als bijrijdster nu de juiste situatie heb gevonden :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 01:38

Het schrikt vooral pennymeisjes af. Dus het werkt prima. Ik hoef niet elke week er drie op de stoep te hebben staan.
Dus mag het best bekend zijn dat het hier geen inloophuis is om gratis te rijden.

En als een goede verzorgster zich dan ook laat afschrikken. Het zij zo.
Als ze de stap nemen en het matcht, hebben ze een gouden plek.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:48

Gister is mijn nieuwe bijrijdster voor het eerst mee geweest.
Volgende week gaan we nog een keertje samen.
Beviel van beide kanten,we kenden elkaar al wel.
Dus ik ben weer blij en voorzien.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:25

Super fijn. Gelukkig matcht het!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:13

Tigra_ schreef:
Anke schreef:
Dit is dan ook een topic voor eigenaren en niet voor bijrijders en verzorgsters. Daar zal het vast ook wel mee te maken hebben.

Ik ben zelf allergisch voor de types die een groot bord met RIJDEN voor de ogen hebben. Rijden is een bijzaak. Ze goed verzorgen is de hoofdzaak.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat daarom ook maar alles wat een eigenaar zegt voor waar aangenomen zou moeten worden en wat de verzorger/bijrijder zegt meteen in twijfel trekken.
Logischer wijs vindt je hier ook verzorgers/bijrijders die meelezen zoals er ook eigenaren meelezen en reageren in het topic "ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden?".
Net zoals je als verzorger een slechte indruk kan geven geldt dit voor eigenaren ook.
Vindt het gewoon jammer dat vooral hier best veel naar voren kom dat je "maar" verzorger bent en heel veel moet slikken. Een eigenaar hoort ook gewoon respect te hebben voor de verzorger of die nu 12 is of 40 dat maakt niet uit.

er zijn genoeg eigenaren waar ik nooit mee zou willen samen werken.

Echter in dit topic zou het raar zijn als eigenaren steeds gaan schrijven over hun fijne verzorgster.
Het is toch logisch dat er hier een hoop frustratie wordt gedeeld.

Het eerlijk zijn, je woord nakomen lijkt mij gewoon normaal, maar helaas uit ervaring blijkt dat nogal lastig te vinden.

En je paard uitlenen, wat een dure hobby is en waar men veel liefde voor hun paard is, komt er veel emotie bij kijken.

Hier ook geen verzorgsters meer.
Hoogstens als er 1 langs komt met hoog niveau en op een c pony wil/kan starten...
Alleen dan hen ik er voordeel van.

Veel verzorgsters denken dat ze een geschenk uit de hemel zijn, dat eigenaren ze hard nodig hebben... Hier gewoon totaal niet.

Hou ze nu dan ook lekker voor mezelf, terwijl ik vroeger ook de kans heb gekregen bij eigenaren waarbij ik mocht helpen met hun pony. Ben ze vreselijk(!) dankbaar.
en ja, ik was ook maaaar een verzorgster. Weet donders goed dat ik veel fouten heb gemaakt. Denken dat je zo geweldig en onmisbaar bent, vind ik nogal "naast je schoenen lopen"

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:23

Sneeuwpop...idem hier. Gewoon ff lekker ze voor mezelf!

xJanoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:26

Ik denk dat het buitenrijden niet helemaal goed is geinterperteerd. Ik bedoelde meer dat ik het leuk zou vinden om nog een keer te doen en dat van de zomer in te plannen. Heb de afgelopen week gelukkig vakantie gehad en elke dag heen geweest. Heb gewandeld en een vriendin heeft foto's van mij gemaakt. Gister nog gereden en vandaag ook weer :) wat betreft het verhuizen van de eigenaresse; Ze gaat samen wonen met haar vriend, het feit dat ze niet zo vaak kwam lag echter aan haar drukke baan met nachtdiensten enzovoort. Hoop hiermee wat opheldering te geven :wave:

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:19

Je emoties zullen er vast wel even uit gekomen zijn.
Logisch. Tis ook nogal wat als je je verzorgpony kwijt raakt.
Fijn dat je nog wat opheldering hebt gegeven. Dat leest wel prettig.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:14

Anke schreef:
Sneeuwpop...idem hier. Gewoon ff lekker ze voor mezelf!

Ik ben ook niet het persoon om mijn paard te delen. Naast dat ik een verzorger ben heb ik ook een eigen paard. En zelf zou ik geen geschikt persoon zijn om mijn paard te laten verzorgen/bijrijden. 1x geprobeerd en dat gaat hem niet meer worden ik zet liever mijn paard 7 dagen per week op de wei dan dat een ander er mee bezig is. Je frustreert jezelf en waarschijnlijk is het ook niet zo leuk voor de verzorger/bijrijder.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:51

Daar loop ik ook tegenaan.. Volgens mij ben ik ook niet zo'n geschikte eigenaar voor een verzorger. Kijk het voor nu nog even aan, maar weet niet voor hoelang.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:38

Met meerdere paarden is het makkelijker.
Maar dan nog ...... het is niet niks om iemand erbij te hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:59

vooral niet als het je oogappel is, je lieveling, je (voormalige) topper...

Ik merk met mijn pony, die ik vroeger ook verzorgd heb voor de vorige eigenaar, dat ik er met de jaren steeds minder moeite mee had, zo lang ze hem maar niet in de krul trokken en oneerlijk behandelden. Eerst reed ik hem zelf nog, maar op een gegeven moment reed ik voornamelijk paarden van/voor anderen bij omdat mijn ambities hoger lagen dan hij lichameljk aan kon vanwege chronische luchtwegproblemen, spat en gevoelige voeten. Recreatief ging prima, maar ik wilde lessen op wedstrijdniveau en verder komen en daar deed ik hem geen plezier mee en daarom mijzelf ook niet. Iemand anders die er met veel plezier recreatief mee reed keek ik dan met plezier naar, liever dan dat ik er zelf op stapte.

Met mijn nieuwe paard ben ik lastiger ;) Daar moet ik zelf nog een combinatie mee gaan vormen en heb haar nog maar net. Zo'n paard wil je eerst leren kennen, je weg er mee zoeken, nieuwe dingen mee proberen, met beleid weer opbouwen in training (jaar alleen sporadisch wat gedaan vanwege drachtigheid en veulen en tijdgebrek eigenaar) Merk dat ik die niet zo makkelijk uit handen geef O:)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:48

Tja, dit is mijn eerste pony, en hem heb ik eerst 4 jaar verzorgd voor ik hem kreeg. Had ook andere bijrijdpaarden, maar dan was de situatie ook anders. In twee gevallen hielp ik de eigenaar ermee, zodat hun een dag niet hoefden te gaan/te rijden.

Nu met mijn pony, gun ik die meisjes hetzelfde als wat ik heb gehad (ben nl ook begonnen met alleen verzorgen op een stal). Maar merk dat ik zelf toch moeite heb met dingen uit handen geven. Uiteraard gaan er dingen anders dan ik doe, dat kan niet anders. Maar als ik dan dingetjes merk aan mijn pony, ga ik nog meer twijfelen of het wel de juiste keuze is.

Het moest een win/win situatie zijn. Ze zijn er nu 3.5 maand, en ik ben echt nog grotendeels bezig met corrigeren/inwerken. In het begin veel begeleiding gegeven, nu kunnen ze alleen gaan. Maar dan nog kan ik het niet loslaten. Dan hoor ik weer dat ze mijn pony niet te pakken kregen (en heb ik er de keer erna ook moeite mee. Dat was wel meteen opgelost trouwens). Vandaag met wandelen merkte ik dat ie erg naar het gras toe 'trok'. Ik kan er absoluut niet tegen als hij zomaar gaat eten, dat weet ie, maar dan echt met zijn snufferd over de grond heen.. Dan vraag ik me af of die meiden hem laten eten tussendoor, al is het maar een hapje, hij moet dit niet doen..

Dus voor mijn gevoel ben ik nu juist meer aan het corrigeren/herstellen, dan dat ik er profijt van heb. Dan kom ik bij toeval achter dat moeders haar oppaskindjes mee had: ook niks over afgesproken. De kindjes deden er dan niks mee, maar was dat omdat ik toevallig ook op stal was? Als er wat gebeurt (en dat is best reeel) ben ik gewoon verantwoordlijk.

Ik ben niet bang dat ze echt rare dingen gaan doen, zoals erop zitten terwijl ze weten dat dit niet mag. Maar toch: de reden dat ik hun heb "aangenomen" is omdat ik zwanger ben, en ze me straks ook kunnen ontlasten. Dat was de bedoeling iig. Maar of ik het tegen die tijd wel los kan laten, wordt steeds meer een vraag voor mij.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:07

@Marocje, ik zou dan toch nog is duidelijk bepaalde dingen aangeven wat je liever niet wilt dat ze doen.
Ik dacht met mijn laatste verzorger die ik bij mijn paard had dat bepaalde dingen ook wel duidelijk waren, zeker daar het een volwassene was.
Dit bleek toch tegen te vallen, terwijl ik voor mijn shet 2 jonge meiden heb waarvan zelfs die van 11 snapt eerst netjes van te voren wat te vragen als het niet duidelijk besproken is of iets wel mag.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:23

Ja, dat blijft blijkbaar lastig: mijn pony kent het voedselweigeren, en ben daar heel streng in. Hij mag gewoon niks eten als je bij hem bent, tot jij een commando geeft. Dit herhaalde ik nog een paar keer wanneer hun het voer gaven, maar toen ik het zelf vast had gemaakt en in de stal gezet, liet ze hem zo los en eten.. Uhmmm, wat vergeten?
Dus ze zouden moeten weten dat dit echt altijd moet, na drie maanden? Het is ook echt niet veel wat ze zelfstandig doen: uit de wei halen, poetsen, wandelen en eten geven. En de schuilstal mesten/hooi aanvullen, maar daar komt ook altijd iemand anders voor, dus dat is nog 'vrijblijvend'.

Maargoed, dat stukje dat de oppaskindjes er waren, dat is gewoon niet duidelijk blijkbaar. Ik heb nl wél duidelijk met de meiden afgesproken dat ze niemand mogen meenemen (voorlopig, eerst elkaar leren kennen) maar nu nam de moeder dus kinderen mee. Tja, ws had ik het er meteen over moeten hebben, maar dat voelde ook echt niet goed. Ik ben al goed in mensen een ongewenst gevoel te geven..

Maargoed, ik neig dus heel erg naar het af te sluiten. Alleen nog een geschikte manier vinden hiervoor. Wil ook niet dat het te plotseling is namelijk voor hun, en ze de kans geven echt afscheid te nemen (als ze willen).