Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:54

Ik dacht ookal...."aan een hek vastzetten"??!!!!!!!
Dat is gevaarlijk!

Maar als je er geen lol in hebt, dan stoppen, want eigenlijk lees ik ook dat je het paard de schuld geeft voor je eigen onervarenheid. Dan ga je het dus nooit leren.
Klinkt hard, het is niet rot bedoeld!
Hopelijk ga je er over nadenken, want veiligheid is voor beide heel belangrijk en alleen jij als persoon kan veranderen om een verandering bij het paard te zien... Als je gewoon een makkelijk manegepaard wil, prima. Dan moet je gewoon daarvoor kiezen.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 16:11

Om eerlijk te zijn ben ik het er wel mee eens dat het niet verstandig is om een onrustig paard vast te maken aan een hek, zeker niet omdat ik hieruit opmaak dat het geen erg stevig hek was en het sowieso niet de bedoeling is om je paard daar vast te zetten. Maar aan dat gebrek aan ervaring kunnen de meeste mensen zelf ook niets doen, dat is juist een goede rede om een verzorgpaard te nemen, dat zou ik niet als een rede zien om er maar meteen mee te stoppen. Als je echt geen klik voelt moet je eerlijk naar jezelf zijn en op zoek gaan naar iets anders, maar dit zou geen rede moeten zijn om te stoppen. Het is nu eenmaal vallen en opstaan, als je na iedere tegenslag al wilt stoppen is de paardenwereld gewoon niets voor je.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 17:16

Een onrustig paard zou ik sowieso niet vast zetten. Als ze schrikken en gaan hangen..
Maar een stevig hek vind ik gewoon kunnen, tenzij de poort van het hek.

Naomipuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 17:30

Ik vindt het ook zo vervelend ik kan er ook maar geen vinden :(

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 18:11

Desiree_2001 schreef:
Om eerlijk te zijn ben ik het er wel mee eens dat het niet verstandig is om een onrustig paard vast te maken aan een hek, zeker niet omdat ik hieruit opmaak dat het geen erg stevig hek was en het sowieso niet de bedoeling is om je paard daar vast te zetten. Maar aan dat gebrek aan ervaring kunnen de meeste mensen zelf ook niets doen, dat is juist een goede rede om een verzorgpaard te nemen, dat zou ik niet als een rede zien om er maar meteen mee te stoppen. Als je echt geen klik voelt moet je eerlijk naar jezelf zijn en op zoek gaan naar iets anders, maar dit zou geen rede moeten zijn om te stoppen. Het is nu eenmaal vallen en opstaan, als je na iedere tegenslag al wilt stoppen is de paardenwereld gewoon niets voor je.

Mee eens. Ik ben ook zo dom geweest afgelopen zomer mijn pony aan het hek vast te maken, en hem dan ook nog niet op slot te doen! Het is wel een heel zwaar hek, dus steunde nu op de grond ipv in het slot. Maar toch: hij schrok, schoot een een stuk naar achter, en nam het hek een halve meter mee. Daar schrok ie nog meer van (dat schuif natuurlijk over de grond en maakt kabaal) en bevroor toen gelukkig. Ik had hem dan wel meteen los, maar het was echt een domme actie van mij (die toch al 25 jaar in de paarden zit..) Het banketstaaf was nog: mijn weidegenoot was aan het rijden in de wei, dus ook dat was gevaarlijk: als die pony ook was geschrokken, had ik niet willen weten wat er verder nog kon gebeuren..

Dus wijze les: de ringen gebruiken om ze vast te zetten, of ze los laten laten staan :Y)

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 19:17

Marocje schreef:
Desiree_2001 schreef:

Mee eens. Ik ben ook zo dom geweest afgelopen zomer mijn pony aan het hek vast te maken, en hem dan ook nog niet op slot te doen! Het is wel een heel zwaar hek, dus steunde nu op de grond ipv in het slot. Maar toch: hij schrok, schoot een een stuk naar achter, en nam het hek een halve meter mee. Daar schrok ie nog meer van (dat schuif natuurlijk over de grond en maakt kabaal) en bevroor toen gelukkig. Ik had hem dan wel meteen los, maar het was echt een domme actie van mij (die toch al 25 jaar in de paarden zit..) Het banketstaaf was nog: mijn weidegenoot was aan het rijden in de wei, dus ook dat was gevaarlijk: als die pony ook was geschrokken, had ik niet willen weten wat er verder nog kon gebeuren..

Dus wijze les: de ringen gebruiken om ze vast te zetten, of ze los laten laten staan :Y)

Ja, zoiets kan inderdaad op meerdere manieren heel erg gevaarlijk zijn := maar fouten zijn er om van te leren en zo te horen heb jij dat zeker gedaan! Zoiets kan iedereen gebeuren, ik denk niet zozeer dat dat echt met ervaring te maken heeft, als je er niet verder over nadenkt kan iedereen zo'n fout maken. Allerlei dingen kunnen fout gaan en ik denk niet dat er iemand is die precies weet wat je allemaal niet moet doen. Zolang je er ook iets mee doet als er zoiets gebeurt is het naar mijn mening echt geen schande. :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 20:27

Ja precies, ik haal echt overal lering uit, alleen soms een beetje op een gevaarlijke manier.. Gelukkig maar heel soms, normaal zie ik juist over de gevaren van in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 21:37

toen ik mijn pony nog verzorgde bijna 20 jaar geleden heb ik ook meegemaakt hoe hij bij schrikken de gegalvaniseerde poort uit zijn scharnieren trok en er mee aan de loop ging in de paddock.... Ai.... hield mijn hart vast! Dat ding klapte een aantal x tegen zijn achterbenen... En moesten heel voorzichtig zijn met proberen hem te vangen want dat hek had ons zo onderuit kunnen scheppen.
Viel me mee dat hij er slechts een paar dagen kreupel door liep. Was bang dat hij zijn benen zou breken... Sindsdien nooit meer echt vastgebonden aan het hek. Alleen met touw er omheen geslagen.

Als je deze pony wat te druk en eng vind kun je beter misschien eerst een rustiger en braver beestje gaan verzorgen. Genoeg brave pony's.

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 23:02

Ik ben absoluut geen opgever, ook al kom ik misschien zo over. Ik stop ook echt niet zomaar, ga het sowieso nog een paar weekjes aankijken.

Ik geef toe dat ik niet erg ervaren ben, voor ik begon had ik ook maar ruim 2 jaar manege ervaring.
Toen ik de eigenaar het hoofdrollen voorlegde, zei ze dat ik beter buiten kon poetsen. Toen ik vertelde wat er was gebeurt vroeg ze ook niet waarom ik haar aan een hek had vastgemaakt. Ik ga dit natuurlijk niet meer doen, fouten zijn om van te leren.

Ik neem Chanel trouwens ook niks kwalijk voor de rest, en heb haar niet op haar donder gegeven zoals iemand suggereerde. Ze stond stil en rende niet weg, dan zou ik haar dus straffen voor stilstaan.

Ik vind haar trouwens ook niet eng, dat is absoluut niet het geval. Ik weet dat ze nooit iemand expres pijn zou doen. Natuurlijk kan je daar nooit 100% zeker van zijn, maar ik heb absoluut geen angst.

Als iemand nog tips/advies/ideeën hebben om dit op te lossen zijn die erg gewaardeerd. Want ik wil natuurlijk graag leren hoe het anders kan. Het advies van de eigenaar was om in de wei te poetsen en het hoofdstel om te doen en het zadel in de bak erop te leggen. Daar ga ik gebruik van maken en dan zien we volgende keer wel hoe het gaat.

(Mijn manege had trouwens niet alleen maar van die makkelijke, allemansvriendjes maar dat is offtopic. Ik snap ook heel goed dat een eigen paard heel anders is en had ook niet verwacht dat ze zoals de manegepaarden zou zijn.)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 23:28

Ik ben zelf erg van de routine. Dat hoeft niet zover te gaan dat je alles iedere dag hetzelfde doet, maar wel dat je dingen herkenbaar maakt voor je paard. Juist het iedere keer iets anders uitproberen, maakt je paard onrustig omdat ze totaal geen idee meer hebben wat er gaat komen en wat ze moeten verwachten. Er zijn natuurlijk paarden die daar wel tegen kunnen hoor, maar ik vermoed dat dit er niet zo eentje is. Het gaat er namelijk niet om dat jij een plek vind om te poetsen waar je paard rustig is, maar dat je paard rustig is en zich vertrouwd voelt op de plek waar jij (altijd) poetst. Jij moet zelf het herkennings en rustpunt zijn, niet de omgeving. Ik poets en zadel altijd op de wasplaats. Meestal staan de paarden allemaal binnen als ik ga rijden, maar het gebeurt ook weleens dat ik eerder wil beginnen met rijden en dan de andere paarden buiten laat staan. De eerst keer vinden ze dat vaak spannend, want dan zijn ze dus ineens alleen op stal. En ja, dan wordt er wat gedraaid en geschraapt en gehinnikt. Maar ik ben onverstoorbaar, op exact dezelfde manier als anders gewoon aan het poetsen en zadelen en daarna gaan we gewoon rijden. En na het rijden worden ze exact hetzelfde naverzorgd als normaal en gaan ze terug de wei in (of op stal, maar daar zet ik dan wel een ander paard bij, blijf er zelf niet bijstaan ;) ). Sommige paarden blijven altijd wat wakkerder alleen, aan sommigen merk je niet eens of er wel of niet paarden op stal staan. Maar stuk voor stuk hebben ze heel snel door dat de dagelijkse routine verzorgen-rijden-naverzorgen gewoon gehandhaafd blijft, dat drammen, drentelen en draaien geen zin heeft en dat ik exact hetzelfde doe en reageer als altijd. Paarden zijn dol op routine, op weten wat ze kunnen verwachten, dat vinden ze veilig. Dus mijn advies, wordt voorspelbaar. Zoek niet naar een rustige plek/locatie voor je paard, ben een rustige plek voor je paard.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 07:56

Routine idd.
En vooral goed naar de lichaamstaal kijken en ook bewust zijn van je eigen lichaamstaal.
Je kunt een hoop leren van filmpjes op you tube.

En als de situatie veranderd doordat de paarden ineens buiten staan, hetzelfde doen of je grens kennen als de situatie te lastig voor je wordt.
Ik ben ook wel eens iets van plan, maar als de situatie veranderd, kan het wel eens een slecht plan zijn geworden...
(Bijv als er in de naaste omgeving mensen aan het werk zijn in velle hesjes die regelmatig achter de bosjes verdwijnen en weer tevoorschijn komen :roll: )
Dan kan ik zelfs gewoon gaan longeren ipv rijden...

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:35

Zo heb ik een probleem met sam dat hij niet stil wil staan met opstijgen zodra je alleen nog maar de beugel pakt gaat meneer al lopen. Terwijl die daarvoor met het laatste gaatje aansingelen wel keurig stil staat en met afstijgen ook. Probeer het nu af te leren door hem steeds weer terug op zijn plaats te zetten waar we begonnen, dus achteruit en weer opnieuw proberen op te stappen. Als iemand nog tips daarvoor heeft?

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:58

Doet die van mij ook. Wanneer ze loopt te draaien en zo zet ik haar stevig een aantal passen achteruit. Je wilt lopen? Dan gá je lopen. Eerst stapte ik op vanaf een blok, maar daar draait ze van weg, dus dan maar van de grond.. tegenwoordig staat ze steeds vaker stil. Alleen nu nog afleren dat ze gaat lopen als ik mn beugels aan wil doen :P ik las ergens iets over een beloning geven zodat ze wachten?

Nu we het toch over deze pony hebben... ik heb besloten te kijken naar een ander. Ik blijf wel nog bij haar maar kijk ondetussen verder. Ik wil gewoon meer zekerheid want met 1 keer in de 3 weken komen kan ik gewoon niks. Daarnaast is het met rijden ook barslecht, en nog een aantal andere dingen. Ik vind de pony echt super leuk, de plek en eigenaresse ook! Maar ik vind het erg vervelend dat ze steeds afzegd, ik hou namelijk die dagen vrij voor niks... (ze had vandaag ook afgezegd omdat de bak te mul was, buitenrijden doe ik nog niet alleen met de pony, mijn leidinggevende vroeg gister of ik vandaag wilde werken, ik had nee gezegd vanwege dat ik naar de pony ging -en leren-, maar ze appte vandaag dus dat het niet doorging). Nu nog hopen dat ik een nieuwe vind...

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:34

Ik meld mij ook even hier! *\o/*
Ik heb na lang nadenken geen nieuw paard gekocht na verkoop vorige.
Maar ik en maar 1x per week rijden gaat niet samen (Ik had naast eigen ook nog een leasepaard) Toen kwam ik heel toevallig een advertentie tegen op facebook dat iemand een bijrijder zocht voor een New Forest. En ja hoor na een keer langs te zijn gegaan heb ik een nieuw bijrijdpaardje! <3

Het is een onwijs leuk dier, ben nu al verliefd. Ze is niet de makkelijkste maar niet gemeen (dus niet express afgooien en dergl.). Houdt ook van springen (net als ik) maar kan ook goed dressuren en vind buitenrijden ook leuk. Als ik goede foto's heb plaatst ik ze zeker hier als dat mag! :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:46

Raymond heeft ene beetje vakantie, de drukte met het kunstrolschaatsen en school maakt me een beetje koortsachtig, dus ik ga van de week heen om te rijden, maar hij heeft verder lekker even rust!

Ga nu een video van ons samen editen!

iiJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:18

Ik heb een keer meegemaakt dat ik mocht kijken bij 2 tinkers. Ze zei dat iedereen (lees; 2/3 mensen incl ik) een kans kreeg om een keer te komen kijken. Heeft ze 2 keer gezegd, dat ze op mij zou wachten en dan pas een keuze zou maken. Ik kon pas einde van de week, want op een of andere manier kon ze geen één avond. We hadden dan op de vrijdag overdag afgesproken. Kreeg ik woensdag een berichtje van dat de keuze al is gemaakt bij de eerste, 'het klikte zo goed'. Ik heb terug gereageerd van jammer dat ik geen kans heb gekregen. Ik denk dan echt van laat mij dan ook even kijken, dan heb ik tenminste ook nog het idee dat ik er iets voor heb gedaan en ze zei nog zo dat ze eerst iedereen wilde zien!.. Misschien klinkt het wel beter met mij.. maarja, daar komt ze nu nooit meer achter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:29

iiJasmijn schreef:
Ik heb een keer meegemaakt dat ik mocht kijken bij 2 tinkers. Ze zei dat iedereen (lees; 2/3 mensen incl ik) een kans kreeg om een keer te komen kijken. Heeft ze 2 keer gezegd, dat ze op mij zou wachten en dan pas een keuze zou maken. Ik kon pas einde van de week, want op een of andere manier kon ze geen één avond. We hadden dan op de vrijdag overdag afgesproken. Kreeg ik woensdag een berichtje van dat de keuze al is gemaakt bij de eerste, 'het klikte zo goed'. Ik heb terug gereageerd van jammer dat ik geen kans heb gekregen. Ik denk dan echt van laat mij dan ook even kijken, dan heb ik tenminste ook nog het idee dat ik er iets voor heb gedaan en ze zei nog zo dat ze eerst iedereen wilde zien!.. Misschien klinkt het wel beter met mij.. maarja, daar komt ze nu nooit meer achter!

Dat is jammer maar ik begrijp de eigenaresse volledig. Waarom doorzoeken als je al een leuk iemand hebt gevonden? Dat scheelt ook weer onnodig een vreemde op je paard laten rijden, het is geen kermis.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:34

Kan me de teleurstelling wel goed voorstellen. Zeker als ze gezegd heeft dat jullie allemaal eerst een keer mochten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:38

Ja natuurlijk is het jammer. De zin 'laat mij dan ook even kijken' schiet me dan wel echter in het verkeerde keelgat. Nergens voor nodig toch. De eigenaar heeft al iemand, klaar. Niet gaan miepen, bereik je niets mee.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:48

Klopt. Kijken als ze al iemand heeft. Schiet je niks mee op.
Heeft een meerwaarde. Voor beiden partijen niet.

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:26

hoi allemaal,

Vandaag ga ik na lange tijd zoeken naar een verzorg paard kijken, heeft iemand nog tip's voor de eerste keer :)

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:31

Vooral veel vragen stellen, dan kom je geïnteresseerd en enthousiast over en kan je ook goed inschatten of het bij je past. Succes vandaag!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:47

Jezelf blijven. Wees eerlijk. En vragen stellen..

Fris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:30

Is er hier iemand die ik even kan pben? Wil het liever niet openbaar zetten maar ik zou graag een mening van iemand horen. Gaat over mijn bijrijdpaard :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:46

Je mag mij wel pben weet alleen niet of ik je ermee kan helpen.