Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:07

Sees schreef:
Meehelpen is bij ons op stal eigen keus (geloof niet dat er veel te helpen valt) dus mocht een bijrijder dat doen, ga ik dat NIET in mindering brengen van het maandbedrag. In feite helpen ze dan namelijk de stalhouder en niet mij per definitie ;).

Ik geloof gerust dat mijn bijrijdsters met liefde alles zouden doen hoor want zulke topmeiden zijn het wel maar dat hoeft simpelweg niet.

Ik sta nu ook volpension, maar dan is het eigenlijk ook anders dan wanneer je op een doe-het-zelf stal staat en het moet wel gebeuren. Dan is het wel fijn als je ooit niet kan en iemand helpt (en als diegene het vaker heeft gedaan, dan geeft dat een fijner gevoel :p)

Maar het hangt er ook af op wat voor stal je staat ja :) Snap dat als ze op een volpension iets gaan doen, het in principe niet in "jouw" voordeel is. Maar als je alles zelf moest doen, en ze hielpen je 2x in de week ofzo, zou je dan nog hetzelfde vragen? (Stalgeld is dan waarschijnlijk ook een stuk lager)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:09

Ik vind het helemaal niet raar om mee te betalen aan een bijrijd paard. Ik reed vroeger 3 a 4 keer per week op een heel leuk paard en daar betaalde ik een goed bedrag voor. Ik mocht er alles mee doen. Als ik bijvoorbeeld op een manege 3 a 4 x per week was gaan rijden was ik veel duurder uitgeweest en had ik veel minder ervaring op gedaan. Ik betaalde toen geloof ik 120 eur per maand. Nou daar was ik bij mijn - toch al goedkope manege - niet mee uit geweest!

Een paard kost nu eenmaal geld en de stalling en verzorging ook. Veel mensen nemen ook juist een bijrijder zodat ze het paard kunnen houden en kunnen blijven betalen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:12

fargo, het verschil is dat een manege een bedrijf is en dus winst moet maken ;) logisch dat je dan een hoop betaald. Daarbij krijg je wel les dus leer je ook wat.
Als het betalen van een paard afhangt van een bijrijder die mee betaald dan moet je in mijn ogen geen paard houden :)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:15

lifaya schreef:
fargo, het verschil is dat een manege een bedrijf is en dus winst moet maken ;) logisch dat je dan een hoop betaald. Daarbij krijg je wel les dus leer je ook wat.
Als het betalen van een paard afhangt van een bijrijder die mee betaald dan moet je in mijn ogen geen paard houden :)

Ander verhaal is als je even "between jobs" bent ofzo, dan snap ik dat je je paard niet weg wilt doen, verhuizen of wat dan ook en kan het wel een tijdelijke oplossing zijn. Maar niet vooral af weten dat... Stel dat je paard niet meer gereden kan worden, oud is, blessure krijgt, je bent dan veel te afhankelijk van...

Het is maar net wat de gek er voor geeft altijd, maar 120 euro was voor hoevaak per week? (dat is zo'n beetje mijn halve stalgeld namelijk... straks zelfs bijna 3/4 van mijn stalgeld :p)

vuurneon

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:16

Voor 120 euro per maand leen ik zo de hele week mijn pony wel uit haha, kassa :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:17

even een vraagje, waarom mag een manege wel geld verdienen aan het paard en een " normale" eigenaar niet?

het is maar net wat de gek er voor wil geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:18

Bij manege zit les erbij, dus je betaald voor gebruik pony en les. Als ik 12.50 per keer moest betalen en ook nog apart les moet bekostigen dan lijk ik wel hartstikke gek :D
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-10-12 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Serendip, ik sta op een doe-het-zelf stal en het is niet eens écht veel goedkoper ;). Mijn jongens staan echter 24/7 dus er hoeft niet uitgemest te worden. Ik heb wel een stal waar gebruik van gemaakt kan worden maar die mest ik zelf wel uit indien nodig. Ook draaien de bijrijders niet mee in een of ander weide-uitmest- of binnen/buitenzet rooster.

Ik geloof dat de andere bijrijders bij ons op stal wél gewoon uitmesten op de dagen dat ze komen én betalen hoor. Zoveel moeite is het in mijn ogen ook niet om die paar drollen op te ruimen ;). Het is ook een beetje een mentaliteitsding denk ik. Het is niet zo dat de bijrijders hier vol betalen én dan ook nog eens meerdere dagen per week meerdere stallen uit moeten mesten en meerdere paarden moeten binnen- of buitenzetten. Alleen het eigen paard.

In mijn geval heb ik het luxe, ik woon dicht bij stal dus als er iets zou moeten gebeuren, kan ik het zelf doen. Ik vraag geen extra service van mijn bijrijders wat dat betreft.

Als ik op vakantie ga en ze doen mijn paarden extra (uiteraard allemaal in overleg), dan waardeer ik dat enorm en betalen ze natuurlijk niets extra, al rijden ze 7 dagen in de week. Ik neem dan wel altijd een cadeautje voor ze mee ;-).

Rennie89

minikatje schreef:
even een vraagje, waarom mag een manege wel geld verdienen aan het paard en een " normale" eigenaar niet?

het is maar net wat de gek er voor wil geven.

een manege is een bedrijf en een particulier niet, belangrijk verschil :) daarbj heb je ook les

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:21

Voor vrij rijden op een manege zijn mensen echter wel bereid om te betalen maar dan krijgen ze ook geen les hoor. Bij mij kunnen ze ook vrij rijden alleen beperkt zich dat dan niet tot een uurtje :D. Véél leuker dus!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:23

Maar af en toe vrijrijden vind ik weer andere dan elke maand verplicht moeten betalen: vrijrijden deed ik ook wel, maar was hooguit een keer per maand. Dus kosten liggen lager en bepaal je zelf.

Overigens zou ik nooit betalen als ik ook nog moet mesten, gekke Gerrit :+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:24

sommige bijrijders krijgen ook les.
sommige bijrijders hebben uren aan buitenrijden die ze kunnen vullen :D

het gaat er om dat een paard zijn eten krijgt en goede verzorging(in mijn ogen dan), als het zo kan dan hoor je mij niet klagen. als het voor sommigen zo goed werkt.

met " maar we bewijzen een dienst" moet je bij mij niet aankomen, alsof het voor jullie zo'n opoffering is om met je kont op een paard te kruipen. blijkbaar heb je dat ervoor over, en ik geef je daar groot gelijk in.

blijkbaar is bijrijden tegenwoordig ook gewoon een dienst afnemen.
jij zoekt paard, ander heeft paard.
en maar eisen stellen, hele lijsten lang :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:26

Eigenaren kunnen er ook wel wat van hoor met hun eisen lijst en dan ook nog geld vragen :')

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:28

ik had het over beide partijen zonnestraaltje :')

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:28

vuurneon schreef:
Eigenaren kunnen er ook wel wat van hoor met hun eisen lijst en dan ook nog geld vragen :')

precies ken genoeg mensen die een paard hebben en waarvan de bijrijder beter rijd en meer de tijd neemt dan de eigenaar zelf, maar een commentaar pffff

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:29

Hahaha; gek dat de veeleisende bijrijders en eigenaren elkaar dan nooit treffen :')

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:30

lifaya schreef:

Maar met een manegepaard mag je niet in je eentje of met anderen buitenritten maken van 1,5 uur in de Vlietlanden of even een parcourtje opzetten en gaan springen of zelfs een cross rijden of je inschrijven voor een wedstrijdje dressuur. Dat mocht ik nu allemaal weer wel. En je betaalt wel voor het gebruik van een paard - en het bijhouden en gezond houden van een paard is duurder dan het stalgeld alleen. Zoals ik het zie kreeg ik waar voor mijn geld, de ervaringen die ik met dat paard heb opgebouwd daar heb ik nu met mijn eigen paarden nog steeds profijt van.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:30

ik ken ook genoeg mensen die veel pikken van de bijrijder.
blijkbaar heb je dat ervoor over :)

dat zou geweldig zijn vuurneon.
hele lijsten afstrepen *ziet voor zich*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:32

Serendip90 schreef:
lifaya schreef:

Ander verhaal is als je even "between jobs" bent ofzo, dan snap ik dat je je paard niet weg wilt doen, verhuizen of wat dan ook en kan het wel een tijdelijke oplossing zijn. Maar niet vooral af weten dat... Stel dat je paard niet meer gereden kan worden, oud is, blessure krijgt, je bent dan veel te afhankelijk van...

Het is maar net wat de gek er voor geeft altijd, maar 120 euro was voor hoevaak per week? (dat is zo'n beetje mijn halve stalgeld namelijk... straks zelfs bijna 3/4 van mijn stalgeld :p)

Dat was 3 a 4 keer per week rijden, ik denk dat het nog in guldens was trouwens, ga ernstig twijfelen ;-)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:33

Sees schreef:
Serendip, ik sta op een doe-het-zelf stal en het is niet eens écht veel goedkoper ;). Mijn jongens staan echter 24/7 dus er hoeft niet uitgemest te worden. Ik heb wel een stal waar gebruik van gemaakt kan worden maar die mest ik zelf wel uit indien nodig. Ook draaien de bijrijders niet mee in een of ander weide-uitmest- of binnen/buitenzet rooster.

Ik geloof dat de andere bijrijders bij ons op stal wél gewoon uitmesten op de dagen dat ze komen én betalen hoor. Zoveel moeite is het in mijn ogen ook niet om die paar drollen op te ruimen ;). Het is ook een beetje een mentaliteitsding denk ik. Het is niet zo dat de bijrijders hier vol betalen én dan ook nog eens meerdere dagen per week meerdere stallen uit moeten mesten en meerdere paarden moeten binnen- of buitenzetten. Alleen het eigen paard.

In mijn geval heb ik het luxe, ik woon dicht bij stal dus als er iets zou moeten gebeuren, kan ik het zelf doen. Ik vraag geen extra service van mijn bijrijders wat dat betreft.

Als ik op vakantie ga en ze doen mijn paarden extra (uiteraard allemaal in overleg), dan waardeer ik dat enorm en betalen ze natuurlijk niets extra, al rijden ze 7 dagen in de week. Ik neem dan wel altijd een cadeautje voor ze mee ;-).

Het is ook niet veel goedkoper, nouja moet eerlijk zeggen, heb een paar keer geluk gehad... was 115 euro kwijt gemiddeld (all in), daarna "bij het huis" dus ook alles doe het zelf, toen 75 kwijt (all in) (zomer, veel buiten) (maarja, stalhuur zat verrekend in de huur van het huis :') dus er komt zeker nog wel wat bij)); betaal nu 250 euro ;)... Dus voor mij een heel groot verschil.. Maar nu wordt wel alles gedaan.

Maar als ik er dan mijn uurloon bij optel ;) dan ben ik zelfs nog duurder uit :p (en nee, ik verdien niet extreem veel, maar het is ontzettend veel werk, verkijk vooral als je ook nog eens alles zelf moet onderhouden)

Een paar drollen scheppen is zeker niet veel werk, vind het ook wel normaal. Maarja, waar ik zelf een verzorgpaard had, ging ik heel de zondag mee op wedstrijd, daar helpen. En dan nog als ik er was ook even op stal helpen...

En op onze doe het zelf stal, was het gewoon meer mensen een kans geven (dat meisje wilde heel graag weer een paard, haar oude paard was overleden, moest nog sparen en zo schoot het sparen harder op... resultaat --> ze ging sneller weg omdat ze een eigen paard had :')).

Maar daar werd het heel erg gewaardeerd als de verzorgster 1x per week de 3 stallen schoonmaken en dat was het :) (werden elke dag schoongemaakt, dus als je er 1 kruiwagen uithaalde was het al goed, alleen de drollen) En als we hooi/stro gingen halen, dan was het altijd "een gezellige middag" eten, drinken erbij en wat helpen :) Het was ook geen verplichting. Maar we vonden het wel fijn :)

Allebei hebben tegenwoordig mega veel eisen :') vind het altijd wel grappig... Eigenaren zoeken Anky's, penny's denken dat ze Anky's zijn en zoeken allemaal een Bonfire, en veel eigenaren vinden hun paard weer een Bonfire ;) cirkeltje rond? (A):p

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:33

fargo schreef:
Dat was 3 a 4 keer per week rijden, ik denk dat het nog in guldens was trouwens, ga ernstig twijfelen ;-)

Haha denk het wel :$ anders vind ik het echt veel :$ (heb goedkoper gestaan namelijk dan dat :p)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:35

Ik mis het wel dat die schattige meisjes vol verwachting langskomen om te vragen of ze mogen verzorgen <3 en als ze dan even mee mogen helpen met borstelen en een rondje mogen rijden dat ze zo intens gelukkig zijn :D
Laatst die langs kwam zat onder de make up en wou niet het land op want dan werden de laarzen vies :')

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:38

Ik kan me er wel wat bij indenken dat je moet betalen voor niks gaat de zon op..

Wij fokken bijv voor de fun sportpony's we hebben er zelf beide 1 onder de kont ( we zijn met zijn tweeen)
En we kunnen of de overige pony verkopen..Of verleasen en die gene mag de pony dan voor 100% eigen beschouwen.. Hier hebben wij een bedrag van €75,00 voor gerekend..
Als die gene een eigen pony zou hebben kost het meer geld.. Als ik hem verkoop verdien ik er meer aan ,maar zo geef je wel iemand een kans om ook met een goed paard verder te kunnen de sport in etc..

Tijdens mijn zwangerschap heb ik ook iemand gehad..die betaalde uiteraard niets..
Er zit gewoon verschil in..

Ik ben nu wederom zwanger en mijn sportpony wilde ik liever niet verkopen..( we hebben alleen nog maar onze eigen rijpaarden dus geen extra fok meer ) maar met een 2 de op komt weet ik gewoon niet hoe het gaat lopen maar wegdoen wilde ik haar niet..
Nu heb ik haar weggedaan in bruikleen. Diegene betaald dus gewoon de stalgeld voor haar op haar uitgekozen stal en heeft haar volledig tot beschikking.
Hoefsmit en dierenarts betaal ik gewoon.. Ik betaal 50 euro mee in de stalling met de afspraak dat ik hem straks ook af en toe kan pakken als ik er tijd voor heb en bevallen ben

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:40

vuurneon schreef:
Maar af en toe vrijrijden vind ik weer andere dan elke maand verplicht moeten betalen: vrijrijden deed ik ook wel, maar was hooguit een keer per maand. Dus kosten liggen lager en bepaal je zelf.

Overigens zou ik nooit betalen als ik ook nog moet mesten, gekke Gerrit :+

Ik weet niet, maar over mijn stal uitmesten doe ik dagelijks 10 minuten?
Dat staat toch niet in verhouding tot 'wat je maar wilt doen met het paard' als bijrijder? Lekker naar buiten, springen, dressuur, lessen.....Alle vrijheid van een eigen paard maar absoluut niet de hele kosten ervan?

Ik vind 120,- voor 2 dagen per week voor paarden 24/7 buiten staan wel veel geld.
Zéker als je daarnaast ook nog verplicht laat lessen voor eigen rekening.

Bij ons hoef je alleen uit te mesten verder wordt alles gedaan, luxe stal met buiten en binnenbak, goede uitrijmogelijkheden en op hoog niveau lesmogelijkheden, stapmolen en goede faciliteiten.
Stallingsgeld is ruim 320,- per maand.

80,- voor 2 dagen in de week, per maand om als bijrijder hier van gebruik te kunnen maken vind ik dan een heel acceptabel bedrag. Lessen staat dan vrij, dat kan je niet verplichten vind ik als je al een bijdrage betaald.
En dan verdien je er als eigenaar écht niks aan hoor!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:42

Ik zie uitmesten als een klus, waarbij ik de eigenaar wel degelijk een dienst verleen (die hoeft de stal immers niet meer uit te mesten) dus dan vind ik een tegenprestatie als rijden logisch. Ga niet betalen voor poep scheppen :P