Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden? #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:49

Ik snap hem wel hoor, maar ik reed op een stal laten we die q noemen, daar ging de eigenaaresse op vakantie en toen heb ik de vrouw die de stal toen draaiende moest houden geholpen en toen moest ik ook helpen met mesten zadelen paarden binnen buiten eigen paarden die eervaring koester ik want ik weet dat het niet alleen rijden is ik weet wat er bij komt kijken. Maar ik snap ook het leeftijds probleem van jullie maar Jullie zijn toch ook jong geweest (nee ik wil neit op mijn 18 de os rijden ik wil gewoon studeren paaardje bijrijden) Ik wil mede graag weg van een manege omdat ik graag een band op wil bouwen met een paard want ik baal er van dat je eigenlijk dara komt poetst en weer weg gaat (ja anderen stal). Ik vind water bij hoort bij na leuk en ik zou er alles voor over hebben om een paard van een ander te verzorgen omdat ik nog altijd opzoek ben naar bevestiging en als iemand een dingetje van het kan beter zo dan zal het altijd beter zo gaan dat is een perfectionisme... Laat maar ik zal niet al mijn problemen prutsmuts uit storten

M_D_H

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:53

dat is ook zeker een mooie ervaring :)
ja ik ben ook jong geweest maar... laten we het maar zo zeggen... vroeger was alles makkelijker :)

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:09

Zeker wel! Ik heb er geen spijt van, maar daar door kan ik zeggen dat ik weet wat er bij komt kijken dat het hard knokken is. Dat de verzorging niet is alleen maar poetsen.

Ik moet wel bekennen dat sinds ik ergens anders rijd ik de verzorging om het poesten mis. dus het mesten, vegen vetten wassen poep ruimen schoonmaken. ( ja je mag me nu voor gek verklaren hierdoor ben ik ook vaak gebruik door eigenaren en heb er neits voor terug gekregen ben nu 13 dus laat dat niet meer genbeuren :D )

Was het nu maar zo als toen alles alles zo gaat als dan had ik wel een verzorgpaard gehad

:)* gaat de koninks paarden in de duinen verzorgen :D
Laatst bijgewerkt door horzlover op 15-02-12 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:17

Horzlover, gewoon lekker door blijven zoeken naar een verzorgpony. Er is echt wel belangstelling naar een jonger iemand, alleen vaak niet als het om (jonge) paarden gaat. Ik heb jarenlang op pony's gereden. Nou, ik heb echt kunnen genieten van ze. Ik heb er ook heel veel van kunnen opsteken. Ik ben uiteindelijk op deze stal belandt (loop hier ook alweer een aantal jaar), hier krijg ik volop de kans om mezelf te ontwikkelen rijtechnisch en om wedstrijden te rijden.

Eenmaal een bijrijdpaardje en het aanbod lijkt steeds groter te worden (wordt nog wel eens regelmatig gevraagd, maar ik zit hier hartstikke goed).

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:18

De discussie wbt leeftijd vind hier volgens mij elke week wel zo'n beetje plaats :+
Naar mijn idee zal er best verschil zitten tussen de ene 13 jarige en de andere alleen ben ik er hier nog geen tegen gekomen die er echt voor zou willen gaan de ene zit constant met een telefoon in haar hand om te sms-en of heeft een verschrikkelijke grote mond of weet alles beter :roll: en ja ik heb ze ook een kans gegeven helaas voor de zoveelste keer mijn hoofd gestoten. :\
Maar goed we zullen niet alle 13 jarige over 1 kam scheren de volwassenen kunnen er ook wat van ;)
De meeste beseffen gewoon niet wat er allemaal bij komt kijken als je een eigen paard heb denken dat je zeeen van tijd heb om te rijden als je toch thuis ben, ze vergeten wel dat we hier een bedrijf hebben, kinderen en die stal mest echt zijn eigen niet uit, het weiland ook niet en die greppels die dicht gelopen zijn moeten echt weer open,
ik kom er vaak niet eens aan toe om te rijden. -O-

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:23

mnkortleve schreef:
De discussie wbt leeftijd vind hier volgens mij elke week wel zo'n beetje plaats :+
Naar mijn idee zal er best verschil zitten tussen de ene 13 jarige en de andere alleen ben ik er hier nog geen tegen gekomen die er echt voor zou willen gaan de ene zit constant met een telefoon in haar hand om te sms-en of heeft een verschrikkelijke grote mond of weet alles beter :roll: en ja ik heb ze ook een kans gegeven helaas voor de zoveelste keer mijn hoofd gestoten. :\
Maar goed we zullen niet alle 13 jarige over 1 kam scheren de volwassenen kunnen er ook wat van ;)
De meeste beseffen gewoon niet wat er allemaal bij komt kijken als je een eigen paard heb denken dat je zeeen van tijd heb om te rijden als je toch thuis ben, ze vergeten wel dat we hier een bedrijf hebben, kinderen en die stal mest echt zijn eigen niet uit, het weiland ook niet en die greppels die dicht gelopen zijn moeten echt weer open,
ik kom er vaak niet eens aan toe om te rijden. -O-

Arme jij :+:
Het is te ver we ganders kwam ik graag helpen dat hoort er ook bij en ik vind alles met paarden leuk ook als het mesten is ik ben wat dat betreft neit veel eisend ik doe allerlei klusjes zonder problemen en rijden staat niet op 1 maar helaas bij ons zijn er meer verzogsters dan paarden dus helaas.....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:44

Langcara schreef:
Oh en nog iets, moet de enige manier zijn om werkelijk te leren rijden, een eigen paard kopen?
Ik vind dat bijrijders die van de manege komen de kans moeten krijgen om te leren rijden. Ook al rijden ze niet zo goed, als ze de intentie hebben om het echt goed te leren, dingen van je aan willen nemen en goed les willen nemen, dan vind ik dat je die mogelijkheid moet bieden. Je begeleidt die persoon dan zelf ook een beetje en dan lukt het uiteindelijk wel. Moet je paard natuurlijk geen gekke dingen gaan doen en er een loopje mee gaan nemen.

Ja ze zouden wel de kans moeten kunnen krijgen.
Maarja ik denk dat weinig paardeneigenaren er op zitten te wachten om een verzorger/bijrijder te zoeken en er vervolgens zelf nog erg veel tijd in moeten steken om deze persoon zelfstandig te laten werken. Afhankelijk van hoe snel ze dingen op pakken. Maar daar kan best eens een poos over heen gaan.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:58

horzlover Zeker jammer

Tigra_ schreef:
Ja ze zouden wel de kans moeten kunnen krijgen.
Maarja ik denk dat weinig paardeneigenaren er op zitten te wachten om een verzorger/bijrijder te zoeken en er vervolgens zelf nog erg veel tijd in moeten steken om deze persoon zelfstandig te laten werken. Afhankelijk van hoe snel ze dingen op pakken. Maar daar kan best eens een poos over heen gaan.

Tijd of erg veel tijd daar zit een groot verschil in ;)
Ik ben helemaal niet te beroerd om in iemand tijd te steken, maar als ik er keer op keer weer bij ben, alles weer moet gaan herhalen en geen resultaat zie of iemand het nog steeds niet zelf kan dan houd het bij mij toch snel op. :o

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 08:22

snap ik maar ik denk dat hoeveel tijd je er in moet steken persoons gebonden is de een weet het na een week de andere na 2 maanden (overdreven).

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:24

horzlover schreef:
snap ik maar ik denk dat hoeveel tijd je er in moet steken persoons gebonden is de een weet het na een week de andere na 2 maanden (overdreven).

Iemand die na 2 maanden nog niet snapt hoe het moet/werkt die is naar mijn idee toch niet bar slim. := en dan waren die 2 maanden bij jou misschien overdreven, maar ik verwacht dat ze na een keer of 3 a 4 toch zeker wel zelfstandig een paard uit de wei/stal kunnen halen, borstelen, opzadelen en beginnen met rijden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:52

Langcara schreef:
Oh en nog iets, moet de enige manier zijn om werkelijk te leren rijden, een eigen paard kopen?
Ik vind dat bijrijders die van de manege komen de kans moeten krijgen om te leren rijden. Ook al rijden ze niet zo goed, als ze de intentie hebben om het echt goed te leren, dingen van je aan willen nemen en goed les willen nemen, dan vind ik dat je die mogelijkheid moet bieden. Je begeleidt die persoon dan zelf ook een beetje en dan lukt het uiteindelijk wel. Moet je paard natuurlijk geen gekke dingen gaan doen en er een loopje mee gaan nemen.

Daar moet je als eigenaar maar net het paard voor hebben. Die van mij neemt een loopje met je als je niet weet wat je doet. Ik heb er zelf de eerste 2 jaar ook meer naast gelegen dan op gezeten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:00

mnkortleve schreef:
horzlover schreef:

Iemand die na 2 maanden nog niet snapt hoe het moet/werkt die is naar mijn idee toch niet bar slim. := en dan waren die 2 maanden bij jou misschien overdreven, maar ik verwacht dat ze na een keer of 3 a 4 toch zeker wel zelfstandig een paard uit de wei/stal kunnen halen, borstelen, opzadelen en beginnen met rijden.

Nou dat ligt eraan hoe ervaren ze zijn en wat voor paard het is.
3 á 4 keer vindt ik persoonlijk nog vrij positief gedacht. Maar dat komt misschien omdat ik het zelf al jaren doet en je teveel verwacht van mensen kan ook.
Bak open laten staan, poortje niet goed dicht doen van de wei dat zouden toch de dingen zijn die je direct goed zou moeten doen maar zelfs dat is soms nog lastig om te verwachten.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:43

Tigra_ Dat is ook zo, maar ik vraag van te voren wat ze kunnen, wat hun ervaring is en nagelang daarvan bepaal ik hoe of wat.
Ik heb hier 2 tinkers waar ik in principe een klein kind op zou kunnen zetten dus wbt gevaar dat zou er dan niet echt zijn, daarom vind ik dat ze na 3 a 4 keer geweest te zijn best een begin kunnen maken zodat ik daar niet bij hoef te blijven staan en verder kan met mijn werk.
Daarbij vind ik het voor degene die komt ook niet prettig als ik er met mijn neus bovenop blijf staan, borstelen kunnen ze best zelfstandig.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:57

maar wat jij op noemt leer je als basis toch of heb ik dan luxe gehad en dat geleert, dat moet iedere manege ruiter kunnen vind ik.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:10

horzlover schreef:
maar wat jij op noemt leer je als basis toch of heb ik dan luxe gehad en dat geleert, dat moet iedere manege ruiter kunnen vind ik.

Gaat dat over mijn stukje? Valt toch vies tegen hoor. Heb al een 2x gehad dat de wei niet dicht was en de bak ook al een aantal keer. Nu niet meer(mag ook wel na zo'n 6 maanden) maar het is toch verrekte irritant als je achter iemand z'n kont aan moet gaan lopen. Hier lopen er nu 2 rond. De ene is ouder en heeft een stuk meer inzicht dus daar geen problemen mee. Maar goed misschien ben ik gewoon een zaag als mensen de moeite niet nemen om even te vegen nadat een paard gepoets is en "vergeten" de bak dicht te doen. Sommige hebben dat inzicht blijkbaar niet helemaal in zich.
Sommige moeten misschien gewoon nog veel leren en als ze het inzicht missen is dat toch een stuk lastiger. Maarja daar doe je niets aan.

mirthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:29

Mijn tip als je niemand kan vinden:
Kom naar Flevoland
Er zijn superveel ruiters en amazones en weinig paarden en pony's. Laat staan mensen die een verzorger of bijrijder zoeken.
Het zijn prachtige stallen ('de ijsbaan', het paardencentrum en de flevomanege).
Er zijn niet alleen kinderen (8tm12) en jongeren (14tm18) maar ook veel volwassenen die graag iets extras willen doen naast de lessen op de manege.
Ik zelf ben gelukkig al voorzien van het perfecte verzorgpaardje =D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:29

Klopt tigra...
zo heeft het paard wat ik train naast de eigenaresse ook nog een bijrijder, heel fijn allemaal, de bijrijder is echt een goede vriendin van me, maar af en toe?
ze is zo bang dat als de paarden door haar schuld ontsnappen wij ze kunnen vangen terwijl zij langs de kant staat te kijken :oo
en dan na afloop zeggen, zo dat was een avontuur zeg zo he... :') _O-

maar goed, ik ben helemaal een zeikerd met betrekking tot mijn poown...
al zal dat ook wel door zijn geschiedenis komen maar goed, dat is dan ook de reden dat ik er niemand anders bij wil hebben behalve mezelf...
zelfs mijn broertje liever niet want die is af en toe zo onbesuisd :roll: (levert hele leuke taferelen op... je waarschuwt je broertje niet alleen de wij in te gaan... nee joh ga alleen maar kijken en vervolgs hoor je heel veel geschreeuw uit de wei komen, ren je er naar toe zie je nog net hoe je broertje onder het hek van de wei door duikt terwijl de pony op hem af komt gestormd :') _O-) maar goed ontopic weer voor het paard wat ik zoek zijn mijn eissen een stuk minder hoog, maar ze zijn er nog wel :) en tjah, je staat hier toch op een pensionstal dus je moet je wel aan bepaalde regels houden en dat wil zeggen: poetsplaats vegen, hekken van de weides dicht, boxdeur en stal deur dicht, niet bij andere paarden de stal/wei in etc etc etc...

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:40

Maar ik denk dan Sommige dingen zijn toch logisch?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:43

horzlover schreef:
Maar ik denk dan Sommige dingen zijn toch logisch?

Ja dat denk ik ook weleens. Maar dat is toch niet voor iedereen logisch. Maar goed ik heb al jaren eigen paard dus voor mij heel logisch maar niet voor iedereen. Al kan ik er wel best pissig zijn als iemand de wei niet goed dicht doen met een beetje wind kunnen de paarden eruit en dan heb je een probleem. 1 zal het probleem niet zijn die zal niet zo ver gaan. Maar als de hele groep op de loop gaat ja dan heb je een probleem.
En dat maakt een "ervaren" paardeneigenaar toch tot een lastige eigenaar omdat voor jezelf zoveel vanzelfsprekend is terwijl dat voor andere blijkbaar toch niet altijd zo is.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:55

Nou ik heb ook geen eigen paard en ook geen verzorg paard dus verder heb ik daar geen ervaring mee helaas maar zelfs ik weet dat.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:16

In mijn ogen ligt het probleem bij jonge mensen vooral in zelfoverschatting. Niet dat volwassenen dat niet hebben hoor :P. Maar meestal komt het besef dat je echt niet alles akn of dat dingen gevaarlijk kunnen zijn pas als je verzorg- of eigen paarden hebt gehad. De meeste eigen paarden zijn namelijk ab-so-luut niet te vergelijken met een manegepaard. Een manegepaard bokt een keer misschien, maar over het algemeen zijn het lieve, brave paarden. Daar zijn ze speciaal voor! Met de meeste manegepaarden kun je zonder problemen naar buiten. De een is wat onrustiger dan de ander, maar ze zijn braaf, anders worden ze niet meegestuurd. En zo leer je ook nooit wat paarden écht kunnen doen.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:23

Ja dat snap ik, ik heb alle respect voor eigenaars en hunn mening maar Ik denk niet dat ik mij zlef overschat, of trek ik het nu te veel naar mij zelf toe? (ik heb trouwens mijn redenen omdat te zeggen en te weten dat ik er niet heel ver naast zit)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:25

horzlover schreef:
Ja dat snap ik, ik heb alle respect voor eigenaars en hunn mening maar Ik denk niet dat ik mij zlef overschat, of trek ik het nu te veel naar mij zelf toe? (ik heb trouwens mijn redenen omdat te zeggen en te weten dat ik er niet heel ver naast zit)

persoonlijk... en dit is niet banketstaaf bedoelt want ik ken je natuurlijk niet... maar personlijk denk ik wel dat je je zelf overschat :o

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:28

Het lastige met zelfoverschatting is: als je zegt dat je het niet doet wil dat niet zeggen dat je het niet doet :')

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:29

Sorry dat snap ik maar ik heb een verleden waar op ik dit baseer (? als je dat zo schrijft) daar door weet ik hoe ik ben ik ben mezelf vaak genoeg tegen gekomen en ik loop er nu nog mee. Als ik iets komt doen en iemand komt he controleren dan heb ik al zoe iets van o nee dat klopt niet en dat neit mijn zelfvertrouwen is ver te zoeken en ik ben ook liever bij dieren dan bij mensen omdat die mij wel nemen om hoe ik ben. Ook heb ik een sociale achterstand gehad die nu nog niet helemaal klopt maar daar zal ik niet over uitwijden,

Maar ik weet wat ik zeg maar Ik respecteer jou mening