bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:37

@Tigra dat het paard eerder slijt door meer bereden te worden daar kies je als eigenaar zelf voor omdat je zelf een bijrijder wil hebben die gaat rijden. Dus die vlieger gaat niet op. Als je dat evenals een flinke valpartij als een risico ziet moet je niet iemand anders op je paard laten rijden maar het allemaal zelf doen of je paard laten staan als je zelf niet kan.
Investeren doe je in een huis, een opleiding, niet in een hobby.
Natuurlijk doet een bijrijder het voor eigen plezier. Lijkt me logisch dat iemand er lol aan heeft anders zou het niet best zijn. Maar ze doen het wel voor de eigenaar en voor het paard. Een hoop eigenaren zijn er maar mooi mee geholpen. En dat dat voor beide partijen dus wat oplevert vind ik geen reden een bijrijder ook geld mee te laten brengen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:27

Sythaa schreef:
@Tigra dat het paard eerder slijt door meer bereden te worden daar kies je als eigenaar zelf voor omdat je zelf een bijrijder wil hebben die gaat rijden. Dus die vlieger gaat niet op. Als je dat evenals een flinke valpartij als een risico ziet moet je niet iemand anders op je paard laten rijden maar het allemaal zelf doen of je paard laten staan als je zelf niet kan.
Investeren doe je in een huis, een opleiding, niet in een hobby.
Natuurlijk doet een bijrijder het voor eigen plezier. Lijkt me logisch dat iemand er lol aan heeft anders zou het niet best zijn. Maar ze doen het wel voor de eigenaar en voor het paard. Een hoop eigenaren zijn er maar mooi mee geholpen. En dat dat voor beide partijen dus wat oplevert vind ik geen reden een bijrijder ook geld mee te laten brengen.

Daar kies je als eigenaar voor ja, maar waarom mag je er als eigenaar dan niet voor kiezen dat je betaald wordt voor het risico dat je loopt? Dat is helemaal niet raar, een paard wat altijd gewoon in de wei loopt heeft minder risico daar op. Jij als eigenaar kiest ervoor om je paard wat meer te laten lopen en om daar een ander een plezier mee te doen. Je ziet 9 van de 10 keer niet wat zo'n bijrijder met je paard doet. Dus zo'n bijdrage is niet onlogisch. Betaalde bijrijders zijn VAAK toch net dat tikje serieuzer dan de mensen die niet betalen.
Want als je betaald wil je er wat voor terug en als het niets kost ben je ook niets "verplicht" en is het een stuk handiger om gewoon niet op te komen dagen, terwijl als jij 50 euro betaald of iets laat je dan niet zomaar schieten want je hebt immers betaald. Zo zijn wij als mensen nu eenmaal.
Verder waarom zou niet kunnen investeren in je hobby? Lessen nemen, beter worden, handiger zodat je veel ervaring krijgt en wie weet krijg je uiteindelijk paarden aangeboden, want een goede bijrijder die echt een paard goed rijdt en gewoon betrouwbaar is die mag ze voor niets doen of zelfs al betaalde bijrijder je hobby gaan uit oefenen.

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:10

Er zijn ook eigenaren die geen verzorger hebben vanwege tijd/geld, maar omdat ze het iemand anders ook gunnen.. Ik heb tijd zat (HBO-er), en zou het financieel ook zelf kunnen... Toch heb ik een "verzorger" die heel graag meebetaalt zodat het ook "haar paarden" worden, zonder dat zij risico loopt, voor bijvoorbeeld ziekte, aanschaf en het kapot gaan van dure toebehoren (hoewel ze het soms leuk vindt hier ook inspraak in te hebben, dan overleggen we weer hoe we dit gaan doen!) We zijn vriendinnen geworden, erg leuk, gezellig, en leerzaam, zij merkt dingen op: hey als ik het zo doe gaat dit beter, probeer jij het ook eens, en andersom natuurlijk :)

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:41

StephanieR ja zo kun je het ook heel mooi beredeneren, dat het "haar" paarden worden... haha zo lang het leuk is, natuurlijk.
Maar aan het einde van het liedje is en blijft het jouw paard. Als je het morgen besluit te verkopen of je krijgt een groot meningsverschil met je bijrijder dan is het afgelopen voor haar, dan is er niks "van haar" en kan ze met haar cap en laarzen vertrekken.
Waar is dan de genoemde "investering" waar over gesproken werd? De eigenaar is altijd de lachende derde in deze....

Tigra als je van mening bent dat je zoveel risico loopt snap ik niet dat je er als eigenaar voor kiest. Ik weet niet wat voor paard je hebt maar als je de risicos financieel af wil dekken van het in de puin rijden van je paard of een langdurige blessure dan mag je je maandbedrag wel wat omhoog schroeven voor een beetje fatsoenlijk rijpaard in ieder geval.
De opmerking je ziet 9 van de 10 keer niet wat je bijrijder doet getuigt ook niet van veel vertrouwen.

Ik denk als je mensen iets te bieden hebt, een fatsoenlijk paard en een fatsoenlijke trainingsaccomodatie, af en toe eens een buitenrit of concours, dat er zat mensen zijn die daar hun handjes mee dichtknijpen en wel heel goed voor je paard zijn, zonder dat ze daar een cent voor hoeven te betalen. Als de motivatie van de betaling af moet hangen dan zit er in beginsel al iets niet goed lijkt me. Of er nu betaald wordt of niet zodra een bijrijder niet komt of niet goed is voor je paard kan ze toch vertrekken ik zie niet in wat een maandelijkse bijdrage daaraan moet veranderen. Iemand die graag met andermans paard aan de slag gaat wil dat paard niet kwijt en komt heus wel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:58

Sythaa schreef:
StephanieR ja zo kun je het ook heel mooi beredeneren, dat het "haar" paarden worden... haha zo lang het leuk is, natuurlijk.
Maar aan het einde van het liedje is en blijft het jouw paard. Als je het morgen besluit te verkopen of je krijgt een groot meningsverschil met je bijrijder dan is het afgelopen voor haar, dan is er niks "van haar" en kan ze met haar cap en laarzen vertrekken.
Waar is dan de genoemde "investering" waar over gesproken werd? De eigenaar is altijd de lachende derde in deze....

Tigra als je van mening bent dat je zoveel risico loopt snap ik niet dat je er als eigenaar voor kiest. Ik weet niet wat voor paard je hebt maar als je de risicos financieel af wil dekken van het in de puin rijden van je paard of een langdurige blessure dan mag je je maandbedrag wel wat omhoog schroeven voor een beetje fatsoenlijk rijpaard in ieder geval.
De opmerking je ziet 9 van de 10 keer niet wat je bijrijder doet getuigt ook niet van veel vertrouwen.

Ik denk als je mensen iets te bieden hebt, een fatsoenlijk paard en een fatsoenlijke trainingsaccomodatie, af en toe eens een buitenrit of concours, dat er zat mensen zijn die daar hun handjes mee dichtknijpen en wel heel goed voor je paard zijn, zonder dat ze daar een cent voor hoeven te betalen. Als de motivatie van de betaling af moet hangen dan zit er in beginsel al iets niet goed lijkt me. Of er nu betaald wordt of niet zodra een bijrijder niet komt of niet goed is voor je paard kan ze toch vertrekken ik zie niet in wat een maandelijkse bijdrage daaraan moet veranderen. Iemand die graag met andermans paard aan de slag gaat wil dat paard niet kwijt en komt heus wel.

Ik heb ook geen bijrijder laat me paard liever in de wei vertoeven. Neemt niet weg dat ik me niet kan indenken hoe het is om er een te hebben. Vaak heb je er toch veel meer gedoe omheen dan een verzorger/bijrijder zelf denkt.
En ik denk ook als je bokt eens goed leest je wel snapt waarom je weinig vertrouwen in mensen zou kunnen hebben. Mensen hebben zo veel problemen met hun verzorg/bijrijdpaard dat het voorzich spreekt.
Ik vindt het nogal wat dat je als bijrijder maar vindt dat het allemaal voor niets moet en het liefst ook nog wat te vertellen hebben.
Ieder z'n mening. In bepaalde situaties vindt ik het niet meer dan normaal om mee te betalen.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:17

Tigra begrijp me niet verkeerd ik heb ook geen bijrijder en wil er ook geen voor mijn huidige paarden.
Maar ik zie in mijn directe omgeving wel veel voorbeelden waarbij het wel heel goed gaat. Mensen die keurige, serieze bijrijders hebben. Bij eigenaren die daarmee geholpen zijn en er blij mee zijn.

Maar ik blijf het onzin vinden om mensen zo maar standaard te laten betalen. Als het allemaal goedgaat bewijs je elkaar een dienst namelijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:24

Sythaa schreef:
Tigra begrijp me niet verkeerd ik heb ook geen bijrijder en wil er ook geen voor mijn huidige paarden.
Maar ik zie in mijn directe omgeving wel veel voorbeelden waarbij het wel heel goed gaat. Mensen die keurige, serieze bijrijders hebben. Bij eigenaren die daarmee geholpen zijn en er blij mee zijn.

Maar ik blijf het onzin vinden om mensen zo maar standaard te laten betalen. Als het allemaal goedgaat bewijs je elkaar een dienst namelijk.

Maar weet je ook hoe lang ze hebben moeten zoeken voor ze de juiste persoon gevonden hebben?
Waar mijn paard staat zijn ze ook opzoek geweest, gratis dan wel maar jeetje je wordt er serieus niet goed van.
Ik zelf neem me altijd voor als ik ooit een bijrijder nodig zou hebben ze zeker in het begin zouden moeten betalen als ik dus een degelijk en goed opgeleid paard heb. Zou ik na verloop van tijd merken dat het serieuze en goede mensen zijn wil ik dat wel laten vallen. Maar ze zullen zich eerst moeten bewijzen. De dingen die ik zie en hoor van mensen met verzorg of zelfs eigen paard. Ik krijg er af en toe de kriebels van. Mijn ervaring is dat je juist met dat betalen gewoon serieuze mensen krijgt die ook wat meer verstand hebben van paarden.

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:26

Ik zou ze liever aan de verzorger geven dan verkopen aan een vreemde;) dus als ik er morgen mee stop hoeft dit niet te betekenen dat zij moet stoppen.. Alles overleggen en het is opgelost ! We hebben trouwens ook een contract op laten stellen.. Zo weten we beide duidelijk hoe de afspraken zijn.. (bijvoorbeeld dat ik niet zomaar kan stoppen; ja het zijn nu ook haar paarden, zij beslist even goed mee over welke stalling e.d.) Het hoeft niet zo moeilijk te zijn allemaal.... je moet alleen de juiste klik hebben, mensen en paarden :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:03

Vroeger werd je betaalt om een paard te verzorgen. Over vroeger praat ik dan wel 20 jaar geleden (van kennissen). Dat er nu geld word gevraagt en mensen willen niet betalen vind ik opzich wel logies. Zij helpen jou tenminste met het verzorgen en rijden van jou paard. Persoonlijk zou ik ook niet betalen. Maar als je zoveel mogelijkheden hebt en zelfs als jij gaat zeggen dat je het als je eigen paard mag beschouwen is het wel een ander verhaal.

max66

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:01

ik vind het betalen van een kleine bijdrage wel normaal hoor. Je hebt er als bijrijder toch ook veel plezier van!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:49

Sythaa schreef:

Ik zie de dienst van de verzorgster niet, tenzij het om trainen gaat (maar merendeel die een verzorgpaard zoekt, rijdt b of L) óf een aanzienlijk deel in de verzorging (naast het rijden) van het paard steekt.
Ik zie niet waarom een paardeneigenaar moet betalen voor de hobby van een verzorgster/bijrijder en alle risico's neemt.
Nogmaals hangt dit wel af van wat er geboden wordt, want bijv met een "moeilijk" paard ligt imo de sitatie weer anders

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:50

superwoman schreef:
Sythaa schreef:

Ik zie de dienst van de verzorgster niet, tenzij het om trainen gaat (maar merendeel die een verzorgpaard zoekt, rijdt b of L) óf een aanzienlijk deel in de verzorging (naast het rijden) van het paard steekt.
Ik zie niet waarom een paardeneigenaar moet betalen voor de hobby van een verzorgster/bijrijder en alle risico's neemt.
Nogmaals hangt dit wel af van wat er geboden wordt, want bijv met een "moeilijk" paard ligt imo de sitatie weer anders

Waarom zou een verzorgster moeten betalen voor een paard waar hij of zij in theorie niets over te zeggen heeft? Als het paard weg moet, gaat het paard weg, als het paard niet meer verzorgt mag worden word jij eruit gekickt. Ik snap best dat eigenaren vinden dat een verzorgster profijt heeft van het rijden en verzorgen van een paard, maar het is en blijft het paard van de eigenaar, en daar horen ook de financiele lasten bij.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:00

dus dan maar profiteren van een eigenaar omdat jij een hobby hebt? :)

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:07

ik noem het meegenieten ;) als de eigenaresse geen tijd heeft zorg ik voor het paard, zo krijgt het paard aandacht, heb ik een leuke dag en hoeft de eigenaresse niet te haasten. Ik zorg goed voor de spullen op stal, mest zo nu en dan de wei of bak eens uit, vet wat tuig in en neem af en toe een voerbeurt over.
Paard is dan welliswaar niet van mij, maar kan er toch aardig wat plezier mee beleven :)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:45

Ik vind het hier wel klinken alsof het belangrijker is dat het paard op hoog niveau gereden word dan dat het paard aandacht krijgt of lekkerder in zijn vel zit als er een verzorger komt.. misschien word een paard niet altijd hoger geschoold door een bijrijder mocht je dat wel willen lijkt het mij ook eerlijk als die persoon zich dan mag bewijzen met wedstrijden.. ik vind het belangrijker dat het dier zich fijn voelt en plezier heeft in de manier van rijden..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:54

sanne_shelly schreef:
Waarom zou een verzorgster moeten betalen voor een paard waar hij of zij in theorie niets over te zeggen heeft?Als het paard weg moet, gaat het paard weg, als het paard niet meer verzorgt mag worden word jij eruit gekickt. Ik snap best dat eigenaren vinden dat een verzorgster profijt heeft van het rijden en verzorgen van een paard, maar het is en blijft het paard van de eigenaar, en daar horen ook de financiele lasten bij.

Omdat deze mag rijden :D,
omdat deze de luxe heeft om ermee te stoppen als dat uitkomt en dus ook wanneer het paard kreupel wordt.
De financiele lasten horen er idd bij en die haalt de eigenaar er in 99% van de gevallen ook zeker lang niet uit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:57

Sababber schreef:
Ik vind het hier wel klinken alsof het belangrijker is dat het paard op hoog niveau gereden word dan dat het paard aandacht krijgt of lekkerder in zijn vel zit als er een verzorger komt.. misschien word een paard niet altijd hoger geschoold door een bijrijder mocht je dat wel willen lijkt het mij ook eerlijk als die persoon zich dan mag bewijzen met wedstrijden.. ik vind het belangrijker dat het dier zich fijn voelt en plezier heeft in de manier van rijden..

Nee, imo is het zo dat de meeste verzorgster juist niet op hoog niveau rijden en dus veel baat hebben bij een leerpaard, maar dat hangt dus ook af van wat de eigenaar kan bieden.
Dat laatste is ook het belangrijkste en kan óók (hoeft niet) prima samen gaan met een bijdrage

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:29

sanne_shelly schreef:
Waarom zou een verzorgster moeten betalen voor een paard waar hij of zij in theorie niets over te zeggen heeft? Als het paard weg moet, gaat het paard weg, als het paard niet meer verzorgt mag worden word jij eruit gekickt. Ik snap best dat eigenaren vinden dat een verzorgster profijt heeft van het rijden en verzorgen van een paard, maar het is en blijft het paard van de eigenaar, en daar horen ook de financiele lasten bij.

Maar dan zou je dus ook niks op een manege moeten betalen? Want daar heb je hélemaal niks te zeggen, soms kan je je paard waar je op gaat rijden, niet een poetsen! Of nog sterker, heb je niks te zeggen over op welk paard je gaat. En daar betaal je dan minimaal 10 euro per keer voor?

Zelf ben ik van de manege afgegaan omdat ik maar 1 dag in de week naar de paarden mocht, en ik liever naar de pensionstal ging en daar paarden verzorgde, dan een uurtje les.. En ik heb daar veel meer geleerd. Toen ik ook ging rijden, moest ik wel zelf mijn lessen betalen natuurlijk. (Maar ik was geen bijrijder, reed maximaal 1 keer per week, gunst van hun..)

Ohja, en als je echt een bijrijder neemt, neem je als eigenaar toch ook een risico? Alles slijt eerder.. Als je naar de sportschool gaat, betaal je toch ook? En waarvoor?

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:56

Het is altijd een dubbel verhaal: als je geld vraagt schep je ook verwachtingen, stel je paard is kreupel of heeft een blessure, dan kan de betalende bijrijdster niet rijden en hoeft ze mijns inziens niet te betalen.
Dan is het nog maar de vraag of de betalende bijrijdster nog komt, want de dienst waar zij voor betaald is "stuk".
Ikzelf heb 2 bijrijdsters voor onze paarden en die betalen niet.
Om eerlijk te zijn ben ik wel op zoek geweest naar betalende bijrijdsters maar degenen die ik vond pasten niet bij de paarden (of bij mij :+ ).
Nu hebben we twee bijrijdsters die al op onze stal reden en we dus al kenden, ze zijn superbetrouwbaar, komen altijd en gaan netjes met onze paarden en spullen om.
Dat vind ik persoonlijk belangrijker dan geld.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:04

Dat ben ik het helemaal met je een nobel1! Maar ik denk dat de mensen die een bijrijder zoeken, er in de eerste instantie geld voor vragen omdat je dan vaak wat serieusere reacties op krijgt. Maar als je iemand hebt die netjes je paard rijdt en zich aan de afspraken houdt, kan ik me heel goed voorstellen dat dit veel belangrijker is dan er nog een vergoeding voor te vragen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:38

nobel1 schreef:
Het is altijd een dubbel verhaal: als je geld vraagt schep je ook verwachtingen, stel je paard is kreupel of heeft een blessure, dan kan de betalende bijrijdster niet rijden en hoeft ze mijns inziens niet te betalen.
Dan is het nog maar de vraag of de betalende bijrijdster nog komt, want de dienst waar zij voor betaald is "stuk".
Ikzelf heb 2 bijrijdsters voor onze paarden en die betalen niet.
Om eerlijk te zijn ben ik wel op zoek geweest naar betalende bijrijdsters maar degenen die ik vond pasten niet bij de paarden (of bij mij :+ ).
Nu hebben we twee bijrijdsters die al op onze stal reden en we dus al kenden, ze zijn superbetrouwbaar, komen altijd en gaan netjes met onze paarden en spullen om.
Dat vind ik persoonlijk belangrijker dan geld.

Je schept idd verwachtingen en dat mag ook vind ik :j .
Helaas is het ook vaak zo dat "niet betalende" verzorgsters niet altijd trouw komen - "stuk" of "niet stuk".
Het is fijn wanneer je weet hoe iemand echt is en rijdt, voordat ze je paard gaan rijden.

Rutgermyhero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:57

Ik vind het normaal dat er geld voor gevraagd wordt, toch een beetje onkosten maak je

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:10

ik betaal 50 euro per maand, of ik nu rijd of niet, of ik nu kom of niet, of ik nu op vakantie ben of ziek ben of niet. De afspraak is 50 euro per maand.
Nu heb ik al een paar weken niet kunnen rijden i.v.m. de vorst, vandaag maar een kwartiertje/20 minuten gereden, had het zelf veel te koud en durfde ook niet goed te draven. Heb alleen even rondgestapt dus, maar ik betaal gewoon..

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:47

superwoman schreef:
Je schept idd verwachtingen en dat mag ook vind ik :j .
Helaas is het ook vaak zo dat "niet betalende" verzorgsters niet altijd trouw komen - "stuk" of "niet stuk".
Het is fijn wanneer je weet hoe iemand echt is en rijdt, voordat ze je paard gaan rijden.

Klopt :j .
Daarom was ik ook enorm blij dat ik na een bijzonder vermoeiende speurtocht naar bijrijdsters mijn huidige tegengekomen ben (nou ja, ik kende ze dus al, maar wist niet dat ze interesse hadden).
Dan weet je iig zeker wat voor een vlees je in de kuip hebt en laat je ze ook met een geruster hart hun gang gaan.
Na een hoop gedoe met het vinden van betrouwbare (niet volledig idiote) bijrijdster was ik dolgelukkig met ze ;)

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:06

max66 schreef:
ik betaal 50 euro per maand, of ik nu rijd of niet, of ik nu kom of niet, of ik nu op vakantie ben of ziek ben of niet. De afspraak is 50 euro per maand.
Nu heb ik al een paar weken niet kunnen rijden i.v.m. de vorst, vandaag maar een kwartiertje/20 minuten gereden, had het zelf veel te koud en durfde ook niet goed te draven. Heb alleen even rondgestapt dus, maar ik betaal gewoon..

bij mij is dit ook zo ;-)