Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sythaa schreef:@Tigra dat het paard eerder slijt door meer bereden te worden daar kies je als eigenaar zelf voor omdat je zelf een bijrijder wil hebben die gaat rijden. Dus die vlieger gaat niet op. Als je dat evenals een flinke valpartij als een risico ziet moet je niet iemand anders op je paard laten rijden maar het allemaal zelf doen of je paard laten staan als je zelf niet kan.
Investeren doe je in een huis, een opleiding, niet in een hobby.
Natuurlijk doet een bijrijder het voor eigen plezier. Lijkt me logisch dat iemand er lol aan heeft anders zou het niet best zijn. Maar ze doen het wel voor de eigenaar en voor het paard. Een hoop eigenaren zijn er maar mooi mee geholpen. En dat dat voor beide partijen dus wat oplevert vind ik geen reden een bijrijder ook geld mee te laten brengen.
Sythaa schreef:StephanieR ja zo kun je het ook heel mooi beredeneren, dat het "haar" paarden worden... haha zo lang het leuk is, natuurlijk.
Maar aan het einde van het liedje is en blijft het jouw paard. Als je het morgen besluit te verkopen of je krijgt een groot meningsverschil met je bijrijder dan is het afgelopen voor haar, dan is er niks "van haar" en kan ze met haar cap en laarzen vertrekken.
Waar is dan de genoemde "investering" waar over gesproken werd? De eigenaar is altijd de lachende derde in deze....
Tigra als je van mening bent dat je zoveel risico loopt snap ik niet dat je er als eigenaar voor kiest. Ik weet niet wat voor paard je hebt maar als je de risicos financieel af wil dekken van het in de puin rijden van je paard of een langdurige blessure dan mag je je maandbedrag wel wat omhoog schroeven voor een beetje fatsoenlijk rijpaard in ieder geval.
De opmerking je ziet 9 van de 10 keer niet wat je bijrijder doet getuigt ook niet van veel vertrouwen.
Ik denk als je mensen iets te bieden hebt, een fatsoenlijk paard en een fatsoenlijke trainingsaccomodatie, af en toe eens een buitenrit of concours, dat er zat mensen zijn die daar hun handjes mee dichtknijpen en wel heel goed voor je paard zijn, zonder dat ze daar een cent voor hoeven te betalen. Als de motivatie van de betaling af moet hangen dan zit er in beginsel al iets niet goed lijkt me. Of er nu betaald wordt of niet zodra een bijrijder niet komt of niet goed is voor je paard kan ze toch vertrekken ik zie niet in wat een maandelijkse bijdrage daaraan moet veranderen. Iemand die graag met andermans paard aan de slag gaat wil dat paard niet kwijt en komt heus wel.
Sythaa schreef:Tigra begrijp me niet verkeerd ik heb ook geen bijrijder en wil er ook geen voor mijn huidige paarden.
Maar ik zie in mijn directe omgeving wel veel voorbeelden waarbij het wel heel goed gaat. Mensen die keurige, serieze bijrijders hebben. Bij eigenaren die daarmee geholpen zijn en er blij mee zijn.
Maar ik blijf het onzin vinden om mensen zo maar standaard te laten betalen. Als het allemaal goedgaat bewijs je elkaar een dienst namelijk.
Sythaa schreef:Maar ik blijf het onzin vinden om mensen zo maar standaard te laten betalen. Als het allemaal goedgaat bewijs je elkaar een dienst namelijk.
superwoman schreef:Sythaa schreef:Maar ik blijf het onzin vinden om mensen zo maar standaard te laten betalen. Als het allemaal goedgaat bewijs je elkaar een dienst namelijk.
Ik zie de dienst van de verzorgster niet, tenzij het om trainen gaat (maar merendeel die een verzorgpaard zoekt, rijdt b of L) óf een aanzienlijk deel in de verzorging (naast het rijden) van het paard steekt.
Ik zie niet waarom een paardeneigenaar moet betalen voor de hobby van een verzorgster/bijrijder en alle risico's neemt.
Nogmaals hangt dit wel af van wat er geboden wordt, want bijv met een "moeilijk" paard ligt imo de sitatie weer anders
sanne_shelly schreef:Waarom zou een verzorgster moeten betalen voor een paard waar hij of zij in theorie niets over te zeggen heeft?Als het paard weg moet, gaat het paard weg, als het paard niet meer verzorgt mag worden word jij eruit gekickt. Ik snap best dat eigenaren vinden dat een verzorgster profijt heeft van het rijden en verzorgen van een paard, maar het is en blijft het paard van de eigenaar, en daar horen ook de financiele lasten bij.
Sababber schreef:Ik vind het hier wel klinken alsof het belangrijker is dat het paard op hoog niveau gereden word dan dat het paard aandacht krijgt of lekkerder in zijn vel zit als er een verzorger komt.. misschien word een paard niet altijd hoger geschoold door een bijrijder mocht je dat wel willen lijkt het mij ook eerlijk als die persoon zich dan mag bewijzen met wedstrijden.. ik vind het belangrijker dat het dier zich fijn voelt en plezier heeft in de manier van rijden..
sanne_shelly schreef:Waarom zou een verzorgster moeten betalen voor een paard waar hij of zij in theorie niets over te zeggen heeft? Als het paard weg moet, gaat het paard weg, als het paard niet meer verzorgt mag worden word jij eruit gekickt. Ik snap best dat eigenaren vinden dat een verzorgster profijt heeft van het rijden en verzorgen van een paard, maar het is en blijft het paard van de eigenaar, en daar horen ook de financiele lasten bij.
nobel1 schreef:Het is altijd een dubbel verhaal: als je geld vraagt schep je ook verwachtingen, stel je paard is kreupel of heeft een blessure, dan kan de betalende bijrijdster niet rijden en hoeft ze mijns inziens niet te betalen.
Dan is het nog maar de vraag of de betalende bijrijdster nog komt, want de dienst waar zij voor betaald is "stuk".
Ikzelf heb 2 bijrijdsters voor onze paarden en die betalen niet.
Om eerlijk te zijn ben ik wel op zoek geweest naar betalende bijrijdsters maar degenen die ik vond pasten niet bij de paarden (of bij mij).
Nu hebben we twee bijrijdsters die al op onze stal reden en we dus al kenden, ze zijn superbetrouwbaar, komen altijd en gaan netjes met onze paarden en spullen om.
Dat vind ik persoonlijk belangrijker dan geld.
superwoman schreef:Je schept idd verwachtingen en dat mag ook vind ik.
Helaas is het ook vaak zo dat "niet betalende" verzorgsters niet altijd trouw komen - "stuk" of "niet stuk".
Het is fijn wanneer je weet hoe iemand echt is en rijdt, voordat ze je paard gaan rijden.
max66 schreef:ik betaal 50 euro per maand, of ik nu rijd of niet, of ik nu kom of niet, of ik nu op vakantie ben of ziek ben of niet. De afspraak is 50 euro per maand.
Nu heb ik al een paar weken niet kunnen rijden i.v.m. de vorst, vandaag maar een kwartiertje/20 minuten gereden, had het zelf veel te koud en durfde ook niet goed te draven. Heb alleen even rondgestapt dus, maar ik betaal gewoon..