Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje01

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:56

Ik mis mijn oude verzorg paarden ook vreselijk maarja die komen niet meer terug. Met mijn maandag paardjes kan ik ook niet echt een band opbouwen.
Dus hoop dat sam mij het plezier weer terug brengt. Heb het wel onwijs getroffen met sam en zijn eigenaresse ben er pas zo kort en ze wil me nu al niet meer kwijt. En sam is ook echt super lief. Alleen moet ik me draai nog vinden op de stal tis groter dan ik gewent ben. En de bak regels zijn heel raar zo mag je bijv amper op de hoefslag rijden, omdat hij anders te diep word. Dus rijd iedereen maar kris kras door de bak en kan ik ook niet echt lekker trainen zo. Kan wel buiten rijden, maar dan moet ik wel net iemand treffen die mee wil want hij kan niet alleen helaas. Maarja zal wel gewoon even wennen zijn heb iedergeval wel weer meer plezier erin om naar stal te gaan.

Iris_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 02:05

Ik vind het juist heel moeilijk om een bijrijd(st)er te vinden, het is allemaal zo vermoeiend... Maar als iemand geïnteresseerd is, neem maar contact met me op! :)

brendy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:55

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb zelf nu besloten het te laten en verder te zoeken :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:58

Hoefslag kun je na het rijden harken. Probleem opgelost.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:05

Anke schreef:
Hoefslag kun je na het rijden harken. Probleem opgelost.

Ben je dan wel heel erg lang mee bezig.. een goede stal sleept een paar keer per week de bak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:07

Bal harken doen wij ook 2x per week op werk hoor! Nog geen 20 minuutjes werk voor een 20x60 bak

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:08

Afbeelding
Ik had hier nog steeds geen foto geplaatst van het paard dat ik onlangs begon te verzorgen :D Dit is Paola, geen geweldige foto maar wel een geweldig paardje :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:10

Anoniem schreef:
Bal harken doen wij ook 2x per week op werk hoor! Nog geen 20 minuutjes werk voor een 20x60 bak

Dit doe je dan niet in je eentje?
Toen ik nog geen trekkertje had harkte ik nog wel eens maar was daar echt wel ruim een uur mee bezig als ik het alleen moest doen..
Als je het met alle stalgenoten een paar keer per week kan harken is het nog wel te doen maar alleen echt niet.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:14

Bij ons op stal word de bak minimaal 1x gesleepd en desnoods gesproeid per dag bdl ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:17

Ik bedoel dan alleen de rand he :) Dus wat ze van de hoefslag naar buiten lopen harken wij weer op de hoefslag zodat dat inderdaad niet zo'n diepe geul wordt :j

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:18

Anoniem schreef:
Ik bedoel dan alleen de rand he :) Dus wat ze van de hoefslag naar buiten lopen harken wij weer op de hoefslag zodat dat inderdaad niet zo'n diepe geul wordt :j

Ja ik ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 13:21

Oh nee, dat doen we met z'n 2en in 20 minuten inderdaad, maar soms zelfs sneller... Moet ik wel zeggen, het is heeel fijn zand om te harken

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:49

Slepen kunnen ze niet iets met drainage die niet diep genoeg ligt. Maar idd als je gewoon ff met vieren ofzo allemaal 1 stuk pakt ben je zo klaar.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:18

Ik heb een weidesleep en die gaat net 1 cm de grond in. Harken kan dus net zo verkeerd gaan.. Beetje vreemd hihi

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:30

Weet het ook niet

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:15

Slepen met pallet kan altijd. Die gaat niet de grond in.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:18

Zal het is voorleggen

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:46

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:17

Bak slepen is helemaal niet zo veel werk hoor, zeker niet als je het met meerdere mensen doet.
Ik ben nog steeds aan het piekeren over wat ik nu eigenlijk wil, ik denk niet dat ik wil stoppen want ik vind het gewoon heel leuk, maar ik blijf er maar mee zitten :+ Binnenkort ga ik weer eens afspreken met de eigenaresse van mijn oude verzorgpaarden, dan kan ik weer een keertje langs :)

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:47

Ik wil misschien stoppen met Chanel. Wat er vandaag gebeurde was toch wel de druppel...
Ze heeft dus verlatingsangst, zoals ik wel eens eerder gemeld heb. Als ze zonder haar vriendin op stal wordt gezet, of haar vriendin vertrekt van stal raakt ze in paniek. Ook al staan er andere paarden op stal. Ze hecht zich heel erg aan een ander paard.

Ik poets eigenlijk in de stal, maar buiten is ze vaak wat rustiger. Dus had ik haar vastgebonden aan het hek van de paddock (waar overigens geen paarden in stonden). Ze was alsnog onrustig en daardoor redelijk irritant, maar het was te doen. Beter als in de stal, dat sowieso.

Tot ik haar hoeven ging uitkrabben, niet haar favoriete ding maar over het algemeen is ze er wel braaf mee. Toen ik het eerste been aan het uitkrabben was, trok ze die weg en draaide zo dat ik half tussen het hek en haar werd geplet. Ik wist er tussen uit te komen en pak haar andere voorbeen. Dat ging wel goed en ze wilde hem wegtrekken maar ik hield hem vast dus dat lukte haar niet.
Opeens kwam ze met haar andere voorbeen ook omhoog. Ze steigerde als het ware. Ik liet los en ze kwam weer op de grond neer, ze trok het hek kapot en de balk van het hek raakte mijn hoofd. Toen stond ze daar met die balk aan haar halstertouw, gelukkig bleef ze redelijk rustig(ja ze was flink geschrokken maar ze ging niet rennen) dus ik heb het halstertouw losgeklikt en heb haar aan haar halster meegenomen de bak in. Heb haar daar flink laten rennen.

Nouja ik had het toen dus wel even gehad... Daarna hebben we nog grondwerk gedaan en dat ging wel oké, maar eigenlijk was mijn dag al flink verpest.

Ik heb sowieso het gevoel dat we niet de klik hebben die ik bij andere (manege)paarden wel heb gevoeld. Ik zit daar al een tijdje mee. Ondertussen krijgen we al een band en wordt ze steeds meer mijn maatje, maar het voelt niet natuurlijk(minder dan bij andere paarden).

Sorry voor het lange verhaal. Ik weet dus niet wat ik moet doen. Natuurlijk kan niet alles makkelijk en vanzelf gaan, maar dit is al zo lang aan de gang. Ik heb eerlijk gezegd de lol een beetje verloren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 21:44

Misschien is de klik anders omdat je bij haar meer op je hoede moet zijn? Ik vind het nog wel meevallen. Misschien kan je eraan werken? Dat moet je natuurlijk wel willen. Zo niet, dan is het heel normaal om een andere verzorgpony te zoeken hoor. Het moet leuk zijn!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 21:53

Tja...een privépaard is geen rustige manegeknol.
Voorval vind ik niet heel vreemd. Dus om daar nou om te stoppen. Wellicht hou je gewoon meer van een relaxer type.

SophieXAnni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 22:08

Ik moet helaas stoppen met mijn bijrijdpony want hij gaat verhuizen |(. Ik kan hem gelukkig nog wel opzoeken maar om hem vast te blijven verzorgen is net te ver. Het is rond de 18 kilometer erheen, dus mag nog langs komen gelukkig. Mijn zoektocht start op nieuw helaas -O-

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 22:14

Ik zou niet stoppen alleen vanwege wat er gebeurt is, alleen als de klik er echt niet is. Ik ben het met Anke eens, manegepaarden zijn niet te vergelijken met privépaarden en zijn veel lastiger, manegepaarden zijn echte allemansvriendjes en het is dus niet vreemd dat het een hele overgang is. Ik vind dit om eerlijk te zijn wel meevallen en zou er dan ook niet om stoppen, maar als je echt denkt dit niet aan te kunnen zou ik toch op zoek gaan naar een rustiger verzorgpaard.

Ik heb na lang denken besloten de paarden af te gaan bouwen zodat ik er nog ongeveer twee daagjes mee bezig kan zijn, dan heb ik in ieder geval nog iets om plezier aan te beleven. Voorlopig ga ik eerst zorgen dat ik mijn eigen leven weer een beetje op orde krijgt, want zo is het gewoon niet meer vol te houden en ik heb er zo ook geen plezier meer in. Ik ben bang dat ik een paar moeilijke beslissingen zal moeten gaan nemen en dat zou betekenen dat ik met mijn paarden hier zou moeten stoppen, eventueel zou ik dan wel terug kunnen naar mijn oude verzorgpaarden, maar ik moet eerst kijken of ik deze stap wel durf te maken. Voorlopig kijk ik nog even aan of er nog dingen gaan veranderen en of er andere mogelijkheden zouden zijn, want deze oplossing zou ook niet echt ideaal zijn, maar beter dan de situatie waar ik nu in zit. Excuses voor mijn verhaal dat inmiddels lichtelijk offtopic is gegaan :')

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 00:43

De eerste die hier een paard aan een hek vastzet krijgt sowieso eerst een lesje paardenverstand, logica en veiligheid. Die dingen zijn daar echt niet voor gemaakt en je hoeft dan ook echt niet heel veel paard te hebben willen ze een hek kunnen lostrekken of ontwrichten. Tel daarbij op dat een hek meestal begint te rammelen en/of bewegen als ze eraan trekken wat de op dat moment al aanwezige angst of schrikreactie (want anders stond ie wel stil) alleen maar uitvergroot en het is imo wel één van de slechtere keuzes die je kunt maken. Misschien dus eerst eens even bedenken in hoeverre je dit de pony echt kunt aanrekenen, voor je het gebruikt als punt om er eventueel mee op te houden. En in hoeverre zijn de andere gebeurtenissen vergelijkbaar? Is het mogelijk dat er misschien vaker dingen misgaan die meer te maken hebben met gebrek aan ervaring?
Voor de duidelijkheid, als jij het geen leuke pony vind moet je er natuurlijk gewoon mee stoppen, het is en blijft hobby. Maar als een bij voorbaat al niet zo'n beste keuze van jou verkeerd uit blijkt te pakken, mag je dat imo niet het paard aanrekenen. Als ik de staldeur vergeet dicht te doen, moet ik ook niet kwaad worden als ik hem ergens halverwege het erf terugvind, dat is dan een logisch gevolg van mijn actie.