Hoe ik het nu heb. Ik vind het wel af. Het korte verhaal is wel erg lang geworden 
Ik zou graag meerijden tijdens de clinic van Jeannette Haazen omdat mij dat erg leuk en leerzaam lijkt.
Mijn verzorgpony Nike heeft al veel dingen meegemaakt en is eerst ook een springpony geweest. Jammer genoeg is ze eigenlijk kapot gesprongen in haar benen.
Ze heeft eerst een tijd alleen kreupel gelopen in draf en stap en galop goed. Dierenartsen dachten dat Nike nooit meer goed zou kunnen lopen maar ong. 3 maanden nadat ze bij mij gekomen is liep ze niet meer kreupel in draf. Niet helemaal regelmatig, maar niet kreupel.
steeds liep ze beter. Maar na een keer iets meer te doen was ze weer kreupel. Zo ging het een tijd door. Grenzen opzoeken om ze niet te overschrijden.
Nike is vorig jaar begin augustus ook een aantal keren behandelt door iemand die dingen kan aansturen. Ik geloof dat het Reiki heet maar dat weet ik niet zeker.
Hij zei dat ze Nike te veel hebben laten doen(met springen) en zo haar benen kapot gemaakt hebben, dat ze vroeger vaker geslagen is en dat ze met zichzelf in de knoop zit. Ze is een groot stuk zelfvertrouwen kwijt, en nu zoekt ze steun op mij.
Wat hij zei over het lopen van Nike:
Door dat er iets mis is in haar hoofd is er iets met het zenuwstelsel en dat dringt dus door naar de benen. Bij de voorbenen heeft ze een oudere blessure maar hij kon deze wel nog een beetje aansturen. Met het zenuwstelsel dringt het ook door naar de rug. Nike zet haar rug vast en houd hem zo vast. Wat weer doorgaat naar de achterbenen waardoor ze eigenlijk raar gaat lopen.
Ik ben toen op aanraden van deze meneer begonnen met Nike opnieuw in te rijden. Van lopen aan de hand naar longeren, waar ik genoeg paniekaanvallen van Nike heb meegemaakt(Helemaal trillend gaan bokken/steigeren, en in haar paniek niet meer luisteren.) Het vertrouwen is toen zo groot geworden dat als ze weer een paniekaanval kreeg ik haar door te gaan praten tegen der weer rustig kon krijgen. De paniekaanvallen zijn nu ook weer helemaal weg.
Toen van het longeren naar weer rustig rijden tot wat meer doen. Dingen weer opnieuw leren, want er waren nogal wat problemen. Zoals Nike die haar rug vaak wil vastzetten of wegdrukken, op de verkeerde manier heeft geleerd om naar beneden te gaan lopen(zagen) en nog wel veel meer. Maar het verhaal is al lang genoeg.
Het rijden was dus ook lang niet altijd leuk, maar het resultaat is er.
Mijn lesgeefster op dit moment zegt dat Nike geen last heeft van der benen door pijn of zo iets dergelijks, maar dat ze doordat ze spierpijn heeft wat stijf loopt. En dat die stijfheid, door op een bepaalde manier van rijden om te zetten is naar dat ze echt goed loopt.
Daarmee zijn we bezig, en dat gaat niet snel en niet vanzelf. Maar het gaat al hardstikke goed en ondertussen loopt ze al vaker écht goed.
We hebben allebij nog veel te leren maar willen dat ook, we staan er bijde voor open. En dat is al het halve werk.
Door al deze dingen, vind ik eigenlijk wel dat Nike en ik het verdienen. Pech genoeg gehad, nu mag wel eens wat anders.
De foto:
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 23-07-06 12:20, in het totaal 3 keer bewerkt