Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Geryon schreef:Ailill schreef:Dat laatste had ik nog niet bedacht. Lijkt me dat de eigenaar dan het geld daadwerkelijk hard nodig heeft, of niet?
Dat is dan daadwerkelijk een win win situatie, en vaak hoeft er dan niet betaald te worden. Er zijn echter ook mensen die liever betaald willen worden dan iemand met niveau als bijrijder te hebben.
Anke schreef:Eens.Nope. Niet iedere eigenaar wil een goed getraind paard.
Ik zet ze ook graag licht op de hulpen. Voor een beginner of minder ervaren persoon is dat niet prettig.
Dus het ligt er net aan wat degen zelf fijn vindt, wil en nodig heeft.
its_daantjee schreef:Misschien zit de eigenaar (tijdelijk) zonder werk? Of is een deel van de inkomsten om een andere reden - al dan niet blijvend - weg gevallen, dan kan de kosten delen een optie zijn.als de eigenaar het geld van een bijrijder echt nodig heeft om het paard te kunnen onderhouden vraag ik me af waarom je dan een paard hebt.. je moet toch juist ten alle tijden de kosten voor je paard kunnen betalen.
Ailill schreef:Geryon schreef:Dat begrijp ik dus niet.@Ailil: zullen wel verschillende redenen voor zijn![]()
Vooral als je paard toch niet naar een hoger niveau hoeft, is wat geld ervoor krijgen wel fijner natuurlijk.
Ik ga er vanuit dat een hoger niveau ook beter is voor het paard, mits dit vanuit een goede basis en op de juiste manier gebeurt.
Anke schreef:Nou de grote gunfactor verdwijnt vanzelf na de zoveelste profiteur.
Luxe stalling, zijn veel bijrijders die dit als eis hebben.
De reële types willen er dan ook voor betalen.
Aan huis/op wei is gewoon veel werk. Als je daar als bijrijder/verzorgster geen zin in hebt, moet je er niet aan beginnen.
De types die én niet willen meebetalen én niet willen mee klussen, die zijn super arrogant.
Daar kun je niks anders van maken.
Die verwachten gratis een dure hobby/sport uit te oefenen. Voor niks gaat de zon op!
Ik heb er geen moeite mee als ze geen geld hebben. Echter wil ik dan wel inzet en motivatie zien.
Geryon schreef:D'r zijn alleen - in mijn optiek, niet veel paarden die daadwerkelijk goed vanuit een onder tredende achterhand mooi ontspannen over de rug lopen, met de juist aangespannen buikspierenIk denk zelf dat een paard dat gewoon goed over de rug loopt en niet meer echt op de voorhand, zelf niet zozeer baat heeft bij hoger niveau.
Maar veel mensen zien dressuur uberhaupt niet als goed voor het paard. Ik snap dat je dan liever voor de ruiter met bijdrage gaat.
Ik heb zelfs meegemaakt dat mensen die zelf wedstrijden rijden, liever de mindere ruiter met bijdrage willen dan een ruiter die ze kan helpen.
Ailill schreef:Geryon schreef:D'r zijn alleen - in mijn optiek, niet veel paarden die daadwerkelijk goed vanuit een onder tredende achterhand mooi ontspannen over de rug lopen, met de juist aangespannen buikspierenIk denk zelf dat een paard dat gewoon goed over de rug loopt en niet meer echt op de voorhand, zelf niet zozeer baat heeft bij hoger niveau.
Maar veel mensen zien dressuur uberhaupt niet als goed voor het paard. Ik snap dat je dan liever voor de ruiter met bijdrage gaat.
Ik heb zelfs meegemaakt dat mensen die zelf wedstrijden rijden, liever de mindere ruiter met bijdrage willen dan een ruiter die ze kan helpen.
Anke schreef:Meeste eigenaren zullen de bijdrage gebruiken voor extra dingen. Denk aan osteopaat, masseur, tandarts, zadelpasser etc. Die zullen ze dan makkelijker/sneller (tussentijds) even laten komen. Idem met aanschaf vd toebehoren.
Ailill schreef:its_daantjee schreef:Misschien zit de eigenaar (tijdelijk) zonder werk? Of is een deel van de inkomsten om een andere reden - al dan niet blijvend - weg gevallen, dan kan de kosten delen een optie zijn.als de eigenaar het geld van een bijrijder echt nodig heeft om het paard te kunnen onderhouden vraag ik me af waarom je dan een paard hebt.. je moet toch juist ten alle tijden de kosten voor je paard kunnen betalen.
Anoniem schreef:Ik heb nooit betaald en een bijdrage gevraagd. Echter betaal ik paard nu volledig zelf, als 19-jarige student en dus part-time werker. Ik ben heel eerlijk, ja ik heb een bijrijder ook voor het geld, gewoon dat kleine beetje extra waardoor ik m'n paard kan houden en ik ook af en toe is wat leuks voor mezelf kan doen/kopen. (bijrijder hoeft dan ook geen klusjes te doen, en stal uit mesten vind ik er gewoon bij horen en meer dan normaal). Ik heb prima de tijd in 7 dagen per week naar m'n paard te gaan, ik heb ook het geld om haar volledig zelf te betalen als 19-jarige. Maar ik kan naast mijn paard daardoor bijna niks meer, geen uitstapjes of wat leuks voor mezelf kopen. En nee, m'n stal is niet de hoofdprijs, maar goedkoper kan het hier ook niet.
Ik vraag geen hoofdprijs (letterlijk wat ik ook per dag voor m'n paard betaal betaald m'n bijrijder ook), maar door haar "extra bijdrage" kan ik mijn paard houden en ook nog 'normaal' leven
Ailill schreef:Ik zou er ook absoluut geen punt van maken om een bijdrage te betalen, al is deze wel geheel afhankelijk van het paard, de locatie, mogelijkheden en wensen van de eigenaar.
its_daantjee schreef:Anoniem schreef:Ik heb nooit betaald en een bijdrage gevraagd. Echter betaal ik paard nu volledig zelf, als 19-jarige student en dus part-time werker. Ik ben heel eerlijk, ja ik heb een bijrijder ook voor het geld, gewoon dat kleine beetje extra waardoor ik m'n paard kan houden en ik ook af en toe is wat leuks voor mezelf kan doen/kopen. (bijrijder hoeft dan ook geen klusjes te doen, en stal uit mesten vind ik er gewoon bij horen en meer dan normaal). Ik heb prima de tijd in 7 dagen per week naar m'n paard te gaan, ik heb ook het geld om haar volledig zelf te betalen als 19-jarige. Maar ik kan naast mijn paard daardoor bijna niks meer, geen uitstapjes of wat leuks voor mezelf kopen. En nee, m'n stal is niet de hoofdprijs, maar goedkoper kan het hier ook niet.
Ik vraag geen hoofdprijs (letterlijk wat ik ook per dag voor m'n paard betaal betaald m'n bijrijder ook), maar door haar "extra bijdrage" kan ik mijn paard houden en ook nog 'normaal' leven
kijk, in deze omstandigheden snap ik het best dat je een bijdrage vraagt! maar op de manier zoals eerder in dit topic werd benoemd ben ik het niet helemaal eens.. ja als eigenaar kost een bijrijder jouw tijd en heb je niet altijd iets aan een bijrijder, maar dan denk ik dat je net zo goed geen bijrijder kunt nemen, als het je zoveel tijd en moeite kost. maar als de eigenaar daar zelf voor kiest, en er zijn bijrijders die het graag doen is het ook prima.. maar ik zou zelf niet willen betalen aan het paard van een ander tenzij ik er echt iets aan heb, maar ik heb ook nog ouders die er over meebeslissen.
Ailill schreef:Ik zou er ook absoluut geen punt van maken om een bijdrage te betalen, al is deze wel geheel afhankelijk van het paard, de locatie, mogelijkheden en wensen van de eigenaar.
Voor mij persoonlijk is het soms wel even schakelen, normaal betalen mensen mij voor een les en/of het trainen van paarden.
its_daantjee schreef:Begrijpelijk, maar dit zijn wel privé zaken die niet open en bloot op internet vermeld hoeven worden.Ailill schreef:Misschien zit de eigenaar (tijdelijk) zonder werk? Of is een deel van de inkomsten om een andere reden - al dan niet blijvend - weg gevallen, dan kan de kosten delen een optie zijn.
ja, mee eens. dat zijn dan onvoorziene omstandigheden waar je niets aan kunt doen. maar als je dat in (bijvoorbeeld) een advertentie vermeld vind ik het weer een heel ander verhaal.
als de pony die ik nu rijd ook niet onderhouden zou kunnen worden zou ik ook bij willen springen. maar nu koop ik regelmatig iets, als hij een nieuw hoofdstel nodig heeft of een deken etc. verder mag ik rijden in ruil voor de klusjes..