Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:58

Nope. Niet iedere eigenaar wil een goed getraind paard.
Ik zet ze ook graag licht op de hulpen. Voor een beginner of minder ervaren persoon is dat niet prettig.
Dus het ligt er net aan wat degen zelf fijn vindt, wil en nodig heeft.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:00

Geryon schreef:
Ailill schreef:

Dat is dan daadwerkelijk een win win situatie, en vaak hoeft er dan niet betaald te worden. Er zijn echter ook mensen die liever betaald willen worden dan iemand met niveau als bijrijder te hebben.
Dat laatste had ik nog niet bedacht. Lijkt me dat de eigenaar dan het geld daadwerkelijk hard nodig heeft, of niet?

als de eigenaar het geld van een bijrijder echt nodig heeft om het paard te kunnen onderhouden vraag ik me af waarom je dan een paard hebt.. je moet toch juist ten alle tijden de kosten voor je paard kunnen betalen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:03

Anke schreef:
Nope. Niet iedere eigenaar wil een goed getraind paard.
Ik zet ze ook graag licht op de hulpen. Voor een beginner of minder ervaren persoon is dat niet prettig.
Dus het ligt er net aan wat degen zelf fijn vindt, wil en nodig heeft.
Eens.

Waar ik eigenlijk op doel is dit; het paard zijn lichaam zo optimaal mogelijk laten gebruiken en spieren/elasticiteit/conditie trainen. Al kom je dan snel uit bij fijnere hulpen en een scherper paard, da's waar.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:05

its_daantjee schreef:
als de eigenaar het geld van een bijrijder echt nodig heeft om het paard te kunnen onderhouden vraag ik me af waarom je dan een paard hebt.. je moet toch juist ten alle tijden de kosten voor je paard kunnen betalen.
Misschien zit de eigenaar (tijdelijk) zonder werk? Of is een deel van de inkomsten om een andere reden - al dan niet blijvend - weg gevallen, dan kan de kosten delen een optie zijn.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:08

Precies...kan dan voor zowel de eigenaar als de bijrijder een oplossing zijn.
Goedkoper stallen is ook een optie om tijdelijk lager in de kosten te zitten.
Echter vinden bijrijders het doorgaans geen punt om een financiële bijdrage te leveren. Zeker niet op een luxere stalling.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:11

Ailill schreef:
Geryon schreef:
@Ailil: zullen wel verschillende redenen voor zijn :P
Vooral als je paard toch niet naar een hoger niveau hoeft, is wat geld ervoor krijgen wel fijner natuurlijk. :)
Dat begrijp ik dus niet.

Ik ga er vanuit dat een hoger niveau ook beter is voor het paard, mits dit vanuit een goede basis en op de juiste manier gebeurt.

Ik denk zelf dat een paard dat gewoon goed over de rug loopt en niet meer echt op de voorhand, zelf niet zozeer baat heeft bij hoger niveau.

Maar veel mensen zien dressuur uberhaupt niet als goed voor het paard. Ik snap dat je dan liever voor de ruiter met bijdrage gaat.

Ik heb zelfs meegemaakt dat mensen die zelf wedstrijden rijden, liever de mindere ruiter met bijdrage willen dan een ruiter die ze kan helpen. :=

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:12

Ik zou er ook absoluut geen punt van maken om een bijdrage te betalen, al is deze wel geheel afhankelijk van het paard, de locatie, mogelijkheden en wensen van de eigenaar.

Voor mij persoonlijk is het soms wel even schakelen, normaal betalen mensen mij voor een les en/of het trainen van paarden.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:12

Ik zie het nu puur en alleen van mijn situatie en dit is mijn kijk op de betaal-discussie:

Ik heb Harvey al 6 jaar, en woon/studeer sinds 2 jaar op kamers. Ik ga ieder weekend naar huis om m'n paardje te berijden. Maar dat betekent helaas dat ie door de weeks stil staat. Hij staat bij mijn ouders aan huis en de wei is zelfvoorzienend voor hem en zijn maatje. Er zijn fantastische uitrij mogelijkheden en gebruik tot een buitenbak.
Natuurlijk begrijp ik donders goed dat het niet eerlijk tegenover Harvey is om hem door de weeks geen beweging te geven. Dus dan heb je de keuze, verkopen of bijrijder zoeken. Verkopen doe ik liever niet omdat ie toch wel m'n liefde is, ik probeer alleen deze periode te overbruggen totdat ik zelf een plekje kan bekostigen dichterbij mij.
Dan blijft de optie bijrijder over, en nu heb ik het geluk om een fijne madame die van aanpakken weet en wat tijd overheeft overdag. Ik ben dolgelukkig dat ze mij uit de brand helpt door hem (recreatief) beweging te geven, ondanks dat mijn paardje niet de makkelijkste is. Zij is erg blij dat ze het paardrijden weer kan oppakken zonder druk.

In mijn geval? Win-win situatie. Ik vraag geen bijdrage, verwacht geen klusjes, maar eis wel een goede bijrijder die mijn stouterd aandurft (het is een schat van een beest, heerlijk om met een los teugeltje in het bos te rijden, maar wel met een fikse gebruiksaanwijzing). :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:14

Anke schreef:
Nou de grote gunfactor verdwijnt vanzelf na de zoveelste profiteur.

Luxe stalling, zijn veel bijrijders die dit als eis hebben.
De reële types willen er dan ook voor betalen.
Aan huis/op wei is gewoon veel werk. Als je daar als bijrijder/verzorgster geen zin in hebt, moet je er niet aan beginnen.

De types die én niet willen meebetalen én niet willen mee klussen, die zijn super arrogant.
Daar kun je niks anders van maken.
Die verwachten gratis een dure hobby/sport uit te oefenen. Voor niks gaat de zon op!

Ik heb er geen moeite mee als ze geen geld hebben. Echter wil ik dan wel inzet en motivatie zien.

zo sta ik er ook in... De paarden kosten ons veel geld en heel veel werk. Vooral omdat er ook paarden van anderen bij staan om de kosten van deze dure hobby aan huis wat te drukken. Het verzorgen en het onderhouden van alles op het terrein kost mij (met af en toe klushulp van mijn man) vele uren per dag en heb daardoor niet veel tijd om te rijden. Het staat me dan ook tegen wanneer iemand er niets voor terug wil doen en niet wil helpen in praktische of financiele zin. Als het niet hoeft, dan is dat fijn, maar hier bied ik een pony/paard als bedankje voor het helpen, niet omdat er perse vaker gereden moet worden. De paarden staan net zo lief de hele dag in het land of de paddock... En het werk blijft, of ze nu wel of niet gereden worden.

Anke

Meeste eigenaren zullen de bijdrage gebruiken voor extra dingen. Denk aan osteopaat, masseur, tandarts, zadelpasser etc. Die zullen ze dan makkelijker/sneller (tussentijds) even laten komen. Idem met aanschaf vd toebehoren.
Laatst bijgewerkt door Anke op 19-04-16 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Geryon schreef:
Ik denk zelf dat een paard dat gewoon goed over de rug loopt en niet meer echt op de voorhand, zelf niet zozeer baat heeft bij hoger niveau.

Maar veel mensen zien dressuur uberhaupt niet als goed voor het paard. Ik snap dat je dan liever voor de ruiter met bijdrage gaat.

Ik heb zelfs meegemaakt dat mensen die zelf wedstrijden rijden, liever de mindere ruiter met bijdrage willen dan een ruiter die ze kan helpen. :=
D'r zijn alleen - in mijn optiek, niet veel paarden die daadwerkelijk goed vanuit een onder tredende achterhand mooi ontspannen over de rug lopen, met de juist aangespannen buikspieren ;)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:18

Joyce B...helemaal mee eens!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:22

Ailill schreef:
Geryon schreef:

D'r zijn alleen - in mijn optiek, niet veel paarden die daadwerkelijk goed vanuit een onder tredende achterhand mooi ontspannen over de rug lopen, met de juist aangespannen buikspieren ;)

Helemaal mee eens.

Anke schreef:
Meeste eigenaren zullen de bijdrage gebruiken voor extra dingen. Denk aan osteopaat, masseur, tandarts, zadelpasser etc. Die zullen ze dan makkelijker/sneller (tussentijds) even laten komen. Idem met aanschaf vd toebehoren.

Ik vraag zelf een bijdrage omdat ik anders zelf geen bijrijdpaard kan betalen (de lessen, benzinekosten etc).

Nu biedt de stal waar ik een paard fulltime ga doen, ook pensionstalling aan, wat mij veel goedkoper uit zou komen.. maar is te ver voor de bijrijdster. En die twee wil ik ook niet uit elkaar halen, poedersuiker :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:13

Ik heb nooit betaald en een bijdrage gevraagd. Echter betaal ik paard nu volledig zelf, als 19-jarige student en dus part-time werker. Ik ben heel eerlijk, ja ik heb een bijrijder ook voor het geld, gewoon dat kleine beetje extra waardoor ik m'n paard kan houden en ik ook af en toe is wat leuks voor mezelf kan doen/kopen. (bijrijder hoeft dan ook geen klusjes te doen, en stal uit mesten vind ik er gewoon bij horen en meer dan normaal). Ik heb prima de tijd in 7 dagen per week naar m'n paard te gaan, ik heb ook het geld om haar volledig zelf te betalen als 19-jarige. Maar ik kan naast mijn paard daardoor bijna niks meer, geen uitstapjes of wat leuks voor mezelf kopen. En nee, m'n stal is niet de hoofdprijs, maar goedkoper kan het hier ook niet.
Ik vraag geen hoofdprijs (letterlijk wat ik ook per dag voor m'n paard betaal betaald m'n bijrijder ook), maar door haar "extra bijdrage" kan ik mijn paard houden en ook nog 'normaal' leven :)

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:06

Ailill schreef:
its_daantjee schreef:
Misschien zit de eigenaar (tijdelijk) zonder werk? Of is een deel van de inkomsten om een andere reden - al dan niet blijvend - weg gevallen, dan kan de kosten delen een optie zijn.

ja, mee eens. dat zijn dan onvoorziene omstandigheden waar je niets aan kunt doen. maar als je dat in (bijvoorbeeld) een advertentie vermeld vind ik het weer een heel ander verhaal.

als de pony die ik nu rijd ook niet onderhouden zou kunnen worden zou ik ook bij willen springen. maar nu koop ik regelmatig iets, als hij een nieuw hoofdstel nodig heeft of een deken etc. verder mag ik rijden in ruil voor de klusjes..

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:10

Anoniem schreef:
Ik heb nooit betaald en een bijdrage gevraagd. Echter betaal ik paard nu volledig zelf, als 19-jarige student en dus part-time werker. Ik ben heel eerlijk, ja ik heb een bijrijder ook voor het geld, gewoon dat kleine beetje extra waardoor ik m'n paard kan houden en ik ook af en toe is wat leuks voor mezelf kan doen/kopen. (bijrijder hoeft dan ook geen klusjes te doen, en stal uit mesten vind ik er gewoon bij horen en meer dan normaal). Ik heb prima de tijd in 7 dagen per week naar m'n paard te gaan, ik heb ook het geld om haar volledig zelf te betalen als 19-jarige. Maar ik kan naast mijn paard daardoor bijna niks meer, geen uitstapjes of wat leuks voor mezelf kopen. En nee, m'n stal is niet de hoofdprijs, maar goedkoper kan het hier ook niet.
Ik vraag geen hoofdprijs (letterlijk wat ik ook per dag voor m'n paard betaal betaald m'n bijrijder ook), maar door haar "extra bijdrage" kan ik mijn paard houden en ook nog 'normaal' leven :)

kijk, in deze omstandigheden snap ik het best dat je een bijdrage vraagt! maar op de manier zoals eerder in dit topic werd benoemd ben ik het niet helemaal eens.. ja als eigenaar kost een bijrijder jouw tijd en heb je niet altijd iets aan een bijrijder, maar dan denk ik dat je net zo goed geen bijrijder kunt nemen, als het je zoveel tijd en moeite kost. maar als de eigenaar daar zelf voor kiest, en er zijn bijrijders die het graag doen is het ook prima.. maar ik zou zelf niet willen betalen aan het paard van een ander tenzij ik er echt iets aan heb, maar ik heb ook nog ouders die er over meebeslissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:31

Mijn bijrijder mag dan ook wel wat :) Geen wedstrijden (puur eigen angst om mijn paard zonder dat ik erbij ben door ene ander met trailer te laten vervoeren), maar we gaan (in de toekomst) wel samen op oefenparcours en als het straks goed gaat wil ik ze gerust een keer naar het bos brengen :j Ik heb alleen niet de tijd om ook nog is met haar mee te gaan op wedstrijd met mijn paard, maar gelukkig vind mijn bijrijder dit prima, kan ze lekker rijden, lessen en toch ervaringen opdoen door middel van oefenparcours. Enige verschil is dat die niet officieel zijn ;)

En die extra kosten die mensen noemen, uiteraard kan ik daarvoor terugvallen op mijn ouders, oma en eigen spaarrekening. Of een bijdrage "oké" is vind ik enorm van de situatie afhangen, en om dat gelijk te zeggen dat mensen die een bijdrage vragen dan maar geen paard moeten nemen omdat ze dan dus "niet kunnen betalen zonder bijrijder" volgens iemand anders, vind ik een beetje onzin :o

Dan koop je als 'bijrijder' toch lekker zelf een paard? Een hoop rijden bij omdat ze dat niet kunnen betalen (ik ook 'vroeger') dus waarom zou een paardeneigenaar dan niet om een beetje "financieele hulp" mogen vragen, en daar dan dus tegenover zijn/haar paard aanbied om te rijden?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-16 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:35

Ik snap de discussie heel goed hoor, ik heb zelf een bijrijder die niet betaald maar ook geen klusjes doet oid. Snap het andersom ook heel goed.

Maar dit is het topic waarin paardeneigenaren de problemen van het vinden van een bijrijder met elkaar delen. Voor bijrijders en verzorgers is er een ander topic, lijkt me handiger dat of daar de discussie wordt besproken of er een ander topic wordt aangemaakt. Dit wordt meet een wel/niet betalen voor je bijrijdpaard topic op deze manier.. Zou jammer zijn toch :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:48

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:52

Hier een eigenaar, en voorheen bijrijdster van meerdere paarden. Soms met bijdrage en soms zonder. Het hangt zo van de individuele wensen van de eigenaar, en bijrijder af. Als je goed op een lijn ligt zijn er genoeg variaties te bedenken die voor de juiste combi prima werken.

Voor onze vos hebben we een incidentele bijrijder, en met goede afspraken hebben wij er allemaal plezier van. Paardlief is stapelgek met onze bijrijder, en dat vinden we schitterend.
Hier is het dus een geval gun factor. Maar wel op zo'n manier dat het voor iedereen win-win is.

Ik kwam hier eigenlijk voorbij op zoek naar inspiratie hoe het straks/ over een aantal maanden aan te pakken met onze Gup.. Als deze straks onder het zadel is, en de basis redelijk goed zit. Deze gun ik naast ons, ook een leuke persoon om samen plezier te hebben.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:53

Ailill schreef:
Ik zou er ook absoluut geen punt van maken om een bijdrage te betalen, al is deze wel geheel afhankelijk van het paard, de locatie, mogelijkheden en wensen van de eigenaar.

Ik heb een paard (of eigenlijk 2) bij jou in de buurt staan.
Maar juist in deze hoek is het lastig iemand vinden... OV rijdt er niet zo.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:09

its_daantjee schreef:
Anoniem schreef:

kijk, in deze omstandigheden snap ik het best dat je een bijdrage vraagt! maar op de manier zoals eerder in dit topic werd benoemd ben ik het niet helemaal eens.. ja als eigenaar kost een bijrijder jouw tijd en heb je niet altijd iets aan een bijrijder, maar dan denk ik dat je net zo goed geen bijrijder kunt nemen, als het je zoveel tijd en moeite kost. maar als de eigenaar daar zelf voor kiest, en er zijn bijrijders die het graag doen is het ook prima.. maar ik zou zelf niet willen betalen aan het paard van een ander tenzij ik er echt iets aan heb, maar ik heb ook nog ouders die er over meebeslissen.

En nu laat je het over komen dat jij het eens moet zijn voor de reden van de bijdrage.
Ik vind dat heel vervelend over komen.
Weg gunfactor!
Hou mijn paarden lekker voor mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:11

Bereikbaarheid van de stal was hier ook een puntje ja... Er gaat een bus vanuit [plaats] Centraal en die stopt aan het begin van de weg, wat inhoud dan je dan nog 20/30 minuten kan gaan lopen... Lastig zoiets! Is wel weer wat beperkter.
(Gelukkig een bijrijder gevonden die het op de fiets kan doen :) )

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:16

Ailill schreef:

Voor mij persoonlijk is het soms wel even schakelen, normaal betalen mensen mij voor een les en/of het trainen van paarden.

Haha idd.
Mijn instructrice heeft ook een periode op mijn paard gereden toen ze zelf door omstandigheden paard loos was.

Natuurlijk gratis. Ookal ging ze zelfs starten met mijn paard (niet dat dat mijn wens was) , mijn paard zou de verkoop niet in gaan.
Maar zo kon ze ook verder lessen.
Ik vond het stoer die wedstijden en vooral ook een gunfactor. Paard stond toch stil en zij kon haar goed gebruiken. Ook leuk voor het paard.
eigenlijk zou het dus in mijn voordeel zijn, maar ik won er verder niks mee

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:10

its_daantjee schreef:
Ailill schreef:

ja, mee eens. dat zijn dan onvoorziene omstandigheden waar je niets aan kunt doen. maar als je dat in (bijvoorbeeld) een advertentie vermeld vind ik het weer een heel ander verhaal.

als de pony die ik nu rijd ook niet onderhouden zou kunnen worden zou ik ook bij willen springen. maar nu koop ik regelmatig iets, als hij een nieuw hoofdstel nodig heeft of een deken etc. verder mag ik rijden in ruil voor de klusjes..
Begrijpelijk, maar dit zijn wel privé zaken die niet open en bloot op internet vermeld hoeven worden.

Jouw samenwerking klinkt als erg redelijk en een win-win situatie.