Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:02

Ehm lees je stukje nog eens na Its-daantje? Want het is nu wel een heel erg pot verwijt de ketel verhaal geworden, als ik lees hoe je over eigenaren die een bijdrage vragen praat...

Het is natuurlijk super dat jij een plekje hebt waar je gratis mag rijden, en dat is je ook absoluut van harte gegund. Maar het is gek dat je het vanzelfsprekend vindt dat jij je hobby bij een ander gratis mag uitoefenen. Het is helemaal niet gek om een x bedrag in gedachte te houden daarvoor. En als het voor minder kan is dat natuurlijk super fijn, maar vinden dat eigenaren geld wolven zijn die geld willen verdienen aan hun paarden, tja... Het geeft mij vooral ook aan dat je geen inzicht hebt in wat een paard kost. Die 50 euro die mijn bijrijdster mee betaald in de maand daar hou ik echt niets van over, hoor, het is echt niet zo dat ik daar rijk van word. Zij heeft eerder een eigen paard gehad en weet dus heel goed wat een eigen paard kost. Voor haar is het dus ook absoluut een win-win situatie, ze is veeeel goedkoper uit dan met een eigen paard en heeft nu 2 geweldige paarden staan waar ze in principe mee mag rijden wanneer ze maar wil. Daarnaast helpt ze uit eigen beweging bij het mesten van de wei en paddock waar ze 24/7 in staan en pakt ook regelmatig een keer het tuig voor een invet beurt e.d.
Ik ben overigens ongelofelijk blij met haar, haar zorg en toewijding voor mijn paarden, ze is stapelgek op mijn 2 kanjers en zorgt ervoor alsof het haar eigen paarden zijn. Ze neemt ook op eigen kosten les, koopt lijnzaadolie voor ze e.d. dus ook op die manier toegewijd :)
En ik denk (hoop) dat zij met mij als eigenaar weer blij is, ze krijgt van mij eigenlijk alle vrijheid, zolang eea in overleg is. Ik overleg ook weer met haar, neem haar inbreng serieus en hou haar van alles op de hoogte. Voor mijn gevoel doen we de paarden gewoon samen waarbij ik het laatste woord heb. Iets wat voor haar als twijfelaar ook weer prettig is, de verantwoordelijkheid is 1 van de redenen waarom ze niet weer een eigen paard gekocht heeft, nu kan ze de verantwoordelijkheid op mij afschuiven :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:07

Nou de grote gunfactor verdwijnt vanzelf na de zoveelste profiteur.

Luxe stalling, zijn veel bijrijders die dit als eis hebben.
De reële types willen er dan ook voor betalen.
Aan huis/op wei is gewoon veel werk. Als je daar als bijrijder/verzorgster geen zin in hebt, moet je er niet aan beginnen.

De types die én niet willen meebetalen én niet willen mee klussen, die zijn super arrogant.
Daar kun je niks anders van maken.
Die verwachten gratis een dure hobby/sport uit te oefenen. Voor niks gaat de zon op!

Ik heb er geen moeite mee als ze geen geld hebben. Echter wil ik dan wel inzet en motivatie zien.

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:25

Amable schreef:
Ik ben overigens ongelofelijk blij met haar, haar zorg en toewijding voor mijn paarden, ze is stapelgek op mijn 2 kanjers en zorgt ervoor alsof het haar eigen paarden zijn. Ze neemt ook op eigen kosten les, koopt lijnzaadolie voor ze e.d. dus ook op die manier toegewijd :)
En ik denk (hoop) dat zij met mij als eigenaar weer blij is, ze krijgt van mij eigenlijk alle vrijheid, zolang eea in overleg is. Ik overleg ook weer met haar, neem haar inbreng serieus en hou haar van alles op de hoogte. Voor mijn gevoel doen we de paarden gewoon samen waarbij ik het laatste woord heb.

_/-\o_ En zo hoort het te zijn!

its_daantjee

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:03

ik vind het niet vanzelfsprekend, de lessen en andere benodigdheden betaal ik zelf. ik heb eerder ook altijd betaald voor een pony waar ik gebruikt werd om klusjes te doen, te betalen en als dank een kwartiertje te rijden, 50 euro per maand voor 1x in de week. dat is misschien ook waarom ik zo reageer, omdat ik zelf zo gebruikt ben toen der tijd. dat jullie het gek vinden dat ik " er van uit ga dat het gratis is" (wat ik niet doe, ik ben gewoon alleen niet van plan gebruikt te worden) mag best, maar ik vind het gek dat jullie er van uit gaan dat bijrijders betalen voor jouw paard.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:09

KMF schreef:
Amable schreef:
En ik denk (hoop) dat zij met mij als eigenaar weer blij is, ze krijgt van mij eigenlijk alle vrijheid, zolang eea in overleg is. Ik overleg ook weer met haar, neem haar inbreng serieus en hou haar van alles op de hoogte. Voor mijn gevoel doen we de paarden gewoon samen waarbij ik het laatste woord heb.

_/-\o_ En zo hoort het te zijn!

Hier ook zo'n fijne bijrijder idd! EN laatst nog ove rgehad, en ze is gelukkig ook heel blij met mij :)

@its_daantje Dat is naar, maar 50€voor 1x per week is ook wel veel geld. Maar om dan meteen iedereen die een bijdrage vraagt arrogant oid te noemen is wel weer beetje het andere uiterste. Rijden op een manege is ook niet gratis (ook vrijrijden niet). Dus ik vind het niet raar dat mensen een bijdrage vragen. Je gebruikt ook de spullen, die slijten ook, en het risico blijft altijd voor de eigenaar als er iets gebeurt.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:36

@darkadia hoewel ik het niet eens ben met @its_daantje, wil ik het toch even voor haar opnemen. Zij begon niet met de 'andere kant' uitschelden. Ik snap wel dat ze zich aangevallen voelde toen @anke bijrijders uitmaakte voor arrogant. Tot die tijd heeft ze alleen gezegd dat ze dat vreemd vond.

Nogmaals, met beide ben ik het niet eens. Beide hebben een negatieve ervaring en slaan daardoor imo (!!) door in het negatieve denken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:44

joyce B schreef:
Probeer het anders eens op KWPN.nl daar is een deel "marktplaats" waar fokkers/eigenaren hun paard en ruiters zichzelf aan kunnen bieden. Daar staan ook gewoon losse paarden tussen. En je kunt er zelf ook een advertentie op zetten met wat je te bieden hebt. Het is niet bedoeld voor professionele ruiters, maar die staan er wel tussen. Denk alleen dat een simpele fokker of eigenaar liever paard aan huis houd en goedkoper uit is dan bij een profesionele trainingsstal.

Goede tip, hier ga ik eens kijken.

KMF schreef:
Vind het hier uit je reacties al niet duidelijk wat je nu zoekt haha. Heb je advertentie niet egzien hoor maar zoek je nu bos cross of iets serieus om te trainen... Als je wilt boscrossen misschien wat ervaring temmen, schrikt af.

Het zal ook voor een deel aan mij liggen. Bij beide denk ik leuk en bij beide zie ik mogelijkheden, hou m'n optie's graag open :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:09

its_daantjee schreef:
hoezo is dat vreselijk arrogant? als een eigenaar een bijrijder zoekt omdat ze zelf in tijdnood komen etc vind ik het niet gek dat een bijrijder gratis wil zijn. en daarbij, gratis bijrijdpaarden zijn er wel. maar klusjes, meebetalen aan de stalling terwijl de eigenaar bewust voor een luxe stal kiest, en dan ook nog beperkt zijn in waar en wanneer vind ik juist vreselijk arrogant van de eigenaars.

een stukje gunnen is er tegenwoordig niet meer bij. allemaal geldwolven die hun paard maar gebruiken om er aan te verdienen, en dan bijrijders nog arrogant noemen omdat ze het liefst zo min mogelijk voor het paard van een ander willen betalen? sorry hoor, maar ik vind dit een beetje omgekeerde wereld. tuurlijk mag jij vinden wat je vind, en als er voor jou mensen op af komen vind ik het fijn voor jouw, maar mij zul je niet snel zien aankloppen. dat is niet eens zozeer omdat je een bijdrage vraagt, maar vooral om de manier waarop jij over bijrijders praat. vooral heel neerbuigend. nee we hebben geen geld voor een paard, jij toevallig wel. ik ben nog niet volwassen en heb dus ook het geld voor een paard niet, mijn ouders betalen niet mee. dus een bijrijdpaard is de perfecte optie. gelukkig heb ik die nu. gratis, paardje mag ik alles mee. de lessen zijn natuurlijk voor mijn rekening. ik doe klusjes op t erf en vind dat ook vanzelfsprekend. en dat ik niet betaal wil niet zeggen dat ik niet verantwoordelijk ben. ik heb een superplekje gevonden waar ik me ook zeker van bewust ben, maar hoe hier in dit topic soms over bijrijders gepraat word vind ik echt erg.. het is toch niet zo moeilijk om een beetje respect te hebben voor elkaar?

Lol dat zou dan even pech hebben zijn voor jou, mijn bijrijdster heeft een van de mooiste kansen die je kan hebben :D een zeer goede ervaren pony voor haar alleen, veel vrijheid, ik koop alle benodigde spullen voor ze in haar smaak, geef les en zal begeleiden met wedstrijden enz. En dat terwijl hij al ouder is en ik hem net zo goed als gezelschapspony kan gebruiken wat me heeeel wat minder kost. ;)

Ik kan er met mijn pet niet bij, dat je letterlijk zegt dat je het gek vindt er vanuit te gaan dan iemand zal betalen voor het gebruik van jouw paard... Hoe?! :+

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:20

miramii schreef:
@darkadia hoewel ik het niet eens ben met @its_daantje, wil ik het toch even voor haar opnemen. Zij begon niet met de 'andere kant' uitschelden. Ik snap wel dat ze zich aangevallen voelde toen @anke bijrijders uitmaakte voor arrogant. Tot die tijd heeft ze alleen gezegd dat ze dat vreemd vond.

Nogmaals, met beide ben ik het niet eens. Beide hebben een negatieve ervaring en slaan daardoor imo (!!) door in het negatieve denken.

bedankt, inderdaad heb ik nooit de eigenaren uitgemaakt voor arrogant, de opmerking dat wij arrogant zouden zijn omdat we "verwachten" dat alles maar gratis zou zijn schoot bij mij verkeerd.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:28

ik vind het niet gek dat iemand betaald voor het paard van een ander, dat heb ik zelf ook gedaan. maar iedereen hier (als eigenaar zijnde) gaat er van uit dat bijrijders willen betalen. en dat is niet zo, niet elke bijrijder wil betalen.

ik als bijrijdster (gratis, maar wel met klusjes) heb ook geweldige kansen gekregen en erg veel vrijheid. maar er word zo neerbuigend gedaan over bijrijdsters. in dit topic.. ik snap best dat jullie er voor betaald willen krijgen omdat een ander jou paard gebruikt, maar het is toch ook jouw paard? dus dan zou jij de kosten moeten hebben in mijn ogen.

maar in dit topic krijg ik echt het gevoel dat je niets meer dan een stalhulp bent die ook afentoe een rondje mag doen en je er nog voor moet betalen ook. ik krijg hier echt het gevoel dat bijrijders gekleineerd worden omdat wij niet de luxe hebben voor een eigen paard ofzo..

misschien vat ik het verkeerd op en valt het allemaal wel mee, maar via internet zie ik natuurlijk niet met welke toon jullie reacties zijn gezet, dus misschien heeft dat er ook nog wel mee te maken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:29

Het stukje "eigenaren,geldwolven en eraan verdienen" , erg grappig :D :')

Waarom koopt toch niet iedereen een paard??? Levert blijkbaar geld op /3

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:37

Pats...en dat is dus jouw probleem. JIJ voelt dat blijkbaar zo.
Jij voelt je blijkbaar minderwaardig dat je geen eigen paard hebt en geeft daarom af op eigenaren die een bijdrage vragen. Jij vindt dingen al snel oneerlijk en noemt het woord arrogant. Hetgeen ik dus genoemd hebt.
Iemand met zo'n houding moet eens naar zichzelf kijken wat nu precies het probleem is. Wellicht dat je spijt hebt van 50,-/maand voor 1 dag inclusief klusjes.
Echter ga dan niet vitten op eigenaren die hun paarden niet gratis ter beschikking stellen.

Niet willen betalen of niet kunnen betalen is mijn inziens een groot verschil!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:37

En stel nu dat de bijrijder het paard daadwerkelijk wat bij kan brengen? Misschien zelfs de eigenaar les kan geven?

Moet er dan nog (veel) betaald worden? Ik wil best op de dagen dat ik er ben mesten en vegen, binnen zetten en voeren. Ook zal ik echt wel het tuig bijhouden en helpen tijdens de grote schoonmaak. Eens iets aanschaffen is ook geen enkel probleem.

Volgens mij zijn dan beide partijen tevreden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:39

sneeuwpop schreef:
Waarom koopt toch niet iedereen een paard??? Levert blijkbaar geld op /3

Doen we toch blijkbaar iets fout.
Wellicht cursus volgen om geldwolf te worden. :9

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:41

Ailill...dat valt onder training. Als de eigenaar daarmee geholpen is en de bijrijder blij is, valt dat onder win-win.
Niet iedereen wil een paard hoger opgeleid hebben. Echter als een eigenaar dat wel wilt, kun je iets voor elkaar betekenen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:43

Ailill schreef:
En stel nu dat de bijrijder het paard daadwerkelijk wat bij kan brengen? Misschien zelfs de eigenaar les kan geven?

Moet er dan nog (veel) betaald worden? Ik wil best op de dagen dat ik er ben mesten en vegen, binnen zetten en voeren. Ook zal ik echt wel het tuig bijhouden en helpen tijdens de grote schoonmaak. Eens iets aanschaffen is ook geen enkel probleem.

Dat is dan daadwerkelijk een win win situatie, en vaak hoeft er dan niet betaald te worden. Er zijn echter ook mensen die liever betaald willen worden dan iemand met niveau als bijrijder te hebben.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:44

Ailill schreef:

Ik denk dat in jouw geval, de kansgroot is dat je door correct rijden, de eigenaar er al snel een voordeel van heeft.

Over het algemeen zijn de meeste verzorgsters/bijrijders mensen die nog veel moeten leren en fouten maken. Max L niveau. Daar heb je als eigenaar veel werk aan en/of blijf je steeds voelen met rijden (extra corrigeren- scherp aan de hulpen zetten) . het voelt meestal toch anders dan wanneer je zelf de dag ervoor hebt gereden.

Ook voor buitenrijden vind ik je ervaring prettig, want dan is de kans dat je controle hebt en houdt over het paard heel groot.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:44

Anke schreef:
Ailill...dat valt onder training. Als de eigenaar daarmee geholpen is en de bijrijder blij is, valt dat onder win-win.
Niet iedereen wil een paard hoger opgeleid hebben. Echter als een eigenaar dat wel wilt, kun je iets voor elkaar betekenen.
Je kunt een bij-rijd-paard toch ook trainen?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:45

Geryon schreef:
Ailill schreef:

Dat is dan daadwerkelijk een win win situatie, en vaak hoeft er dan niet betaald te worden. Er zijn echter ook mensen die liever betaald willen worden dan iemand met niveau als bijrijder te hebben.
Dat laatste had ik nog niet bedacht. Lijkt me dat de eigenaar dan het geld daadwerkelijk hard nodig heeft, of niet?

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:48

ik zeg niet dat je iets verdient aan een paard, maar als eigenaar wil je blijkbaar wel verdienen aan de bijrijder. en waarom een bijrijder nemen als je er zelf alleen maar extra werk aan hebt?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:49

@Ailil: zullen wel verschillende redenen voor zijn :P
Vooral als je paard toch niet naar een hoger niveau hoeft, is wat geld ervoor krijgen wel fijner natuurlijk. :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:50

sneeuwpop schreef:
Ailill schreef:

Ik denk dat in jouw geval, de kans groot is dat je door correct rijden, de eigenaar er al snel een voordeel van heeft.

Over het algemeen zijn de meeste verzorgsters/bijrijders mensen die nog veel moeten leren en fouten maken. Max L niveau. Daar heb je als eigenaar veel werk aan en/of blijf je steeds voelen met rijden (extra corrigeren- scherp aan de hulpen zetten) . het voelt meestal toch anders dan wanneer je zelf de dag ervoor hebt gereden.

Ook voor buitenrijden vind ik je ervaring prettig, want dan is de kans dat je controle hebt en houdt over het paard heel groot.
Daar heb je denk ik gelijk in. Ik zal een paard niet snel naar beneden rijden qua niveau.

Zelf geen ervaring met bijrijders altijd mijn paarden zelf gereden. Kan dus niet oordelen over de kwaliteiten van de gemiddelde bijrijder. Wel kan ik me nu indenken dat eigenaren er wel degelijk geld voor vragen, of i.i.g. vrijwillige werkzaamheden.

Qua buiten rijden zit het ook wel goed, vorig jaar een half jaar gids geweest in de heuvels van Transsylvanië, 7 dagen met 10 gasten racen over de heuvels en crossen door de velden, op endurance getrainde arabieren die min. 3 kilo haver per dag kregen :P

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:50

its_daantjee schreef:
ik zeg niet dat je iets verdient aan een paard, maar als eigenaar wil je blijkbaar wel verdienen aan de bijrijder. en waarom een bijrijder nemen als je er zelf alleen maar extra werk aan hebt?

Verdienen aan de bijrijder?
Of wil de bijrijder gratis zijn hobby doen en de eigenaar als sponser gebruiken... ???

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:51

Geryon schreef:
@Ailil: zullen wel verschillende redenen voor zijn :P
Vooral als je paard toch niet naar een hoger niveau hoeft, is wat geld ervoor krijgen wel fijner natuurlijk. :)
Dat begrijp ik dus niet.

Ik ga er vanuit dat een hoger niveau ook beter is voor het paard, mits dit vanuit een goede basis en op de juiste manier gebeurt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:56

its_daantjee schreef:
Als eigenaar wil je blijkbaar wel verdienen aan de bijrijder. en waarom een bijrijder nemen als je er zelf alleen maar extra werk aan hebt?

En zulke reacties zorgen ervoor dat de eigenaren met een gunfactor geen bijrijder meer nemen.

lieve schat, mensen verdienen er niks aan.
Zeker als je de uren telt die je in de begeleiding stopt...dat kan een bijrijder vaak in geld niet eens betalen. Gelukkig zijn de meeste bijrijders blij met eigenaren die voor een relatief laag bedrag hun paardje ter beschikking stellen voor anderen.
Zou cru zijn als je alleen op een (dure) manege terecht kunt of een eigen (duur) paard.