Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:39

Liannetje86 schreef:
Ik snap het nooit, jij hebt iemand nodig en dan geld vragen ervoor ;) hier in de buurt hoef je dat niet te proberen. Gratis, toen nog met binnenbak en standaard volpension, was iemand vinden al rampzalig. Nu iemand die der lessen zelf betaald en af en toe een liksteen ofzo en dat is prima. Vroeg ik een bijdrage had ik haar niet gehad en was ik nog aan het zoeken...

Je bekijkt het nu alleen vanaf de kant van de zoekende eigenaar. Als je het alleen bekijkt vanaf de kant van de zoekende verzorger is het al heel anders..

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:43

Suliko schreef:
ilaan schreef:

Nouja ze heeft nu dus helemaal geen les want privéles vind ze te duur. Als ze nu nog les had was het prima natuurlijk. Maar merk gewoon dat ze in bepaalde dingen vastloopt wat met les makkelijk is op te lossen.

Ik vind wel dat je als eigenaar erop mag staan dat je verzorger/bijrijder les neemt. Les is gewoon essentieel, je bent nooit uitgeleerd. Dat ze een groepsles niet meer durft, snap ik op zich wel, want blijkbaar kan ze de pony dan nog niet aan. Wat niet erg is, maar dat moet ze dan wel leren. Ik vind een bijdrage (als je al geen - grote - bijdrage levert) meer dan vanzelfsprekend, het is ook een investering in jezelf. Daarbij hoeft privéles niet eens duur te worden, kan prima onder de 20 euro blijven.
Hier spreekt een verzorger/bijrijder zelf overigens. :)

Ze betaald niet of doet geen klusjes voor het rijden van mijn paard :) een privéles kost hier 25 euro dus ik vind dat reuze meevallen.
Ze kan de pony wel aan, dat is het probleem niet. Alleen vind ze het naar eigen zeggen niet leuk als ze veel met tempo bezig moet zijn.

Eigenlijk als je het zo stelt is het best logisch. Ze betaald niets en mag alles maar vertikt dan om les te nemen. Ik ga het er toch over hebben inderdaad :)

Bedankt voor jullie adviezen :)

Marocje

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:47

Bij mij is het nog een stapje verder: als de verzorger geen les neemt/heeft, kan ze niet rijden. Hooguit een keer uitstappen. Heb dat ook duidelijk gezegd, en is dat niet wat ze willen (maar een paardje waarmee ze de gang kunnen gaan) kunnen ze beter verder zoeken.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:47

Hier ook, geen les, dan blijf je met je voeten op de grond, punt en geen discussie erover. Lessen nemen is geen investering in de pony / paard, maar in jezelf. Kijk dat de pony / paard er beter van wordt is een mooi meegenomen bijzaak.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:55

Hoii ik heb even een vraagje
Ik rijd lucky nu 1,5 jaar en heb vandaag mijn ruterbewijs gehaald dus ik wil vragen of ik een keer naar buiten met d'r mocht maar hoe zouden jullie daar over denken als eigenaren? Ze is buiten heel braaf maar op de terugweg begint ze heel erg te hobbelen en te rennen dat doet ze ook aan de hand als ik dr buiten stap
Hoe staan jullie daar tegenover? En hoe is het de beste manier om te vragen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:11

Gewoon overleggen. Rijdt de eigenaar zelf met Lucky buiten? Miss kun je keer mee op ander parad, of zij met ander paard, zodat ze tips kan geven wanneer je ergens tegen aan loopt, en zij ook kan zien dat je inzicht hebt in situaties/bodem en het goed gaat.
Hier wilde ik dat het eerst in de bak goed zou gaan qua tempocontrole. Daarna heeft ze keer stuk buiten gestapt en klein drafje gedaan. Toen is ze paar x staprondje alleen geweest. Daarna keer samen met mij op ander paard, toen ook draf en galop mee gepakt. Ze kon hem toen prima handelen, dus sindsdien mag ze zelf met hem naar buiten. Wel is mijn eis dat degene erop 18+ is voor het buitenrijden. Ivm veel andere recreanten in het bos, wat soms nog weleens irritaties geeft.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:21

als de pony zo druk en vervelend is op de terugweg dan zou ik als eigenaar niet graag een verzorgster er zelfstandig op weg laten gaan. Dan kun je wel een ruiterbewijs hebben, maar als die pony jou de baas is gebeuren er mogelijk toch ongelukken en dan ben je als eigenaar toch verantwoordelijk.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:32

Als je ook buiten met haar wandelt. Wellicht voorstellen dat je het laatste stuk terug ernaast wandelt
Veiligheid staat voorop.
Ik zou niet snel iemand zonder begeleiding naar buiten laten gaan als het paardje niet echt heeeel braaf is.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:17

Iedereen bedankt (een paar pagina's terug) ik heb mijn bijrijder gezegt dat ik een andere bijrijder ga zoeken. Ik zoek iemand met meer tijd en iemand die assertiever is. Vandaag was ze geweest en het voelde niet goed dus heb der net een smsje gestuurd.

Dus de zoektocht gaat door. :)

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:48

Een smsje? Dat had ik toch niet gedaan..

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:03

Ik ben niet goed met bellen anders had ik wel gebeld. Het meisje is ook nog maar 3 keer geweest en ze is dus voor mij een vreemde. Ik weet ook niet waar ze woont. En nogmaals laten om vervolgens weg te sturen vindt ik erg banketstaaf. Daarbij heb ik het me vandaag goed laten bezinken want anders had ik het wel tegen der gezegt toen ze er nog was.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:22

lienieminie schreef:
Hoii ik heb even een vraagje
Ik rijd lucky nu 1,5 jaar en heb vandaag mijn ruterbewijs gehaald dus ik wil vragen of ik een keer naar buiten met d'r mocht maar hoe zouden jullie daar over denken als eigenaren? Ze is buiten heel braaf maar op de terugweg begint ze heel erg te hobbelen en te rennen dat doet ze ook aan de hand als ik dr buiten stap
Hoe staan jullie daar tegenover? En hoe is het de beste manier om te vragen?

Moeilijk. Maar ik denk dat ik als eigenaar dan de eerste keren wel mee zou gaan. Gewoon vooral om te kijken hoe jij als ruiter om gaat met bepaalde situaties. En hoe je dingen oplost en dan hopelijk het vertrouwen in jullie als combinatie te zien. Blijft altijd wel spannend zoiets. Ik rijdt ook buiten met een verzorgpony de eigenaar heeft daar nooit moeite mee gehad.
Maar moet er zelf niet aandenken om iemand(alleen) op mijn paard naar buiten te sturen. Ik weet niet of ik zelf ooit dat vertrouwen aan iemand zomaar kan geven.

Hoe gooi je het op het woord. Weet de eigenaar dat je het ruiterbewijs gehaald hebt?
Je zou gewoon kunnen zeggen met het lekkere weer voor de deur zou het mogelijk zijn dat ik Lucky een keer mee naar het bos mag nemen? En dan zie je vanzelf wat voor reactie staat hij/zij er voor open. Geef bijvoorbeeld zelf aan dat je het fijn zou vinden als de eigenaar of iemand anders de eerste keer met je mee gaat.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 23:07

Bij mij heeft de eigenaar zelf voorgesteld om een keertje buiten te gaan, en hij is toen de eerste aar keer mee geweest op de fiets :). Mijn verzorgpaard is op de terugweg ook altijd zo drammerig, maar als je een keer weet hoe je ermee om moet gaan, gaat het al veel beter. En als het mij niet lukte om hem bij te houden liep ik ernaast

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 07:57

Bedankt voor de tips! Op vrijdag rijd ik op dezelfde stal een ander pardje dus had eert gevraagt of ik op hem een keer naar buiten mag maar zelf is die ook nog een beetje schrikkerig dus ik ga nu vragen als lucky straks weer beter loopt (we rijden nu niet ze is een beetje kreupel) of ik met de eigenaresse erbij idd een buitenritje mag kan maken :) ik laat het jullie nog wel weten!

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:12

Betreft de bijdrage; Ik zou prima een bijdrage willen doen mits eigenaar het gevoel "we doen het samen" geeft en je niet alleen betaald om je "fouten" te herstellen. Een betrouwbaar/ loyaal persoon lijkt mij veel belangrijker. Anders laat je ook nooit je paard achter met een fijn gevoel meen ik aan.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:25

@ilaan valt niet te overwegen om bijvoorbeeld één keer p.m. te doen? 25€ valt mee, maar maal 4 is dan weer best veel geld. Ik zou eens met haar in gesprek gaan. Zo te horen ben je in principe tevreden, dus het zou zonde zijn als je haar hierom verliest. Die regeling heb ik ook: minimaal één keer per drie weken les, als ik een maand financieel breder zit, vaker. Ik ben student, dus kan vaker niet altijd betalen. Ik betaal overigens geen bijdrage omdat de eigenaar les belangrijker vind.

@linieMinie ik zou het inderdaad bespreekbaar maken. Misschien wil hij/zij met je mee fietsen of op een ander paard mee rijden. succes in elk geval!

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:44

Geryon schreef:
Liannetje86 schreef:
Ik snap het nooit, jij hebt iemand nodig en dan geld vragen ervoor ;) hier in de buurt hoef je dat niet te proberen. Gratis, toen nog met binnenbak en standaard volpension, was iemand vinden al rampzalig. Nu iemand die der lessen zelf betaald en af en toe een liksteen ofzo en dat is prima. Vroeg ik een bijdrage had ik haar niet gehad en was ik nog aan het zoeken...

Je bekijkt het nu alleen vanaf de kant van de zoekende eigenaar. Als je het alleen bekijkt vanaf de kant van de zoekende verzorger is het al heel anders..

Nee, dan is het precies hetzelfde. Je helpt iemand, daarvoor ga je ook niet betalen.. Vind ik tenminste maf. (Wat wel grappig was, toen ik zelf nog geen paard had, was de enige die een bijdrage vroeg, een dame die een drachtige merrie had waar niet op gereden kon worden, maar ze wel 175 euro voor wilde per maand :') Voor de rest was het ook altijd gratis... Gewoon een win-winsituatie.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:02

Win-win klinkt leuk. Ben ik helemaal voor. Echter moet ik als eigenaar meestal mijn "win" stuk inleveren volgens de meeste bijrijders/verzorgsters is het al geweldig als ze komen rijden. Ze kijken veelal alleen vanuit hun visie. Wat zij willen en niet wat een eigenaar zou willen.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:16

Ik denk dat je niet zo kunt oordelen over een bijdrage. Een win-win situatie is natuurlijk altijd leuk, maar er zijn ook zat gevallen waarbij de ene partij toch iets meer wint dan de andere. Als ik een goed paard te rijden krijg, die op een luxe stal staat en waarbij ik bijna geen verdere klusjes hoef te verrichten, vind ik het niet zo vreemd om een bijdrage te betalen. Ik krijg er namelijk meer voor dan de eigenaar. Het paard kan die twee dagen ook gewoon op de wei blijven staan, dus de eigenaar schiet er verder niets mee op dat ik zijn/haar paard bijrijd. Als ik vier stallen en een weiland uit moet mesten, geen luxe/uitrijmogelijkheden heb en een heel standaard paard aangeboden krijg die ik wat bij kan leren, zal ik niet snel een bijdrage betalen. De eigenaar schiet er dan namelijk meer mee op dan ikzelf. Als ik kom hoeft de eigenaar namelijk niet te komen, terwijl hij/zij dit anders wel zou moeten. De eigenaar hoeft op deze dagen niet naar stal te komen om uit te mesten, het paard buiten te zetten en eventueel beweging te geven, te voeren etc.

Ik vind dat het gewoon afhankelijk is van de situatie :)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:30

Dan nog :$ ik kies toch dat mijn pony op een luxe stal staat? (ok, nu geen binnenbak meer, maar betere verzorging + veel meer weidegang)... maar dat is mijn keuze... En als die keuze duurder is of wat dan ook, dan is dat nog steeds mijn keuze. Ik kan ook een weitje huren en alles zelf doen, scheelt misschien 100 euro per maand.

Als er klussen tegenoverstaan vind ik een bijdrage helemaal belachelijk (toch zie je dat nog voorbij komen.. ik zie mezelf al aan de staleigenaar vragen "joh, mag ik jou betalen om de stal uit te mesten" :')

Misschien als je echt een super leerpaard onder je kont krijgt, met alle luxe, dat het dan wat anders is. Maar voor een recreatiepony/paard vind ik het gewoon raar ;)

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:42

Liannetje86 schreef:
Dan nog :$ ik kies toch dat mijn pony op een luxe stal staat? (ok, nu geen binnenbak meer, maar betere verzorging + veel meer weidegang)... maar dat is mijn keuze... En als die keuze duurder is of wat dan ook, dan is dat nog steeds mijn keuze. Ik kan ook een weitje huren en alles zelf doen, scheelt misschien 100 euro per maand.

Als er klussen tegenoverstaan vind ik een bijdrage helemaal belachelijk (toch zie je dat nog voorbij komen.. ik zie mezelf al aan de staleigenaar vragen "joh, mag ik jou betalen om de stal uit te mesten" :')

Misschien als je echt een super leerpaard onder je kont krijgt, met alle luxe, dat het dan wat anders is. Maar voor een recreatiepony/paard vind ik het gewoon raar ;)

Jij komt in ieder geval erg gul over! :)

Ik ben het met je eens dat de eigenaar zelf voor een dure stal kiest, maar dat neemt niet weg dat een bijrijder daar ook wel aan bij mag dragen, aangezien die er ook van profiteerd.

Sommige mensen zijn ook niet reëel, dat ben ik volledig met je eens. Ik ken ook iemand die bijrijders voor één dag in de week 50 euro per maand laten betalen, de bijrijders hebben dan alleen een buitenbak en moeten stallen en weiland uitmesten, waterbakken vullen, voeren, paarden in en uit de wei halen etc. Ik vind dat zelf niet reëel en zou het er ook niet voor over hebben, maar er zijn wel mensen die dat normaal vinden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 00:46

Liannetje86 schreef:
Geryon schreef:

Nee, dan is het precies hetzelfde. Je helpt iemand, daarvoor ga je ook niet betalen.. Vind ik tenminste maf. (Wat wel grappig was, toen ik zelf nog geen paard had, was de enige die een bijdrage vroeg, een dame die een drachtige merrie had waar niet op gereden kon worden, maar ze wel 175 euro voor wilde per maand :') Voor de rest was het ook altijd gratis... Gewoon een win-winsituatie.

Nee je bekijkt het zo alsnog vanuit de eigenaar.. :+
De bijrijdster zoekt een plek om te kunnen paardrijden omdat zij dat leuk vindt. Is toch vreselijk arrogant en raar om dat dan wel gratis te willen kunnen?
Je moet het vanaf twee kanten bekijken. :)

Daarbij is het vaak geen win win situatie te noemen. Dus als je het zo wilt bekijken, dan heeft de bijrijdster vaak nog wat te compenseren omdat die meer wint dan de eigenaar :)

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:55

hoezo is dat vreselijk arrogant? als een eigenaar een bijrijder zoekt omdat ze zelf in tijdnood komen etc vind ik het niet gek dat een bijrijder gratis wil zijn. en daarbij, gratis bijrijdpaarden zijn er wel. maar klusjes, meebetalen aan de stalling terwijl de eigenaar bewust voor een luxe stal kiest, en dan ook nog beperkt zijn in waar en wanneer vind ik juist vreselijk arrogant van de eigenaars.

een stukje gunnen is er tegenwoordig niet meer bij. allemaal geldwolven die hun paard maar gebruiken om er aan te verdienen, en dan bijrijders nog arrogant noemen omdat ze het liefst zo min mogelijk voor het paard van een ander willen betalen? sorry hoor, maar ik vind dit een beetje omgekeerde wereld. tuurlijk mag jij vinden wat je vind, en als er voor jou mensen op af komen vind ik het fijn voor jouw, maar mij zul je niet snel zien aankloppen. dat is niet eens zozeer omdat je een bijdrage vraagt, maar vooral om de manier waarop jij over bijrijders praat. vooral heel neerbuigend. nee we hebben geen geld voor een paard, jij toevallig wel. ik ben nog niet volwassen en heb dus ook het geld voor een paard niet, mijn ouders betalen niet mee. dus een bijrijdpaard is de perfecte optie. gelukkig heb ik die nu. gratis, paardje mag ik alles mee. de lessen zijn natuurlijk voor mijn rekening. ik doe klusjes op t erf en vind dat ook vanzelfsprekend. en dat ik niet betaal wil niet zeggen dat ik niet verantwoordelijk ben. ik heb een superplekje gevonden waar ik me ook zeker van bewust ben, maar hoe hier in dit topic soms over bijrijders gepraat word vind ik echt erg.. het is toch niet zo moeilijk om een beetje respect te hebben voor elkaar?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:38

Uh.. die verwijten zijn nergens voor nodig. Jullie hebben beide je mening duidelijk al gevormd. En in beide meningen zitten terechte punten.

Er zijn ook gewoon de bijrijderds die het geld niet hebben. Klein puntje wat hier vergeten lijkt te worden. Heel arrogant, als je het dan toch probeert. Paardrijden is een onwijs dure hobby, die niet voor iedereen is weggelegd.. maar er zijn inderdaad ook genoeg bijrijders die het makkelijk vinden. Die op een manege-manier blijven denken, en verwachten dat alles voor hen geregeld word (trailer, ed).

Eigenaren die een stukje zekerheid willen dmv een bijdrage, kan ik goed begrijpen. Er zitten veel niet gemotiveerde of onkundige ruiters tussen. Maar er zit wel een verschil tussen 'een stukje zekerheid' en gewoon je paard verhuren. De eigenaar kiest voor het kopen van een paard. Als dat financieel of tijdgebonden niet kan zonder bijrijder, gaat er in mijn ogen iets mis. De eigenaar word dan afhankelijk. Als eigenaar kan je het jezelf wel makkelijker maken, door een bijrijder te zoeken. Er zijn zat kundige ruiters, die een paard op niveau kunnen houden, maar geen geld/tijd hebben voor een eigen.

Wat ik hiermee wil zeggen...
Elke situatie is anders, de financiële/tijdsgebonden/wil situatie van de eigenaar, de wil en kunde van een bijrijder. Uiteindelijk moet elke eigenaar én bijrijder besluiten wat hij belangrijk vind. Daarbij moet de bijrijder weten wat hij financieel kan en wil betalen. Echter geldt voor beide, als je eisen te hoog zijn en je gunfactor te laag, duurt het vaak lang voordat je iets vind (als je al iets vind). En ook dat is een keuze toch?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:43

miramii schreef:
Eigenaren die een stukje zekerheid willen dmv een bijdrage, kan ik goed begrijpen. Er zitten veel niet gemotiveerde of onkundige ruiters tussen. Maar er zit wel een verschil tussen 'een stukje zekerheid' en gewoon je paard verhuren. De eigenaar kiest voor het kopen van een paard. Als dat financieel of tijdgebonden niet kan zonder bijrijder, gaat er in mijn ogen iets mis. De eigenaar word dan afhankelijk. Als eigenaar kan je het jezelf wel makkelijker maken, door een bijrijder te zoeken. Er zijn zat kundige ruiters, die een paard op niveau kunnen houden, maar geen geld/tijd hebben voor een eigen.

Hier ben ik het mee eens. Daarom heb ik ook een bijrijder. Het is niet noodzakelijk, ik kan absoluut zonder. Maar het geeft mij wel een paardvrije dag in de week die ik lekker met mijn vriend kan doorbrengen. Kan bijrijdster eens niet, dan ga ik gewoon zelf. Daarnaast kan ik dan gewoon op vakantie en mijn paarden overlaten aan iemand die ze goed kent en die er ook tijd voor heeft. Natuurlijk is in een vakantie altijd wel een stalgenoot die ze in de gaten wil houden en er een schep voer voor wil gooien, maar nu krijgen ze dan die weken gewoon ook lekker hun aandacht van mijn bijrijdster.
En zij betaalt niet, omdat ik dat niet nodig vind. Maar ik heb wel met haar afgesproken dat ze het moet doen met de spullen die er zijn en als ze graag een nieuw dekje wil oid dat ze dat zelf moet doet.
Tenzij het stuk gaat/verslijt, dan natuurlijk niet. Maar er ligt zoveel zooi dat dat voorlopig niet nodig is :+