Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:46

Ik heb het tegenovergestelde. Heb een leuke Haflingermerrie, die nu onder het zadel kan.
Heb ik zelf echter geen tijd voor. Zoek al tijden naar een leuke meid die haar wil berijden en verzorgen.
Zou bijna geld toe willen geven, maar niemand te vinden.
Waarschijnlijk woon ik in een gedeelte van NL waar de meeste mensen die paardrijden een eigen paard hebben...

Het fenomeen bijrijders die meebetalen aan stalling/kosten kennen we hier in Oost-Groningen niet. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:57

nadita schreef:
Ik heb het tegenovergestelde. Heb een leuke Haflingermerrie, die nu onder het zadel kan.
Heb ik zelf echter geen tijd voor. Zoek al tijden naar een leuke meid die haar wil berijden en verzorgen.
Waarschijnlijk woon ik in een gedeelte van NL waar de meeste mensen die paardrijden een eigen paard hebben...

Het fenomeen bijrijders die meebetalen aan stalling/kosten kennen we hier in Oost-Groningen niet. :n

Hier in noord oost groningen ook niet. Daar gooi je hier je eigen glazen mee in.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:00

Ik geloof dat in de regio überhaupt iemand vinden (18+) lastig is of je moet echt bij een grote dorps/stadskern staan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:39

nadita schreef:

In Twente komt het ook niet echt voor, dacht ik... Nooit meegemaakt iig. Men is vaak al blij dat hij/zij geholpen is met de verzorging.

Serendip90

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:56

Vriendinnetje en ik hadden het er vandaag nog over (even bijroddelen) maar vroeger was het allemaal gratis maar was het ook normaal dat er geholpen werd met vanalles... Nu is de mentaliteit anders... Bijrijders willen voornamelijk rijden, het liefst zo min mogelijk doen lijkt het wel, en daartegenover staat dan de betaling.... "Alles is te koop" - mentaliteit :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:11

Tja, ik ben opgevoed met hard werken als je paarden verzorgt. Dat hoort bij een eigen paard voor mijn gevoel. In elk geval bij paarden aan huis. Ik kom vaak niet eens toe aan rijden omdat er zoveel klussen zijn. Gistermiddag prachtig weer. Maar eerst met man en dochtertje naar de speeltuin/kinderboerderij en dan kom je tegen vier uur thuis en dan moet er nog een stuk gras gemaaid worden met de bosmaaier en het zandpad lag vol met de afgevallen wilgenbladeren dus om met de verwachtte regenperiode een gladde boel te voorkomen ook nof 1,5 uur bladeren geharkt en weggebracht. Als het al nat is, ruimt het minder makkelijk. Tja, en dan is hrt 6 uur, staat het eten klaar, moet kind op bed en ben je rond acht uur toch wel toe aan even zitten...
Weer een dag niet gereden, maar inclusief de dagelijkse verzorging van voeren, uitmesten, hooinetten vullen, vegen en naar de wei brengen toch weer zo.n 4 uur met de paardenboel bezig geweest.

Dan stelt even je (bijrijd)paarde zijn stal of paddock uitmesten niet zo veel voor toch? Het staat me erg tegen als er meiden zijn die alleen komen voor het rijden en de kantjes qua verzorging er bij af lopen... Uitgebreid poetsen en helpen met wat er op dat moment moet gebeuren vind ik heel normaal. Ik draag dan alle kosten al en moet ook het werk doen.

Ik denk dat veel mensen wat verwend zijn. Op een manege hoef je niets te doen. Volpension verzorging tegen hele lage prijzen geven ook een vertekend beeld van hoeveel tijd en geld alles kost. Zouden jullie voor €1,- per dag iemands stal en paddock of wei uitmesten? Ik heb liever dat we het werk verdelen... Maar bij volpension waar de eigenaar al extra voor betaald vind ik een bijdrage helemaal niet raar.

Verzorging om het paard heen hoort gewoon bij het paardrijden en de hobby. Het is geen fiets die je in een schuur zet en vervolgens geen tijd en geld meer kost...

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:48

Dat is echt het "nadeel" van paarden aan huis ja, toen we dat hadden (ook toen we een weitje huurde met stallen, bakje etc.) toen was het ook echt de bedoeling dat er geholpen werd. Maar ik had het toen ook, dat ik nog zo veel moest doen, verzorgstertje kwam rijden en moest daarna altijd meteen weer weg... (Jong meisje, wilde wedstrijden rijden, niets mis mee... Alles kan/mag, maar als jij na je werk nog eens thuiskomt, aardappelen opzet ondertussen een stal gaat mesten en iemand komt hem alleen even poetsen en rijden...) Gelukkig was er een vriendinnetje die elk weekend gezellig kwam logeren en ook mee kwam helpen met de beestenboel. Maar mensen die geen paarden aan huis hebben gehad, altijd op een manege hebben gereden, snappen dat vaak niet?

Aan een stal uitmesten van 1 paard (zeg dat je het dagelijks bijhoudt, ben je nog geen 15 minuten kwijt (ok, af en toe alles eruit, dan is het langer)... Zeg dat je met de wei ook 15 minuten kwijt bent (per paard, ruim gerekend dus? (op basis van dagelijks bijhouden) En dan zijn er nog een keer de "eens in de zo veel tijd" klusjes (invetten, keer extra grote schoonmaak stal, onderhoud wei en al die dingen, hooi/stro inkopen/opslaan...)

Zeg dat iemand per dag al (nouja ik heb volpension, maar we maken zelf de wei schoon) dus zeg dat het alleen maar 15 minuten stal uitmesten is. Doe dat tegen een normaal uurloon, zeg 10 euro want dat rekent makkelijk ;) dan is dat al 2,50 voor alleen de staluitmesten.... Dan is het nog van/naar de wei brengen, zeg dat dat even 0,50 is. Dan komt er nog voer bij (rekenen we daarvoor gewoon 2 euro per dag? er even van uitgaand dat het groot ingekocht is? incl hooi/stro/voer) dan zit je al op 5.50 En dan heb je het niet eens over het onderhoud van de stallen, weien die bemest moeten worden, onderhoud rijbak, onderhoud weilanden/omheining, schoonhouden van de stallen etc.) Want dan is een pensionstal vaak nog erg "goedkoop" (of met andere woorden: een pensionstal moet eigenlijk al groot zijn voordat hij er op kan verdienen omdat we vaak als we per dag kijken (hier in de omgeving iig) rond de 7-9 euro zitten per dag. Dat is ook de reden dat mensen zich er enorm op verkijken.

En dan hebben ze het liefst dat een verzorgpaard nog goedkoper is dan op een manege (logisch...) maar dan is het bij veel mensen nog steeds "zo min mogelijk doen". Borsteltje, opzadelen, rijden, afzadelen en weg.

Ik heb bewust gekozen voor volpension (nu ook omdat ik ergens anders ben gaan wonen) maar als je werkt, dan nog alles moet doen omdat je vaak niet op een ander aankan, dan is volpension een verademing. (Ben nu ook meer gaan werken, wat het voor mij uiteindelijk nog "goedkoper" maakt dan zelf een paard houden :')) Aan huis is heerlijk hoor, maar je verkijkt je er zo snel op. Zou zoiets nu alleen nog maar doen als ik een betrouwbare verzorgster had die afspraken na komt... En dan ook volgens het principe "klusjes, in ruil voor rijden".

Ik weet wel dat ik het "volpension" en "gratis rijden" sinds kort helemaal beu ben. Je trekt heel snel de "verkeerde" mensen aan...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:14

Het verschil met veel anderen die hun paard als bijrijdpaard aanbieden en mijn situatie is misschien ook dat ik zelf ook volop op mijn paarden rijd. Alle spullen zijn dus aanwezig en prima in orde.
Als je zelf niet meer op je paard rijdt, kan ik me voorstellen dat een nieuw zadel niet direct prio is. Dan zou ik het als eigenaar ook niet zo'n probleem vinden als mijn bijrijders zelfr een GOED passend zadel zou kopen. Dan zou dat echter niet mijn eigendom zijn/worden.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:21

Sees schreef:
Het verschil met veel anderen die hun paard als bijrijdpaard aanbieden en mijn situatie is misschien ook dat ik zelf ook volop op mijn paarden rijd. Alle spullen zijn dus aanwezig en prima in orde.
Als je zelf niet meer op je paard rijdt, kan ik me voorstellen dat een nieuw zadel niet direct prio is. Dan zou ik het als eigenaar ook niet zo'n probleem vinden als mijn bijrijders zelfr een GOED passend zadel zou kopen. Dan zou dat echter niet mijn eigendom zijn/worden.

Ik rij zelf te weinig :+ maar er komt wel weer een nieuw hoofdstel, als er een nieuw zadel moet komen, komt dat er ook. Anders voel ik me zo afhankelijk van :s

1 verzorgster heeft zelf een zadel (veelzijdigheids, ik heb een dressuurzadel) en dat past hem gewoon ook goed! Dus als ze een keer wil gaan springen, gebruikt ze haar eigen zadel (wel eerst samen gekeken etc.) Snap wel dat als je wilt gaan springen (dan is hij aardig heet) dat je dan liever een zadel hebt met iets meer steun... Maarja, er is dus sowieso een fatsoenlijk zadel...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:20

Sees schreef:

Ik heb dus het vermoeden dat het zadel wat op de rug van een 'bijrijdpony' ligt, niet goed ligt. Dit zadel is 2jaar geleden in de winkel gekocht door de eigenaar (boer, die geen verstand van rijden heeft dus zich heeft laten adviseren). Het is nooit nagekeken door een zadelmaker/passer. Ik ging er op rijden, en vond het zadel twijfelachtig. Aangegeven, maar hij was op maat gekocht. Daar ging ik dus vanuit.
Nu heb ik diezelfde pony weer opgepakt, en weer kom ik uit bij het zadel, alsof het niet lekker ligt. Nu pas hoorde ik dat er nooit naar is gekeken, alleen dus in de winkel (zonder paard..) Ik heb nu een zadelpasser ingeschakeld die volgende week langs komt, en betaal dat dus ook zelf.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:23

Toch blijf ik dat de taak van de eigenaar vinden een fatsoenlijk passend zadel te hebben. (Kijk, als jij graag wil gaan dressuren, springen, westernrijden of wat dan ook en dat zadel is er niet en je schaft die 1 aan (in overleg, toestemming etc.), is het al anders, maar vindt toch wel dat je als eigenaar een fatsoenlijk zadel moet hebben.

Vooral als je betaalt dan zeker; dat is hetzelfde als je een fiets gaat huren en je krijgt een kinderfietsje mee, dat pik je toch ook niet? :S

(En anders eigenlijk ook wel... maar betalen voor een paard en een niet passend zadel... tjah... en je rijdt je paard de vernieling in en je betaalt ervoor... Dat is krom?)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:30

Euh ik wil niet eens dat er zonder overleg ander tuig op mijn paard gelegt wordt.

Ik heb alle spullen en die gebruiken ze ook. Wil voorkomen dat paard lelijke plekken krijgt van niet passend tuig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:32

Als mijn bijrijdster zonder mijn toestemming ander tuig aanschaft of de zadelmaker inschakelt is het 'doei' :=

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:35

Zou ik in bijna alle gevallen ook zeggen. Maar in dit geval ben ik de enige die de pony rijdt, en kreeg daarvoor betaald. Dat laatste wilde ik niet meer omdat ik het zelf leuk vind. Ben gestopt omdat ik nog 2 paarden reed, en het lastig te combineren was. En 1 keer in de week vond ik dan te weinig: laat hem dan maar lekker in de wei staan.

Maar omdat ik het nu weer aan het oppakken ben, wil ik ook zeker weten dat het zadel goed zit. De pony is scheef, dat voel en zie je. Linkerhand gaat redelijk, rechterhand heeft ie duidelijk meer moeite mee, zoveel dat de galop niet vloeiend is en veel overspringen/overkruist. Ik wil dus al eerste weten of het zadel goed is, en de tweede stap is een ostepaat inschakelen. Ook die wil ik zelf betalen: ik heb plezier van die pony. (Als ik aan de boer vertel dat hierna de osteopaat komt heb ik grote kans dat hij die zelf wil betalen, maar dat wil ik dus niet. Die man heeft al genoeg kosten, dus het rijden mag ik best zelf doen/oplossen)

De andere paarden die ik rijd, die worden ook gereden door de eigenaren. Die staan ook op een pensionstal (pony bij boer thuis) en hebben alle benodigheden. Help wel mee met het onderhoud, maar zelfs dat doe ik in overleg: wil niet op mijn geweten hebben dat ik te enthousiast het tuig aan het vetten ben, en de olie in de naden blijft zitten omdat het al helemaal verzadigd is..

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:39

Bij ons hier in Noord Holland wordt er inderdaad een bijdrage gevraagd of mesten. Ik zoek ook een bijrijder voor mijn pony en ik vraag ook een bepaald bedrag, is dan niet het halve stalgeld maar toch wel iets meer dan je zakgeld in de maand...

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:43

"iets meer dan je zakgeld in de maand"? :p

Denk dat sommige kinderen nog best wel veel krijgen, meer dan het bedrag dat ik zou vragen aan een bijrijder (ok... ik vraag niets :s maar stel... dan vind ik 50 echt de max)

(Ik wil nu heel flauw opmerken "kost jouw stalling 600 euro" :') Zo fijn als je werkt en je geeft jezelf "zakgeld" :p)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:46

Ik weet dat er nodige eigenaren zijn die idd een paard voor de heb hebben en bijrijder doen alles voor ze kopen spullen enz... toch houdt het een keer op een eigenaar moet ook zijn verantwoordelijkheid nemen. Bij vele is dat toch wel ver te zoeken.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:48

_San87_ schreef:
In Twente komt het ook niet echt voor, dacht ik... Nooit meegemaakt iig. Men is vaak al blij dat hij/zij geholpen is met de verzorging.

nu moet ik eerlijk bekennen dat ik een tijdje een fjordenmerrie heb gereden om haar verkeersmak te maken. en dat de eigenaren me trots vertelden dat ik niets hoefde te betalen hoewel ze dat in eerste instantie toch wel wilden :) (was in wierden)
niet dat ze in dat geval een cent van mij kregen, ik maakte dat paard verkeersmak voor hen. ;)

op mijn oude stalling was er wel een betalende bijrijder en een bijrijder die gratis reed en af en toe wat toegestopt kreeg.

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:48

Serendip, laten we zeggen dat het in de buurt is van.

50 is inderdaad wel een goed bedrag, maar wat krijg je voor je geld? Ik vraag 100 euro en dan krijg je terug dat je twee keer per week mag rijden en om de week mesten op vrijdag of zaterdag. En ik vind het belangrijk dat diegene les neemt, voor eigen kosten dan...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:50

Saaaash schreef:
Serendip, laten we zeggen dat het in de buurt is van.

50 is inderdaad wel een goed bedrag, maar wat krijg je voor je geld? Ik vraag 100 euro en dan krijg je terug dat je twee keer per week mag rijden en om de week mesten op vrijdag of zaterdag. En ik vind het belangrijk dat diegene les neemt, voor eigen kosten dan...

100 euro, maar 2 keer per week rijden, ook nog moeten mesten om de week en les op eigen kosten? Dat vind ik zelf wel heel erg veel := is gewoon 12.50 per keer.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-10-12 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:51

Tja, spullen stalling en dierenartskosten zijn helaas niet gratis .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:52

Maar 12.50 vragen per keer, zonder dat les erbij zit en je ook nog om de week klusjes moet doen is toch eigenlijk te zot voor woorden (tenminste vind ik)?

En spullen gebruik je zelf ook lijkt mij? Of krijgt de bijrijders exclusief recht op het zadel en hoofdstel en gebruik jij een ander? :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-10-12 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:54

Saaaash schreef:
Tja, spullen stalling en dierenartskosten zijn helaas niet gratis .

ja maar het is jouw paard toch? :) Jouw verantwoordelijkheid, niet die van een bijrijder? Althans, zo zie ik het :o Meebetalen kan ik best inkomen, maar 100 euro terwijl je zelf alles moet doen als bijrijder en maar 2 x per week gaat? nee... kan ik niet inkomen :n

Ik ben gelukkig met wat ik heb gevonden :) gratis, optie tot lessen als ik eenmaal een baan heb en een super eigenaar en prachtige locatie. En natuurlijk een onwijs leuk paard :D

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:58

Ik heb altijd wat moeten helpen, gratis kunnen rijden..

Mijn verzorgster komt zo vaak als ze wil, mag dan ook rijden, alleen de zondag is hij helemaal van mij (maar kan in overleg als ze een keer een wedstrijd wil rijden, zelfs verzet worden). Alle benodigdheden zijn aanwezig (nu niet op stal omdat we een kleinere kast hebben :') dus pessoa en longeerzweep liggen nu thuis :S minder handig :p) Les geeft haar moeder en ook een vriendin van haar heeft ORUN ? nog iets.

Ik vind 50 euro mooi als je niets qua klusjes hoeft te doen. Daarover vind ik dan staan, help je elke week een keer mee met de stallen schoonmaken/wei leegscheppen (minimaal 1 kruiwagen/dag per week) dan vind ik het al "gratis" mogen :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:05

Meehelpen is bij ons op stal eigen keus (geloof niet dat er veel te helpen valt) dus mocht een bijrijder dat doen, ga ik dat NIET in mindering brengen van het maandbedrag. In feite helpen ze dan namelijk de stalhouder en niet mij per definitie ;).

Ik geloof gerust dat mijn bijrijdsters met liefde alles zouden doen hoor want zulke topmeiden zijn het wel maar dat hoeft simpelweg niet.