Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden? #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horzlover

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:42

Sat vind ik heel erg liggen aan wie je treft, Ik ben 13 jongens->nee paarden uitgaan_> bank hangen nee ik ben geen uitgaans type en ik denk ook niet dat ik dat word, een keer in het half jaar naar een schoolfeest op zijn hoogst paarden gaan bij mij boven aan. Maar ik snap dat je er zo overdenkt zou ik ook doen maar Ik hoop dat je ook begrijpt dat er meer zo als mij zijn en wij zouden ook graag een kans willen alleen krijgen wij dezen niet vaak en dara baal ik van. (ik val niemand persoonlijk aan) Ook snap ik dat je met iemands eigendom bezig bent maar daar in kun je al ervaring hebben doormiddel van opppassen, dat soort dingen. Ik vind het moeilijk te verwoorden zo dus als het onduidelijk over komt moet je het maar zeggen!

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:44

of ga ik nu te ver?

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:54

@Horzlover: je gaat niet te ver, het is jouw mening. Maar het uitgaan en alle hormonen komen binnen een paar jaar wel om de hoek kijken. Daarnaast heb ik een paard en hij is niet altijd zo betrouwbaar. Durf ook geen kinderen bij hem in de stal/wei te laten, hij kan je aanvallen. Tevens de stalplaats (achteraf) is een reden. Zo heb ik er nog een paar.
Ik denk inderdaad dat het moeilijker voor je is door je leeftijd, maar ik hoop dat je ook een beetje respect voor de paardeneiegenaren hebt die een leeftijdsgrens hanteren.

Zo, nu ff ontopic: ik ben gestaakt in mijn zoektocht en ga nu wisefullthinken: een leuke betrouwbare verzorgster komt me wel aanwaaien! :D

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:56

Nee natuurlijk dat is echt niet zo dat was niet mijn bedoeling maar ik baal er gewoon zo erg van, dit is ABSOLUUT niet respectloos bedoeld nee maar ik val jouw er niet op aan maar gewoon het algemeen, maaar ik weet van mezelf dat ik daarin te ver kan gaan daarom.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:58

Mijn briefje in de supermarkt heeft nog niks opgeleverd... Ik had al wel een paar belletjes van jonge meisjes verwacht, maar zelfs dat niet. Zal ook wel door het weer komen

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:59

*zit nu te balen van zich zelf houd je toch een keer in!*

als het door het weer komt zou ik ze al neit nemen dan spat het en dan komen ze niet dat is toch ook niet de bedoeling!?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:00

horzlover schreef:
Ik wil toch nog een keer het balletje opgooien:

Wat is er mis met kinderen onder de 16 want als ze verder wel aan de eisen voldoen maar niet aan de leeftijd ik vraag me dit af omdat ik hier vaak tegen aan loop.

waarom?
1. omdat ik mensen wil met verantwoordelijkheids gevoel... kinderen (sorry, maar jullie zijn nog kinderen) hebben een ander verantwoordelijkheids gevoel, denken anders dan volwassenen...
2. ik verwacht dat mensen in de regen nog komen en niet thuis blijven... heb je een auto ben je sneller geneigt toch te gaan dan wanneer je moet fietsen :)
3. ik wil mensen met ervaring... ja je hebt gelijk dat jullie ervaring moeten krijgen... maar bij bepaalde paarden is het gewoon niet handig om ervaring te kweken :+ en 4 jaar manege ervaring is... niet echt ervaring(sorry bedoel het niet banketstaaf :) )
4. ik wil iemand die mee betaald in de kosten, iemand onder de 18 die niet zelf verdient zal hier veel moeite mee hebben, en in jou geval zouden zelfs je ouders mee moeten betalen en de vraag is of ze dat willen :)
5. ik steek mijn tijd en ervaring in jou, ik geef je mijn paard te leen en ook dat kost allemaal tijd ervaring en ja in sommige gevallen zelfs geld... je kunt nu wel zeggen dat je niet uit gaat en geen intresse hebt in jongens... maar je bent 13 :) je gaat nog niet uit omdat dat niet mag, je hebt nog geen intresse in jongens omdat je die leeftijd nog niet hebt... je weet niet wat je gaat doen over een paar jaar... maar het is sneu voor een paard (en ook voor de eigenaar) wanneer het dier elk jaar een nieuwe bijrijder krijgt omdat wij zo nodig kinderen de kans moeten geven... diezelfde kinderen die dan uiteindelijk toch weer een andere kant op gaan...
ik wil daar gewoon niet zinloos tijd, ervaring en geld in steken :)

natuurlijk heb ik het nu ook over mijn eigen paard, en ben ik ontzettend veel eissend (thank god dat ik voor hem geen bijrijder zoek :') _O-)
voor het paardje waar ik wel voor zoek ben ik iets minder veel eissend... maar dan nog heb ik liever iemand die ouders is :)

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:04

*telt tot toen voor ze reageert* niet persoonlijk bedoeld maar ik denk dat ik wel meer ervaring heb dan de gemiddelde manege ruiter maar daar hangt een vrehaal aan van hier tot tokio.

Ik snap je reactie hoor echt waar!! Ik vind het alleen zo jammer elke keer als er een nieuw bericht staat hoopp ik er op en dan elke keer ouder dan ...., of op de bokt markt ik baal er gewoon heel erg van sorry.

edit: typo

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:04

Meiden onder de 16 zijn gewoon nog niet zo serieus, volwassen, verstandig, zelfstandig, ervaren als dat sommige paardeneigenaren willen.

Jammer maar helaas.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:05

Horzlover je laatste reactie geeft het al een beetje aan. Het geeft niks maar tis nu eenmaal zo. :)

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:05

Sorry, Ik had hier nooit aan moeten beginnen dat ligt compleet aan mij zelf.

Ik trek mij terug tot meelezer

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:09

Hier in de omgeving Amsterdam is het juist het omgekeerde probleem.
Ik ben 15 over een paar maanden 16. En ik kan hier juist geen verzorgpaard vinden in de buurt !
Want dan is het juist net te ver of er is geen goede verbinding met het ov ;(

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:11

Ja dat is bijkomstig is er al iets dan is het ook nog te ver weg of ben je te jong ( mnka jij hebt dan volgens mij met je leeftijd geen probleem)

Ik persoonlijk vind dat je pas over iemand kunt oordelen als je die persoon kent. Maar ik snap dat mijn reacties een beetje een verkeerd beeld geven

(geen meelezer meer :D )

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:11

Waar niet aan moeten beginnen Horzlover?
Ik denk namelijk dat die frustraties die je noemt heel veelvuldig voorkomen onder jongeren, wij leggen nu vriendelijk uit waarom.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:13

Het gaat namelijk niet alleen om het rijden. Maar letterlijk de zorg over een paard hebben brengt een stuk meer verantwoordelijkheden met zich mee dan dat de meeste jongeren aan kunnen/willen. :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:13

horzlover schreef:
*zit nu te balen van zich zelf houd je toch een keer in!*

als het door het weer komt zou ik ze al neit nemen dan spat het en dan komen ze niet dat is toch ook niet de bedoeling!?

Ja da's wel beter... Als ze nu bellen weet ik wel dat ze door weer en wind komen :D maar ik denk toch ook dat je sneller door slecht weer gaat voor een pony die je al even kent, dan een waar je kennis gaat maken.
Wat betreft de leeftijds discussie... Dat heeft te maken met verantwoordelijkheidsgevoel en ervaring. Ik ben op mijn 8e begonnen met rijden waardoor ik kan zeggen dat ik nu bijna 13jaar ervaring heb. En geloof me, dat zie je terug (sorry niet om op te scheppen) maar voornamelijk in omgang met het paard.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:17

Afgaande op mijn eigen ervaringen met bijrijders, wil ik toch even terugkomen op iets wat eerder gezegd is, op iets wat ik vroeger óók zei: dat mensen die ouder zijn dan 16 toch wel serieuser en betrouwbaarder zijn.

Dat dacht ik ook. Maar waar het hier eigenlijk vooral om gaat, dat is om passie. Om ontzettend graag willen rijden. En dat is iets dat niet onderhevig is aan leeftijd.
En ja, er zijn 16 jarigen die jongens ontdekken en afhaken, maar er zijn er ook die altijd blijven. Ik was er zo eentje en later toen ik 23 was, kocht ik mijn eerste eigen paard.

En dan zijn er 27 jarigen die zwanger raken, dat kun je dan ook wel zeggen. Die zie je dan ook niet meer terugkomen. Tenzij ze echt heel graag willen rijden. Ik heb ook mensen die zelfs ouder zijn dan dat en paar keer zien komen en vervolgens zien afhaken, eenvoudig door niets meer van zich te laten horen of niet op te komen dagen bij een afspraak.

De vraag is of iemand echt wil rijden, en ook zich wil ontwikkelen als ruiter.
Niet alle ouders en niet alle mensen kunnen een eigen paard of pony betalen. En een bijrijdpaard biedt dan opties die je met een manegepaard nooit zult krijgen, zeker niet als je maar 1 uur per week rijdt.
En verantwoordelijkheidsgevoel heb je, of die heb je niet. Dat hangt gewoon af hoe diep je gevoel is naar het paard waarop je rijdt. En ook dat is niet onderhevig aan leeftijd.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:18

horzlover schreef:
Sorry, Ik had hier nooit aan moeten beginnen dat ligt compleet aan mij zelf.

Ik trek mij terug tot meelezer

dat hoeft niet hoor :n
this wel een mooie discussie die hier denk ik wel op zijn plaats is :)

horzlover schreef:
*telt tot toen voor ze reageert* niet persoonlijk bedoeld maar ik denk dat ik wel meer ervaring heb dan de gemiddelde manege ruiter maar daar hangt een vrehaal aan van hier tot tokio.

Ik snap je reactie hoor echt waar!! Ik vind het alleen zo jammer elke keer als er een nieuw bericht staat hoopp ik er op en dan elke keer ouder dan ...., of op de bokt markt ik baal er gewoon heel erg van sorry.

edit: typo

ieder kind vind zichzelf de beste... en vind zichzelf beter als een ander...
dat is niet erg, daar ben je een kind voor...
ik heb het ook gehad, ik had het al helemaal uitgerekend... op mijn 18de zou ik de OS in hong kong mee rijden...
ik heb het nooit gehaald :') _O-
maar ik denk dat wij paardeneigenaren voor ons zelf heel goed weten wat we bedoelen met ervaring... :)
het is niet alleen rijervaring... maar ook ervaring met de verzorging, met de omgang van paarden (dus niet alleen zadellen etc) maar bovenal... en dat is het aller belangrijkste... levens ervaring... :)
en dat mis je gewoon omdat je nog niet zo heel veel hebt meegemaakt :)
dat merk je nu ook aan je reactie (niet banketstaaf bedoelt maar: je reageert meteen met ik heb meer ervaring dan blablabla... ik verdwijn wel want blablabla) niet alles gaat over rozen en volwassenen hebben al meer tegenslagen moeten incasseren dan kinderen... om dat kinderen beschermd worden door hun ouders... (wat logisch is) volwassenen kunnen daardoor beter met tegenslagen omgaan en rationeler denken :)

ik heb gewoon ontzettend veel geluk gehad als kind zijn de, daar ben ik me van bewust...
en ik zou ieder ander kind dat geluk gunnen... ik heb er alleen niet de paarden voor :n
(en ik denk veel beter na dan de mensen waarbij ik mijn verzorg/bijrijdpaarden had :+)
maar met goed zoeken vind jij ook wel je paardje hoor :)
alleen... en dat is mischien nog wel het allergrootste probleem met kinderen... jullie stellen meteen zoveel eissen :o
wees blij met wat je aangeboden krijgt, je krijgt een kans en dat is het belangrijkste :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:20

Oh en nog iets, moet de enige manier zijn om werkelijk te leren rijden, een eigen paard kopen?
Ik vind dat bijrijders die van de manege komen de kans moeten krijgen om te leren rijden. Ook al rijden ze niet zo goed, als ze de intentie hebben om het echt goed te leren, dingen van je aan willen nemen en goed les willen nemen, dan vind ik dat je die mogelijkheid moet bieden. Je begeleidt die persoon dan zelf ook een beetje en dan lukt het uiteindelijk wel. Moet je paard natuurlijk geen gekke dingen gaan doen en er een loopje mee gaan nemen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:23

Langcara schreef:
Oh en nog iets, moet de enige manier zijn om werkelijk te leren rijden, een eigen paard kopen?
Ik vind dat bijrijders die van de manege komen de kans moeten krijgen om te leren rijden. Ook al rijden ze niet zo goed, als ze de intentie hebben om het echt goed te leren, dingen van je aan willen nemen en goed les willen nemen, dan vind ik dat je die mogelijkheid moet bieden. Je begeleidt die persoon dan zelf ook een beetje en dan lukt het uiteindelijk wel. Moet je paard natuurlijk geen gekke dingen gaan doen en er een loopje mee gaan nemen.

dat ben ik absoluut met je eens...
maar dan niet op mijn paard :+
edit: even nuanceren: als ik een ander paard zou hebben zou ik met alle plezier een bijrijder er bij nemen, al was het alleen maar om een jonge ruiter een kans te geven...
maar het paard is niet zo leuk :+
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 15-02-12 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:27

Wij zijn dus idd een bedrijf dat jonge ruiters opleid op goede ponys en paarden. Hier steken wij heel veel tijd en ook geld in. Het blijft dus niet bij rijden maar ook theorielessen, longeercursus, buitenritten, wedstrijdjes, grondwerklessen etc.

Maar daar betaal je gewoon voor.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:29

Chaos schreef:
Wij zijn dus idd een bedrijf dat jonge ruiters opleid op goede ponys en paarden. Hier steken wij heel veel tijd en ook geld in. Het blijft dus niet bij rijden maar ook theorielessen, longeercursus, buitenritten, wedstrijdjes, grondwerklessen etc.

wat erg goed is :))
maar dan nog mis je denk ik de dagelijkse ervaring van het omgaan met de paarden :o

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:30

Het is toch de keuze van een eigenaar om tussen een volwassene of kind als bijrijder te kiezen? Ik kan me best voorstellen dat mensen geen 13 jarige op hun paard willen (maar er zijn ook zat volwassenen die ik niet op mijn paard zou willen hebben hoor). MDH heeft al hele goede argumenten gegeven. Ik ben het alleen niet helemaal eens met de auto. Volgens de wet ben ik volwassen, maar ik heb echt geen rijbewijs en auto hoor! :D Ook ik ben afhankelijk van de fiets (en gelukkig heb ik ook een studenten OV).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:38

M_D_H schreef:
Chaos schreef:

maar dan nog mis je denk ik de dagelijkse ervaring van het omgaan met de paarden :o

Want? Wat mist er dan? Ze zijn een stuk beter voorbereid op een eigen pony, die de meesten uiteindelijk ook krijgen/kopen. :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:41

Chaos schreef:
M_D_H schreef:

Want? Wat mist er dan? Ze zijn een stuk beter voorbereid op een eigen pony, die de meesten uiteindelijk ook krijgen/kopen. :)

dat is ook zo :))
maar dan nog blijft het (waarschijnlijk) bij een uurtje...
snap je wat ik bedoel?
jij bent opgegroeid tussen de paarden en dankt daar je ervaring aan...
ik ben semi opgegroeid tussen de paarden en dank daar mijn ervaring aan...
maar dit blijft toch les :)