bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mohica

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:54

Ik weet niet hoe wat waar en wanneer... maar de mensen die MAAR 200euro per maand kwijt zijn aan hun paard... ik vraag mij toch af hoe die dat doen hoor

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:10

Tja, de stal verschilt al heel erg.. Mijn vriendin stond voor 150 op een stal, met binnenbak ed. Het paard dat ik bij rijd staat op een stal, die het dubbele kost..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:34

mohica schreef:
Ik weet niet hoe wat waar en wanneer... maar de mensen die MAAR 200euro per maand kwijt zijn aan hun paard... ik vraag mij toch af hoe die dat doen hoor

goedkoop staan en geen luxe willen.
ben 50 in de maand kwijt inclusief voer.
maar heb dan alleen een weitje en hooi.

en daar komt dan alles nog bij :P

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:47

ik heb ook 3 bijrijdpaarden, en betaal voor alle 3 niks. wel rijdt ik daar iedere keer heen met de auto, wat ook benzine etc. kost. ook neem ik vaak appeltjes oid mee.

2 staan bij de eigenaar aan huis; daar hoef ik verder ook niet te mesten etc. maar als ik drollen zie liggen, vis ik die er wel uit. ook kom ik door weer en wind en doe ik ook vaak grondwerk of kom ik alleen om even lekker te tutten. ik heb een hele goede klik met de eigenaresse en ze vraagt mij ook vaak om advies over hoe ik dat zou doen etc. ik voel me daar erg thuis op stal en mag de paarden ook ''zo goed als'' zien als mijn eigen.

de andere staat op een doe het zelf pensionstalling, daar wordt wel van mij verwacht dat ik mest en voer klaar zet. vindt ik ook helemaal niet erg, want het hoort erbij! nu staat dat paard ook voor 6 weken op boxrust, maar echt niet dat ik dan thuis blijf hoor! ga er gewoon heen om hem te verzorgen. meestal ben ik hier alleen, maar soms spreken de eigenaresse en ik samen af, dat is altijd erg gezellig! ook hebben we samen een boekje, daar schrijven we de vorderingen van het paard in en als er dingen zijn waar rekening mee gehouden moet worden of eventuele bijzonderheden.

ik voel me net zo goed verantwoordelijk voor de paarden als de eigenaresses dat doen. ze hoeven me maar te bellen, smsen of mailen en ik zorg dat ik daar sta. (mits het niet anders kan)

ook mijn vorige bijrijdpaard heeft anderhalf jaar boxrust gehad wegens een peesblessure. iedere dag (meestal meerdere keren) ging ik er heen om met m aan de hand te stappen en zn been te koelen. De eigenaresse was op dat moment erg ziek, dus stond ik er in principe alleen voor. zag dat paard ook als eigen. ook hier hoefde ik niks te betalen en dat was het paard van de bedrijfsleidster van de manege. heb dit paard 4.5 jaar verzorgd & gereden maar helaas moeten stoppen wegens omstandigheden...

wat dat betreft heb ik wel mazzel gehad met bijrijdpaarden.. heb er best een aantal gehad, maar nooit hoeven te betalen. dat ben ik overigens ook niet echt van plan, aangezien ik altijd voor hun klaarsta en uit principe.. eigenaars zoeken in mijn ogen niet voor niets een bijrijdster. het hangt natuurlijk wel van de situatie af, maar ik ben geen mooi weer ruiter en kom niet alleen voor het rijden. :)

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:56

Ik wil ook wel horen hoe mensen het voor 200 per maand doen! dat wil ik ook!
Het gaat niet alleen om stalhuur, dat is de grote fout die mensen maken! er komen véél extra kosten bij!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:27

sallandval schreef:
[knip]En ik heb zelf een paard met veel extra kosten (vanwege lichamelijke gesteldheid) en dan nog kom ik no way op 200e per maand uit. Daarom zeg ik ook: als iemand luxe wil moet die zelf weten wat hij wil investeren in zijn eigen of andermans paard. Dan nog krijg ik een nare bijsmaak van veel geld vragen (wel de luxe, niet de kosten voelt voor mij toch als voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten) aan een bijrijder die geen paard heeft wegens financiele redenen. Ik vind het een beetje misbruik maken van.[knip]

En andersom zou het geen misbruik zijn? Gratis een paard rijden (hobby) van een ander dus...
Imo ligt het erg aan de situatie mbt wat BEIDE kunnen bieden en wat de wensen en redenen zijn van BEIDE voor een verzorgpaard/verzorgster.

Bijv: mijn paarden worden niet slechter wanneer ze niet worden bereden, wél wanneer ze worden bereden door iemand met minder ervaring.... (scheef/slijtage)
Ik wil ook geen verzorgster meer trouwens ;)

BTW: Ik kan 1 paard ook houden voor minder dan 200,- , máár dan rekening niet mijn hypotheek erbij en de onkosten van al het materiaal dat ik nodig heb voor de paarden aan huis.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:29

StephanieR schreef:
Ik wil ook wel horen hoe mensen het voor 200 per maand doen! dat wil ik ook!
Het gaat niet alleen om stalhuur, dat is de grote fout die mensen maken! er komen véél extra kosten bij!

vooral wanneer het paard langdurig ziek wordt, dan kan de verzorgster er mee stoppen en de eigenaar niet.
Dat zal ook wel een reden zijn dat een hoop verzorgsters geen eigen paard hebben ;)

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:54

minikatje schreef:
mohica schreef:

goedkoop staan en geen luxe willen.
ben 50 in de maand kwijt inclusief voer.
maar heb dan alleen een weitje en hooi.

en daar komt dan alles nog bij :P

dan nog ;-) waar ik nu sta ( verzorgpaardje) is niet zo veel alleen een buitenpiste met een dak op ( dus gewoon dak en zonder wanden) en alleen het stallingsgeld is al 250euro ;-) voor minder dan 200euro vindt je hier niets :(

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:57

Ik vind 100 euro echt totaal niet duur hoor, zeker niet voor wat je kan en mag...als ik opzoek was geweest had ik écht niet getwijfelt voor dat geld :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:58

oei, heb wel een bak en een round penn.
maar sta qua bedrag erg mooi, alleen jammer dat de mensen tegenvallen :)

maar snap idd best dat mensen een bijrijder zoeken die betaalt, of een bijrijder die graag wil rijden laten betalen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:07

mohica schreef:

Ik betaal 180 euro per maand aan stalling, inclusief brokken, hooi/kuil en stro. Komt de hoefsmid er nog bij (25 euro per kwartaal) en inentingen, wormspuiten (paar tientjes per jaar).
Als er geen bijzondere medische kosten zijn dan lukt dat best met 200 euro per maand hoor....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:28

superwoman schreef:
En andersom zou het geen misbruik zijn? Gratis een paard rijden (hobby) van een ander dus...
Imo ligt het erg aan de situatie mbt wat BEIDE kunnen bieden en wat de wensen en redenen zijn van BEIDE voor een verzorgpaard/verzorgster.

nee, ik kan echt met de beste wil van de wereld niet bedenk hoe het misbruik kan zijn als je je tijd en kosten voor benzine etc stopt in het stoppen van energie in andermans eigendom. Tijd is nu eenmaal geld.

Citaat:
Bijv: mijn paarden worden niet slechter wanneer ze niet worden bereden, wél wanneer ze worden bereden door iemand met minder ervaring.... (scheef/slijtage)
Ik wil ook geen verzorgster meer trouwens ;)

Als ik mijn instructeurs uit het verleden moet geloven rij je een paard echt niet zo makkelijk scheef of versleten, zeker niet als ze ook door de eigenaar worden gereden (aannemend dat die beter rijdt) overigens zegt ervaring ook niet alles. Ik heb heel veel jaren ervaring maar mijn niveau is niet zo best. Toch hoorde ik ook toen ik veel hoger geschoolde paarden reed van eigenaren en instructie dat het paard soepeler was als ik de dagen reed dat de eigenaar niet kon. Het is bij gebrek aan kunde gewoon een kwestie van de oefeningen simpel houden, mij lijkt dat je daar wel afspraken over kunt maken. Mijn paard scheef laten rijden zou ik overigens ook voor 500 euro per maand niet laten doen, daar ben je imo zelf bij :o

Citaat:
BTW: Ik kan 1 paard ook houden voor minder dan 200,- , máár dan rekening niet mijn hypotheek erbij en de onkosten van al het materiaal dat ik nodig heb voor de paarden aan huis.

Ik heb er 2 en blijf onder de 200 euro. Maar daar tel ik de uren die ik er in steek dus niet bij op, hoewel ik die uren niet kan werken. Zou ik dan wel doen dan zou zelfs een verzorgster die me 10 euro per uur kóst me nog geld opleveren... maargoed daar heb ik geen paarden voor. :D

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:36

Ik merk dat deze discussie weinig zin heeft.. het ligt eraan wat je allemaal meetelt. Zodra jij de zadelmaker elk jaar, de da. kosten elk jaar, entingen, ijzers, fysio/massage/extra suplementen, het kapotte tuig en alle toebehoren meerekent, kan ik me niet voorstellen dat er mensen zijn die goedkoper dan 200 euro in de maand een paard kunnen onderhouden, laat staan als je de aanschaf van paard en tuig meerekent.
Er zullen altijd verschillen van meningen zijn, ik denk dat je als verzorger en eigenaar moet bedenken wat je wil: Luxe voor paard en ruiter, dan moet er worden betaald, achter het huis/in een weiland zonder "extra's " dan kan het gratis! Ik denk ook niet dat het een fout is en het ander goed, zoek gewoon iets waar jij je lekker bij voelt, en laat een ander hetzelfde doen :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:29

Als je alles meerekent dan heb je geen bijrijder meer, maar een mede-eigenaar. En als die kan aantonen dat ze de helft van het onderhoud betaalt inclusief het tuig e.d. dan kan je wel eens heel lastig terecht komen als ze het ergens niet mee eens is, of bijvoorbeeld van stal wil veranderen terwijl jij dat niet wil.

Ik geloof ook niet dat het de bedoeling is van het principe bijrijder dat ze de helft betaalt, want dat maakt haar mede-eigenaar en er is meestal een reden dat ze geen eigen paard hebben. Een bijrijder is er in mijn ogen om de eigenaar te helpen, te ontlasten en ervoor te zorgen dat zij ook eens een weekendje weg kan, af kan spreken met vriendinnen en tijd hebben voor familie, zonder de zorg dat het paard geen verzorging/ aandacht krijgt. Of omdat je iemand het plezier gunt van het hebben van een soort van eigen paard, omdat je iemand die geen mogelijkheden heeft zelf een paard te komen een kans wil bieden verder te komen in de sport en dergelijke redenen. Maargoed, als je iemand zo gek hebt gevonden... Ik zou het er niet voor over hebben want voor die 200 Euro per maand kan ik minstens 1 paard zelf houden zonder daarbij afhankelijk te zijn van de grillen van een eigenaar.

Oja, je kan vrijwel overal een paard heel goedkoop houden. Ik ken in en rondom Amsterdam al diverse plekjes die echt niet meer dan 150 Euro kosten inclusief hooi, stro en bij een aantal krachtvoer. Als je maar goed zoekt en bereid bent veel zelf te doen, of concessies wil doen aan de voorzieningen (geen bak, slechte bak, geen bakverlichting, weinig uitrijmogelijkheden, geen binnenbak in de buurt, geen warm stromend water, geen kantine, geen springmateriaal aanwezig...) dan kan je vrijwel overal best een eind komen. En diverse van die goedkope plekjes hebben regelmatig plaats. Je moet er alleen wel naar zoeken, ze adverteren meestal niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:55

sallandval schreef:
superwoman schreef:

nee, ik kan echt met de beste wil van de wereld niet bedenk hoe het misbruik kan zijn als je je tijd en kosten voor benzine etc stopt in het stoppen van energie in andermans eigendom. Tijd is nu eenmaal geld.

Maar het is de hobby van de verzorg"ster" die graag wilt rijden.... Aangezien deze géén eigen paard heeft, is ze toch blij dat ze andermans paard mag rijden???
Anders is ze aangewezen op een (relatief duur) manegepaard.

Citaat:
Als ik mijn instructeurs uit het verleden moet geloven rij je een paard echt niet zo makkelijk scheef of versleten, zeker niet als ze ook door de eigenaar worden gereden (aannemend dat die beter rijdt) overigens zegt ervaring ook niet alles

Mijn ervaring is anders. Je rijdt een paard best snel scheef en vast.Het slijten hangt ook af van eventuele minpuntjes van het paard. Paarden met mindere voorbenen, moet je niet op de voorhand laten tuffen bijv. En niet altijd blijft de eigenaar er op rijden.

Klopt, veel ervaring zegt zeker niet alles, hangt van de ervaringen af.Zelf vind ik het belangrijk dat mijn paarden los in hun lijf lopen, maar om dat te behouden moet je iemand hebben die zelf geen spanning heeft in z'n lijf en die vind je zelden. Meeste aanbod van verzorgsters komen niet verder dan de L1

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:01

StephanieR schreef:
Ik merk dat deze discussie weinig zin heeft.. het ligt eraan wat je allemaal meetelt. Zodra jij de zadelmaker elk jaar, de da. kosten elk jaar, entingen, ijzers, fysio/massage/extra suplementen, het kapotte tuig en alle toebehoren meerekent, kan ik me niet voorstellen dat er mensen zijn die goedkoper dan 200 euro in de maand een paard kunnen onderhouden, laat staan als je de aanschaf van paard en tuig meerekent.
Er zullen altijd verschillen van meningen zijn, ik denk dat je als verzorger en eigenaar moet bedenken wat je wil: Luxe voor paard en ruiter, dan moet er worden betaald, achter het huis/in een weiland zonder "extra's " dan kan het gratis! Ik denk ook niet dat het een fout is en het ander goed, zoek gewoon iets waar jij je lekker bij voelt, en laat een ander hetzelfde doen :)

Dat vind ik nogal kort door de bocht, aangezien je imo ook moet kijken naar het paard en de wensen.
Is het een fijn paard voor het gebruikersdoel en past de luxe of geen luxe bij het gebruikersdoel.
Iemand die graag buitenritten maakt heeft niks aan luxe op stal zoals een binnenbak.
Met een moeilijk paard moet je imo blij zijn met een goede verzorgster, terwijl je met een makkelijk paard veel meer keuze aan verzorgsters hebt.
Daarbij is lokatie ook belangrijlk. Sommige plaatsen zijn er veel "verzorgsters" en andere niet.

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:51

superwoman schreef:
StephanieR schreef:

Dat vind ik nogal kort door de bocht, aangezien je imo ook moet kijken naar het paard en de wensen.
Is het een fijn paard voor het gebruikersdoel en past de luxe of geen luxe bij het gebruikersdoel.
Iemand die graag buitenritten maakt heeft niks aan luxe op stal zoals een binnenbak.
Met een moeilijk paard moet je imo blij zijn met een goede verzorgster, terwijl je met een makkelijk paard veel meer keuze aan verzorgsters hebt.
Daarbij is lokatie ook belangrijlk. Sommige plaatsen zijn er veel "verzorgsters" en andere niet.

dat is precies wat ik bedoel ;) bedankt voor de uitgebreidere uitleg. Het hangt ervan af wat je wil, en of je "luxe" wil of niet!

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:56

Ik betaal ook voor mijn verzorg/bijrijd pony. Ik betaal 50 euro per maand, en dan rij ik ongeveer 3-4 keer per week, eigenares geeft mij ook les (heeft ze diploma voor). Ik vind het niet echt duur, want op de manege betaalde ik 48 euro per maand voor 1x in de week rijden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:38

StephanieR schreef:
dat is precies wat ik bedoel ;) bedankt voor de uitgebreidere uitleg. Het hangt ervan af wat je wil, en of je "luxe" wil of niet!

Maar dan hangt de prijs dus niet ALLEEN af van de luxe.
Ik rij bv liever een GP paard bij iemand aan huis in de buitenbak, dan een jong ongeschoold paard op een luxe lokatie met binnenbak en warme kantine etc.
En wil ik buitenrijden, dan betaal ik liever voor een bomproef paardje aan huis, dan een paard op een luxe stal zonder uitrijmogelijkheden..

Paardenhobby kost geld.
En nogmaals, heb je een moeilijk paard dan vind ik het niet gek dat de eigenaar betaald voor een betere ruiter (wel of geen instructeur)

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:52

Precies, dat zeg ik, hangt er vanaf wat je wil ;) Zodra je over betalen voor het rijden van je paard praat hebben we het over trainen van.. dat is heeeel wat anders dan een verzorger :)

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:09

ik betaal al 200 euro aan stalling ,
en geen eens luxe aan wezig .
zijn hier geen meiden die in apeldoorn die ene lease pony zoeken ?
ik vraag er 50 euro per maand voor ,
we staan in het bos en er is een goed te rijden buiten bak bij .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:18

StephanieR schreef:
Precies, dat zeg ik, hangt er vanaf wat je wil ;) Zodra je over betalen voor het rijden van je paard praat hebben we het over trainen van.. dat is heeeel wat anders dan een verzorger :)

Ja, goed verwoord :j
precies wat ik bedoel :D

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:28

Ik heb zelf 2 paardjes, waarvan 1 wat oudere dame, waar je idd niet zoveel meer mee kan doen.
Nu heb ik een verzorgstertje (nou ja verzorgstertje....effe poetsen en 10 min wandelen en weg is ze, dus vervolgens doe ik haar ook nog extra) ( en als ik vraag als ik afwezig ben of ze een keer extra wil komen dan kan het niet, want ze werk soms hele dagen en dan is ze 's avonds moe en wil ze op de bank zitten, anders wordt het teveel...mmm ben je 20, maargoed, dat is een ander verhaal.)

Afijn, die vroeg mij of ik haar benzine wilde gaan betalen....

Nou daar kan ik kort maar krachtig op zijn:
Nee.

Ik weet dat je niet veel kan doen met mijn ouwe dibbes, (maar als ze zich meer had ingezet, had ze ook nog wel eens op mijn jongere paard kunnen rijden, maar dan wel als ik erbij ben).
Ze kosten mij 650 tot 700 euro per maand en dan moet ik nog even iemand anders zijn benzine gaan betalen.
Daar begin ik niet aan. Ze mag mijn paard doen, in principe alles, ook buiten rijden (niet dressuren, want dat gaat niet meer), maar dat doet ze zelf niet meer, terwijl ze dus wel mag.
Nee, ik ga niet betalen voor een verzorgster.

Ik zal wel betalen als ik mijn paard in training zet.
Als ik in Frankrijk zit en joyce rijd op mijn jonge ding, dan betaal ik daarvoor, maar dat is training. Dat is wat anders dan verzorgen vind ik.
Ik wil paarden, ik wil een verzorger, dus hoeven ze niet te betalen bij mij. Wat ik wel leuk vind is dat ze dan bv een keer appeltjes kopen of worteltjes of een keer een dekje ofzo. Gewoon het spontane iets leuks te kopen voor de paarden. Dat vind ik leuk.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:41

Ik vind het belachelijk om een verzorger/bijrijder geld te laten betalen om iets te doen waar je zelf door wat voor omstandigheden dan ook geen tijd voor hebt of niet kunt doen.

Als eigenaar heb je er zelf voor gekozen om een of meerdere paarden te hebben. Als je die niet kan bieden aan verzorging of beweging wat ze nodig hebben mag je naar mijn mening blij zijn als je een net en verantwoordelijk persoon vindt die je daarmee uit de brand helpt. Die persoon doet wat VOOR jou en VOOR je paard. Ik zie niet in waarom ze daar ook nog voor moeten betalen dan. Wij hebben in het verleden ook een meisje gehad die 2 van onze paarden bijreed en verzorgde. Wat ze moest betalen waren haar lessen en haar startkaart. Meer niet. Zou een mooie boel worden, zij knapt iets op waar ik geen tijd voor heb en moet dan ook nog geld meebrengen... nee echt niet.

Als ik tijd heb om met mijn honden te lopen moet ik toch ook wat regelen met een bekende of een uitlaatservice bellen? Ik denk dat de hondenliefhebber die gaat betalen om met hun te mogen wandelen nog geboren moet worden :')

Ik heb sterk het idee dat er met het verzorgers en bijrijders gebeuren door veel eigenaren handig wat terugverdiend wordt omdat er zoveel mensen zijn die geen paard hebben en toch graag willen rijden en dus geen keuze hebben. Als hun die 50-150 euro per maand niet betalen doet een ander het wel en hebben ze dus nog steeds niks.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:21

Sythaa schreef:
Ik heb sterk het idee dat er met het verzorgers en bijrijders gebeuren door veel eigenaren handig wat terugverdiend wordt omdat er zoveel mensen zijn die geen paard hebben en toch graag willen rijden en dus geen keuze hebben. Als hun die 50-150 euro per maand niet betalen doet een ander het wel en hebben ze dus nog steeds niks.

Terug verdienen zie ik niet zo snel gebeuren. Een paard wat intensief gereden wordt heeft meer kans op een blessure, spullen verslijten, het paard krijgt sneller slijtage, dat is al het eerste risico wat je als eigenaar neemt, nog maar niet te spreken over het risico als je bijrijder er eens goed hard afvalt.
Daarnaast is dat je eigen keuze als je geen investering over hebt voor je eigen hobby en er maar van uit gaat dat alles voor niets kan, dan kom je in deze tijd vaak verkeerd uit en zal het tegen vallen. Het is je eigen keus wel of niet te betalen je wordt niet verplicht, als je dan steeds achter het net vist dat zul je of een overweging moeten maken toch wat investeren om te kunnen rijden of op een manege gaan/blijven rijden.

Daarnaast doet een bijrijder dit echt niet om de eigenaar zo zeer een plezier te doen, ze gaan vooral een paard rijden/verzorgen voor zichzelf.