Betálen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Re: Betálen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:29

Goh moeilijke kwestie.
Ik hoorde van mn collega waar ik gisteren was, zij heeft een bijrijdster al 3 jaar. Het eerste half jaar vroeg ze 40,- per maand. Daarna raakte haar paard kreupel en hoefde haar bijrijdster uiteraard niet te betalen. In de 2 jaar dat hij kreupel is geweest, is dat meisje elke keer trouw geweest om zijn been af te spuiten, te stappen, te poetsen en te knuffelen. Nooit een keer overgeslagen.
Dus toen hij weer bereden kon worden wilde ze weer betalen maar dat hoefde niet van mn collega want ze was allang blij dat ze zon goede en trouwe bijrijdster had gevonden.
En ik denk dat ik het ook zou doen. Maar voor de financien heb ik het niet nodig, we redden de stalling etc prima, en qua tijd.. Ik wil mijn paard straks sowieso in het begin alleen doen, hij is er nog niet maar ik wil wel optimaal genieten Lachen En als ik een keer niet kan (Zo heb ik de dinsdagavond na mn werk school tot juni, maar sowieso geen auto bescvhikbaar op de dinsdagen omdat mn vriend dan met de band onderweg is) zou mijn zusje mijn paard kunnen doen.

Maar als ik een bijrijdster zou kiezen, en geld vragen.. Ik heb altijd gedacht om het stalgeld door 31 te delen, stel ik betaal 200,- gedeeld door 31 (dagen per maand) is ongeveer 6,50. En een bijrijdster rijdt 2 keer per week is 52,- per maand, dat zou me dan redelijk lijken.
Of de kosten/bijdrage van de hoefsmid, wormenkuur etc

miranda1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:43

ikzelf hoef ook niets te betalen en zou dat ook nooit doen. omdat ik daar het geld niet voor heb en dan zou ik zelf wel een paard kunnen kopen.

maar ik kan best snappen dat somige er wel geld voor willen. tis hun paard. en jij verzorgd erbij.. dan is het dus eigenlijk een soort vergoeding voor de dagen dat hun er niet zijn.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 00:17

Ik (Ik) vind gewoon dat niemand voor een verzorgpaard moet betalen. Je helpt hun eigelijk, Zij kunnen eens een x weg zonder op het paard te letten enzo. Je geeft hun ook eens een x rust. Ofwat dan ook. Ik betaal erook niks voor. De eigenaar denkt hier hetzelde over als ik! ben daar wel blij mee! ik ben bijvoorbeeld blij dat ik een verzorgpaard heb, en zei kan uit/ of een weekend weg! Clown
Kijk als ik perongeluk iets kapot maak, betaal ik dat ook gewoon, en als ik zelf iets voor me paard wil kopen doe ik dat gewoon, daar maakt zij dan ook weer gebruik van. Ben gelukkig blij dat de eigenaar en ik Goede vrienden zijn! Haha!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:28

Yorghos schreef:
Zelf vind ik het grootste nadeel van een bijdrage vragen, dat je bijrijder dan ook "eisen" kan stellen. Op het moment dat er een vergoeding bij komt kijken, ben je voor mijn gevoel toch een stukje zeggenschap kwijt. Als er geld in het spel is, komen er ook hogere verwachtingen kijken..

Ik haal mijn eigen bericht nog even op omdat ik toch wel benieuwd ben hoe jullie hierover denken en of jullie hier weleens conflicten over hebben gehad.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:33

Dat zou best kunnen Yorghos, als ik een x bedrag per maand neer moest leggen zou ik toch een stukje meer zekerheid en 'zeggenschap' over iets willen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:17

just_kiki schreef:
Ik (Ik) vind gewoon dat niemand voor een verzorgpaard moet betalen. Je helpt hun eigelijk, Zij kunnen eens een x weg zonder op het paard te letten enzo. Je geeft hun ook eens een x rust. Ofwat dan ook.

Dan ga ik toch dit stukje even quoten en dat even bij mijn situatie neerleggen. Ik sta op een super luze stal. Alles wordt gedaan, overal wordt voor gezorgd, ze staan de hele dag buiten.

Dan gaat jou principe dus ook niet meer op. De bijrijdster hoeft in feite weinig of zelfs helemaal niks te doen, alleen te rijden oid, tenzij ze ook daar geen zin in heeft.
Ben je het er dan niet een beetje mee eens dat je voor zoveel luxe ook niet een beetje neer mag leggen?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:23

Yorghos schreef:
Yorghos schreef:
Zelf vind ik het grootste nadeel van een bijdrage vragen, dat je bijrijder dan ook "eisen" kan stellen. Op het moment dat er een vergoeding bij komt kijken, ben je voor mijn gevoel toch een stukje zeggenschap kwijt. Als er geld in het spel is, komen er ook hogere verwachtingen kijken..

Ik haal mijn eigen bericht nog even op omdat ik toch wel benieuwd ben hoe jullie hierover denken en of jullie hier weleens conflicten over hebben gehad.

In hoeverre gaat deze zeggenschap? Dat vraag ik mij dan af.
Zometeen komt mijn eigen paard op stal te staan. Stel ik heb een bijrijdster. Stel zij rijdt mijn paard voor een klein bedrag per maand een aantal keer in de week. Wat kan zij te eisen hebben? Een springzadel, want ik rijd dressuur en zij wil liever springen? Tsja als het paard er geschikt voor is en het is verantwoord, be my guest maar ik ga er niet voor betalen.
De mogelijkheid om buiten te rijden? Wederom, als het verantwoord is (hij/zij kan het paard goed aan, de mogelijkheden zijn er en paard is verkeersmak) wie ben ik om dit tegen te houden?
Optie op koop bij een eventuele verkoop? Lijkt me niet meer dan logisch áls ze het paard lang heeft gereden en ze in mijn ogen gewoon een ideaal plekje kan bieden.
Bovenstaande is allemaal theoretisch Clown Maar vraag me alleen af waar je hierbij aan denkt.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:13

Hoe doe je het bijvoorbeeld wanneer je paard om wat voor reden dan ook, tijdelijk niet gereden kan worden? Wanneer iemand betaalt om jouw paard te mogen doen, dan neem ik aan dat ze betalen om te rijden.
Of een ander geval: kun je van een betalende bijrijder nog verwachten dat ze ook een handje uitsteken in de verzorging? In principe krijg je al een vergoeding, dus in hoeverre kun je dan als eigenaar nog hulp verwachten behalve het rijden.

Verder is het voor mij meer een gevoel.
Het is mijn paard en ik bepaal wat iemand daar wel en niet mee mag doen. Als ik wil rijden, dan wil ik mijn paard uit de stal kunnen plukken en mijn gang gaan.
Wanneer ik iemand laat betalen, dan verwacht die persoon bepaalde dingen te mogen doen, op een bepaald aantal dagen, etc.
Door geen geld te vragen, ontloop ik dit soort discussies.

Zoals je misschien wel kunt merken, vind ik het lastig om onder woorden te brengen wat ik precies bedoel met zeggenschap en verwachtingen.

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:53

just_kiki schreef:
Ik (Ik) vind gewoon dat niemand voor een verzorgpaard moet betalen. Je helpt hun eigelijk, Zij kunnen eens een x weg zonder op het paard te letten enzo. Je geeft hun ook eens een x rust. Ofwat dan ook. Ik betaal erook niks voor. De eigenaar denkt hier hetzelde over als ik! ben daar wel blij mee! ik ben bijvoorbeeld blij dat ik een verzorgpaard heb, en zei kan uit/ of een weekend weg! Clown
Kijk als ik perongeluk iets kapot maak, betaal ik dat ook gewoon, en als ik zelf iets voor me paard wil kopen doe ik dat gewoon, daar maakt zij dan ook weer gebruik van. Ben gelukkig blij dat de eigenaar en ik Goede vrienden zijn! Haha!

Ik ben het met je eens.. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 01:02

Yorghos, ik begrijp denk ik wel wat je bedoeld.

Voor mij houd betalen in dat zij redelijk wat vrijheid krijgt en ook de nodige luxe. Ze hoeft bijvoorbeeld niet uit te mesten, alle spullen zijn aanwezig (en dan heb ik het niet alleen over tuig ed, maar ook over een super accomodatie), ze mag 1 a 2 dagen per week mijn paardje rijden en daarbij doen wat ze wilt (ik ken haar natuurlijk al een tijdje en vertrouw haar met alles.), ze krijgt de vrijheid om zelf haar dagen te kiezen.
Maar ze mag, als ze dat leuk zou vinden bijvoorbeeld ook wedstrijden rijden of met mijn paardje op vakantie.

Betalen betekend voor mij niet dat ze medezeggenschap krijgt in belangrijke beslissingen. Uiteraard overleg ik wel met haar. Onder andere omdat het altijd prettig is een tweede mening ergens over te hebben, maar ook om erachter te komen wat zij graag wil, als het kan kan ik kijken of wat zij wil ook mogelijk is. Maar de uiteindelijke beslissing blijft bij mij.

Wat betreft de verwachtingen van iemand, ik denk dat je dat van tevoren goed moet bespreken. Leg degene eens voor wat jij verwacht en vraag haar wat haar verwachtingen zijn. Dan kunnen jullie samen bekijken wat redelijk is en hier en daar compromissen sluiten.

Mijn bijrijdster en ik hebben voor ze begon eerst samen gekeken naar de verwachtingen en eisen van elkaar en zijn van daaruit compromissen gaan sluiten. Zo wisten we ieder waar we aan toe waren.
Vind het wel moeilijk om precies uit te leggen wat ik bedoel.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:21

Anique_Vaandrig schreef:
just_kiki schreef:
Ik (Ik) vind gewoon dat niemand voor een verzorgpaard moet betalen. Je helpt hun eigelijk, Zij kunnen eens een x weg zonder op het paard te letten enzo. Je geeft hun ook eens een x rust. Ofwat dan ook.

Dan ga ik toch dit stukje even quoten en dat even bij mijn situatie neerleggen. Ik sta op een super luze stal. Alles wordt gedaan, overal wordt voor gezorgd, ze staan de hele dag buiten.

Dan gaat jou principe dus ook niet meer op. De bijrijdster hoeft in feite weinig of zelfs helemaal niks te doen, alleen te rijden oid, tenzij ze ook daar geen zin in heeft.
Ben je het er dan niet een beetje mee eens dat je voor zoveel luxe ook niet een beetje neer mag leggen?

Tja, misschien. Maar dan nog vind ik het erg hoge bedragen dat er rond spelen. Ik bedoel, Sommige kinderen kunnen geen paard betalen en gaan daarom op zoek naar een vzpaard. Als je die dan ook nog moet gaan betalen. Zelf moet ik bijvoorbeeld alles doen, omdat hij hier thuis staat, Dus dan verzorg je hem ook echt. Maar als het echt alleen om het rijden gaat, zou ik misschien wel iets vragen maar dan nog niet veel. Ligt er dan ook aan hoe vaak de bijrijder komt, en wat ze voor je terug doet. Maar dan nog helpt ze jouw, om je paard te doen. als je wat meer tijd wil hebben enzo Knipoog .

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:25

Yorghos schreef:
Yorghos schreef:

Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je betaalt. Als je betaalt als bijrijder kun je inderdaad dingen verwachten. Het begint met sowieso standaard dagen die je rijdt en dat je vrijheid krijgt. Maar veel verder dan dat gaat het denk ik niet. Wel lijkt het me dat je dingen over je paard met je bijrijder bespreekt, maar ik vind niet dat je zeggenschap verliest. Mits het geen groot bedrag is dat de bijrijder betaalt. Als het echt gaat om de helft van de kosten ofzo, dan is het een ander verhaal.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:59

Ik vind van niet. Ik had eerst een bijrijdster die een bedrag betaalde. Zij wilde dit zelf per se uit fatsoen, omdat zij toch mijn paard en alles mocht gebruiken en dan had ik het ook iets ruimer.
Ik heb in het begin ook gewoon gezegd dat het mijn paard is en blijft en dat de uiteindelijke beslissing door mij gemaakt wordt. Ze mag wel iets inbrengen en haar mening geven, maar ik bepaal wat er uiteindelijk gebeurd. Dat vond zij redelijk.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:45

Ik doel ook meer op bijdragen van half stalgeld, ofzo. Ik lees hier af en toe berichten van mensen die bijvoorbeeld €100 of €150 per maand betalen voor hun bijrijdpaard.
Voor mij geld dat dat de helft of meer van mijn maandelijkse kosten zouden zijn en dat vind ik uit verhouding.
Zoals ik al zei is wat ik eerder zei over kwijtraken van zeggenschap, meer een gevoel is. Ik kan dat niet goed onderbouwen, maar voor mij is het niks om een bijdrage aan te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:23

just_kiki schreef:
Maar dan nog helpt ze jouw, om je paard te doen. als je wat meer tijd wil hebben enzo Knipoog .

Dat probeer ik je dus duidelijk te maken, ik heb geen bijrijdster nodig om meer tijd te hebben. In principe "helpt" ze me dus nergens mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:25

Yorghos, wat jij scheelt natuurlijk ook wel. Bij mij gaat het niet om een groot bedrag. Bij halve stallingsbedragen zou het inderdaad wel moeilijker worden. Ook hierbij is het denk ik wel belangrijk om om de tafel te gaan zitten en desnoods een contractje op te stellen

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:12

Anique_Vaandrig schreef:
just_kiki schreef:
Maar dan nog helpt ze jouw, om je paard te doen. als je wat meer tijd wil hebben enzo Knipoog .

Dat probeer ik je dus duidelijk te maken, ik heb geen bijrijdster nodig om meer tijd te hebben. In principe "helpt" ze me dus nergens mee.

Ja maar dan vraag ik me ook af als je de tijd heb om je paard zelf te doen, waarom doe je het zelf dan niet? Knipoog Als je snapt wat ik bedoel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:34

lieverd, lees nou even Knipoog De stal is zo luxe, dat als ik een week niet komen wil, ze toch nog haar beweging, natje en droogje heeft. In feite hóeft er dus niemand te komen.

Ik vind het gewoon leuk om mijn lol van mijn paard met een ander te delen, ik was ook altijd dolgelukkig als ik een bijrijdpaard had. Dat daar dan een bijdrage voor tegenover stond, dat begreep ik maar al te goed.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:40

Ohja, Dat is ook zo ja Bloos . Maar als je echt als bijrijder geen ene dond*r hoeft te doen snap ik echt wel dat mensen daar geld voor willen. Maar toch vind ik het zelf belachelijke prijzen (bij sommige dan Nagelbijten / Gniffelen)

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:08

just_kiki schreef:
Ohja, Dat is ook zo ja Bloos . Maar als je echt als bijrijder geen ene dond*r hoeft te doen snap ik echt wel dat mensen daar geld voor willen. Maar toch vind ik het zelf belachelijke prijzen (bij sommige dan Nagelbijten / Gniffelen)

Dat ben ik idd wel met je eens. Als ik sommige bedragen zie.. voor 150 euro p/m heb je een eigen paard (ja dat is echt zo.. ik betaal namelijk minder..) en dat vind ik wel absurd!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:27

Ik begin een beetje te twijfelen...

Jij doet de eigenaar een gunst. Dus je helpt de eigenaar uit de brand. Maar ik snap ook wel dat er een bijdrage word gevraagd.

Hmhm, moeilijk als ik er steeds langer over na ga denken! Nagelbijten / Gniffelen

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:54

Jotee schreef:
Ik begin een beetje te twijfelen...

Jij doet de eigenaar een gunst. Dus je helpt de eigenaar uit de brand. Maar ik snap ook wel dat er een bijdrage word gevraagd.

Hmhm, moeilijk als ik er steeds langer over na ga denken! Nagelbijten / Gniffelen

Ik help je wel even.. Het ligt aan de situatie. Is het echt zo dat jij als bijrijder nog moet mesten of voeren naast het rijden, dan is het inderdaad zo dat je de eigenaar uit de brand helpt.

Ook als jij degene bent die het paard veel aanleert (en dan doel ik echt paard uitbrengen op hoger niveau of een professioneel iemand die het paard beleert en geen meisjes van 13 die dat wel 'ff' doen), dan is het bijna zo dat de eigenaar jou zou mogen betalen.

Is het echter zo dat de eigenaar jou een gunst verleend door jou op zijn paard te laten rijden (en dan alleen rijden in principe) en jij bent geen proffesional, dus het paard wordt er niet beter van en het maakt voor de eigenaar niet uit of er wel of niet iemand komt die dag. Dan mag iemand best een bijdrage leveren.

Dit is mijn mening..

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:23

Waarom zou het paard voor iemand rijden geen hulp/gunst zijn? Of je nou rijdt om het paard echt hoger in niveau te brengen of om gewoon beweging te geven/op niveau te houden, als de eigenaar bepaalde dagen niet kan, doe je degene toch een gunst om het paard beweging te geven. Er zijn maneges waar paarden anders de hele dag in hun box staan omdat er geen land is. En als het veel dagen per week zijn dat de eigenaar niet kan, dan moet het paard toch ook op niveau/conditie gehouden worden. Het verschilt natuurlijk een beetje per sitiuatie. Maar dat rijden nou een veel leuker klusje is dan uitmesten staat daar toch in principe los van.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 04-01-08 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:25

Knoffer schreef:
Waarom zou het paard voor iemand rijden geen hulp/gunst zijn? Of je nou rijdt om het paard echt hoger in niveau te brengen of om gewoon beweging te geven/op niveau te houden, als de eigenaar bepaalde dagen niet kan, doe je degene toch een gunst om het paard beweging te geven. Dat rijden nou een veel leuker klusje is dan uitmesten staat daar toch inprincipe los van.

Tja, maar als jij zelf niet op het niveau van het paard bent, en eerder wat van het paard leert dan andersom vind ik dat dus wél een reden om een bijdrage te leveren.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:29

Rock schreef:
Knoffer schreef:
Waarom zou het paard voor iemand rijden geen hulp/gunst zijn? Of je nou rijdt om het paard echt hoger in niveau te brengen of om gewoon beweging te geven/op niveau te houden, als de eigenaar bepaalde dagen niet kan, doe je degene toch een gunst om het paard beweging te geven. Dat rijden nou een veel leuker klusje is dan uitmesten staat daar toch inprincipe los van.

Tja, maar als jij zelf niet op het niveau van het paard bent, en eerder wat van het paard leert dan andersom vind ik dat dus wél een reden om een bijdrage te leveren.

Ik vind van niet, Alleen als je daarbij ook les krijgt op dat paard( van de eigenaar), en niet zelf rondjes ''hobbelt'' in de bak