Waarom is het zo'n schande...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom is het zo'n schande...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:36

Zij bedoelt als je alleen mag mesten en poetsen e.d.
Zou maar erg zijn als je daarvoor zou moeten gaan betalen Nagelbijten / Gniffelen

Maar als je mag rijden en doen wat je wil enzo (binnen bepaalde grenzen uiteraard) vind zij dat het normaal is dat je daarvoor betaald.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 11:40

K ken er zat die alleen mogen poetsen en wandelen, en daarvoor meer dan 50 euro moeten betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:29

Tja, ik ken nog niet eens iemand die betaald om te mogen rijden Clown

Maar geld betalen om alleen te mogen poetsen enzo vind ik echt wel ver gaan Nagelbijten / Gniffelen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 18:28

Is het ook...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:12

Ik heb zelf een bijrijdster. Ze mag áltijd rijden wanneer ze wil, sowieso rijdt ze 1x in de week (in haar les) en verder ging ze zo'n 3 tot 4 keer mee met mij, dan reden we ieder 30 min. (afhankelijk van hoe lang we überhaupt reden). In de zomervakantie ging ze bijna iedere dag mee, soms reden we wel 3 uur buitenrit, dus ieder 1,5 uur op 't paard.
Verder mocht ze altijd wanneer ze zin had roepen of ze mocht rijden. Ze mocht alles doen. Longeren, dressuur, springen en buitenritten maken.. ook reed ze (onderlinge)wedstrijden mee op m'n paard.
Het enige wat ik vroeg was of ze mijn paardje wou doen in de vakanties (als ik weg ben). Ze krijgt hier dan 5,- pér dag voor. Van de winter kreeg ze dus 35,- en deze zomer krijgt ze er 70,-.

Nu, ik heb zelf ook niet veel geld. Ik ben nog inwonend bij mijn ouders, en krijg dus nog zakgeld ( ), 25,- per maand. Ik heb nog geen baantje dus dit is mijn enige inkomstenbron. Nu moet ik van mijn ouders alles zelf betalen, m.u.v. stalling, voer, hoefsmid en dierenarts.
Ik heb dús zelf een zadel (á 700,-) gekocht, zo'n 6 dekjes, bontonderlegger, nieuwe frontriemen, 4x peesbeschermers, 4x kogelbeschermers en ga zo maar door. Hier spaar ik dus hard voor, en mijn bijrijdster mag (ofcourse) alles gebruiken.

Nu, mijn bijdrijdster krijgt 20,- per maand, past zo'n 2x in de week op en loopt kranten, en heeft dus een flinke inkomstenbron. Nu mag ik daar natuurlijk niet over beslissen maar hier is het volgende dilemma.

Ik wou een érrug mooie frontriem kopen, maar aangezien ik net een nieuwe camera heb aangeschaft stond mijn budget op 23,50. En laat deze leuke frontriem nou 26,95 kosten. Nu, mijn bijdrijdster wil de 4,- die ik nog ontbreek niet bijleggen. Ik hoor van veel mensen dat zij juist dingen kopen voor hun verzorgpaard (dekjes, halsters e.d.) dit heeft mijn verzorgster ook nog nooit gekocht .Daarom vind i khet juist zo vervelend dat de 4,- niet kan missen voor mijn paard. Is die 4,- dan belangrijker dan mijn paard?

Ik heb hier al een ruzie omgehad, en ben bijna een nieuwe verzorgster gaan zoeken, omdat ik dit echt héél vervelend vond.

Mijn mening is dat een bijrijdster niet verplicht is om een bijdrage te leveren, maar ik vind het wel vanzelfsprekend dat de bijrijdster uit zich zelf iets kan bijdragen. Dit kan in de vorm van iets kleins, iets zelfgemaakts.. maakt niet uit. Je mag toch wel even laten zien dat je blij bent met het verzorgpaard? Of is dit een verkeerde mening?

Anniek

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:42

pff moelijk hoor. Als ik het zo lees ben je heel goed voor je bijrijder mischien wel iets te en neemt ze er nu een loopje mee. wel denk ik dat het heel moeilijk is om te verwachten dat zij voor iets gaat betalen wat jij graag wilt kopen(ik snap wel heel goed wat je bedoelt hoor)
Als je nu al wat wrijving is tussen jullie moet je het toch wel heel goed uit gaan praten ander worden de problemen alleen maar groter en dan maar kijken of julie eruit komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:57

Tja, dat is niet makkelijk.
Jij vraagt je af of die € 4 belangrijker is dan je paard, maar is die frontriem dan belangrijker dan de vrienschap? Ik zeg nu niet als het iets was wat levensnoodzakelijk was voor je paard ofzo, maar heb je die frontriem echt persé nu nodig?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 22:34

Ik kan me voorstellen dat dat frustrerend is. Maar ja, je hebt niet met je bijrijdster afgesproken dat ze dingen moet betalen en je kan haar niet verplichten geld bij te dragen aan dingen die jij graag wilt hebben...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:05

[***] schreef:
Tja, dat is niet makkelijk.
Jij vraagt je af of die € 4 belangrijker is dan je paard, maar is die frontriem dan belangrijker dan de vrienschap? Ik zeg nu niet als het iets was wat levensnoodzakelijk was voor je paard ofzo, maar heb je die frontriem echt persé nu nodig?

Tja zo kun je het ook zien. ..

Maar m'n bijrijdster wou die 4,- bijleggen voor een Ipodoplader... en toen zat het er bij mij al helemaal door, maar goed.

Ik heb het al uitgesproken en sindsdien rijdt ze alleen nog op woensdag, en soms niet eens op woensdag (haalt ze alleen uit het land)...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:39

Aan de ene kant snap ik het wel waarom je eventueel een bedrag vraagt. Ik zou het enkel doen, omdat ik het idee heb dat mensen dan beter met hun 'spullen' (paard) omgaan als ze er voor moeten betalen dan als het gratis zou zijn.

Aan de andere kant; het is jouwn paard, en de verzorgster is degene die je uit de brand helpt. Omdat je geen tijd hebt of wat dan ook. Daar moet je blij mee zijn, zij helpen jou uit de brand, en om daar dan ook nog eens geld voor te vragen.... Als je het niet haalt qua stallings kosten en DAAROM een bijrijder nodig hebt, moet je je nog eens goed achter de oren krabben of je je paard dan wel moet houden als je hem niet kan onderhouden. Al is hier ook weer een andere kant natuurlijk... Stel een plotselinge financiele tegenvaller waardoor je opeens (tijdelijk) krap gaat zitten, zou ik het wel weer kunnen begrijpen....

Het zijn allemaal tegens en voors.......
Mocht ik ooit een verzorgster nemen voor mijn paard zou ik daar denk ik niet een bedrag voor vragen.

@ focussed => het is jammer dat je verzorgster niet eens met leuke dingetjes aan komt (ik heb in mijn verzorgster jaren alles bij elkaar gespaard voor mezelf. Ik heb heeeel veel gekocht, maar overignes wel altijd meegenomen toen ik ging stoppen Knipoog). Maar ik vind het raar dat je je verzorgster bijna de deur hebt gewezen omdat zij jou geen 4 euro wilt geven voor een frontriem omdat jij die zo mooi en leuk vindt. Ik vind niet dat je je verzorgster hiertot kan verplichten. Kijk, als het nu iets heel bealngrijks was, dan zou ik zeggen ala. Maar een frontriem is gewoon pure luxe en niet noodzakelijk.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:51

Tancreda4 schreef:
Aan de ene kant snap ik het wel waarom je eventueel een bedrag vraagt. Ik zou het enkel doen, omdat ik het idee heb dat mensen dan beter met hun 'spullen' (paard) omgaan als ze er voor moeten betalen dan als het gratis zou zijn.

Aan de andere kant; het is jouwn paard, en de verzorgster is degene die je uit de brand helpt. Omdat je geen tijd hebt of wat dan ook. Daar moet je blij mee zijn, zij helpen jou uit de brand, en om daar dan ook nog eens geld voor te vragen.... Als je het niet haalt qua stallings kosten en DAAROM een bijrijder nodig hebt, moet je je nog eens goed achter de oren krabben of je je paard dan wel moet houden als je hem niet kan onderhouden. Al is hier ook weer een andere kant natuurlijk... Stel een plotselinge financiele tegenvaller waardoor je opeens (tijdelijk) krap gaat zitten, zou ik het wel weer kunnen begrijpen....

Het zijn allemaal tegens en voors.......
Mocht ik ooit een verzorgster nemen voor mijn paard zou ik daar denk ik niet een bedrag voor vragen.

@ focussed => het is jammer dat je verzorgster niet eens met leuke dingetjes aan komt (ik heb in mijn verzorgster jaren alles bij elkaar gespaard voor mezelf. Ik heb heeeel veel gekocht, maar overignes wel altijd meegenomen toen ik ging stoppen Knipoog). Maar ik vind het raar dat je je verzorgster bijna de deur hebt gewezen omdat zij jou geen 4 euro wilt geven voor een frontriem omdat jij die zo mooi en leuk vindt. Ik vind niet dat je je verzorgster hiertot kan verplichten. Kijk, als het nu iets heel bealngrijks was, dan zou ik zeggen ala. Maar een frontriem is gewoon pure luxe en niet noodzakelijk.

Jup, snap je standpunt. Het ging mij niet om de 4,- maar meer om het feit dat het net leek als of mijn paard haar geen bal interesseerde (dit door al een aantal opsommingen van gebeurtenissen hiervoor, een te lang verhaal), en dat ze het wel lekker makkelijk vond om een 'gratis' paard te hebben (ze reed er immers 4x in de week op, reed wedstrijden e.d. mee)

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:20

Je kan het van 2 kanten bekijken,

Ik heb 3 verzorpaarden, ze staan allemaal ergens anders, hebben allemaal andere eigenaren. Ik mag alles, komen wanneer ik wil en doen wat ik wil, als ik het paard maar met respect behandel. Bij de 2 paarden is alles aanwezig, om lekker te kunnen rijden en doen. Bij de shet niks, is niet erg. Ik heb ook alles voor hem gekocht en dat doe ik met plezier.

Ik ga 5 dagen in de week naar school (2 dagen stage daarin) en ik werk op zondag. Ik zou dus kunnen begrijpen dat sommige mensen dus een bedrag van 50 euro per maand niet op kunnen brengen. Ik zou dat dus ook niet kunnen, ik kom elke dag dus al best laat en moe thuis, ik zou daarna dan niet kunnen werken.

Ik kan het wel begrijpen dat je er geld voor vraagt, een paard is duur en als je het even zo bekijkt, op een manege moet je ook betalen (vaak evenveel al rijd je maar 1 x in de week). En je hebt bij jou goeie spullen en een waarschijnlijk goed paard onder je kont.

Ik als verzorger/bijrijder, hoe je het wil noemen, zal niet ergens op afstappen als ik er voor zou moeten betalen. Ik ben dan wel zo, al heeft het paard iets nieuws nodig koop ik dat met liefde, ik ben ook echt koopverslaafd (heb dus gewoon 2 zadels en 6 hoofdstellen), of zelfs voor de leuk koop ik dingen. Maarja niet iedereen denkt zo.

Waar ik dus bang voor zou zijn als ik zou moeten betalen is dat de eigenaar/eigenaresse opeens gaat verhuizen of het paard verkoopt. Dan zou je dus een hoop geld erin hebben gestoken en dan opeens is het paard weg, en blijf jij met niks over.

Misschien dat je dat kan vasstellen, dat je paard blijft en dat de verzorger vast als het klikt en normaal is dat ze het paard kan/mag blijven doen.

Clautt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:41

Mee eens !

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:07

Er wordt veel gezegd dat de eigenaar blij mag zijn dat de bijrijder hem/haar ondersteuning verleent. Maar hoe zit het wanneer het betreffende paard voor langere tijd ziek wordt, onbruikbaar is voor rijden en extra verzorging nodig heeft? Is die bijrijder er dan ook nog voor de eigenaar voor al die lange weken/maanden en helpt de bijrijder dan ook bij de extra verzorging van het paard? Want ook dergelijke zaken horen bij de paarden houderij. Nog afgezien van de (enorme) dierenartskosten die aandoeningen met zich mee brengen.
Ik heb toch vaak het idee dat veel bijrijders zoveel mogelijk lusten willen en zo weinig mogelijk lasten. De lasten zijn voor de eigenaar onder het motto dat die de eigenaar is, maar waarom heeft een eigenaar nooit eens recht op enige lusten?

Pierrot_An

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:09

Ik vind het absoluut geen schande als er een vergoeding gevraagd voor het bijrijden van je paard. Zeker in dit geval niet. Je geeft alle vrijheid en de bijrijder heeft er alleen maar profijt van. Als ze een eigen paard hadden gehad waren ze veel meer kwijt geweest aan geld maar ook zeker aan tijd... ik vind dat je in je recht staat in dit geval.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 07:54

Ik woon in een landelijke omgeving waar met een beetje geluk en zoekwerk wel eens een verzorgpaard te vinden is. Dit is dan wel vaak op een landje achteraf, zonder al te veel faciliteiten. Ik heb nog nooit een paard op een dure manege of pensionstalling gereden, of voor een verzorgpaard betaald. Ik zou het heel ongemakkelijk, misschien wel genant vinden om voor een verzorgpaard te betalen. Je helpt de eigenaar toch juist uit de brand door te helpen? Als je ervoor moet betalen heeft het meer weg van een leassepaard, noem het dan ook zo.
Als de eigenaar speciaal voor jou kosten maakt, bijvoorbeeld door voor jou extra materiaal aan te schaffen of steeds naar trainingen of wedstrijden rijd met de auto, vind ik het normaal dat je een onkostenvergoeding betaald. Maar een verzorgpaard waarvoor je moet betalen vind ik een leassepaard, en daar wil ik dan ook de rechten van hebben.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:01

ik vind dat al je een paardje mag rijden van iemand, en alleen de voordelen hebt, je zeker neit mag klagen als je wat mee moet betaln in de kosten !

wel meot ik zeggen als jij ene verzorgpaardje hebt , die je alleen mag poetsen, verder het land en de stal moet uitmesten, de spullen en alles meot onderhouden en dan ook nog eens een bijdrage moet betalen daarvoor niet echt normaal.

maar in jou geval , waar alles voor je wordt gedaan, je 3 keer epr week mag rijden en alleen de voordelen hebt je echt niet mag klagen als je 50,- in maand moet betalen. Knipoog

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:27

wat ik wel vind is dat zolang er niet gereden wordt op je paard je er geen vergoeding voor kunt vragen ook. verder vind ik het vrij normaal.

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:55

ik vind dat als je rijd en in ruil daarvoor poetst mest,... het eigenlijk niet kunnen dat je dan nog geld gaat vragen!!! natuurlijk als je alleen maar rijd vind ik dat het minste maar als ik een vz zoek wil ik ook poetsen enz en dan wil ik ook niet betalen maar dat zeg ik gewoon op voorand!

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:39

@ focussed:

Dat vind ik maar een beetje onzin van je verzorger hoor ... het is maar 4 euro. + je vraagt er niks voor om je paard te doen, je betaalt haar zelfs. Ik zou dan gelijk wat leuks voor het paard kopen.

Ik ben er nog nooit voor betaald en vind dat ook helemaal niet erg. Ik voel me dan tot niks verplicht en kan lekker mijn ding doen. Bij de fries en kwpn was alles aanwezig, de shet niet en daar heb ik alles voor gekocht. Voor de fries heb ik een zadel (wintec isabell werth), hoofdstellen, dekjes, beenbeschermers en nog veel meer gekocht. Ik deed dit met liefde voor het paard, ook al waren de spullen die hij had ok.

De kwpn die ik rijd heeft ook alle spullen. Vorige week zag ik hier op bokt een mooi hoofdstel staan en heb die dus gekocht (70 euries), Gister had ze haar halster kapot getrokken (toen ik haar deed), dus vandaag gelijk naar van rijs gegaan en een halster gekocht (10 euro). Ook rijd ik haar intensief, dus ze zweet veel en ze heeft een neoprene singel en ik vind het een onding (altijd nat). Dus ik vandaag een anatomische singel met sharkskin gekocht (36 euro).

Mijn zus is precies hetzelfde met dit soort dingen, maar ik ken dus ook 2 andere verzorgsters en die doen dus ook echt niks maar dan ook echt niks kopen, ook niet als iets kapot is of niet meer goed. Ik walg dan echt gewoon van die mensen (ik weet dat ze het geld hebben dus waarom niet kopen, het zijn geen megabedragen)

Ik zou gewoon een x met haar gaan praten erover. Kijken hoe ze reageert. En ik denk dat als je haar wegstuurt of ze gaat weg dat je wel redelijk snel een nieuwe verzorgster zal vinden omdat je er niks voor vraagt, en vrijheid geeft. Dat is in ieder geval waar ik woon wel snel zo.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:03

riekSter schreef:
@ focussed:

ik zou gewoon een x met haar gaan praten erover. Kijken hoe ze reageert. En ik denk dat als je haar wegstuurt of ze gaat weg dat je wel redelijk snel een nieuwe verzorgster zal vinden omdat je er niks voor vraagt, en vrijheid geeft. Dat is in ieder geval waar ik woon wel snel zo.

Ja dat heb ik dus al gedaan. Alleen dan via MSN, IRL zegt ze meestal niks meer o.d. (ze klapt dicht) en toen heeft haar moeder opgebeld om te vragen waarom ik zo misselijk deed, volgens haar had ik gescholden e.d. Nou ik stond perpléx, wist níet wat ik hoorde. Ik héb niet gescholden, enkel gevraagd waarom ze de 4,- hóuden belangrijker vond dan mijn paard rijden.

.. Verdrietig

MyHorseAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:18

Ik vind het persoonlijk ook meer dan normaal. Medeberijdster zijn is gewoon pure luxe! Je komt, berijd/verzorgt je paard, gaat weer weg... klaar! En dat terwijl de eigenaresse voor alles moet zorgen (dit is niet altijd het geval, maar zie het toch vaak). Die moet zorgen dat het paard naar de hoefsmid gaat, zijn inentingen krijgt, dat alle spullen passen etc. Dus dat geld van een medeberijdster is hard nodig!
Zelf heb ik mijn verzorgpaardje nu 1 en een kwart jaar. Toen ik hem net kreeg stond hij nog op een luxe (wel zonder weidegang... dus toch niet zo luxe) manege die erg veel geld kostte. Daarom betaalde ik 75 euro per maand voor 2 keer rijden (werd al gauw 3 tot 4). Ook toen hij kreupel was en ik alleen kon stappen heb ik dit bedrag betaald. Als de eigenaresse je verzorgpony niet zou kunnen houden omdat je geen geld wiltbetalen, dan vind ik niet dat je van die pony houd! Nu staat mijn verzorgpony op een stal in Zeewolde (kon zelf uit Almere) en moet mijn moeder mij dus 1 keer in de week brengen. Ik hoef nu niet meer te betalen, aangezien de benzine ook niet bepaald goedkoop is.

Maar voor degene die een verzorgpony hebben vlakbij huis vind ik dat een (klein) bedrag wel zo redelijk is!

-xx- Rose

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:12

Ik vind het niet belachelijk wanneer er gevraagd word om een bijdrage, maar ik wil het ook niet betalen. Dit zeg ik ook gewoon. De een geeft me gelijk, en de ander vind mij dan een ondankbaar nest. Tja, een mening mag je hebben.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:48

@MyHorseAndMe

ar voor degene die een verzorgpony hebben vlakbij huis vind ik dat een (klein) bedrag wel zo redelijk is!

Het ligt eraan ...

Stel ik heb een verzorgpony waarmee ik alles mag doen, ook mag beslissen over dingen, dus een soort mede-eigenaar, en de eigenaar zou geldproblemen hebben kan het logisch zijn. Mits het redelijk blijft.

Al heb ik een verzorgpony waarmee ik veel dingen niet mag, maar 1 of 2 x per week zou mogen komen. Vind ik het niet redelijk als daar een vinden.

Bij een verzorgpony/paard vinden ligt het gewoon aan je prioriteiten vind ik. Zoals je hier in dit topic kan lezen heeft bijna iedereen een andere mening. Je moet gewoon voor jezelf nagaan of je vrijheid wilt, of je meerdere dagen wilt en of je wilt betalen. Meer is het niet ...

lilykashmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 00:14

Als de bijrijder geen stalwerkzaamheden hoeft te doen en enkel het paard te rijden, vind ik het reeel als er een bijdrage gevraagd wordt, maar als de persoon ook elke keer mesten moet en andere werkzaamheden, zou dit juist in compensatie kunnen staan tegen over het rijden en dan dus geen bijdrage betalen.

@ focussed: Ik vind het eigenlijk erg jammer voor je dat ze zo doet. Maar eigenlijk hoef je haar ook geneens die 5 euro per keer te betalen, zijn zat meiden die het ook gratis voor je doen!

Zelf rijd ik op dit moment ook een paard bij, maar staat dag en nacht op het land, en met dit week als van de week kan ik er weinig mee doen, maar toch kom ik elke keer dat ik afgesproken heb. Of ik hiervoor nou zou betalen of niet,...