Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Ik zal is wat problemen uitleggen van mij en Woodie, misschien dat iemand ons tips kan geven.
Stap is onregelmatig, vaak te hard, met telkens een pasje draf erdoor. Ik probeer hem dan terug te nemen ten eerste door middel van mijn zit maar hier reageert hij amper op en ook als ik mijn handen sluit om zijn tempo te verlagen reageert hij niet. Alleen als hij moe is gaat hij rustiger stappen. Maar ook met uitstappen gaat hij toch te hard, alsof het voor zijn gevoel wel een goed tempo is. In stap geeft Woodie al redelijk goed na, behalve als hij even iets héél spannends ziet Stelling lukt goed vooral op de rechterhand, links is hij iets stijver en daar moet dus nog aan gewerkt worden. Wel heeft Woodie nog de neiging te gaan hangen of te laag te lopen. Maar omdat Woodie het nageven nog maar kort onder de knie heeft kan daar later nog aan gewerkt worden, en is het juist wel goed om hem laag te laten lopen.
Ik herken dit wat Woody doet bij alles echt bijna allemaal! Nike deed die dingen eerder ook.
Stap steeds bezig blijven met je zit om te remmen. Daar zal die waarschijnlijk toch niet naar luisteren maar toch daarmee bezig blijven, ben je ook mee bezig van wat ik begrijp. Helpt erg voor later. (Kan Nike nu ook waar ze aant racen in draf is alleen op mijn zit terugnemen in stap ook met langere teugels.)
Iedere keer als hij te hard gaat ophouding. Reageert tie niet, hardere ophouding. Nog niks dan zet je um maar stil. Je begint dan weer te stappen en gaat tie te hard, of wil die te hard gaan direct ophouding maken. Luistert tie niet harder, nog niks weer stilzetten. En zo doorgaan. Écht erg consequent doen.
Laag lopen is goed, maar hangen absoluut niet! Niet laten doen. Ook als istie nog jong en heeft tie ut pas geleerd. Iets wat er eenmaal in zit is veel moeilijker af te leren! Daar moet je dan veel meer moeite voor doen en het duurt een stuk langer.
Je zou hem zowiezow extra laag kunnen laten lopen. Zo laag als jij goed vind, gaat tie hangen. Drijven en weer opvangen.
Dan de draf, ook érg voorwaarts, hij loopt nageeflijk, ook sinds kort. Dat vooral als ik hem op de volte zet want dan kan ik zijn tempo beter controleren. Maar rechte lijnen rijden is nog altijd moeilijk en dan drijgt hij té hard te lopen en ook zijn hoofdhouding gaat achteruit.
Inhouden probeer ik nog altijd op mijn zit maar hij reageert niet, ook als ik met mijn handen hem probeer tegen te houden, ophoudingen geven, het werkt allemaal niet. Alsof hij het vertikt om op het bit te reageren.
Ook weer hetzelfde, eerst ophouding alstie te hard gaat. Dan een hardere en anders stilstaan.
Wat je ook kan doen, wat ook kan helpen en je toch door kan gaan met draven is iedere keer als jij voelt dattie harder wil gaan direct een kleine volte inzetten. Dan heeft tie geen kans om harder te gaan. Bijv. als je het rechte stuk opgaat zal die wel ineens nog harder willen gaan dan dattie al doet. Je kan zo lang als je wil die volte blijven draaien tot ie weer rustig is en dan weer verder. Direct als je het rechte stuk op gaat ophouding maken als je voelt dattie weer wil, reageert tie niet weer een volte.
Dan kan je op het begin op het rechte stuk misschien wel 6 voltes draaien of meer… maar het helpt denk ik wel. Bij Nike heeft het geholpen teminste. (Niet ieder paard is hetzelfde natuurlijk maar dit heb ik ook met meerdere pony’s meegemaakt.)
Evengoed bezig zijn met op de zit natuurlijk. Daarmee moet je eigenlijk altijd bezig zijn. Maar daar zal die zoals ik het nu zie toch ook niet op reageren.
Zelf goed opletten dat je bijv. Niet een ophouding maakt als jezelf met je lichaam meer naar voren zit. Dan zeg je 2 andere dingen.
Je zou dat met het halthouden dan ook bijv kunnen doen als hij het te erg maakt.
Eerst vriendelijker proberen en dan als het te erg word word jij ook erger.
In de stap zou je dit ook kunnen doen, al kan die op de kleine volte in stap makkelijker sneller gaan lopen.
Galop, tot nu toe gaat dat redelijk goed. Hij is nog ietwat aan de snelle kant en verzameld galloperen lukt ook nog niet. Nageeflijk lopen is iets moeilijker maar het lukt wel, vooral op de volte. Ik probeer nu vaak mijn volte te verkleinen en op deze manier gaat hij toch verzamelder galloperen.
Ok das al goed. Hier kan je denk ik het beste gewoon doorgaan met op de kliene volte galopperen, en dan als het goed gaat een beetje ruimer. Wil die harder, ophouding. Werkt niet, harder. Werkt ook niet volte weer verkleinen enz.
Zit tie voor jou gevoel op een volte groot genoeg en blijft tie rustig, goed belonen en bijv. weer terug gaan uit galop.
Ik weet niet hoe het bij Woody zit, maar bij Nike was weer even hard mogen gaan een grotere beloning dan weer stoppen met galopperen. Dat doet ze dan ook nogal graag.
Meer zo van: Ik neem, jij geeft. Ik geef, jij neemt en dan gaan we weer samen verder goed aan het werk. Allebij onze zin gehad.
Zo ziet ie dat langzamer gaan misschien ook wel weer als iets goed. Hij krijgt daarvoor dan ook weer iets terug.
Als hij juist niet graag galoppeerd of iets zou ik dit dan weer niet doen.![]()
Dan de overgangen, halthouden is nog een kwestie van echt stilstaan, want Woodie drijgt nog al is zijn concentratie en geduld te verliezen. Wegstappen is geen probleem maar als ik aandraaf gaat de kop in de lucht en wordt hij opstandig. Eenmaal dravend lukt het wel maar hij vind het erg vervelend als ik met mijn benen eraan zit. Zo kan ik dus ook moeilijk stelling vragen in de bochten met mijn benen omdat hij op de een of andere manier een verkeerde reactie geeft zodra ik met mijn benen iets doe, dit is eigenlijk pas sinds hij op een andere stal heeft gestaan om doorgereden te worden.
Dan de overgang naar galop, ook hier vertoond hij protest maar minder als bij stap naar draf.
Terugnemen duurt altijd even maar dit is wel netjes, hij reageert alleen erg traag op het bit (een gewoon trensje).
Ons grootste probleem is dus dat hij te voorwaarts is en hij protest vertoond zodra ik hem met mijn benen aandrijf.
Met de overgang van stap naar draf zou je dan bijv. kunnen proberen om steeds harder te gaan stappen en hem verder te houden zoals je wil (met nageeflijk enz.) doettie dat niet, weer langzamer. Dan ga je als het goed gaat steeds harder door en laat je hem vanzelf in de draf rollen. Doettie dat al goed en gaat tie bij de draf pas omhoog of iets is niet erg, ieder klein beetje wat beter is moet beloont worden. (geld trouwens ook bij alles)
Dat probleem met je benen. Gewoon constant, ook al istie druk, ook al gaat tie te hard. Je benen eraan houden. This moeilijk, vooral als ze wat drukker zijn. Maar hij moet die druk toch leren accepteren.
Zowiezow zou je nooit die achterhand er zo goed onder kunnen krijgen als met je benen eraan. En die achterhand is het begin van aan de teugel/nageeflijk rijden.
Met overgang terug gewoon vaak doen. Veel overgangen maken en veel schakelen.
Wat je trouwens ook kan doen is als je voelt dat hij harder wil gaan je hand vastzetten op de plaats waar je ze hebt en hij niet harder zou kunnen gaan zonder dat jij toegeeft.
Je zet je hand vast, hij wil harder en loopt tegen jou hand > het bit op. Hij loopt er zelf tegenaan en zal dan misschien ook wat terughoudender in tempo worden. (hielp bij Nike ook een beetje, soms heel goed soms helemaal niet)
We proberen veel te schakelen en overgangen te rijden, al gaat het schakelen nog niet echt goed omdat hij verkeerd reageerd op mijn been, en het moeilijk is om hem terug te nemen.
Verder rij ik veel voltes om hem soepeler te laten buigen en hem lekker los te rijden.
Ok. Hiermee doorgaan. Hoe reageert hij dan op je been als je wil schakelen?
Hoop dat je der iets aan hebt…