Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 12:42

Temeraire schreef:
En een bijrijder die onregelmatigheid niet opmerkt zou mij ook geen rust geven. Wat als je paard net wat mankeert op haar dag? Dan heb je dus kans dat ze evengoed rustig op buitenrit gaat.


Dat is ook mijn zorg. Ik vertrouw haar wel dat ze geen gekke dingen doet, maar ze zou inderdaad wel gaan rijden met een paard wat niet regelmatig is omdat ze dat niet opmerkt. En als je dan rijdt kan je iets wel erger maken.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 12:54

joyce83 schreef:
Ik denk dat vooral een gesprek gemist is in het begin toen je het paard overkocht. Er zijn aannames gemaakt dat ze wel appte met eigenaar. Ik denk dat voor beide partijen niet duidelijk is wat er van elkaar verwacht wordt maar ook niet waarom. Ze zou dan eventueel zelf ook hebben kunnen zeggen van goh ik app liever alleen als er iets afwijkends was (denk aan langere rit als normaal, vreemd gedrag van paard, anders lopen als normaal etc). en dan bij gewoon normaal rijden. Dat zijn afspraken wat je normaal onderling zou moeten maken. Deze stap is helaas overgeslagen.

Voor nu als een gesprek er niet meer in zit en jullie beide het gevoel hebben op de tenen te lopen voor elkaar dan is het beter om te stoppen. Netjes om te bespreken waarom, beide kunnen hiervan leren en mee nemen voor een eventuele volgende bijrijden of als ze zelf een nieuw bijrijpaard kan vinden.

Ik liet zoals het was omdat ik er vanuit ging dat het goed was. Dat zij niet wil communiceren met mij, prima. Als ze twijfels had over iets communiceerde ze trouwens wel. Maar voor de rest het hoogstnodige, niet meer niet minder.
Het advies van SusanH om het bij mijzelf te houden vind ik het beste. We hebben 2 vervelende telefoon gesprekken gehad en ze weet wat ik van haar vind. Ik zou in haar geval dan ook zeggen 'begin je nu weer?'


pmarena schreef:
Prima besluit lijkt mij +:)+

Ik zou zeggen: zo snel mogelijk doen zodat die last van je schouders valt.

Ja ik hoop dat dit vanavond klaar is.

Echt niet leuk zo :(

Tancreda4

Berichten: 24210
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:55

Er zullen altijd 2 kanten aan een verhaal zitten, en wellicht dat er door de gebrekkige communicatie ook een negatief verhaal over de TS is als je het de bijrijder vraagt. Maar goed, dat staat naar mijn idee los van de uiteindelijke keuze; het voelt niet goed, het werkt niet goed, het gevoel is niet goed. En dan moet je er gewoon mee stoppen. Dat betekent niet dat de bijrijder fout zat, of de TS alle schuld heeft, maar gewoon dat het op deze manier voor de twee partijen niet werkt, en dan moet je er op een goede manier mee stoppen voordat het echt doorslaat met negativiteit of narigheden.

Zoals Kelly al aangaf, zou ik haar aangeven dat het niet zo fijn meer voelt en dat je niet meer met haar verder wilt, maar daarbij wel bedanken voor de goede zorgen die ze heeft gedaan eventueel met een kleinigheidje. Lijkt mij wel zo fair en dan hou je het ook nog een beetje als een oké afscheid ipv dat je op een nare boze manier uit elkaar gaat.

Succes!

Ineke2

Berichten: 33180
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:55

SjonnieZ schreef:
Vraag je geen bijdrage of betaal je de bijrijder heb je meer recht om eisen te stellen en controle uit te oefenen.

Beide is oké het is maar net wat jouw voorkeur heeft.

Rare denkwijze heb jij zeg, het nog steeds ts haar paard. Wil de bijrijder volledige zeggenschap, dan moet die zelf een paard kopen!

SjonnieZ

Berichten: 2441
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:03

Niqui schreef:
SjonnieZ schreef:
Een betalend slaafje vind ik ook te sterk uitgedrukt maar je stelt wel eisen die haaks staan op jouw opmerking doen wat ze wil.
Het topic is geopend omdat de bijrijder zich niet aan jouw revalidatie schema en met wie je moeilijk contact hebt.

Of je “verhuurt” het paard voor de centen of je zoekt een bijrijder die bij jullie beide past en die op jouw instructie jouw paard rijdt.. tis een keuze en beide is prima.
Je hebt altijd het recht om eisen te stellen als eigenaar, ook als de bijrijder betaalt. Het is maar net wat je afspreekt met elkaar. Ben je het er niet mee eens? Dan moet je niet aan het bijrijden beginnen of afscheid nemen van elkaar.


Tuurlijk maar je bent daarin wel minder vrij. Je levert immers een betaalde dienst.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:04

stippel schreef:
Ja ik hoop dat dit vanavond klaar is.
Echt niet leuk zo :(


hoezo 'hoop'?
Je hebt gewoon een besluit genomen, dus klaar. Niks hopen maar gewoon doen. Jij bent degene die bepaalt.

anjali
Berichten: 15429
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:05

stippel schreef:
pjer schreef:
Dat stoppen met deze bijrijder het algehele advies is is duidelijk (en in mijn ogen ook terecht, je moet niet een vervelend gevoel krijgen als er gecommuniceerd moet worden). Ik wou alleen even toevoegen dat de manier waarop je opzegt ook er toe doet: Vertel het haar aan de telefoon of in persoon maar doe het alsjeblieft niet via de whatsapp. Dat laatste is echt zo naar en banketstaaf. En geef haar nog even de gelegenheid om afscheid te nemen van het paard als ze dat wil. Dan kun je haar eventueel ook nog even bedanken voor alle hulp en heb je het netjes afgesloten.

Nee zeker niet via Whatsapp.
Het wordt aan de telefoon.
Natuurlijk mag ze afscheid nemen en ik moet ook zeker iets doen om haar te bedanken.
Jammer genoeg weet ik haar adres niet, anders kon ik iets sturen.
Ik weet niet zeker of ze nog wel langs gaat komen. En als ik dan een bos bloemen in de kast voor haar achter laat...

Jij weet niet eens het huisadres van de bijrijder? Iemand waar ik zo weinig mee heb zou ik mijn paard zeker niet aan toevertrouwen.

DuoPenotti

Berichten: 30602
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:05

Een betaalde dienst? Het moet niet gekker worden.
Ik begrijp steeds meer waarom ik diverse idioten als bijrijder heb gezien :D

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:15

SjonnieZ schreef:
Tuurlijk maar je bent daarin wel minder vrij. Je levert immers een betaalde dienst.


Onzin.
Betalen voor een ‘dienst’ zoals jij het noemt wil niet zeggen dat er geen regels kunnen zijn. Als je een hotelkamer huurt zijn er regels, als je naar de sportschool gaat zijn er regels, etc.

En zorg je samen voor een levend dier dat herstellende is van een blessure dan is het al helemaal belangrijk dat je je houdt aan wat is afgesproken

Poekkie

Berichten: 7377
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:16

Mars schreef:
Poekkie heeft denk ik een wat andere beleving van wat een slaafje is :P Zeker aangezien je geen vergoeding meet vroeg in de tijd van revalidatie


Ik spreek niet specifiek over het geval van de TS maar wel naar aanleiding van de reacties hier van sommigen. Even mijn vorige bericht goed lezen.

Hannanas
Berichten: 13058
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:19

stippel schreef:
joyce83 schreef:
Ik denk dat vooral een gesprek gemist is in het begin toen je het paard overkocht. Er zijn aannames gemaakt dat ze wel appte met eigenaar. Ik denk dat voor beide partijen niet duidelijk is wat er van elkaar verwacht wordt maar ook niet waarom. Ze zou dan eventueel zelf ook hebben kunnen zeggen van goh ik app liever alleen als er iets afwijkends was (denk aan langere rit als normaal, vreemd gedrag van paard, anders lopen als normaal etc). en dan bij gewoon normaal rijden. Dat zijn afspraken wat je normaal onderling zou moeten maken. Deze stap is helaas overgeslagen.

Voor nu als een gesprek er niet meer in zit en jullie beide het gevoel hebben op de tenen te lopen voor elkaar dan is het beter om te stoppen. Netjes om te bespreken waarom, beide kunnen hiervan leren en mee nemen voor een eventuele volgende bijrijden of als ze zelf een nieuw bijrijpaard kan vinden.

Ik liet zoals het was omdat ik er vanuit ging dat het goed was. Dat zij niet wil communiceren met mij, prima. Als ze twijfels had over iets communiceerde ze trouwens wel. Maar voor de rest het hoogstnodige, niet meer niet minder.
Het advies van SusanH om het bij mijzelf te houden vind ik het beste. We hebben 2 vervelende telefoon gesprekken gehad en ze weet wat ik van haar vind. Ik zou in haar geval dan ook zeggen 'begin je nu weer?'


pmarena schreef:
Prima besluit lijkt mij +:)+

Ik zou zeggen: zo snel mogelijk doen zodat die last van je schouders valt.

Ja ik hoop dat dit vanavond klaar is.

Echt niet leuk zo :(


Je “hoopt” dat dit vanavond klaar is?
Het is denk ik wel een mooie leerschool voor je.
Ondanks dat het vervelend is iemand een nee of afwijzing te verkopen en voor een ander het vervelend is afgewezen te worden is het normaal om gewoon je eigen grenzen en nee aan te geven zonder dat jij je daar helemaal gestrest van voelt.

Wat is er vervelend/extreem/stressgevend aan iets beëindigen wat jouw ongelukkig maakt? Lijkt me wel een onderzoekje waard.

Gewoon, hee even goede vrienden maar ik wil onze samenwerking stoppen. Punt. Hoef je nergens op te hopen want als jij dit vanavond vriendelijk aangeeft is het klaar toch.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 13:25

anjali schreef:
Jij weet niet eens het huisadres van de bijrijder? Iemand waar ik zo weinig mee heb zou ik mijn paard zeker niet aan toevertrouwen.

Ze is geen volledig anoniem persoon voor mij hoor, ik weet genoeg wel van haar dus heb ik haar adres niet nodig. Ook nooit naar gevraagd.
Ze is ook geen klein kind of een onverantwoordelijk dom persoon. Gewoon een volwassen vrouw met een goede opleiding. En ik denk dat het tussen ons niet klikt, maar dat ze verder niet verkeerd voor mensen is waar ze wel mee overweg kan. En ze is volgens mij ook lief.
Ik ben gewoon heel anders dan zij is. Ik ben over het algemeen wat directer en leg makkelijk contact en sta daar ook open voor. Zij is heel erg op haarzelf. Ik heb best veel buitenrijdmaatjes, zij rijdt bijna altijd alleen.
Iedereen mag van mij zijn zoals hij of zij dat wil.
Alleen is het in combinatie met mijn paard en mij samen niet handig.

Sky_As

Berichten: 4854
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:31

iemand die het belang van mijn paard niet met stipt op 1 heeft, hoef ik sowieso niet als bijrijder, of ze wel/of niet betalen...

Je moet bijna jezelf verantwoorden over je eigen paard. Al wil jij dat hij 20 weken alleen maar stapt....dan is dat toch zo. (zeker als ze daar niet voor hoeft te betalen).
Zou wat zijn dat jij een revalidatie sneller laat gaan omdat je je anders l*llig voelt tegenover een bijrijder.

anjali
Berichten: 15429
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:34

stippel schreef:
anjali schreef:
Jij weet niet eens het huisadres van de bijrijder? Iemand waar ik zo weinig mee heb zou ik mijn paard zeker niet aan toevertrouwen.

Ze is geen volledig anoniem persoon voor mij hoor, ik weet genoeg wel van haar dus heb ik haar adres niet nodig. Ook nooit naar gevraagd.
Ze is ook geen klein kind of een onverantwoordelijk dom persoon. Gewoon een volwassen vrouw met een goede opleiding. En ik denk dat het tussen ons niet klikt, maar dat ze verder niet verkeerd voor mensen is waar ze wel mee overweg kan. En ze is volgens mij ook lief.
Ik ben gewoon heel anders dan zij is. Ik ben over het algemeen wat directer en leg makkelijk contact en sta daar ook open voor. Zij is heel erg op haarzelf. Ik heb best veel buitenrijdmaatjes, zij rijdt bijna altijd alleen.
Iedereen mag van mij zijn zoals hij of zij dat wil.
Alleen is het in combinatie met mijn paard en mij samen niet handig.

Maar als er eens een ernstig ongeluk zou gebeuren waar juridische of verzekeringsproblemen van komen,dan wordt het lastig als jij geen adres van haar hebt.En denk nu niet dat zoiets niet zou kunnen gebeuren want helaas kan dat wel.Met paarden is altijd wat,ook met hele brave.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 13:36

Hannanas schreef:
[.

...is het normaal om gewoon je eigen grenzen en nee aan te geven zonder dat jij je daar helemaal gestrest van voelt.

Wat is er vervelend/extreem/stressgevend aan iets beëindigen wat jouw ongelukkig maakt? Lijkt me wel een onderzoekje waard.

Gewoon, hee even goede vrienden maar ik wil onze samenwerking stoppen. Punt. Hoef je nergens op te hopen want als jij dit vanavond vriendelijk aangeeft is het klaar toch.

Dat is ook een reden voor mij om te stoppen, ik word hier ongelukkig van.

En mijn grenzen aangeven, dat ik eigenlijk willen zeggen tegen haar, omdat zij ook ergens schrijft over 'haar grenzen aangeven'(gaat over iets anders, maar zij is zo'n type die haar grenzen aangeeft).
Maar ik wil haar niet persoonlijk aanpakken, ik laat het bij mezelf zonder nog enige verwijten maken. Ik heb een hekel aan rancune. Mensen met rancune hebben genoeg mijn leven verpest.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:46

Poekkie schreef:
Ik vind het schokkend hoe sommigen een bijrijder lijken te zien als een betalend slaafje die zich maar moet schikken. Ben blij dat dat hier met mijn bijrijders niet zo is. Misschien interpreteer ik het verkeerd via geschreven tekst, maar wat meer respect en erkenning voor iedereen lijkt bij sommigen wel gewenst :)

Los daarvan… ik denk dat nog een bloemetje of een doosje pralines een heel mooi gebaar is om afscheid te nemen. Als het niet klikt kan je het idd beter in vrede afsluiten.


Misschien wat offtopic maar wel interessant. Wat precies geeft jouw dat gevoel? Een bijrijder/verzorger verdient zeker respect. En overleg kan soms wel fijn zijn maar soms heb ik juist het idee dat bijrijders/verzorgers juist degene zijn die "te" veel willen beslissen of zelf uitmaken. Ook al ben je het niet met een eigenaar eens. Iedere situaties in natuurlijk anders. Maar ik zie juist "vaak" dat bijrijders/verzorgers vinden dat ze het beter weten als de eigenaar of meer ervaring hebben. En ook al zou dat zo zijn is het nog steeds niet aan diegene om belangrijke beslissingen te maken. Ik las hier ook dat de bijrijder niet helemaal overtuigt was van de blessure/opbouwen end. Kan wel zo zijn maar dat is niet aan haar om te beslissen dat het allemaal wel meevalt en de eigenaar last zou hebben van aanstelleritis.

SjonnieZ

Berichten: 2441
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:52

DuoPenotti schreef:
Een betaalde dienst? Het moet niet gekker worden.
Ik begrijp steeds meer waarom ik diverse idioten als bijrijder heb gezien :D


En daarom huur ik een professional op de dagen dat ik zelf niet kan rijden en heb ik een jonge bijrijder die alles met mij samen doet.
Ik weet precies wat er met mijn paard gebeurd en hoe het gebeurd.

DuoPenotti

Berichten: 30602
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:56

De bijrijders hier reden ook niet zonder mij. (betalend 20 euro en niet betalend )
Dus weet ook precies wat er gebeurt. Daarom ook mijn conclusie dat ik nu weet waarom er zoveel idioten bij zitten.
Als dat voortaan de gedachtegang is....

Mijn paarden staan goed in de wei, dat word me steeds vaker duidelijk :j
Helaas jammer voor de wel echt serieuze fijne bijrijders. De rest verpest het.

Zertab

Berichten: 12474
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:10

Vijf pagina's voor iets wat al meteen duidelijk is in de OP? Gewoon je bijrijdster de deur wijzen. :)

Raineri
Berichten: 6377
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:13

stippel schreef:
anjali schreef:
Jij weet niet eens het huisadres van de bijrijder? Iemand waar ik zo weinig mee heb zou ik mijn paard zeker niet aan toevertrouwen.

Ze is geen volledig anoniem persoon voor mij hoor, ik weet genoeg wel van haar dus heb ik haar adres niet nodig. Ook nooit naar gevraagd.
Ze is ook geen klein kind of een onverantwoordelijk dom persoon. Gewoon een volwassen vrouw met een goede opleiding. En ik denk dat het tussen ons niet klikt, maar dat ze verder niet verkeerd voor mensen is waar ze wel mee overweg kan. En ze is volgens mij ook lief.
Ik ben gewoon heel anders dan zij is. Ik ben over het algemeen wat directer en leg makkelijk contact en sta daar ook open voor. Zij is heel erg op haarzelf. Ik heb best veel buitenrijdmaatjes, zij rijdt bijna altijd alleen.
Iedereen mag van mij zijn zoals hij of zij dat wil.
Alleen is het in combinatie met mijn paard en mij samen niet handig.


Even wat positiefs.
Mooie toevoeging. Dat was mijn eerste indruk ook toen ik je post las. Jullie lijken totaal anders te communiceren en andere personen te zijn. Feit dat ze haar behoefte aangaf qua communicatie vind ik wel goed van haar (vragen naar schema’s). Denk wel dat er voldoende reden is om de wegen verder te scheiden. Je wilt iemand immers kunnen vertrouwen en geen discussie willen aangaan. Het is jouw paard. En feedback of soms een gedachtewisseling zou moeten kunnen bij een gezonde relatie maar dat lijkt het niet. Maakt haar niet direct een slecht persoon/bijrijder. Zou op die wijze ook je gesprek vanavond benaderen.

Eventueel zou je ook gewoon het volledig kunnen uitpraten, en met een schone lei kunnen beginnen. Jullie geven beiden jullie behoeftes aan en wat jullie dwarszit. Klinkt ook alsof jullie dat nog niet gedaan hebben. Maar dat is geen must. Scheiden kan altijd, jouw paard immers.

caro29
Berichten: 8084
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:17

Een bijrijder moet geen buikpijn geven. Het moet een veilig gevoel geven dat je weet dat jouw paard in goede handen is op de dagen van de bijrijder. Ik heb nooit geld gevraagd maar bij buikpijn/stress neem ik wel afscheid. Als een bijrijder het anders wilt dan de eigenaar dan schaffen zij zelf maar een paard aan. Voel je iig niet schuldig dat je afscheid neemt

Poekkie

Berichten: 7377
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:20

Tigra_ schreef:
Poekkie schreef:
Ik vind het schokkend hoe sommigen een bijrijder lijken te zien als een betalend slaafje die zich maar moet schikken. Ben blij dat dat hier met mijn bijrijders niet zo is. Misschien interpreteer ik het verkeerd via geschreven tekst, maar wat meer respect en erkenning voor iedereen lijkt bij sommigen wel gewenst :)

Los daarvan… ik denk dat nog een bloemetje of een doosje pralines een heel mooi gebaar is om afscheid te nemen. Als het niet klikt kan je het idd beter in vrede afsluiten.


Misschien wat offtopic maar wel interessant. Wat precies geeft jouw dat gevoel? Een bijrijder/verzorger verdient zeker respect. En overleg kan soms wel fijn zijn maar soms heb ik juist het idee dat bijrijders/verzorgers juist degene zijn die "te" veel willen beslissen of zelf uitmaken. Ook al ben je het niet met een eigenaar eens. Iedere situaties in natuurlijk anders. Maar ik zie juist "vaak" dat bijrijders/verzorgers vinden dat ze het beter weten als de eigenaar of meer ervaring hebben. En ook al zou dat zo zijn is het nog steeds niet aan diegene om belangrijke beslissingen te maken. Ik las hier ook dat de bijrijder niet helemaal overtuigt was van de blessure/opbouwen end. Kan wel zo zijn maar dat is niet aan haar om te beslissen dat het allemaal wel meevalt en de eigenaar last zou hebben van aanstelleritis.


Aan de ene kant lees ik hier statements waarin de/een bijrijder onterecht per direct zwart wordt gemaakt:

- ‘ Wauw. Zoals je het omschrijft, praat ze tegen jou alsof het HAAR paard is en jij haar iets verschuldigd bent ofzo. Ik zeg, doei! Is die helemaal van de pot gerukt’
==> waar dan? Al direct wordt bijrijder door het slijk gehaald terwijl dat nergens zo te lezen is.

- ‘bijrijder verpest paard / revalidatie’
==> hoezo? Er is nergens gezegd wat ze verkeerd gedaan zou hebben, juist wel dat ze communiceerde bij twijfel.

Aan de andere kant lees ik dingen die mij het idee doen krijgen dat een bijrijder een robotje is die maar moet springen. Nochtans is hulp bij revalidatie of beweging geven ook erg handig:

- elke keer appen naar bijrijder hoe het ging, maar zelf niet sturen als je als eigenaar reed
==> dat heeft niets met paardenwelzijn te maken, maar met pure controle. Ging het om het welzijn, dan gaf je als eigenaar dezelfde feedback.

- eigenaar die wel mocht stappen maar bijrijder die mocht betalen om er naast te lopen

- ‘bijrijder heeft zich maar te schikken’
==> mij niet duidelijk of dit alleen qua betaling gaat of algemeen, maar ik vind dit soort uitspraken van weinig respect getuigen

- niet op voorhand communiceren voor een lange rit, maar de dag zelf wel aan bijrijder sturen om alleen wat licht werk te doen
==> geef mensen ook de kans om een beetje te plannen, niet?

- per dag een appje sturen wat er gedaan mag worden ipv een schema
==> lekker iemand aan je totale willekeur overlaten.

- bijrijder zeggen dat je haar zal vergoeden, maar dan verbaasd reageren als die ‘ok, ik stuur een tikkie’ zegt ipv het af te wijzen.
==> als je liever niet wil terugbetalen, stel dat dan niet voor. Om het even wat je beslist, maar niet fair om hierop af te rekenen dan.

Ikzelf ben vroeger bijrijder geweest, tegenwoordig eigenaar van twee rijpaarden. Een paard doen we samen, ander paard heeft een duidelijkere bijrijder/eigenaar structuur. Nu laat ik heel erg mijn bijrijder los in wat ze doet, maar ook andere constructies zijn mogelijke en kunnen goed werken. Stalgenote heeft bvb een app-groepje met haarzelf en alle bijrijders waarin telkens wordt gezegd wanneer iemand is geweest en hoe het ging, incl. De eigenaar. Daar worden netjes dingen besproken, heeft iedereen de info en is er voor iedereen respect.
En ja… uiteindelijk is het in alle gevallen de eigenaar die beslist. Maar training en revalidatie doe je ook een deel samen, niet als baasje/slaafje. En dat respect mis ik, zowel in de berichten van de TS als bij enkele andere bokkers.

SjonnieZ

Berichten: 2441
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:24

DuoPenotti schreef:
De bijrijders hier reden ook niet zonder mij. (betalend 20 euro en niet betalend )
Dus weet ook precies wat er gebeurt. Daarom ook mijn conclusie dat ik nu weet waarom er zoveel idioten bij zitten.
Als dat voortaan de gedachtegang is....

Mijn paarden staan goed in de wei, dat word me steeds vaker duidelijk :j
Helaas jammer voor de wel echt serieuze fijne bijrijders. De rest verpest het.



De mentaliteit verandert helaas.
Vroeger was bijrijder worden een kans.

Hier in het zuiden heb je bijrijders die denken dat ze omdat een beetje meer talent lijken te hebben dan gemiddeld dat ze dik kunnen verdienen aan paarden eigenaren met wat minder tijd.

En dan heb je bijrijders die denken voor een klein bedragje zo goedkoop mogelijk over een paard te kunnen beschikken en de houding hebben dat ze alles zelf kunnen bepalen omdat ze betalen.

De “ouderwetse” bijrijder die met eenzelfde hart als de eigenaar naar het paard kijkt en in samenspraak met de eigenaar gaat voor het beste voor het paard is een uitstervend ras lijkt het wel en dat is jammer.

DuoPenotti

Berichten: 30602
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:30

Ja precies.
Ik was vroeger zo blij dat ik die kansen kreeg.
En kwam zoals afgesproken deed zoals was afgesproken.

De hele mentaliteit is inderdaad veranderd.
En ze zijn er zeker nog wel, had nog een bijrijder, maar door het krijgen van een kindje heeft ze zelf geen tijd meer. Af en toe komt ze nog eens langs met haar kindje om te borstelen.
Waren er van haar maar nog meer.
De rest een hoop poehah dat ze denken veel te weten, appen een uur van te voren af, en rijden geen deuk in een pakje boter.

Maar goed, de bijrijder van ts had van mij niet eens een topic gekregen maar was meteen einde oefening.

MyWishMax

Berichten: 25614
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:42

stippel schreef:
MyWishMax schreef:
Ik zou er ook mee stoppen. Niet luisteren tijdens opbouw is voor mij te ver.
...
knip
...
Oh, dit is dezelfde die jij de schuld gaf van het aan de kletter door de koeien? Dat dat door die bijrijder kwam. Je zoekt dus al langere tijd een reden om ermee te stoppen, omdat de bijrijder al langere tijd dingen fout doet of waar jij de schuld bij haar legt.

Ik geef haar niet de schuld van de koeien, want andersom zou zij dit dan ook bij mij kunnen doen.
Ik zit er namelijk ook niet op te wachten dat ze er vanaf valt en er wat aan overhoudt.
Maar goed je dit aanhaalt, want ook dit is een ding met haar, wat in de gesprekken ter sprake kwam. Ik heb haar verteld wat 'mijn' probleem met de koeien is en dat ik dit ook aan haar vertel omdat ik niet wil dat zij een ongeluk krijgt of veroorzaakt door iets wat ik voor haar verzwijg (waarvoor ik ook nog eens wettelijk aansprakelijk ben, als zij letsel heeft hierdoor) Maar dat ik andersom ook wil weten of zij problemen met haar ervaart zodat ik weet waar ik tegenaan kan lopen. Ik kreeg hier een heel vaag antwoord op, ze erkende het maar wilde verder niet vertellen hoe of wat.


Zoals ik al aangaf, er valt niet met haar te communiceren


Maar je knipt er wel een belangrijk stuk uit. Is het paard zo ongezond dat bakwerk schadelijk is? Want zij rijdt toch al die tijd al meer in de bak, al voordat het jouw paard was. En de oufe eigenaresse toch ook, toen die niet meer naar buiten ging na het aan de kletter gaan. Ik lees tussen de regels door namelijk dat ze in jouw ogen sowieso veel fout doet. Met die koeien ook al, daar ben je toen vanuit gegaan dat zij het fout gedaan had zonder eerst te vragen. Dat breng je later ter sprake, maar jij bent er nog steeds van overtuigd dat zij iets verzwijgt. Misschien is het niet fout gegaan of niet iets wat zij belangrijk genoeg vond, zoals een sprong opzij oid en lag het probleem toch alleen bij het paard en jou en kwam niet dóór haar, wat je wel geschreven hebt. Het in de bak rijden is niet goed, terwijl ik me dan eerder af zou vragen of het vele buitenrijden dan wel zo goed is als een beetje bakwerk niet eens kan.

Kijk dus ook eens eerlijk naar jouw eigen aandeel. Waarom wilde je bijvoorbeeld geen schema maken, maar elke dag vertellen hoe en wat? Waarom zocht je meteen de oorzaak van het buitenrijden probleem bij haar? Wat is het echte probleem dat zij liever bakwerk doet? Want dat buitenrijden vind je ook een risico? Wat is er raar om te vragen of ze een tikkie moet sturen? Dat was mijn reactie ook geweest als je aangaf het terug te betalen. Van mij uit was dat namelijk geweest om het makkelijk te maken voor je, voor iets wat je zelf aanbiedt en zij niet om vroeg.

Doorgaan zou ik niet doen, nee. Want het klikt niet. Punt. En dat is van 2 kanten. Voor haar is het ook wennen geweest waarschijnlijk dat het bij hetzelfde paard ineens anders moet. Dat is niet erg, maar waarschijnlijk is er ook vanuit haat kant wel het een en ander te noemen wat niet goed ging. Je hoeft geen redenen te zoeken he? Het is jouw paard, dus zelfs als het de beste bijrijder ooit was, als jij wilt stoppen mag dat altijd.

Succes!