Betalen of betaald krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:14

Ik vind dat je best een bijdrage kunt vragen aan een verzorger, mits dit gewoon vanaf het begin duidelijk gemaakt is.

Toen ik een jaar of 13 was, heeft iemand mij gevraagd of ik zin had om haar paardje bij te rijden en de box uit te mesten op de dagen dat ik kwam rijden. Was een fjord van 17, hele tijd niet meer gereden, dus niet in vorm en op dat moment ook niet zo heel netjes aan de hulpen. Ik hoefde daar niet voor te betalen.

Bijna een jaar later, kon inmiddels leuk met t beestje rijden, werd ineens besloten dat er een bijdrage moest komen. Was op dat moment ook een ander meisje dat de pony wel zag zitten om te verzorgen. Oke, de eigenaar stond in zn recht om een bijdrage te vragen. Beetje jammer was het wel dat het zo ineens besloten werd

sardientje

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:22

hangt er vanaf, word er ook 1-3 keer per week gereden, of is het alleen verzorging.
voor alleen verzorgen zou ik geen bijdrage vragen,
jij zorgt dan voor een paard en moet nog betalen ook.
dat zou ik zelf niet doen, als er 3 keer per week gereden word kan je wel een bijdragen vragen, ik rij 1 keer in de week, en verzorg dan ook een paar dagen en betaal er niets voor.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:31

Sababber schreef:
Tja.. Ik heb jaren gratis rijpaarden gehad. Recreatief, eigenlijk mankeerde er aan allemaal wel wat en was ik serieus bezig om ze te verbeteren. Verder uiteraard de klusjes doen. Ik kreeg op 1 stal wel betaald om alle paarden binnen te zetten en te voeren.

Nu rij ik een paard voor iemand bij, zij zit zelf in de ruitersporthandel. Daarom rij ik met veel gesponsorde spullen met haar logo er op en door haar betaald. Ze betaald de lessen die ik rij met haar paard en bijna alle spullen die ik nodig heb krijg ik of ik betaal de inkoop. Daarvoor train ik het paard minstens 4x per week, mest ik 3 stallen uit, voer ik 5 paarden en zet deze ook binnen en buiten. En ben ik druk bezig om het paard uit te brengen in de dressuur.

Zij geniet er net zoveel (al dan niet meer) van om haar paard zo te zien groeien met mij als dat ze er zelf mee "moet" rijden. Lijkt mij een win-win situatie :)

Daar gaat veel tijd in zitten en dan snap ik wel dat ze je daar een vergoeding voor geeft. Natuurlijk ontplooi je jezelf nu wel, maar je bent hier wel een halve dag mee bezig elke keer.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:32

Marije_jiplover schreef:
Ik vind het altijd een beetje vreemd argument dat de bijrijders profiteren van de luxe faciliteiten van een pensionstal en daar dan maar voor moeten betalen.
Je hebt die stal als eigenaar toch uitgekozen om er zelf gemak van te hebben?
En als je geen bijrijder hebt op dagen dat je zelf geen of heel weinig tijd hebt, betaal je toch ook gewoon? Als je dat te duur vind moet je gewoon een minder dure stalling zoeken.

Ja maar dan komt de bijrijder niet! Want die wil altijd een droge bak om in te rijden, of verlichting omdat die overdags niet kan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:10

Maar je hebt toch nog steeds zélf voor die pensionstal gekozen als eigenaar? Kan me niet voorstellen dat je als eigenaar naar een luxe stalling gaat alleen omdat je anders geen bijrijder kunt vinden.

Ik heb overigens geen problemen ondervonden met het vinden van een bijrijder voor mijn bejaarde haflinger op een stal zonder luxe binnenbak, warme kantine en overdekte poetsplaats. Heb nu al anderhalf jaar dezelfde en daarvoor ook 2,5 jaar hetzelfde meisje gehad. Die kreeg het alleen te druk op school (4 gymnasium) en moest stoppen van haar ouders. Binnen no time had ik weer iemand anders en dat terwijl ik ze wel echt buiten mijn stal heb mketen zoeken.
Ik zal dus wel een heel bijzonder paard hebben ofzo?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:45

Marije_jiplover schreef:
Maar je hebt toch nog steeds zélf voor die pensionstal gekozen als eigenaar? Kan me niet voorstellen dat je als eigenaar naar een luxe stalling gaat alleen omdat je anders geen bijrijder kunt vinden.

Ik heb overigens geen problemen ondervonden met het vinden van een bijrijder voor mijn bejaarde haflinger op een stal zonder luxe binnenbak, warme kantine en overdekte poetsplaats. Heb nu al anderhalf jaar dezelfde en daarvoor ook 2,5 jaar hetzelfde meisje gehad. Die kreeg het alleen te druk op school (4 gymnasium) en moest stoppen van haar ouders. Binnen no time had ik weer iemand anders en dat terwijl ik ze wel echt buiten mijn stal heb mketen zoeken.
Ik zal dus wel een heel bijzonder paard hebben ofzo?

Waarom zou een bijrijder wel de eisen kunnen stellen die een paardeneigenaar niet kan stellen? Gelijke monniken, gelijke kappen. Daar ben ik van. Je kunt niet een partij voor alles op laten draaien. Dat is alles.

En je hebt denk ik geluk met je bijrijders. Hier in de buurt kun je ze niet vinden.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:56

Desiree schreef:
kimz_angel schreef:
Zo heb ik ooit een keer gehad, dat er een meisje vroeg als als ze mijn paard mocht rijden.
Geen probleem als je toch al op stal bent en hebt tijd neem hem maar.
Paar dagen later kreeg ik een smsje als ik dit bedrag aan haar zou willen betalen iedere maand omdat ze mijn paard zou rijden.

Uhm nee :')

8)7

Schaamteloos! Werkelijk! Wat zei jij? Ik zou tegen haar zeggen dat ik van haar wel iedere keer een bedrag zou eisen als ze hem reed!

Ik heb aangegeven dat ze hem gewoon mag laten staan :') .
Ik sta op volpension dus ze moest niet eens mesten ofzo.
Ze gaf nog aan in haar sms dat ze dan echt wel een half uur zou door rijden en hem echt aan het werk zou zetten.
Toppunt was nog dat ze iets daarvoor nog had gezegd van verkoop hem aan mij. Sorry paardlief staat niet te koop :o

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:27

Wat heb je toch een mafkezen rondlopen.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:57

Ik zorg voor 2 paarden, 1 van 29 en 1 van 8. Ik doe dit nu 2 weken.
Die van 29 is puur beetje stappen, aandacht geven en borstelen en los gooien in de bak zodat hij zijn benen kan strekken.
De eerste keer dat ik hem zonder deken zag schrok ik wel, behoorlijk mager, maar een lieverd en geniet van de aandacht van mij en mijn dochtertje.

Die van 8 is ook echt een schat, maar normaal rijden kan nog niet, ze gaan binnenkort naar de hoefsmid (erg nodig) en daarna gaan we beginnen met les en wat opbouwen zodat ze hopelijk met de tijd gewoon leuk kan rijden. Moet hier nog veel energie en aandacht in stoppen.

Verder ben ik er echt elke dag een paar uur.. Ik check hoe het met ze gaat en verzorg al hun tuig en spullen..
Eigenaren zijn er miss 1x in de maand, ik betaal geen bijdrage en vind dat ook niet meer dan logisch want ik doe heel veel andere klusjes omtrent de verzorging en normaal rijden is nog lang niet aan de orde.
Nu heeft die 'ouwe' mok, ga ik 2x per dag smeren zodat de korstjes soepel worden en er af kunnen, regel ik zelf een scheerapparaat om het kort te scheren en schaf zelf ook de smeerseltjes e.d. daar voor aan..

Heb zelf overigens ook meerdere paarden/ponys gehad en meiden die hun reden, nooit geld gevraagd, hooguit af en toe is helpen met een klusje ofzo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:14

Marije_jiplover schreef:

Maar dat is toch helemaal geen argument? Als een bijrijder niet op een luxe stalling wil staan omdat ie dan wat moet betalen komt ie toch lekker niet? Bijrijder hoeft niet op een luxe stalling te komen bijrijden?

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:33

Ik vind die bedragen soms sowieso echt bizar.
En mesten, en tuig onderhoud en allemaal andere klusjes, en dan nog 25 euro per maand betalen ongeveer per dag in de week. Dus 75 voor 3 dagen of soms nog meer.
Ik ben altijd heel blij geweest met alle hulp bij mijn paarden en meer dan wat klusjes doen heb ik nooit gevraagd.

En extra betalen voor de faciliteiten... Daar kies je als eigenaar toch voor? Voor de luxe?
Je verzorgt toch in 1e instantie het paard? Daar betaal je toch voor?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:39

Veel bijrijders zoeken ook die luxe, volpension met veel extra's

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:22

Babootje schreef:
Marije_jiplover schreef:

Maar dat is toch helemaal geen argument? Als een bijrijder niet op een luxe stalling wil staan omdat ie dan wat moet betalen komt ie toch lekker niet? Bijrijder hoeft niet op een luxe stalling te komen bijrijden?

Maar waarom wordt het dan wel als argument gebruikt dat de bijrijder maar moet betalen want het paard staat op een luxe stalling?
De eigenaar heeft die luxe stalling uitgekozen, die betaalt dat dan ook maar.

@Dees, exact, dat bedoel ik nu precies :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:45

Zo kan je net zo goed zeggen dat de eigenaar voor het paard heeft gekozen en de bijrijdster het niet hoeft te betalen.

Nee, wil je luxe (en een bijrijdpaard zelf is dat ook al), dan betaal je voor luxe, zo gaat het nou eenmaal. :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:02

Mijn bijrijder betaalt ook niks.
Mijn paard, mijn verantwoordelijkheid, ook financieel.

En ik heb zelf jaren bijgereden waarbij het paard op een manege stond met meerdere binnenbakken en een goede buitenbak etc en ook nooit voor het bijrijden betaalt.
Alleen voor mijn eigen lessen, maar dat lijkt me niet meer dan logisch.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:21

Ik vind het hetzelfde, als mensen die geen zin/tijd/geld hebben voor een kind, of geen kinderen kunnen krijgen maar het wel echt heel leuk vinden. Op mijn kind laten passen en geld vragen, want hée weet je hoe leuk mijn kind is? En weet je hoeveel zo een kind kost? Haha.. Ik snap het niet!

Ja als het een paard is waar je écht van kan leren. Ok
Als je bedrijfsmatig bezig bent. Ok

Maar omdat je als eigenaar te weinig tijd of geld of wat dan ook hebt en iemand helpt je er mee omdat je paard anders een aantal dagen in de week niks doet of niemand ziet?
De meeste paarden waarvoor ik verzorgers/bijrijders gezocht zie worden, zijn gewone doorsnee paarden die geen belachelijk hoog niveau rijden oid.

En ik kijk naar het paard, ik verzorg er nu 2, en hebben daar niks. Een slechte buitenbak en geeneens wc. Zelf een tafel en stoel neergezet om te kunnen zitten.
Tjaa je kan ook wat treffen waar het luxe is, maar daar zoek ik niet op.
Ik ben niet te beroerd om dingen te betalen voor een paard, verzorgpaard koop ik ook spullen voor die ik wil gebruiken, ik betaal de masseur omdat ik dat wil en als ik wil buitenrijden krijgt ze ijzers en betaal ik die zelf. Maar ga niet structureel bijdragen om een ander uit de tijdsnood te helpen.

Ik ga ook lessen volgen met haar en die betaal ik uiteraard ook zelf en uiteindelijk hebben die mensen waarschijnlijk een netjes te rijden paard, wat nu totaal niet mogelijk is.

Ik ben overigens niet te beroerd om klusjes te doen, zoals uitmesten, tuig schoonmaken, en andere werkzaamheden.
Laatst bijgewerkt door Dees90 op 17-12-15 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:34

Jaren terug een pony gehad waar ik ook een verzorgster voor had, niet omdat ik het nodig had, maar omdat een dagje thuis zitten en er niet heen moeten wel even lekker was. En af en toe ging ze een dagje extra of ging ze gezellig mee. Meisje heeft mij geen cent hoeven te betalen.. Af en toe kocht ze zelfs iets leuks voor de pony en ze was er gek mee. Voor mij voldoende. :)

Later bij een andere pony zat ik met school en gezondheid in de knoop, pony ging de verkoop in maar moest nog even worden doorgetraind. Toen heb ik echt een ervaren persoon er gewoon voor betaald.

En vorig jaar toen ik met een blessure kwam te zitten en er echt niet heen kon, is de vriendin/medebokker ook gewoon betaald. Dat ging om meerdere dagen per week echt trainen maar ook de stal/wei uitmesten. En het was voor haar ook nog 30km rijden.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 15:54

als ik het hier allemaal lees, waarom nog überhaupt nog een paard kopen? Gewoon gaan bijrijden en alles is toch gratis !

Ik vind geld betalen ergens wel heel normaal,
als ik in de manege rij kost het mij ook geld
en een beetje geld betalen zorgt ook voor een betere service,
het klinkt raar maar als mensen ergens geld voor moeten betalen dan zorgen ze er ook veel beter voor.
Voorbeelden genoeg hiervan in zowel de paardenwereld als daarbuiten.
Niet moeten betalen zorgt soms voor nonchalant gedrag (natuurlijk niet bij iedereen)

als je een paard kan verbeteren snap ik helemaal dat je niet wil betalen, maar eerlijk,
hoeveel verzorgers en bijrijders verbeteren een paard ipv het omgekeerde?
.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:35

Lol dus als je een paard wilt, hoor je ervoor te betalen. Wil je een bijrijdpaard, dan moet het gratis kunnen. Slaat nergens op :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:43

Precies...alle eigenaren kunnen beter bijrijders worden.
Hoef je niet elke dag. Geen zin of slecht weer, gewoon niet gaan. Geen zorgen, geen verantwoordelijkheden, geen stallings- en overige kosten.

Zeg welkom tegen op maat gemaakte laarzen. Dure rijdbroeken en top privélessen!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:23

Anke schreef:
Precies...alle eigenaren kunnen beter bijrijders worden.
Hoef je niet elke dag. Geen zin of slecht weer, gewoon niet gaan. Geen zorgen, geen verantwoordelijkheden, geen stallings- en overige kosten.

Zeg welkom tegen op maat gemaakte laarzen. Dure rijdbroeken en top privélessen!

*gaat meteen alle paarden op MP zetten* :))

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:32

Ik heb zelf ook jaren een paard gehad, nooit een verzorger erbij gehad omdat ik het zelf veel te leuk vond.
Wel wanneer ik op vakantie ging maar dan werd daar niet voor betaald en ik betaalde hun ook niet.

Nu ben ik zelf sinds een paar maanden bijrijder van een geweldig leuk paard, rij haar 2 x per week en
mag dan zelf bepalen wat we doen. Het is een gezond dier, verkeersmak en ook in de bak valt er
leuk mee te sturen.
Hier betaal ik 75 euro voor, als klusjes heb ik dan haar stal en op 1 van de 2 dagen een voerdienst.

Voor enkel verzorgen van een paard zou ik dan weer niet betalen.

Ik vind het helemaal prima als iemand een vergoeding vraagt, maar er zijn ook daadwerkelijk mensen
die hun dier alleen maar kunnen behouden mits er een betalende bijrijder is en dat lijkt me dan weer
een ongewenste situatie. Je maakt je dan wel heel afhankelijk van een bijrijder.

Wanneer ik zelf weer aan een paard zou beginnen, kies ik er weer voor om het alleen te doen. Ik ben
geen leuke eigenaar voor een verzorger/bijrijder }:0

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:02

Al was bijrijden gratis dan nog zou ik er mijn eigen paarden niet voor op geven. Ik blijf erbij: eigen paard is goud waard. Als bijrijden zoveel leuker is volgens jullie verkoop die knol dan en word bijrijder. Als het zo'n last is dan hebben jullie er beide niks aan.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:29

Ben zelf bijrijder/verzorger nu, en heb vroeger zelf eigen paarden gehad.
En hoeveel vrijheid ik nu heb.. Er komt echt met de tijd een paard voor mij en mijn dochtertje samen.. Dat gevoel... Is 10x beter, met alle verantwoordelijkheden e.d. er bij idd en financiële verplichtingen.

En wat iedereen zelf doet, wel geld vragen of niet, wel geld betalen of niet. Moeten hun weten :)
Ik betaal niet structureel maar bij zal ook nooit iemand hoeven te betalen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:15

Ik sluit me aan bij wat mensen eerder zeiden, als je wilt rijden, gewoon bijrijder worden want dan hoef je niets te betalen en kun je wel rijden!

Ayasha schreef:
Al was bijrijden gratis dan nog zou ik er mijn eigen paarden niet voor op geven. Ik blijf erbij: eigen paard is goud waard. Als bijrijden zoveel leuker is volgens jullie verkoop die knol dan en word bijrijder. Als het zo'n last is dan hebben jullie er beide niks aan.

Maar uiteindelijk wat jij zegt, dat is waar. Zo ervaar ik het ook.