vraag voor bijrijder verzorgers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:30

Ik denk dat het aan de situatie ligt. Als ik bij een boer aanklop omdat ik graag wil rijden en hij heeft niets kan ik natuurlijk niet verlangen dat hij zorgt voor een zadel omdat ik er op wil klimmen. Maar als jij een ruiter zoekt die rijdt tja dan "moet" je toch zorgen de ruiter ook kan rijden?
Daarnaast zou ik het dus als eigenaar ook niet willen dat een verzorger/bijrijder een eigen zadel aanschaft. Vind ik persoonlijk ook nergens voor nodig. Tja wel de lusten maar niet de lasten zo zie ik dat niet als het gaat om een zadel en eventueel ander tuig/spul.
Als je nu alleen een verzorger zoekt en die wil perse rijden en jij hebt niets word het een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:34

Ik ben het eens met de reactie van Tigra. Als eigenaar 'dien' je gewoon voor de basisspullen te zorgen die aansluiten bij jou eisen/verwachtingen. Als jij dus verwacht dat een bijrijdster gaat rijden (daarvoor is het een bijrijder) dan verwachten de meeste net zo goed dat jij een fatsoenlijk zadel hebt die er goed op ligt. Dat hoeft inderdaad geen op maat gemaakt zadel te zijn, maar wel een die de rug niet verpest.

Zo vind ik dan weer dat je als bijrijder het geld beter kan stoppen in lessen. Om zowel jezelf als het paard te verbeteren. Op den duur heb je daar als eigenaar veel meer aan. Daarbij, mocht je bijrijder vertrekken dan vertrekt je zadel dus ook. ;)

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:35

Ik vind inderdaad (als bijrijder zijnde) dat je er iets voor over en voor terug moet hebben. Het is fijn als er al spullen aanwezig zijn, maar geen must. Jij krijgt gewoon een paard wat je als eigen mag beschouwen, of in ieder geval (gratis) mag gaan rijden. Een eigen paard kost veel meer dan dat spul dat je zou moeten regelen, een zadel is dan wen twijfelgeval door het passen. Nee hoor, ik wil best geld uitgeven om een paard van iemand te mogen rijden, of dat nou tijd, spierkracht voor mesten of geld is. Ben maar al te blij dat er mensenzo lief en niet egoïstisch zijn om een ander blij te maken met het gebruik van hun paard, en het paard meer beweging gunnen. Voor wat hoort wat toch? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:41

tinaaz schreef:
Dus wel de lusten voor velen, maar niet de lasten?
Ik was als jonge meid al super blij met een paard dat ik mocht gebruiken en van kon leren. En was ook gewoon blij met mijn eigen spulletjes. Zo kon ik ook niets per ongeluk kapot maken wat van een ander was.
Nooit over nagedacht om daar om te vragen. Behalve overleg als ik een paard verbeterde en uitbracht in de sport.

Verder zijn er trouwens (behalve een nieuw zadel) allemaal spullen aanwezig.

En zou ik een zadel op maat laten maken, waar laten jullie dat? Ik heb al mijn zadels/tuig binnen hangen ivm luchtvochtigheid/temperatuur/diefstal. Dan zou ik altijd thuis moeten zijn als er gereden kan worden, of een huissleutel moeten geven.

Heeft niks te maken met 'wel de lusten, niet de lasten'. Wat moet iemand met een zadel zonder paard? Je kunt ook een nette zadelkast op de kop tikken en eventueel zelf 's avonds het zadel binnen halen als je het niet vertrouwt. Je zal maar met de fiets komen en je zadel iedere dag heen en weer moeten slepen; of mag diegene dan wel zijn zadel bij jou binnen leggen voor een paard wat niet van hem of haar is? :')

Ik denk dat er weinig mensen op zoiets zullen happen hoor. Dat je een bijdrage vraagt kan ik inkomen, of dat je in ieder geval ermee in overleg gaat dat ze netjes! met je spullen en paard omgaan is een must, ook daar kan ik inkomen. maar hoe je iemand wil vinden die 'even' zijn hele eigen paardenuitrusting aanschaft/meeneemt... Het is mij een raadsel. Ik denk dat je al best blij kunt/mag zijn als je iemand die je paard fatsoenlijk rijdt zonder 'm de blessures in te helpen en ermee te lessen (want hoe goed ze ook kunnen rijden; ik zou eerder een bijrijdster laten investeren in lessen dan in een zadel).

Als je het nu al niet vertrouwt en denkt dat ze je zadel overal en nergens rondsmijten is het misschien wijzer om te wachten tot de ziekte (van wie? Jou, vorige bijrijdster, ander paard?) over is en het zelf weer oppakken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:43

Ik vind ook dat, als jij een bijrijder specifiek zoekt, als eigenaar voor een zadel moet zorgen, of basisspullen. Ik wilde grondwerken met mijn verzorgpaard, daar gebruik ik liever een touwhalster voor dan eens stalhalster, die heb ik toen zelf aangeschaft. Maar investeren in een touwhalster is een ander verhaal dan een (duur, goedliggend) zadel.
Tuurlijk mag je er wat voor over hebben, maar ik heb geen zeggenschap over dat paard. Als de eigenaar hem morgen wil verkopen ben ik het paard en misschien het zadel wel kwijt.

Zoe_97

Re: vraag voor bijrijder verzorgers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:18

het is toch volledig normaal dat de eigenaar hier voor zorgt? :') heeft niks met lusten en lasten te maken (en ik ben ook een eigenaar, geen verzorger). Mijn bijrijders die ik in het erleden had, hadden hier alles wat nodig was, als er iets was wat zij wilden en niet aanwezig was (zo waren mijn enkelzidige beugelriemen veel te lang voor veel kleinere bijrijder), werd overlegd of ik dit kocht (in dat geval dus wel), of dat zij het kochten. als ze aangehuppeld kwammen dat er een blauw dekje ipv mijn roze moest komen konden ze dat zelf kopen. Maar een passend zadel en hoofdstel zorgt de eigenaar toch minimaal voor vind ik.

Jij hebt dus liever dat een kind jou paard kapotrijd met een zadel wat op het oog goed ligt, maar eigenlijk toch niet ast. Dan dat je zelf voor JOUW paard een investering doet? (dat doe ik als 17-jarige zelfs al. Ik heb een jaar door een bessure niet kunnen rijden en heb bijrijder gehad)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:18

Ik vind ook dat een bijrijder best zelf mee mag dragen in de lasten, op wat voor manier dan ook.
Maar een zadel is gewoon een heel specifiek iets.. Als jij tevreden bent met een zadel wat 'redelijk' past, moet je het zelf weten. Dan zal het niet zo'n probleem zijn om een bijrijder te vinden die zelf een zadel aanschaft. Maar wil je degelijk spul, wat perfect past, zul je er zelf voor moeten zorgen.

Overigens ligt mijn dure, op maat gemaakte zadel gewoon altijd buiten. Wel op slot, in een kast welke vastgemaakt zit aan de muur. Schuur is ook altijd op slot. Zadel heeft niet te leiden van luchtvochtigheid en temperatuur. En diefstal valt gewoon onder kostbaarheden buitenshuis verzekering.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:28

oke maar als ze even gaan zwemmen met je zadel in zout water....wat hier dus was gebeurd.... dan is het mooi verpest.... ze mogen het paard al gratis gebruiken en dat zouden hun ouders nooit voor hun kopen!
dan mogen de ouders ook best wat bijdragen in de vorm van een zadel, stoppen ze dan verkopen ze het gewoon weer door (evtw aan een andere verzorger)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:33

dan laat je hun bijdragen als in max 50 per maand ofzo en maak je afspraken over spullen die door hun schuld kapot gaan...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:33

kwita schreef:
oke maar als ze even gaan zwemmen met je zadel in zout water....wat hier dus was gebeurd.... dan is het mooi verpest.... ze mogen het paard al gratis gebruiken en dat zouden hun ouders nooit voor hun kopen!
dan mogen de ouders ook best wat bijdragen in de vorm van een zadel, stoppen ze dan verkopen ze het gewoon weer door (evtw aan een andere verzorger)

Ik vind een bijdrage wel normaal, maar een goed passend zadel, zeker 500 euro (denk wel meer), is een enorme investering in een paard wat niet van jou is.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:35

Mijn bijrijdster geeft ook wel een bijdrage, maar dat uit zich in het stallen mesten, elke dag komen bij de pensionstal (ookal regent het) om mijn paard aandacht te geven. Ze kijkt voor mij of mijn paard weer naar de hoefsmid moet en etc. En ze zorgt ervoor dat mijn paard beweging krijgt. Dit doet ze voor mij en zo levert ze een bijdrage. In de dingen die ze doet voor mij. Zodat ze al het werk uit mijn handen neemt. Dit ivm mijn zwangerschap en ik het niet meer kan opbrengen om elke dag te komen en niet meer wil rijden ivm risico's. Het zijn voor haar misschien wel voornamelijk allemaal lusten, maar voor mij was het (wat zij nu doet) op den duur lasten. En omdat ik zo blij ben dat ze me alle zorgen uit handen neemt, wil ik daar wel wat voor terug doen wat zich uit in spulletjes kopen voor mijn paard die mijn bijrijdster nodig heeft.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:36

tinaaz schreef:
Dus wel de lusten voor velen, maar niet de lasten?
Ik was als jonge meid al super blij met een paard dat ik mocht gebruiken en van kon leren. En was ook gewoon blij met mijn eigen spulletjes. Zo kon ik ook niets per ongeluk kapot maken wat van een ander was.
Nooit over nagedacht om daar om te vragen. Behalve overleg als ik een paard verbeterde en uitbracht in de sport.

Verder zijn er trouwens (behalve een nieuw zadel) allemaal spullen aanwezig.

En zou ik een zadel op maat laten maken, waar laten jullie dat? Ik heb al mijn zadels/tuig binnen hangen ivm luchtvochtigheid/temperatuur/diefstal. Dan zou ik altijd thuis moeten zijn als er gereden kan worden, of een huissleutel moeten geven.

Niemand die dat eerste zegt.
Ik betaal gewoon 50 euro per maand, misschien niet een giga bedrag, maar een bedrag per maand is ´veiliger´ dan een zadel van 500 euro, waar je dan niks aan hebt zodra paardlief verkocht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:37

kwita schreef:

Wanneer je alleen nog maar denkt in 'wat als' dan zou ik toch eens kijken of je die bijrijdster dan wel echt "nodig" hebt of "wilt"...

Daar kan je toch ook afspraken mee maken met je bijrijdster; niet zwemmen in zout water met een duur leren zadel.

En sorry, maar ik kan me niet indenken dat ouders hun kind 'even' een nieuw zadel toestoppen, hoeveel goudboompjes heb jij in je tuin staan? ;) En je moet maar net een gek vinden die je zadel overkoopt, als je zadel al niet ineens verdwijnt bij de eigenaar :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:45

Een bijrijder die gaat zwemmen met een zadel? Ik weet niet wat voor bijrijder jullie dan uitkiezen, maar het lijkt me meer dan logisch dat paardlief niet zomaar het water in gaat. Zéker niet met tuig als zadel, hoofdstel etc. Ik denk dat als je een boel goede afspraken maakt al je problemen daarin opgelost zijn. Een bijrijdster die het ziet als een geweldige kans zal voorzichtig met je spullen om gaan. ;) De kunst is gewoon iemand uit te kiezen waar je op kan bouwen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:47

Anoniem schreef:
kwita schreef:

Wanneer je alleen nog maar denkt in 'wat als' dan zou ik toch eens kijken of je die bijrijdster dan wel echt "nodig" hebt of "wilt"...

Daar kan je toch ook afspraken mee maken met je bijrijdster; niet zwemmen in zout water met een duur leren zadel.

En sorry, maar ik kan me niet indenken dat ouders hun kind 'even' een nieuw zadel toestoppen, hoeveel goudboompjes heb jij in je tuin staan? ;) En je moet maar net een gek vinden die je zadel overkoopt, als je zadel al niet ineens verdwijnt bij de eigenaar :+

Dat is ook wel erg doem denken hoor.
Net zo erg als het denken in 'wat als'

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:49

Ik zie het ook als mijn verantwoordelijk voor passend spul te zorgen voor mijn pony; als er al een zadel is ga ik toch de bijrijder niet een nieuwe laten kopen omdat haar bips mijn zadel niet waardig is? :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:49

TS, je kan beter je eigen paard zelf gaan oppakken/doen/ verzorgen.

Het wordt echt niks, daar gaat een hoop gezeik van komen met jou.

Is het probleem ook gelijk opgelost.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:51

Ponyparadijs; daarom zei ik dat eerder ook al; het kan twee kanten op; als je als eigenaar al niet in staat bent om te vertrouwen op het feit dat ze zuinig met je paard én spullen omgaan, moet je je toch ook achter je oren krabben... Enne, been there, done that hoor; mooi zadel voor 't paard van een ander gekocht omdat diegene dat wilde (anders werd er niet gereden) en puntje bij paaltje was mijn zadel weg toen ik aangaf dat ik ermee stopte en dat was iemand die ik toch wel een behoorlijke tijd kon. Maar dat heeft er niet voor gezorgd dat ik ineens niemand meer vertrouwde en verzorgsters hun eigen zadel liet kopen :+ Ik zou me eerder druk maken om m'n paard dan om m'n zadel.

lycil8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:56

Ik kan al het tuig van de eigenaresse gebruiken maar ik koop zelf wel eens een halster als die kapot is en soms koop ik andere dingen maar op verzoek/kosten van de eigenaresse. Wel heb ik alle verzorgspullen zelf en alles wat ik nodig heb voor t rijden qua zweepjes en zo. Maar ik ben natuurlijk wel voorzichtig met al haar spullen en poets het tuig ook wel eens, dat soort dingetjes.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:01

Ik ben er in het begin altijd bij om te kijken hoe de bijrijdster om gaat met mijn paard en mijn spullen
Daarnaast zijn er duidelijke afspraken over wat ze wel en niet mogen doen.
Ook de manier van verzorging en rijden wordt door mij bepaald
Ja dan roepen ze meteen dat ik een controle freak ben maar mijn paard wordt met bepaalde dingen gewoon behandeld zoals ik dat wil.
Heb ik er geen vertrouwen in dan ga ik niet verder met die bijrijdster
Ik vindt dat ik een kapitaal in handen geef aan de bijrijdster en moet dus een goed gevoel hebben bij die bijrijdster

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:03

ponyparadijs; ik vind je geen control freak hoor :j Zo heb ik het ook altijd aangehouden. Vonden een hoop meiden dan altijd vervelend maar liever dat, dan dat er een boze moeder aan de telefoon hing over een 'gevaarlijke pony'. Zo houd jee er iig wel grip op. Het is een dure hobby, maar ook een hobby waar je nog steeds plezier aan moet kunnen beleven en dan is het alleen maar fijn als je je paard in ieder geval met een gerust hart met de tijd in handen van een ander kan laten! Liever zo dan er meer stress dan rust van krijgen toch..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:07

Ik ben van af het begin af aan duidelijk met wat er wel en niet kan.
Met hoe ik dingen wil. En als ze aan geven dat niet te willen is het goed maar zoeken ze maar een ander paard.

Heb jaren meiden gehad die echt super waren.
Ze mochten bij stal gewoon buiten rijden
Maar wel als ik het wist
Dan belde ze heel netjes dat ze even naar buiten gingen en bij terug komst werd er gebeld dat ze er weer waren.
Ze mogen veel maar ik wil overal van op de hoogte zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:14

ponyparadijs schreef:
Met hoe ik dingen wil. En als ze aan geven dat niet te willen is het goed maar zoeken ze maar een ander paard.

Maar wel als ik het wist
Dan belde ze heel netjes dat ze even naar buiten gingen en bij terug komst werd er gebeld dat ze er weer waren.

Daar is helemaal niets mis mee, dat vind ik eigenlijk niet meer dan normaal. :j

Bij mijn eerste verzorgpaardje liet ik altijd even weten als ik was geweest en hoe het was gegaan. Bij diegene die ik nu verzorg vertel ik het als ik ga én na afloop hoe het is gegaan. Hoeven geen uitgebreide berichtjes te zijn, maar ik laat het altijd even weten. Vind het ook meer dan normaal.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 18:17

ponyparadijs schreef:
Ik ben er in het begin altijd bij om te kijken hoe de bijrijdster om gaat met mijn paard en mijn spullen
Daarnaast zijn er duidelijke afspraken over wat ze wel en niet mogen doen.
Ook de manier van verzorging en rijden wordt door mij bepaald
Ja dan roepen ze meteen dat ik een controle freak ben maar mijn paard wordt met bepaalde dingen gewoon behandeld zoals ik dat wil.
Heb ik er geen vertrouwen in dan ga ik niet verder met die bijrijdster
Ik vindt dat ik een kapitaal in handen geef aan de bijrijdster en moet dus een goed gevoel hebben bij die bijrijdster

Bovenstaande ga ik inderdaad in mee.
Wellicht is het handig om een bijdrage te vragen, zodat iemand zich in ieder geval verantwoordelijk voelt.
Nogmaals het is niet dat hier niets voorhanden is. Ik heb genoeg zooi en eigenlijk alles van goede kwaliteit.
Een bijrijder moet je ook het vertrouwen geven dat het goed zit en klikt.
Dat het bij voorbaat al gezeur wordt vind ik nogal grof gezegd. Ik ben tot nu toe altijd heel gemakkelijk geweest met bijrijders, wel eens te gemakkelijk, waardoor er dingen kapot waren/beschadigd en haar naam was haas, terwijl ik desbetreffende spulen niet eens gebruikte. Lief voor het paard was ze wel en ze hobbelde lekker rond. Maar voorzichtig met mijn spullen zoals ik zelf ben was ze niet. Niet omdat ze het verkeerd bedoelde, maar ze zag het gewoon niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:22

ponyparadijs schreef:

Maar wel als ik het wist

Dat is juist goed, goed en duidelijk overleggen wat ze wel en niet mogen.
Bevalt het hun niet en of jou niet, dan gaan ze maar naar elders, toch.