Betalen Verzorgpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Betalen voor Verzorgpaard?

Ja
16 (25%)
Nee
20 (32%)
weinig
6 (9%)
in goed overleg
20 (32%)

Totaal aantal stemmen: 62

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:02

Toothless schreef:
minikatje schreef:

Omdat ze het iemand anders ook gunnen om een hobby te hebben?

Niet alle eigenaren zijn op geld beluste haaibaaien ;)

Dat bedoel ik ook niet, maar als ikzelf geen bijrijder nodig zou hebben zou ik er ook geen nemen.

dan zou driekwart van alle verzorgers/bijrijders hun paard kwijt zijn :+
tuurlijk zijn er gevallen waar het nodig is, maar niet zoveel als mensen denken.

Maar meid, we hebben allebei een dure hobby. Paarden vreten nu eenmaal geld.
Als er vandaag of morgen een meisje bij de wei staat die lief vraagt of ze pony mag verzorgen dan ben ik heus niet de beroerdste. Dat mag gratis maar wel alleen als ik erbij ben.
maar als ze begint over diensten bewijzen dan schiet ik wel in een lachbui :D

Leuk dat je een beetje rond kan sturen maar mensen met zo'n houding houd ik niet van en dat past niet bij ons op stal.
doe jezelf dan een dienst en schaf er zelf 1 aan :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:21

minikatje,

misschien is 'diensten' een te 'strak' woord..

maar hoe noem jij het dan als iemand buiten het rijden om jouw een handje helpt met de boxen uitmesten..
of wanneer de boel aan een grondige reiniging toe is, je daarbij wil helpen.. of het jaarlijkse onderhoud.. of je wei even voor je naloopt. het onkruid dat rond de bakrand groeit even trekt. de aanwezige borstels schoonmaakt of het tuig (niet alleen van het bij te rijden paard) voor je invet? of beschikbaar is om eens een avondje op je kids te passen als je weg wilt of moet? of je huis in de gaten houdt tijdens je vakantie en de post en de plantjes doet (misschien even een stofzuiger door het huis).. In mijn ogen bouw je tussen eigenaar en bijrijder een band op.. deze kan zich puur beperken tot het rijden zelf.. maar kan ook veel verder strekken dan het rijden. En idd niet iedere tiener kan alles voor je betekenen.. maar er lopen niet alleen tieners rond.

dienst is wellicht een groot woord, omdat je daar soms denkt aan dienstverband. Maar als eigenaren net doen alsof zei mijn hobby subsidieëren omdat ik hun paard rijd.. dan zit er iets goed scheef.. want ik doe wel wat meer dan dat als ik bij iemand rondloop.. niet omdat het moet, niet omdat daar afspraken over zijn, maar gewoon omdat ik graag wat terug doe voor diegene. en dat kan variëren van stalwerkzaamheden tot hand en spandiensten tot voor iemand klaar staan als die dat nodig heeft. Is dat allemaal niet nodig, dan kan dat mooi meegenomen zijn.. maar zodra het wel nodig is, dan ben ik er wel.

Sachavdm

Re: Betalen Verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:26

Ik betaal voor mijn verzorgpaardje niets, de eigenaren zijn zo al heel blij dat ik met hun paardje wil bezig zijn. Als hun nu zouden vragen om bijtespringen met voer/stalling zou ik daar persoonlijk niet veel op geven.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:27

Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt nog nooit een bijrijdster heb gehad die uit zichzelf aanbood om een keer het zadel in te vetten. Toevallig heeft een vorige bijrijdster 1 keer mijn poetskoffer aan een grondige reinigingsbeurt onderworpen (en dat was ook hard nodig :o ) maar dat is eigenlijk ook wel. Een keer een zak voer oid zat er ook niet echt in. En op zich maakt me dat niet veel uit hoor, maar dat is wel de reden dat ik bij volpension tegenwoordig een bijdrage zal vragen. Als een bijrijder inderdaad zoveel extra taakjes en taken erbij zou pakken zou ik een bijdrage niet nodig vinden. Maar die bijrijder moet ik echt nog tegen komen. En dat ligt wellicht ook aan mezelf, ik ben ook niet de persoon die roept, zullen we vandaag het tuig maar eens onder handen nemen.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:31

Amable schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt nog nooit een bijrijdster heb gehad die uit zichzelf aanbood om een keer het zadel in te vetten. Toevallig heeft een vorige bijrijdster 1 keer mijn poetskoffer aan een grondige reinigingsbeurt onderworpen (en dat was ook hard nodig :o ) maar dat is eigenlijk ook wel. Een keer een zak voer oid zat er ook niet echt in. En op zich maakt me dat niet veel uit hoor, maar dat is wel de reden dat ik bij volpension tegenwoordig een bijdrage zal vragen. Als een bijrijder inderdaad zoveel extra taakjes en taken erbij zou pakken zou ik een bijdrage niet nodig vinden. Maar die bijrijder moet ik echt nog tegen komen. En dat ligt wellicht ook aan mezelf, ik ben ook niet de persoon die roept, zullen we vandaag het tuig maar eens onder handen nemen.

Heb jij misschien een mening over mijn situatie op pagina 3?
Is het 'raar' als ik ineens een bijdrage ga vragen?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:35

Ik zou het als bijrijder niet tof vinden als er ineens een bijdrage gevraagd wordt na een bepaalde periode en in jouw situatie gaat het ook niet alleen om de bijdrage, je irriteert je aan meer dingen. Dus ik zou in zo'n geval een gesprekje op zijn plaats vinden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:41

Amable schreef:

wow, een hele poetskoffer schoongemaakt *\o/* sorry ik schoot even heel hard in de lach hier

poetst de koffie even van het beeldscherm

wat betreft invetten.. zoals ik dat in het verleden deed (heb momenteel geen bijrijdpaard).. ik gaf gewoon aan, joh ik heb wat extra tijd deze week zal ik het spul even meenemen.. zo wisten ze ook meteen dat er spullen ontbraken omdat ik het meegenomen had om schoon te maken en in te vetten.. mooi klusje om tijdens een film te doen. vond dat eigenlijk gewoon erbij horen, kijk ook heel raar op dat de ervaringen anders zijn.. als je zelf een paard hebt, dan moet je daar toch ook voor zorgen.. dus als je de spullen van een ander gebruikt zorg je er ook voor dat het netjes blijft.. maar dat is mijn mening, weet dus echt niet of dat voor andere bijrijders ook geldt. idem met zadeldekjes die op een gegeven moment de neiging hebben om in de vorm van het paard te blijven staan die gingen gewoon mee de wasmachine in of ik gaf ze af om gewassen te worden. Zou toch wat zijn als de eigenaar dan iedere keer de spullen die ik gebruik na moet gaan lopen of alles nog in orde was, of dat er iets gewassen moest worden en of het leer nog goed is..

maar dat kan best van persoon tot persoon verschillen..sommige mensen of het nu bijrijders zijn of eigenaren, hebben geen of te weinig eergevoel denk ik.. zou mij hier behoorlijk schamen als ik met ondeugdelijk spul zou blijven rondrijden en het niet zou repareren of melden.. of dat ik de stal niet minstens net zo netjes achterlaat als dat ik m aantrof. of dat de eigenaar s avonds de borstels moet gaan staan schoonmaken omdat ik te beroerd ben om even twee borstels langs elkaar te halen zodat ze weer schoon zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:49

Toothless schreef:
maar sneeuwpop, als je geen noodzaak hebt waarom dan een bijrijder nemen?

Als je paard veel vrij krijgt....
En je vroeger zelf de kans hebt gekregen.
dan is het eerder de vraag waarom niet..
Zeker als je in ruil (betalen voor de hobby van een ander is ook zo wat) daarvoor nog wat geld krijgt dan is het een Win-win situatie.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:18

Elena, dat soort dingen hoeven van mij niet. Dat doen we allemaal zelf.
En al helemaal niet als er zo'n toon aan hangt van kijk eens hoe belangrijk wij zijn.

Je doet het omdat je het leuk vind en niet met zo'n dubbele bodem.

Oja, oppassen doe ik zelf op de kinderen vd stalbaas. Gratis.
We hebben geen boxen, alleen paddock weide en schuilstal. ( snap opeens waarom er nooit verzorgsters zijn. ;) )

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:26

lol vreselijk minikatje, dan haak ik ook subiet af hoor :P..

en toon met 'belangrijk' die gaan bij mij ook gelijk ene oor in andere oor uit.. daar kan ik ook niet zo goed over (eigenaren kunnen daar soms ook wat van hoor :P.. hebben een paard en zijn dan ook gelijk 'topruiter' en vele malen belangrijker dan iemand die geen eigen paard heeft).

idd. zonder dubbele bodem, dat is het eerste basisbeginsel.. het moet geen voor wat hoort wat worden in mijn ogen, want dan gaat het ook nergens meer over..

oppassen toen het zo uitkwam, deed ik ook gratis en voor niets.. kwam gewoon zo uit, zij zat omhoog, ik had geen plannen. zag haar meer als een goede kennis op een gegeven moment dan 'de eigenaar'. Maar ik moet wel eerlijk zijn.. had ik daar moeten betalen voor het rijden, dan had ik waarschijnlijk ook gewoon 'oppastijd' in rekening gebracht.. of de keer dat ik hielp met witten van de stal laten wegstrepen tegen die maands bijdrage. dat zijn immers zaken die niet direct met het paard te maken hebben.. Maar wij hadden gewoon een goede verstandhouding. ze wist dat ze op mij kon rekenen als er eens wat nodig was en ik had een mooie tijd daar met mijn hobby, alles ging met gesloten beurs

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:29

Ik heb op het moment geen paard om te rijden. Maar wel 1 in de opfok en 1 in een rusthuis.
Maar geen paard te vinden die ik gewoon zou kunnen bijrijder zonder kosten. Mee betalen ga ik gewoon niet aan beginnen omdat ik al geen cent te makken heb met 2 paarden.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:52

elenaMM77 schreef:
minikatje,

misschien is 'diensten' een te 'strak' woord..

maar hoe noem jij het dan als iemand buiten het rijden om jouw een handje helpt met de boxen uitmesten..
of wanneer de boel aan een grondige reiniging toe is, je daarbij wil helpen.. of het jaarlijkse onderhoud.. of je wei even voor je naloopt. het onkruid dat rond de bakrand groeit even trekt. de aanwezige borstels schoonmaakt of het tuig (niet alleen van het bij te rijden paard) voor je invet? of beschikbaar is om eens een avondje op je kids te passen als je weg wilt of moet? of je huis in de gaten houdt tijdens je vakantie en de post en de plantjes doet (misschien even een stofzuiger door het huis).. In mijn ogen bouw je tussen eigenaar en bijrijder een band op.. deze kan zich puur beperken tot het rijden zelf.. maar kan ook veel verder strekken dan het rijden. En idd niet iedere tiener kan alles voor je betekenen.. maar er lopen niet alleen tieners rond.

dienst is wellicht een groot woord, omdat je daar soms denkt aan dienstverband. Maar als eigenaren net doen alsof zei mijn hobby subsidieëren omdat ik hun paard rijd.. dan zit er iets goed scheef.. want ik doe wel wat meer dan dat als ik bij iemand rondloop.. niet omdat het moet, niet omdat daar afspraken over zijn, maar gewoon omdat ik graag wat terug doe voor diegene. en dat kan variëren van stalwerkzaamheden tot hand en spandiensten tot voor iemand klaar staan als die dat nodig heeft. Is dat allemaal niet nodig, dan kan dat mooi meegenomen zijn.. maar zodra het wel nodig is, dan ben ik er wel.

Nog even terugkomen op het eigenarengedeelte.
Zij hebben wel wat jouw hobby is, nml een paard.
En als ze er ook maar half zo gek op zijn als ik op de mijne mag je stiekem wel op je blote knietjes komen bedanken. :)

Nogmaals, iemand die zo hoog van de toren blaast met "ik doe dit en ik doe dat' ( ik denk dat je het niet zo bedoelt, maar zo komt je post wel over. Dat je van alles doet en dat dit ook als zodaing erkent en beloond moet worden), ga dan lekker bij een dressuurstal werken. Ik ga namelijk niet betalen voor je "vrijwillige"diensten, een hobby heeft lusten en lasten.
Zadels invetten vind ik verschrikkelijk, dekjes meenemen om te wassen ook. Gewoon afblijven, doe ik wel. ;)

Mijn leukste verzorgertjes waren 2 jonge meisjes van 9 en van 13/14. Weinig tot geen ervaring en het ging om de overmaatse shetlander die als weidegenoot bij mijn merrie in stond ( Westfaalse merrie van 1,70 hoog , met kissing spines dus je kon er niet op rijden).
2 regels:
- Niet aan de gang gaan zonder dat ik er ben.
- Altijd zorgen dat het hek dicht zit zodat ze niet op de weg of bij andere paarden kunnen komen.

Heb me werkelijk slap gelachen om alle fratsen. Paard en verzorgsters hebben in die tijd veel geleerd van alle foutjes en ongelukjes die toen zijn gebeurt. Paard had de gewoonte om bij veel stress op de achterbenen te gaan staan, dus veel grondwerk mee gedaan en de rare fratsen van de meiden steeds spannender gemaakt. ( ballonnetjes in de manen vlechten, paard als levend schilderij, paard mee naar de trampoline, paard met alle vier de benen in een emmer water. ) Maar niets was te gek of raar en alles kon gevraagd worden.
Momenteel heb ik weer 2 penny's van 8 en 9 die helpen met mijn exmoor en de getraumatiseerde draver waar ze nu bij staat. Zaterdag hebben we een 6-kamp met de paarden bedacht, ben benieuwd wat ze nu weer gaan uithalen.

Voordat ik overkom als een onverantwoordelijke eigenaar, alles ging in goed overleg en de eerste keren was ik erbij om in te kunnen grijpen. Maar meestal was ik de wei aan het uitmesten of maaien, konden de meiden lekker spelen. Dat vind ik belangrijk en dat mis ik bij de huidige verzorgers. :)

Nogmaals, jij hebt een hobby en dat kost geld.
Neem niet alles voor lief en wees dankbaar als het gratis mag want die paarden vreten geld. ;)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:08

Vroeger was ik altijd als penny meisje uren met shetlanders aan het tutten, ben erg blij dat dat vertrouwde pony's waren en ik zelf m'n gang kon gaan. Heb hier erg veel van geleerd.

Ik heb nu ook al weer een dik jaar een verzorgpony/ bijrijdpony. Kende de eigenaresse al een hele poos maar reed eerst een ander paard. Toen dit paard ging verhuizen bood ze me aan dat ik wel met haar pony naar les mocht. Dit is eigenlijk gewoon uitgegroeid tot bijrijden. Heb er ook nooit bij nagedacht dat ik ervoor zou moeten betalen. Zij heeft weinig tijd en is al lang blij dat hij geen vette grasmaaier geworden is en ik bind het hartstikke leuk. En ze kan zelf op buitenrit gaan als ze tijd heeft zonder dat hij teveel energie heeft of geen conditie. Wat ik zelf betaal zijn eigenlijk alleen mijn lessen. Heb ooit een hoofdstel en een dekje gekocht, mijn beugels hangen aan het zadel en mijn poetskist staat daar. Help ook altijd mee met voeren, wei uitmesten, water halen, palen en lint in de wei maken, stal bouwen, spullen onderhouden, etc.
Als ik op de kinderen pas krijg ik wel betaald, dit heeft niks met de pony's te maken en staat hier naar mijn idee los van. Volgens mij geldt dat gevoel voor ons beide wel.

Zelf vind ik een voordeel dat ik geen plichten heb. Begin straks met stage en weet niet of ik het red qua tijd om fanatiek te blijven rijden. Als ik zou moeten betalen of betaald zou worden voelt dit toch anders denk ik. Heb wel het voordeel dat ik heel veel vrijheid heb en ze ook echt wel rekening met me houdt.

Ik denk ook dat het afhankelijk is wat jij en de eigenaar willen. Wie heeft wie gevraagd, wie zocht wat. Wat mag je, wat wil je, wat heb e er voor over. Als de verzorger echt leert en les krijgt vind ik het redelijk dat hier voor betaald moet worden en als je bijrijder meer fungeert als trainer vind ik het wel redelijk als je hiervoor betaald krijgt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:12

san4nie schreef:
en als je bijrijder meer fungeert als trainer vind ik het wel redelijk als je hiervoor betaald krijgt.

dan moet die bijrijder wel een behoorlijk hoog niveau hebben.
Slechte instructeurs zijn er al genoeg.....

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:21

Voor een fijn paard, op een fijne pensionstal met goede fasciliteiten en ik heb 3 dagen/week, is 100,- een mooi bedrag

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:55

superwoman schreef:
san4nie schreef:
en als je bijrijder meer fungeert als trainer vind ik het wel redelijk als je hiervoor betaald krijgt.

dan moet die bijrijder wel een behoorlijk hoog niveau hebben.
Slechte instructeurs zijn er al genoeg.....

Ja, overal zijn goede en slechte mensen.. Maar ik snap niet helemaal wat je opmerking over slechte instructeurs hier aan toevoegt?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:59

Toothless schreef:

Omdat je iemand o ok plezier gunt?
Ik heb geen verzorger nodig, maar vind het wel fijn dat ik op bepaalde dagen niet perse hoef

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:27

san4nie schreef:
Ja, overal zijn goede en slechte mensen.. Maar ik snap niet helemaal wat je opmerking over slechte instructeurs hier aan toevoegt?

Omdat de meeste bijrijders niet zo'n hoog niveau hebben. Als die in de trainer-plaats gaat staan, dan is dat imo weer een slechte instructeur erbij.
Beetje helpen kan, maar niet in plaats van een instructeur.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:18

LadyMadonna schreef:
Toothless schreef:

Omdat je iemand o ok plezier gunt?
Ik heb geen verzorger nodig, maar vind het wel fijn dat ik op bepaalde dagen niet perse hoef

Ik gun mijn bijrijdsters ook het plezier en nee ik heb ze niet nodig.
Ik doe alles zelf rondom de verzorging.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:54

Ik vind betalen best kloppen hoor!
Het tuig slijt sneller, er kan altijd een ongeluk komen, jij hebt ook plezier en rijden is op een manege ook niet gratis.

Ik vind kwa prijs het wel liggen wat er te bieden is.

Ik reed eerst een pony bij met een kleine buitenbak dat met regen al niet meer te rijden was, kon wel naar buiten maar een dorp is zo gezien.
Die heb ik gratis gereden maar als ik daar voor moest betalen had ik toch staan twijfelen.

Nu rijd ik een paard met crossmogelijkheden, 3 bossen , stapmolen,longeercircel, binnen en buitenbak.
En betaal 10 per x. Kom ik niet hoef ik niet te betalen.
Ik vind dit schappelijk hoor ;)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:05