Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
EskeGirl schreef:Bij een verzorgpaard (dus niet rijden) vind ik dat het gratis moet zijn: Je doet klusjes als uitmesten en poetsen, en in ruil daarvoor mag je met het paard wandelen, grondwerken, vrijheidsdressuur oid.
Daarmee help je de eigenaar alleen maar, en ik zou nooit gaan betalen om een stal uit te mogen mesten, dat is de omgekeerde wereld.
Bij een bijrijdpaard vind ik het een ander verhaal: Ten slotte slijt het tuig van de pony, en op een manege kan je ook niet gratis rijden. Een klusje erbij is dan niet erg. Maar als mensen dan 150 euro gaan vragen... Dat is absurd.
minikatje schreef:EskeGirl schreef:Bij een verzorgpaard (dus niet rijden) vind ik dat het gratis moet zijn: Je doet klusjes als uitmesten en poetsen, en in ruil daarvoor mag je met het paard wandelen, grondwerken, vrijheidsdressuur oid.
Daarmee help je de eigenaar alleen maar, en ik zou nooit gaan betalen om een stal uit te mogen mesten, dat is de omgekeerde wereld.
Bij een bijrijdpaard vind ik het een ander verhaal: Ten slotte slijt het tuig van de pony, en op een manege kan je ook niet gratis rijden. Een klusje erbij is dan niet erg. Maar als mensen dan 150 euro gaan vragen... Dat is absurd.
grondwerken en vrijheidsdressuur valt bij mij onder dezelfde verantwoording als rijden, ook hier kun je gruwelijk de mist in gaan.
dan zou ik ook willen dat ze daar les in krijgen.
Wranglerbutt schreef:Volgens mij onstaan verwarring en meningsverschillen omdat voor heel verschillende zaken de term 'bijrijder' wordt gebruikt
Ik zie het zo:
Als de eigenaar de ruiter betaalt, heb je eigenlijk een trainer ipv bijrijder (ook al gaat het alleen om beweging geven)![]()
Als de ruiter de eigenaar betaalt, gaat het om een huurder/leaser ipv bijrijder
Als de eigenaar en ruiter alles met gesloten beurs* kunnen regelen, is er sprake van een bijrijder![]()
*Eventueel betaalt de bijrijder voor zaken die alleen direct verband hebben met het bijrijderschap; bijvoorbeeld hoefijzers, als het paard die alleen nodig heeft omdat hij door de bijrijder wordt gereden.