betalen van bijrijdsters

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:31

Dan kies je ook zelf voor de luxe. Kijk ik kies er dan voor om voor zelf een paard te verzorgen en onderhouden voor dat bedrag.
Waar ze nu staan, staan ze ook gewoon op een boerderij zonder luxe.
Ik betaal nog geen 20 euro voor een priveles. Wat ik uiteraard zelf betaal.

Ligt overigens ook aan de regio. Ik snap dat je in de randstad meer kwijt bent aan stalling en onderhoud. Maar hier in de regio heb je volpension vanaf 165 euro per maand. Dan ga ik toch geen 150 euro betalen aan iemand om zijn paard te kunnen onderhouden?

LovingTweety

Re: betalen van bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:39

Amvbeek, hier in de randstad beginnen de meeste stallingen bij 300. Onder de 150 is een enorme uitdaging en zijn er heeeeeeel weinig stallen van.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:44

Een oppas is toch iets anders dan een bijrijder.

Paarden zijn erg duur, de baasjes van de paarden nemen bijrijders omdat ze zorg willen voor hun paard, en dan ook nog betalen lukt veel mensen niet naast het houden van een eigen paard.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:51

Nee een bijrijder betalen vind ik ook weer een ander uiterste. Dan moet je echt op behoorlijk niveau rijden of een dienst verlenen zoals zadelmak maken.

Maar hier in de regio heb je ook duurdere stallen met binnenbak voor tussen de 200 en 300. Is maar net wat je voor je paard kwijt wil zijn. Maar dat is luxe waar je als eigenaar voor kiest.
Als je als bijrijder ook deze luxe verlangd is het misschien weer een ander verhaal.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:54

Ik lees dat het voor de verzorgsters zoveel geld is (arme scholier etc) , maar wat denk je van de eigenaar?
Die is ook echt niet rijk,want alles gaat naar het paard. Probeer maar eens een huis te betalen met alle kosten die daarbij horen, je eigen onderhoud en dan nog die van het paard. Meeste mensen verdien gewoon een gemiddeld loontje en moeten er dus veel voor laten...
Niks mis mee, maar om voor een ander te gaan betalen vind ik dan ook ver gaan....
Net als voor de eigenaar geld, als je het niet kunt betalen, dan moet je het niet doen.
Voor 150,- pm ga ik het aan huis ook niet redden hoor.
Net weer een vermogen betaald voor een nieuwe bakbodem en de zadelmaker weer geweest etc etc.
Maar ik wil ook geen verzogsters meer. Kost me teveel moeite en gezeik.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:19

De bijrijder kiest in zo'n geval net zo goed voor een bijrijdpaard op een dure stal met alle faciliteiten toch, en die kiest er ook voor om het bedrag te betalen wat de eigenaar vraagt? Ik bedoel; het is geen moeten. Als het je niet zint, zoek je gewoon wat anders?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:22

Ik bekijk het van 2 kanten, ik heb immers ervaring met beide kanten.

De kant van de eigenaar van het dier: Ik heb een paard, tijdgebrek maar ook geen geldboom. Dus, ik zoek een verzorger voor het paard die een kleine bijdrage doet of in ieder geval 2x per maand lest op eigen kosten. Ik betaal zelf alle kosten aan het paard, maar door de verzorger bijvoorbeeld te verplichten les te nemen zorg ik ervoor dat het paard op mijn manier gereden wordt en niet de verkeerde dingen aanleert. Dit hoeft niet te gek veel te kosten en paard en ruiter worden er uiteindelijk beter van. Als de verzorger lest, betaald zij geen andere kosten.

Als verzorgster wil ik zo min mogelijk kosten betalen. (Eigenlijk omdat ik als paarden eigenaar ook niet zo in elkaar zat.) Ik wil wel de tijd investeren in het paard door verder van huis te gaan. Hieraan beleef ik plezier, maar ondersteun ik de eigenaar van het paard ook op de avonden dat zij niet kan. Evengoed geld dit voor vakanties en ziekte. Ik ben bereid om les te nemen om zo te zorgen dat het dier en ik samen groeien. Maar, ik betaal niet voor verder onderhoud ( een zakje snoep of voer daargelaten )

En ja, ik kan het van beide zijde zien. Ik kreeg laatst een reactie op mijn advertentie waarin ik wel even alle jonge onervaren paarden door mocht rijden. 3 dagen in de week en het koste mij "slechts" 215 euro per maand. Ofwel: Het risico lopen je nek te breken en er ook een beste berg geld voor neer leggen iedere maand. Ik heb vriendelijk bedankt!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:59

Inderdaad Tallie1979 zoals jij het ziet zie ik het ook.

Ik kan het ook van beide kanten bekijken. Zoals ik in mijn eerdere posts liet weten heb ik het ook van beide kantem gezien zowel als eigenaar en als bijrijder.

Overigens ga ik ver voor mijn huidige paard wat niet van mij is hoor. Dit puur omdat de eigenaar de paarden alleen heeft om te fokken. En de tandarts dus niet per definitie nodig vind. Hij rijd er tenslotte zelf toch niet op. Dus ik betaal wel degelijk kosten.
Ook hoefsmid kosten betaal ik voor de eigenaar. Omdat ze speciaal bekapt moet worden vanwege een knieafwijking. Wordt dit niet consequent bijgehouden kan ik ook niet rijden.

Maar niet zomaar omdat de eigenaar een luxe stal wil. Maar goed inderdaad als je zelf als bijrijder kiest voir de luxe van een binnenbak dan prima ieder zijn ding toch!

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:00

Het zal ook voor een deel wel te maken hebben met de taken die je al bijrijder doet, hoe goed je rijdt en de faciliteiten die je krijgt. Ik rijd en verzorg een fjordenmerrie hier in het dorp en daar betaal ik niks voor. Ik denk dat de eigenaresse me zelfs vierkant uit zou lachen als ik het zou voorstellen. Ze is juist hartstikke blij dat ik daar kom om haar te helpen. Ze vindt het belangrijk dat haar paarden in beweging blijven en heeft zelf geen tijd om te rijden. Ze klimt er zelf hoogstens 1 keer per maand op.
Moet er wel bij zeggen dat de paarden daar aan huis staan, dus geen pensionkosten. Er zijn ook geen stallen of een binnenbak. Alleen een paddock, weitje en een buitenbak. Ik doe naast rijden ook taken zoals in en uit de wei halen, voeren, uitmesten, schoonmaken, tuig onderhouden etc. Dat is naar mijn idee ook wel een beetje een tegenprestatie voor het rijden.
Zelf zou ik in ieder geval niet snel kiezen voor een bijrijdpaard waar ik een bijdrage voor moet betalen. Maar ik neem dan ook graag genoegen met wat minder luxe. :D

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:08

Ik wilde eerst ook gaan betalen, dat liever dan weer een drama die 2 maanden mijn paard wil rijden en dan weer weg is... Ook omdat mijn pony steeds vervelender werd, dan weer die proefrijden, dan weer dat....

Voor inrijden/doorrijden vind ik betalen sowieso wel logisch... Voor bijrijden tjah... Er is iets voor te zeggen...

Sowieso wil ik volpension staan, dat vooral omdat ik slechte ervaringen heb met dingen uitbesteden (ze vergat te voeren, ze vergat het water bij te vullen etc.)

Mijn paard, is mijn keuze, zijn mijn kosten... En ja, ik bied een paard aan, ik leen mijn spullen uit... Dus ok... Dat staat dan tegenover de vergoeding die zij steekt in mijn paard en haar kosten die ze ervoor maakt... Zo denk ik nu in ieder geval...

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:52

150 euro is veel daar geef ik je het gelijk in hoor , maar aangezien een paard kwa onderhoud en dierenarts veel geld kost vind ik dat je bestmee kan betalen aangezien jij aantal keer perweek met het paard bezig ben kwa rijden enz, ben opmoment ook bij iemand gaan rijden eerst op haar paard erna helpen met inrijden en ermee na de les gaan totdat ze verkocht worden , ik moet allen de rijhal betalen 35 p/m eigelijk kost het om te rijden meer , maar omdat ik 3 a 4 keer perweek flink kom mee helpen met klusjes en verzorging van de paarden die erzijn . is dit voor in ruil voor rijden miss kan je dit bespreken met de eigennaar van het paard :o

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:39

EskeGirl schreef:
Bij een verzorgpaard (dus niet rijden) vind ik dat het gratis moet zijn: Je doet klusjes als uitmesten en poetsen, en in ruil daarvoor mag je met het paard wandelen, grondwerken, vrijheidsdressuur oid.
Daarmee help je de eigenaar alleen maar, en ik zou nooit gaan betalen om een stal uit te mogen mesten, dat is de omgekeerde wereld.

Bij een bijrijdpaard vind ik het een ander verhaal: Ten slotte slijt het tuig van de pony, en op een manege kan je ook niet gratis rijden. Een klusje erbij is dan niet erg. Maar als mensen dan 150 euro gaan vragen... Dat is absurd.

grondwerken en vrijheidsdressuur valt bij mij onder dezelfde verantwoording als rijden, ook hier kun je gruwelijk de mist in gaan.
dan zou ik ook willen dat ze daar les in krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:46

minikatje schreef:
EskeGirl schreef:
Bij een verzorgpaard (dus niet rijden) vind ik dat het gratis moet zijn: Je doet klusjes als uitmesten en poetsen, en in ruil daarvoor mag je met het paard wandelen, grondwerken, vrijheidsdressuur oid.
Daarmee help je de eigenaar alleen maar, en ik zou nooit gaan betalen om een stal uit te mogen mesten, dat is de omgekeerde wereld.

Bij een bijrijdpaard vind ik het een ander verhaal: Ten slotte slijt het tuig van de pony, en op een manege kan je ook niet gratis rijden. Een klusje erbij is dan niet erg. Maar als mensen dan 150 euro gaan vragen... Dat is absurd.

grondwerken en vrijheidsdressuur valt bij mij onder dezelfde verantwoording als rijden, ook hier kun je gruwelijk de mist in gaan.
dan zou ik ook willen dat ze daar les in krijgen.

Ben ik het geheel mee eens. Laatste meisje wat voor de leuk mijn pony kwam verzorgen heeft met alleen het poetsen al een pacman gemaakt van knol in 2 weken tijd door overal maar een snoepje voor te geven, met als gevolg dat pony me op een gegeven moment beet ipv dr kunstjes deed. De hele omgang met paarden is gewoon een verantwoordelijkheid. Voor poetsen en mesten ga ik inderdaad geen bijdrage vragen maar dan verwacht ik op z'n minst dat ze er normaal mee omgaan.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:05

Heb op het moment geen verzorgpaard, maar ben wel 'bezig' met iemand om binnen een aanzienlijke tijd haar paard te gaan bijrijden. Ze krijgt het vanaf de zomer erg druk met een zware studie en kan de hulp dan wel gebruiken.

Ik zou het heel gek vinden om betaald te worden als bijrijdster. Ik ben immers geen top trainster. :+ inrijden oke.. maar bijrijdsters betalen? Dan moet je wel heul zeker weten dat diegene je paard ook daadwerkelijk verrijkt.

We hebben het niet over geld gehad nog, maar ik ga er wel van uit dat ik een kleine bijdrage doe naast de 1x pw les die ik op het paard blijf volgen op eigen kosten (ik krijg immers flinke korting als ik met 'eigen' paard de lessen volg) daarnaast zal ik het paard zelf rijden/longeren/grondwerken 2x per week. Ik ben dus in totaal zo'n 3 dagen bezig.
Het paard staat verder volpension, dus ik hoef niet te mesten of te voeren al had ik dit ook geen probleem gevonden. Maar ik vind het gewoon voorbarig om er maar vanuit te gaan dat ik verder dan maar gratis mag genieten van het dier. Het kost haar ook onderhoud. 150 euro vind ik een beetje too much :+ maar 50 euro ofzo of iets meer heb ik er wel voor over. En dan wil ik ook best een zak muesli of nieuwe borstels of whatever kopen eens in de zoveel tijd.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:43

Volgens mij onstaan verwarring en meningsverschillen omdat voor heel verschillende zaken de term 'bijrijder' wordt gebruikt ;)

Ik zie het zo:
Als de eigenaar de ruiter betaalt, heb je eigenlijk een trainer ipv bijrijder (ook al gaat het alleen om beweging geven) 8-)
Als de ruiter de eigenaar betaalt, gaat het om een huurder/leaser ipv bijrijder :P
Als de eigenaar en ruiter alles met gesloten beurs* kunnen regelen, is er sprake van een bijrijder :D

*Eventueel betaalt de bijrijder voor zaken die alleen direct verband hebben met het bijrijderschap; bijvoorbeeld hoefijzers, als het paard die alleen nodig heeft omdat hij door de bijrijder wordt gereden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:00

Het ligt aan de situatie. Mijn paard staat best wat dagen stil.
Dat geeft niets daar kan ze prima mee omgaan ivm genoeg weidegang. Toch biedt ik haar aan als bijrijdpaard omdat ik denk dat er nog iemand een hoop lol van kan hebben als ze toch niets doet. Het is een netjes opgeleid paard die ook buiten braaf is. De bijrijder mag zelfs mijn trailer gebruiken indien gewenst en aan kleine evenementen meedoen. Er hoeft geen stalwerk gedaan te worden.
Daar vraag ik echter wel een vergoeding voor.
Willen ze dat niet, dan niet. Zoeken ze maar verder of betalen hun geld aan een manege.
Ik hoef het geld niet voor het onderhoud overigens, ik werk genoeg. Maar ik ga niet iemand anders hobby vrijblijvend bekostigen die daarvoor ook nog eens geen enkel risico loopt als het paard ziek of oud wordt.
Doet iemand ook stalwerk of springt voor je in als het een probleem is en gaat ook stappen aan de hand bij een blessure etc dan zou ik niets vragen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:04

@Sizzle: In mijn opinie zoek jij dus een huurder/leaser voor je paard :j

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:11

@Wranglerbutt: Hm, ik denk dat ik het wel eens ben met je. Alleen zie ik soms onder huurder/leaser het geval dat diegene ook wedstrijden en andere evenementen met het paard mag doen. Dat hoeft voor mij niet altijd.. leuk natuurlijk maar vind ik niet per se vanzelfsprekend :) Dus zelfs als dat niet bij het 'pakket' zit zou ik er nog een kleine bijdrage voor neerleggen. Maar dat is misschien weer iets wat puur persoonlijk is. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 08:51

Wranglerbutt schreef:
Volgens mij onstaan verwarring en meningsverschillen omdat voor heel verschillende zaken de term 'bijrijder' wordt gebruikt ;)

Ik zie het zo:
Als de eigenaar de ruiter betaalt, heb je eigenlijk een trainer ipv bijrijder (ook al gaat het alleen om beweging geven) 8-)
Als de ruiter de eigenaar betaalt, gaat het om een huurder/leaser ipv bijrijder :P
Als de eigenaar en ruiter alles met gesloten beurs* kunnen regelen, is er sprake van een bijrijder :D

*Eventueel betaalt de bijrijder voor zaken die alleen direct verband hebben met het bijrijderschap; bijvoorbeeld hoefijzers, als het paard die alleen nodig heeft omdat hij door de bijrijder wordt gereden.

Vind dat niet kloppen.
Bijrijder is imo ook iemand die betaald maar "geen klusjes" doet.
Dan dus een bijrijder met of zonder bijdrage.
een verzorgster zie ik als iemand die klusjes doet en meestal daarvoor mag rijden, maar dat kan ook nog met bijdrage.

Een huurder/leaser is iemand die een paard gebruikt van een bedrijf.

SophieXAnni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 10:25

Ik zou eigenlijk niet weten wat ik van dat betalen vind. Ligt er een beetje aan. Wat mag je doen van de eigenaar en wat doe je voor de eigenaar...

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:26

Ik vind dat MIJN paard MIJN keuze is, dus de uitgaven zijn voor MIJ.

Heel simpel :) Ik sta wel per se volpension omdat ik me dan geen zorgen maak dat iets niet doorgaat.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:58

Ik zelf heb nog nooit betaald voor een bijrijdpaard en kan me ook niet voorstellen dat ik het ooit zou doen.
Eigenaren zijn altijd blij dat het paard beweging krijgt en ik wíl rijden.. Echter ben ik wel al wat ouder en kan gerust zelfstandig de boel runnen en eventueel problemen oplossen. Maar ik krijg regelmatig spontaan de vraag of ik geen paarden wil rijden, simpelweg omdat de eigenaar geen tijd heeft of er even tussenuit wil.

Ik heb een net basisniveau, maar ben zeker geen professionele ruiter..

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 00:07

Als bijrijder heb jepuur geluk. Eigenaar te weinig tijd, dus mag jij wat met ren ander zn paard doen. Waarom zou ik anders mijn paard met jou delen? Daar zijn maneges voor... ik zou never een bijrijder "nemen" puur omdat als ik een paard wil, ik de zorg ervoor moet dragen en die niet wil afschuiven op een ander (en omdat ik niemand anders op mn paard wil)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:40

Ik heb sinds kort ook een bijrijdpaard. Ik betaal 75 euro en dan rij ik 'm minimaal 2x per week. Soms vaker. Ik betaal ook m'n lessen zelf (1x in de 1-2 weken). Zelf ben ik van mening dat de eigenaresse niet mijn hobby hoeft te spekken. Ze heeft megaveel spullen, een ontzettend goed leerpaard en als ik iets echt nodig heb dan schaft ze het aan. Klusjes hoef ik niet te doen. Ze worden 6 dagen in de week gemest en op zondag opgestrooit, maar als ik zie dat de stal een beetje vies is doe ik niet moeilijk en mest ik 'm even. Voor ons werkt het prima zo, ik heb een onwijs goed leerpaard en zij heeft 2 dagen "vrij" :) en we zijn alle 3 blij :D

En een westernpaard is vaak al lastiger te vinden en vaak dus ook duurder.

Dephnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 17:52

Ik ben een tijdje bijrijdster geweest, ik betaalde hier niks voor. Het paard stond bij de mensen thuis en zij zochten simpelweg iemand die 2x per week kwam rijden. Ik mestte de stal uit en verzorgde de shetlander dan ook door te kroelen en borstelen. Ik was blij met hun, zij blij met mij. Prima toch? Het is misschien wel een verschil als het paard ergens op een stal zou hebben gestaan, dan heeft de eigenaar er ook stallingskosten aan, dit was dus niet het geval omdat hij gewoon aan huis stond.