Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 23:31

Ja maar, dan krijg je het volgende probleem, je woont op de verkeerde plek....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:32

Sjolvir schreef:
Ja maar, dan krijg je het volgende probleem, je woont op de verkeerde plek....

ik vind dicht bij het strand nou niet echt verkeerd? :))

Sjolvir

Re: Please serve on a golden plate! Otherwise, no thank you.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 23:34

Da's waar..
En Sjol is zand kleurig, houdt er van om zeepaard te spelen, maar woont er niet....

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:37

Ik woon ook vlakbij het strand, maar ben met pony nog nooit op het strand geweest. :+
Word toch eens tijd. :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 23:42

Fee_ schreef:
Ik woon ook vlakbij het strand, maar ben met pony nog nooit op het strand geweest. :+

Dat is dan wel schandalig!
Het is zo heerlijk op het strand rijden (zeker buiten het hoogseizoen of vroeg of laat, als het strand helemaal van jou is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:43

Ik woon (naja, ik niet :+) midden in het bos .. En heb een piste van 40x40 met zand :Y) :))

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 23:47

Ik woon (ook niet ik) op een schiereilandje, dat nu 1 grote blubberpoel is geworden.
(ja, potentiele verzorgers, zoek je lieslaarzen maar op!)

just kidding, niet van die blubberpoel, maar van die laarzen.
paarden staan sinds vandaag weer op stal.
Maar vrijwilligers met lieslaarzen om samen met mij al het draad en de prikpalen nog uit de wei te halen,
zijn meer dan welkom!

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:51

Sjolvir schreef:
Fee_ schreef:

Dat is dan wel schandalig!
Het is zo heerlijk op het strand rijden (zeker buiten het hoogseizoen of vroeg of laat, als het strand helemaal van jou is).

Ben afhankelijk van vervoer, hahaha. :P

Ik heb dan ook wel weer mazzel dat ik maar 3 minuten hoef te fietsen naar pony. Heerlijk!
Maar had ook net zo lief een halfuur willen fietsen.

Trouwens. Oudere ruiters zijn inderdaad vaak opzoek naar wat wedstrijd gerichte paarden of pony.
Hier waren die niet of nauwelijks, dus heb me er bij neer gelegd dat ik die niet kon krijgen zonder er voor te hoeven betalen. Dus heb ik de pony ik die nu heb zelf omgeschoold tot wedstrijd pony. Dat is dan weer de kunst van de bijrijders. Roeien met de riemen die je hebt en er het beste van maken. Minder eisen en meer accepteren. Maar blijkbaar is dat heel moeilijk.

En natuurlijk zullen er ook ruiters zijn die niet hoog in de dressuur of springsport willen komen. Maar dan heb je weer snel de kans dat ze niet serieus genoeg zijn. Het is maar lastig hoor, dat fenomeen 'bijrijdpaarden' en 'bijrijders' hahaha.

Trouwens Renee. Je mag best eens op Ginger komen rijden hoor. Bosritje of zo :)) :D
Laatst bijgewerkt door Fee_ op 14-10-12 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 23:52

Fee, heb ik ook gedaan, gewoon mjn fjorden pown, omgeschoold naar dressuur pown...

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:53

Laatst bijgewerkt door Fee_ op 14-10-12 00:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:59

Sjolvir schreef:
Ik woon (ook niet ik) op een schiereilandje, dat nu 1 grote blubberpoel is geworden.
(ja, potentiele verzorgers, zoek je lieslaarzen maar op!)

just kidding, niet van die blubberpoel, maar van die laarzen.
paarden staan sinds vandaag weer op stal.
Maar vrijwilligers met lieslaarzen om samen met mij al het draad en de prikpalen nog uit de wei te halen,
zijn meer dan welkom!

Nou, hier is dat niet zo'n grapje op dit moment hoor :o
Ok, lieslaarzen nog net niet, maar knielaarzen heb ik wel aan :Y) En de pony's vinden het super 8-)
Misschien maar goed dat mijn bijrijders dat nog niet meegemaakt hebben :') Denk dat ze zouden zeggen 'ik kom volgende zomer wel terug hoor' :+ :))

Pony kunnen overigens op meerdere plaatsen gewoon droog staan hoor, maar net het stukje van de poort van de weide naar de stal is een zwembad .. dat is de enige plaats op heel de weide .. :))
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-10-12 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 00:00

Jeetje wat een pech met verzorgsters heb je zeg Sol

Hier in de regio zoeken er echt heel veel mensen een verzorgpaard

en toen ik zelf andere verzorgster zocht
had ik echt superveel leuke en serieuze reacties en waren ze voor oprapen (bij wijze van)

Wat een verschil per regio is dat dan zeg...
of ik tref iedere keer de goede?

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 00:09

Denk dat het inderdaad ook heel regio gebonden is. In het ene gebied zal je meer paarden hebben dan bijrijders en in het andere gebied heb je weer meer bijrijders dan beschikbare paarden.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 00:29

Hallo,

hier een verzorgster :j .
Erg interessant om de reacties te lezen, vooral de reactie van Cassidy.

Ik ben het volkomen eens met de paardeneigenaren. Ik verzorg nu sinds mijn 14e verzorgpaarden, allemaal stuk voor stuk leuke beesten, elk op hun eigen manier. Ik heb al vroeg geleerd wat paardenhouden inhoudt, op mijn 15e om precies te zijn, omdat de eigenaresse van de verzorgpaarden die ik toen had (lees, 14 paarden als statussymbool) haar paarden volledig verwaarloosde. Als ik niet kwam voor 2 dagen stonden ze in een halve meter stront met hun kont de lucht in in hun stands (1,5x2m).
Nu ben ik 27, en heb door de jaren heen heel veel verzorgpaarden gehad en ook heel veel andere verzorgsters mee gemaakt. En inderdaad, niet allemaal hoor, maar een hoop met hoge verwachtingen en die dan ook snel weer vertrokken en anderen die hun poot gewoon echt niet uitstaken om te voeren, te mesten of paarden buiten te zetten/binnen te halen. Erg zonde! Want die maken het natuurlijk nergens...

En dan de andere kant... Als ik zo even tel heb ik een stuk of 50 verzorgpaarden gehad. Daarvan kan ik er van 2 of 3 zeggen dat ik totaal geen klik had met het paard en er dus mee ben gestopt. Bij die persoon met 14 paarden was er een grote roulatie, in totaal hebben daar zo'n 25 verschillende paarden gestaan. Zodra ze doorgereden waren, of de hyper pieken eruit waren gereden en ze wat rustiger waren geworden door broodnodige beweging werden ze verkocht. Of stond er ineens iemand aan het hek te kijken hoe ik mijn favoriete verzorgpaard reed... De volgende dag was ze verkocht.

Dit heb ik een keer of 15 meegemaakt bij verschillende eigenaren. Bij ééntje was ik mede-eigenaresse geworden van mijn verzorgpaard. 5 Maanden zo door gegaan toen de huidige eigenaresse ermee stopte en mij de keuze liet: Paard verkopen of zelf overkopen... Tsja... Ik ben niet voor niets mede-eigenaar natuurlijk... Zou daar nooit voor kiezen als ik het geld voor een eigen paard had.

Dan het dubieuze onderwerp: Paard inrijden. Halsbrekende toeren als 2-jarige, levensgevaarlijk paard, viel eigenaresse aan, geen respect... Eigenaresse als de dood voor het paard, ik heb het paard voor haar onder de duim gekregen. Enige voorwaarde die ik had gesteld (lees, zelf een oproep geplaatst op marktplaats) was de mogelijkheid om buiten te rijden. Was mee ingestemd, geen probleem. Totdat ik de eerste keer op het paardje mocht rijden. De instructrice die het paard had ingereden merkte op tegen de eigenaresse dat ik zo goed communiceerde met het paard.... Tsja, dat kon de eigenaresse niet zo goed hebben... Dus een paar weekjes later was het einde verhaal.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben door de jaren heen enorm genaaid, ik heb vandaag de dag enorme moeite om me te binden aan een paard.

Gelukkig sinds een jaar heb ik een geweldig verzorgpaard die ook echt precies bij mij past qua karakter. Ik mag alles met haar doen en word volledig vrij gelaten, ik hoef niks te betalen en met de eigenaresse kan ik het heel goed vinden. Ik ben via via bij hun terecht gekomen dus ze hadden al goede referenties van mij, dat is mijn geluk. Maar zelfs nu heb ik nog moeite om me te binden aan dit paard, ondanks het feit dat ik er van overtuigd ben dat dit paard nooit verkocht zal worden en ik er hier nooit uit gegooid zal worden. Ik werk er wel aan, maar het juiste knopje vinden blijkt moeilijk, ik kan me gewoon nauwelijks open stellen... Maar dit zal wel een proces zijn van een paar jaartjes.
Maar ik kan god zij dank eindelijk wel zeggen dat ik me volledig op mijn plaats voel.

Ik hoef niks te betalen voor dit paard en met uitzondering van 1 avond per week voeren en mesten hoef ik ook verder niks te doen. Maar persoonlijk vind ik wel dat, als je een paard van een ander verzorgt, betaald of niet, maar ZEKER als je er niet voor hoeft te betalen, dat je ook echt mee helpt in de dagelijkse bezigheden. In mijn geval staan er 4 paarden van 3 eigenaressen op het terrein. 3 van de paarden zijn van dezelfde eigenaresse als mijn verzorgpaardje, en omdat het hun terrein is is er voornamelijk in het voorjaar en het najaar een hoop werk te leveren. Hier help ik dan ook bij mee. Zo neem ik ook af en toe diensten van anderen over, controleer het weiland altijd als ik er ben, het water, doe een voering tussen de middag als ik er toch ben, veeg zo nu en dan aan, zorg voor de kippen en de katten en koop met regelmaat wat voor de paarden (uitrusting/voedingssuplementen etc) en ik vind dat normaal. Persoonlijk vind ik dit een goede balans en vind de eisen die de jeugd van tegenwoordig stellen ook meer dan belachelijk....
Maaaarrrr..... Dat is ook iets wat ik terug zie bij de stagelopers van zo rond de 14 tot 18 jaar in mijn werk (horeca)..... Ze gaan er allemaal van uit dat een beetje staren naar een tafel vol met rotzooi genoeg is en dat ze gerust kunnen zegen dat het k*twerk is en ze liever thuis zitten te niksen. Iets van deze tijd denk ik.... Zo verwend en gepamperd als ik weet niet wat.
Geldt uiteraard niet voor elke tiener, maar wel voor een goeie 70%....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 00:41

Ik mis nog: springgericht, dressuurmatig en western bereden, met een voorkeur voor endurance en cross....

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 07:41

Wendy1978 schreef:

had ik echt superveel leuke en serieuze reacties en waren ze voor oprapen (bij wijze van)

Waar zijn ze dan?
Of moet ik van de mijne ook maar een paint maken? :D
Volgens mij willen de meesten niet gezien worden op een Fjord, omdat er nogal wat vooroordelen zijn.
Tja, ik heb een zandkleurige ruin en een grijze merrie; dat komt niet in de buurt van een zwarte nog te temmen hengst natuurlijk. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:25

Sylvia_B schreef:
Ik mis nog: springgericht, dressuurmatig en western bereden, met een voorkeur voor endurance en cross....

:') Nog een beetje bijschaven aan die van mij dus .. :7

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:50

Sylvia_B schreef:

... en aanleg voor vrijheidsdressuur. Het mag ook een wild paard zijn zodat ik hem moet temmen maar hij moet dan wel gelijk rustig worden :j

Ik moest wel echt ontzettend lachen om je OP, TS, wat heb je het heerlijk droog verwoord :=

Nu moet ik ook echt wel zeggen dat de eigenaren er ook wat van kunnen hoor.
Gevraagd, iemand die:
- de grond kust waar mijn paard op gelopen heeft
- minimaal 2 jaar verzorgervaring heeft (referenties gewenst)
- altijd komt mesten, verzorgen etc op de afgesproken dagen, ook die ene keer dat je doodziek op bed ligt, er een weeralarm is afgegeven en je fiets kapot is (er is een bushalte op slechts 3 km afstand van stal! :j )
- geen sociaal leven, studie of bijbaantje heeft, zodat alle vrije tijd naar mijn paard kan.
- En zo kan ik nog wel even doorgaan :7

Dit geldt uiteraard niet voor alle eigenaren, net zoals dit topic niet over alle verzorgers gaat. Ik krijg toch altijd het idee dat het moeilijk is om de juiste match te vinden :')

Je moet wel niet vergeten als eigenaar dat er een reden is dat de verzorgers geen eigen paard hebben. Namelijk dat er geen geld/tijd voor is. Dan is verzorgen een mooi alternatief natuurlijk. Ik denk echter wel eens dat (sommige!!!) eigenaren dingen gaan verwachten van hun verzorgers die ze zelf ook niet zouden doen. Als jij een tentamen hebt de volgende dag, dan ga je geen uur lang dressuren met je paard. Als je een verjaardag hebt en je paard staat op het land, dan kan hij daar best een dagje blijven staan.

Ik wil niet alle eigenaren over één kam scheren, maar ik heb inmiddels ook mijn nodige ervaringen, helaas. Daarnaast moet ik ook nog eens erg selectief zijn (ik ben een western ruiter van 1,80 die studeert en geen auto heeft 8)7 daar gaan mijn opties).

Overigens vind ik dat de redenen die TS noemt in de OP wel erg naar om af te zeggen. Dat je het druk hebt met je studie weet je van tevoren ook, net als dat je je kan bedenken dat een derde verzorgpaard misschien wel erg veel tijd gaat kosten :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:55

ik heb het tot nu toe wel met eigenaren getroffen hoor :j Ben ik ook wel blij om. Maar ik heb geen inkomen, geen auto, wel een fiets, dus ik kan fietsen :') maar dan vinden mensen het gek als je niet die 15 km wil gaan fietsen (enkele reis) :)) Sorry, limit is 9 km, dat is nog te doen, maar ook dan kan je in de problemen komen als het straks vriest, glad is, sneeuwt, hagelt, stormt etc.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:05

MarvanTom schreef:
Wendy1978 schreef:

Waar zijn ze dan?
Of moet ik van de mijne ook maar een paint maken? :D
Volgens mij willen de meesten niet gezien worden op een Fjord, omdat er nogal wat vooroordelen zijn.
Tja, ik heb een zandkleurige ruin en een grijze merrie; dat komt niet in de buurt van een zwarte nog te temmen hengst natuurlijk. :D

Wat waren/zijn jouw wensen en eisen lijstje dan??

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:08

lifaya schreef:
ik heb het tot nu toe wel met eigenaren getroffen hoor :j Ben ik ook wel blij om. Maar ik heb geen inkomen, geen auto, wel een fiets, dus ik kan fietsen :') maar dan vinden mensen het gek als je niet die 15 km wil gaan fietsen (enkele reis) :)) Sorry, limit is 9 km, dat is nog te doen, maar ook dan kan je in de problemen komen als het straks vriest, glad is, sneeuwt, hagelt, stormt etc.

Precies. Ik fiets rustig 12 km in de zomer, maar gisteren moest ik diezelfde 12 km in de stromende regen, nou dan vergaat het lachen je wel. Nu was dit niet op weg naar een verzorgpaard maar naar iets waar ik centjes voor kreeg dus dat motiveert dan wel weer, anders had ik toch mooi gezegd 'Sorry eigenaar, kan jij vandaag niet gaan met je auto, dan ga ik op een dag dat het niet keihard regent :)* '

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:11

inderdaad en dan krijg je weer te horen dat je niet verantwoordelijk genoeg bent omdat je niet door de regen wilt komen :')

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:22

Hahahahaa, wat een heerlijke OP := _O- _O-
Heel leuk geschreven!!

Oh moet me even bij elkaar rapen hoor.

Ik ben ook wel eens met het lijstje van Magrathea.. :j Eigenaren kunnen er ook wat van.. Het zijn niet alleen de verzorgers ;)
Er moet gewoon een gulden middenweg gevonden worden en dat is best lastig als een van de partijen zich niet kan aanpassen.

Ik lees veel advertenties van mensen die grooms zoeken voor wedstrijden..
Mensen die verwachten dat je de paarden laat glimmen voordat ze geladen worden en dan de paarden klaar staan om op te stappen als de ruiter aan de beurt is.
En nadien moet natuurlijk wel de trailer uitgemest en geveegd worden, het tuig moet worden opgeruimd en het paard moet netjes terug op stal.
Wat krijgen ze hiervoor?? Nikkes, noppes.. 'Een ervaring rijker' :roll:

Ik heb dit ooit eens gedaan, maar ben er heel gauw mee gestopt
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 14-10-12 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:27

Wat een geniale OP, maar het is wel best wel waar hoor.. :n
Ik had ooit een VP met een blessure, en die mocht ik niet eens uit de wei halen.. maar ik mocht wel langs komen om even het ENORME weiland uit te mesten waar 3 grote pony's in stonden... Dat wil ik best doen, maar niet 3x per week en dan verder geen paard aanraken.. :wave:

Over die jonge meisjes en shetjes hé, ik was er zelf ook een! :')
ik dacht wel even die pony's te kunnen inrijden, heb het ook gedaan met vallen en opstaan maar ik heb nu wel 2 brave, goed te rijden shetjes met een goede basis. En ik durf er een kind van 3 op te zetten... Maar als je ze echt aan het werk zet worden ze wel wat pittiger hoor. :=

Ik heb in de loop van de tijd veel verzorgpaarden gehad, maar mijn shetjes doe ik alweer bijna 5 jaar. :oo
Ze kenden niks, je kon ze niet eens aanraken en moet je zien wat ik nu bereikt heb! :D

De eigenaar is inderdaad zo iemand die niks van paarden weet, en ze heeft voor de lol... Maar ik mag wel alles van hem en hij vind het ook allemaal leuk en geweldig! en ik kan goed met hem opschieten, wat natuurlijk ook helpt! :=

Maar ik kan ook gewoon 2 weken niet komen, eten en drinken krijgen ze toch wel en beweging ook wel want ze hebben genoeg weide. _O-

Dus mensen het kan nog!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:27

lifaya schreef:
inderdaad en dan krijg je weer te horen dat je niet verantwoordelijk genoeg bent omdat je niet door de regen wilt komen :')

Zo wil ik niet 3 kwartier heen en 3 kwartier terug rijden (met de auto, dat dan weer wel) als het regent en ik daardoor eigenlijk bijna niets kan doen. (Bak onder water). Ik ben afgelopen winter ook vrij vaak niet geweest, het is gewoon echt geen doen en het kost bakken met geld zo'n auto, zeker met dagelijks zulke afstanden :=.