bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 03:41

Niet mee eens. (dat je 100 Euro neertelt omdat een dier lief is)
Ik wil wel potentie zien in een dier, en de garantie dat hij niet binnen de korste keren verkocht is als ik er wel tijd, energie en een hoop liefde in heb zitten.
Want je wilt ze de kost niet geven die een bijrijder zoeken en ineens - na een bepaalde tijd - komt het dier wel te koop. In de hoop dat de bijrijder hem gaat overnemen.
Verder vind ik het heel erg afhangen van de potentie en het ras.
Voor een paard dat potentie heeft (in geval van een jonkie) of een paard dat wat kan (in geval van een ouder dier) ben ik bereid wat neer te tellen.
Maar ik laat het wel afhangen van het ras...een shet voor 100 Euro gaat niet gebeuren. Dito voor Fjord of Haflinger.....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-02-11 03:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 03:42

Ja, en elk paardnis op zijn eigen manier weer ergens goed in. Geen een paard is beter dan een ander.

Baileysdream

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 03:44

Cassidy hoezo niet voor een haflinger er zijn wel degelijk haflingers met potentie kijk de sporthaflingers.
Hoezo dan? gewoon een vraagje ben nieuwschierig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 03:44

Ook niet mee eens. Ik ken een shet die heel goed is in uitbreken.
Ik ken een Appaloosa die heel goed is in steigeren
Ik ken een Tinker die heel goed is in staken...

Voor dergelijke dieren zou ik geen 100 Euro neertellen.

Waar ik 100 Euro voor neertel is een werkwillig dier, met een degelijke basis.
Of een jonkie met potentie en de garantie dat hij niet weggaat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 03:44

mandylfmarca schreef:
Ja, en elk paardnis op zijn eigen manier weer ergens goed in. Geen een paard is beter dan een ander.

Tuurlijk is het ene paard beter dan het ander. Heb je ooit op een hengstenkeuring of een wedstrijd iedereen gelijk zien eindigen? Snap je wel waarom voor de ene tweejarige KWPNer 2000 euro wordt gevraagd, en voor de andere 20.000?

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 03:46

Ja duh tuurlijk snap ik dat, maar mijn mening is mijn paard hoeft geen twee meter te springen om te laten zien dat hij goed is voor mij isnie perfect of was.. En vind dan dat de bijrijder ook op hem moet vallen zoals hij is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 03:48

Niet mee eens. Ik weet niet hoe je paard is, maar als ik omgangsvormen pf rijtechnische aspecten in een paard zie die me niet aanstaan, zou dat een reden kunnen zijn om serieus op hem af te knappen. En als ik dan niet mag corrigeren, is 100 Euro teveel.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 03:49

Ja ik snap en heb ook altyd zoiets gehad van een bijrijder mag doen wat ze wilt.. Behalve erge dingen dan in overleg m maar cassiy nog steeds geen antwiord op mn vraag wat is er met haflingers?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 03:50

mandylfmarca schreef:
Ja duh tuurlijk snap ik dat, maar mijn mening is mijn paard hoeft geen twee meter te springen om te laten zien dat hij goed is voor mij isnie perfect of was.. En vind dan dat de bijrijder ook op hem moet vallen zoals hij is.

Oke, prima, jouw mening, en dat is helemaal oké. Ik vind alleen dat het niet zoveel zegt hoe hoog een paard in de bak kan springen, potentie voor het springen bestaat uit zoveel meer dan een hindernis over gaan. Onder andere dressuur.

En natuurlijk moet een bijrijder op hem vallen, maar er moet ook een passend prijskaartje aan vast zitten. Als ik naar de H&M ga, leg ik ook geen 200 euro neer voor een spijkerbroek. Het is een leuke spijkerbroek, hij zit lekker, maar hij is lang niet zo goed als bijvoorbeeld een Diesel spijkerbroek.

Snap je een beetje welke kant ik uit wil gaan?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 03:51

mandylfmarca schreef:
Ja ik snap en heb ook altyd zoiets gehad van een bijrijder mag doen wat ze wilt.. Behalve erge dingen dan in overleg m maar cassiy nog steeds geen antwiord op mn vraag wat is er met haflingers?

Hoeveel haflingers zie jij in de hogere kringen van de sport? Paardensport, geen pony's.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 03:52

Jaja ik snap. Maar ligt het er ook niet aan op wat voor een stal je staat? waar betaal je meer voor rijden in een natte paddocknof inneen grote rijhal?

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 03:54

Lieveli, ken jij superguus? dat is ook een dressuurfjord.. Dus fjorden en haflingers hebben zeker wel potentie in sport je ziet ze alleen niet gauw. Hetzelfde als friezen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 03:56

mandylfmarca schreef:
Jaja ik snap. Maar ligt het er ook niet aan op wat voor een stal je staat? waar betaal je meer voor rijden in een natte paddocknof inneen grote rijhal?

Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.

Zet een paard zonder potentie in een prachtige rijhal met alles er op en er aan, het blijft een paard zonder potentie. Zet een Totilas in een buitenbak en hij loopt alsnog de sterren van de hemel. Wij hebben toevallig alleen een buitenbak nog, maar we hebben deze winter prima kunnen rijden. Kwestie van de dingen goed onderhouden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 03:57

mandylfmarca schreef:
Lieveli, ken jij superguus? dat is ook een dressuurfjord.. Dus fjorden en haflingers hebben zeker wel potentie in sport je ziet ze alleen niet gauw. Hetzelfde als friezen.

In de basissport zie je inderdaad fjorden hoog lopen. Maar in de top/subtop?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 03:57

Guus is in mijn ogen toch geen Superguus en loeisterk, door rijtechnische problemen van de ruiter. Geen promotie voor de dressuursport en geen promotie voor het ras.
Haflingers of Alpenquarters doen het redelijk in de western, maar ook daar is heel veel werk voor nodig om ze naar de top te krijgen. Waarom zou ik de energie besteden als ik het met dezelfde energie in een echt westernras wel naar de top red?
Haflingers hebben de potentie om loeisterk te worden, en niet zo fijngevoelig te zijn.
Nu hoef ik geen prinses op de erwt zoals een Arabier, maar een koele kikker zonder lomp te worden zou wel fijn zijn.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-02-11 03:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 03:59

Ja dat kan, maar dat zijn meningen en meningen verschillen mijn paard was mij goudwaard en ik vond hem perfect. Stond opnperfecte stal. Zo zijn meningen en das maar goed ook amders is het veel te saai.
Ik ga trouwens slapen tis al laat ik kijk morgen nog wel naar dingen die zijn geschreven.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 03:59

Blijven jullie wel lief voor elkaar ;)

Ik ben zelf al jaaaaren bijrijder, in het verleden heb ik ook wel betaald voor paarden, maar op dit moment zeg ik: Nooit meer! En zeker geen 100 euro, ik vind dat echt heel veel geld. Ik begrijp net als anderen ook niet dat je al bij de aanschaf rekening gaat houden met een bijdrage van de bijrijder, maar goed :roll::

Het eerste paard dat ik leasde was een manegepaard. Ik vond het logisch dat ik daarvoor betaalde, het zijn manegepaarden, daarmee moet geld verdiend worden. Toen ik naar Utrecht verhuisde ben ik uiteindelijk hier in de omgeving gaan zoeken. Kwam terecht bij een boer waar ik voor 60 euro per maand 3x per week kon rijden. Maar, ik moest zelf uitmesten, en alle spullen op haar zadel en winterdeken na heb ik voor haar aangeschaft. De eigenaar wilde dat ze op wedstrijden werd uitgebracht (was een eis) maar dat moest ik ook zelf betalen, ook het vervoer, als ik zijn auto en trailer wilde lenen kostte dat 40 euro + benzine per keer. In totaal was ik aan het rijden van dat paard per maand ruim 200 euro kwijt (lessen, lease, voer, wedstrijden, materiaal, ed) en dat werd gewoon te gek. Na 2 jaar ben ik daar gestopt, te lang verhaal om hier neer te zetten (staat volgens mij een linkt naar in mijn profiel, voor de nieuwsgierigen).

Dat was het laatste paard waar ik voor heb betaald. Daarna ben ik via een handelsstal en het paard van een vriendin (wat we helaas als 4-jarige hebben moeten laten inslapen) uitgekomen bij het paard dat ik nu rij. Dit paard heb ik gratis beleerd, met als afspraak dat ik daarna mocht blijven rijden. De stal is simpel, en ik heb alles voor haar aangeschaft. Bix betaal ik, en af en toe een wormspuit of vitaminespuit, maar de rest betaalt de eigenaar. Als ik wedstrijden zou gaan starten zou ik dat wel zelf betalen en priveles ook, vind ik ook niet meer dan logisch. Ik rij ook een ander paard daar op stal, waar ik niet voor betaal. Dat paard mest ik verder alleen uit en gooi ik los als ik er ben, of ik haar nou rij of niet. De eigenaren van beide paarden zijn erg blij met wat ik met de paarden doe, ik kom er dan ook meerdere keren per week door weer en wind voor naar stal, ook al is dat meer dan 20km van huis en heb ik geen auto. Het is voor ons beiden een win-win situatie, de paarden krijgen beweging en worden uitgemest als zij er geen tijd voor hebben, en ik kan lekker paardrijden. Ik betaal dan wel geen vaste bijdrage, maar ik geef dus wel geld uit voor de paarden, aan materialen, les en straks wedstrijden ed.

Voor mij wordt betalen/niet betalen een bepaald door niveau van paard en ruiter: leert het paard van de ruiter, dan zou ik de bijrijder niet laten betalen. Is het een heel ervaren paard met een onervaren ruiter zou ik een kleine bijdrage begrijpen. Toch zou ik zelf als ik ooit nog eens een paard heb veel liever mijn bijrijder verplichten op eigen kosten iedere week les te nemen bij mijn instructeur van dat geld, dan dat ze een vaste bijdrage betalen. Zelf zou ik dat bv ook doen als dat de eis was om een paard te verzorgen.
Wat ik niet begrijp is dat ik soms mensen hoor zeggen 'ik vraag een bijdrage, want dan weet ik tenminste zeker dat de bijrijder komt'. Wat voor bijrijder heb je dan??

Sorry, het is een heel lang verhaal geworden, dat was niet de bedoeling! :o

@ Cassidy: hoewel ik dus over het algemeen tegen een vaste bijdrage ben, kan ik me wel vinden in wat jij zegt. Als je echt een goed paard hebt, waar een ruiter wat mee kan, ook idd met de garantie dat hij niet onder je kont vandaan verkocht wordt. Helaas kom je als bijrijder nogal vaak tegen dat men zegt dat het paard heel veel kan, maar dat daar bar weinig van waar blijkt te zijn..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:00

Mijn oudste merrie is voor mij ook goud waard maar ik ga er toch echt niet van uit dat een ander dat ook zo vindt.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:01

mandylfmarca schreef:
Ja dat kan, maar dat zijn meningen en meningen verschillen mijn paard was mij goudwaard en ik vond hem perfect. Stond opnperfecte stal. Zo zijn meningen en das maar goed ook amders is het veel te saai.
Ik ga trouwens slapen tis al laat ik kijk morgen nog wel naar dingen die zijn geschreven.

Maar dit is dus juist vaak het probleem.. Dat je paard voor jou perfect is wil niet zeggen dat hij dat ook echt is en dan dus een vaste bijdrage van 100 euro per maand "waard" is. ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:01

mandylfmarca schreef:

Ja maar jij vraagt waarom mensen er geen geld voor willen neerleggen, en ik leg het je uit. Daar kun je mee doen wat je wilt. Emotionele waarde is altijd hoger dan financiële. En dat geeft niet. Het is maar goed dat ieders droompaard er anders uitziet, als de hele wereld vol zat met mensen zoals ik, waren er geen shetten, haflingers, fjorden, tinkers etc. Of iig een stuk minder.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 04:02

Ghehe jaja ik snap wasnook gewoon een stukje nieuwschierigheid. Ik vind sporthaflingers het sjeikere wel lekkerder rijde dan het oude vierkante ras. Valt me ook op hiermee kan je meer. Ik heb geluk met de mijne die is heel licht in de mond.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:02

Als iemand regelmatig een paard van mij zou verzorgen, dan kan zo iemand er gratis op rijden. Het probleem is toch vaak dat je ze zelf niet allemaal kunt rijden. Geld vragen zou ik niet doen. Meedoen aan sport events... Dat vindt ik riskanter, ik zit niet te wachten op een geblesseerd paard en bijkomende DA rekeningen. Dus daar zou ik wel duidelijke afspraken over maken. Maar verder... Alle hulp is welkom en goed geïnvesteerde energie in een paard is priceless. Tenslotte zou ik nog willen opmerken Toen ik stage liep werd ik in de meeste gevallen betaald, in plaats dat ik zelf moest betalen.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 04:07

Ja ik snap je helemaal.
Maar de bijdrage had meer te maken met faciliteiten we zitten aan hetbos en hei en zandgat en natuurlijk hoevaak 5 keer per week en dat dan keer 4 is 20 keer rijden op een soort eigen paard. Ga eens na dat manegelessen 10 euro kosten em dat dan keer 20 lesjes..

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 04:10

Maar nu wil ik eerst graag eigenlijk eerste ven slapen als het niet erg is.
Ik lees morgen alles na.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 04:10

mandylfmarca schreef:
Ja ik snap je helemaal.
Maar de bijdrage had meer te maken met faciliteiten we zitten aan hetbos en hei en zandgat en natuurlijk hoevaak 5 keer per week en dat dan keer 4 is 20 keer rijden op een soort eigen paard. Ga eens na dat manegelessen 10 euro kosten em dat dan keer 20 lesjes..

Ja maar hoe je staat is toch je eigen keus? Ik vind niet dat een bijrijder moet meebetalen aan hoe jij staat. Als het je wat te veel wordt op financieel gebied, ga je ergens anders staan. Ik vind niet dat het bedrag afhankelijk moet zijn van de faciliteiten. Jij kiest voor die luxe, je bijrijder niet. Niet dat je die had uiteindelijk, maar je snapt m'n punt hoop ik.