Wat is een normaal bedrag om te vragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:16

Ik vraag momenteel ook geen geld maar zou zelf tot 75/80 euro per maand willen betalen voor 1 weekend dag en 2/3 doordeweekse dagen, dan moet het wel zo zijn dat het paard op een goede stal staat met voldoende buiten staan en een goede verzorging. Verwaarloosd iemand zijn paard en wil die er zo nog wat aan verdienen dan wil ik best de verzorging op me nemen maar of betaald krijgen of gratis, maar zeker niet betalen.

Ik vraag momenteel niets alleen minimaal 1x per maand een les van mijn instructrice (32 euro of 16 euro met 2 pers.)
Ik tevreden omdat ze zo serieus blijven meiden blij omdat ze ook echt wat aan die bijdrage hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:25

saffire schreef:
Fredlover10 schreef:
Wat dacht je van geen bijdrage? Ik vind persoonlijk een bijdrage vragen om iemands paard te verzorgen echt werkelijk beláchelijk. Je haalt iemand anders juist uit de problemen door je eigen vrije tijd in andermans paard te steken, en dan er ook nog voor te betalen? :o

je haalt de woorden uit mn mond , ik ben het hier helemaal mee eens .

Jij kunt goedkoop je hobby bedrijven met andermans dier, zonder risico's en kosten van een eigen paard...
Dus wel de lusten (verzorgen/rijden op dagen die het jij afspreekt en waarbij het jou uitkomt), veel minder lasten (eigenaar blijft eindverantwoordelijk voor het regelen van de dingen die geregeld moeten worden zoals dierenarts, hoefsmid, tandarts, eindverantwoordelijkheid (medische) verzorging, etc, en zeker minder kosten!

Een bijdrage in geld of tijd moet staan in verhouding tot het plezier wat je van een paard krijgt.
En het werk wat je er voor moet doen.

Als je het paard het niet waard vind, dan doe je het niet... Simpel zat.

ik heb paarden thuis, ook in pension. voor verzorgen en knuffelen hoef ik het niet te doen. Als ik dus niet voldoende rij-mogelijkheden heb, zou ik niet gaan bijrijden. Krijg ik een hele mooie kans op ervaring/training/wedstrijden etc. dan zou ik daarevt. best wat voor willen betalen.
Toen ik nog geen eigen paard had, wilde ik ook wel betalen om gewoon te kunnen verzorgen/rijden/lessen. Voor manegelessen moest ik immers ook betalen? en dan had ik maar 1 uurtje per week en beperkt mogelijkheid om een band op te bouwen en vrij/buiten te rijden/keuze paard/instructeur etc.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:27

Suzanne_18 schreef:
Saffire, ik vind je reactie nogal kortzichtig.
Vindt je dan ook dat je geld toe moet krijgen als je op de manege paard gaat rijden? Daar betaal je toch ook voor?
In het geval van een bijrijpaard heb je meer vrijheid en fijne, confortabele spullen tot je beschikking. Een eigenaar investeerd een hoop geld in een goed zadel en daar mag jij gebruik van maken. Daarnaast is een goed paard een kostbaar bezit, wat jij op jou dagen volledig tot je beschikking hebt. Een beetje bijrijder gaat gemiddeld 3 keer in de week rijden op haar bijrijpaard. 1 les op de manege kost al gauw 15,- euro. Als je 3 keer in de week lest kost je dat 45,- euro. Doe dat een maand lang en dan ben je 180,- euro kwijt. Als een eigenaar een bijdrage vraagt van 100,- euro vind ik dat niet meer dan redelijk. Je hebt voor jou dagen min of meer je eigen paard zonder de risico's van een eigen paard voor veel minder geld dan rondjes hobbelen op de manege. Je bent de manege ontgroeit, maar nog niet toe aan een eigen paard. Beiden kosten veel geld, dus waarom zou een bijrijpaard dan gratis zijn? En waarom zou een eigenaar een bijrijder moeten betalen? In de veel gevallen zijn ze geen meerwaarde voor de rijtechnische ontwikkeling van je paard. Meestal is het andersom en is de rijtechnische ontwikkeling van het paard een bijdrage voor de bijrijder. Ik zou enkel en alleen betalen voor een bijrijder die mijn paard sneller en beter naar een hoger nivo kan tillen dan dat ik dat zelf kan.

Zo voel ik dat ook...
En dat doe ik dan ook wanneer ik dat nodig vind! Liever iemand betalen die mijn pony/paard verbeterd, dan iemand gratis rond laten hobbelen waardoor mijn dier achteruit gaat...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:12

saffire schreef:
mmm...
kijk vind dat bijdrage gedoe dus egt onzin.
als de eigenaar niet kan rijden , moete hun jou betale dat is dan nog redelijker
niet dat ik dat zou willen ;)

Ik vind dat helemaal niet ...

Dan zouden maneges jou moeten betalen omdat JIJ op hun paarden komt rijden :?
Klopt neit toch ;) Dus waarom zouden eigenaren moeten betalen als ze een ander op hun paard laten rijden

xAlice

Re: Wat is een normaal bedrag om te vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:30

Op maneges krijg je ook les..
Dat is weer een ander verhaal..
(Niet dat ik vind dat je er iets voor moet krijgen, en ik vind een bijdrage soms geheel terecht.)

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:19

ja maar waarom is zo´n bijdrage terecht dan
omdat je op een duur paard rijd
omdat volgens jullie je moet betale om op een paard van een ander te betalen

zeg nou een rede waarom ik een bijdrage moetbetalen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:18

Niks moet :P Maar goed, een paard is een dure hobby.. Niet iedereen zit lekker ruim in zn slappe was dus is een bijdrage hardstikke welkom. Als je als bijrijder van alles mag doen met t paard is t toch niet meer dan eerlijk dat je er aan meebetaalt? Al zijn het idd de leskosten.. Vaak vragen eigenaren ook een bijdrage zodat ze zeker weten dat de bijrijder ook daadwerkelijk komt op de afgesproken dagen.
Heb ook wel eens een paard bijgereden waarbij de eigenaar alleen vroeg om wat lekkers of een zak voer oid te betalen eens in de zoveel tijd, ook geen probleem, ook heel reeel. En een andere eigenaar kwam op een gegeven moment zelf in (tijdelijke) financiele problemen dus die vroeg een bijdrage tot ze daar weer doorheen was..

Ik vind het iig in veel gevallen niet meer dan eerlijk, maar, het hangt absoluut van het paard af.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:26

Ik krijg geen geld...
Hoef ik ook niet, ik kwam me hulp zelf aanbieden.
Ik doe het voor mijn plezier!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 09:33

saffire schreef:
Suzanne_18 schreef:
Er wordt hier boven door iemand geschreven dat wij als paardeneigenaren maar dankbaar moeten zijn dat er mensen zijn die onze paarden willen rijden. Persoonlijk zie ik dat anders. Een eigenaar schenkt jou het vertrouwen dat je goed voor haar paard zal zorgen. Dat is een grote gunst waar je best dankbaar voor en trots op mag zijn.

Bekijk het ook eens op deze manier: Moet een paardeneigenaar jou hobby maar sponseren omdat jij paard wilt rijden? Want dat is wel het geval als je niets hoeft te betalen. Op de manege betaal je er toch ook voor als je een buitenrit wilt maken of een uurtje vrij wilt rijden? Je maakt er in zo'n geval toch ook geen punt van als je na je ritje af moet rekenen?

Aan menig reactie's is maar weer te lezen dan veel mensen geen enkel benul hebben van wat een paard kost. Persoonlijk vind ik 100,- euro in de maand een schijntje als het terug gaat rekenen. Zeg dat je 13 keer in de maand lekker ritjes mag maken en je je tijd naar eigen wens in kan vullen op jou dagen, dat komt neer op 7,69 euro per dag. Daar kan je op de manege geen buitenrit voor rijden en een uurtje vrijrijden wordt voor die prijs ook lastig. Al met al is het goedkoper dan de manege en een eigen paard. Waarom maken een aantal van jullie zo'n punt van een bijdrage in de kosten?

jij zeg de hobby van de verzorger sponsoren he.
ik vind dat dan andersom,de verzorgster moet jou dan betalen , dus sponsort de verzorgster dan jou

ik maak een punt van kosten om te rijden omdat, ik vind dat betale voor een verzorgpaard niet hoort.
dan kan je net zo goed op een manege gaan rijden.

En ik vind dat het dan lijkt of de eigenaar geen genoeg geld heeft om voor het paard te zorgen.

Jij sponsort de eigenaar in die zin dat hij minder vaste lasten heeft per maand. Maar het is niet belangeloos sponsoren, want de eigenaar levert er vrijheid voor in en geeft in ruil zijn paard en materiaal ter beschikking aan jou. Dus een eerlijke ruil. )Er van uitgaande dat je hetzelfde doet aan de verzorging van het paard als de eigenaar ook moet doen'

Als jij niets hoeft te betalen is de ruil niet in evenwicht bij gelijke verzorging. Zo kan een eigenaar het gevoel krijgen dat hij de hobby van iemand anders sponsort...

Op een manege rijden is heel anders dan de beschikking hebben over een bijrijdpaard of verzorgpaard. Meestal veel meer vrijheid en mogelijkheden.

Of de eigenaar geld vraagt is niet alleen afhankelijk van het feit of hij genoeg geld heeft om de kosten van het paard zelf te betalen, maar ook of diegene er heel veel waarde aan hecht een verzorger te hebben, of dat diegene sterk het gevoel heeft iemand anders te sponsoren in zijn hobby...

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 09:50

[/quote]

jij zeg de hobby van de verzorger sponsoren he.
ik vind dat dan andersom,de verzorgster moet jou dan betalen , dus sponsort de verzorgster dan jou

ik maak een punt van kosten om te rijden omdat, ik vind dat betale voor een verzorgpaard niet hoort.
dan kan je net zo goed op een manege gaan rijden.

En ik vind dat het dan lijkt of de eigenaar geen genoeg geld heeft om voor het paard te zorgen.[/quote]

Jij sponsort de eigenaar in die zin dat hij minder vaste lasten heeft per maand. Maar het is niet belangeloos sponsoren, want de eigenaar levert er vrijheid voor in en geeft in ruil zijn paard en materiaal ter beschikking aan jou. Dus een eerlijke ruil. )Er van uitgaande dat je hetzelfde doet aan de verzorging van het paard als de eigenaar ook moet doen'

Als jij niets hoeft te betalen is de ruil niet in evenwicht bij gelijke verzorging. Zo kan een eigenaar het gevoel krijgen dat hij de hobby van iemand anders sponsort...

Op een manege rijden is heel anders dan de beschikking hebben over een bijrijdpaard of verzorgpaard. Meestal veel meer vrijheid en mogelijkheden.

Of de eigenaar geld vraagt is niet alleen afhankelijk van het feit of hij genoeg geld heeft om de kosten van het paard zelf te betalen, maar ook of diegene er heel veel waarde aan hecht een verzorger te hebben, of dat diegene sterk het gevoel heeft iemand anders te sponsoren in zijn hobby...[/quote]

ja nu snap ik wel dat je het maar eens bent hoor

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:09

AliceTwingo schreef:
Waarom laat je je paard dan verzorgen ?
doe het dan gewoon niet.. Je hebt er immers zelf toch ook zat tijd voor ? en dan kun je zelf alles verslijten enz..
of heb je stiekem toch niet zoveel tijd ?
want dan komt je verzorgster omdat jij anders je paard niet elke dag voldoende aandacht kunt geven en in dat geval vind ik het echt niet gepast om geld te vragen ;)

Als je paard op een goede stal staat heeft die niet elke dag training en aandacht nodig... Als het dier maar verzorgd wordt van zijn natje, droogje, en lekker buiten kan lopen met andere paarden die hem aandacht geven...
Mijn paard heeft net 3 maanden vakantie gehad omdat de bak niet te rijden was vanwege het weer...
Is echt geen ramp, ze is zo weer opgepakt met een beetje rustig opbouwen. Ik heb echt niet elke dag uitgebreid haar deken er af gehaald en gepoetst hoor...

en in natuurgebieden en bij opfok-weidegang worden de dieren ook niet elke dag door mensen gepoetst en betutteld. Dus waar mensen het idee vandaan halen dat je elke dag moet kunnen rijden, poetsen en trainen om je paard te kunnen houden, dat vind ik achterhaald.
Dat is vooral van belang als je in de winter op een stal staat waar ze anders hun box niet uit komen... En dan is in mijn ogen de tijd van rijden en poetsen, lang niet genoeg voor zo´n dier...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:14

saffire schreef:
ja maar waarom is zo´n bijdrage terecht dan
omdat je op een duur paard rijd
omdat volgens jullie je moet betale om op een paard van een ander te betalen

zeg nou een rede waarom ik een bijdrage moetbetalen

Je moet niets... Staat jou helemaal vrij of jij er iets voor over hebt of niet.
Maar doen alsof iemand iets belachelijks vraagt als diegene een bijdrage vraagt, dat is de hele andere kant...
Het staat die eigenaar ook vrij om ervoor te kiezen een bijdrage te vragen in de (vaak nogal) hoge kosten van een paard, of dat hij/zij het dier gratis ter beschikking stelt, of in ruil voor hulp bij de verzorging...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:21

Gini schreef:
Maar laten we het eens omdraaien. Waarom doet een eigenaar van een paard beroep op de diensten van een verzorger/bijrijder (En die diensten kunnen gaan van mesten, poetsen, voeren, rijden,...)?
Misschien uit tijdsgebrek, of gewoon voor de luxe om meer avondjes vrij te hebben, omdat de eigenaar veel paarden heeft en niet allemaal gebolwerkt krijgt om alle paarden evenveel beweging te krijgen,...
Dit zijn zo de eerste redenen die in mij opkomen. In al deze gevallen is de eigenaar toch ook geholpen?

De eigenaar doet toch niet enkel de verzorger/bijrijder een plezier, maar de verzorger/bijrijder doet toch ook de eigenaar een plezier? Waarom neem je anders een bijrijder/verzorger?
Dat deel snap ik niet.

Ik deed het dus om wisselende redenen, afhankelijk van de periode in tijd, maar heb het ook heel vaak gedaan voor het plezier wat iemand kon hebben van mijn paard en de tijd die mijn paard over had om een ander plezier te bieden. Ik hoef niet elke dag te rijden of te trainen, mijn pony en paard hoeven niet elke dag gereden en getraind te worden, maar als ik er iemand een plezier mee kan doen, dan mogen ze best vaker gereden en gepoetst en geknuffeld worden. Dan wil ik er op zijn minst plezier/enthousiasme van de verzorgster/bijrijdster, inzet en hulp bij de verzorging voor terug...

Ik vraag geen bijdrage, maar heb dat in het begin toen ik mijn pony net had en nog studeerde wel gedaan, omdat ik op die manier net even wat meer financiële ruimte had en dat meisje 3x per week kon rijden, met evt hulp en begeleiding van mij, ipv 1x per week in een manegeles, voor dezelfde prijs... Ik had die dagen mijn pony uitgeleend, dus kon zelf dan niet rijden, ook al had ik dan wel tijd of ging ik heen om met haar op buitenrit te gaan of haar les te geven/te helpen met rijden.

Ik heb zelf altijd pony's mogen verzorgen en bijrijden, een eigen lukte niet en manegelessen waren erg duur, dus betaalde ik bij een mevrouw om te mogen rijden of voor les en later mocht ik steeds vaker gratis rijden omdat ik zo goed hielp met de paarden verzorgen.
Later ging ik mijn pony verzorgen en die mocht ik gratis rijden en daar nam ik vrijwillig uitmest- en voerklusjes van ze over. Ook nam ik regelmatig wat lekkers voor de pony mee. Zij vonden het leuk als er wat met de pony gedaan werd, maar kwam ik weken niet, dan werd de pony gewoon door hun zelf uitgemest, buiten en binnen gezet, en gevoerd. Dus ik was ook niet echt nodig in die zin.

Omdat mij dat plezier gegund is, gun ik het anderen ook. Het lijkt alleen tegenwoordig steeds meer alsof het niet gewaardeerd wordt. En dat staat me tegen. Dus daardoor krijg je steeds minder zin om je paard ter beschikking te stellen.

De afgelopen maanden zou mijn paard doorgereden worden door iemand die haar netjes door kon rijden en misschien zelfs kon verbeteren (en waar ik dus iets aan bijdraag aan de tijdsinvestering en ook les van heb gehad), maar door weersomstandigheden lukte dat niet en toen kreeg diegene een ongeluk, dus lukt het nu ook nog niet, maar ik heb niet zo'n behoefte om mijn paard weer aan te bieden als bijrijdpaard aan iemand die haar minder kan rijden en trainen dan ikzelf... Dat plezier daarin is wel wat verdwenen en de vorige bijrijdster, die dus alleen kwam om te rijden en verder nergens bij hielp en ook nog een heel vaak afbelde vanwege ziekte, blessures, tijdgebrek of slecht weer, of wilde verzetten, en rijtechnisch ook niet echt iets verbeterde aan het paard, heeft daar niet in positieve zin aan bij gedragen. Een hele leuke en lieve meid, maar het had op die manier gewoon geen meerwaarde voor mij, of voor het paard...

Dus nu liever paard vakantie, of longeren en hopelijk straks zelf weer lekker aan de slag, eventueel in tussentijd nog bijgereden door iemand die haar echt kan verbeteren. Of ik moet toevallig tegen iemand aanlopen die mijn paard zo lekker kan rijden dat ik er weer plezier in heb om aan de kant te staan en die ook waardeert wat ze aangeboden krijgen en daarin willen investeren. Ofwel in tijd en energie en lessen/wedstrijden, en/of hulp...

Mijn pony heb ik nu een vriendin voor gevraagd die haar eigen pony bij mij thuis heeft staan. Hij is 19, kan nog rustig dressuurmatig en recreatief gereden worden en is ook netjes gereden geweest in het verleden, maar stond al weer een tijdje stil. Ik kon iemand via internet gaan zoeken, of ik kon haar vrijblijvend aanbieden hem af en toe erbij te rijden. Dat heb ik dus maar gedaan omdat ik dan zeker weet wie ik op de pony krijg en dat hij rijtechnisch netjes gereden wordt, het voor haar makkelijk en vrijblijvend te combineren is omdat ze hier toch haar eigen pony komt rijden en helpen met de gezamenlijke verzorging, en ik er verder geen gedoe van heb...
Die is dus ook van de "verzorgponymarkt" gehaald... Na vele minder goede ervaringen van verzorgsters die een blauwe maandag komen en denken dat ze de wijsheid in pacht hebben en weinig willen investeren in lessen of tijd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:41

saffire schreef:
Suzanne_18 schreef:
AliceTwingo: Mijn reactie was niet kleinerend bedoelt, hooguit behoorlijk geirriteerd betreft de voorgaande reactie van Saffire waarin zij de aanname lijkt te doen dat iedere eigenaar die een bijdrage vraag dat geld nodig heeft om aan het eind van de maand de rekeningen te kunnen betalen. Die overigens nou ook niet bijzonder vriendelijk was. Ik had dat misschien op een andere manier kunnen brengen, dat ben ik achteraf met je eens. Zelf heb ik ruim 12 jaar paarden van anderen gereden/verzorgd/beleerd. Ik heb op de manege gereden, heb pony's en paarden verzorgt in ruil voor een ritje/les, heb bijdrage betaald voor de betere paarden waarvan ik kon leren, en heb geld gekregen voor de paarden die ik beleerd heb. Been there, done it all. Ik ken dus ook de andere zijde van het verhaal en weet idd wel een beetje waarover ik praat.

Wat betreft het kosteloze bijrijpaard. Ik zeg niet dat er iets mis mee is wanneer een eigenaar geen bijdrage vraagt. Alleen maar leuk als je zo'n plekje kan vinden. Het enige waar ik mij over verbaas is dat er een aantal zijn die geen enkel begrip lijken te hebben tegenover eigenaren die dat wel doen om goede en gegronde redenen. Iets wat ook niet op een bepaald vriendelijke wijze wordt gebracht. In sommige gevallen worden deze paardeneigenaren nog net niet als criminelen afgeschreven, zo lijkt het in ieder geval over te komen. Zoals ik al eerder aangegeven had, vraag ik zelf geen bijdrage omdat er naast het rijden ook de minder leuke klusjes gedaan moeten worden bij mij op stal. Maar als ik in de gelegenheid was geweest mijn paarden op een luxe stal te zetten waar je alleen maar hoeft te komen om te rijden en tutten zou ik zeker een bijdrage vragen.

Saffire: Als iemand een paard koopt, denkt die persoon daar voldoende tijd voor te hebben, wat op dat moment ook zeer waarschijnlijk zo is. Nu is het nog steeds het geval dat iemands leven op onverwachte momenten rare wendingen kan nemen waardoor iemand wat krapper in zijn tijd komt te zitten. Gevolg is dat het paard tekort wordt gedaan. Het baasje zoekt vervolgens iemand die het paard wil verzorgen of bijrijden in belang van het dier. Zeg dus niet dat je nooit aan een verzorgster/bijrijder zal gaan, je weet niet wat de toekomst brengt. Of verkoop jij je paard als je 1 of 2 dagen in de week even wat krapper in je tijd zit? Dat lijkt me niet.

ik heb daar inderdaad geen respect voor.
omdat ik het belachelijk vind om een bijdrage te vragen

als je paard koopt weet je van te voren dat je elke dag tijd moet hebben , en geld genoeg ook.
daarom heb ik geen eigen paard.

Nee, en je zou geen verzorgpaard hebben als elke eigenaar zijn paard elke dag zelf zou willen verzorgen en niets uit handen zou willen geven. Dan was je puur en alleen afhankelijk van bedrijven die hun paarden verhuren voor vrijrijden of lessen.

Nu heb je mensen die hun paard wel willen delen, maar die willen dan ook delen in de verzorging en evt. ook de kosten. Of die hun oude paard niet verkopen terwijl ze zelf een nieuwe (jongere, betere) uitdaging zoeken, maar er voor kiezen de oude aan te houden en daar iemand voor te zoeken die er toch nog wat plezier aan kan beleven en evt. een bijdrage over heeft van een deel van alle kosten, voor een paard tot hun beschikking. Paard blij (hopelijk) en bijrijdster/verzorgster blij...

Toch alleen maar mooi dat er extra mogelijkheden zijn om plezier met paarden te beleven tussen eigen paard en uurtje huren/manegeles in?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:37

Wat betaal je op dit moment per maand aan je pony?
Hoeveel dagen per maand (hoeveel % per maand) is je pony in handen van je verzorger?

% pony per maand = % stalgeld per maand, lijkt me. even mooi afronden en klaar :+

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:38

Ik snap die hele discussie eigenlijk nooit zo goed... :=

Als er bijrijders zijn die de lusten wel willen hebben, maar het er niet voor over hebben om een bedrag per maand neer te moeten leggen, doe dan niet zo moeilijk en ga lekker wekelijks op een manegepaard rijden. Heb je precies wat je wilt toch?

Ik vind zelf een bijdrage niet meer dan normaal. Bedrag ligt aan de hoogte van de faciliteiten en aan wat er qua werkzaamheden gedaan moet worden.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:24

Yv_ schreef:

Als er bijrijders zijn die de lusten wel willen hebben, maar het er niet voor over hebben om een bedrag per maand neer te moeten leggen, doe dan niet zo moeilijk en ga lekker wekelijks op een manegepaard rijden. Heb je precies wat je wilt toch?

Ik vind zelf een bijdrage niet meer dan normaal. Bedrag ligt aan de hoogte van de faciliteiten en aan wat er qua werkzaamheden gedaan moet worden.

ja maar waarom is dat dan zo normaal.
omdat het dan jou paard en is en ik jou spullen gebruik ;)
verzorgen doe ik voor mijn lol,en daar wil ik niet voor betalen, ben ik dan slecht bezig
als ik wil betalen kan ik net zo goed op een manege gaan rijden
maar dat was ik beu, is dat raar dan

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:50

Als je zo gaat beginnen... Dan kun je als je wilt verzorgen ook gewoon een manegepaard gaan poetsen...

Wat dacht je van een volgend punt? Bijrijd(st)er gaat naar buiten, doet lomp met het paard en paard is lange tijd uit de running. Gaat de bijrijdster dan meebetalen aan de kosten? Lijkt me niet? Maar in de tussentijd is het wel de bijrijders schuld dat het paard kreupel is. En ik kan nog wel meer redenen opnoemen, maar ik vind het een onzinnig onderwerp en wilde eigenlijk alleen maar kwijt wat ik in mijn vorige post zei.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:11

Yv_ schreef:
Als je zo gaat beginnen... Dan kun je als je wilt verzorgen ook gewoon een manegepaard gaan poetsen...

Wat dacht je van een volgend punt? Bijrijd(st)er gaat naar buiten, doet lomp met het paard en paard is lange tijd uit de running. Gaat de bijrijdster dan meebetalen aan de kosten? Lijkt me niet? Maar in de tussentijd is het wel de bijrijders schuld dat het paard kreupel is. En ik kan nog wel meer redenen opnoemen, maar ik vind het een onzinnig onderwerp en wilde eigenlijk alleen maar kwijt wat ik in mijn vorige post zei.

ho even niet boos worde het is maar een topic toch ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:36

Ik ben niet boos hoor :). Excuses als het zo overkomt. Reageerde in dezelfde toon als hoe op mij werd gereageerd :)...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:09

saffire schreef:
Yv_ schreef:

ja maar waarom is dat dan zo normaal.
omdat het dan jou paard en is en ik jou spullen gebruik ;)
verzorgen doe ik voor mijn lol,en daar wil ik niet voor betalen, ben ik dan slecht bezig
als ik wil betalen kan ik net zo goed op een manege gaan rijden
maar dat was ik beu, is dat raar dan

Kijk er zijn verschillende reden om een bijrijder te zoeken die een maandelijkse bijdrage geeft.
De ene is misschien niet echt een goede reden. En dat snap ik ook wel waarom zou je meer paarden houden dan dat je zelf kunt verzorgen. Daarin snap ik je.
Maar stel ik ga iets mankeren en ligt er voor langere tijd uit. Tja dan wil ik wel dat mijn paard de verzorging krijgt en gezien ik er zelf dan niets mee kan is het toch niet zo onlogisch dat ik dan de helft van het stallinggeld vraag terwijl je als bijrijder/verzorger het paard zo goed als eigen mag beschouwen voor een bepaalde tijd.
Opzich snap ik je redelijk want waarom zou je een paard hebben terwijl je er een verzorger/bijrijder voor hebt voor zo'n 3/4 dagen in de week. Maar goed daar heeft ieder z'n reden voor misschien omdat ze van werk veranderd zijn of kinderen hebben enzo. Nouja 100den reden die jij je misschien nu nog niet helemaal kan voorstellen.
Maar het feit blijft dat wel iemand z'n paard beschikbaar stelt voor een kleine bijdrage terwijl je op die dagen dat paard als eigen(ligt aan de afspraken) mag beschouwen. Ze kunnen er ook voor kiezen om het paard gewoon op de wei te laten en verder niets mee te doen buiten de dagen dat ze zelf komen of volledige rust. Of iemand toch deels een plezier doen en het paard door een ander te laten komen en dan slijten toch echt wel de spullen. Goed dat is dan misschien nog niet zo gek maar ze maken er echt geen winst op om een bijdrage te vragen dus waarom niet?
Al is het alleen maar om een serieus iemand voor je neus te krijgen en niet een of ander wispelturig persoon die alleen komt als het uitkomt of zodra er iets anders in het leven voorbij loopt het paard laten stikken.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:23

Dat een paardeneigenaar een verzorgster wil, dat betekent niet altijd dat de eigenaar zelf geen tijd heeft. Het kan ook zijn dat de eigenaar zelf 4x per week gaat en het fijn vind dat er 7 dagen per week in ieder geval iemand hem aandacht geeft.

Mijn verzorgster betaald in de winter 50 euro en in de zomer (zodra hij op het weiland staat) 40 euro, dit omdat de stalling voor mij in de zomer ook goedkoper is.

Deze bijdrage vraag ik, omdat als je bij een manege gaat rijden (of je nou les neemt of gewoon een paard huurt) ook moet betalen. Anders zou het erg makkelijk wezen, "o op een manege moet ik betalen nou dan neem ik wel een verzorgpaard". Mijn verzorgster mag alles doen, wel wil ik eerst dat ze de eerste maand á 2 maanden (hangt af van de ervaring) in de bak rijdt en nog niet buiten, dit om het paard te leren kennen. Als dat goed gaat dan mag ze ook buiten rijden, mijn paard kan nog niet mee gesprongen worden, maar dat wil ik wel gaan doen. Verder mogen ze lessen (op eigen kosten uiteraard) wedstrijden rijden zolang alles maar in overleg is.

Zij heeft gewoon haar vaste dagen en ik ook, en ook ik die een eigen paard heeft moet betalen voor de stal en moet ook zelf uitmesten, voor de verzorgster is dit een goedkope oplossing van toch enigsinds een eigen paard te hebben.

Uiteraard vind ik de bijdrage afhangen van wat er allemaal met een verzorgpaard kan en mag.

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:26

Ik heb een verzorgpaard voor 2x p.w en ik betaal ook een bijdrage. Ik betaal 50 euro. Ik vind dit wel het maximum (wat ik zelf financieel kwijt kan), maar ik vind het wel normaal en terecht. Ik maak gebruik van haar paard, daar kunnen door mijn toedoen dierenarts kosten uitkomen en ik maak gebruik van haar spullen dus ik maak ook een deel uit aan de slijtage ervan.
Alleen daarnaast "moet" ik ook les op haar nemen (naast mijn andere privé les) en dat wordt mij financieel wel een beetje te veel...

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:29

Met advertenties vind ik het niet raar als je bijv. 100 moet betalen voor 3/4x in de week, soms kost het in totaal ruim 250 euro dan ben je alsnog erg goedkoop uit. En de verzorgsters hebben zelf de keus of ze het er voor over hebben of niet.
Ik vind dat je best wat mag vragen, maar het beste is in overleg denk ik.

Valencia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:50

Ik vind dat er geen geld voor gevragen moet worden, dit omdat diegene van wie het paard om een bepaalde reden iemand nodig heeft voor het paard..
Verzorgster/bijrijder,die verzorgt en rijd wekelijks.. Dus wat verwacht men nog meer van je..
Ik zocht zelf een verzorgpaard en hoefde hier niks voor te betalen..ook op gereden.. geen bijdrage.. Want zonder mij had zijn paard geen aandacht en beweging gehad