Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
saffire schreef:Fredlover10 schreef:Wat dacht je van geen bijdrage? Ik vind persoonlijk een bijdrage vragen om iemands paard te verzorgen echt werkelijk beláchelijk. Je haalt iemand anders juist uit de problemen door je eigen vrije tijd in andermans paard te steken, en dan er ook nog voor te betalen?
je haalt de woorden uit mn mond , ik ben het hier helemaal mee eens .
Suzanne_18 schreef:Saffire, ik vind je reactie nogal kortzichtig.
Vindt je dan ook dat je geld toe moet krijgen als je op de manege paard gaat rijden? Daar betaal je toch ook voor?
In het geval van een bijrijpaard heb je meer vrijheid en fijne, confortabele spullen tot je beschikking. Een eigenaar investeerd een hoop geld in een goed zadel en daar mag jij gebruik van maken. Daarnaast is een goed paard een kostbaar bezit, wat jij op jou dagen volledig tot je beschikking hebt. Een beetje bijrijder gaat gemiddeld 3 keer in de week rijden op haar bijrijpaard. 1 les op de manege kost al gauw 15,- euro. Als je 3 keer in de week lest kost je dat 45,- euro. Doe dat een maand lang en dan ben je 180,- euro kwijt. Als een eigenaar een bijdrage vraagt van 100,- euro vind ik dat niet meer dan redelijk. Je hebt voor jou dagen min of meer je eigen paard zonder de risico's van een eigen paard voor veel minder geld dan rondjes hobbelen op de manege. Je bent de manege ontgroeit, maar nog niet toe aan een eigen paard. Beiden kosten veel geld, dus waarom zou een bijrijpaard dan gratis zijn? En waarom zou een eigenaar een bijrijder moeten betalen? In de veel gevallen zijn ze geen meerwaarde voor de rijtechnische ontwikkeling van je paard. Meestal is het andersom en is de rijtechnische ontwikkeling van het paard een bijdrage voor de bijrijder. Ik zou enkel en alleen betalen voor een bijrijder die mijn paard sneller en beter naar een hoger nivo kan tillen dan dat ik dat zelf kan.

saffire schreef:mmm...
kijk vind dat bijdrage gedoe dus egt onzin.
als de eigenaar niet kan rijden , moete hun jou betale dat is dan nog redelijker
niet dat ik dat zou willen

Dus waarom zouden eigenaren moeten betalen als ze een ander op hun paard laten rijden
Maar goed, een paard is een dure hobby.. Niet iedereen zit lekker ruim in zn slappe was dus is een bijdrage hardstikke welkom. Als je als bijrijder van alles mag doen met t paard is t toch niet meer dan eerlijk dat je er aan meebetaalt? Al zijn het idd de leskosten.. Vaak vragen eigenaren ook een bijdrage zodat ze zeker weten dat de bijrijder ook daadwerkelijk komt op de afgesproken dagen. saffire schreef:Suzanne_18 schreef:Er wordt hier boven door iemand geschreven dat wij als paardeneigenaren maar dankbaar moeten zijn dat er mensen zijn die onze paarden willen rijden. Persoonlijk zie ik dat anders. Een eigenaar schenkt jou het vertrouwen dat je goed voor haar paard zal zorgen. Dat is een grote gunst waar je best dankbaar voor en trots op mag zijn.
Bekijk het ook eens op deze manier: Moet een paardeneigenaar jou hobby maar sponseren omdat jij paard wilt rijden? Want dat is wel het geval als je niets hoeft te betalen. Op de manege betaal je er toch ook voor als je een buitenrit wilt maken of een uurtje vrij wilt rijden? Je maakt er in zo'n geval toch ook geen punt van als je na je ritje af moet rekenen?
Aan menig reactie's is maar weer te lezen dan veel mensen geen enkel benul hebben van wat een paard kost. Persoonlijk vind ik 100,- euro in de maand een schijntje als het terug gaat rekenen. Zeg dat je 13 keer in de maand lekker ritjes mag maken en je je tijd naar eigen wens in kan vullen op jou dagen, dat komt neer op 7,69 euro per dag. Daar kan je op de manege geen buitenrit voor rijden en een uurtje vrijrijden wordt voor die prijs ook lastig. Al met al is het goedkoper dan de manege en een eigen paard. Waarom maken een aantal van jullie zo'n punt van een bijdrage in de kosten?
jij zeg de hobby van de verzorger sponsoren he.
ik vind dat dan andersom,de verzorgster moet jou dan betalen , dus sponsort de verzorgster dan jou
ik maak een punt van kosten om te rijden omdat, ik vind dat betale voor een verzorgpaard niet hoort.
dan kan je net zo goed op een manege gaan rijden.
En ik vind dat het dan lijkt of de eigenaar geen genoeg geld heeft om voor het paard te zorgen.
AliceTwingo schreef:Waarom laat je je paard dan verzorgen ?
doe het dan gewoon niet.. Je hebt er immers zelf toch ook zat tijd voor ? en dan kun je zelf alles verslijten enz..
of heb je stiekem toch niet zoveel tijd ?
want dan komt je verzorgster omdat jij anders je paard niet elke dag voldoende aandacht kunt geven en in dat geval vind ik het echt niet gepast om geld te vragen
saffire schreef:ja maar waarom is zo´n bijdrage terecht dan
omdat je op een duur paard rijd
omdat volgens jullie je moet betale om op een paard van een ander te betalen
zeg nou een rede waarom ik een bijdrage moetbetalen
Gini schreef:Maar laten we het eens omdraaien. Waarom doet een eigenaar van een paard beroep op de diensten van een verzorger/bijrijder (En die diensten kunnen gaan van mesten, poetsen, voeren, rijden,...)?
Misschien uit tijdsgebrek, of gewoon voor de luxe om meer avondjes vrij te hebben, omdat de eigenaar veel paarden heeft en niet allemaal gebolwerkt krijgt om alle paarden evenveel beweging te krijgen,...
Dit zijn zo de eerste redenen die in mij opkomen. In al deze gevallen is de eigenaar toch ook geholpen?
De eigenaar doet toch niet enkel de verzorger/bijrijder een plezier, maar de verzorger/bijrijder doet toch ook de eigenaar een plezier? Waarom neem je anders een bijrijder/verzorger?
Dat deel snap ik niet.
saffire schreef:Suzanne_18 schreef:AliceTwingo: Mijn reactie was niet kleinerend bedoelt, hooguit behoorlijk geirriteerd betreft de voorgaande reactie van Saffire waarin zij de aanname lijkt te doen dat iedere eigenaar die een bijdrage vraag dat geld nodig heeft om aan het eind van de maand de rekeningen te kunnen betalen. Die overigens nou ook niet bijzonder vriendelijk was. Ik had dat misschien op een andere manier kunnen brengen, dat ben ik achteraf met je eens. Zelf heb ik ruim 12 jaar paarden van anderen gereden/verzorgd/beleerd. Ik heb op de manege gereden, heb pony's en paarden verzorgt in ruil voor een ritje/les, heb bijdrage betaald voor de betere paarden waarvan ik kon leren, en heb geld gekregen voor de paarden die ik beleerd heb. Been there, done it all. Ik ken dus ook de andere zijde van het verhaal en weet idd wel een beetje waarover ik praat.
Wat betreft het kosteloze bijrijpaard. Ik zeg niet dat er iets mis mee is wanneer een eigenaar geen bijdrage vraagt. Alleen maar leuk als je zo'n plekje kan vinden. Het enige waar ik mij over verbaas is dat er een aantal zijn die geen enkel begrip lijken te hebben tegenover eigenaren die dat wel doen om goede en gegronde redenen. Iets wat ook niet op een bepaald vriendelijke wijze wordt gebracht. In sommige gevallen worden deze paardeneigenaren nog net niet als criminelen afgeschreven, zo lijkt het in ieder geval over te komen. Zoals ik al eerder aangegeven had, vraag ik zelf geen bijdrage omdat er naast het rijden ook de minder leuke klusjes gedaan moeten worden bij mij op stal. Maar als ik in de gelegenheid was geweest mijn paarden op een luxe stal te zetten waar je alleen maar hoeft te komen om te rijden en tutten zou ik zeker een bijdrage vragen.
Saffire: Als iemand een paard koopt, denkt die persoon daar voldoende tijd voor te hebben, wat op dat moment ook zeer waarschijnlijk zo is. Nu is het nog steeds het geval dat iemands leven op onverwachte momenten rare wendingen kan nemen waardoor iemand wat krapper in zijn tijd komt te zitten. Gevolg is dat het paard tekort wordt gedaan. Het baasje zoekt vervolgens iemand die het paard wil verzorgen of bijrijden in belang van het dier. Zeg dus niet dat je nooit aan een verzorgster/bijrijder zal gaan, je weet niet wat de toekomst brengt. Of verkoop jij je paard als je 1 of 2 dagen in de week even wat krapper in je tijd zit? Dat lijkt me niet.
ik heb daar inderdaad geen respect voor.
omdat ik het belachelijk vind om een bijdrage te vragen
als je paard koopt weet je van te voren dat je elke dag tijd moet hebben , en geld genoeg ook.
daarom heb ik geen eigen paard.

Yv_ schreef:Ik snap die hele discussie eigenlijk nooit zo goed...
Als er bijrijders zijn die de lusten wel willen hebben, maar het er niet voor over hebben om een bedrag per maand neer te moeten leggen, doe dan niet zo moeilijk en ga lekker wekelijks op een manegepaard rijden. Heb je precies wat je wilt toch?
Ik vind zelf een bijdrage niet meer dan normaal. Bedrag ligt aan de hoogte van de faciliteiten en aan wat er qua werkzaamheden gedaan moet worden.
Yv_ schreef:Als je zo gaat beginnen... Dan kun je als je wilt verzorgen ook gewoon een manegepaard gaan poetsen...
Wat dacht je van een volgend punt? Bijrijd(st)er gaat naar buiten, doet lomp met het paard en paard is lange tijd uit de running. Gaat de bijrijdster dan meebetalen aan de kosten? Lijkt me niet? Maar in de tussentijd is het wel de bijrijders schuld dat het paard kreupel is. En ik kan nog wel meer redenen opnoemen, maar ik vind het een onzinnig onderwerp en wilde eigenlijk alleen maar kwijt wat ik in mijn vorige post zei.
. Excuses als het zo overkomt. Reageerde in dezelfde toon als hoe op mij werd gereageerd
... saffire schreef:Yv_ schreef:Ik snap die hele discussie eigenlijk nooit zo goed...
Als er bijrijders zijn die de lusten wel willen hebben, maar het er niet voor over hebben om een bedrag per maand neer te moeten leggen, doe dan niet zo moeilijk en ga lekker wekelijks op een manegepaard rijden. Heb je precies wat je wilt toch?
Ik vind zelf een bijdrage niet meer dan normaal. Bedrag ligt aan de hoogte van de faciliteiten en aan wat er qua werkzaamheden gedaan moet worden.
ja maar waarom is dat dan zo normaal.
omdat het dan jou paard en is en ik jou spullen gebruik![]()
verzorgen doe ik voor mijn lol,en daar wil ik niet voor betalen, ben ik dan slecht bezig
als ik wil betalen kan ik net zo goed op een manege gaan rijden
maar dat was ik beu, is dat raar dan