Bijrijderproblemen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Bijrijderproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 10:36

Ik weet niet precies waar ik dit topic moet plaatsen dus moderators vergeef me Tong uitsteken

Ik heb sinds oktober een bijrijder bij mijn jonge paard. Het heeft tussen de bijrijder en mijn merrie eigenlijk nooit supergoed geklikt. Ze werd er vaak af gegooit en de merrie heeft totaal geen respect voor haar. Met longeren word de bijrijdster een leuk item om over de grond te trekken, aan de hand wandelen stond in de modder gelijk aan skien. En rijden was regelmatig rodeo.
De bijrijdster kon haar niet opzadelen want dan ging mijn merrie bokken, het meisje gaf zich snel gewonnen waardoor er een stalondeugd ontwikkeld was. Iedere keer moet ik er dus bij zijn want gewoon poetsen gaat al niet laat staan opzadelen. Naar de binnenbak toelopen moet ik zelf doen want bij haar wil het paard niet netjes aan het touw meelopen. Met opstijgen moet ik het paard vasthouden want anders ging het niet. Met rijden wordt ze er iedere keer wel afgegooit en vaak durft ze er dan niet weer op.
Ik heb haar heel veel grondwerk laten doen maar zelfs dan lukte het om haar enkel te kneusen omdat het paard een spurt nam. Met grondwerk luisterd het paard ook absoluut niet naar haar (ook als ik er niet bij ben).
Afgelopen week zou ze gaan rijden en omdat ik het nu echt zat was om alles zelf te doen heb ik met haar afgesproken dat ze alles zelf zou doen en ik zou zorgen dat er iemand was om de eerste paar minuten na het opstijgen te blijven kijken.
Ze is een half uur te laat gekomen ja toen was de vriendin die zou helpen al naar huis gegaan. Vervolgens is het haar met veel moeite gelukt om de merrie op te zadelen en naar de bak gegaan. Daar heeft ze niet eens op kunnen stijgen omdat de merrie alleen maar aan het bokken ging als zij op wou stijgen. Toen heeft ze het paard flink gelongeerd, volgens mij is daarbij wel iets gebeurd wat ze niet durft toe te geven want mijn paard is ineens bang voor mensen die in de bak lopen.
Van de week heb ik dus ook gezegd dat dit niet goed gaat komen en tegen haar gezegd dat ze niet meer hoefde te komen.

Ik zit hier toch wel mee in mijn maag want het lijkt nu net alsof ik een rotpaard heb terwijl het echt het tegenovergestelde is. Ik durf mijn zusje van 10 op haar te laten rijden en zelf heb ik echt nooit problemen. Ja op het moment is ze met opstijgen vervelend ze wil dan niet stil blijven staan maar dat is alles. Mijn merrie is bij mij ontzettend braaf ze loopt als een hondje achter mij aan en ik kan alles met haar doen ze is eerder te lui als dat het een wild onhandelbaar paard is. Andere mensen kunnen ook gewoon met haar alles doen, dus moeilijk is ze zeer zeker niet.

Wat vinden jullie hadden jullie hetzelfde gedaan in mijn situatie of hadden jullie nog andere oplossingen?

laura1987

Re: Bijrijderproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:41

Naar mijn idee heb je genoeg kansen gegeven aan je bijrijdster. Ik ben zelf ook bijrijdster maar zodra ik dit soort problemen zou krijgen zou ik de eigenaresse vragen om een andere bijrijdster te zoeken. Het is niet goed voor haar vertrouwen maar ook niet voor dat van het paard.

Wat mij betreft heb je dus de goede oplossing gekozen!

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:44

Ik vind het zo een goede oplossing Knipoog
Als het misschien langer door was gegaan had ze zich misschien ook nog wel flink kunnen blesseren, of misschien je paard wel!
ze heeft genoeg tijd gehad om te proberen of het alsnog zou lukken, maar het lukte dus niet.
succes om je paardje weer 'de oude' te maken! Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:23

Je hebt je bijrijder MEER dan genoeg kansen gegeven lijkt me.
Bij mij was ze er al LANG uitgevlogen, klinkt hard, maar ongehoorzame paarden kunnen gevaar veroorzaken.
Dat je het zo lang hebt uitgehouden zeg.
Heel veel suces met het vinden van een nieuwe bijrijder (als je daar nog aan wilt).
Zelf wil ik mijn paard 100% zelf blijven trainen, maar voor mijn pony wil ik graag tzt ook iemand, die haar kan trainen. Maar als ik al die verhalen hier op bokt lees over bijrijders durf ik het bijna niet meer aan.

Ik snap dat het lastig is voor je.
Wat mij wel opvalt: het niet stil willen staan met opstijgen: heb je het zadel de afgelopen tijd nog laten controleren?
Het kan namelijk zijn dat het zadel niet goed meer ligt, dan blijven paarden vaak niet staan. Het kan zijn dat ie maar iets niet goed ligt en dat je dat zelf niet zo snel door hebt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:24

Als de combinatie niet werkt zoals je in je verhaal al aangeeft kan je inderdaad beter stoppen.
Als ik het zo lees zijn er al genoeg blessures, etc. bij je bijrijder ontstaan. En ik dacht ook dat de bedoeling van een bijrijder was dat die zelfstandig het paard kan verzorgen als jij een dagje niet kan.

Ben eigenlijk verbaasd dat je het zo lang hebt volgehouden.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:35

tamary schreef:
Ben eigenlijk verbaasd dat je het zo lang hebt volgehouden.

idd! En dat dat meisje nog zo lang bleef. Bedoel, ze kan zelf toch ook wel nagaan dat het niet wat word tussen hun 2, lijkt me dat ze er zelf zo ook geen plezier aan beleefd als zij niet consequent genoeg is of wat dan ook. Vind het niet raar hoor dat ze nu weg is.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:37

Petje af! Je hebt het wijste kunnen doen wat een paardeneigenaar kan doen: Kiezen voor je paard!!

En ik vermoed dat je bijrijdster er niet wakker van zal liggen Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:40

Ik heb mijn bijrijdster ook ooit gezegd dat ze haar spullen kon pakken, bij mij ging het rijden super en bij bij haar ging het echt niet.Ze had ook veel te weinig ervaring en durf kwam ik later achter,ik denk dat je beter op zoek kan gaan naar een andere bijrijdster.Al zijn die met een vergroot glas te tellen.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:41

meisje stelt te hoge doelen en is niet consequent..
jij moet de taken niet overnemen! want zo leert zij t nooit.
ga weer heelmaal naar het begin, het is verstandig om het meisje niet meer op het paard te latenrijden!
ze moet eerst leren dat ze de baas is met poetsen en erlangslopen,
dat kan onder begeleiding van jou, maar t meisje moet het doen!
dat paard moet duidelijk een lesje leren, leren dat het meisje bovenaan de rangorde staat en niet het paard!
kijk observeer en geef het meisje tips, pak alles langzaam op en stel kleine doelen. en evalueer later alsnog..
pas als de doelen bereikt zijn verder naar een ander klein doeletje en zo zal het langzaam goed komen

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:50

Kennelijk was het geen goeie combinatie, dat kan gebeuren. Als het paard het bij jou niet doet, maar wel bij haar dan ligt het dus aan de bijrijder. Kies dan voor je paard, voodat er zich bij jou ook problemen gaan voordoen. Ik zou bij een eventuele volgende bijrijder de combinatie eerst een proeftijd geven. Als je dit ook aan geeft zal het weinig problemen geven..als je maar goeie afspraken maakt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 13:45

Een volgende bijrijder wil ik niet meer aan na dit soort problemen. Ik was er iedere keer bij en dan gingen we weer terug naar het begin, netjes naast lopen etc. Maar zodra ik weg was begon het weer. Het ligt echt niet aan de merrie vandaag heeft er een beginner een buitenrit gemaakt met de merrie en dan zet ze geen stap verkeert. Ook mijn kleine zusje loopt zonder problemen langs een drukke weg. De problemen waren echt alleen bij de bijrijder.

In de proefperiode is het eigenlijk redelijk gegaan maar toen was ik er altijd bij en deed een hoop zelf. Voornamelijk omdat er toen al wat problemen waren met opzadelen. Maar de merrie was destijds net beleerd en nog niet serieus doorgereden, dus ik dacht dat het opzadelprobleem zich vanzelf op zou lossen.

@judje mijn merrie heeft in november nog een nieuw zadel aangemeten gekregen. En pas geleden is het nog weer uitgebreid gecontroleerd. Het weglopen met opstijgen is een ondeugendheid van de merrie. Vandaag heeft ze het niet gedaan ik moet gewoon een stukje strenger daarin worden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:50

Ik heb dit gehad met een verzorgster, maar dan wel met een shet. Maar hij moest haar echt niet en viel gericht naar haar uit, terwijl ik er een 2 jarige mee kan laten lopen. Als het niet klikt houdt het op, mijns inziens, dus na 2 weken ben ik ermee gestopt. Het is voor jezelf, je bijrijder en je paard geen pretje op deze manier.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:12

RUI -> VP

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:18

piecon schreef:
Kennelijk was het geen goeie combinatie, dat kan gebeuren. Als het paard het bij jou niet doet, maar wel bij haar dan ligt het dus aan de bijrijder. Kies dan voor je paard, voodat er zich bij jou ook problemen gaan voordoen. Ik zou bij een eventuele volgende bijrijder de combinatie eerst een proeftijd geven. Als je dit ook aan geeft zal het weinig problemen geven..als je maar goeie afspraken maakt.

je haalt de woorden uit mn mond Lachen

snap van de ts heel goed dat ze het niet ziet zitten om er nog iemand op te laten als bijrijder.
dit is toch wel een hele vervelende kant die ze ervan gezien heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:37

Dit was voor jou als eigenaar niet leuk, dit was voor het paard niet goed, en dit KAN ook voor de bijrijdster niet leuk geweest zijn. Prima beslissing dus. Ik had 'm denk ik al véél eerder gemaakt, ik vind het nog een soort van knap dat je ze zo lang door hebt laten modderen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 14:19

ik dacht dat het aan mij of aan mijn paard lag. maar omdat mijn merrie verder fantastisch luistert en bij anderen ook goed liep heb ik toch maar deze beslissing genomen. Mijn instructeur vond het zelf ook een goede beslissing want die liep al tijden te roepen dat mijn merrie een echte einzelgänger is.

Nienke_Reus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:55

ik vind het een goede beslissing, ik had hem alleen veel eerder gemaakt. Als je in het begin al het idee hebt dat het niet klikt zou ik er niet mee verder gaan. En omdat je weet dat ze wel fantastisch naar andere mensen luistert heeft het meisje waarschijnlijk een houding ten opzichte van het paard gehad dat het paard daar op reageert. Succes met het zoeken van een eventueel nieuwe bijrijdster

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:33

Ik had het zeker weten zo gedaan, ik denk dat ik haar zelfs eerder had weggestuurd

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:25

Ik vind dat je klinkt als een fijne eigenaar die iemand ook een kans wil geven! ik ben zelf bijrijder en heb in het begin stadium met Sam (mijn bijrijdpaard) vooral wat problemen met het rijden gehad (hij moeite met balans, ik daardoor meer moeite met balans etc.). De eigenaresse en ik hebben het hier goed over gehad en toch besloten om het een kans te geven.. Ik ben begonnen met veel grondwerk en heb daar ook les in genomen.. Na 1.5 maand ben ik er weer eens opgeklommen en ging het al stukken beter! Ondertussen zijn we rustig het rijden steeds meer aan het oppakken en leer ik elke dag nog heel veel van hem..

Als de klik tussen bijrijder en paard er niet meteen is hoeft dat geen probleem te zijn, zoiets kan groeien en het kan zeker geen kwaad om dat wat tijd te geven.. Daarnaast is goede begleiding (vooral in het begin) belangrijk als het niet meteen goed gaat, dit moet je als eigenaar wel willen doen natuurlijk maar dat lijkt me bij jou wel zo te zijn... Als dan na lange tijd blijkt dat het nog steeds niet gaat en nog steeds niet verbeterd dan is het inderdaad verstandig om ermee te stoppen. Ik krijg de indruk dat iedereen een beetje negatief naar de bijrijder is maar misschien wilde zij het ook wel gewoon een kans geven en vond ze het moeilijk om toe te geven dat het met dit paard blijkbaar niet klikte.. Dit wil niet zeggen dat zij heel slecht is maar blijkbaar zat er iets in de weg tussen haar en het paard..

Ik vind het super dat je dit meisje een kans heb gegeven en moet eerlijk zeggen dat ik vind dat veel eigenaren (bijvoorbeeld degenen hier die al veel eerder gestopt waren) hier een voorbeeld aan kunnen nemen! Het vinden van een betrouwbare bijrijder is moeilijk maar er zijn er wel veel die misschien niet op M niveau rijden maar wel betrouwbaar en eerlijk zijn en hun best willen doen voor het paard en lessen willen nemen.. Beter rijden/verzorgen kan je in veel gevallen (in dit geval dus niet vanwege het ontbreken van een klik) leren, betrouwbaar en eerlijk zijn zit in het karakter... Ik ben blij met de kansen die ik gekregen heb op bijrijdpaardengebied en hoop dat ik iemand anders ooit dezelfde kans kan geven om te leren van en met mijn paard.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 11:37

Daarom vond ik het ook zo moeilijk ze was betrouwbaar en ik kon er van op aan dat ze echt kwam en heel goed voor het paard zorgde.
Ik heb met haar ook heel veel grondwerk gedaan en ze echt allebei de ruimte gegeven. Maar Zuhra is een paar keer vervelend geweest (ja een jong paard heeft nou eenmaal af en toe kuren) en toen is zij er af gevallen. Sinds dien was ze bang van het paard en dat heeft ze niet durven zeggen. ik had het wel al lang gezien dat ze bang was en mede daarom liet ik haar niet meer alleen gaan. De laatste 2 keren durfde ze zelfs niet meer op te stijgen ze probeerde het wel maar omdat ze echt bang was en ik een heel gevoelig paard heb kon ze er niet meer op komen. (het paard ging bokken etc.)
Toen zijn we eens rond de tafel gaan zitten met de vraag wat we nou echt wouden bereiken. En vooral of dit voor haar te doen was, ik snap dat als je bang bent voor een paard de drempel om er naar toe te gaan steeds hoger word. We hadden al eerder dit soort gesprekken gehad en dan lijstjes gemaakt met waar we aan gingen werken.

Ik heb van de week nog een lief mailtje van haar gehad dat ze het nog steeds erg jammer vond maar dat ze nu een wat ouder bijrijdpaard had die al veel meer kende. Dat was een paard waarmee ze op buitenritten kon gaan en waar ze zelf mee kon werken. Ze miste zuhra wel en vroeg of ze nog een paar foto's kon krijgen. Ik moest haar ook vooral laten weten hoe het met Zuhra in de toekomst zal gaan.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:22

Dat is erg lief en leuk! Klinkt als een lief meisje, misschien iets te lief voor jouw paardje maar dat is niet anders.. Ook fijn dat ze een ander (beter passend) paardje heeft gevonden en zo lekker bezig kan! Wie weet zoek jij over een paar jaar nog iemand en is zij dan wat zelfverzekerder en kunnen jullie nog wat voor elkaar betekenen Knipoog
Super dat het zo goed is gelopen en goed is afgesloten!

_D_exter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:46

vind het echt een goede beslissing! leuk dat het zo goed is afgelopen verder! veel succes nog met je paard.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:53

fijn dat het goed is afgelopen
op deze manier voor jullie beiden.
veel succes met jullie paardjes

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:04

Klinkt mij als de juiste beslissing!
Persoonlijk zou ik ook uit mezelf stoppen als het niet klikte met mijn bijrijd paard, zonde van ieders energie en ze vind vast wel een leuk paardje waarmee het wel klikt.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:45

Inderdaad, ik lees dit nu en heb precies dezelfde problemen gehad! niet aan afspraken houden,plotseling weggaan met me paard rijden op dagen waarop ik zelf rijd.
Of zelfs zeggen dat ik m'n paard niet kon onderhouden! (oke ik vroeg er wel geld voor op een manege rijd je ook niet gratis! Maar dit dan niet vanwege tijdgebrek.) nu was ik gestopt met bijrijders en herkende me hele paard niet meer terug heb der ook moeten verkopen omdat ze onhandelbaar was! ik heb minimaal wel zeker 7 bijrijders gehad die het na 1 keer rijden hadden bekeken de langste was 1 maand! bij mijn nieuwe jonge haflinger wil ik absoluut geen bijrijder, ik heb verschillende vragen gehad van meisjes rond de 12 die graag willen bijrijden maar nee bedankt!
Ik heb nu een zeer leuke ruin op het oog van zeven jaar.
Bij deze als ik hem zou kopen zou ik wel een bijrijder nodig hebben die normaal wel aan zijn afspraken houd en gewoon betaald en niet de eerste keer doet of die perfect is en als ik er niet ben gewoon me paard kapot trapt! dus ik ben een heeeeeél stuk voorzichtiger geworden met bijrijders kiezen!

Wel jammer want ze zoeken een paard hebben ze er eentje waar ze alles mee kunnen verpesten ze het voor zichzelf!
Excuses voor m'n lange verhaal maar ik herken dit zo! en ik heb er gewoon spijt van dat ik bijrijders had gezocht want anders had ik me oude vertrouwde paardje vast nog wel gehad.