Verzorg-ezel, wat kan je allemaal doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selma204

Verzorg-ezel, wat kan je allemaal doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 23:31

Ik weet niet of het hier goed staat maar ik had geen idee van waar je zoiets nou neer zet.
Wat kan je allemaal doen met een verzorg-ezel
behalve borstelen & wandelen? (rijden is even n.v.t.)
Ik heb een foto gezien op bokt wiki van een ezel die vrij springt dus dat lijkt me ook wel grappig. Maar iemand anders nog ideeen?

8nnemiek

Re: Verzorg-ezel, wat kan je allemaal doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:14

Ezels zijn heel anders dan paarden, ze zijn ontzettend intelligent en erg eigenwijs. Je zal dus iets moeten zoeken wat de ezel zelf leuk vind om te doen, en iets waar ze goed bij moeten nadenken. Als de ezel springen leuk vind dan kun je dat zeker eens proberen, maar ezels zijn geen vluchtdieren, je kan ze dus niet over een hindernis heen jagen, maar ze moeten er zelf overheen willen. Wat ook leuk is is vrijheidsdressuur. Spaanse pas, knielen, liggen..

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 15:17

MysticTinker schreef:
Ezels zijn heel anders dan paarden, ze zijn ontzettend intelligent en erg eigenwijs. Je zal dus iets moeten zoeken wat de ezel zelf leuk vind om te doen, en iets waar ze goed bij moeten nadenken. Als de ezel springen leuk vind dan kun je dat zeker eens proberen, maar ezels zijn geen vluchtdieren, je kan ze dus niet over een hindernis heen jagen, maar ze moeten er zelf overheen willen. Wat ook leuk is is vrijheidsdressuur. Spaanse pas, knielen, liggen..

oke bedankt Ja
jah ik heb nog niet zoveel vestand op ezels Schijnheilig

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:51

lijkt me wel geappig

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:55

Inderdaad Vd of misschien Mennen natural horsemanship(weet niet precies hoe je het schrijft )
veder weet ik even niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:57

Natural horsemanship kan je niet met een ezel doen. Werkt niet.
Het is geen paard Knipoog

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:59

ezels zijn echt super gaaf.. maar ze hebben een eigen wil en 'wat ze in hun kop hebben hebben ze nog niet in hun kont'... ze zijn zwaar eigenwijs (ik ook) maar ik heb nog nooit gewonnen van een ezel met eigenwijs zijn Clown kijk dus idd wat die ezel leuk vind enzo

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:59

nielsd schreef:
Natural horsemanship kan je niet met een ezel doen. Werkt niet.
Het is geen paard Knipoog

ja zou het toch kunnen proberen Tong uitsteken
ik heb geen verstand van ezels:P Clown

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:07

Obstakelparcoursjes, ezels zijn erg intelligent en hebben echt stimulatie nodig. Schuine planken, vlaggen, van die grote ballen enz enz. Vrijheidsdressuur las ik ergens, is ook een goed idee. Alleen een ezel is met bijv clickertraining niet zo dom dat ie tevreden is met alleen een klik Haha!
Wij lieten de ezels vroeger ook wel eens springen, de een vond het geweldig, de ander bleef in een hoekje wachten tot de waanzin weer voorbij was Clown We hebben er ook een tijdje twee in het tuig gehad, maar daar vonden ze niets aan... De hengst vond de staartriem eng en de merrie weigerde ook maar een stap te verzetten.
NH is geen optie, ezels spreken geen paardentaal!

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:14

om ezels iets te leren moet je trouwens veel geduld hebben. max 2 keer in de week een 10-tal minuutjes bezig zijn. het zijn koppige dieren als ze niet willen, maar mss als je de ruimte creëert om allerlei dingen te leren? zoals bv eerst een balk ergens in het midden van de wei, later enkele balken rond de waterbak zodat ze er wel over moeten om bij drinken te geraken, tenminste als ze niet nog altijd schrik hebben van de balk in het midden van de wei. stapje per stapje verder. zo zou ik het toch doen.

veel succes!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:17

sleepingrose schreef:
Ik weet niet of het hier goed staat maar ik had geen idee van waar je zoiets nou neer zet.
Wat kan je allemaal doen met een verzorg-ezel
behalve borstelen & wandelen? (rijden is even n.v.t.)
Ik heb een foto gezien op bokt wiki van een ezel die vrij springt dus dat lijkt me ook wel grappig. Maar iemand anders nog ideeen?

Dat is mijn Gijs (zie profiel). Een van onze drie ezels. Hij vind het geweldig Lachen
Afbeelding

Voor de rest, mennen, wandelen, VD, oefeningen aan de lange lijnen, schriktraining, grondwerk, spelletjes enz. Lachen

Voor meer info mag je altijd Pb'en Lachen

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:23

zijn ezels echt zo slim? Wow! ik dacht dat ze echt dom waren Bloos maar ze hebben me al die tijd voor de gek gehouden Clown

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:23

moniekk schreef:
zijn ezels echt zo slim? Wow! ik dacht dat ze echt dom waren Bloos maar ze hebben me al die tijd voor de gek gehouden Clown

Ezels zijn slimmer dan (de meeste) paarden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:24

Zij zijn veeeeeel slimmer en leuker (dat laatste is subjectief) dan paarden.
En dat meen ik echt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:24

Ik heb vroeger in mijn jeugd (hahaha ben al oud ja) ook ezels verzorgd. En waar je vooral bij na moet denken bij ezels is dat je het zonder dwang moet doen. Als een ezel het nu er niet van in ziet doet hij het gewoon niet. Heeft niks met eigenwijsheid te maken hoor! Hij moet gewoon in zien dat het nut heeft. Dus dat zou kunnen zijn doordat hij b.v. een snoepje krijgt als hij braaf zijn best doet. Vrijheidsdressuur is echt heel leuk voor ze. Wij hadden de ezeltjes ook voor de kar staan. De eigenaar had zelfs een 8-span. Echt super leuke tijd gehad. Ik kon er overigens ook niet op rijden maar met wandelen en (wij noemde het toen kunstjes doen) vrijheidsdressur vermaakte wij ons prima.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:25

Helemaal waar Nielsd Lachen
Je onderschrift trouwens, geweldig!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:27

ponyparadijs schreef:
Ik heb vroeger in mijn jeugd (hahaha ben al oud ja) ook ezels verzorgd. En waar je vooral bij na moet denken bij ezels is dat je het zonder dwang moet doen. Als een ezel het nu er niet van in ziet doet hij het gewoon niet. Heeft niks met eigenwijsheid te maken hoor! Hij moet gewoon in zien dat het nut heeft. Dus dat zou kunnen zijn doordat hij b.v. een snoepje krijgt als hij braaf zijn best doet. Vrijheidsdressuur is echt heel leuk voor ze. Wij hadden de ezeltjes ook voor de kar staan. De eigenaar had zelfs een 8-span. Echt super leuke tijd gehad. Ik kon er overigens ook niet op rijden maar met wandelen en (wij noemde het toen kunstjes doen) vrijheidsdressur vermaakte wij ons prima.

Was dat het achtspan van Jo Laan (ofzoiets)?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:31

Yep klopt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:46

misschien een beetje vd en andere kunstjes

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 23:36

oke Lachen
ik wist dat ezels slim waren, maar dat ze ook gestimuleerd moeten worden enzo wist ik niet, dat zoiets ook echt een uitdaging moet zijn had ik egt geen idee van

allemaal heel erg bedankt Lachen

Ik ga namelijk waarsschijnlijk werken op een ezelboerderij Haha!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:41

Leuk hoor, Veel plezier met de ezels. Je kan er echt een hoop mee. En sommige zijn wat makkelijker te overreden dan andere.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:51

ponyparadijs schreef:
Yep klopt

Die zijn ook een keer bij ons langsgeweest, toen er bij ons een ezelkeuring werd gehouden Lachen

Ezels kan je niet longeren, ze zijn er te slim voor. Waarom zouden ze rondjes om je moeten rennen? Ze zien er het nut niet van in.

Overigens werk ik zonder beloning in de vorm van iets lekkers, maar in de vorm van een knuffel of een aai en dat gaat heel erg goed Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:23

VSW --> VP.

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:37

Maya schreef:
VSW --> VP.

oke dankje Lachen

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:38

Tjee, ik wist ook niet dat ezels zo slim waren!
Toch lijkt het me wel grappig om met ze om te gaan.
Maar zijn er ook mensen die echt op ezels rijden? (als ezels zo slim zijn, zullen ze ook wel geen nut zien in het rijden haha)