Hij wil de stallen niet uitmesten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Hij wil de stallen niet uitmesten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 12:05

Ik verzorg samen met mijn vriendin 3 prachtige friezen.
Alleen het probleem is, als het weer winter is, staan ze dag en nacht op stal, omdat hij ze niet kan houden.
En dan kan hij de stallen dus ook niet uit mestten, dus alleen als wij ze er even uit gooien, of even gaan rijden worden ze uitgemest.
En dat is dan ook het enige dat ze buiten zijn in de winter.
En de drie jarige, Meike, is nooit veel in de hand geweest.
Ze is dus vreselijk sterk, en ik kan haar niet houden.
Ze gaan steigeren en maakt vreemde bokkensprongen, ze trekt zich los en loopt het erf rond.
En aangezien ze al wat dampig is, is het dus vreselijk slecht dat ze in een vieze natte stal staat.
We kunnen er zo vaak wat van zeggen, dat hebben we ook al gedaan, maar hij doet het gewoon niet.
We moeten Meike nu veel in de hand brengen, en daarna word ze beleerd, maar het kan gewoon niet, ze is gewoon gek in haar hoofd geworden.
Ik kan er niet elke dag heen om uit te mesten.
En hij wil geen zaagsel gebruiken.
Wat kan ik hier het beste aan doen?
Want ze verdienen beter.

Anoniem

Re: Hij wil de stallen niet uitmesten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:08

mss de DB bellen want als hij ze er niet uir kan laten krijgen ze ook geen eten of wel ?

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:11

Dat het beeste zo reageert is best te begrijpen! hoe zou jij zijn als je ineens de hele dag op stal moet staan ?
Maar wat bedoel jij met 'omdat hij ze niet kan houden' ?

Vlas wilt ook nog wel eens helpen in de stal

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 12:11

Ze krijgen kuil, en de drachtige merrie krijgt ook een driekwart bakje biks.
En is de DB niet erg overdreven?

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 12:13

Miss_Maya schreef:
Dat het beeste zo reageert is best te begrijpen! hoe zou jij zijn als je ineens de hele dag op stal moet staan ?
Maar wat bedoel jij met 'omdat hij ze niet kan houden' ?

Vlas wilt ook nog wel eens helpen in de stal

Ja hij wil alleen stro, vraag me niet waarom.
En Meike steigerd, bokt, vliegt er vandoor etc, voor je het weet staat ze boven je te steigeren, en hij ratst dan het touw door de mond, waar ik dus echt tegen ben Ziek

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:13

Kan die man de paarden niet even in de bak gooien om de stallen uit te mesten, op de dagen dat jij niet kan.
Verder zou ik met hem te proberen te bespreken dat ze misschien iets vaker buiten komen, desnoods maar 2 uurtjes per dag even in de bak, want hele dagen op stal is echt niet goed!
Verder zou ik voor Meike proffessionele begeleiding zoeken, ik denk dat als je daar zelf mee aan de gang gaat het alleen maar erger word..

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 12:17

feliciaa schreef:
Kan die man de paarden niet even in de bak gooien om de stallen uit te mesten, op de dagen dat jij niet kan.
Verder zou ik met hem te proberen te bespreken dat ze misschien iets vaker buiten komen, desnoods maar 2 uurtjes per dag even in de bak, want hele dagen op stal is echt niet goed!
Verder zou ik voor Meike proffessionele begeleiding zoeken, ik denk dat als je daar zelf mee aan de gang gaat het alleen maar erger word..

We hebben dit al zoveel keren gevraagd, en hij doet het gewoon niet ( ja 1 keer een weekje).
En we hebben al een vrouw gevonden voor Meike, maar dat moet ik haar in de hand brengen voordat zij er mee aan de gang wil.
Als ze weer dag en acht buiten staan, zal dit best lukken, maar ze is nu nog gewoon te lomp.
Ik vind het niet gek ofzo, dat ze zo doet, ik begrijp haar ook helemaal, als ik de kans kreeg om haar te kopen, zou ik dit zeker doen.
Helaas mag en kan dit gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:31

De merrie zit gewoon vol van energie en het is dus absoluut niet vreemd dat ze als ze er een keer uit mag dan ook helemaal uit haar dak gaat.. zeker als jong, onbeleerd paard.

Probeer haar toch zoveel mogelijk buiten te zetten.. langzaam maar zeker zal ze beter in de hand te houden zijn. Touwtje over de neus zodat je wat meer te zeggen hebt, goed gebruik maken van je stem en houding en zorgen dat ze niet kan uitbreken (de weg op kan rennen).. Sommige mensen houden hun paarden sinds jaar en dag zo.. Kan me voorstellen dat een andere aanpak er niet in wil - hoe vervelend ook.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:37

Kunnen ze niet 24/7 naar buiten, net als in de zomer? Of dat hij een soort paddock/schuilstal maakt waardoor de paarden zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten gaan staan? Dit is dierenmishandeling eerlijk gezegd, en heel erg slecht voor de hoeven, zo krijg je allerlei klachten. Een paard hoort buiten te komen, punt. En zolang de dieren opgesloten worden zullen ze dit soort gedrag blijven vertonen puur omdat ze in geestelijke nood gaan komen en dus ook gestoord gedrag vertonen. Misschien kom ik hard over, maar ik wordt hier echt niet goed van van dit soort mensen. Ik weet dat jij je best probeert te doen, maar als hij niet reageerd zal er toch ingegrepen moeten worden....

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:04

Ga eens met de eigenaar om de tafel zitten en bespreek de huidige verzorging en de gewenste verzorging. Verdeel direct de taken wie wat doet en ook al kan er niet gemest worden opstrooien lijkt wij altijd mogelijk op een moment dat er gevoerd wordt.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 13:17

Breghje schreef:
Kunnen ze niet 24/7 naar buiten, net als in de zomer? Of dat hij een soort paddock/schuilstal maakt waardoor de paarden zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten gaan staan? Dit is dierenmishandeling eerlijk gezegd, en heel erg slecht voor de hoeven, zo krijg je allerlei klachten. Een paard hoort buiten te komen, punt. En zolang de dieren opgesloten worden zullen ze dit soort gedrag blijven vertonen puur omdat ze in geestelijke nood gaan komen en dus ook gestoord gedrag vertonen. Misschien kom ik hard over, maar ik wordt hier echt niet goed van van dit soort mensen. Ik weet dat jij je best probeert te doen, maar als hij niet reageerd zal er toch ingegrepen moeten worden....

Ja ik wil ook graag dat ze dag en nacht buiten gaat staan, aangezien dit ook al eigenljik moet met dampigheid.
Maar wat hij 'weet' is dat Friezen geen wintervacht kunnen krijgen.
Natuurlijk kan dat wel, doe densoods een deken om.
Ik snap wel dat jij hier boos om word, ikzelf ook, soms sta ik gewoon te janken daar bij stal, omdat ze er gewoon neit goed uitziet.
En als het kon, ik wil dan dolsgrgaag een schuilstalletje, ik zal het wel eens met hem daarover hebben, maar ik ben bang dat ik het antwoord al weer.
Echt als ze te koop stond, want mijn vader vind ook dat het zo niet langer kan.
Ik zal dat dan toch moeten proberen, om of haar over te kunnen kopen (erreg kleine kans) of die eigenaar overhalen.
Nu kom ik er 2/3 keer in de week. Ik zou graag elke dag er heen gaan, maar ik moet ook nog andere paarden verzorgen/rijden.
En er 's ochtends heen gaan gaat dus echt neit, ik moet al kwart voor 7 van bed af vanwege school. en eerder gaat me niet lukken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:01

het is allemaal wel makkelijk praten een schuilstal maar indien deze zo maar neergezet wordt krijg je grote problemen met de gemeente en een heleboel kosten.
Indien de eigenaar niet goed voor zijn paarden kan of wil zorgen moet hij ze gewoon verkopen.

Poppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:53

O wat afschuwelijk dit! gewoon 24/7 buiten, dat zou inderdaad het beste zijn! Jij als verzorger hoeft toch die verantwoording ook niet te dragen! Kan hier zo pissig om worden he!Zulke mensen moeten geen beesten houden! Heel veel sterkte ermee!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:50

Doordat ze (vrijwel) altijd op stal staat kunnen ze hun energie niet kwijt en neem aan dat ze waarschijnlijk wel gewoon (kracht)voer krijgen, misschien wat teveel brok waardoor ze zo druk worden? Dus eens wat minder brok voeren, aangezien ze toch (nog) niet gereden worden, en meer of zelfs de hele dag buiten zetten, er meer een band mee opbouwen, doe ze desnoods een bit in en ga er dan even een stukje mee lopen, lekker poetsen e.d. Als het goed gaat probeer je weer met halster.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:54

kan de eigenaar geen pad afzetten met lint, van de stal naar het land/ de bak?
dan hoeft hij ze niet aan de hand te brengen..
ik ga ook mee met het advies van om de tafel gaan met de eigenaar, en de dingen goed doorpraten.
niet bang zijn om misschien even hard te zijn, zoals het nu gaat, dat kan gewoon niet, en zo te lezen raakt de eigenaar ook de controle kwijt over het hele gebeuren..
hij wil misschien niet luisteren uit trots ofzo, in dat geval, geef hem wat tijd, (daarmee bedoel ik, ga er niet zwartwit vanuit dat nee ook nee blijft) maar blijf wel praten!
ik hoop voor je dat hier snel verandering in komt, je zal je wel helemaal machteloos voelen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:57

wat een ramp! Met die merrie gaat het zo niet goedkomen, dat kan je wel vergeten.

Het enige wat je kan doen is naar de eigenaar stappen en zeggen dat je hiermee ophoud. Als je mijn kind was geweest had ik voor je naar de eigenaar gegaan............

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:21

Hij "weet" geen ene ^*$@%QW&Y blijkbaar.. Sorry, maar dit gaat me echt te ver. Een paard krijgt na verloop van tijd een wintervacht, mijn eigen Fries heeft ook een dun vachtje en staat dus onder een deken, maar ik hoop dit jaar zonder te kunnen en een beertje te hebben. Veel gemeenten laten idd het plaatsen van een niet verplaatsbare schuilstal niet toe helaas, maar als ze een beetje beschut kunnnen staan onder bomen ofzo zijn ze ook al heel erg geholpen.

Wat je ook zou kunnen doen, mocht het gesprek niets opleveren iemand anders met meer "gezag" met hem kunnen laten praten. Vaak is het ook zo dat hij denkt meer te weten omdat ie ouder is of wat dan ook. Je instructrice ofzo.

En geef ook aan in het gesprek dat als ze 24/7 buiten staan, hij niet meer hoeft te leuren aan de paarden!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:26

Het idee van Marigold is zo gek nog niet.
Zo gebeurd het op veel meer plekken. Ook wij hebben een pad afgezet. Niet omdat de paarden niet braaf meelopen, maar omdat je in je eentje niet makkelijk 3 paarden tegelijk aan een touw mee neemt Tong uitsteken Zo kunnen ze niet de weg op lopen en als die man geen van de paarden aan de hand durft mee te nemen kan hij ze gewoon los naar de bak laten lopen. (Eventueel er achter aanlopend met een longeerzweep als ze niet door lopen.)

Onze paarden lopen makkelijk zelf. Zowel 's ochtends naar de paddock/bak als 's avonds terug naar stal.

Op mijn vorige pensionstal werd dat zelfs met grote groepen gedaan. Naar buiten was een makkie, als er 1 de weg wist, ging de rest er wel achteraan naar de wei. Einde van de middag gingen ze dan weer op stal en stonden dan vaak al te wachten bij de draad. Vrijwel elk paard wist binnen korte tijd hoe hij in zijn eigen stal moest komen, waar dan voer stond te wachten.

Ik weet uit ervaring hoe druk sommige paarden worden als ze niet dagelijks buiten komen. Dat kan gevaarlijke situaties geven. Zou het niet leuk (zelfs onverantwoord) vinden als mijn dochter op die manier paarden zou verzorgen...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:47

Ik vraag me af waarom zulke mensen eigenlijk paarden hebben.
Om ze de hele dag in een stal te hebben staan en er niet naar om te kijken.
Eigenlijk zou hij de db op zijn dak moeten krijgen en als hij ze niet aankan moet hij ze maar wegdoen maar niet laten rotten in een smerige stal.
Jullie draaien wel mooi op voor dat linke klusje

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:50

vertel hem maar dat als ze iedere dag naar buiten komen en ze niet te hoog in het voer staan ze heel makkelijk te houden zijn Haha!
kijk als ik paard zou zijn en ik kom 1 keer in de week uit mijn hokje zou ik ook helemaal gek worden Knipoog maar als ik er iedere dag uitkom is het normaal en heb je niet zoveel energie teveel Pling

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 19:53

Zoals ik zo lees is het dus erg, té erg.
Hij zegt ook dat het stro te duur kost (hehe, kan ik ook zeggen dat buiten staan slechts wat kuil kost ;D)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:56

volgens mij kan hij zen paarden beter wegdoen (niet l*ullig bedoelt tegen over jou, want jij wil duidelijk beter voor de beesten!)

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 20:02

Rianneke schreef:
volgens mij kan hij zen paarden beter wegdoen (niet l*ullig bedoelt tegen over jou, want jij wil duidelijk beter voor de beesten!)

Ik vind dit zelf ook, ze verdienen veel beter.
Als je er niet voor kan zorgen, moet je ze niet nemen.
En het zal heel erg flink worden sparen om ze te kopen Ach gut

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:09

Tjah...................

Wat kun je hier nu over zeggen........... Die man denkt hoogstwaarschijnlijk dat hij het allemaal 'prima' voor elkaar heeft, maar zoals jij beschrijft blijkt hier in werkelijkheid weinig van te 'kloppen'. Zelf herken in de situatie en weet ik uit 'ervaring' dat het moeilijk is om als 'jong grietje' een volwassenen duidelijk te maken wat je bedoeld. Je wilt niet betweterig overkomen..........toch?

Het eerste wat in mij op komt is dat het makkelijk is als de paarden er iedere dag uit komen:"
- Hoeveel dagen komen jullie?
- Is het wellicht mogelijk om voor de andere dagen iemand anders te zoeken, die aansluit bij jullie ideeën en meedraaid in het rooster van voldoende beweging.
- Heeft hij de mogelijkheid de dieren elke dag te mesten?
- Is er een mogelijkheid om een deur op te laten zodat er een frisse bries door de stal kan?

Friezen krijgen mijn inziens wel degelijk een wintervacht en anders kun je ze altijd onder een deken houden. Wat betreft de nalatigheid van deze 'eigenaar' zou ik niet pleiten voor een schuilstal, want wie gaat het dier controleren op wondjes, en wat als die prachtige sokken nat BLIJVEN in het modderige land en het beest mok krijgt? Wat als het dier zich klem vreet en bevangen raakt?Wie loopt het dier dan na.................

Probeer eerst dagelijks buiten voor elkaar te krijgen

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:12

Ik vind het wel een beetje apart dat jij als 13 jarige de Fries wel kan 'houden' en hij...............(geen idee wat voor type het is niet).........Daarbij kan een hengstenketting onder de kin van de merrie ook een oplossing zijn ipv een touw door haar mond