vraagje over bijrijdster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PrinCess

vraagje over bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 09:27

op mijn ander paard rijdt een meisje, (15 jaar oud) ze lest er ongeveer 3 keer in de week mee.
ze hoeft nix te betalen of uit te mesten ofzo, en leent het zadel bij het lesadres.
nu heeft haar instructrice haar aangeboden dat ze dat zadel kan kopen.

nou vindt de bijrijdster dat of wij het zadel moeten kopen of iig voor de helf mee moeten betalen omdat als mijn paard verkocht wordt ofzo zij met het zadel blijft zitten.
en zij vindt dat als wij dat zadel voor haar betalen we dat dan met onze pony mee kunnen verkopen.

- ten eerste is er nog geen moment in ons opgekomen dat we de pony verkopen en zij mag er dus nog altijd op rijden.
- als zij zelf het zadel koopt kan ze het ook zelf verkopen.
- ze heeft nog nooit iets betaald, ze hoeft nooit iets te doen, ze rijdt er alleen op en poets haar dan.

wat vinden jullie dat ik moet doen?

ps weet niet of dit hier goed staat

HarmanyL

Re: vraagje over bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:30

Ik denk dat ze al blij mag zijn dat ze 'gratis' op jullie pony mag blijven rijden! Ik heb voor mijn vroegere verzorgpony's ook een zadel gekocht. Nu moet ik zeggen dat was wel mijn eigen keus, want er was een (slecht) zadel aanwezig, dus kon rijden.

xDjailo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:31

Ik vind niet dat het jullie taak is om dat te betalen. Zij wil met dat zadel rijden dan is aan haar de keus of ze dat zadel koopt ja of nee. Het risico van eventuele verkoop moet ze dan maar nemen. Ookal denk ik aan jou reactie te zien dat dat voorlopig niet aan de orde is. Ze mag al blij wezen dat ze een bijrijd paardje heeft waar ze niks voor hoeft te betalen inderdaad!!

madelief90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:31

Ik vind inderdaad als ze alles mag doen en niet hoeft te betalen enzo. Ze dan als ze op je paard wil blijven rijden, (ze heeft toch een zadel nodig) ze die wel kan betalen. Ze spaart namelijk al een hoop kosten uit. Maar dat vind ik dan he.

Groetjes daisy

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:32

idd, mag al blij zijn dat ezgratis mag rijdne. Ik zou geen zadel kopen voor haar, moet ze dan maar zelf doen. Maar hebben jullie geen eigen zadel waar je mee rijd dan, waarom maakt ze daar geen gebruik van?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:33

Ik vind het brutaal gesteld van de bijrijdster. Ze rijdt voor haar plezier (en gratis!) dus ze als zij een ander zadel wil, zal ze daar voor moeten betalen. Zelf heb ik ook een dressuurzadel gekocht voor mijn verzorghaf omdat er alleen een VZH zadel aanwezig was en ik daar niet fijn op reed. Een zadel is altijd weer te verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:34

Zelf laten kopen
Toen ik vroeger bij mijn verzorgpaarden een ander zadel wilde, kocht ik dat ook zelf.
Maar 1 daarvan heb ik toen ik dat wilde ook ingeruild tegen een dresssuuradel en dat andere zadel heb ik nog.
Blijft fijn mjn eigendom en bij een goed zadel dus geen weg gegooid geld

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:37

Ben blij dat ik van mijn bijrijdster af ben... Nagelbijten / Gniffelen

Anyway, bijdehand van d'r om dat zo te vragen zeg! Ze heeft al mazzel dat ze niks hoeft te betalen, ookal is dat voor sommige mensen wel logisch. Ik heb in ieder geval nooit een 'gratis' bijrijdpaard gehad.
Als zij ervoor kiest om dat zadel te kopen moet ze dat lekker doen. Zou jij het zadel ook gebruiken?
Ik neem aan dat, aangezien het jouw paard is, je er zelf al een zadel voor hebt? Waarom rijdt zij hier niet mee?

Ik zou absoluut niet mee betalen. Mocht jij je paard willen verkopen dan kan zij het zadel verkopen, maar nu zou jij alleen maar extra kosten maken terwijl jij er niks aan hebt en zij er vol op gebruikt van maakt.

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 09:39

nee wij hebben zelf geen zadel voor de pony omdat we haar ook bij die instructrice ingereden hebben en dat zadel paste perfect en dat mochten we altijd gebruiken.
dusja waarom dan zelf een zadel kopen?
maar nu moet de instructrice al haar paarden verkopen wegens omstandigheden dus dan heeft ze zelf niks meer aan het zadel dus verkoopt ze het liever.

dat zadel is overigens ook helemaal niet duur want het is er een van kunstof, zo'n lamicell

edit: de instructrice is de buurvrouw dus ook voor n buitenrit konden we even achterom lopen voor het zadel, of als we zelf in de bak wouden rijden.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:44

zij wil er toch mee lessen, is haar probleem. ik als bijrijdster zijnde zou het echt niet in m'n hoofd durven halen om zo naar de eigenaren te gaan, terwijl die toch erg soepel zijn!
bovendien mocht de pony (erg onwaarschijnlijk gezien je reactie) verkocht worden, kan ze het zadel ook gewoon verkopen toch.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:46

Maar rijden jullie zelf ook op die pony met dat zadel? Of is zij echt de enige die ermee rijdt?

Want als jullie er zelf ook mee rijden,kan ik haar nog wel begriijpen dat ze zegt dat jullie het zelf moeten betalen,dan zou zij het zadel moeten betalen,terwijl jullie er zelf dan ook mee rijden,en het jouw pony is.
Maar aan de andere kant vind ik dat je groot gelijk hebt,dat je haar het zadel laat kopen,je zegt dat het zadel weinig kost,ze hoeft jou geen enkele bijdrage te betalen,dus lijkt me wel zo netjes dat zij dan wat terug doet.

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:48

Ben jij zelf ook van plan om met het zadel te gaan rijden of zou het alleen zijn voor je bijrijdster?
Wanneer je er zelf ook mee wil gaat rijden (aangezien je nu geen zadel hebt) vind ik het wel redelijk als óf jij het koopt óf samen.
Als zij als enige het zadel gaat gebruiken is het haar keus en ook haar geld wat ze er aan uit wil/gaat geven.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:49

Heb zelf ook een zadel gekocht bij mijn voormalige bijrijdpaard.
Is niet in mijn hoofd opgekomen om daar de eigenaar aan te laten meebetalen. Maar ja daar was in principe ook een goed zadel aanwezig alleen ik vond dat niet lekker zitten.
Bovendien heb ik een baan en kan dus gewoon een zadel betalen.

Hier ligt het toch een beetje anders. Aan de ene kant kun je zeggen ze rijdt al gratis dus kan ze best wat terugdoen en het zadel betalen.

Aan de andere kant. Ze helpt jou ook door de pony beweging te geven. Ze kan de pony alleen beweging geven als er een zadel is dus vanuit dat oogpunt gezien vind ik het ook wel weer normaal dat jij voor een zadel zorgt.

Als je 15 bent kan ik mij zo voorstellen dat je nog niet zo veel geld hebt om zomaar een zadel te kunnen kopen. Bovendien je kan nu wel zeggen dat de pony niet verkocht wordt maar niets zo veranderlijk als een mens. Ze heeft geen enkele garantie dat jullie de pony daadwerkelijk houden.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:49

ik ga met de meerderheid mee, en ik vind het aso dat ze dat van jullie durft te vragen!!!Ze hoeft helemaal niets te doen en niets te betalen!!!!!

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 09:57

er zijn overigens wel meer dingen die ik niet snap dat ze dat doet..
(ze gaat wel heel goed met het paard om enz..)

onze zadels enz zijn een keer gestolen geweest en dat weet ze, dus hebben wij niet graag mensen achterom bij de stallen (want dan weten de mensen waar de zadels liggen) die we niet goed kennen,
heel logisch lijkt me, want het tuig was toen gestolen door 'een vriend'...

ze had dus tegen heel wat mensen verteld over onze pony dat ze daar op reed enz..
op een begeven moment kwam ze met drie meisjes achterom om onze pony dus te laten zien aan haar vriendinnen Verward zonder dat eerst te vragen.

laatst kwam er een vrouw met een meisje achterom om te kijken omdat zij daar ook verteld had over haar bijrijdpony.

ook verteld ze op school wel eens dat dat haar eigen paard is.. Verward

een beetje vreemd is ze soms wel maar ze rijd goed en gaat goed met de pony om..

en ik rij trouwens zelf niet op de pony, alleen als het haar niet lukt vraagt ze of ik er even op wil kruipen.

maar dat het paard zonder haar geen beweging zou hebben is niet waar want ik bedoel het is graag of niet, en anders zoek ik wel iemand anders, genoeg mensen die een gratis bijrijdpaard willen.

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:01

Als ik dit zo hoor zou ik maar lekker een ander zoeken, geen vreemde mensen op je erf. Nagelbijten / Gniffelen

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 10:06

we hebben haar verteld dat we dat absoluut niet willen en nu doet ze het niet meer maar ik snap niet dat ze dat zelf niet bedenkt ..

achja ieder mens is anders he..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:09

ik heb ook zelf een zadel en geen paard...
mijn zadel vond ik fijn rijden, met name voor de wedstrijden, de eigenaresse van het paard niet... nou prima toch?
ik reed gewoon met mijn eigen zadel (zelf reed ze eigenlijk nooit).
Nu heb ik dus nog wel een zadel, maar geen paard, so what?

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:13

ik zou har het zadle zelf laten kopen.
als jij er toch niet meer rijd.
en anders kan ze altijdnog zonder zadel

gr gemma

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:18

Ik vind het moeilijk. Aan de ene kant snap ik jou, omdat zij het zadel wil en bijna de enige is die het gebruikt. Aan de andere kant is het jouw paard en zou jij moeten zorgen voor het zadel (want dat is er nu niet, afgezien van de geleende?). Ik vind niet dat je haar sowieso zou moeten verplichten het zadel zelf te betalen, alleen omdat ze jouw paard gratis mag bijrijden. Zij verzet namelijk heel wat werk voor je met het beleren van je paard. Normaliter hoor jij zelfs te betalen voor haard verdiensten, maar dit is bij particulieren vaak de omgekeerde wereld (dan moet de bijrijdster betalen). Maar ja, dat is weer een andere discussie Knipoog .
Fifty-fifty lijkt mij de ideale oplossing! (En als het zadel verkocht gaat worden de opbrengst ook delen.) Ik hoop dat jullie er uit komen...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:23

Waarschijnlijk is bij haar het kwartje niet gevallen dat jullie geschrokken zijn en dus iets strenger omspringen met jullie privacy. Het is inderdaad niet zomaar om iemand tegelmatig op je erf rond te laten lopen, maar als bijrijder sta je daar eigenlijk niet zo bij stil. Als dat nu goed is uitgesproken en niet mee gebeurt is dat dus opgelost en heeft dat niets meer hiermee te maken denk ik.

Verder kan ik me voorstellen dat haar voorkeur is dat jullie het zadel aanschaffen voor het paard, heel begrijpelijk vanuit haar oogpunt. Proberen kan geen kwaad, aangezien jij er niets voor voelt kun je dat ook gewoon zeggen. Het is graag of niet en laat dat haar gewoon weten. Dan weet ze jouw standpunt en kan ze zelf beslissen wat ze doet, of blijven lenen of zelf aanschaffen of ze houdt het voor gezien.

Houdt er wel rekening mee dat je achteraf als zij het zadel aanschaft niet even terloops een keertje het zadel zult kunen en mogen lenen, aangezien dat waarschijnlijk dan in het verkeerde keelgat schiet Knipoog

Maak gewoon je eigen standpunt duidelijk en aan haar de keuze Lachen

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:26

luna1 schreef:
en anders kan ze altijdnog zonder zadel

gr gemma

Af en toe zonder zadel is leuk om je zit te oefenen. En als je niet echt traint maar zomaar wat rondhobbelt wil het ook nog wel. Maar zo als ik het hier lees heeft het meisje 3x in de week les en is dus vrij serieus bezig. Als ze serieus dressuur rijdt of springt kun je eigenlijk gewoon niet zonder zadel.

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 10:29

tuffi :

is ook wel zo, daarom vroeg ik om jullie advies, maar ze heeft daar zelf voor gekozen om mijn pony te beleren en ze vindt het harstikke leuk, en ze kan morgen tegen mij zeggen ik stop ermee ik heb dr geen zin meer in..

ze is tot niets verplicht, en de pony zadelmak maken en de beginselen heb ik zelf gedaan, iedereen kan er nu opstappen dus ze heeft er niet meer werk aan dan anderen..

edit: we rijden allebei western trouwens

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:34

Dat jullie western rijden vind ik wel een belangrijke toevoeging.

Volgens mij zijn er namelijk nog altijd veel meer mensen die engels rijden.

Een tweedehands western zadel zal dus veel moelijker te verkopen zijn dan een tweedehands veelzijdigheids/ spring/ of dressuurzadel.

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 10:38

ja daar heb je wel gelijk in maar dat is voor ons dus net zo moeilijk als voor haar, en wij zouden er dan ook nog eens een paard bij moeten verkopen dus dat zou dubbel op zijn..