Waarom kies jij NIET voor een verzorger

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Waarom kies jij NIET voor een verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 18:11

Hallo,

Ik vroeg me eigenlijk af waarom jij NIET voor een verzorger zou kiezen. Ik heb zelf verzorgpony's. En ben nog nooit in bezit geweest van een eigenpony. Maar ik vroeg me dit dus gewoon af.

Mijn redenen zouden kunnen zijn:
* Je moet je paard/pony delen, en vaak rijdt de verzorger anders als jij.
* Voor je paard/pony kan het verwarrend worden dat hij/zij door 2 mensen wordt verzorgt.
* Sommige verzorgers komen hun afspraken niet na, wat mij heel erg naar lijkt.
* Sommige verzorgers komen niet als het weer te warm is en/of te slecht.
* Je bent er zelf niet altijd bij, en weet dus ook niet wat je verzorger allemaal doet.
* Dat het paard schrikt of wat dan ook, en er gebeurt iets met de verzorger dan stellen ze jou aansprakelijk.

Oke, aan sommige redenen kun je wat aan doen.. En als blijkt dat een verzorger aan 1 van deze redenen 'voldoet' kun je diegene wegsturen. Maar aan de ene kant lijkt het me heel moeilijk om dan een goede verzorger te vinden en aan de andere kant lijkt het me juist heel makkelijk omdat er tja nu op dit moment meer verzorgers zijn dan paarden

Met dat aansprakelijkheid is veel over gediscuseerd, maar volgens mij staat in de wet dat de eigenaar altijd aansprakelijk is voor zijn/haar dier. En dat je dus als je afspraken maakt dat je niet aansprakelijk bent, dat toch bent.

Vertel hier dus je redenenen en/of je ervaring met verzorgers..

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:56

Dat ik mijn paardje alleen maar naar mijn eigen hand wil rijden.. Dat zou voor mij 1 van de beste redenen zijn om niet met iemand een paardje te doen.. Ik heb zelf een paard samen met een ander en dit gaat goed..

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:14

Locatie: Ooster littens, Friesland Ik wil geen verzorgster omdat ik graag mijn paard zelf wil rijden/verzorgen anders had ik haat niet gekocht
En ik ben heel voorzichtig op mijn paard en mijn spullen dus ben ik snel bang dat er iets gebeurt.
bovendien staat mijn paard bij mij thuis en als ik op vakantie ga het ik altijd een vaste opas die het paard ook goed kent

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:17

er zijn voor en tegens...
voor.. lekker extra aandacht voor je paard, en als je goed zoekt, kun je voor 99 % van de paarden wel een geschrikt iemand vinden, al duurt t zoms iets langer met zoeken.
nadeel: mensen lijken heel geschrikt, maar blijken afspraken niet na te komen. en soms als je een keer zelf tijd over hebt op haar dag, tja dan kun je zelf weinig meer doen. heb voorlopig geen verzorger, maar wel een oude bijrijder die ik kan bellen als ik in nood zit. en weet zeker dat ik straks weer iemand nodig heb, maar grote kans dat oude bijrijder terug komt (heeft momenteel zelf te weinig tijd/geld voor vast verzorgpaard omdat we wel een bijdrage in de kosten ivm hele slechte ervaring met voorganger)
maar alleen bevalt me nu ook wel (helemaal omdat dat kreng kreupel is, en ik nu gewoon zelf helemaal in de hand heb hoeveel die beweegd ect.)

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:33

Omdat ik het zelf veels te leuk vind en omdat mijn paard een gebruiksaanwijzing nodig heeft (ze is niet vervelend hoor, maar puur rijtechnisch) en ik die nog met net uitgevogeld heb.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:35

Oke.. Dat zijn al een hoop reacties en ook goed redenen.. Ik weet zelf ook niet of ik wel een verzorger zou nemen, als ik tijdgebrek heb denk ik meer iemand die ik ken, en weet hoe hij/zij met het paardje om moet gaan.. Maar als ik weet dat ik het niet ga redden ivm met tijd, dan neem ik ook geen eigenpaardje.. En zou ik juist opzoek gaan naar een verzorg/bijrijdpaardje (wat ik nu dus heb) haha maar die zijn weer lastig te vinden, omdat mensen het alleen doen.. haha lekker logisch verhaal

Chessiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:39

Heb 1 verzorgster gehad die alleen maar wilde rijden, en bijna deed op mijn paardjes haar bezit ware, dus ze vertelde af en toe wat ik moest doen, terwijl ze jonger was... en ik me paardjes al lang genoeg ken om te wete wat ik moet doen..
Nu heb ik een hele liefe verzorgster! Ze is lief voor me paardjes en ken dr al een poos! Ze vind het niet erg om uit te mesten enz!!
Maar in het begin had ik er best moeite mee Want ja ze zijn van mij en kan moeilijk 'delen' of hoe je het wil zegge

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:47

Chessiej schreef:
Heb 1 verzorgster gehad die alleen maar wilde rijden, en bijna deed op mijn paardjes haar bezit ware, dus ze vertelde af en toe wat ik moest doen, terwijl ze jonger was... en ik me paardjes al lang genoeg ken om te wete wat ik moet doen..
Nu heb ik een hele liefe verzorgster! Ze is lief voor me paardjes en ken dr al een poos! Ze vind het niet erg om uit te mesten enz!!
Maar in het begin had ik er best moeite mee Want ja ze zijn van mij en kan moeilijk 'delen' of hoe je het wil zegge

Dat heb je soms ook, Lijkt mij heel naar voor de eigenaar als je een verzorgster hebt die doet alsof de paarden haar eigendom is..

Ik vind het zelf ook niet erg om de verzorging te doen, rijden is voor mij meer een leuk extraatje.. Maar ik sta altijd open voor commentaar.. En als ik eenmaal op mag rijden, dan is het ook trainen.

Rochiril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:58

Omdat ik mn pa heb Haha!
Maar das niet de reden. Ik heb mn paard bij de buren op stal staan en de spullen liggen in hun bijkeuken. Vreemde mensen op hun terrein lijkt me niet zo prettig voor hun. Daarbij zou ik het niet erg prettig vinden als iemand van mijn paard af zou vallen.
We hebben wel een tijdje een aantal verzorgstertjes gehad, die waren aan komen lopen zeg maar De buren hadden toen ook nog een aantal paarden staan. wel duidelijk geweest vanaf het begin: je mag wel komen poetsen, e.d maar echt rijden zit er niet in, het is geen manege, uitstappen en dan wat draven kan natuurlijk wel, maar dan houdt het op. Ze zijn trouw 2 jaar langsgekomen. Uiteindelijk werden vriendjes toch interessanter en die hebben we dus nooit meer gezien. En daarna is er ook nooit meer iemand aan komen lopen

Joyce_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:07

Ik heb ook een verzorgster voor m'n pony gehad, maar dat was ook maar voor 3 weken ofzo, ze vond hem bij nader inzien toch te eng..
Nadelen voor verzorgsters:
*Je hoort vaak dat ze spullen stelen en nooit meer terugkomen
*M'n paard moet ineens naar 2 verschillend rijdende ruiters luisteren
*Je moet je paard delen, en ik ben soms best jaloers
*Je weet nooit precíés wat er met je paard gebeurd
*Ze komen hun afspraken niet altijd na
*Ze doen bazig, eigenwijs, of luisteren niet naar je als je commentaar ergens op hebt (niet allemaal natuurlijk)

Verder heb ik zelf ook een verzorgpaard, en ben heel erg netjes met hem en de spullen. Z'n baasje heeft gezegd dat je niet echt met hem buiten kan rijden, dus doe ik dat ook niet, hij heeft wat 'oefeningetjes' voor z'n rug en bekken, dus doe ik dat ook met hem..
Je moet natuurlijk wel echt een klik hebben met een verzorgpaard, anders wordt het nooit wat, en een verzorgster zoeken die echt bij je paard past is best lastig denk ik..

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 20:11

Helemaal mee eens ^^ Joyceee ^^

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:52

Ik ben heel egoistisch, kan m'n paard niet zomaar delen. Er zijn echt wel mensen met wie ik dat wél kan, maar ik ben gewoon superkritisch daarmee, ik heb genoeg werk om m'n eigen fouten/problemen (rijtechnisch gezien) op te lossen, zit er dan een paar x per week ook nog eens een ander met mn paard te prutsen waar het nog lastiger door wordt, dan is het me dat gewoon niet waard. Met een paard wat heel simpel is, of alleen recreatief loopt vind ik het anders.

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:54

ik heb dan wel een bijrijder, omdat ik het anders niet red met mijn school. maar ik kan me heel goed voorstellen als iemand geen verzorger wil. Altijd het gevoel dat het jóu paardje is en dan moeten delen.. En ja dan wordt ie wel op 2 manieren gereden, maar ik heb liever bijrijder voor eens in de week dan helemaal geen paard

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Waarom kies jij NIET voor een verzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:30

Ik heb ooit eens iemand op mijn toenmalige haflinger laten rijden. Ik vond het werkelijk een crime. Iemand anders met mijn paard
Ik ben veel te veel een controlefreak om iemand anders op mijn paard te laten rijden. Bij ernstig en langdurig tijdgebrek kan ik altijd enkele stalgenoten inschakelen om haar een keer te poetsen, meer niet, omdat ze overdag toch op het land staat.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 21:36

Tja, ik zal eht ook niet makkelijk vinden om mijn paardje dan te moeten delen. Maar ik denk dan ook weer zo: Als je geent ijd hebt voor je paardje, moet je ook geen paardje nemen

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:40

Omdat ik nu eindelijk na jaren sparen en verlangen een eigen paard heb kunnen kopen, nou, dan ga ik die niet meteen weer aan een ander afstaan Ik heb tijd genoeg voor mijn paardje én hij staat in volpension, wordt dus gevoerd, stal gemest en in en uit de wei gehaald. Hij staat overdag ook lekker de hele dag op de wei dus als ik een keer een dagje niet kan is er zeker geen man over boord. En ja ik weet het, ik ben een egoist, maar ik wil mijn paard gewoon echt niet delen. Moet er niet aan denken dat terwijl ik elders ben er misschien wel iemand anders met mijn paardje aan het rijden is!

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:34

Pff, de eigenaresse van mijn verzorgpaarden vind het denk alleen écht belangrijk dat ik lief voor ze ben.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 11:36

@ Ymneus: Zou ik ook vinden hoor

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:37

Ik heb geen vaste verzorger aangezien wij met zn tweeen het paard kunnen doen. Het is dus qua tijd geen probleem om het paard genoeg aandacht te geven .

Ik heb wel een vaste vakantieverzorger (en wat back-ups voor als die niet kan). De vakantieverzorger mag er mee doen wat hij wil, maar ik wil wel graag dat hij toch zeker 2/3 keer per week naar het strand gaat met het paard.
De Back-ups gaan sowieso naar het strand.

Daihyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:40

Ik ben zelf ook bijrijder en dat gaat eigenlijk nog steeds goed.
Er staat wel een eigen paardje op de planning voor volgend jaar.
Omdat het een jong paardje gaat worden wil ik in eerste instantie ook geen bijrijder. Maar omdat ik 1 dag in de week niet kan zoek ik dan wel een verzorger. Nou ja, zoek....
De eigenaar van mijn huidige bijrijdpaard (of haar zusje) gaat dat waarschijnlijk doen.
En die zal er later misschien ook wel op gaan rijden.

Daar heb ik ook wel vertrouwen in, omdat onze rijstijlen vrij dicht bij elkaar liggen.
Een ander er zomaar opzetten weet ik eigenlijk niet.
Ik denk dat ik daar ook wel moeite mee zou hebben.
Zeker als ik weet dat diegene totaal anders met een paard omgaat dan ik zelf doe.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:27

Jammer genoeg heb ik tot nu toe hier bijna alleen maar vervelende dingen mee meegemaakt, van een totaal verpest paard bij het rijden,
tot het niet nakomen van afspraken,

ik rij zelf heel erg op zit en gevoel, ik heb heel weinig kracht in mijn handen en armen, en dat pakt meestal nadelig uit, maar buiten dat,

bij de eerste eigen pony, had ik iemand die op vrijdag, want dan moest ik lang werken, die zou voor mij (en op MIJN kosten ) in de dressuurles meerijden, pony liep heel erg netjes, ze hoefde alleen te borstelen en er op te stappen, en na het rijden netjes droogstappen, en deken weer erop, stond toen op de manege (bij Chris Haazen, en die gaf goed les!!) afspraak was niet naar buiten ermee, en niet springen, was toch wel een pittig ding buiten, wel heel braaf, maar het meiske kon daar niet goed genoeg voor rijden, was zelf een echt sulletje gewend,

en wat hoor ik dan van de mensen van de manege, ze hadden haar bij de poort op weg naar buiten, afgevangen,en terug naar binnen gestuurd, en gelukkig mij direkt gebeld op het werk, want Chris wist dat we afgesproken hadden alleen in de les rijden (ging op mijn leskaart, dus hoefde ze echt geen geld aan uit te geven),

Dito betrapt door lesgever bij een poging tot springen, de dag erna Pony met een dik been op stal, en voor wie was de dierenartsrekening? Juist ja........

en ga zo maar door, (en dan heb ik het nog niet eens over dure spullen verdwenen, dat is natuurlijk ook spijtig, maar is te vervangen, maar doe mijn beesten niets aan)

en dan heb ik nog geluk gehad dat ik een oplettende manege-eigenaar had, er hadden nog ergere dingen kunnen gebeuren, want diverse hartige gesprekjes hebben geen steek uitgehaald, men wat een kreng, nu zou me dat niemand meer hoeven te flikken, bij de eerste poging gelijk een rotschop van het erf af,

ik heb ooit een keer een heel aardig en betrouwbaar meisje gehad, die is er helaas door studie mee moeten stoppen, die was echt heel blij dat ze eens echt wat bijleerde, en ook met mijn paardje eens een keer een beker winnen kon, op onderlinge wedstrijd, die was niet alleen heel gemotiveerd, maar ook zuinig op mijn spullen, en vooral op mijn paard, die ging als ze een keertje wat had, ook zo verzorgen zonder te rijden, of wandelen bijv., maar ik ben bang dat ik zoeen nooit meer een tweede keer vindt, spijtig, vond ik ook heel gezellig samen rijden, en bij haar wist ik ook dat mijn beest altijd in goede handen was,

dus eigenlijk zou ik wel een (goede!) verzorger willen, maar ben er heel huiverig van geworden, jammer, heb je vier paarden, en grotendeels staan ze alleen maar op de wei, maar dan weet ik tenminste (bijna) zeker dat ik geen ellende en onnodige blessures heb, daar worden ze niet zoveel slechter van, dan van een slechte verzorger/bijrijder,

misschien ooit........

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:36

Ik zal heel eerlijk zijn;
Ik denk niet dat ik mijn paard zou kunnen delen.
Zou thuis de hele tijd bang zijn dat er iets mis gaat, dat het rijden niet goed gaat, dat ze iets anders doet dan ik, dat ze anders verzorgt, ga zo maar door.
En dat terwijl ik zelf twee paarden verzorg, en ook weet dat er zat mensen zijn die je volledig kan vertrouwen. Maar ik weet niet. Kan er nu al niet goed tegen als ik anderen op mijn verzorgpony zie rijden. Ik hou graag controle, wil alles weten wat er gebeurt, en zit er ook niet zo op te wachten dat een ander op een andere manier rijdt, en zo alles wat ik er in stop, er weer uit ridjen.

Maar wie weet, als ik een eigen paard heb, denk ik wel heel anders.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:44

ik kies niet voor een verzorger omdat ik het niet fijn zou vinden dat er iemand in de stallen is terwijl ik er niet bij ben...ook het idee dat er iets zou kunnen gebeuren met diegene zou ik geen fijn idee vinden!
ook zou ik het niet fijn vinden als er iemand anders op mijn paard zou rijden en haar eventueel naar haar hand zou zetten...in totaal zorg ik ook liever zelf voor mijn beestjes!!!

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:55

Ik hoef ook echt geen verzorger/ster
Ik heb mijn merrie zelf ingereden en ben haar zelf verder aan het doorrijden.
Ik heb mijn manier van rijden en iemand anders die van zichzelf.

Het is dus niet dat er helemaal niemand op mag.
Als ik er bij ben en diegene goed ken mag er best een drafje gemaakt worden maar geen teugels op maat ofzo.
Dus af en toe eens ruilen als je lekker buiten ontspannen aan het rijden bent vindt ik het best ok.
Maar een verzorger/ster is heel iets anders.
Je bent er zelf niet bij en weet dus niet wat er gebeurt
Mijn merrie is geslagen geweest en is dus erg gevoelig.
1 ding verkeerd doen is soms weken of maanden terug in de tijd.
Dat heb ik gemerkt toen ik eens een vriendin op haar heb laten rijden toen ik er niet was.
Nu nogsteeds ben ik daarvoor aan het boeten, ze heeft erna nooit meer zo lekker gelopen.
Dat was dus bijna 2,5 jaar geleden.

Daarom dus voor mij geen verzorger/ster.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 23:46

Een vrij simpele reden.
Ik kan mijn paard niet uit handen geven. Ik voel me verantwoordelijk voor haar eten, het lekker buiten lopen, haar beweging...
Ik wil er dus hoe dan ook elke dag zelf zijn, dus wat moet ik dan met een verzorgster?