Om maar meteen met de deur in huis te vallen heb ik sinds kort een bijrijder voor mijn paard. Ze is per 1 oktober begonnen. Ik was opzoek naar iemand van 16+ omdat ik van mening ben dat er dan in het algemeen meer spraken is van verantwoordelijkheidsgevoel. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen maar over het algemeen heb ik er betere ervaringen bij.
Er is toen een meisje van 13 jaar op mijn pad gekomen die graag mijn paard wou verzorgen. In het begin mijn twijfels gehad maar na het proefrijden was de klik er tussen beide en het meisje leek me erg leuk voor paard in kwestie en kwam betrouwbaar over.
Helaas heb ik nu wel al meerdere "klachten" over haar gehad op stal. Verder ga ik niet over de klachten in, ze is op de hoogte van de klachten en heb deze met haar besproken (varieert van niet aan de stal regels houden en niet aan afspraken tussen mij en haar), maar nu wil ik dus de regels van stal en mijn eigen “regels” als geheugensteuntje voor haar in de kast hangen.
Tuurlijk kun je soms wat vergeten en het is een leuk meisje dus deze maand hou ik haar op proef om te kijken of ik niet nog meer klachten ontvang want het is een leuke stal en leuke sfeer en ik kan het goed met iedereen vinden en zou het jammer vinden dat het ten koste gaat van.
Maar nu vroeg ik mij dus af, zijn mijn voorwaardes redelijk voor het verzorgen van mijn paard en welke voorwaardes/ afspraken heb jij tussen jezelf en je verzorger?
Ik hoop niet heel bokt over mij heen te krijgen dat ik te streng of te veel eisend ben, ik heb het beste met mijn paard voor en wil een verzorger die datzelfde naleeft.
Ik had zelf al een lijstje gemaakt en vroeg me af, is dit redelijk, of ben ik teveel eisend of vergeet ik juist wat? Paard in kwestie wordt dit jaar 20, misschien dat dat nog van belang is voor de mensen die willen meedenken met mij.
Algemeen
- Niemand anders rijdt op hem behalve jij zelf
- Er wordt niet alleen buiten gereden. Altijd met 18+ begeleiding die ik ken!
- Wanneer er wordt gesprongen (pas mogelijk i.v.m. herstel blessure vanaf 1 december en in overleg) altijd van tevoren even vragen of er gesprongen mag worden. Dit is meestal geen probleem maar dan kan er rekening mee worden gehouden.
- Niet vaker dan 1 keer per week springen (mogelijk vanaf 1 december)
- Nooit zonder cap rijden (Algemene stal regel)
- Alles netjes opruimen als je klaar bent (denk aan ‘’ vegen van de haren en zand en mest’’)
- Zorg er voor dat alles netjes in de kast weer ligt, we willen niks kwijtraken natuurlijk.
Voor het rijden
Wanneer er word gesprongen (1 december op zijn vroegst) onder begeleiding van mijzelf!
- Beenbescherming om
- Zwart VHZ zadel, niet bruin dat is dressuur.
- Netjes alles opruimen, staanders en balken.
- Rekening houden met andere bakgebruikers.
Tijdens het rijden
- Er word serieus gereden
- Er word goed in en uitgestapt ( +- 10 min in en +- 10 uit)
- Mest word opgeruimd na het rijden
Na het rijden
- Als er spullen vies zijn na het rijden spoel je deze af van modder of maak je deze schoon. Ze worden niet vies in de kast gelegd.
- Bit wordt afgespoeld.
- Beugelblokjes even afborstelen van het zand.
- Wanneer hij heeft gezweet stap je hem goed uit en daarna even een zweetdeken op als hij nog bezweet is. Hijwordt niet bezweet teruggezet onder een buiten deken, hierdoor kan hij ziek worden. En het is slecht voor de spieren.
- Alle spullen terug in het kastje
Alvast bedankt voor het meedenken
Ja ik geef haar nu deze maand de ruimte om zich nog te kunnen aanpassen om het even zo makkelijk te zeggen maar anders dan ga ik toch opzoek naar een ander. Welzijn van mijn paard staat voorop en wil zelf ook rustig thuis of op werk kunnen zitten zonder de gedachte "wat als''.