Bijrijdster geen klik maar hoe dat te brengen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nijntje01

Bijrijdster geen klik maar hoe dat te brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 17:11

De situatie:

Leuke rijpony, 2 bijrijdsters 1 volwassen voor 1 dag in de week en 1 meisje van 10 die samen met haar mams komt.
Moeder met dochter komen al weer enkele maanden maar er is geen klik tussen eigenaar pony en dochter.
Eigenaar is zeer netjes en zuinig op spullen en pony en ja een 10 jarige neemt dit wat minder ruim. De eigenaar heeft al wat constructies bedacht om dit zo simpel mogelijk te houden. Zo wil de eigenaar alles van de klusjes zelf in de hand houden en doet dit dan ook. Bijrijdster hoeft alleen pony te pakken, te poetsen, opzadelen, te rijden, uit stappen en terug te zetten. Elke rit wordt er toch iets aangetroffen waardoor de eigenaar de kriebels krijgt. Het zijn telkens kleine dingen maar net genoeg om de eigenaar te irriteren. En soms wel een grove fout waar ze wel meteen op aangesproken zijn. Tevens is er persoonlijk ook geen klik tussen eigenaar en moeder & dochter dus dat zal zeker mee spelen. Toch blijft de eigenaar haar best doen om het werkbaar te maken omdat het wel leuk klikt tussen pony en ruitertje. Zo heeft de eigenaar al afstand genomen om ze een beetje zelf te laten doen omdat toen ze er intensief bij was de irritatie persoonlijk nog groter was. Tevens heeft ze een gesprek gevoerd over de slechte houding en communicatie. Maar ook dat heeft maar een klein beetje geholpen.

Eigenlijk zou je zeggen, en dat zeg ik ook (want ik ben de eigenaar dus niet) stop er dan mee. Simpel toch? Nou zo simpel vind de eigenaar het dus niet om dat ook te zeggen. Die vind het dan toch weer moeilijk om een kleine dame verdriet te doen om te zeggen, wij stoppen. Omdat de klik tussen pony en ruiter wel leuk is. Een andere ruiter is overigens niet makkelijk te vinden en vind de eigenaar ook geen optie meer. Die is "genezen" om het maar zo te zeggen.
Ik weet even niet meer wat te adviseren. Wat zouden jullie doen in zo een geval?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:15

TAO -> VP

Ragdollcat

Re: Bijrijdster geen klik maar hoe dat te brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:21

Ik zeg: stoppen, er komt heus wel weer een andere pony op pad (voor de 10 jarige meisje).

Belangrijkste is: de eigenaar moet hoe dan ook altijd er goed bij voelen en er plezier in hebben.

Dus eigenlijk heel simpel!

Want het is toch te gek voor woorden dat de eigenaar heel erg hun best moet doen om het werkbaar te houden terwijl de moeder en dochter dat eigenlijk niet doen en alleen de eigenaar er last van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:29

Of een lijstje met regels opstellen en zeggen:"Ik wil dat jullie je hier aan houden en anders zal ik moeten besluiten het contact hier op te laten houden".
Dan kunnen zij kiezen om zich aan te passen of niet, maar dan heb je als eigenaar niet zo het gevoel dat je iemand verdriet doet.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:29

Tja, je bent zelf de eigenaar niet, dus als zij besluit toch niet te willen stoppen, wat voor redenen ze daarvoor ook heeft, dan houd het daarmee op. Ik snap dat je mee wilt denken, maar ik vind dit iets teveel meedenken; iets wat jouw zaak niet is op een openbaar forum gooien. Weet de eigenaar dat wel?

nijntje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 17:33

ElineS schreef:
Tja, je bent zelf de eigenaar niet, dus als zij besluit toch niet te willen stoppen, wat voor redenen ze daarvoor ook heeft, dan houd het daarmee op. Ik snap dat je mee wilt denken, maar ik vind dit iets teveel meedenken; iets wat jouw zaak niet is op een openbaar forum gooien. Weet de eigenaar dat wel?

Ja dit is in overleg met de eigenaar gedaan. Omdat we het samen niet meer weten vroeg ze mij dit.
Ik gooi nooit zomaar iets op een openbaar forum.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:34

Over wat voor kleine dingen hebben we het dan? Een verzorger doet het nooit exact zoals de eigenaar het zelf zou doen en sommige eigenaren verwachten dat wel, ben dus wel benieuwd naar de kleine dingetjes...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:38

Stoppen.

Je gaat jezelf toch niet lopen ergeren en forceren om een ander een plezier te doen?
Een ander die duidelijk lak heeft aan jouw wensen en totaal geen respect toont?

Heb het ook geprobeerd, maar geloof me, als het in het begin al zo is, wordt het alleen maar minder, nooit beter -O-

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:44

Paard staat bij eigenaar thuis of op pensionstalling?
Indien op een pensionstalling aan een "derde" partij vragen of die de "check" wil doen wanneer moeder en dochter vertrokken zijn.

nijntje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 17:44

Polly schreef:
Over wat voor kleine dingen hebben we het dan? Een verzorger doet het nooit exact zoals de eigenaar het zelf zou doen en sommige eigenaren verwachten dat wel, ben dus wel benieuwd naar de kleine dingetjes...

Eenmalig maar meteen gemeld dingen als verkeerd zadelen, pony zonder toezicht laten, ongevraagd grazen ect
gevaarlijke situaties bij ophalen pony. Gevaarlijke situatie met zadelen. Verkeerd vlechten waardoor huidirritatie was ontstaan.
Alles wordt dan wel gemeld door de eigenaar maar er is telkens wat nieuws dus de eigenaar vind dit een heikel puntje.

Vaker, niet goed reageren op berichten, niet melden hoe het was, spullen laten slingeren waardoor ze "weg" zijn. Worden wel weer terug gevonden maar niet daar waar hoort. Spullen smerig laten denk aan modderige peesjes, vies bit ect.

edit: de eigenaar vind het moeilijk omdat er wel "goede" intenties zijn vanuit moeder en bijrijder. Zeer vriendelijk en melden het goed te willen doen. Alleen het daadwerkelijke gedrag in uitvoering is toch niet zo.. De vraag reist dan ook of de mensen het wel beseffen? Als de eigenaar helemaal niets gezegd zou hebben zou ze natuurlijk eerst een gesprek aan gaan,maar dit heeft ze al paar keer gedaan.
Laatst bijgewerkt door nijntje01 op 24-06-16 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:46

Waarom nog twijfelen?
Die mensen zijn geen pony waard...sorry :o

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:48

Persoonlijk zou ik ermee stoppen, dit blijft irritatie geven denk ik.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:48

nijntje01 schreef:
ElineS schreef:

Ja dit is in overleg met de eigenaar gedaan. Omdat we het samen niet meer weten vroeg ze mij dit.
Ik gooi nooit zomaar iets op een openbaar forum.

Oh, oké :), mijn excuses dan. Maar inderdaad, stoppen. Ik snap dat ze het sneu vind voor het meisje, maar ze laat toch niet haar eigen plezier vergallen door een bijrijdster. Het moet voor haar ook leuk blijven en dat is het nu niet, dus inderdaad, waarom twijfelen. Daarnaast zijn er al een aantal fouten gemaakt, misschien word er straks een fout gemaakt die de pony in gevaar brengt. Nee, ik zal echt stoppen. Ze laat deze mensen toch niet de baas spelen over haar en haar eigen pony.

nijntje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 17:52

Ja eigenlijk is ze er wel over uit dat ze er mee zou willen stoppen. Maar ze weet niet hoe ze dit moet gaan brengen. Ze denkt dat het meisje heel verdrietig gaat zijn en moeder boos. Nou is ze niet bang hoor. Maar ze wil graag te goed zijn en de vrede bewaren

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:53

nijntje01 schreef:
Polly schreef:

Eenmalig maar meteen gemeld dingen als verkeerd zadelen, pony zonder toezicht laten, ongevraagd grazen ect
gevaarlijke situaties bij ophalen pony. Gevaarlijke situatie met zadelen. Verkeerd vlechten waardoor huidirritatie was ontstaan.
Alles wordt dan wel gemeld door de eigenaar maar er is telkens wat nieuws dus de eigenaar vind dit een heikel puntje.

Vaker, niet goed reageren op berichten, niet melden hoe het was, spullen laten slingeren waardoor ze "weg" zijn. Worden wel weer terug gevonden maar niet daar waar hoort. Spullen smerig laten denk aan modderige peesjes, vies bit ect.

edit: de eigenaar vind het moeilijk omdat er wel "goede" intenties zijn vanuit moeder en bijrijder. Zeer vriendelijk en melden het goed te willen doen. Alleen het daadwerkelijke gedrag in uitvoering is toch niet zo.. De vraag reist dan ook of de mensen het wel beseffen? Als de eigenaar helemaal niets gezegd zou hebben zou ze natuurlijk eerst een gesprek aan gaan,maar dit heeft ze al paar keer gedaan.

Wat is de ervaring van deze mensen? Ik herken in bovengenoemde zaken vooral onwetendheid en enthousiasme. Kindjes willen graag vlechten, kijken hoe en pony graast en een enorme vertrouwensband hebben waardoor een beest meeloopt. Ik heb al 15Jr pony's en verzorgers en me over dit soort zaken vroeger ook druk gemaakt maar dat heeft echt geen zin en ik zou er of mee leren leven of afscheid nemen. Ik zou ermee leren leven en de mensen hun lolletje gunnen. Behalve de irritatie aan de huid heeft de pony er niks van de lijden toch.

nijntje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 19:03

Polly schreef:
Wat is de ervaring van deze mensen? Ik herken in bovengenoemde zaken vooral onwetendheid en enthousiasme. Kindjes willen graag vlechten, kijken hoe en pony graast en een enorme vertrouwensband hebben waardoor een beest meeloopt. Ik heb al 15Jr pony's en verzorgers en me over dit soort zaken vroeger ook druk gemaakt maar dat heeft echt geen zin en ik zou er of mee leren leven of afscheid nemen. Ik zou ermee leren leven en de mensen hun lolletje gunnen. Behalve de irritatie aan de huid heeft de pony er niks van de lijden toch.

nou ze waren "aangenomen" dat ze ervaring hadden maar praktijk bleek wel dat die ervaring door hun hoger ingeschaald was.
Denk dat je daarin zeker een punt hebt. Alleen de eigenaar is erg zuinig op d'r spullen en heeft geen geldboom dus daar maakt ze zich dan wel druk om
Denk ook dat ze het beste kan stoppen hoor. Maar hoe dat te brengen is meer nu de vraag

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:18

Om welke spulletjes gaat het dan? Ik denk dat je ze wel duidelijk kan maken dat een zadel en hoofdstel heel kostbaar zijn maar koop voor die mensen een goedkoop halster en een setje borstels, of nog beter laat ze het zelf kopen en waarschijnlijk zijn ze daar heel gelukkig mee en kunnen ze gewoon hun gang gaan. Dat soort mensen zijn vaak wat onhandig maar ook heel voorzichtig met je beest. Misschien iets minder handig dan dat je het zelf zou doen maar hee hebben we het niet allemaal moeten leren?
Ik zou ze de kans geven, de ervaring hebben ze waarschijnlijk op de manege opgedaan, daar waar de meesten van ons begonnen zijn. En zeg nou eerlijk hebben we niet allemaal vroeger op de manege gefantaseerd dat je lievelingpony de jouwe was?
Wat is iedereen hier hard zeg.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:55

Denk dat deze mensen veel meer begeleiding nodig hebben maar als ik het zo lees is er ook geen klik tussen eigenaar en bijrijden/moeder bijrijder. Denk dat als er geen klik is met de eigenaar je sowieso heel lastig hebt om iets goed te doen. Als je namelijk wel een klik hebt met iemand dan zie je die kleine dingen heel anders. Maar gezien de irritaties zou ik er toch ook een punt achter zetten. Eerst even met de moeder overleggen dat is denk ik het fijnste.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:11

Ik denk dat je gewoon een gesprek moet plannen en daarbij de meedeling geven dat het de eigenaar het niet vind werken en dat ze daarom wil stoppen.
Dan kan de moeder zeggen wat ze wil, maar zal de eigenaar daarin kort moeten blijven in de antwoorden en zeggen dat het voor haar gewoon niet werkt.
Desnoods dat als d situatie andersom was geweest, zij als eigenaar ook zou moeten accepteren als de bijrijder zou willen stoppen.
Vooral niet overal op in gaan en bij je eigen verhaal blijven.

Goed bedoelde uitleg, zorgt juist vaak voor onbegrip en dus ruzie.

nijntje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 07:18

Polly, het gaat inderdaad om zadel en hoofdstel, borstels kan de eigenaar niet zo mee zitten daar heeft ze kisten vol van. Maar haar zadel is ze heel zuinig op.
Het zijn zeker manege mensen dat merk je duidelijk. Maar er was ook aangegeven dat er meer ervaring was , wat in de praktijk er niet blijkt te zijn. Ik denk dat als de eigenaar dat wist dat ze ze niet aangenomen had, ze is nogal selectief maar mede omdat de pony ook niet de makkelijkste is.

Tigra, ja dat is het ook gewoon hoor. Precies zoals jij het nu zegt. Er is gewoon geen klik.

sneeuwpop, mooi zinnetje die laatste die ga ik haar even laten lezen

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:48

Lastig, zaken gaan nooit precies zoals jij wil. Enige oplossing daarvoor is, zelf doen en dus geen bijrijder. De vraag is hoe veel anders je nog acceptabel vindt? Ik heb in het verleden ook langer aangemodderd met een bijrijder, dan ga ik liever zelf dan weet ik dat het op mijn manier gaat. Op deze manier gaat het hebben van een bijrijder zijn doel voorbij want je vraagt je steeds af of het wel goed gaat. Ik zou hier dus mee stoppen, hoe sneu het ook is voor het meisje.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:58

Tsja maar als je een eigen beest hebt is het ook wat makkelijker praten qua ervaring. Ik heb tig jaar op een manege gereden en hielp altijd de mensen met minder ervaring maar toen ik na die tig jaar een eigen beest kocht bleek ik toch niet zo ervaren als ik zelf dacht. Manege is gewoon heel anders dan een eigen beest net als dat eigenaren heel anders zijn dan manege eigenaren.
Persoonlijk ben ik niet zo moeilijk meer, maar als het echt niet klikt zou ik adviseren ermee te stoppen. Deze mensen hebben begeleiding nodig en misschien zijn het dan wel de meest fantastische en trouwe mensen die je vinden kan. Want wat heb je aan een verzorgster die alles doet zoals je wil maar regelmatig niet komt opdagen? En zo heeft iedereen wel wat.

_Nis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:40

Misschien duidelijkere afspraken maken.
En anders gewoon echt zeggen dat het niet meer kan, imv meerdere keren aan gegeven te hebben dat ze niet goed omgaat met bv. de spullen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:51

Ja moeilijk. een 10 jarige en niet al te ervaren ouder is moeilijke combi. maar tussen de regels door lees ik ook wel dat de eigenaresse best veeleisend is. je weet, 10 jarigen moet je echt begeleiden. meer van verwacht? hallooo het kind is 10 en t gaat om een pony. is het niet de eigenaresse die onrealistische verwachtingen heeft? ik zou er als eigenaar even in investeren als de verwachting niet matcht en het meisje de kans geven. goed met elkaar overleggen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:52

En, hoe is het afgelopen?