Hoe nu verder?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 11:08

Lieve bokkers,

De laatste tijd ben ik nogal aan het twijfelen over een bepaalde situatie die zich op dit moment afspeelt en dit heeft te maken met mijn verzorgster (7). Ik heb twee Shetlanders, moeder en zoon, van 7 en 1 jaar oud en dit meisje komt geregeld (3-4x p.w.) om mijn merrie van 7 te verzorgen. Ze mag dan ook met haar wandelen (onder begeleiding) en af en toe wat vrijheidsdressuur met haar doen. Dit meisje woont naast de stal waar ik sta en sinds ik hier sta komt ze eigenlijk al om mijn pony te verzorgen. Mijn jaarling verzorgt ze overigens niet omdat ze niet streng genoeg is/te afwachtend is.

De eerste paar weken ging dit echt super en ik was dan ook ontzettend blij dat ik een leuk meisje gevonden had, maar de laatste weken begin ik te twijfelen of ik wel op deze manier door wil gaan. Sinds een paar weken merk ik een ontzettend verandering bij mijn pony en deze vind ik zeker niet positief. Mijn pony is van een fijne, gemotiveerde pony verandert in een stronteigenwijze Shetlander waar soms geen land mee te bezeilen is.

Een kleine kanttekening hierbij is dat ik ongeveer anderhalf jaar bezig ben geweest om de betreffende pony voor het werken te motiveren en ervoor te gaan zorgen dat zij het leuk vindt om dingen met mij te doen. Dit ging dan ook geweldig, ze liep netjes mee tijdens het wandelen, we gingen af en toe fietsen, ik heb haar uiteindelijk voor de wagen beleerd, maar van dit alles is nog zeer weinig terug te vinden.

Laat het duidelijk zijn dat ik dit meisje absoluut niets verwijt, maar ik baal er wel ontzettend van dat mijn pony zo verandert is en ik eigenlijk weer terug bij af ben. Naar mijn idee is dit meisje namelijk wel de oorzaak van dit gedrag aangezien zij mijn pony overal mee weg laat komen. Mijn pony is uiteraard 100x sterker dan dit meisje en omdat zij vanaf het begin af aan al heel lief is, maakt mijn pony hier echt misbruik van. Als mijn pony gras ziet aan de andere kant van het pad, hoef ik maar met m'n ogen te knipperen of pony + meisje staan bij het gras. Oké, voor zo'n klein meisje is een Shetlander nog behoorlijk sterk, maar haar corrigeren doet ze niet, integendeel: 'ahh, Zoë, heb je alweer honger *aai*'.

Zodra ik ook maar naar mijn pony toe dreig te komen, loopt ze weer verder, maar als ik dan even naar iets anders kijk of mijn andere pony corrigeer, dan is het weer foute boel en gaat ze draven, trekken of weer op zoek naar nieuw gras. Als het bij het eigenwijze gedrag bij mijn verzorger zou blijven, dan zou ik het nog niet zo'n ramp vinden aangezien het meisje er gelukkig om kan lachen, maar dat blijft het helaas niet.

Continu als ik met mijn pony wil werken of ga wandelen vertoont ze dit gedrag en door mij wordt ze uiteraard wel gecorrigeerd. Omdat ze zoiets heeft van 'Ja, maar dit mag ik van X. ook' is haar volgende stap dat ze vreselijk in verzet gaat en soms ook gewoon écht geen stap meer wil zetten, want ze wil núuu eten.

Ik baal er gewoon ontzettend van dat ik nu weer terug bij af ben en anderhalf jaar lang heb geknokt om het plezier voor haar te vinden en nu moet ik weer keer op keer die strijd met haar aangaan. Dat laatste wil ik gewoon niet omdat ik juist wil dat mijn pony's het leuk hebben en ook plezier beleven aan de dingen die ik nu met ze doe. Het meisje de deur wijzen vind ik ook erg sneu en lastig aangezien ik het prima vind als ze lekker komt poetsen en tutten.

Wat zouden jullie in deze situatie doen?

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Re: Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:12

Misschien haar wat minder laten komen, of alleen wanneer jij er bent. Het meisje is nog maar 7 dus kan je niet verwachten dat ze al streng gaat zijn natuurlijk.

SternPhoto

Berichten: 6078
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:12

Volgens mij heb je zelf al je antwoordt gegeven.
Ik ken het helaas maar dan andersom ik had een vz Shetlander werkte er graag mee maar op de dagen dat ik er niet was deed iemand anders hem en kon ik weer opnieuw beginnen.
Shetlanders zijn heel slim vergeet dat niet.

Waar woon je ? (Zoek nog vz shet)

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 11:14

ilayda schreef:
Misschien haar wat minder laten komen, of alleen wanneer jij er bent. Het meisje is nog maar 7 dus kan je niet verwachten dat ze al streng gaat zijn natuurlijk.


Ze mag ook alleen komen als ik er ben en gaat uiteraard niet alleen wandelen omdat het dan helemaal 'pony laat meisje uit' is. Ik begrijp dat ze niet zo streng op kan/wil treden als ik dat doe wanneer nodig, maar het punt is meer dat als ik haar aangeef dat Zoë bepaalde dingen niet mag doen, ze dat vervolgens gewoon negeert. :\

SternPhoto schreef:
Volgens mij heb je zelf al je antwoordt gegeven.
Ik ken het helaas maar dan andersom ik had een vz Shetlander werkte er graag mee maar op de dagen dat ik er niet was deed iemand anders hem en kon ik weer opnieuw beginnen.
Shetlanders zijn heel slim vergeet dat niet.

Waar woon je ? (Zoek nog vz shet)


Ze zijn inderdaad reteslim en dat blijkt nu maar weer. Als ik haar niet anders had gekend dan zou ik er niet zo van balen, maar op dit moment kan ze niet eens meer voor de wagen omdat haar verzet gewoon gevaarlijk wordt. Het meisje doet haar ding echt met alle goede bedoelingen van dien, maar het 'verpest' op dit moment wel mijn werkwillige pony. Ze is ook nog eens heel klein, schattig en iel en ik denk niet dat ze zo snel kan veranderen dat ze mijn pony wél op haar plek kan gaan zetten.

Ik ben alleen bang dat ze heel teleurgesteld/verdrietig gaat zijn als ik zeg dat ze alleen nog met mij erbij op het terrein het één en ander met de Shetlander mag doen, onder toezicht en met begeleiding, omdat ze volgens mij wel haar best doet.

Ik woon in de omgeving van Utrecht, maar heb eigenlijk geen verzorger nodig. Zij komt meer omdat ze ernaast woont en ook af en toe bij de andere pony die er staat komt kijken.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 19-03-16 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

SternPhoto

Berichten: 6078
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:21

De stap moet je zelf zetten bijv van dat ze alleen nog mag poetsen oid omdat je zelf met haar aan de gang gaat.

Haha oké, zoek ik verder hihi

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 11:24

SternPhoto schreef:
De stap moet je zelf zetten bijv van dat ze alleen nog mag poetsen oid omdat je zelf met haar aan de gang gaat.

Haha oké, zoek ik verder hihi


Daar heb je inderdaad gelijk in, maar dat vind ik zelf ook lastig omdat ik dan mezelf weer zie als meisje van 7.. Al denk ik dat ik dat juist even los moet laten en nu voor mijn eigen geluk/dat van mijn pony moet gaan en dus weer opnieuw beginnen.

Ik zie dat je in Almere woont, dus dat is al gauw 50 minuten reistijd (met de auto). Dat wordt denk ik ook wat te gek. :P

hypos
Berichten: 256
Geregistreerd: 01-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:30

Een meisje van 7 kan een pony nog niet corrigeren, daar zijn ze nog niet klaar voor.
Je zou dan zelf meer met de pony moeten gaan doen en ook het meisje rustig alles leren. Dus samen aan de gang, want voor een kindje alleen gaat dit niet.
Probeer haar ook uit te leggen waarom, met beeldspraak. Zoek voorbeelden in schoolsituaties of broertjes zusjes.

SternPhoto

Berichten: 6078
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:32

Precies. Ik eb bij mij na 8 jaar die pony los gelaten omdat ik niet verder kan.
Ja klopt Utrecht is een eindje haha

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 11:41

hypos schreef:
Een meisje van 7 kan een pony nog niet corrigeren, daar zijn ze nog niet klaar voor.
Je zou dan zelf meer met de pony moeten gaan doen en ook het meisje rustig alles leren. Dus samen aan de gang, want voor een kindje alleen gaat dit niet.
Probeer haar ook uit te leggen waarom, met beeldspraak. Zoek voorbeelden in schoolsituaties of broertjes zusjes.


Ik ben zelf bijna dagelijks met de pony bezig, daar komt ze soms ook bij kijken. Ze mag zelf ook niets alleen doen, maar ik merk dat het soms het ene oor in gaat en het andere weer uit en dat ik na een aantal maanden nog weinig verbetering merk. Het eens met meer beeldspraak proberen is wel een optie, dat kunnen we allicht proberen.

Het punt is gewoon dat ik het dit meisje gun, maar dat ze mij nu alleen maar in m'n nadeel werkt. Ik heb geen verzorger nodig qua tijd o.i.d., maar ik weet hoe lastig het is om een verzorgpony te vinden en daarom gun ik het haar zo, maar op dit moment is het gewoon meer een last.

Al moet ik wel zeggen dat er wel jongere kinderen zijn die de baas kunnen zijn over een pony, maar dit meisje inderdaad niet. Het geeft niet dat ze dat nog moet leren, maar ik zit nu in dubio of ik wel zin heb om haar dit te leren ten koste van mijn eigen plezier met de pony. Ik kan op dit moment namelijk niet op een fijne manier werken met de pony..

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 11:43

SternPhoto schreef:
Precies. Ik eb bij mij na 8 jaar die pony los gelaten omdat ik niet verder kan.
Ja klopt Utrecht is een eindje haha


Ik wil voorkomen dat ik straks écht niet meer met mijn pony aan de slag kan, alleen maar omdat ik dit meisje een verzorgpony gun.

Ik denk dat ik voorlopig even zelf met de pony aan de slag ga en ga kijken of ze weer wat meer de oude wordt. Daarnaast zal ik me in de tussentijd even gaan verdiepen in hoe ik het dit meisje allemaal goed uit kan leggen zodat zij weer straks niet weer terug bij af zijn doordat zij weer meer mag gaan doen.

SternPhoto

Berichten: 6078
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:52

Heel goed

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:53

Waarom loop je niet zelf met de pony en zet je het meisje er op?
Een kind van 7 is niet sterk genoeg voor een eigenwijze shetlander. In Engeland worden veel kinderen van die leeftijd gewoon begeleid met touwtje of extra teugel aan hoofdstel. Hier met de bixieproefjes mag het ook gewoon!

2 vliegen in 1 klap. Kindje mag en leert rijden, pony blijft netjes opgevoed want krijgt de kans niet meer. Als je haar leert netjes aan de fiets of step mee te lopen kun je later ook draven en galoperen aan de lijn als de pony goed genoeg luistert. Met poetsen gewoon kort vastzetten en zelf eventueel de voetjes doen en het hoofdstel in doen.

Op de kar kan het meisje gewoon naast je zitten toch?
Alleen zonder begeleiding kon ze toch nog niet. Benut de komende 2 jaar om haar dingen te leren en dan kan ze zich met 9 of tienjarige leeftijd waarschijnlijk een stuk beter zelf redden en is ze nog niet te groot en te zwar voor je pony. Meestal lukt het rijden wel tot een lengte van 1,55.

Verder is een pony slim genoeg om te weten wat hij bij verschillende mensen wel of niet mag. Het is vervelend wanneer ze je testen, maar wanneer je consequent en streng reageert en zelf overwicht hebt op je pony (leiderschap is ook een vak) dan zou het snel klaar moeten zijn. Ze weten toh ook precies wat ze bij welk paard in de kudde wel of niet kunnen maken?

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 12:10

joyce B schreef:
Waarom loop je niet zelf met de pony en zet je het meisje er op?
Een kind van 7 is niet sterk genoeg voor een eigenwijze shetlander. In Engeland worden veel kinderen van die leeftijd gewoon begeleid met touwtje of extra teugel aan hoofdstel. Hier met de bixieproefjes mag het ook gewoon!

2 vliegen in 1 klap. Kindje mag en leert rijden, pony blijft netjes opgevoed want krijgt de kans niet meer. Als je haar leert netjes aan de fiets of step mee te lopen kun je later ook draven en galoperen aan de lijn als de pony goed genoeg luistert. Met poetsen gewoon kort vastzetten en zelf eventueel de voetjes doen en het hoofdstel in doen.

Op de kar kan het meisje gewoon naast je zitten toch?
Alleen zonder begeleiding kon ze toch nog niet. Benut de komende 2 jaar om haar dingen te leren en dan kan ze zich met 9 of tienjarige leeftijd waarschijnlijk een stuk beter zelf redden en is ze nog niet te groot en te zwar voor je pony. Meestal lukt het rijden wel tot een lengte van 1,55.

Verder is een pony slim genoeg om te weten wat hij bij verschillende mensen wel of niet mag. Het is vervelend wanneer ze je testen, maar wanneer je consequent en streng reageert en zelf overwicht hebt op je pony (leiderschap is ook een vak) dan zou het snel klaar moeten zijn. Ze weten toh ook precies wat ze bij welk paard in de kudde wel of niet kunnen maken?


Mijn Shetlander wordt niet bereden. Ze is maar 91 centimeter hoog, dus dat zit er ook niet in. Daarnaast is mijn pony ook niet ingereden en ben ik niet van plan dit te laten doen.

Het gaat mij er op dit moment vooral om dat ik door mijn gunfactor mijn gemotiveerde pony kwijt ben. Ze mag me uittesten, maar ik heb geen zin in die continu strijd en dat ik haar telkens moet corrigeren. Ik had een pony die precies wist waar de grens lag en die ben ik nu volledig kwijt doordat ik dit meisje het gun om wat met haar te doen.

Het klinkt misschien heel hard, maar ik heb mijn pony's niet voor iemand anders en op dit moment heb ik, door haar toedoen, niet het optimale plezier van mijn merrie. Ze kan op dit moment niet eens meer voor de wagen omdat ik dit met haar 'test-gedrag' veel te link vind.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 12:17

Bedankt voor alle reacties!

Ik zie nu in dat dit meisje de verwachtingen die ik van haar heb nog niet waar gaat kunnen maken en dus heb ik besloten om voorlopig even zelf met mijn merrie aan het werk te gaan. Ze kan dan gewoon komen poetsen en komen kijken, maar moet het daar voorlopig even mee doen. Ondertussen zal ik me erin gaan verdiepen hoe ik haar kan leren om consequent te zijn richting mijn pony. :)

eclair98

Berichten: 11610
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 12:23

Goede keuze TS!

Misschien klinkt het heel erg sneu en je moet er ook zeker mee oppassen, maar kan je tijdens het wandelen het meisje geen zweepje meegeven? Dat als de pony gaat eten, ze een zacht tikje geeft en haar stem verheft in de zin van ''Nee!''. Dan moet je haar ook vertellen wanneer ze dit moet doen.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 12:38

Daar heb ik zelf ook al aan zitten denken, maar ik vind het wel een lastige en is wel mijn uiterste maatregel. Misschien is het wel het proberen waard, maar dan moet ik inderdaad aangeven wanneer ze mijn pony moet corrigeren, zelf is ze namelijk totaal niet consequent.

eclair98

Berichten: 11610
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 12:39

xCarpediem schreef:
Daar heb ik zelf ook al aan zitten denken, maar ik vind het wel een lastige en is wel mijn uiterste maatregel. Misschien is het wel het proberen waard, maar dan moet ik inderdaad aangeven wanneer ze mijn pony moet corrigeren, zelf is ze namelijk totaal niet consequent.

Misschien kan je samen met haar gaan oefenen? Dat je het haar gaat uitleggen wat je van haar wil?
Laatst bijgewerkt door eclair98 op 19-03-16 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 12:40

Heb je geen tijd/zin om het samen met het meisje te doen? Dan kun je haar leren hoe ze wat meer door moet pakken en kan ze het later misschien weer zelf doen..

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 12:45

eclair98 schreef:
xCarpediem schreef:
Daar heb ik zelf ook al aan zitten denken, maar ik vind het wel een lastige en is wel mijn uiterste maatregel. Misschien is het wel het proberen waard, maar dan moet ik inderdaad aangeven wanneer ze mijn pony moet corrigeren, zelf is ze namelijk totaal niet consequent.

Misschien kan je samen met haar gaan oefenen.


Ja, dat zou inderdaad een goede optie zijn. Ik denk dat ik deze week even de tijd neem om mijn pony weer even naar mijn hand te zetten en dat ik haar die week erna een paar keer laat meekijken en laat meedenken, misschien dat ze dan beter in gaat ziet wanneer mijn pony een correctie nodig heeft.

Het punt van de zweep vind ik voornamelijk lastig omdat mijn pony dan gestraft wordt voor haar fout. Ze zegt namelijk met haar houding en gedrag van 'ga maar', maar als mijn pony dan gaat zou ze een tik krijgen omdat ze gaat. Snap je?

eclair98

Berichten: 11610
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 12:47

Dat snap ik en het zou ook niet mijn eerste keuze zijn! Maar als uiterste maatregel zou ik het wel gaan gebruiken. Het is nu voor de pony ook verwarrend, eerst wel mogen eten en nu weer niet!

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 12:55

PenP2014 schreef:
Heb je geen tijd/zin om het samen met het meisje te doen? Dan kun je haar leren hoe ze wat meer door moet pakken en kan ze het later misschien weer zelf doen..


Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik daar niet zoveel zin in heb. Ik zit in mijn examenjaar dus ik ben voor school al behoorlijk druk en vind het dan heerlijk om even mijn hoofd leeg te maken en met mijn pony's aan de slag te kunnen en lekker te kunnen tutten. In eerste instantie was dan ook de afspraak dat ze af en toe zou komen, maar dat is nu al zo'n 3-4x per week. Het komt mij nu al vrij veel tijd omdat ze gewoon nog bijna niets zelfstandig kan en ik vind het af en toe niet erg om haar te helpen, maar het gaat wel ten koste van mijn eigen vrije tijd en die heb ik door school op dit moment ook niet onwijs veel.

Mijn insteek was dan ook: prima als zij af en toe even komt poetsen en we kunnen best een keer gaan wandelen o.i.d. Het is niet zo dat ik graag een verzorger wilde omdat ik zelf geen tijd had of mijn pony wat meer aandacht gunde. Het kost mij nu gewoon ontzettend veel tijd en ik weet niet of ik het die tijd waard vind om in haar te gaan investeren. Tegen die tijd dat ze namelijk zelfstandig genoeg is krijgt ze een eigen pony (ze hebben weiland + stal bij huis) en dan is ze mijn pony en mijn hulp snel vergeten denk ik.

Als ik het vooruitzicht zou hebben dat zij mij straks kan helpen (als ze 10/11) is, dan zou het nog anders zijn, maar dit vooruitzicht is er niet. Het is vrijwel zeker dat zij rond die leeftijd een eigen pony heeft en dan komt ze denk ik niet meer bij de Shetlanders van de buren om te poetsen en wandelen. :+

eclair98 schreef:
Dat snap ik en het zou ook niet mijn eerste keuze zijn! Maar als uiterste maatregel zou ik het wel gaan gebruiken. Het is nu voor de pony ook verwarrend, eerst wel mogen eten en nu weer niet!


Ik merk dat dat inderdaad lastig voor haar is en dat wil ik dus ook gaan veranderen. Als uiterste maatregel ga ik het zeker meenemen, merk ik dat ze inconsequent is, is het ook klaar met de zweep.

Britta31

Berichten: 13243
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:31

Kan je het niet met haar ouders bespreken.En een kind van 7 moet ook luisteren en als ze dat niet doet zou ik zeggen dat ze minder mag komen.

eclair98

Berichten: 11610
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:51

Britta31 schreef:
Kan je het niet met haar ouders bespreken.En een kind van 7 moet ook luisteren en als ze dat niet doet zou ik zeggen dat ze minder mag komen.

Heeft moeder/vader geen ervaring met paarden? Dat je het die twee uitlegt en dat ze dan samen met dochterlief op pad gaan en het haar ook proberen te leren? Dan kan jij je bezig houden met je examens :j

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 15:14

Toevallig heb ik net haar moeder gesproken omdat zij kwam zeggen dat het meisje niet kwam vandaag omdat ze ziek is. Ik heb toen ook voorzichtig aangegeven dat ik voorlopig weer even aan de slag moet om Zoë weer wat manieren bij te brengen en dit leek ze ook wel te begrijpen. Ze gaf ook aan dat ik haar dochter gewoon weg moet sturen als het niet uitkomt, maar dat is weer iets wat ik zelf heel lastig vind.

Haar ouders hebben beide geen ervaring met paarden, dus dat is helaas geen optie. Daarnaast ben ik op dat gebied ook een zeur want ik geef niet iedereen zomaar mijn pony mee. Ik wil graag weten wat er gebeurt. :)

eclair98

Berichten: 11610
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 16:28

Haha logisch hoor, dat heb ik zelf ook een beetje! Maar jammer dat het sowieso niet kan, het zou wel handig zijn geweest. En een vriendin die je met de pony vertrouwt en met jou op een lijn ligt kwa verzorging en behandeling?