Weet niet te zeggen of ik nou teleurgesteld of bang ben....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Weet niet te zeggen of ik nou teleurgesteld of bang ben....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 20:06

...maar ik ben zeker trots op mijn allergrootste vriend!

Ik wilde jullie niet laten schrikken met de titel hoor, nouja, stiekem wel. :j

Al sinds het begin dat ik Raymond verzorg (februari 2015) heb ik ons doel vast gezet; samen op buitenrit, het erf af. Een heel jaar hebben we getraind, ups en downs, en vandaag is het toch echt gebeurd! Er lag ijs op het water en een fris briesje, maar dat liet deze topper niet merken hoor!

Het wordt een lang verhaal, ik kan het ook niet echt kort omschrijven, ga dus goed zitten en lees mee! :D

Vandaag zouden we om 11:15 de manegeles in gaan, ik rijd wat manegelessen met mijn GVR mee omdat er behoorlijk wat dingen zijn die hij spannend vindt in groepslessen; ideaal dus! Ik stond hem rustig te poetsen, massageborstel, roskam, even de benen moddervrij maken, toen ik mijn instructrice hoorde vragen of ik bijna klaar was want we gingen op buitenrit. En ja hoor, aan de ene kant voelde ik mezelf helemaal gespannen worden, maar aan de andere kant was ik ontzettend blij! Met hartkloppingen in mijn keel heb ik na de roskam en een harde borstel de glansborstel over hem heen gehaald en begon ik te zadelen. Er spookte van alles door mijn hoofd; 'Gaat dit wel lukken?' 'Gaat hij mijn spanning niet te veel over nemen?' 'Straks gaat hij aan de kletter...'
Ja, ik was behoorlijk gespannen, spanning van opwinding en gezonde angst door elkaar :Y)

Eenmaal klaar mijn cap op en rijlaarzen aan, aansingelen en een naar het brede gangpad; waar moest ik gaan opstappen? "Chantal, je kan met Raymond beter gelijk in de buitenbak stappen, anders moet je straks door de gang naar buiten rijden en stoot je, je hoofd!" :')
Zo gezegd zo gedaan, vader hield paard vast, ik geef mijn been een zwaai (had geen krukje buiten staan en hij is zeg maar 1.82 hoog :+ ) en ben met een ietwat hard klapje in het zadel beland, klaar om te gaan. Paard was wat onrustig door de andere pony's die wat fris waren, maar eenmaal op gang liep hij netjes achter de leider aan.

Hebben een stukje gedraafd, wat ik eerst nog spannend vond en daarna al niet meer, en gingen op de verharde weg weer stappen. Na wat obstakels die de andere pony's behoorlijk van streek maakten (Raymond bleef een redelijk coole kikker, trots!) kwamen we aan bij een stukje land, nouja, het was zo'n 300x300 meter groot dus het was niet zo klein, en racete de pony van mijn zusje opeens mij en de anderen voorbij. Voordat ik mijn paard ook maar kon omdraaien schoot die van mij de twee pony's achter na. Het eerste wat ik schreeuwde was: "MARISHA!" Een ontzettende bange golf ging door mijn lichaam toen ik mijn zusje hoorde gillen (achteraf gilde ze omdat ze dacht dat haar pony recht op een slootje af ging, maar die zat er niet). Op volle snelheid zijn we zo'n twee rondjes over het land gesjeest, en eerlijk; ik was banger dat mijn zusje zou vallen dan dat ik zou vallen. Ikzelf kan me wel rustig houden, omdat Raymond wel vaker rare fratsen in de bak heeft uitgehaald en redelijk makkelijk terug te krijgen is. raymond was uiteraard wel sneller dan de twee Haflingers en haalde ze met volle pret in, ik was rustig en zei de hele tijd 'Holaaa..." en "Ho maar...", hij ging terug, naar een ren galop die ik zelf onder controle kon houden. Tot mijn zusje en de ander me weer voorbij schoten en op het landweggetjes af gingen. Mijn zusje stuurde haar pony naar de hoek van het land en belande met een gilletje in het bewerkte land. Die van mij nam nog een rare, brede sprong richting de twee pony's, die me aardig uit balans haalde, en bleef abrupt stilstaan bij de andere twee pony's.

Met een zwaai gooide ik mijn benen uit het zadel en greep Ray bij de teugels, mijn zusje zat half gillend op de grond van de pijn, helemaal in elkaar gedoken. De twee begeleidsters (die wonder boven wonder bij elkaar wisten te blijven) kwamen snel aangereden en sprongen ook van hun paard. Mijn zusje kon haar pols niet bewegen en toen een van de begeleidsters een EHBO controle deed heb ik haar pony gepakt, welke rustig stond te grazen, en die aan de andere begeleidster gegeven. Mijn zusje kon niet knijpen met haar linker hand en ze had een snee in haar pols. Iemand van stal gebeld die elk moment met de scooter kon komen, mijn zusje kon niet verder. Eenmaal weer in het zadel geholpen hebben we met een vervangende ruiter de rit afgemaakt, Raymond was weer ontzettend braaf en makkelijk te rijden.
Hij had geen enkel kwaad in de zin op dat veld, hij wilde gewoon gaan, en was daarna weer zo makkelijk onder controle te krijgen.

De rest van de rit was hij ontzettend braaf, waar andere paarden wat dribbelig langs gingen hoefde hij alleen maar te snuiven. Braaf paard!

Eenmaal weer op het erf zag ik net mijn vader en zusje het erf af rijden, raampje ging open en mijn vader zei: "We gaan naar de dokter, foto's maken, ga jij hem nog maar even rijden, ik haal je straks op. Zo gezegd zo gedaan. Paard was erg gespannen, bleef in het begin de hele tijd hinniken naar zijn stalmaatje (echt zijn soulmate; Ufo, die staat bij hem in tweespan) die vrolijk terug ging hinniken. Altijd wanneer ze dit doen moet er iemand een Twitter opmerking maken, ze tweeten namelijk altijd met elkaar :')

Aandacht er weer bij, buitenteugel strak, binnenbeen er aan en binnenteugel naar binnen en draven. Na zo'n tien minuten zat ik weer glunderend op mijn reus. Hij liep beeldig! <3 Na een aantal rondjes in draf, even wat doorzitten, wat figuren en wat schakelen, zette ik hem in de hoek in de galop. Wat eerst niet mijn bedoeling zou zijn geweest vandaag, hij had me namelijk best wel afgeschrikt met de ren galop op het veld. Maar ik ben ontzettend blij en trots dat ik het wel heb gedaan, hij liep beel-dig! Onderhand er onder, voorwaarts en lette alleen op mij, zo willen we het hebben :7

Na een ontzettend lekkere training nog even lekker uitgestapt en mijn peerdje uiteraard helemaal verwend! Topper! <3

Zusje had inmiddels foto's gemaakt, het was erg onduidelijk maar wel gebroken. Gelukkig wilt ze na het revalideren wel weer gewoon gaan rijden, of we makkelijk langs dat veld gaan is nu nog de vraag, maar dat is me nu geen zorg.

Ik heb een van mijn grootste doelen voor 2016 gewoon afgerond, al ging het niet helemaal soepel, mijn paard heeft ih vermaakt, is geen enkele keer heftig geschrokken en was braaf als ik hem suste.

Sorry voor het lange bericht, maar ik ben gewoon zo ontzettend trots op hem <3 , op mijn zusje die op dit moment hulp krijgt voor het douchen met gips :n , en op mezelf, omdat ik dat inmens grote dier onder controle heb gekregen en een van mijn angsten en wensen heb waargemaakt *D , wat nu absoluut geen angst meer is, een ongeluk kan gebeuren, en ik heb pech dat dat gelijk de eerste keer gebeurd, maar dat schrikt me niet af!

Doei bokkers! :wave:

Afbeelding

Picasso19

Re: Weet niet te zeggen of ik nou teleurgesteld of bang ben....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:21

Ik hoop maar dat je zusje gauw weer kan paardrijden.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 20:24

Picasso19 schreef:
Ik hoop maar dat je zusje gauw weer kan paardrijden.

Vrijdag gaan ze kijken of er meer te zien is in het ziekenhuis.

Het ergste vind ik voor mijn zusje dat ze niet meer kan kunstrolschaatsen, want ze is daar samen met mij heel fanatiek mee bezig.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:25

sterkte met je zusje!!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 20:27

Maxime_Dokus schreef:
sterkte met je zusje!!

Ik zal het haar geven :)

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:32

jeetje wat een verhaal, sterkte met je zusje
is dat paard van jou en staat die op de manege of is het manege paard?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 20:35

annikeee19 schreef:
jeetje wat een verhaal, sterkte met je zusje
is dat paard van jou en staat die op de manege of is het manege paard?

Het is het paard van de eigenaar, ik ben de bijrijder en verzorger (daarom staat dit topic bij verzorgpaarden ;) ). Hij heeft trouwens wel met andere ruiters in de les gelopen maar er zijn weinig mensen die er op durven, hij loopt alleen met iemand anders als ik niet kan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:43

Hmm klinkt mij in de oren als een onverantwoordelijke buitenrit van de manege...
Beterschap voor je zusje :(:)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 20:47

Ineke2 schreef:
Hmm klinkt mij in de oren als een onverantwoordelijke buitenrit van de manege...

Nee hoor, paard van mijn zusje was de braafste die ze hadden, het ging zo snel dat niemand door ha waarom hij het nou deed.

Hoe kan je oordelen of het onverantwoord was? :+ Begeleider achteraan, eentje vooraan, rest er tussen, niemand verwacht dat er opeens een pony vandoor gaat. De begeleiders zaten ook op de 'moeilijkste'. Wel braaf, maar wel dribbelig.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:48

Nogmaals veel beterschap voor je zusje :(:)
Maar wel supergoed dat je je eigen angst een beetje overwonnen hebt!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 20:49

@Kimmie25501, zusje zei bedankt :D

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:50

AlwaysH schreef:
Ineke2 schreef:

Nee hoor, paard van mijn zusje was de braafste die ze hadden, het ging zo snel dat niemand door ha waarom hij het nou deed.

Hoe kan je oordelen of het onverantwoord was? :+ Begeleider achteraan, eentje vooraan, rest er tussen, niemand verwacht dat er opeens een pony vandoor gaat. De begeleiders zaten ook op de 'moeilijkste'. Wel braaf, maar wel dribbelig.

bij mij op kamp bij een buitenrit reden de begeleidster vooraan achter elkaar dan vind ik 1 vooraan en 1 achteraan wel veiliger en beter:)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 20:51

Het was ook gewoon prima geregeld, niemand verwacht dat een pony opeens aan de kletter gaat, begeleiding was prima. Gelijk om hulp gebeld en mijn zusje gecontroleerd. Kan elke rit gebeuren, je weet nooit wat er gaat gebeuren, ongelukken zitten in een klein hoekje en daar kon op dit moment niks aan gedaan worden.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:52

Wat een verhaal! Sterkte voor je zusje, op wie reed ze?
En mensen.. het is geen echte manege. Het is een pensionstal waar ook een paar paarden/pony's staan die worden gebruikt voor kleine lessen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 20:54

xxxmh schreef:
En mensen.. het is geen echte manege. Het is een pensionstal waar ook een paar paarden/pony's staan die worden gebruikt voor kleine lessen.

Inderdaad!
Ze reed Bendong, die verwacht niemand natuurlijk opeens zo, Amber was ook mee (die ging er dus ook achter aan) en Raymond uiteraard. Kim en Roos als begeleiders op Bentico en Job.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:55

Nou precies daarom... Dribbelig betekend geen rust, dat pakken de andere paarden over.

Tijdens mijn manegetijd buitenritten viel er niemand van zijn paard omdat er geen paarden zo ongecontroleerd vandoor gingen.
Kon de manege ook niet hebben, want wij moesten over een druk verkeersplein heen langs een oprit van een snelweg om buiten het gebied te komen waar je buiten kon rijden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:56

Mooi, totaal onverwachts een doel gehaald. Da's wel fijn als ze kort van te voren zeggen dat het een buitenrit wordt, heb je weinig tijd om je zorgen te maken. Wel jammer van de val van je zusje, hopen dat het meevalt en dat ze snel weer alles kan doen wat ze wil doen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 20:59

Ineke2 schreef:
Nou precies daarom... Dribbelig betekend geen rust, dat pakken de andere paarden over.

Tijdens mijn manegetijd buitenritten viel er niemand van zijn paard omdat er geen paarden zo ongecontroleerd vandoor gingen.
Kon de manege ook niet hebben, want wij moesten over een druk verkeersplein heen langs een oprit van een snelweg om buiten het gebied te komen waar je buiten kon rijden.

Nogmaals; het kan bij elk paard en elke manege gebeuren. Braaf waren de paarden zeker, maar die van mijn zusje wilde eigenwijs als hij was dat veld op, heeft hij nooit eerder gedaan, hij is altijd de rustigste en bomproof. Paard waar ik op reed wordt dus niet gebruikt voor lessen.

Maarja, als jij het logisch vindt dat een manege alleen op buitenrit kan gaan als er geen risico's aan verbonden zitten, zeg je nu dat geen enkele manege meer buitenritten mag organiseren. Dat even terzijde.

En nee hoor, dat dribbelen deed het paard vanwege enthousiasme, die had er duidelijk zin in! Dat was te zien, aan de gehele lichaamshouding!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 21:00

@Maflinger_S, dat is zeker waar! Zusje maakt het goed, bedankt :)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:05

AlwaysH schreef:
xxxmh schreef:

Inderdaad!
Ze reed Bendong, die verwacht niemand natuurlijk opeens zo, Amber was ook mee (die ging er dus ook achter aan) en Raymond uiteraard. Kim en Roos als begeleiders op Bentico en Job.

Okee! Ja als ze eenmaal gaan die paarden dan gaan ze ook.. en dan kunnen mensen wel gaan zeuren over een onverantwoord iets..

Net als wat er bij manege Beukers is gebeurd.. is ook altijd een goede manege en nu gebeurd er iets erg en is het ook niet meteen een slechte manege..

Het blijven dieren!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 21:06

Klopt, prima manege, enorm sneu ongeval. Niemand verwachtte het, dat is waarschijnlijk zo.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:18

Ineke2 schreef:

Het blijven natuurlijk gewoon paarden en ja die kunnen onverwachts dingen doen. Als ze dat niet meer doen zijn ze waarschijnlijk dood.
Denk niet kan oordelen dat ze onverantwoordelijk bezig zijn. Dat zou je kunnen zeggen als je erbij was en de paarden kent en het dus normaal is dat er mensen met een buitenrit naast liggen.

Beterschap voor je zusje.
En fijn voor jezelf dat je nu al je doel hebt behaalt. Soms is het juist goed om het maar gewoon over je heen te laten komen. Als je zoiets ver van te voren gaat plannen dan ga je te veel nadenken wat niet altijd positief uitpakt.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 16:48

Dankjewel, dat is zeker waar!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:37

Ik blijf van mening dat als je met een LES naar buiten gaat, het niet zomaar mag zijn dat er 3 paarden van de groep " uit het niets" vandoor gaan zoals de ts omschrijft.

Als ze geen les had gehad (en daarmee de verantwoording zelf heeft) had ik deze mening niet zo stellig gehad.

Het had heel anders kunnen aflopen met zo'n actie namelijk en als ts schrijft dat ze eigenlijk met angst naar buiten gaat en er gebeurd zoiets tja...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 18:45

Raymond komt niet uit de les, hij is een pension paard;)

Ik heb geen angst om naar buiten te gaan, ik vond het spannend omdat ik nooit met hem naar buiten ben geweest. Zusje heeft er ook geen angst aan over gehouden. Niemand verwachtte dag deze pony zou schrikken, en dat die van mij daar achter aan gaat; logisch. Hij is rillerig en schrikkerig en geen lespaard.

Maar nogmaals; als je dit onverantwoord vind zeg je nu dus dat een manege nooit een buitenrit kan maken. Want het blijven vlucht- en groepsdieren. Gaat er eentje, dan gaat de rest.

Dit is net zoiets als dat er een pony op hol zou slaan bij een andere manege; niemand verwacht het. Als je denkt dat het paard niet geschikt is zou je het dier niet op buitenrit sturen.