Bereid om een bijdrage te betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lauwtjuhh

Bereid om een bijdrage te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 11:05

Hallo ik heb jullie hulp nodig, ik heb steeds minder tijd en overweeg een bijrijder voor mijn 2 paarden. Mijn zusje rijd ook maar max 2 dagen per week

Ik wil er graag een bijdrage in de onderhoudskosten voor hebben. Anders kan ik er beter 1 verkopen. Maar samen op buitenrit etc is leuker als alleen, en dan heb je dus wel 2 paarden nodig.

Maar wat vinden jullie redelijk hiervoor? Zie onderstaande wat ik "verwacht" en wat de bijrijder zou mogen.

Ik ben in het bezit van 2 paarden:
1 merrie van 9 jaar, 168 cm, L2 dressuur met potentie tot meer, kan op buitenrit onder een ervaren ruiter!! dit is mijn wedstrijd paard.
En 1 merrie van 7 jaar, 152 cm B dressuur maar kent de oefeningen van het L, kan op buitenrit.

Wat verwacht ik van een bijrijder:
Een "ervaren" ruiter die beide paarden kan rijden op minimaal L niveau, consequent is, niet bang is voor streken en hier ook naar kan handelen, ervaren is in het rijden van buitenritten.
Verder is het mogelijk om te longeren, grondwerk, springen (ben ik niet in thuis dus mocht jij het wel kunnen mag dit zeker), vrijheidsdressuur, onderlinge wedstrijden, lekker tutten etc.
Ik zou het fijn vinden als er gelest gaat worden.

Paarden staan aan huis en we zijn momenteel onze rijbaan aan het opknappen om lekker thuis aan de gang te kunnen gaan.

Dagen dus in overleg. 3/4 dagen in de week gaat wel lukken met 2 paarden

Dus wat denken jullie? Wat zijn jullie bereid hiervoor te betalen.

DatBenIkNou

Re: Bereid om een bijdrage te betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:09

Moeten er ook klusjes gedaan worden zoals voeren en/of uitmesten/buitenzetten? Op dit moment is er dus geen rijbak beschikbaar?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:16

Ik zou zeggen 75 euro per maand als de bak klaar is. Ik merk uit eigen ervaring dat een betrouwbare verzorgster vinden lastig is. En dan ook nog moeten betalen. Er zijn er veel die niet willen betalen.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 11:19

De rijbaan is nu afgegraven en die wordt dus weer gevuld. Dus dat is binnenkort ook gereed. Zolang die rijbaan niet gereed is hoeft er uiteraard niets betaald te worden.

Uitmesten en voeren etc doe ik zelf dagelijks. Is niet noodzakelijk dat de bijrijder het doet maar zou afentoe wel fijn zijn, bv als ik op vakantie/ziek ben

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:19

En wil je perse dat beide paarden gedaan worden op die dagen of wil je dat de bijrijder er 1 van de 2 pakt?

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 11:24

Iris82 schreef:
En wil je perse dat beide paarden gedaan worden op die dagen of wil je dat de bijrijder er 1 van de 2 pakt?

Als voorbeeld:

Op de maandag en dinsdag kan ik eigenlijk nooit. Op de woensdag en vrijdag rijd ik standaard. Overige dagen net hoe het uitkomt

Mijn zusje kan alleen op donderdag en vrijdag.

Zou dus kunnen dat je de ene dag 2 kan/mag pakken of je houdt het bij 1. En de andere dag kun je er maar 1 pakken omdat ik zelf ook rijd.

Maar is allemaal in overleg en de agenda's naast elkaar leggen. Je hebt natuurlijk ook met schoolroosters te maken.
Ikzrlf ben heel flexibel

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:25

Ik heb vroeger een bijrijdster gehad voor 2 dagen pw. Eerste maand hoefde zij geen bijdrage te betalen maar wilde ik graag dat zij wekelijks les nam bij mijn instructrice. Als je graag wil dat zij les neemt, zal je daar ook wel in de bijdrage rekening mee moeten houden vind ik.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:27

Ik denk dat de grootste uitdaging het l niveau is en dat in combi met betalen.
Want naar mijn ervaring is een (echte ) l ruiter al vrij zeldzaam en kunnen die vaak makkelijk een verzorgpaard krijgen.

Wel heb je wat leuks te bieden, dus hoop dat je snel een leuke verzorgster vind.

Kosten hang ook af van de omgeving. Hier betaal je veel stalkosten in pension en is de stap naar een eigen paard dus ook behoorlijk groot. Dan is 75 tot 100,- netjes. Andere omgevingen zijn soms weinig verzorgsters en moet je bijna geld toeleggen ;-)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:41

Het is lastig. Ik ben zelf niet zo'n sterruiter qua dressuur (geef ik niet zoveel om), maar als ik mn vorige werkgevers mag geloven wel erg handig met jonge en lastige paarden. Heb zelf nooit hoeven te betalen om te rijden en juist een aantal betaalde klusjes gedaan.

Op dit moment rijd ik niet meer en zou ik het op zich wel weer leuk vinden, maar als ik iets zou zoeken dan zou ik er eerlijk gezegd ook geen geld voor willen en kunnen betalen. Je moet het denk ik maar net treffen dat je en iemand hebt die op de dagen kan die jij voor ogen hebt en ook nog eens wil betalen.

Wat dan redelijk is, vind ik lastig te benoemen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:49

En hoezo zou je dan niet willen betalen Iris82? Het is hobby,geen werk. Je mag een aantal dagen gebruik maken van iemands paard met veel meer vrijheid dan bijvoorbeeld op een manege?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:51

Omdat ik nooit heb hoeven te betalen voor mn rijden omdat het een wederzijdse dienst is in mijn optiek. Maar daar zijn al zoveel topics op Bokt over geweest. Daar verschilt men over van mening. En dat is niet erg.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:56

Ik vind een bijdrage niet meer dan normaal. Op een manege paardrijden kost ook geld, nu heb je een eigen paard tot je beschikking. Vaak is dit paard ook op hoger/beter niveau dan de bijrijder, dan kan de bijrijder er nog van leren ook. Ik ben een beetje van het principe wie degene hoger op niveau is wordt betaald. Zelf krijg ik betaald om te trainen, maar hiermee leid ik de paarden ook verder op. De meeste ruiters welke geen bijdrage willen betalen of een bijdrage willen krijgen zijn niet eens op enigszins wedstrijdniveau, dit vind ik niet kloppend.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 11:59

Ik wil hier ook zeker geen discussie van maken.
Voor mij is het meer een overweging, iemand erbij en delen in de onderhoudskosten en daar krijg je dus veel vrijheden voor terug of misschien toch verkopen. Maar dan staat mijn paard ook alleen en moet er weer een pony bij. Dus ja dan kijk ik liever eerst naar een bijrijder die meedeeld in de kosten.
Een eigen paard is vaak duurder als men denkt en zeker om er bij te hebben voor de leuk

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:00

Ik heb er juist ook voordat ik zelf een paard had altijd voor betaald. Het is slechts een fractie van wat een paard daadwerkelijk kost.jij voert je hobby uit, die hoeft een ander mijns inziens niet te bekostigen. Ijzers en tuig slijten, eigenaar neemt risico door een ander ermee op pad te sturen. Daar mag best iets tegenover staan. Het is nog wat anders als je heel veel klusjes doet als tegenprestatie.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 12:02

Nessie schreef:
Ik vind een bijdrage niet meer dan normaal. Op een manege paardrijden kost ook geld, nu heb je een eigen paard tot je beschikking. Vaak is dit paard ook op hoger/beter niveau dan de bijrijder, dan kan de bijrijder er nog van leren ook. Ik ben een beetje van het principe wie degene hoger op niveau is wordt betaald. Zelf krijg ik betaald om te trainen, maar hiermee leid ik de paarden ook verder op. De meeste ruiters welke geen bijdrage willen betalen of een bijdrage willen krijgen zijn niet eens op enigszins wedstrijdniveau, dit vind ik niet kloppend.

Mijn wedstrijdpaard wil ik voor de zomer M1 hebben en dit jaar stel ik als doel M2.

Paard heeft potentie tot meer. Mijn doel met haar is minimaal de Z1 halen en dan kijken hoever ik nog kom.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:07

Hoe vaak zou je willen dat er gelest wordt en wat zijn daar de kosten van ts?

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 12:13

DatBenIkNou schreef:
Hoe vaak zou je willen dat er gelest wordt en wat zijn daar de kosten van ts?

Minimaal eens in de 2 weken, dit kan bij mijn huidige instructie (loop afstand, buren) a €12,50 /half uur prive les.

Of je zou met mij mee kunnen naar mijn 2e instructrice (overdag) a €20 / half uur prive les. Van grandprix ruiter.

Of je kunt bij mij thuis zelf instructie regelen maar dan wil ik wel inspraak hebben in de kwaliteit van de les

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:17

Voor mij zou het zijn: als mijn niveau hoger is dan het paard, betaal ik niks (immers breng ik het paard op een hoger niveau) is het andersom en is het paard hoger geschoold dan ik en is het een echt leer paard, dan ben ik daar best bereid voor te betalen!

Maar vaak komen er dus eisen bij zoals minimaal L rijden terwijl paard net een b proefje kan lopen en dan de hoofdprijs aan bijdrage vragen vind ik not done.

Ik zou zeggen, zeg dat het met een bijdrage is afhankelijk van niveau. Kan deze persoon super rijden dan zou ik daar niks voor vragen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:49

Daar valt idd wel iets voor te zeggen, al is het dan nog steeds hobby voor de ruiter. Ik denk dat je de lessen wel mee zou moeten nemen in het bedrag. Zelf berekende ik het destijds aan de hand van het stalgeld, gedeeld door het aantal dagen dat de bijrijder kwam. Misschien kan jij een soortgelijke berekening maken van kosten per maand en delen door het aantal dagen dat zij gebruik zou maken?

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:56

Ik persoonlijk hanteer 50 euro max. voor 2 dagen in de week. Voor 3/4 dagen zou dat dan 100 euro zijn. Ik heb dit bedrag gekozen omdat een manege mij ongeveer 40 euro zou kosten en ik dus bereid ben rond dat bedrag te betalen. Het extra wat ik krijg t.o.v. de manege wordt in mijn ogen dan "verekend" met uitmesten, voer klaar zetten en andere klusjes.

Zelf heb ik ook persoonlijk niet veel geld. Als ik dan 2x per maand zou gaan lessen voor bij elkaar 25 euro kan ik dus nog maar 25/30 euro betalen voor 2x per week. (Heb zelf ook geen tijd voor meer)

Maar zoals hiervoor ook gezegt, niveau is ook belangrijk net als vraag en aanbod. Zijn er veel verzorgers tov paarden kan je meer eisen/geld vragen dan wanneer en verzorgers te kort zijn.

In ieder gevaal heel veel succes met de overweging en eventueel het vinden van iemand die bij je past!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:42

Het niveau wat je aangeeft zegt iets over wedstrijdruiters. Maar recreatie ruiters kunnen misschien net zo goed of beter rijden. En als ze toch geen wedstrijden moeten rijden, dan lijkt het me dat je je kansen op een bijrijder aanzienlijk vergroot als je dat "L niveau" anders probeert te omschrijven.

Ik vroeg 50 eur per maand, dat vonden mijn bijrijder en ik allebei redelijk. Zij mocht zo vaak komen als ze wilde en van alle spullen gebruik maken.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 13:47

mrie schreef:
Het niveau wat je aangeeft zegt iets over wedstrijdruiters. Maar recreatie ruiters kunnen misschien net zo goed of beter rijden. En als ze toch geen wedstrijden moeten rijden, dan lijkt het me dat je je kansen op een bijrijder aanzienlijk vergroot als je dat "L niveau" anders probeert te omschrijven.

Dit is wel een goede tip! Er zijn zat recreatie ruiters die je ook zo een L proef kan laten rijden maar hun Rijervaring valt niet goed te meten met niveaus idd

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:47

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:52

50-75 euro denk ik dat reeël is..
je verwacht immers dat de ruiter ongeveer van hetzelfde niveau is als je paard minimaal.

beide partijen hebben er plezier van.

jij, omdat je paard toch wat beweging krijgt en wat gezelschap voor op buitenrit misschien.
plus, een bijrijdster kun je inschakelen als er een keer wat is.. of als je zelf een paar dagen een keer weg wilt.

de bijrijdster, heeft een paard waar ze op kan rijden, in plaats van iedere keer een ander op een manege.

denk dat je situatie, mits je de goede bijrijdster vind, een keurige balans is tussen lusten en lasten wederzijds..

je kunt er dan wel iets voor vragen, maar echt een bijdrage in de kosten denk ik niet.. het is immers geen lease of iets dergelijks.

wel kun je natuurlijk verlangen dat ze minimaal 1x per twee weken les neemt of iets dergelijks, zodat je weet dat er vooruitgang inzit voor zowel paard als ruiter.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:07

Je hebt hier ook de mogelijkheid om TWEE paarden te rijden, dat zie je ook niet vaak. Daar mag ook wel wat voor worden gevraagd!