Bijdrage bijrijder

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blackflicka

Berichten: 281
Geregistreerd: 17-07-15

Bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 13:47

Hoi allemaal.

Ik wilde eens weten,hoe jullie er tegenover staan,je hebt een bijrijder laat je die betalen of juist niet.
Ik vind zelf dat je een bijdrage mag vragen,omdat ze ook gebruikt maakt van je spullen,mede omdat het dan sneller slijt,en jij weer kosten hebt.
Ook op een manege kun je ook niet voor niks komen rijden,maar als ik een kleine bijdrage vraag in mijn omgeving vinden ze dat raar,ze hoeven dan geen klusjes te doen.
Op meerdere stallen hier in de omgeving vragen ze ook een bijdrage.
Wat zouden jullie doen,ik vind een bijdrage van 45 euro per maand voor zon 3 dagen in de week rijden,best wel netjes.

Selina

Berichten: 14397
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:49

Ik vind 45 euro voor 3 dagen heel redelijk :j Als bijrijder zijnde vind ik het niet erg om te betalen omdat sport nou eenmaal geld kost. Als je op fitness/voetbal/oid zit betaal je ook een maandelijks bedrag. Toevallig heb ik nu een bijrijdpaard waar ik geen bijdrage hoef te betalen maar ik zoek ze er in ieder geval niet om uit.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:51

ik vind dat het 2 kanten heeft. ene kant heb je gelijk. andere kant ze helpen jou er mee.

ik vraag geen bijdrage maar wel verplicht lessen eens per maand (bij mijn instructrice a 50,- incl voorrijdkosten). voor 2 a 3 dagen per week en als ik op vakantie ben vaker.

Ghostattack

Berichten: 11279
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:53

Ik denk dat het ook verschilt per omgeving, in Amsterdam kun je eigenlijk niks gratis vinden en vinden ze het normaal om 100 euro per maand te vragen voor 1 a 2 keer in de week. Maar in Tiel, waar ik al mijn bijrijdpaarden heb gehad was alles gratis. Sterker nog, hier wilden ze mij zelfs betalen. Hier in de omgeving heb ik maar 1 iemand gezien die een bijdrage vraagt, maar die noemt het ook leasen.

fairriding

Berichten: 14
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:55

Ik ben zelf bijrijder en vind het prima om een bijdrage te betalen (als ik ook echt mag rijden dan).
Wat je vraagt vind ik een goed bedrag hoor! Ik vind het alleen een beetje lastig als een bijrijder 100 Euro per maand moet betalen EN ook nog echt moet helpen met klusjes en andere paarden.
Paardrijden is een hobby en bijna geen hobby is gratis...dus als de verhouding klopt vind ik het prima.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:00

Beetje afhankelijk van de situatie.
Als jij een bijrijder zoekt omdat je zelf te weinig tijd hebt, zou ik geen bijdrage vragen, maar heel blij zijn dat je hulp krijgt!

Iets anders is het als iemand jou vraagt medegebruik te mogen maken van jouw paard, dan vind ik het billijk ook wat van de kosten te delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:00

blackflicka schreef:
Hoi allemaal.

Ik wilde eens weten,hoe jullie er tegenover staan,je hebt een bijrijder laat je die betalen of juist niet.
Ik vind zelf dat je een bijdrage mag vragen,omdat ze ook gebruikt maakt van je spullen,mede omdat het dan sneller slijt,en jij weer kosten hebt.
Ook op een manege kun je ook niet voor niks komen rijden,maar als ik een kleine bijdrage vraag in mijn omgeving vinden ze dat raar,ze hoeven dan geen klusjes te doen.
Op meerdere stallen hier in de omgeving vragen ze ook een bijdrage.
Wat zouden jullie doen,ik vind een bijdrage van 45 euro per maand voor zon 3 dagen in de week rijden,best wel netjes.



Mijn spullen slijten bij mijn bijrijdster niet sneller dan bij mijzelf :? Welke spullen slijten significant sneller als er ook een bijrijdster is voor je paard? Een normale kwaliteit zadel bv gaat jaren mee, hoeveel 'afschrijving' daarvan bereken je dan voor je bijrijdster?

Op een manege betaal je inderdaad, maar dan mag je ook rekenen op een goed opgeleid paard, op een vervangend paard als de jouwe bv kreupel is, je rijdt in een dagelijks gesleepte bak met uitstekende bodem, en hebt les van een goede instructeur.

Wat heb jij als eigenaar te bieden? Is het ook een goed leerpaard, waardoor de bijrijder bijleert? Is je bak altijd goed berijdbaar, begeleid je de boel?

Ik blijf er dubbel in staan. Aan de ene kant mag iemand gerust betalen voor wat hij gebruikt, aan de andere kant word ik steeds vaker moe van de mentaliteit dat alles maar geld moet kosten. Kun je elkaar niet gewoon fijn helpen zonder dat daar een portemonnee voor getrokken moet worden?

blackflicka

Berichten: 281
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 14:01

Bedankt voor jullie reacties,ja dat is een hobby kost altijd geld,hier mogen ze dan ook echt rijden.
Ik eis verder niks,alleen dat je het dier niet kapot jakkert zeg maar en weer zorgt dat die droog is als ze weer gaan.

Snap bovenstaande wel,maar helpen heb ik hier ook weleens gehad,maar dan kwamen ze wel of niet,stond ik daar met 2 paarden die al gezadeld waren.
En ze mogen best wat betalen , ze hoeven immers geen klusjes te doen,de meeste willen gewoon niet uitmesten,zo had ik een meisje die zei dat ik haar gebruikte wel ja zeg ze mocht wel op me pony rijden voor niks,wanneer is eens een keer goed.
Ik hielp zelf ook mee met uitmesten en meisje wilde alleen maar rijden.
Laatst bijgewerkt door blackflicka op 01-12-15 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Berichten: 9471
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:03

ik zou nooit geld vragen... Een klusje kunnen ze in de plaats doen (stal meten in de winter, of de waterbak vullen etc.) Maar geld niet

StalNollie

Berichten: 9251
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:05

mijn zusje is bijrijder van mijn paard maar vraag daar niks voor ook omdat het me zus is maar anders zou ik dat ook niet doen.

blackflicka

Berichten: 281
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 14:06

Ik heb tijd zat,maar andere willen dan ook rijden op jou paard,dan vind ik een bijdrage wel op zijn plaats of mee helpen op stal,maar dan wel de afspraken goed na komen helaas is dit in het verleden vaak misgegaan doordat ze niet op kwamen dagen,reden het regent een beetje.

@stal nollie helemaal mee eens,me zusje zou ook zo mogen rijden maar ik heb geen zusje.
Maar goed snap je stand punt.
Laatst bijgewerkt door blackflicka op 01-12-15 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Berichten: 8623
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:07

Ik vind het niet meer dan normaal om een bijdrage te vragen. Je hebt een 'eigen' paard voor een paar dagen en op een manege rijden kost ook geld. De hoogte lijkt me afhankelijk of je nog klusjes erbij moet doen en het niveau / de veelzijdigheid van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:07

blackflicka schreef:
Bedankt voor jullie reacties,ja dat is een hobby kost altijd geld,hier mogen ze dan ook echt rijden.
Ik eis verder niks,alleen dat je het dier niet kapot jakkert zeg maar en weer zorgt dat die droog is als ze weer gaan.


Is dat zo?
Elders schrijf je namelijk:

blackflicka schreef:
Ik heb ook niks meer gehoord,ik denk dat ik het maar voor gezien houd.
Het valt niet mee iemand te vinden,ze willen geen bijdrage betalen en voor andere dingen hebben ze wel geld voor bijvoorbeeld een lease paard op een ander.
Ik wil geen manege ruiters,en geen mensen die al elders rijden.


Ik vind dit dikgedrukte namelijk al een eis die héél veel potentiële bijrijders uitsluit.

Daarnaast kun je je ook afvragen waarom mensen dus blijkbaar wél geld willen uitgeven aan een leasepaard van een ander, en niet aan die van jou.
Waarom is dat? Wat heeft die andere verleaser te bieden wat jij niet hebt?

Wat voor paard en accommodatie bied je aan TS?

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:08

Ik vraag niks aan m'n bijrijder, omdat ik vind dat zij mij helpt :)

Het is een 'gewoon' paard dat op recreatief niveau gereden is, en mij lukt het niet meer om hem te rijden.
Ik heb het gevoel dat hij het wel fijn vindt om te werken, maar verkopen is voor mij geen optie. Het paard heeft COPD, met wat extra zorg is het prima onder controle te houden maar ik zou niet willen dat het opnieuw misgaat. En hij betekent ook wel veel voor me :)

Een bijrijder is voor ons dus een prima oplossing :)

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:08

Ik heb ook bijrijders, of eigenlijk..
Ik ver lease mijn paarden.
Ik heb er persoonlijk geen meerwaarde aan dat ze extra uren lopen, dus ik wil er gewoon winst op maken ( ik ben ook een bedrijf, dus als de dieren in de lease zijn, kan ik ze niet in de lessen gebruiken)

Hier betalen ze dus wel een bedrag om te mogen rijden. Ze hebben dan 1 of 2 dagen per week de beschikking over een goed gereden paard. Ook mogelijkheid tot concoursen rijden etc.
Ik vraag 120 euro per maand voor 2 dagen lease.
Dit is uiteraard inclusief alle spullen, gebruik faciliteiten en aangepaste verzekering ( waarvan ik bijna zeker weet dat bijna niemand dat zal afsluiten, wel belangrijk! := )

blackflicka

Berichten: 281
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 14:09

Op een manege rijden is maar een uurtje in de ronde, en van een goed opgeleid paard nou daar kan ik niet echt over spreken,hier was het continue drijven of ze gingen in het midden stilstaan,of flink bokken bij het aanspringen in galop,zoiets kan je plezier behoorlijk bederven op zon paard.

StalNollie

Berichten: 9251
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:09

ik vind het juist fijn dat ze het wil doen, zo doet me paard nog iets ipv alleen maar op de wei staan, en de dagen dat ze gaat (heel wisselend) hoef ik niet te gaan wat natuurlijk enorm praktisch is met 2 kindjes thuis. (die niet altijd zin hebben om mee te gaan, maar toch moeten dan)

dus zo hebben we allebei profijt hiervan en vind ik het raar als ze hiervoor zouden moeten betalen.
ze vroeg het laatst wel of ze keer hoefsmid moest betalen maar dat hoefde niet van mijn, maar dat zou ook nog een optie kunnen zijn in jou geval.

Dimphyl

Berichten: 2140
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:09

Mijn bijrijdpony/verzorgpony was in eerste instantie gratis, maar aangezien wij verhuisd zijn naar een veel duurdere stalling heb ik zelf aangeboden de helft stalling te gaan betalen.

Moet ik er wel bij zeggen dat ik alle dagen mag komen en mag doen wat ik wil met haar.

Vind het een lastige kwestie maar opzich vind ik het netjes om wat geld er voor te vragen, op een manege zou ik zelf uiteindelijk nog veel duurder uit zijn en minder kunnen doen.

joyce_eddy
Berichten: 4018
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:11

Ik ben bijrijder op dit moment.
Ook zelf een paard grhad en voor mijn bijrijder betaalde ik zelfs de paardrijlessen! Ik zat met mijn gebroken been en zij was de enige die mijn paard beweging gaf.
Vins het niet meer dan logisch.

Nu ben ik zelf bijrijder en ik ga niet betalen voor een bijrijdpaard.
Wel wil ik lessen betalen en spullen die van mij zijn zoals dekjes en dergelijke.
Ben ook bereid om wat spullen te kopen om te gebruiken voor het paard, maar als ik ooit weg zou gaan (wat totaal NIET in de planning is hoor gelukkig) gaan de spullen weer met mij mee

Ik kom voor de verzorging en het rijden om de eigenaar te helpen omdat zij druk is met school en graag wil dat haar paardje wel in beweging blijft. Ik zie het als een win win situatie. Zij blij dat ik haar pony doe en ik ook blij dat ik wat heb wat super bij mij past.
Laatst bijgewerkt door joyce_eddy op 01-12-15 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

sunshine18
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:11

Ik heb altijd gratis kunnen rijden, helaas wordt er tegenwoordig veel vaker een bijdrage gevraagd.
Hartstikke leuk als je een paard kan rijden waar je veel van kan leren, daar wil ik best wat voor betalen. Maar vaak kom je kijken en dan is het een paard die nog heel veel moeten leren.

Dus de reden dat je voor alle sporten betaald gaat lang niet op. Ik kan bijvoorbeeld gratis op een voetbalveld gaan voetballen of ik kan naar een plaatselijke vereniging waar ik les krijg.

blackflicka

Berichten: 281
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 14:12

@Sonja ik bied een lief en goed gereden paard aan.
Voor de rest vrijheid blijheid enne zon hoge bijdrage vraag ik niet,ik wil gewoon geen manege ruiters.
En ook geen mensen die al een paard rijden,ik wil iemand iets bieden die nog geen paard heeft.

En op de manege ben je inderdaad ook nog eens veel duurder uit,stel dat je 3 dagen per week op de manege moest gaan rijden,dan kom je er niet met die 45 euro wat ik als bijdrage vraag.

En als ik vraag om mee te helpen mesten,dan hoor ik nooit niks meer.
Wat moet ik dan,mezelf maar als stallen sloofje inzetten en een ander rond laten rijden op mijn paard.
En ik alle kosten betalen,dat dacht ik niet.
Laatst bijgewerkt door blackflicka op 01-12-15 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:13

Ik vraag geen bijdrage, maar ik houd ook echt de regie in eigen hand, dus vind ook niet dat je dat kunt maken dan.
En ik kom zelf uit het westen, waar het heel normaal is om mee te betalen. Ik betaalde toen de tijd 150 euro per maand, maar deed paard wel 5 dagen per week...

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:13

Afhankelijk van de situatie. Als ik mezelf in de positie plaats van bijrijder. Zou ik best willen betalen. De hoogte is dan wel belangrijk, wat ik allemaal mag doen met het paard, eventuele faciliteiten en of er verder nog verplichte klussen zijn. Zou niet te beroerd zijn om iets te doen maar alles moet toch in verhouding zijn.

Zeker als de eigenaar op een all-in stal staat kan je geen klusjes ipv betalen. Dus zo gek vindt ik het niet.

Imitador

Berichten: 1585
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:14

Het is een kwestie van vraag en aanbod, denk ik he? Als er genoeg bijrijders te vinden zijn en de kosten zijn hoog (randstad), dan kun je het je permitteren om een bijdrage te vragen. Zijn er weinig bijrijders te vinden, dan is een bijdrage vragen waarschijnlijk te veel gevraagd...

blackflicka

Berichten: 281
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 14:16

Hier is er wel veel vraag,maar ze willen geen klusjes doen,ook niet betalen.
Misschien is het dan maar beter,om maar geen bijrijder te nemen.