Aantal vragen over bijrijder, tips?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 11:29

Ik heb al eens eerder een topic geopend over dingen met mijn bijrijdstertje (buurmeisje) voor mijn shet. Helaas verliep dit allemaal niet heel erg soepel. Dus besloten om een nieuwe te zoeken en ja hoor gevonden via Facebook. Leuk contact, leuke mensen, leuk meisje, kan best goed rijden en is een hele mooie combinatie met mijn pony. Helemaal leuk dus :) maar ik had wel in de advertentie aangegeven dat de pony minimaal 1x in de week gereden moet worden. In het begin een paar keer mee geweest, buitenrit routes laten zien. En nu rijden ze zelf moeder op de fiets mee en meisje op de pony. Alleen de laatste tijd hebben ze amper gereden. De moeder waar ik dan contact mee heb geeft wel netjes aan dat ze het druk heeft en dat ze nu geen tijd hebben om met de pony te gaan rijden. Maar ik baal wel een beetje, de pony heeft wel beweging nodig. Maar om daar nou wat van te gaan zeggen vind ik ook niet echt wat want ik heb zelf de laatste tijd ook niet veel gereden (op mijn andere paard) omdat ik het ook druk heb. Maar als ik nu ga rijden zal ik de shet wel mee moeten nemen aan de hand als ik ga rijden omdat ze anders geen beweging krijgt en de pony begint weer vetjes te krijgen := Ik vind het een beetje lastig om te vragen wanneer ze weer gaan rijden. Gewoon een appje sturen met de vraag wanneer ze weer denken te gaan rijden? Of nog even afwachten?

Daarbij hebben we het ook nooit gehad over kleine klusjes die bij de pony horen. Als ze hebben gereden hingen ze het zadel achterstevoren op de zadelbok, beugels niet opgestoken, hoofdstel aan het zadelbok en niet aan het haakje van het hoofdstel, bit niet afgespoeld... tja dit 3x aangetroffen dus een appje gestuurd met de vraag of ze het zadel goed op de bok wilde hangen en het hoofdstel aan het haakje wilde hangen en niet aan de zadelbok. Ze zeiden dat het zo moest op de manege waar ze reden maar het in vervolg anders gingen doen. Sindsdien hebben ze volgens mij niet meer gereden, of nog 1 keer maar dat weet ik niet zeker. Ik vind het nu dus lastig om te vragen of ze bepaalde dingen willen doen. Ik wil niet te zeurderig overkomen. Zou ik ze kunnen vragen of ze het hoofdstel en/of zadel 1x in de maand willen invetten? Of zal ik dit gewoon zelf doen? Maar goed ik gebruik het spul verder zelf niet maar als ik toch bezig ben kan ik er ook wel bij doen. Ik zit er gewoon heel erg mee in dubio. En als ze laat gaan rijden of ze dan zelf voer in de voerbak willen doen en ik daar dan niet apart voor hoef te komen als ze er toch zijn? Het zijn wel kleine dingen maar ik vind het rot om te vragen want als ik geen bijrijdstertje had zou ik het toch zelf gedaan hebben, aan de andere kant ze mogen wel op de pony rijden een beetje hulp zou wel fijn zijn.

MerleSimone

Berichten: 5739
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:34

In je laatste zinnen zeg je voor een groot deel al de antwoorden op je vragen. Je hebt niet voor niets een bijrijder ;) Qua klusjes doen zou je het voeren best kunnen vragen imo, kleine moeite lijkt mij. Betalen ze voor de pony? Of is het 'vrijwillig'?
Wat betreft spullen ophangen en schoonmaken vind ik het persoonlijk asociaal om een ongewassen bit neer te hangen en ben ik altijd heel voorzichtig met spullen van een ander, daar zou ik dus inderdaad goed op letten en het gewoon zeggen.

Wat rijden betreft zou ik nog eens duidelijk maken dat er 1 keer gereden 'moet' worden als je dat noodzakelijk wil, maar als ze dat niet lukt misschien op zoek naar een fanatieker/extra bijrijdertje? Lastig hoor..

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 11:43

Bedankt voor je reactie :D
Ze betalen niet voor de pony. Ik ben blij dat er op gereden word en hun blij dat ze op de pony kunnen rijden. Ik was er zelf ook niet echt blij mee dat het tuig zo onfatsoenlijk weg gehangen was. Dacht eerst dat het meisje dat zelf had gedaan maar bleek uiteindelijk ook onwetendheid van de moeder. Op de manege doen ze het blijkbaar dus wel zo...

Ik wil nu nog niet opzoek gaan naar een ander of er nog iemand bij. Ze zijn er nog niet heel erg lang om nu al opzoek te gaan naar nog iemand lijkt me niets. Mijn buurmeisje mag trouwens ook nog komen rijden maar die komt toch nooit. Het meisje is wel erg fanatiek maar ook afhankelijk van haar moeder. Waarvan ik het ook wel snap, werk, 2 kinderen en geen man. Dus dat ze het eens drukker heeft heb ik ook wel begrip voor. Maar toch is het balen dat de pony op dit moment nog niet de beweging krijgt die ze wel nodig heeft.

Fehu

Berichten: 254
Geregistreerd: 14-08-15
Woonplaats: In the Mists and Shadows

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:57

Precies de reden waarom ik nooit (meer) aan bijrijders doe maar dat terzijde.

Sowieso vind ik het verstandig om zaken zoals kleine klusjes doen meteen duidelijk vast te stellen als je op zoek gaat naar een bijrijder. Dan weet iedereen meteen waar hij/ zij aan toe is. Maar goed, dat is in jou geval achteraf. Ik zou eens met moeders en bij rijdster om de tafel gaan zitten, niet via de app das zo onpersoonlijk, en even duidelijk je verwachtingen uitspreken. Gaan ze hiermee akkoord dan hou je ze ook aan de afspraak (tuurlijk kan er eens wat tussendoor komen waardoor moeders + kind een keer niet kan maar laat ze zich dan afmelden). Willen ze zich hier niet aan houden: Jammer, helaas, next! Zij willen een pony verzorgen/ rijden, dan moeten ze daar ook verantwoordelijkheden voor nemen.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 16:41

Tja ik wil wel graag een bijrijder voor de pony aangezien ik er zelf niet op kan en nu met de studie nog minder tijd heb om haar ook nog beweging te geven. Pony zou in eerste instantie niet eens een rij pony worden maar als weide maatje dienen maar ze vind het zo leuk om aan het werk te zijn dat ik het zonde vind om haar stil te laten staan.

We hebben met afspraken al wel om tafel gezeten. In principe hoeven ze ook niet veel te doen. Maar het lijkt bij hun zo of het de normaalste zaak van de wereld is dat ze de pony mogen rijden. Ze hebben nooit wat over een bedrag laten vallen laat staan vragen of het iets zou kosten. Nu kost het ook niets en daarom ben ik er zelf ook niet tegen hun over begonnen maar als ik zelf een verzorg paard zou hebben zou ik wel vragen of ze een bedrag van mij verwachten of bepaalde spullen of klusjes. Maar bij hun ook niet die vraag gehad.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:45

Kan je niet een keer samen met haar gaan? Dan kun je laten zien hoe jij het graag gedaan ziet, en ze uitleggen hoe dingen werken. Als ze het dan nog steeds niet doen dan kun je altijd nog verder kijken wat je ermee doet. Het klinkt echt als onwetendheid namelijk, en niet als onwil.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 16:50

Aleeneh schreef:
Kan je niet een keer samen met haar gaan? Dan kun je laten zien hoe jij het graag gedaan ziet, en ze uitleggen hoe dingen werken. Als ze het dan nog steeds niet doen dan kun je altijd nog verder kijken wat je ermee doet. Het klinkt echt als onwetendheid namelijk, en niet als onwil.


In het begin met haar samen gegaan dat is 5x of zo misschien zelfs wel vaker. Toen alles uitgelegd. Ik denk ook niet dat het onwil is hoor ;) dat is een van de redenen dat het het lastig maakt omdat ik wel het idee heb dat ze het goed bedoelen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70848
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:21

ED -> VP

Fehu

Berichten: 254
Geregistreerd: 14-08-15
Woonplaats: In the Mists and Shadows

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:29

Gydja schreef:
Tja ik wil wel graag een bijrijder voor de pony aangezien ik er zelf niet op kan en nu met de studie nog minder tijd heb om haar ook nog beweging te geven. Pony zou in eerste instantie niet eens een rij pony worden maar als weide maatje dienen maar ze vind het zo leuk om aan het werk te zijn dat ik het zonde vind om haar stil te laten staan.

We hebben met afspraken al wel om tafel gezeten. In principe hoeven ze ook niet veel te doen. Maar het lijkt bij hun zo of het de normaalste zaak van de wereld is dat ze de pony mogen rijden. Ze hebben nooit wat over een bedrag laten vallen laat staan vragen of het iets zou kosten. Nu kost het ook niets en daarom ben ik er zelf ook niet tegen hun over begonnen maar als ik zelf een verzorg paard zou hebben zou ik wel vragen of ze een bedrag van mij verwachten of bepaalde spullen of klusjes. Maar bij hun ook niet die vraag gehad.


Ik heb het idee dat dit een beetje een mentaliteitsprobleempje is tegenwoordig. Ik kan me van mezelf herinneren dat ik dol gelukkig was als ik eens extra op een pony mocht rijden en heb er destijds heel wat zadels en hoofdstellen voor gepoetst. Misschien de reden waarom ik er nu zo'n hekel aan heb :+
Ik zou het zeker nog eens bespreekbaar maken. Een keer voeren, mest uit het landje/ paddock verwijderen of tuig poetsen zou best netjes zijn als er in ruil daarvoor gratis en voor niets op een pony gereden mag worden.

Foreverkliek

Berichten: 1356
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:14

Weet niet hoe lang je je bijrijdstertje al hebt maar misschien is het tijd voor een functioneringsgesprek :P
Tip uit diverse management cursussen, begin open. Vraag aan haar en heel belangrijk ook haar moeder wat ze ervan vinden, hoe ze de pony en het 'werk' ervaren. Het kan natuurlijk zijn dat het meer tijd in beslag neemt dan ma oorspronkelijk had bedacht en dan heb je je antwoord al. Als zij hun verhaal gedaan hebben is het tijd om jou verbeterpunten op te voeren.
Laatste tip, zorg ervoor dat ze van te voren op de hoogte zijn en dat er tijd is voor het gesprek

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 09:32

Bedankt voor de tips!
Ik heb haar nog niet heel erg lang vind ik zelf. 2 maanden nu? Ik wil wel met ze in gesprek maar is dat niet wat vroeg nu al? Van de week niet gereden die week daar voor 1x geloof ik of het was die week daar voor. Als ze komende week ook niet gaan rijden hoe kan ik het dan het beste brengen dat ze eigenlijk wel moeten gaan rijden?

Foreverkliek

Berichten: 1356
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:00

2 maanden lijkt mij een prima tijd voor een gesprek
Als je wacht tot een half jaar ofzo loop jij nog 4 maanden te twijfelen en heb je ook nog dikke kans dat ze boos worden omdat je eerder niets hebt gezegd en het toch altijd goed ging

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 03:28

Gesprek inplannen

Lijstje maken

Foto maken hoe het moet hangen en deze appen.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 06:40

Wacht niet te lang...ergernissen kosten alleen maar onnodig energie.
Schrijf voor jezelf alle punten even op en plan een gesprek.

Gewoon zeggen hoe je het wil hebben,in je eerdere berichten heb ik niets onredelijks gelezen.

Pony moet minimaal 1x per week beweging krijgen.
Tuig netjes ophangen en zuinig met de spullen.
Paar kleine klusjes.

Bijrijder zijn betekend wel iets meer dan alleen maar willen rijden wanneer je zin hebt maar er moeten wel afspraken gemaakt worden.

Mochten ze hier toch geen zin meer in hebben dan lekker op zoek naar een ander en meteen bij 1e gesprek melden dat je geen bijdrage hoeft maar dat er wel wat kleine klusjes zijn.
Meteen regels uitleggen ;)

pien_2010

Berichten: 44026
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 06:54

Eens met Tinky12. Eerlijk gezegd zoals het nu klinkt denk ik dat ze er geen zin meer in hebben. Ook die vraag zou ik stellen en daarmee beginnen of ze wel of niet willen doorgaan, want dan kan ze gelijk aangeven als ze wil stoppen en kun jij een andere zoeken.

Wat betreft het bit niet omspoelen is het goed dat je aan hebt gegeven dat jij graag ziet dat ze dat wel doen. Dat wil niet zeggen dat ze viespeuken zijn }> .Wij doen dat hier ook heel bewust niet nadat ik ooit uitgelegd heb gekregen dat het voor een paard fijner is in de mond. Ik maak paar keer per jaar alles heel erg schoon.

Het is lastig om een goede verzorgster te vinden. Sterkte ermee. Als de [pony ook een karretje heeft zou je misschien een volwassenen kunnen zoeken die kan mennen.

_Tessaa
Berichten: 61
Geregistreerd: 04-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:19

Als de afspraak is dat ze de pony 1 keer in de week rijdt, vind ik wel dat ze zich daar aan moet houden eigenlijk. Oke het kan de je een keer niet kan, maar over 2/3 weken geen enkel dag hebben om naar de pony te gaan?

En de klusjes vind ik dat ze best wel wat kunnen/mogen doen. Je 'mag' een paard rijden van iemand anders en paardrijden is niet alleen even wat leuk rijden maar daar hoort ook bij het tuig netjes houden en voeren, vind ik :P

Ik zou het meisje er gewoon op aanspreken en zeggen wat je graag van haar wil zegmaar :)

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:44

Ik denk dat je best wat zekerder van jezelf mag zijn. Ze mogen gratis een pony bijrijden, dan mag jij daar best wat eisen voor stellen! Denk maar na: op een manege mag je ook niet gratis rijden, en ook daar gelden bepaalde regels waar je je aan te houden hebt. Bij jou op stal gaat het dus gewoon op jouw manier.
De tips over hoe je dat kunt brengen zijn hierboven al genoemd, lijkt me heel nuttig om die mee te nemen :)
Als je 2 maanden te kort vind voor een gesprekje, dan maak je er evt 3 van, maar langer zou ik niet doen. Een kwart van een jaar is lang genoeg om te proberen en om ze eens aan te spreken.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 17:29

Bedankt voor de vele reacties!

Ik heb het er thuis nog over gehad mijn vader vind dat ze dan maar pech hebben en ik gewoon weer een ander moet zoeken. Mijn oma (eigenaar van de pony maar heeft ze voor mij gekocht) wil het nog even aan kijken. Maar ik denk eerder omdat dit is dat ze geen zin in gedoe heeft. Mijn moeder is het met beide eens. Ze vind dat ik naar een ander kan zoeken maar ook dat ik ze wel een kans moet kunnen geven.

Ik heb dus via app voorgesteld dat als ik ga rijden dat ze het meisje bij mij af mogen zetten dat ze met me mee kan rijden. Ik ga immers toch op pad. Via daar kreeg ik ook te horen dat de baan van haar moeder is veranderd kwa werktijden. Ze hebben verder geen tijd om überhaupt nog uit zich zelf te rijden. En eerlijk gezegd zie ik het ook niet zitten om altijd met haar op pad te moeten en me op hun moet aan passen. Ik zit er nu wel over na te denken om een ander te zoeken. Maar tja hoe vertel ik dat nu netjes...

pien_2010, we hebben inderdaad een karretje (sulky) voor de pony. Maar ik durf echt niet zomaar iemand met de pony weg te laten rijden. Ze is nog niet voldoende door gereden voor de sulky. Nu ze vaker bereden werd onder zadel gaat het voor de sulky ook een stuk beter maar dan nog vertrouw ik het niet. Ze kan opeens de tong over het bit gooien en dan kan je doen wat je wilt maar het heeft toch geen nut als ze geen zin heeft. (geen medische problemen, gebit allemaal na gekeken. maar echt eigenijzigheid van een shet)

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 06:45

Ga persoonlijk in gesprek met moeders en bespreek alles,stel voor om het een maand aan te kijken en dan weer evalueren,als het dan niets is dan zeg je dat.Je moet wel gemak van een bijrijder hebben.Je zit te wachten op minder werk...niet meer,ook nog eens voor nop.

Corelli

Berichten: 10002
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:29

Ik lees in je verhaal best duidelijk terug dat je niet tevreden bent en echt graag een gesprek wil om hen de kans te geven om te verbeteren. Wat houdt je tegen om dat gesprek aan te gaan? En dan bedoel ik bij jezelf.

Angst dat ze boos worden of vinden dat je ongelijk hebt? Angst om hen te kwetsen? Angst voor het onbekende? Wat vind je moeilijk, waar zie je zo tegenop?

Ik zie namelijk best veel openingen en kan best veel manieren bedenken om erover in gesprek te gaan op een goede manier, maar iets houdt je tegen, zo te lezen :)

Eilinora

Berichten: 11975
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:34

Is het voor jou geen optie om een middagje de tijd te nemen om samen met haar een ritje te maken? Jij op jouw paard en zij op de shet.
Kan ze goed genoeg rijden daarvoor?

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 07:45

Wat mij op dit moment tegen houd is dat mijn oma het nog even wil afwachten en ik niet te overhaast moet worden.

Persoonlijk afspreken wil ik wel maar ze hebben geen tijd. En ook geen tijd om naar de pony te komen dus dar word al een beetje lastig

Ik zie er tegen op omdat ik niet wil kwetsen. En dat ik het zelf zo jammer vind want het zijn echt leuke mensen. Maar er moet wel wat gedaan worden.

inowa schreef:
Is het voor jou geen optie om een middagje de tijd te nemen om samen met haar een ritje te maken? Jij op jouw paard en zij op de shet.
Kan ze goed genoeg rijden daarvoor?


Ja dat kan, en dan?

Eilinora

Berichten: 11975
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:21

Nou dan hebben zowel je paard als pony beweging en het is nog leuk ook.

Ik deed het ook altijd met de verzorgstertjes al ging ik op de fiets mee.
De kinderen vonden het prachtig en zo blijft het ook stimulerend om te blijven komen.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 09:29

inowa schreef:
Nou dan hebben zowel je paard als pony beweging en het is nog leuk ook.

Ik deed het ook altijd met de verzorgstertjes al ging ik op de fiets mee.
De kinderen vonden het prachtig en zo blijft het ook stimulerend om te blijven komen.


Op die manier. In een paar berichten eerder staat dat ik dat ook wel met haar wilde doen. Dat ze dat meisje dan langs zouden brengen en dan kon de moeder de post rond brengen. Maar ik wou een bijrijdertje die wat zelfstandig is en niet afhankelijk van mij (stond ook als voorwaarde in de advertentie). Op deze manier zit ik er weer mee op gescheept. Ze gaven laatst aan:
maandag vanaf 15.30
woensdag vanaf 13.00
vrijdag vanaf 12.30 tot 15.00

dan moet ik mij dus aan hun aan passen... sorry hoor maar dat zie ik niet zitten. Ik ga rijden en ze mag met mij mee het is niet zo dat ik met haar mee moet gaan om te rijden. Daar voor wilde ik geen bijrijdster/verzorgster. Dan kan ik net zo goed zelf de pony mee nemen aan de hand en dan heb ik wel de eigen tijden die ik wil.

Yessy

Berichten: 23054
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Aantal vragen over bijrijder, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:33

Ik zou aangeven dat je het niet gaat redden (of niet ziet zitten) je aan hen aan te passen en dat je naar een nieuw bijrijdstertje opzoek gaat. Je zocht iemand om je te ontlasten en nu ben je ineens gratis kinderopvang..

Ik zou het nog anders vinden als dit goede bekenden zijn of het meisje in kwestie al 5 jaar bij je over de vloer komt, maar je kent ze nauwelijks en ze gaan niet met je spullen om zoals jij dat graag zou zien. Als het je meer zorgen kost dan dat je er profijt van hebt, zou ik lekker op zoek gaan naar iemand anders.