Rare situatie met verzorger: how to fix?!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Rare situatie met verzorger: how to fix?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 15:38

Ik had dit liever niet via mijn persoonlijk profiel geplaatst, maar aangezien mijn SA-aanvraag is afgekeurd, en ik echt geen uitweg meer zie, doe ik het alsnog.

1,5/2 jaar geleden ben ik noodgedwongen wegens erge mok weg gegaan op de huurweide waar ik stond samen met 2 vriendinnen. We hadden het altijd naar ons zin, gingen samen wandelen (ik op paard, mijn pony aan lang touw er naast, wedstrijden rijden, ...) enkel waren de weides in de winter een hel, modderpoel bij minste regen en het water bleef staan, wat we ook deden.. Paard in kwestie had ik nog geen 3 maanden en intussen was de mok al zo erg dat het het hele onderbeen in beslag nam.

Noodgedwongen ben ik met paard naar een stalling getrokken om de winter door te komen. Het stalgeld bedroeg €525 voor een paard en €475 voor een pony. Helaas was dat de enigste stal met vrije boxen, dus dat was op dat moment de enigste oplossing. Pony kon ik gelukkig onderbrengen bij een vriendin (T.) van mij die nog plek over had voor een pony, want ik kon geen €1000 ophoesten om paard en pony te stallen.

Het moment dat pony naar daar ging, kreeg ik de volgende dag de vraag van een gezamenlijke vriendin (A.) of zij pony mocht verzorgen. Aangezien T. haar weide niet echt in de buurt was en ik toen nog alles met de fiets moest doen vond ik dat een geschikt idee. Met de ouders samen gezeten, alles overlopen én vooral klaar en duidelijk gezegd dat alles tijdelijk is, dat ze zich niet moet hechten, dat pony op een gegeven moment terug komt.
Ze begreep dit en ging er niet verder op in.

Het werd lente en ik vertrok met paard naar een stalling meer in de buurt van de wei van pony. Pony mocht blijven staan bij T. en ik ging meermaals per week langs. A. vroeg pony zijn zadel, om lesjes te geven op kleine kindjes. (pony is een A-pony) Dit vond ik een leuk idee, pony had zijn beweging en kon het altijd goed vinden met kleintjes, zadeltje en toebehoren gebracht en nogmaals gezegd dat ze ook duidelijk moest zijn aan de ouders van de les-kindjes dat dit alles tijdelijk is, tot er een oplossing gevonden is om paard en pony samen te zetten.

In de lente daarna (vorig jaar) hadden we een huis gekocht met weides aan, paard en pony gingen terug samen staan! Wegens scheiding van ouders, is dit plan een beetje later in het water gevallen. Intussen zei T. ook dat de weide te klein werd, want ze had een 2e paard gekocht. Ze vroeg of er een mogelijkheid was om pony ergens anders onder te brengen. Uiteraard geen problemen van gemaakt, en met de eigenaar van de wei gesproken of pony terug mocht komen, tijdelijk.
Dit was allemaal geen probleem, en pony ging diezelfde week nog naar daar. A. ingelicht en die wei was ook niet zo ver, dus ze ging hem daar verder verzorgen en lesjes op geven.

Alles verliep zoals het hoorde (dacht ik) en ik hoorde A. regelmatig, ook zag ik geregeld foto's voorbij komen op Facebook van pony die opgezadeld was met bijhorende tekst 'klaar voor de wandeling' of 'super wandeling achter de rug'.

Afgelopen 2 maanden zijn we verhuist en hebben we een weide in de straat op de kop kunnen tikken.
Meteen A. gevraagd via sms wanneer ze vrij was, omdat ik een aantal zaken wou bespreken.

Ik kwam bij haar toe, en zei meteen waar het op staat, maar uiteraard niet aanvallend of dreigend.
"We zijn verhuist en hebben een weide op de kop kunnen tikken, pony komt terug en ik neem de zorg terug op mij, maar je bent zeker nog welkom om pony een bezoekje te brengen, ik weet dat je er een lange tijd voor gezorgd hebt en ik begrijp maar al te goed dat je hem nog wilt zien."

waarop zij meteen hysterisch reageerde en riep dat ik grof was, en dat ik dat niet kon maken, zomaar pony weg nemen van haar. Ook vroeg ze of er geen ander paard/pony bij mijn paard kon staan, dat ze een weide gehuurd had in * en dat pony naar daar ging, samen met het paard waarbij hij stond.
Waarop ik meteen zei, dat pony nog steeds mijn eigendom is, dat zij geen recht heeft om hem te verplaatsen zonder mijn weten. Dat dit alles tijdelijk geweest is, dat ik dat aan het begin klaar en duidelijk gemaakt heb. Uiteindelijk zei ze dat het paard waarbij hij stond dan maar mee moest.
Uiteraard was ik erg op mijn tenen getrapt door haar reactie, waarop ik zei: "A., het is zo en het is niet anders, pony komt terug en daarmee uit." en ik vertrok.

Die avond (om 23u30) heeft haar mama hysterisch naar mijn papa gebeld dat ik dat niet kon maken, pony zomaar weg nemen, ... Mijn papa is niet zo bezig met de paarden, waarop hij zei dat A. nog steeds welkom is op de weide naar waar ze naartoe gaan, dat ze elke dag mocht komen, wanneer het haar paste.
Na A. haar uitbarsting was het voor mij al klaar. Ik zeg niet dat ze mij op gouden handjes moet dragen, zeker niet. Maar ik vind wel dat ze toch net iets meer begrip en respect mag tonen tov de eigenaar, ze is verzorger en heeft geen poot om op te staan. Ik kon evengoed gezegd hebben dat ze niet meer welkom is.
Na wat gepraat met mijn papa (en hij mij zowat heeft omgepraat) heb ik tegen mijn zin toegegeven dat ze nog alle dagen welkom is en haar ding mag doen. Dit omdat de grond lang leeg gestaan heeft en er "rare types" op de weides liepen en hij vond dat er wel een extra paar ogen nodig waren in het begin. Ook was hij ervan overtuigd dat ze toch ging stoppen met komen, al ben ik 100% zeker van niet.
Een week na haar uitbarsting zijn we samen gekomen en heb ik (met alle tegenzin die er bestaat in de wereld) gezegd dat ze nog steeds dagelijks welkom is.

Nu staan paard en pony een kleine maand samen en alles verloopt super tussen die 2! Enkel stapelen de ergernissen zich op en het is op een punt gekomen dat het onhoudbaar is voor mij. Ik wil dit niet meer, ik wil niet dat er mensen op mijn weide lopen als ik niet thuis ben, als niemand er iets van weet?
is dit zo gek van mij om dit "te willen"?

Ik heb nogmaals met T. gesproken, hoe A. was toen pony daar stond en A. 2 tot 3x/w ging. Blijkbaar was A. daar alle dagen (opzich niks op tegen, maar dat was niet wat er afgesproken was), dat A. nooit lesjes gegeven heeft, maar zelf met pony reed (A. is 1m70, pony is 1m10), iedereen zei dat ze er te groot voor was, maar ze deed koppig verder. Ze ging er zeker 4x/w 4u mee wandelen, pony kwam zeiknat, maar dan ook zeiknat toe en zwierde hem zo de wei in. Ze ging naar een crossparcours, sprong er mee op de weide.
Ook veranderde ze de weide indeling in kleine stukjes zodat T. haar paard nét nog kon draaien tussen de paaltjes, deed T.'s paard zijn deken af in putje winter omdat hij "warm" had er onder, verzette T. haar 2e paard (tijdens de testperiode, paard is uitbreker) naar een weide naast een snelweg zonder stroom op de draden, ...

T. dacht dat ik dit wist over pony, waardoor ze mij hier niet eerder heeft over ingelicht. Verzorger heb ik hierover nog niet aangesproken.

Nu kreeg ik de afgelopen weken berichten waar ik alles behalve over te spreken ben. De huidige weide is verdeeld in 5 stukken en die 5 stukken verdeel ik in strookbegrazing. Elke dag opnieuw krijg ik sms'en of ze de prikpaaltjes mag verzetten, omdat het gras korter staat. Telkens zeg ik "Jij hoeft je geen zorgen te maken over de weides."
Toen ze daar 3 dagen stonden, en ik al 2 dagen lang berichten had gekregen ivm de prikpaaltjes, kreeg ik om 00:30 een bericht dat ze daar niet akkoord mee was, dat die strookbegrazing goed is voor paard, maar niet voor pony, omdat hij vermagerd was en dat ik niet naar pony omkijk, dat ik hem niet goed verzorg en dat ik haar nodig heb als verzorger om pony een goed leven te kunnen geven. En uiteraard dat ze zoveel van pony houdt en dat ze het beste voor hem wilt, maar zeker niet ambetant wilt doen.

Ik was in alle staten toen ik wakker gemaakt werd door die sms en heb mezelf echt moeten tegenhouden om niet te moeten antwoorden.
Na lang wikken en wegen heb ik geantwoord:
"pony kan onmogelijk op 3 dagen zichtbaar vermagerd zijn, ik ben er meermaals per dag en ben élke dag bezig met hem. Ik heb hem gisteren 1,5 uur gepoetst omdat hij nog winterhaar heeft en dat je zo het verschil zag. Ik doe alles voor paard en pony en ik zal ze zeker niet laten verhongeren. Het enigste wat jij moet doen is pony een streel komen geven, ik doe de rest van verzorging. Jij wou elke dag komen, ik wou dat niet. Als je hier niet akkoord mee bent, hoeft het zeker niet meer voor mij, op zo'n manier werkt dat toch niet."
Hierop heb ik geen antwoord gekregen.
vrijdag had ik onderweg naar paard en pony een klapband gekregen, papa (zelfstandig in auto branche) kon niet meteen komen en ik had geen sleutel mee, waardoor ik dus wat langer bij paard en pony bleef om de mest te ruimen, stallen uit te vegen, onkruid te trekken, ....
Plots, om 22u15 's avonds komen A. haar ouders toe met 30 kg appels en wortels, gewassen, geschild én in stukjes gesneden, welke ze uit de hand gaven. Enkel voor pony. Paard mocht hier niks van. Ik was zodanig geschrokken van de hoeveelheid dat ik echt met een mond vol tanden stond en niet wist wat ik moest zeggen, behalve "wow, let maar op dat pony niet ontploft."
Toen ze vertrokken begon het allemaal tot me door te dringen en begon ik mijzelf vragen te stellen waarom ze zo laat nog komen. Het eerste wat in me op kwam was uiteraard omdat ze dit achter mijn rug willen doen, omdat ze vinden dat pony vermagerd is.

Eergisteren kreeg ik een sms dat ze op reis is voor 2 weken en uiteraard met een hele waslijst over hoe ik pony moet verzorgen. Waarop ik geantwoord heb "grappig dat ik na al die jaren toch nog bij leer over hoe ik pony moet verzorgen. Goede reis."

En dan zijn we dus nu. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. A. neemt alles over en ik ben dan ook alles behalve een gezellig persoon momenteel, omdat ik zodanig geïrriteerd loop door haar gedrag.
Ik zou graag horen wat jullie in dit geval zouden doen. Ik heb het natuurlijk altijd in handen gehad, maar ik wist van de helft niet wat ze allemaal uitstak, dat weet ik pas sinds een kleine week. Ik heb hier ook al met verschillende mensen over gesproken en telkens krijg ik hetzelfde te horen "verkoop die pony toch, wat heb je er nog aan? Hij is 21, en kost alleen maar geld" Maar zo makkelijk is het niet. Ik heb pony al zeker 13 jaar en ze mogen mij nog een wiljoen geven, pony gaat niet weg. Hij mag bij mij van zijn oude dag genieten.


A. is overigens 20/21 jaar oud.
Laatst bijgewerkt door LOLLYYwood op 23-07-15 15:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Rare situatie met verzorger: how to fix?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:44

Wat is precies de reden dat ze nog mag komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:48

Is dit een grapje? :+
Ik had dat mens zeker al heel wat eerder de laan uit gestuurd!! :x
Vandaag nog een sms sturen dat ze niet meer welkom is en hang desnoods camera's op.

Edit; Hoe oud is zij en hoe oud ben jij trouwens?
Edit2; Ik zie niet je edit. :+ Wegsturen en nooit meer terug laten komen!

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 15:49

Peppertree schreef:
Wat is precies de reden dat ze nog mag komen?

Van mijn ouders: er is controle op de weide, aangezien deze zo lang leeg gestaan heeft én ze heeft er een tijd voor gezorgd, waardoor zij vinden dat we pony niet zomaar kunnen wegnemen van haar.

Van mij: heb voordat ik eigen paarden had, ook altijd verzorgpaarden gehad, en ik weet maar al te goed hoe hard het is om van dag 1 op dag 2 afscheid te moeten nemen. Vandaar dat ik vanaf het begin voorstelde dat ze nog mocht komen (zo'n 2x/maand, om gewoon eens te komen kijken naar hem)
Maar intussen ben ik al van mijn gedacht afgestapt en ben ik ze liever kwijt dan rijk.


KoudbloedKim schreef:
Is dit een grapje? :+
Ik had dat mens zeker al heel wat eerder de laan uit gestuurd!! :x
Vandaag nog een sms sturen dat ze niet meer welkom is en hang desnoods camera's op.

Wel, zo denk ik er ook over ja, maar ze is momenteel op reis en ik wil haar reis niet overhoop halen. :+ Dat is allesinds wel het eerste wat ik doe als ze terug is, maar toch twijfel ik ergens.

Zij is 1 à 2 jaar ouder of mij. Ik ben er 19, zij 20/21 :)

Mijn edit's zijn schrijffouten :+
Laatst bijgewerkt door LOLLYYwood op 23-07-15 15:49, in het totaal 2 keer bewerkt

myk_en_shant

Berichten: 3274
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:49

Het wordt tijd dat je een hartig woordje met haar en dr moeder moet spreken.
Werkelijk dit kun je niet menen.

Ik zeg weg ermee en totaal verbod opleggen.
Straks zit jij met een pony die kapot is door haar toedoen en wie draait er voor de kosten op.

Het is verdorie JOUW pony en NIET de hare.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Rare situatie met verzorger: how to fix?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:51

Wat vinden je ouders van haar gedrag op dit moment?

hwn
Berichten: 4818
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:53

Ik zou zeggen: gooi dat kind eruit (of laat haar eruit gooien door je ouders, zal mss meer effect hebben), goed slot op de weides, en eventueel webcam hangen zodat je ze kan betrappen. Hoef je helemaal geen woorden aan vuil te maken: jouw paarden, jouw grond, jij beslist. Komt ze toch ongevraagd op je erf: dreigen met de politie, en het ook doen indien nodig. Wat een lef!

Anoniem

Re: Rare situatie met verzorger: how to fix?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:54

En laat je ouders dit topic lezen, zodat ze snappen waar je je druk om maakt. :j

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 15:55

myk_en_shant: Ja klopt... Tot dat ben ik zeker en vast in staat, maar ik beslis hier natuurlijk niet alleen over... Mijn papa is er loeihard van overtuigd dat ze met de tijd minder zal komen. := én hij vind het ook positief dat ze nog komt:
- Pony krijgt dubbel zoveel aandacht
- er is (extra) controle op de weide

Peppertree: Mijn mama vind eveneens dat ze per direct moet vertrekken, maar zij heeft niet zoveel inspraak (ouders gescheiden). Mijn papa vind het allemaal wel oké en is er van overtuigd dat ze nog wel op zoek gaat naar een ander(e) verzorgpony/paard

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:56

Ik zie geen enkele reden om nog door te zetten. Je bent coulant genoeg geweest. Duidelijk zijn en je niet meer om laten kletsen en een leuk meisje van een jaar of 10 zoeken die onder begeleiding van een moeder lekker met je pony komt troetelen. Kom nou zeg. Ik had ze echt al lang van je terrein afgeveegd.

Waarom in hemelsnaam twijfel je?

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 16:01

Collie2008: Waarom ik twijfel? Er is inderdaad wel extra controle op deze manier, zeker gezien de "types" die voorheen op de weide liepen, toen wij er nog niet op stonden. En ze is nu op reis en gezien haar reactie van afgelopen maand wacht ik liever tot ze terug is. :+

Peppertree: "Het probleem" is een groot woord :+ maar hij is wel diegene die standvastig vindt dat ze nog "moet/mag" blijven komen, tot dat ze vanzelf weg gaat :=

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:04

Zou toch je vader proberen te overtuigen zodat ze niet meer hoeft te komen..jouw pony, jouw keuze!

Je bent trouwens een naamgenoot, woont in zelfde provincie als mij en je bent op een dag na even oud als mij (ik de 26e) :+

Kimmetjee07

Berichten: 214
Geregistreerd: 13-06-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:09

Ik zou gewoon duidelijk zijn en zeggen luister, ik wil je niet meer bij mijn pony hebben. Jij hoeft mij niet te vertellen hoe of ik met MIJN pony moet doen of hoe ik moet verzorgen. Als ik je nog een keer zie schakel ik de politie in, wegens het betreden van privé terrein zonder toestemming.

Dat is hoe ik het zou doen.

Kimmetjee07

Berichten: 214
Geregistreerd: 13-06-12
Woonplaats: Limburg

Re: Rare situatie met verzorger: how to fix?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:11

Maar even een vraag, heeft A misschien een geestelijke achterstand?

Dat als zij begin 20 is, ze haar moeder er elke keer bij haalt?...

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: Rare situatie met verzorger: how to fix?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 16:13

Kimmetjee07: A is 100% "normaal", geen beperkingen of achterstand, waarschijnlijk een extreem moederskindje :=

Sababber

Berichten: 2728
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:13

Dus even in het kort:
1. Ze rijdt op jouw pony zonder toestemming?
2. Ze heeft lopen schuiven met paarden waar ze niet aan had mogen komen? T.
3. Ze gaat er vol gas tegen in dat jij de pony verplaatst en beweert een eigen wei te gaan huren?
4. Ze voert je pony stiekem bij.
5. Ze leest jou zwaar de les over de verzorging van de pony.

Wauw meid, wat heb jij een geduld.. Ik had ze van het terrein af gewezen..

Andere verzorger misschien een optie? Dit werkt toch niet..

Gulpje

Berichten: 8093
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:15

Brrrr, wat een vervelende situatie! Ik krijg er een beetje een nare smaak van eigenlijk. Wat de rest al zegt, weg ermee!

myk_en_shant

Berichten: 3274
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:15

Neem maar van mij aan, zo'n type gaat naar verloop van tijd echt niet door naar een andere verzorgpony.
Deze meid heeft gewoon in dr gedachte dat het haar pony is en claimt haar gewoon.
Jammer dat je vader dit niet inziet, waarschijnlijk pas wanneer hij de da rekening ziet.

Daarnaast vind ik het zeer dom van je vader om jou zo ongelukkig laat worden, door die meid jou zo te laten terroriseren.

Nu ze op vakantie is zou je aan je vader kunnen voorstellen om een geschiktere meid voor de pony te zoeken.
Hij blij en jij blij.

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: Rare situatie met verzorger: how to fix?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 16:22

Momenteel ben ik anti-verzorger. :+ Misschien met de tijd dat er een jong meisje kan komen, maar als ik dan weer zo'n gedoe heb, bah nee. :=

Gulpje: je bent niet alleen, als ze al in staat is, om zonder mijn weten mijn pony te verplaatsen.. :=

myk_en_shant: ja, dat is precies mijn gedachte! := Ik kan het eens overwegen ja. Ofwel een klein meisje zoeken oid, zodat ik 'lesjes' kan geven op mijn pony, ik weet het niet.

Gulpje

Berichten: 8093
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:23

LOLLYYwood schreef:
Momenteel ben ik anti-verzorger. :+ Misschien met de tijd dat er een jong meisje kan komen, maar als ik dan weer zo'n gedoe heb, bah nee. :=

Gulpje: je bent niet alleen, als ze al in staat is, om zonder mijn weten mijn pony te verplaatsen.. :=

myk_en_shant: ja, dat is precies mijn gedachte! := Ik kan het eens overwegen ja. Ofwel een klein meisje zoeken oid, zodat ik 'lesjes' kan geven op mijn pony, ik weet het niet.


Ja precies, daar ben ik dus ook bang voor. Een andere wei is vast geen (snelle) optie?

pien_2010

Berichten: 44025
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Rare situatie met verzorger: how to fix?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:25

ED → VP

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 16:25

Helaas niet nee. Maar ik heb al (met een lach, maar toch gemeend) gezegd tegen m'n vader dat ik een slot hang op de weide zonder dat de er iets vanaf weet
(er is maar 1 ingang, en de volledige straatkant is met bekaert draad + stroomdraad er boven, je kan er onmogelijk over als de stroom aan ligt) en hij reageerde er ook lacherig op dat ik dat moest doen, maar of hij het meende.. :=

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:27

Belachelijk, zou haar direct de deur wijzen. En als jouw vader graag een extra paar ogen wil op de weides, een andere verzorgster zoeken die wél betrouwbaar is. Zijn genoeg meiden die dit (met respect voor jou!!!) willen doen!

Sababber

Berichten: 2728
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:27

Menen of niet, ik zou het doen. Straks neemt ze het beest gewoon mee ofzo 8)7

Gulpje

Berichten: 8093
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Rare situatie met verzorger: how to fix?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:31

Doen. Hup, slot kopen en erop zetten!