ik heb ruim 5 jaar een verzorgpaard, een 9 jarige merrie. in het verleden zijn er mensen geweest om haar te beleren. helaas is dit helemaal verkeerd uitgepakt en heeft ze grote angsten opgelopen. zo durft ze niet in de buurt te komen bij een zweep, halster of longeerlijn. het bit accepteert ze ook niet meer. ze is toen geslagen met de zweep, het halster en longeerlijn. ze kreeg harde rukken in de mond, met de ergste gevolgen.
ik probeer het voorzichtig weer op te pakken, het halster krijg ik nu weer om door eerst een halstertouw om haar nek te doen en dan het halster om. soms rent ze nog wel eens weg, maar dat hoort bij het leerproces, toch? ook is het zo, dat als ik naar haar toe loop en ze staat in een hoekje, ze ineens keihard wegrent en bokt. ze ziet me dan van tevoren aankomen. doe ik dan iets fout of is ze bang voor me? is het verstandig er professioneel hulp bij te halen of het zelf op een speelse manier op te lossen?het spookt me door mn hoofd, ik vind het vreselijk voor haar en zou het fijn vinden als iemand een oplossing heeft...
Ik denk dat we op dit punt in ieder geval wel kunnen stellen dat het paard zelf de omgang met diegene als mishandeling heeft ervaren. Ook hoefbevangenheid is niet niks.
Het gaat de goede kant op!