vraag voor bijrijder verzorgers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Soetekind

vraag voor bijrijder verzorgers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 11:31

Wegens ziekte ben ik momenteel op zoek naar een leuke vlotte bijrijder voor voornamelijk 1 van mijn paarden die licht beleerd is en waarvan het zonde is dat ze nu stil staat terwijl er ook iemand veel plezier mee kan hebben.

Nu mijn vraag aan jullie.
Hoe doen jullie dat met de spullen van jullie verzorgpaard/pony. Gebruiken jullie veel van de eigenaar of hebben jullie zelf alles/deel.

Toen ik heb leren rijden bij een boer, heb ik na een aantal weken zelf een zadel en hoofdstel aangeschaft. Het was niet super duur, maar paste wel netjes. In de loop van de tijd kwam daar steeds meer bij. Deze spullen zijn altijd handig geweest, vooral bij de aanschaf van mijn eigen paarden.

Vertel!

MarliesV

Re: vraag voor bijrijder verzorgers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:33

Even voor mijn bijrijdster sprekend:

Gebruik alle spullen van de eigenaar. Schaf wel eens samen een dekje bv aan of geef met een verjaardag een frontriem cadeau die we samen uitzoeken.
Zadel/hoofdstel/dekens ed schaft de eigenaar aan.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:33

Huh nee dat zou ik nooit doen. Het is toch jouw paard? Heb je geen passende spullen? Ik zou zelf nooit een verzorger een goedkoop zadel laten kopen. Grote kans dat het niet goed past..

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:34

Ik gebruik vrijwel alle spullen van de eigenaar van mijn paardje. Alleen als ik zelf iets extra wil hebben, wat niet perse nodig is voor het paard, koop ik dat zelf. Bijvoorbeeld tijdje geleden een leuk halster gekocht voor 'm en ik denk eraan om hem een keer op touwhalster te rijden dus dat koop ik dan zelf.

Kan me voorstellen dat het handig is voor een eventueel eigen paard, maar ik wil daarvoor dingen als een zadel toch echt op maat kopen, als het straks aan de orde is.

Ik ga zelf heel netjes om met spullen (zowel van mezelf als van een ander) dus de eigenaar van mijn paard heeft er geen enkel bezwaar tegen dat ik alles gebruik. Sterker nog, hebben het er eigenlijk niet eens over gehad.... Heb gewoon gezegd dat ik uiteraard netjes omga met spullen toen ik me aanbood als bijrijdster.

Selina

Ik gebruik de spullen van de eigenaar. Heb zelf wel een dekje en halster, maar in principe kan ik alles van haar gebruiken. Ik ga geen zadel aanschaffen voor een bijrijdpaard := Straks verkoopt zij het paard en zit ik met een zadel..

EliseXJoelle

Ik ben nu een eigenaar van een paard. voorheen altijd verzorger geweest.

Ik gebruikte altijd de spullen van de eigenaar. ik mocht zelf wel spullen kopen mits het maar paste :p

Nu ik mijn eigen paard heb gebruikt ook mijn verzorgster mijn spullen en mag ze dingen voor mijn paard kopen. al wil ik wel eerst weten of het past en mocht mijn verzorgster een zadel willen kopen wil ik dat er wel een goede zadelmaker bij komt kijken en wil ik daar bij aanwezig zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:35

Goed passend tuigage is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Maar ik zou het niet erg vinden als een bijrijder opgegeven moment zelf dekjes ed wilt aanschaffen, hoofdstel vind ik ook nog wel goed. Maar zelf een zadel laten aanschaffen vind ik eigenlijk not-done.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:36

Ik lease ( nu tijdelijk niet wegens in afwachting zijn van nieuw paardje om te leasen ) op een stal bij mensen waar ik hun spullen gebruik. Wel koop ik tussendoor eens kleine dingen. Het zadel wat ze hebben past goed op het paard dus dan ga ik geen ander zadel erop leggen.

De basis dingen gebruik ik dus van de eigenaren, dit zijn ook de spullen die het paard gewent is. Maar de andere dingen ernaast mag ik ook van hun gebruiken maar vind ik ook leuk om zelf te kopen zoals dekjes/halstertouw/ borsteltjes etc

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:38

Ik heb eigenlijk alles zelf gekocht omdat er geen passend tuig was. Maar ik verzorgde haar wel al 3 jaar voordat ik ging rijden, voor een paard wat ik net ken zou ik dat zelf niet doen.

Nu kom ik er ruim 7 jaar en heb ik meer voor haar dan haar eigenaar :+ Ik heb dus een zadelmaker betaald voor een ander zijn paard, maar ook een osteo. Tandarts wil ik eigenlijk ook nog laten komen. Ik moet niks maar mag alles.

Edit, de eigenaar rijd trouwens zelf niet, ment alleen maar. Ik vind het dus ook onzin dat hij hoofdstel+zadel zou moeten kopen zodat ik op zijn paard kan rijden terwijl ik dat dus al voor niks mag.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 07-04-15 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:38

Toen ik de ijslanders verzorgde zorgde de eigenaar voor al het materiaal: Zadel, hoofdstel, halster, poetsspullen, etc...

Ik kocht wel eens spullen als een halster of antiklit bijvoorbeeld, maar grote spullen werden door de eigenaar aangeschaft :j

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:39

ik heb voor mijn bijrijdpaard alles zelf om onder het zadel te rijden
De eigenaar heeft de paarden voor de huifkar en ik rijd ze onder het zadel.
vandaar dat ik mijn eigen zadel en hoofdstel ( en de rest......kast, dekjes, poetsspullen en wat nog meer nodig is) heb gekocht
Ik heb het zadel nieuw en op maat voor het paard gekocht, jaarlijks laat ik het nakijken/bijvullen
basisvoer koopt de eigenaar, heb zelf een zak muesli staan, daar krijgen ze wat van als ik gereden heb

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:40

Ik heb tegenwoordig twee paarden van mijzelf.
Maar toen ik nog paarden verzorgden had ik bijvoorbeeld wel eens dekjes, bandages en een hoofdstel van mijzelf. Een enkele keer zelfs borstels.

Mijn verzorgsters gebruiken eigenlijk gewoon de spullen die ik voor de paarden heb.
Willen ze met bijvoorbeeld een eigen dekje of hoofdstel rijden, zou dat ook wel mogelijk zijn. (als er maar wel een zelfde soort bit in hangt)
Een eigen zadel vind ik zelf minder prettig en heb ik liever niet.
Mijn zadels worden ieder jaar door een zadelmaker nagekeken. Ik heb voor mijn tinker zelfs de keus tussen een dressuur en een VZH zadel. Dus ze mogen zelf kijken welk zadel ze fijn vinden.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:41

De bijrijdster voor mijn shetlander gebruikt allemaal mijn spul. Is ook eigenlijk wel normaal. Ik heb ooit eens een topic geopend over het zadel van de pony. De moeder van de bijrijdster zei dat ze een bijdrage wou doen en het zadel wel wou kopen maar als het puntje bij paaltje kwam werd het lastig. Dus heb zelf het zadel gekocht. Ze mogen ook gewoon de borstels gebruiken maar vaak komt ze aanzetten met haar eigen poetskoffer. Het ene moment hangt ze bij ons in de voerbak voor paardensnoepjes en het andere moment neemt ze het mee van huis. Zolang het er is mag ze het gebruiken als het maar weer netjes opgeruimd word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:42

Het klinkt een beetje alsof je zelf geen zadel hebt en graag wil dat de verzorgster daar voor gaat zorgen.
Ik zou dat als eigenaar absoluut niet willen!
Ik zorg zelf voor passend harnachement en een zadelmaker die langs komt als ik dat nodig vind.
Verzorgster koopt weleens een dekje, maar die blijft uiteindelijk wel van haar zelf als ze zou stoppen.

chamion
Huisheks

Ik ben of bijrijder of verzorger. In geval van bijrijden gebruik ik eigenlijk altijd de spullen van de eigenaar. De eigenaar wilt dat ik de paard bijrij, dan moet die ook de correcte spullen daarvoor hebben.

Van het verzorgpaard gebruik ik heel veel mijn eigen spullen, dit omdat de eigenares ziek is en omdat ik nu nog steeds geen kluissleutel heb ontvangen.

Maar in beide gevallen geld, ik koop hooguit kleine dingen misschien een hoofdstel (het is dat ik het nu vrij krap heb anders was er allang een hoofdstel gekocht voor mijn verzorgpaard) maar een zadel ga ik niet kopen, dat is verantwoordelijkheid van de eigenaar. Hetzelfde met peesbeschermers/bandages enz. (aangezien sommige eigenaren wel of niet die dingen gebruiken)

smooi

Als eigenaar vind ik het juist heel fijn dat m'n bijrijders mijn spullen gebruiken. Daarvan weet ik - zoals hierboven ook aangegeven - dat het goed past, niet schuurt etc. Wel met bijrijders duidelijke afspraken gemaakt over hoe om te gaan met mijn spullen. Ik hou van de dure merken dus heb op enig moment een keer laten vallen wat eea kost en dat gezegd ik zelf altijd erg zuinig ben op alles. Gelukkig zijn beide dames heel serieus en zorgvuldig dus die snappen dat heel erg goed en doen ook hun best om het netjes te houden. Ben ik blij mee :)

vuurneon

Enige dat de verzorgster zelf voor moet zorgen is een cap en kleding. Ik ben liever zelf verantwoordelijk voor het materiaal :) dus alles wordt van mij gebruikt.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:43

Altijd de spullen van de eigenaar.
Op een enkel dingetje wat ik zelf heb gekocht na.

Ik heb weleens betaald voor het bijrijden van een paard voor de afschrijving op spullen (zadel, dekjes, borstels, sprays etc worden toch meer gebruikt) maar dit was een uitzondering.

Ik zie het ook niet veel in mijn omgeving, dat de verzorger zelf spullen moet aanschaffen. Tenzij de verzorgster iets wil wat de eigenaar niet had (bv eigenaar rijdt op westernzadel, verzorgster wil graag springen dus koopt een springzadel). En 1x gezien dat er geen zadelkamer was bij de stal dus toen moest de verzorgster wel haar eigen zadel aanschaffen.

Mijn voorkeur zou het niet hebben maar ben dan ook altijd gezegend met vz-paarden met hele fijne zadeltjes ;)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:43

Uhm ik betaal eigenlijk heel veel voor mijn verzorgpaard.
Koop een nieuw zadel en hoofdstel, wel met zorg dat het past, zoals zadelmaker. Ben er preciezer in als de eigenaar zelf, die is nog van de oude garde. Mag alles van de eigenaar gebruiken, maar veel is oude, niet passend etc.

Afspraak is bij ons. Ik zorg voor al mijn rijspullen en extra's.
Hij zorgt voor het onderhoud van het paard. Zoals stalling, voer, vloerbedekking, water, hoeven en dierenarts.

Mag het paard echter wel als eigen paard beschouwen en mijn pony staat voor niets gestald bij zijn paard.
Tja het moet allemaal wel een beetje eerlijk blijven.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:44

Ik als bijrijder gebruik ook alles van de eigenaar en help dan met het onderhoud ervan.

Zowel eigenaar als ik zouden echt niet anders willen. Ik ga toch geen duur passend zadel aanschaffen voor een bijrijdpaard waar ik verder geen enkele claim op heb? Dat is in mijn ogen niet logisch. Dus dan zou ik met een goedkoop niet optimaal passend zadel aankomen. Dat komt het paard alles behalve ten goede. Wat schiet de eigenaar daar dan mee op?

Kleine dingen daargelaten uiteraard.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:48

Ik gebruik ook de spullen van de eigenaar. Wel koop ik eens kleine dingen omdat ik dat leuk vind, een dekje, een hoofdstel, borstels, liksteen, zulke dingen. Maar dat is echt allemaal extra. Dingen als dekens en zadel zal ik niet zelf kopen. Straks verkoopt diegene het paard en dan zit ik met een zadel, dat niet op een ander paard past. Daarvoor kost het me echt teveel. En uiteraard vind ik ook gewoon dat de spullen die nu van mij bij het paard liggen ook van mij blijven, dus mocht ik ooit stoppen gaat dat gewoon weer mee naar huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:50

KoudbloedKim schreef:
Het klinkt een beetje alsof je zelf geen zadel hebt en graag wil dat de verzorgster daar voor gaat zorgen.
Ik zou dat als eigenaar absoluut niet willen!
Ik zorg zelf voor passend harnachement en een zadelmaker die langs komt als ik dat nodig vind.
Verzorgster koopt weleens een dekje, maar die blijft uiteindelijk wel van haar zelf als ze zou stoppen.

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens.

je paard is licht beleerd, ik neem dan aan dat je zelf toch een zadel e.d. hebt liggen hiervoor?

Voor mij was het voorheen heel simpel; er wordt niet zomaar een ander zadel op gelegd, en al helemaal niet met net beleerde paarden. Dan krijg je daarna nog het gedonder dat als je bijrijdster er dus mee stopt, je ook weer geen zadel hebt, is het dan niet verstandiger om zelf een zadel aan te schaffen?

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:58

Ik rijd een paard voor aan ander... heb wel alles van mezelf!
Ik ben echt een miep in zadels, in de helft kan ik niet fijn zitten...
Daarbij heb ik een tik... Alles bruin of alles zwart en dan blauw tinten en blablabla...
Eigenaar laat het toe dat ik alles zelf koop, als het nodig is koopt hij het ook wel...
Maar hij gaat er daarbij wel vanuit dat ik zorg dat alles past en dat ik daar voldoende kennis van heb, wat ik ook heb.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:01

Ik heb al verschillende bijrijdpaarden gehad. Altijd gebruik ik de spullen van de eigenaar. Ik ga voor een bijrijdpaard geen nieuwe spullen aanschaffen. Hoogstens bijvoorbeeld touwtjes omdat ik daar liever mee longeer dan een slof of bijzetteugels.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:02

Momenteel geen bijrijd- of verzorgpaard, in het verleden wel gehad.

De eigenaar had de meest nodige spullen; passend zadel, hoofdstel, dekje, halster, evt. beschermers etc.
Hier mocht ik gewoon gebruik van maken, mits ik er maar netjes mee omging en zo eens in de zoveel tijd het leer zou onderhouden, maar dit leek me niet meer dan vanzelfsprekend (en nog leuk ook :) ).
Ik mocht zelf spullen meenemen zoals dekjes, beschermers etc., ik had daar zelfs mijn eigen zadelkast met mijn eigen spul erin.
In het geval dat er wat kapot ging, (eens knapte het kinriempje), dan nam de eigenaar die kosten op zich.
Zelfs spullen die ik graag wilde hebben maar niet per se nodig waren (touwhalster, springbalken), wilde zij betalen, gewoon omdat ze het leuk vond dat ik zo'n plezier had met haar paardje.
Dit heb ik uiteraard nooit toegestaan, maar andersom heb ik wel eens wat spullen van haar vervangen die niet meer goed of oud waren, zoals een dekje of deken.

Het is een beetje geven en nemen, vind ik. :)
Als verzorger/bijrijder mag je allang blij zijn dat je een paardje mag verzorgen en rijden, dan moet je daar zo nu en dan wat voor terug doen.