Paard herbeleren, met bijrijdster of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Paard herbeleren, met bijrijdster of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 14:32

Kort toelichten:
Mijn 11jarige wordt sinds enkele maanden heropgeleerd. Dit door vroeger (voor aankoop) slecht bereden en ook ik heb erna te veel geprutst door oa slecht begeleiding/les.
3 maand lang 2x/week dressuurles genomen. De evolutie was ENORM, hij begon zijn bit te accepteren, evenwicht terug te krijgen, soepel te lopen. Een echt plezier om mee te rijden (ookal is er nog veel werk voor zowel ik als hem).

Vorige maand starte ik mijn eigen winkel en aangezien mijn paard op 30min autorijden staat, kan ik niet elke dag langsgaan. Dus moest ik kiezen. Maandag-woensdag-vrijdag-zondag rijden en de andere 3 dagen rust. Ofwel bijrijdster vinden voor de andere 3 dagen.

Aangezien mijn paard het zeer goed deed, wou ik zijn trainingsschema toch liefst behouden en leek het mij het best op een bijrijster te zoeken.

Dat heb ik ook gevonden. Enige voorwaarde dat ik had was dat ze minstens 2x per maand les nam (met mijn lesgever). Zij zelf heeft 4jaar niet gereden en is dus voorstander om les te nemen.

Nu het probleem
De eerste 2 weken had ze zelf geen conditie dus vroeg ze niets. Was er ook geen/amper verschil te merken wanneer ze had gereden.
Maar sinds de 3de week (= vorige week) voelde ik het enorm bergafgaan. Mijn paard kroop terug in zijn slechte gewoontes. Dezelfde problemen waar ik 3maand geleden tegenbotste:teugels uit handen trekken, op binnenschouder vallen, niet reageren op beenhulpen, onder je uit lopen, onrustig/niet aandachtig etc.

Ik verwacht niet dat de bijrijdster de eerste weken super zal rijden, nee dat heeft tijd nodig. Ik neem haar dat ook niet kwalijk. Wel vraag ik me af of IK de juiste beslissing heb gemaakt?
Is het van mezelf wel fair om dit te vragen van mijn paard? Mijn paard die net leerde de ruitershand te accepteren, waar ik dan iemand op laat die hem eigenlijk totaal dat vertrouwen (nog) niet geeft?
Het brengt hem helemaal in de war en dus we gaan enorm bergaf, zucht. Bijrijdster voelt zich dan ook schuldig (terwijl ik het me eigenlijk kwalijk neem), ze wil zeker meer les nemen (als het financieel haalbaar is).

Wat doen? Afwachten of onmiddellijk stoppen?

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:40

Persoonlijk zou ik het aankaarten bij haar. Je kan haar bijvoorbeeld een maand geven?
je hebt een bijrijdster ivm met tijdgebrek, dus ik weet niet of ze je betaald ervoor?
Dat geld zou ik liever dan in lessen steken voor haar en je paard. Hun worden er beide beter van en jouw training/conditie van je paard blijft op pijl.

Mocht zij geen bijdrage betalen en niet willen/kunnen gaan lessen zou ik per direct stoppen

crazygirl1

Re: Paard herbeleren, met bijrijdster of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 19:15

Het is zo dat haar bijdrage al zeer laag is, dit omdat ik als voorwaarde stel om sowieso minstens 2x per maand les te nemen.

Vandaag terug les gehad, het ging al beter dan zondag maar we zijn nog heel ver weg vanwaar we waren :(

Zo is rijden niet leuk (meer) :(

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:09

Ik ben een op dit moment een driejarige aan het beleren met een bijrijder. Mijn bijrijder is een manege ruiter, en ik laat haar alleen op mijn paard met begeleiding. Ten eerste voor haar eigen veiligheid, het is toch een jong paard en ook omdat ze toch dingen compleet anders aan moet pakken dan op een manege paard. Ik ben voor haar gegaan omdat ze verantwoordelijk is, goed kan zitten en zachte handjes heeft. De basis is goed...ze lest nu iedere vrijdag in een groepsles en een keer per paar weken een privéles. En het gaat top! Een keer per week doen we hem samen. Gaan we samen rijden, ik zie haar iedere week weer groeien. Echt leuk om te zien. Ze ziet mij ook groeien, ik heb iedere week een privé lesje op hem. Zo loopt hij nu 3 keer in de week er halfuurtje intensief.

Denk dat dat het handigste is. Een dag afspreken dat jullie het samen doen. Eventjes plan van aanpak bespreken waar wel en niet op letten, waar meer aan werken. En je ziet wat ze doet op je paard. Misschien heeft ze wel geen idee. Dat kan? Toch?

Zo liet mijn bijrijder mijn paard stilstaan tijdens het poepen. Ik heb daar een hekel aan. Je overlegt het even en het is opgelost. Manege paard waar ze altijd op reed mocht dat wel. Tja dat is er dan als gewoonte ingeslopen. Wat voor ons als eigenaar logisch is hoeft niet zo te zijn voor iemand die geen eigen paard heeft.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:14

Je kan een paard wel opnieuw opleiden maar je moet niet vergeten dat ook degenen die met het dier om gaan opnieuw op te leiden.
Dus geen probleem als de bijrijder het beestje blijft doen, alleen moet ze wel mee gaan in jullie ontwikkeling. Niet alleen voor het gemak, maar ook voor de duidelijlheid van het paard. Dus niet afwachten en je bijrijder meetrainen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:18

Ik zou de bijrijder afzeggen. 4x in de week rijden is zat, en als ze je paard nu al 'slechter' laat lopen zal dat de eerstkomende tijd niet verbeteren.

Beter 4x in de week goed rijden en vooruit komen, dan 7x in de week rijden en achteruit gaan.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 15:38

@Sharmila: is inderdaad een goede optie maar helaas geen optie aangezien ik in de week heel vroeg kom rijden. Ik kan niet verwachten dat mijn bijrijdster ook om 6u30 opstaat hihi. Ze is wel zondag (mijn lesdag) komen kijken naar mijn les. Denk dat ze wel wat verschoten is van hoe slecht de les ging. Voelde zich ook verantwoordelijk voor het ontregelen van mijn paard. Ik wil haar zeker ook niet alle schuld geven, ik maak zeker ook fouten hoor.

@RianneH: Helemaal akkord met het 'paard en ruiter(s) opnieuw opleiden'.

Stoppen vind ik spijtig, want ze wil echt wel haar best doen. Is verantwoordelijk, flexibel en wil bijleren. We hebben afgesproken dat zij elke week lesneemt maar ook ik wekelijks les. Zo hebben we sowieso 2lessen per week. Dus 2dagen per week waarbij we dezelfde begeleiding krijgen en ook 2 dagen dat er correct wordt gewerkt. Als ik kan, neem ik af en toe nog een tweede les (dus in totaal 3 per week).

Dat zou betekenen :
Zaterdag: bijrijdster les
Zondag: ik les
Maandag: ik - herhaling les of rustdag of wandeling
Dinsdag: bijrijdster (herhaling les)
Woensdag: ik (af en toe les)
Donderdag: bijrijdster
Vrijdag: ik

Ik merk dat het voor mijn paard belangrijk is dat zij geen 2dagen achter elkaar rijdt want dan worden de fouten er meteen terug ingereden. Door af te wisselen, kan ik nog corrigerend werken.

Deze week hadden we zondag en woensdag les en ook zullen we zaterdag en zondag les hebben. De fouten moeten er uitgedrild worden. Liever meteen aanpakken :D

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:09

Ik zou wel samen bij dezelfde instructie lessen trouwens. Dat is ook handiger.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 17:12

Ja zeker! Anders leren we beide anders rijden, dus dat is geen optie.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:17

Ik zou zoveel zonde hebben dat al mijn hard weg door iemand anders terug afgebroken werd.
Ik zou dus kiezen voor hem de dagen dat je niet kan rijden gewoon stil te zetten of iemand te zoeken voor te longeren bijvoorbeeld.
3 dagen per week stil is toch niet overdreven.
Ik denk dat het bij zo'n paard enorm belangrijk is dat er steeds dezelfde bevestiging is, anders is het veel te verwarrend en dat is wat je nu zelf al aan hem voelt.

Ik spreek echt alleen voor mezelf hé.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 17:26

Ja daar twijfel ik ook enorm tussen. Net voor de redenen dat je vermeld.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:33

crazygirl1 schreef:
De eerste 2 weken had ze zelf geen conditie dus vroeg ze niets. Was er ook geen/amper verschil te merken wanneer ze had gereden.
Maar sinds de 3de week (= vorige week) voelde ik het enorm bergafgaan. Mijn paard kroop terug in zijn slechte gewoontes. Dezelfde problemen waar ik 3maand geleden tegenbotste:teugels uit handen trekken, op binnenschouder vallen, niet reageren op beenhulpen, onder je uit lopen, onrustig/niet aandachtig etc.

Volgens mij staat in het vetgedrukte deel je antwoord al. De eerste 2 weken had ze geen conditie en vroeg ze niks, week 3 begon ze te vragen en ging het mis.

Maar volgens mij bouw je in 2 weken geen conditie op, dus het probleem is dat ze ondanks een gebrek aan conditie teveel vraagt (wat je daaronder verstaat is weer pp verschillend trouwens, ik denk dat het bij veel mensen het 'aan de teugel' lopen is).

Dat lijkt mij best bespreekbaar. Vraag haar weer te doen zoals ze de eerste 2 weken deed en het paard en zichzelf te tijd te geven om samen te groeien voor ze meer vraagt/verwacht. Ook kun je met instructeur bespreken dat je voelt dat het te snel gaat, zodat zij bijrijder ook kan stimuleren om een stapje terug te zetten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:35

Ik denk dat iedereen voordeel heeft als de bijrijdster een nieuw paardje zoekt. Misschien kan je haar daarbij helpen?
Dan kan zij bijleren en terug ervaring opdoen op een stabiel paard en kan jij verder met je paard.

Ik vind dat je je keuze niet mag laten afhangen van haar gevoel.
In eerste plaats kiezen wat best is voor je paardje.

Succes, kan me voorstellen dat het niet makkelijk/fijn is.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 18:33

Sallandval: Zo had ik het nog niet bekeken. Bedankt voor de reflectie.
Misschien zet ik er zelf ook druk op. Van 'je moet les nemen want hij moet werken' In plaats dat ze eigenlijk rustig aandoet en plezier heeft. Maar langs de andere kant, ik neem een bijrijder zodat hij vaker (correct) wordt gereden en zo sneller evolueert. Als ik een bijrijder nam zodat mijn paard voldoende beweging krijgt, dan zou het geen probleem vormen indien ze er mee rondhobbelt. Aangezien hij 24/7 buiten staat krijgt hij voldoende losse/plezier beweging en dus wordt er gereden om te werken. (Om geen Bokt aanval te krijgen, we gaan ook wel regelmatig wandelen/ontspannen rijden ohz) :o

Ik waag het erop, ik zelf geen dagen (en+of les) overslaan zodat ik toch nog corrigerend kan werken.
Deze ochtend heb ik gereden, het verliep al stukken beter dan zondag maar we zijn nog ver van waar we komen. Merk ik na 1 week (waarvan ik zelf geen dagen (en/of les) mis) dat het toch nog berg af gaat, dan zal er geen andere oplossing zijn dan geen bijrijder. Maar ik wil het wel nog een kans geven.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 18:44

Net bericht gehad dat ze morgen geen les kan nemen wegens financiële redenen. Ze stelt voor om donderdag les te nemen.

Ik heb begrip (misschien ben ik te braaf? :? ), kan gebeuren maar ondertussen zal ze zaterdag én dinsdag (fout) rijden. Net nu ik deze week opzettelijk 3 lessen heb genomen, om net de schade in te halen.. Als ze 2 dagen rijdt zonder les, is al mijn moeite nuteloos :s ZUCHT

Ik kan haar niet verplichten om les te nemen, ze heeft het geld niet.. Geld voorschieten? Ergens is het niet mijn taak om haar financiële kant te beheren maar ondertussen zijn mijn geïnvesteerde lessen nuteloos..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:06

crazygirl1 schreef:
Sallandval: Zo had ik het nog niet bekeken. Bedankt voor de reflectie.
Misschien zet ik er zelf ook druk op. Van 'je moet les nemen want hij moet werken' In plaats dat ze eigenlijk rustig aandoet en plezier heeft. Maar langs de andere kant, ik neem een bijrijder zodat hij vaker (correct) wordt gereden en zo sneller evolueert. Als ik een bijrijder nam zodat mijn paard voldoende beweging krijgt, dan zou het geen probleem vormen indien ze er mee rondhobbelt. Aangezien hij 24/7 buiten staat krijgt hij voldoende losse/plezier beweging en dus wordt er gereden om te werken. (Om geen Bokt aanval te krijgen, we gaan ook wel regelmatig wandelen/ontspannen rijden ohz) :o

Ik snap je wel hoor, maar als iemand jarenlang niet gereden hebt dan denk ik dat je zeker wel op een paar maanden mag rekenen voordat diens gevoel weer echt op peil is en ze ingesteld is op deze instructie en het paard. Als ze verder een fijne meid is is het misschien de moeite waard om daarop te wachten, wie weet heb je er daarna jaren lang plezier van (ook met vakanties en zo).

Als het niet goed voelt niet doen natuurlijk, maar gun jezelf ook de tijd om aan de situatie te wennen. Het is niet niks om je paard aan een ander toe te vertrouwen!

*Edit* overigens is basiswerk niet per definitie rondhobbelen; het paard leert ook soepel op een ander te reageren en wordt toch losgewerkt door iemand met weer andere spierspanningen en scheefheid dan jijzelf (als je er van uit gaat dat iedereen in zekere mate scheef is). Zelf heb ik ook wel eens op veel lager niveau bijgereden dan de eigenaar; toch merkte de eigenaar positief verschil bij het rijden omdat je ook in de basis aan soepelheid en gehoorzaamheid kunt werken, bijvoorbeeld door veel stapwerk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:30

Ik zou het probleem bij haar leggen. Leg uit waar je tegenaan loopt en waar je nu zelf mee bezig bent. Benadruk dat les in dit stadium cruciaal is en dat je haar voorlopig alleen onder begeleiding wil laten rijden. Kan ze dat financieel niet aan dan kan je er ook voor kiezen om haar op die dagen dat het niet kan enkel te laten longeren of mss kan ze dan een buitenrit maken (mits je dat vertrouwt natuurlijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:46

En een bijrijder met meer ervaring en de wil om verder te komen? Dus iemand die zich niet verplicht voelt om les te nemen maar zelf heel graag verder wil komen? Want nu vind ik je eerlijk gezegd best veeleisend t.o.v. de bijrijder.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:06

crazygirl1 schreef:
Net bericht gehad dat ze morgen geen les kan nemen wegens financiële redenen. Ze stelt voor om donderdag les te nemen.

Ik heb begrip (misschien ben ik te braaf? :? ), kan gebeuren maar ondertussen zal ze zaterdag én dinsdag (fout) rijden. Net nu ik deze week opzettelijk 3 lessen heb genomen, om net de schade in te halen.. Als ze 2 dagen rijdt zonder les, is al mijn moeite nuteloos :s ZUCHT

Ik kan haar niet verplichten om les te nemen, ze heeft het geld niet.. Geld voorschieten? Ergens is het niet mijn taak om haar financiële kant te beheren maar ondertussen zijn mijn geïnvesteerde lessen nuteloos..

Eerlijk? Bijrijder per direct afbellen en je paard 3 dagen per week rust geven. Dit klinkt echt alsof je nu alleen maar rijdt om recht te breien wat zij scheef rijdt, dat lijkt me niet de bedoeling.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 23:51

Heb haar vriendelijk gezegt dat ik het niet zie zitten dat ze 2 dagen zonder begeleiding rijdt. Dat anders mijn werk voor niets is geweesd. Ze gaat morgen toch les nemen en de les maandag betalen.

Allemaal nogal dubbel :/

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:17

Eerlijk gezegd vind ik dat je niet klinkt alsof je erg gelukkig bent met je bijrijder, ondanks dat ze zoveel moeite erin steekt. Het klinkt alsof je een super bijrijder hebt, maar het bijrijden in combinatie met dit paard gewoon niet zo'n succes is.

Ik zou haar bedanken, desnoods met een merci'tje, voor de moeite die ze voor jou en je paard doet en heeft gedaan, aangeven dat ze een topper is, maar dat je paard gewoon een tweede ruiter niet kan hebben op het moment, en dat het daarom dus toch niet gaat werken. Hoe jammer het ook is. :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:30

Peppertree schreef:
Ik zou de bijrijder afzeggen. 4x in de week rijden is zat, en als ze je paard nu al 'slechter' laat lopen zal dat de eerstkomende tijd niet verbeteren.

Beter 4x in de week goed rijden en vooruit komen, dan 7x in de week rijden en achteruit gaan.

Helemaal mee eens. Ik vind 7x per week trouwens wel erg veel.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 14:59

Lastig seg :o

Ik weet dat ik het zelf ook heel moeilijk heb om dingen uit handen te geven. In mijn dagelijkse taken/werk is dit ook zo. Ik verdraag het moeilijk dat iemand anders mijn taken (anders) uitvoert. Hou graag de controle zodat het wordt uitgevoerd zoals ik het wil. Ik ben hier de laatste tijd nogal mij geconfronteerd, dus het besef is er :D Wil hier wel graag aan werken. Want ik besef dat loslaten niet altijd slecht moet gaan. Het is gewoon anders, daarom nog niet slecht.

Vandaar dat een bijrijder ook langs mijn kant aanpassing vraagt. Maar kan ik het? Kan ik dit loslaten?
Tot nu toe heb ik enkel mijn lesgever er opgelaten. Bij deze lesgever, voelt het ok aan. Bij andere lesgevers, waarbij ik bedenkingen had met hun werkwijze, zat het me snel tegen. Ik ben iemand dat enorm op gevoel werkt, het moet goed voelen. Als het niet goed voelt, zal ik dat ook zeggen en er over praten.

Ze heeft vandaag les, benieuwd hoe het verloopt en wat lesgever er van zal zeggen. Lesgever is niet zo voor feit van meerdere ruiters voor 1 paard, maar begrijpt ook wel mijn tijdsgebrek. Hij breekt het niet af maar ja, voor mijn (ieder?) paard is het beter om te leren met 1 ruiter/lichaamshouding. Moeilijk..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:07

Ik denk nu even voor je paard ts...
Wat zal je paard gefrustreerd worden door iemand erop te zetten die blijkbaar heel anders als jou rijdt.. Of ze ooit zo zal rijden als jij??? Daar zou ik eens over gaan nadenken... Je paard geeft het volgens mij duidelijk aan. ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:12

Gewoon lekker zelf rijden, waarom zou je jezelf en het paard kwellen? Blijkbaar werkt dit niet voor jullie. Het is echt niet erg voor je paard of de training als er 3x per week op gereden wordt ipv 7x per week, je kunt beter minder en korter effectief oefenen dan vaak en lang meeliften.