Discussie tussen vriendin en mij: wat zouden jullie doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Discussie tussen vriendin en mij: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 18:55

Hallo allemaal!

Ik had vandaag een discussie met een vriendin van mij. Of nouja.. Een echte discussie kun je het niet noemen. Ik heb toestemming om dit topic te plaatsen(Het gaat wel om een schuilnaam)!
Sanne(die vriendin) rijdt nu ongeveer 2 jaar voor een handelsstal. Er staan ongeveer 20 paarden(afhankelijk van de handel) en zij rijdt momenteel met 3 paarden wedstrijden. Als ze tijd heeft mag ze meer rijden, maar het moet niet.
Alleen vind ze het sinds de zomervakantie minder leuk worden.
Ze mestte altijd vrijwillig de 3 boxen van haar 'wedstrijdpaarden' uit en soms deed ze er meer. Dit was niet verplicht, dit deed de eigenaar van de handelsstal meestal. Verder was ze erg vrij in wat ze deed, maar er waren, zoals bij veel anderen, wel grenzen.
Maar sinds ze zomervakantie vindt ze dat ze steeds meer als slaaf gezien wordt: ze MOET uitmesten en niet alleen de paarden die zij rijdt, maar ook de andere paarden. Ze MOET voeren, als het 2 uur 's middags is, dan moet ze het klaarzetten en later naar terugkomen om ze daadwerkelijk te voeren of ze moet daar net zo lang blijven totdat het 6 uur is en de paarden hun voer krijgen.
Daarbij krijgt ze overal de schuld van: de paarden zijn niet schoon, er zit een scheur in de deken, de paarden krijgen niet genoeg beweging, etc.
Dit alles terwijl ze nog wel gewoon naar school gaat.
Ze heeft dus niet elke dag alle tijd om alle boxen eens bij langs te gaan of om alle paarden te trainen.
Ook wordt er heel kortaf tegen haar gedaan, ook waar anderen bij zijn, aangezien ik laatst zelf mee was.

Toen heb ik tegen haar gezegd dat ze het beste even met de eigenaar kon gaan praten wat hem dwars zat of wat dan ook.
Ze zei dat het een beetje zo'n type is waarmee je niet in discussie kan gaan: Dat wat hij vindt, is de waarheid en is het beste en al het andere niet. Ze heeft al eerder met hem proberen te praten.
Vervolgens zei ze dat ze er heel erg over aan het twijfelen was of ze ermee zou stoppen of niet. Ik denk zelf dat ze niet goed nog een gesprek dúrft aan te gaan, maar weet dit natuurlijk niet zeker.

Wat zouden jullie doen? Doorgaan of niet? Gesprek aangaan of niet?

Excuses voor het misschien warrige verhaal, als er nog vragen zijn dan hoor ik het graag!

Anoniem

Re: Discussie tussen vriendin en mij: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:58

Praten natuurlijk!

99Shanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:01

Sonja schreef:
Praten natuurlijk!

Mee eens

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:01

Wegwezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:02

Kan altijd nog.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 19:05

Wel praten dus.
Zal het aan haar doorgeven! Bedankt voor jullie reacties!

En Ariebren, waarom zeg jij wegwezen? Kun je je reactie misschien íéts meer onderbouwen?

EDIT:

Verder heeft ze daar nooit problemen mee gehad, kon het met iedereen goed vinden, is mooi dichtbij huis, wat wil je nog meer? Maar nu dit is voorgekomen, twijfelt ze dus best of ze wel door wil gaan of toch liever stoppen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:12

Ze gaat nog naar school.

Welke leeftijd heeft je vriendin dan?

Ik neem aan dat ze hier niet voor betaald wordt?

In welke klasses brengt ze de paarden op wedstrijden uit en wordt ze uberhaupt ergens voor betaald (en wie betaalt het uitbrengen op wedstrijden)?

Of ben je het zelf, ipv "een vriendin"?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-10-12 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:13

Ariebren roept altijd maar wat dus als het al onderbouwd word zou ik het nog niet te serieus nemen.
Maar goed, ik zou absoluut eerst gaan praten, wie weet wat er aan de hand is waarom ze zo doen.
In het verleden ging het ook altijd goed, mocht de eigenaar echt raar reageren kan je altijd nog weg gaan toch?
Is wel zo netjes ipv zomaar weg gaan vind ik.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:20

Ariebren loopt al wat langer mee. :7

Als je als verzorgmeid op een handels stal misbruikt wordt moet je gewoon je spulletjes pakken en wegwezen.
Praten heeft geen zin, de stalhouder is al bezig om van je af te komen door de eisen die hij stelt.
En de stalhouder staat niet open voor een gesprek ??

Wegwezen.

Zoek een leuk pensionstalletje waar ze wat hulp kunnen gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 19-10-12 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 19:22

terpentijn schreef:
Ze gaat nog naar school.

Welke leeftijd heeft je vriendin dan?

Ik neem aan dat ze hier niet voor betaald wordt?

In welke klasses brengt ze de paarden op wedstrijden uit en wordt ze uberhaupt ergens voor betaald (en wie betaalt het uitbrengen op wedstrijden)?

Of ben je het zelf, ipv "een vriendin"?

Nee ik ben het niet zelf(gelukkig).
Ze is 16 en de startkaarten worden betaald door haar ouders en het startgeld moet ze zelf betalen. 2 paarden lopen B en 1 loopt L(allemaal springen)
Ze wordt inderdaad nergens voor betaald, al gaat de stalhouder met haar op wedstrijd.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:32

Wegwezen en stuur ze maar naar mij ;-) Zo'n bijrijder kan ik nog wel gebruiken voor mijn 3 paardjes :-)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 19:35

Bedankt voor je reactie, Akhal_Teke! Waar woon je als ik vragen mag? (mag ook in PB)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:45

Juist, ouders betalen startkaarten, startgelden moet ze zelf ophoesten, 2 x B en eentje L-springen?

Geen betaling, stallen uitmesten en liefst ook nog alle andere? Een voetveeg dus?

Wat kennelijk niet eens gewaardeerd wordt?

En dit is een handelsstal?

Tsja.... dan inderdaad: WEGWEZEN DAAR!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 19:52

Bedankt voor je reactie ebn je hebt PB.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:52

moelly schreef:
Bedankt voor je reactie, Akhal_Teke! Waar woon je als ik vragen mag? (mag ook in PB)

Kijk even in het profiel.
Zie Oudega voorbij komen.
Is dat ergens in Friesland ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:57

Ze moet dus en betalen en werken om te rijden? Fokkers genoeg in Friesland waar de startkaart betaald wordt als ze daar gaat rijden

Wegwezen :Y)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-10-12 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:00

Ariebren schreef:

Als je als verzorgmeid op een handels stal misbruikt wordt moet je gewoon je spulletjes pakken en wegwezen.
Praten heeft geen zin, de stalhouder is al bezig om van je af te komen door de eisen die hij stelt.

Wegwezen.

Zucht... Gaan we weer, gelukkig is in jou gedachtengang alles wat je zegt zoals het hoort.
Er staat nergens dat de stalhouder niet wil praten dus waarom het niet proberen?
Er zijn echt wel meerdere redenen waarom mensen zo reageren hoor, weg gaan kan altijd nog.
Al kan ik mij wel voorstellen dat als ik in zo een situatie bij jou op stal zou zitten ik meteen weg zou gaan zonder maar iets te zeggen, zoals jij de dingen realitiveert.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 20:03

Bedankt voor je reactie Ariebren, maar ik zit op mobielinternet en kan niet de profielen zien :)

Bedankt voor je reactie janne!

Heel duidelijk allemaal!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:06

Annickkii schreef:
Ariebren schreef:

Wegwezen.

Zucht... Gaan we weer, gelukkig is in jou gedachtengang alles wat je zegt zoals het hoort.
Er staat nergens dat de stalhouder niet wil praten dus waarom het niet proberen?
Er zijn echt wel meerdere redenen waarom mensen zo reageren hoor, weg gaan kan altijd nog.
Al kan ik mij wel voorstellen dat als ik in zo een situatie bij jou op stal zou zitten ik meteen weg zou gaan zonder maar iets te zeggen, zoals jij de dingen realitiveert.

Heb een klein stukje gekopieerd uit de openings post.

" Toen heb ik tegen haar gezegd dat ze het beste even met de eigenaar kon gaan praten wat hem dwars zat of wat dan ook.
Ze zei dat het een beetje zo'n type is waarmee je niet in discussie kan gaan: Dat wat hij vindt, is de waarheid en is het beste en al het andere niet. Ze heeft al eerder met hem proberen te praten."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:10

Praten, in dit geval werkt dat het beste denk ik. Mensen moet je een tweede kans geven, proberen kan altijd toch?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:12

moelly schreef:
Bedankt voor je reactie Ariebren, maar ik zit op mobielinternet en kan niet de profielen zien :)

Bedankt voor je reactie janne!

Heel duidelijk allemaal!

Ik denk ook niet dat ze mijn profiel bedoelde, maar de jouwe.
Als je in Friesland woont is dat aan de andere kant van NL ben ik bang :-(

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:14

Ook al 16 jaar... dan komt het niet te pas dat er zelf betaald wordt en ook nog gewerkt wordt voor niets, om paarden op een handelsstal te mogen rijden, die dan ook nog op wedstrijden op eigen kosten worden uitgebracht.

Ik heb zeer stricte en volgens sommigen te strenge gedachtengangen over "bijrijders", maar dit vind ik niet normaal. Minimaal zou de handelsstal zelf de kosten voor het uitbrengen van de paarden in wedstrijdverband dienen te betalen. Ik weet niet of er in de prijzen wordt gereden, maar het zijn toch enorme belangrijke ervaringen voor de paarden, ook de hele voorbereiding voor zo'n concours en het groomen en de inzet, telt toch echt ook mee.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:21

gevalletje uitbuiterij :(

ik ga met ariebren mee, wegwezen daar en andere plek zoeken waar je wel wordt gewaardeerd

zolang jonge meiden dit toelaten zal er nooit een boterham te verdienen zijn in de paardenhouderij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:58

Ariebren dat wil nog niet zeggen dat hij niet wil praten, is wel makkelijk hé om weg te lopen.
Als ts haar vriendin daar al een tijdje mee draait en zich daar goed bij heeft gevoeld toendertijd zou ik eerst proberen te praten, lukt dat niet kan je altijd nog zeggen dat je weg gaat.
Niet iedereen doet alles voor geld en je kan het ook zo zien dat zij een gratis paard heeft waar ze voor de rest geen kosten aan heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:03

Als er vroeger mensen voor ons reden en ook toen onze kinderen soms voor anderen paarden uitbrachten werd alles betaald en mochten ze het prijzengeld houden. Van uitmesten enz was al helemaal geen sprake ookal deden ze dat wel maar dan vrijwillig. Dus heel snel afnokken daar.