Mening gevraagd, inrijden paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Mening gevraagd, inrijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 23:01

Hallo,

1) ik heb een leuk verzorgpaard van 4 jaar, nu 4 maanden onder het zadel. Echter zit ik tussen 2 kampen in en ik heb echt een beetje een gevoel van :? help?
Het is namelijk zo, het paardje is erg heet en wordt een enorme lastpak (tot gevaarlijk aan toe) als er niet elke dag mee gewerkt wordt (namelijk teveel verwend en bemoederd in het verleden).
De eigenaresse zegt: 4 keer per week rijden, MAXIMAAL een half uur, of dit nu buiten is of binnen.
In de bak wordt ze over het algemeen dressuurmatig gereden maar niet intensief, tis een beetje rondjes rijden in de bak, een voltetje en een gebroken lijn en het half uurtje inrijden is inclusief in- en uitstappen. Het buitenrijden doe ik alleen, maar ook dit is relaxed, af en toe een drafje of gallopje, verder voornamelijk stappen. Aan de teugel rijden mag niet.

2) Aan de andere kant wordt gezegd: Aanpakken dat beest, ze is moeilijk in de omgang en ze wordt vriendelijk als ze regelmatig aan het werk wordt gezet, dan is ze al die energie kwijt en kan er veel beter met haar gewerkt wordt. Rijd dat beest elke dag minstens drie kwartier inclusief in- en uitstappen, zorg voor afwisseling en krijg haar goed in de hand voor ze echt sterk wordt en misbruik gaat maken van de situatie (wat er met het huidige schema dik aan zit te komen) Maar dit verhaal komt van vrienden van de eigenaresse, mensen die zelf ook paarden hebben.

3) Nou komt het maar zelden voor dat men het eens is over hoe een paard getraind moet worden. Ik ben geneigh om precies tussen de twee bovenstaande voorbeelden te gaan zitten. Namelijk: 4 keer per week intensief rijden/longeren, ongeveer 45 minuten ex in- en uitstappen, of 5 keer 30 minuten. Maar wel echt tainen, dus, ook aan de teugel, of buiten wat intensiever.

Anyways, dit laatste ook met de eigenaresse overlegd, die schoot alleen helaas uit haar slof, ik zou het paard willen overnemen enzo, maargoed. Alweer bij gelegd, maar ik wil nou toch echt de mening van anderen weten, sluiten jullie je aan bij optie 1, optie 2 of optie 3?

Irma_Maandag

Re: Mening gevraagd, inrijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:10

Ik zou em lekker aan het werk zetten.
Is ie na een korte rit gewoon braaf, werkt mee en doet er best: klaar!
Vervelend? Aanpakken! Ook al duurt de rit dan langer dan gepland....
Energiek? Gebruik van maken en nieuwe (moeilijker) dingen gaan meepakken. Doet ie dit braaf? Dan niet te lang doorrijden.

Kortom: maak gebruik van de mate van energie van je paard.
Alsmaar simpel rondjes sjokken is saai..... ook voor een jong en energiek paard. Daag d'r uit met nieuwe dingen, zodat de aandacht bij jou blijft, en ze niet de saaiheid zelf oplost door iets te verzinnen wat niet de bedoeling is. Je mag best proberen haar iets nageeflijk te rijden, een pasje te wijken (begin van de binnenhoefslag naar de hoefslag toe, daar trekken ze bijna automatisch toch naartoe), pasje verruimen en weer terug enz. Ook dit is relatief simpel werk, maar wel nieuw en maakt haar meer alert op de ruiter. Je moet ze ook een beetje uitdaging geven......

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:11

optie 1 het is haar paard die ga je niet zomaar op een andere manier trainen als je dat bij mij zou doen stuur ik je weg

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:11

Het is lastig om dit van een afstand te bepalen. Maar alle opties zit een kern van waarheid in.

Wij hebben hier op stal een pony die een beetje omschreven kan worden als jouw verzorgpaard (druk, lastig, klieren, treiteren enz.). Deze pony is ook pas vier, maar vanwege haar karakter rijdt de eigenaresse haar wel zo'n 4x in de week een dik half uur. En dit rijden is helemaal niet super intensief (wel wat aan het werk en aan de teugel), maar ze rijdt de pony wel consequent en met duidelijke hulpen. Het is bij deze pony vooral belangrijk duidelijk aan te geven wat je wel en niet wilt.

Ik denk dat dit bij jouw verzorgpaard ook een beetje aan de orde is. Het verlengen van de rijtijd en het verhogen van de frequentie kunnen een oplossing zijn. Maar misschien is het een goed begin om toch iets meer van het paard te vragen en hem iets meer aan het werk te zetten. Op deze manier kan hij zijn energie ook wat beter kwijt. En een vier jarig paard is niet van suiker en kan best al een beetje aan het werk, zolang je dit met mate doet.

Het is voor jou natuurlijk wel lastig dat jij en de eigenaresse niet op één lijn liggen, maar wellicht kan je deze "tussen oplossing" eens met haar bespreken.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:12

maar het is niet haar paard !! dus in mijn ogen valt er niet te kiezen

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:12

Als je 't zo bekijkt, inderdaad.
Ik zou me daarin overigens niet kunnen vinden en zelf zijn opgestapt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:13

inderdaad ik zou zelf een ander paardje zoeken dat wel bij je past

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:14

Ik rij mijn volwassen pony al niet elke dag, laat staan een jong dier.
Als je een paard moet afmatten om haar onder controle te houden zal het paard uiteindelijk winnen. Je moet in dat hoofd zien te komen, ipv via het lijf te willen werken.

Wat is in dit geval trouwens het aan de teugel rijden wat niet mag? Geen krul (logisch) of geen contact met de mond?

Qua heet : uitgaande van genoeg buiten en weinig/geen krachtvoer. Eerst eens aan de hand opvoeden voordat je er verder mee gaat rijden. Hoe beleefder een paard aan de hand is hoe makkelijker die onder het zadel is. Hoe streng is de eigenaar trouwens? Als die geen duidelijke grenzen stelt kom jij ook nergens.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 23:15

ponylies schreef:
maar het is niet haar paard !! dus in mijn ogen valt er niet te kiezen

Ik vraag om iedereens mening, ik pas me ook aan aan de eigenaresse, ook al ben ik het niet helemaal met haar eens. Iets waar ze van op de hoogte is. Ik heb het paard nooit anders getraind, ik zou het alleen anders doen als het paard van mij zelf was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:15

Als er dermate grote verschillen zin in aanpak van het inrijden/doorrijden van een vierjarige (en die kan best wat meer gaan doen dan max. een half uur per dag) zou ik idd ook beslissen om er van af te zien. Als je op dit niveau al discussies krijgt, hoe moet dat later in het traject?
Een vierjarige mag best aan het werk gezet worden. Wet pads make sweet horses.....is de eigenaar daar niet mee eens, zou ik opstappen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:16

Feitelijk is er altijd een keuze. TS heeft ook een keuze.

Ze kan doen wat de eigenaresse vraagt, ze kan stoppen of ze kan kijken of ze samen met de eigenaresse de training wat aan kan passen.
Het gedrag wat het paard bij TS vertoont, vertoont het paard denk ik ook bij de eigenaresse. Het is tenslotte niet vreemd dat een jong paard heet is en kliert. In dat geval zou de eigenaresse wellicht ook gebaad zijn bij een andere trainingsaanpak.
Maar ik weet natuurlijk niet of de eigenaresse ook tegen dit probleem aan loopt.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 23:19

tamary schreef:
Als je een paard moet afmatten om haar onder controle te houden zal het paard uiteindelijk winnen. Je moet in dat hoofd zien te komen, ipv via het lijf te willen werken.

Wat is in dit geval trouwens het aan de teugel rijden wat niet mag? Geen krul (logisch) of geen contact met de mond?

Qua heet : uitgaande van genoeg buiten en weinig/geen krachtvoer. Eerst eens aan de hand opvoeden voordat je er verder mee gaat rijden. Hoe beleefder een paard aan de hand is hoe makkelijker die onder het zadel is. Hoe streng is de eigenaar trouwens? Als die geen duidelijke grenzen stelt kom jij ook nergens.

Tsja, daar kom je met wat punten, aan de teugel: Alleen contact met de mond mag gehouden worden, maar ze mag niet naar beneden gereden worden (dus geen sprake van een krul) gewoon wat meer naar de hand, bitje accepteren, hoofje omlaag (ze houdt haar hoofd, zeker buiten, enorm hoog).

Ze staat de hele dag buiten en heeft een halve kilo muesly 's ochtends en 's avonds.

Wat betreft het rijden: De eigenaresse is doodsbang, ik ben dat totaal niet, paardje loopt ook weg met haar, niet met mij.... Ze weet wel dat ze me niks moet flikken. Dat is ook een deel van het probleem, ik durf het allemaal wel en wat voor de eigenaresse nog doodeng is is voor mij al maanden ouwe koek...

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 23:21

Het wangedrag vertoont ze bij mensen die normaliter niet met haar werken, bij de eigenaresse en de andere verzorgster, alleen niet bij mij...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:21

Eigenaresse is een softie...
Misschien een optie om grondwerk aan te raden.
Verder lijkt het me alsof jij het paard aan het beleren bent voor eigenaresse.
IMO mag je dan ook beslissen hoe je dat aanpakt, want eigenaresse heeft er zo te horen weinig kaas van gegeten.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 23:25

Cassidy schreef:
Eigenaresse is een softie...
Misschien een optie om grondwerk aan te raden.
Verder lijkt het me alsof jij het paard aan het beleren bent voor eigenaresse.
IMO mag je dan ook beslissen hoe je dat aanpakt, want eigenaresse heeft er zo te horen weinig kaas van gegeten.

Paard beleren voor eigenaresse, eigenlijk heb ik dat al gedaan vanaf haar eerste jaar, eigenaresse durfde niet eens met haar te wandelen omdat het paard haar aanviel (stijgeren en slaan met de hoeven, expres tenen trappen, bijten) heeft ze bij mij allemaal maar 1 of 2x gedaan. Pas het laatste half jaar durft ze ermee te wandelen, en rijden... Tsja, ik quote: 'als ik een half jaar langer in de bak moet rijden omdat ik dat wil dan doe ik dat, jij krijgt je vrijheid ooit wel, maar niet nu' oftewel, ik heb me aan te passen aan hoe bang zij is...

Omdat ik dat paard al jaren train heb ik het aangedurfd wat te zeggen over de manier van trainen, maar ook daar had ze een woordje voor klaar 'ik wil alles op mijn manier doen, de andere verzorgster gaat wel met me mee daarin, en ik heb er geen zin in dat mijn paard nu al helemaal kapot gereden wordt' -door mij dus-.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:28

Met de aanvullingen die je nu geeft, zou ik met de eigenaresse in gesprek gaan. Aankaarten dat jij graag door wil trainen, waarom dit prima kan en het paard er braver en beter van zal worden.
Wil ze dit pertinent niet hebben, dan zou ik haar ook zeggen ermee te stoppen, omdat de verschillen in opvattingen te groot blijken te zijn. Oók als ze zegt dat jij het paard pas mag doorrijden als ZIJ eraan toe is. Kan namelijk erg lang duren met de aanpak zoals zij die hanteert (opgemaakt uit de door jouw gegeven informatie).

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 23:33

Mja, dat heb ik dus al geprobeert... En is gefaald. Helaas, vandaar ook dit topic, ik begon serieus aan mezelf te twijfelen namelijk, zat ik er echt zo erg naast? -> Niet dus. Ik moet hier echt even hard over na denken, er staan daar nog twee andere paarden die ik rijd (waar ik overigens volledige vrijheid mee krijg) en die heb ik gekregen via haar. Wil de gemoederen dus ook een beetje laag houden :s. Ik baal er nogal van, ben namelijk helemaal gek op dat paardje *zucht*.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:34

Als ik dit van mijn bijrijdster zou lezen of horen kon ze echt dr spullen pakken!
Ik wil rustig aan doen met mijn jonge dier en hem heel houden en een bijrijdster denkt het allemaal beter te weten en dan ook nog de eigenaar te kakken te zetten op een forum....
Niet zo netjes vind ik.

Je zou kunnen overleggen of je dr dan misschien en een groote baan zoals de bak mag laten lopen/ rennen.
(erg veel longeren is ook niet zo goed voor die jonge dieren, recht uit het best)
Inprincipe moet je dr met een contact teugel en overgangen en voltes ontspannen over de rug kunnen krijgen. naar beneden rijden zou ik dan ook niet doen! Word je gevraagd het niet te doen en dat is de keuze van de eigenaar. Je zou kunnen kijken of je kan lessen zodat je in overleg met de eigeneaar en instructie dat paardje verder kan rijden.
Ben je het er niet mee eens kan je in discussie of een ander paard zoeken....

Zo zie ik het, je zal t moeten doen zo als de eigenaar het wil.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:36

Xyris schreef:
tamary schreef:

Tsja, daar kom je met wat punten, aan de teugel: Alleen contact met de mond mag gehouden worden, maar ze mag niet naar beneden gereden worden (dus geen sprake van een krul) gewoon wat meer naar de hand, bitje accepteren, hoofje omlaag (ze houdt haar hoofd, zeker buiten, enorm hoog).

Ze staat de hele dag buiten en heeft een halve kilo muesly 's ochtends en 's avonds.

Wat betreft het rijden: De eigenaresse is doodsbang, ik ben dat totaal niet, paardje loopt ook weg met haar, niet met mij.... Ze weet wel dat ze me niks moet flikken. Dat is ook een deel van het probleem, ik durf het allemaal wel en wat voor de eigenaresse nog doodeng is is voor mij al maanden ouwe koek...

Hoofd heel hoog = rug wegdrukken en dat is funest. Maakt paard ook gespannen en dus "heet".

Grootste probleem is denk ik niet het paard maar de eigenaar en het totaal niet passen van de combinatie.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:45

Mag ik vragen waarom de eigenaresse dit paard nooit verkocht heeft?
Natuurlijk hoef je een paard niet om het minste weg te doen. Maar als je echt angst hebt voor een paard is het soms wel het beste.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 23:47

Beli schreef:
Als ik dit van mijn bijrijdster zou lezen of horen kon ze echt dr spullen pakken!
Ik wil rustig aan doen met mijn jonge dier en hem heel houden en een bijrijdster denkt het allemaal beter te weten en dan ook nog de eigenaar te kakken te zetten op een forum....
Niet zo netjes vind ik.

Ik noem geen namen, de eigenaresse zit niet op bokt en aanvankelijk begon ik een discussie over wat de mening is van mensen. Alleen heb ik uiteindelijk aan moeten vullen hoe of wat met simpele feiten. De een doet het nou eenmaal anders als de ander als het om paarden gaat, we zien het dagelijks op bokt en het is ook iets waar ik me bewust van ben als het om paarden verzorgen gaat. Ik doe het al bijna 18 jaar. Daarnaast doe ik het ook allemaal op haar manier, ik heb enkel wat anders voorgelegd waar ze het niet mee eens was en dit met zon overtuigingskracht aan mij duidelijk maakte dat ik aan mezelf begon te twijfelen, en het dus aan derden ben gaan voorleggen voor een mening. De feiten die ik opnoemde zijn zaken die ze zelf ook toegeeft, ze zijn dus niet uit de duim gezogen en ze is er zelf ook heel open over. Iedereen die haar kent weet ervan, ik zie het kwaad hier dus niet van in.

Ik ben het er wel mee eens dat men zich aan de regels moet houden van de eigenaresse van het paard. Dit doe ik dus ook.

In de bak los laten rennen mag niet van de eigenaresse. Longeren trouwens ook niet omdat ze naar binnen valt. Zou slecht zijn voor het rijden door de hoeken (niet mijn mening). En losrennen is ook slecht omdat ze dan zou denken dat ze dat ook onder het zadel mag doen (ook niet mijn mening). De rest, m.u.v. het aan de teugel rijden doe ik al.

@ tamary, paard heeft al last van haar rug als het gevolg hiervan, vandaar dus dat ik voorstelde haar aan de teugel te rijden.

@ eline_di, had ze ook bijna gedaan, eerst aan mij (maar had geld noch tijd) en daarna aan iemand anders, maar ze was toch iets te gehecht aan dat paard waardoor ze hem toch gehouden heeft.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:52

Jammer dat je dr niet mag longeren/losgooien....
En les? zou dat een optie zijn? zodat jullie in overleg (met z'n 3en) het diertje verder kunnen trainen?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 23:57

De eigenaresse krijgt al les, ik rijd alleen op zondag, ik heb 2 opties, lid worden van een naburige vereniging met een goede bak, maar daar komen kosten bij kijken en vrijwilligerswerk (zaken waar ik echt geen geld of tijd voor heb helaas) of in de bak daar die ik, persoonlijk, veel te klein vind voor een jong paard. Is ongeveer 15 x 20 meter... denk ik. Je kan in ieder geval nouwelijks een rechte lijn rijden. Ik vind het idee om een paard daarin te trainen niet zo prettig. Of ben ik hier nu een softie?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 00:01

Jammer dat dit paard nooit gelongeerd of losgegooid wordt. Afwisseling is zo belangrijk. Eigenlijk voor ieder paard, maar zeker voor een jong paard!
Mijn gevoel zegt heel sterk dat in dit geval de eigenaresse getraind moet worden, eventueel in combinatie met het paard. Aangezien dit geen optie is (gezien de reactie van de eigenaresse) is het misschien voor jou toch het beste om te stoppen. Of je moet je neerleggen bij haar "eisen".
Maar die keuze kan alleen jij maken.

Edit: Een paard rijden in een 15m x 20m bak is inderdaad niet aan te raden.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 00:21

Ja, tis lastig.. het enige wat ik eigenlijk wil is 1x per week lekker een buitenrit maken zonder dat ik me aan hoef te passen aan de tijden van de eigenaresse (en daarmee dus de vrijheid en vertrouwen krijg die ik voorheen, voor het rijden, ook kreeg) en daarmee dus gewoon lekker kan rijden, een half uurtje, of een uurtje, in de bak of in het bos, zonder me zorgen hoeven te maken als ik op dat paard zit 'oh, wat vindt ze hiervan? en hiervan? en mag ik wel aandraven nu?' omdat ze direct achter me rijdt met een fiets. (stond trouwens ook in mijn advertentie op marktplaats, onder de voorwaarde dat ik buiten kan rijden). Maar jullie hebben gelijk, ik moet nog even heel goed gaan nadenken over of ik hier nog wel mee verder wil. Ik kijk het nog even aan en dan maak ik mijn beslissing. Thanks voor jullie feedback!