Verzorger (ster) voor je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PHomburg

Verzorger (ster) voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 13:03

HOi Allemaal,

Ik weet niet zo goed waar ik mijn vraag kan plaatsen, maar bij deze:
Je hoort steeds vaker dat mensen die een paard verzorgen ook (iets) mee betalen.
Nu is mijn vraag wat is een normaal bedrag om te vragen? Ben namelijk opzoek naar een verzorger(ster) ook i.v.m. de kosten :-(
Bij ons op stal hoef je eigenlijk niks te doen, alleen je paard verzorgen mesten/voeren en dat soort dingen wordt allemaal gedaan en het zou dan om 2 a 3 dagen in de week gaan.
Die gene kan dan zelf beslissen of ze willen rijden/longeren of gewoon lekker keutelen. Als het uiteidelijk goed klikt zou ik er ook geen probleem mee hebben als ze er wedstrijden mee gaan rijden.

Ik hoor graag wat jullie mening hierover is. Of je dat kan vragen en wat voro bedrag je dan kan vragen.

Groetjes

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:29

Hoi,

Meestal wordt dit echt een reltopic.

Maar goed.. ik heb een bijrijdster voor 2 a 3 dagen in de week en sta op een super de luxe stal (vind ik). Inderdaad als je komt ben je alleen met je paard bezig. De stal bestaat uit twee buitenbakken, één binnenbak, longeercircel, 1000m baan en goede uitrijdmogelijkheden. Ik betaal daarvoor en vind daarom dat mijn bijrijdster daar ook voor mag betalen. Ik vraag daarom € 80 p/m.

Toen ik iemand zocht heb ik echt veel reacties gehad en echt geen gezeur over de prijs. Iedereen vond het geloof ik wel redelijk. Maar het is per paard, stal en dergelijke afhankelijk.

HindaFree

Re: Verzorger (ster) voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:32

Ik als verzorg paard zoekende vind dat Kimbaie nog een redenlijke prijs vraagt. Ik had laatst gereageerd via mp die vroeg 100.- 2 dagen in de week en dan moest je ook mesten en drollen uit het land halen enz enz dat vind ik dan een best hoog bedrag voor een stal waar ook geen binnenbak was

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:27

HindaFree, vergeet ook niet dat het paard ziek kan worden en dat er ook een gedeelte van het bedrag daarin gaat. Daarnaast is het denk ik ook zo, dat je met een dergelijk bedrag serieuzere mensen treft die er echt voor willen gaan.

Ik weet niet wat de TS aan stalgeld betaald en welke accomodatie er tegenover staat....

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:29

het stal geld van de gene van mp was 70 pm.. dus had gevraagd hoe ze aan dat bedrag zou kunnen komen maar nooit meer wat trug gehoord

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:34

Sja het is ook afhankelijk hoeveel stalgeld je betaald...

Wat je ook kan doen is het bedrag van de hoefsmid nemen en dat haar laten betalen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:35

Oké dat is wel vreemd dan.... een eigen paard zonder de kosten ;) Nee daar zou ik ook niet direct mee instemmen ;)

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:30

80 euro mooi bedrag hoor, vind wel dat diegene daar dan wel minstens een keer of 4 in de week zou moeten mogen rijden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:19

Ik vind 80 Euro echt veel en veel te veel. 50 Euro is voor mij aanvaardbaar, maar meer moet het niet worden. Een bijrijder helpt je al wanneer je niet kan, ziek bent, op vakantie bent en om je een paar rustige dagen te geven, het is te gek voor woorden dat een bijrijder dan bijna de helft van de stallingskosten moet betalen terwijl die wel aan allerlei voorwaarden moet voldoen.

Mijn bijrijdster betaalt niets, hooguit uit vrije wil koopt ze wel eens een zak appels of wortelen, of als ze een leuk halster ziet of leuk dekje. Maar dat is haar eigen keuze, het is niet nodig. Zolang ze zuinig is op mijn spullen vind ik het helemaal goed.

Mijn bijrijdster moet wel de stal uitmesten in de winter, ze komt ca. 3 keer per week en mag doen wat ze wil, bakrijden, longeren, wandelen, buitenrijden, dagtochten maken, whatever. Alleen springen en wedstrijden mag ze niet omdat het paard dat niet meer aan kan. Verder moet ze in de winter voer klaarzetten en als ze rond 5/6 uur komt in de winter moet ze helpen de paarden binnen te zetten, als ze s'ochtends vroeg komt helpen de paarden buiten te zetten. Ze mag mijn paard als ze er is als de hare beschouwen. Ze heeft geen beschikking over een binnenbak, en de buitenbak is vaak ook erg slecht maar in de polders kan je ook rustig rijden.

Een kleine bijdrage (20 Euro of zo) zou ik geen moeite mee hebben om zelf te vragen maar toevallig is het bij mij anders gelopen, het moet niet zo zijn dat de bijrijder een aanzienlijk deel van de kosten op zich moet nemen, dan moet je zelf een goedkopere stal zoeken of geen paard nemen. Ook voor niets kan je goede en betrouwbare bijrijders vinden, je moet alleen harder zoeken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:51

chrisje_83 schreef:
Daarnaast is het denk ik ook zo, dat je met een dergelijk bedrag serieuzere mensen treft die er echt voor willen gaan.

Ik redeneer precies het tegenovergestelde.
Als ik zou betalen voor een paard, moeten ze niet zeuren als ik niet kom of die dag geen zin heb om te rijden oid want ik betaal ervoor.

Als ik niet betaal, vind ik het een win-winsituatie aan twee kanten: ik heb een paard om te rijden, zij hebben een paard wat getraind en verzorgd wordt. Dan voelt het een beetje scheef om niet te komen of niet te rijden oid.

Ik zit in de luxe positie dat ik betaald word voor het rijden van paarden, bij mij zelf op stal, en dat zorgt juist dat ik me extra schuldig voel: mensen moeten wel waar voor hun geld krijgen. Dus de paarden van klanten gaan ook voor mijn eigen paarden. Ik heb vandaag uit tijdsgebrek dus ook mijn eigen paard losgezet in de bak onder het mesten en de paarden van de klanten wel gereden.

Ik denk ook dat je wanneer je kosten rekent zeker de fijnere ruiters niet krijgt, die zijn al lang weggekaapt door de stallen die wel gratis paarden bieden ;)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:00

Ik ben een verzorger. Ik doe hem 7 dagen in de week. Altijd dus. En ik betaal niks. Mag veder alles doen. Maar hier heb ik denk ik flink mazzel mee.

Veder zal ik er niet veel voor vragen, iemand helpt jou toch met het verzorgen en ik neem aan ivm de tijd? En als je toch een aardig hoog bedrag vraagt zou ik ze veel vrij laten in doen en laten. Vaak genoeg rijden ect.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:08

Ik vind dat je wel geld kunt vragen. Wij betalen de manege toch ook om op hun paarden te rijden en te verzorgen ook ivm kosten (ze moeten winst maken en uit de kosten geraken) dus als je iemand vind dat ervoor wilt betalen om op je paard te rijden en hem te verzorgen is dat toch ok (jij moet ook uit de kosten geraken) en idd het moet geen mega hoog bedrag zijn maar net genoeg dat je niet in de problemen komt?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:00

Als je niet in staat bent de kosten voor het hebben van een paard te dragen moet je er geen kopen, simpel. Een verzorger of bijrijder is er niet om gaten in de financieen te dichten, maar om jou te helpen zodat jij een paar daagjes per week geen zorgen hebt over hoe je je tijd moet plannen omdat je altijd naar paardlief moet, of in te springen als jij ziek bent, op vakantie bent of gewoon een keertje om wat voor reden dan ook niet kan.

Een manege is een bedrijf, bedrijven moeten omzet maken en liefst winst draaien om te overleven. Jij als particulier mag er vanuit gaan dat het hebben van een paard heel erg duur is en als je dat niet kan opbrengen moet je geen paard kopen. Als je de bijdrage van een bijrijder al nodig hebt om de maandelijkse kosten (vaste lasten) te voldoen, wat doe je dan als je paard ziek word, of een keer flink door het draad gaat? Dan heb je pas echt een probleem, en het aantal bijrijders dat doorbetaalt als er niet gereden kan worden is echt heel klein.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:38

De vraag van TS is hoeveel bijdrage vragen jullie? De discussie of je wel of niet moet betalen speelt hier niet.

Vertel wat jij aan bijdrage vraagt en doe het daarmee af. Ga niet een hele discussie aan waarom mensen wel wat vragen en dat je het daar niet mee eens ben, want die discussie is nou al vaak genoeg op bokt gevoerd en daar komt toch niemand uit.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:39

-> VSW

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:13

Ik vraag nu geen bijdrage omdat mijn paard aan huis staat en ik er weinig extra kosten aan heb omdat ze vrijwel het hele jaar buiten staat.

Toen ik mijn pony had en ik nog studeerde, vroeg ik wel in het begin een bijdrage. Pony stond op stal, ik liet uitmesten op de dagen dat ik niet kon en betaalde daar de stalhouder voor, diegene die hem bij ging rijden mocht 3 dagen per week komen rijden voor 50 gulden per maand. Stalkosten waren toen iets van 250 gulden zelf uitmesten, 275 gulden inclusief uitmesten.
Ik hielp haar regelmatig met rijden en ging mee als ze op buitenrit wilde.

Hier in het noorden is het niet gebruikelijk dat betaald wordt voor het bijrijden of verzorgen, hoogstens dat je je eigen lessen en wedstrijden betaald en helpt met de verzorging.

De verzorgsters daarna betaalden niet meer, maar hielpen wel met uitmesten op hun dagen. Zo bespaarde ik toch nog wat geld uit.

Ik had het bedrag berekend aan de hand van hoeveel lessen op de manege 1x per week ongeveer kostte. Zodat ze nu 3x per week kon rijden voor de prijs van 1 uurtje in de manege. En dan les van mij erbij.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:57

het verschilt denk ik per regio hoe het zit met betalen.

Bij ons in de regio is het heel gebruikelijk dat een bijrijder betaald. De redenatie is dat de eigenaar een paar dagen rijplezier inleverd voor een bijdrage in de kosten. Immers een paard kost geld en het zou niet eerlijk zijn als iemand wel de lusten heeft maar niet te lasten.

Wat je vraagt is afhankelijk van de mogelijkheden, als je alleen maar het paard uit stal hoeft te trekken, op te zadelen en te rijden zal die hoger zijn dan als je ook nog moet mesten of andere dingen.

Verder is het ook afhankelijk van de kennis en kunde van de bijrijder, als de bijrijder het paard naar een beter nivo rijdt dan is de situatie meestal omgekeerd.
Echter dat gebeurd zelden, of mensen worden daar bewust voor gevraagd.

Persoonlijk, ik heb geen bijrijder, als ik op vakantie ga regel ik iemand, maar ga ik geen geld voor vragen, evenmin voor betalen (gaat een beetje over en weer), tenzij ik mijn instructrice zou vragen om hem te rijden. Jarenlang heb ik er wel een gehad, maar zij reed een maal in de week en ging elke week ook trouw lessen. Dat kwam alleen maar ten goede van mijn paard en ga ik geen geld voor vragen.

Maar ik kan begrijpen dat je door middel van een bijrijder net wat ruimer komt te zitten waardoor het aanhouden van je paard goed te doen blijft en je ook een reserve potje kan opbouwen voor als er wat gebeurd, als alternatief voor het met veel pijn en moeite moeten verkopen van je paard omdat je vreest voor als er iets gaat gebeuren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:59

Ik denk dat het van het paard afhangt.
Stel je hebt een super leerpaard, dan mag je daar imo best wat voor vragen.
Maar stel je hebt een paard dat eigenlijk onder het niveau van de ruiter zit, en die moet het paard dus trainen, dan zou het eerder andersom moeten zijn. :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:04

Zelf heb ik nooit hoeven betalen en ga dat ook niet doen, om verschillende redenen.

Toch begrijp ik absoluut dat wanneer je op een pensionstal staat, je diverse faciliteiten tot je beschikking hebt, je daar ook aan meebetaalt, zodra je het paard ook rijdt. En dat laatste vind ik wel het punt waar het om draait! Alleen poetsen/tutten en mesten klinkt mij als 'sloofje' en dan vind ik het belachelijk dat je er nog voor gaat betalen ook.

Verder snap ik ook dat het veel eigenaren te doen is om de 'stimulans'. Als iemand ervoor betaald, zijn ze eerder geneigd ook te komen. Vaak zat heb ik gezien dat mensen een paar x komen, heel gemotiveerd lijken en het dan ineens voor gezien houden.
Door er een (klein) bedrag aan te hangen sluit je dat toch al uit denk ik.

Wat je vraagt in imo echt afhankelijk van de faciliteiten, maar ik zou zeker niet meer dan 100,- per maand vragen voor een all-inclusive pensionstal en een verzorger die 2 a 3 x per week komt.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:10

Ik zou willen dat ik sowieso een verzorgster/bijrijdster kon vinden. Ze hoeft geeneens iets te betalen, maar dat blijkt al heel moeilijk !! :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:17

Urielle schreef:
chrisje_83 schreef:
Daarnaast is het denk ik ook zo, dat je met een dergelijk bedrag serieuzere mensen treft die er echt voor willen gaan.

Ik redeneer precies het tegenovergestelde.
Als ik zou betalen voor een paard, moeten ze niet zeuren als ik niet kom of die dag geen zin heb om te rijden oid want ik betaal ervoor.

Als ik niet betaal, vind ik het een win-winsituatie aan twee kanten: ik heb een paard om te rijden, zij hebben een paard wat getraind en verzorgd wordt. Dan voelt het een beetje scheef om niet te komen of niet te rijden oid.

Ik zit in de luxe positie dat ik betaald word voor het rijden van paarden, bij mij zelf op stal, en dat zorgt juist dat ik me extra schuldig voel: mensen moeten wel waar voor hun geld krijgen. Dus de paarden van klanten gaan ook voor mijn eigen paarden. Ik heb vandaag uit tijdsgebrek dus ook mijn eigen paard losgezet in de bak onder het mesten en de paarden van de klanten wel gereden.

Ik denk ook dat je wanneer je kosten rekent zeker de fijnere ruiters niet krijgt, die zijn al lang weggekaapt door de stallen die wel gratis paarden bieden ;)

Ik vind dat wanneer je betaald, je idd makkelijker kan afbellen. Je tegenprestatie is geld en niet de verzorging vind ik. Als eigenaar ben je toch verantwoordelijk, dus als de verzorgster niet kan, dan moet je toch - anders moet je niet aan paarden beginnen vind ik.

De win-win situatie van het paard trainen vind ik meestal niet van toepassing. Meestal zijn de verzorgsters minder ervaren en zal je eerder je paard moeten corrigeren, dan dat hij er beter van wordt.
(of dit nu een betalende of geen betalende ruiter is)

Mijn ervaring is dat betalende ruiters meer serieus zijn. Zij verwachten wel meer, maar zien het ook als een stukje "gekocht" eigen paard. Denken meer als eigenaar(verantwoordelijk), wat ik fijn vind.
Mijn ervaring is dat "niet betalende" ruiters meer denken dat de eigenaar heel blij met hen moet zijn omdat ze het paard willen verzorgen.
Vind het niet logisch, maar het is helaas wel mijn ervaring.

De prijs die je ervoor kan vragen hangt ook erg af van de lokatie waar je staat en het aanbod van verzorgpaarden. Ik zou iig de werkelijke kosten van de stalling vragen wanneer zij het paard gebruiken.

Ik ben iig gestopt met verzorgsters. Je krijgt regelmatig de prive-problemen van een ander erbij. :(:)
Heb er wel 2 vriendinnen aan over gehouden die nu door gezinsuitbreiding en studie niet meer komen verzorgen. (heb overgens meer dan 1 paard)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:19

aliealie schreef:
Ik zou willen dat ik sowieso een verzorgster/bijrijdster kon vinden. Ze hoeft geeneens iets te betalen, maar dat blijkt al heel moeilijk !! :o

Kijk eens rond op manege's. Juist de meiden die al verzorgen (en door die ervaring aantrekkelijk zijn) hebben het al te druk.
Maar als je een goede manegeruiter vind en die in het begin begeleid heb je ook een prima verzorger!
Bovendien stellen die minder eisen, iemand die al Z gestart heeft gaat niet jou recreatiepaard rechtrichten. :n

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:23

Ik heb een schat van een 'bijrijdster'.
Ze is eigenlijk er meer voor de gezelligheid en ziet mijn pony echt als verzorgpony.
Heerlijk tuttelen, poetsen enz. Het uitmesten ed doe ik zelf.
Ook wordt de pony op dit moment beleerd door mij. Uitstappen onder het zadel langs de weg mag ze bv wel van mij als ik er maar naast loop.

Ze hoeft niets en mag veel. Maar ik ben er zelf altijd bij en ben juist haar aan het opleiden qua longeren/rijden enz.

Mocht het in de toekomst goed gaan met haar en de pony dan zal ze van mij ook zonder dat ik er ben mogen rijden.

Een bijdrage vraag ik absoluut niet, ook niet in de toekomst al ze wel gaat rijden.
Het is gewoon gezellig voor haar, ze is 14 en gaat nog naar school, en ach toen ik zo oud was betaalde ik ook niet mee aan mijn verzorgpony die ik 3x per week reed.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:24

Een betrouwbare verzorger vinden is al heel wat.. Ik snap beide kanten wel.. Zowel betalen al sniet betalen. Ik heb een bijrijdster voor 1 dag in de week.. Ze is dol op mijn paard, lief voor haar en rijdt haar netjes, zorgt voor de dagelijkse verzorging en doet haar af en toe een dagje extra etc. Ze betaald ook niet.. Al heeft ze dat voor een vorig bijrijdpaard wel gedaan :)

Het ligt ook een beetje aan de instelling. Hoe graag wil iemand een paard Verzorgen. Want ook als iemand alleen geinteresseerd is in het rijden , hoeft het van mij niet, hetzelfde geldt voor iemand die als eerste begint te klagen over de bijdrage, dan hoeft het ook niet.

Ik ben best lastig met eisen voor een verzorger. Maar ben je eerlijk en goed voor mijn paard. Dan mag (bijna) alles en moet niets :0 En heb ik af en toe een avondje vrij :D

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:28

Miss_Malfoy schreef:
aliealie schreef:

Kijk eens rond op manege's. Juist de meiden die al verzorgen (en door die ervaring aantrekkelijk zijn) hebben het al te druk.
Maar als je een goede manegeruiter vind en die in het begin begeleid heb je ook een prima verzorger!
Bovendien stellen die minder eisen, iemand die al Z gestart heeft gaat niet jou recreatiepaard rechtrichten. :n

Ik heb me er na de zoveelste zoektocht bij neergelegd. Ik heb er nu al zo vaak veel tijd en energie in gestoken.