Iddel schreef:Ik vind het eigenlijk een beetje onzin dat een bijrijder geld moet betalen, de bijrijder levert de eigenaar een dienst wanneer deze geen tijd heeft voor het paard. Zou juist andersom moeten zijn...
Maar een bijrijder vind het leuk om te doen, het is een soort privilege. Tenslotte kost een paard huren van de manege ook geld. En ik denk dat het overgrote merendeel van de manegeruiters niet komt voor de instructie, maar voor het uurtje paardrijden. Dus ook dan betaal je voor het rijden.
Ik vind het best redelijk om geld te vragen, mits daar voldoende tegenover staat. Moet iemand uitmesten, water bijvullen, tuig poetsen, etc., vind ik dat je een stuk minder mag vragen dan wanneer iemand alleen maar hoeft te rijden, en ook buitenritten mag maken, binnen- en buitenbak..dan hebben ze er alleen maar lol van, en daar mag van hun kant ook wel iets tegenover staan dan. Tachtig euro vind ik echt héél veel geld voor 2-3 dagen per week, maar ik woon niet in Amsterdam, kan me voorstellen dat het daar duurder is.
Heb een (heel klein) tijdje als bijrijdster gereden, betaalde toen 30 euro voor 2 dagen, en dat vond ik oké. Zou nu zelf ook zo'n bedrag vragen, denk ik. Maar ik zou nooit iemand weigeren, alleen vanwege het geld. Zeker omdat ik best een moeilijk paard heb - áls ik een bijrijder zou zoeken, dan ik het belangrijker vinden dat ze mijn paard 'begrijpt', en dat ik een goed gevoel bij hem/haar heb. Dan vind ik dat toch wel meer waard dan het extra geld.